Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
14-01-2010
TIPS rond Caïro
Theeleuten In Beroemdste Theehuis Van Cairo: "El-Fishawi" - Cairo, Egypte
Rond de bazaar Khan el-Khalili zijn talrijke cafés waar je lekker een tijdje kunt zitten met een vruchtensapje, glaasje thee en/of shisha (waterpijp) en dan lekker mensen kijken.
In het hart van de souk staat het beroemdste theehuis (coffeeshop) van Caïro "El-Fishawi".
Hier schijnen veel beroemde Egyptenaren een bakkie te komen doen. Beroemde Egyptenaren hebben we er niet aangetroffen (de enige die wij trouwens kennen is zanger Amr Diab), maar wel heel, heel, heel veel straatverkopers. Knettergek word je van die lui! De één na de ander komt langs met Rolex-horloges (nep echt!), lelijke kettinkjes, petjes met geïntegreerde zonnebril, nog lelijker kettinkjes, portefeuilles, zonnebrillen, slippers. De één is nog niet voorbij, komt de volgende alweer langs. En dat gaat maar door... verschrikkelijk!!! Negeren is de beste remedie.
Bezoek Aan De Khan El-Khalili
De Khan el-Khalili is de grote en populaire souk in Caïro en een van de grootste bazaars in het Midden-Oosten. De souk is een echte doolhof van winkelstraatjes met winkeltjes en werkplaatsen. Het boeiendste gedeelte is nog steeds dat in de originele Khan-buurt.
Van kleding, textiel, kruiden en juwelen tot parfum, waterpijpen en kitscherige souvenirs, het aanbod is erg groot. Een aanrader is om niet alleen de straten te verkennen die uitsluitend op toeristen gericht zijn, maar ook de andere straatjes eens uit te proberen. Het leukste is om gewoon rond te dwalen in deze wirwar van smalle straatjes en steegjes.
De verschillende kleuren en geuren van de vreemde soorten kruiden zijn een lust voor de zintuigen en het is erg leuk om hier te fotograferen. Je verveelt je geen seconde in deze gezellige chaos! Rond de bazaar zijn talrijke cafés waar je lekker een tijdje kunt zitten met een vruchtensapje, glaasje thee en/of shisha (waterpijp) en dan lekker mensen kijken.
Wij hebben ervaren dat het handig is om aan het eind van je vakantie pas een bezoekje aan de Khan el-Khalili te brengen. Dan heb je nl. al een lekker vakantiekleurtje en zie je er niet meer uit of je net uit het vliegtuig komt... Verse toeristen worden beschouwd als een makkelijk slachtoffer. Verder ben je aan het eind van je reis ook wat beter bekend met prijzen voor souvenirs en misschien ook wat geoefender in het onderhandelen!!! ;-)
Van de vele toeristen die naar een luxehotel trekken, informeert slechts één op vier zich vooraf inzake lokale ziektes en de noodzakelijke inentingen. Maar dat ook het duurste en meest luxueuze hotel niet zonder risico is, ondervond de een Vlaamse toeriste in Hurghada, Egypte. Ze liep er hepatitis A op door een vers geperst fruitsapje te drinken.
" Zelf mijn huisarts vond een inenting niet nodig, stelde hij me gerust". De vrouw is zes maanden ziek geweest.
"Een maand nadat ik thuiskwam, werd ik plots vreselijk moe. De dokter dacht dat ik een maagontsteking had, maar de pillen hielpen niet. Toen het wit van mijn ogen steeds geler werd, heb ik de dokter zelf gevraagd om een bloedcontrole". De test bevestigde dat ze hepatitis A had. "Later bleek uit onderzoek van het Ministerie van Volksgezondheid dat niet alleen ik ziek geworden was.
Zeker driehonderd toeristen in dat hotel hadden hepatitis A opgelopen door de ijsblokjes in het vers geperste sinaasappelsap. Het heeft uiteindelijk een halfjaar geduurd vooraleer ik genezen was".
"Mijn reisagent had me niets aangeraden, en toen ik een week vóór het vertrek een bezoek bracht aan mijn huisarts, stelde die me ook gerust: ik had geen inentingen nodig omdat ik naar een luxehotel ging. Nu heb ik mijn lesje geleerd. Vóór ik op vakantie ga, check ik eerst welke inentingen ik nodig heb, ook al logeren we in een luxehotel".
Water voor de overledene: de rol van de nabestaanden in het oude en moderne Egypte
Water voor de overledene: de rol van de nabestaanden in het oude en moderne Egypte
woe. 07-04-2010
Voor de doden in het oude Egypte was een uitgebreid parcours uitgewerkt waarmee zij het eeuwige leven konden bereiken, en dat in het Dodenboek staat beschreven.
Maar voor de nabestaanden waren er ook rituelen om hun contact met de overledene in stand te houden. Er moest regelmatig water en voedsel aan de dode worden gebracht, er werden bijeenkomsten gehouden bij het graf, en met name de oudste zoon had een belangrijke rol bij het voortzetten van de dodencultus.
In de loop van de geschiedenis van Egypte zijn de denkbeelden over de dood ingrijpend veranderd, maar juist in de rituelen rondom de rol van de nabestaanden zijn enkele tradities bewaard gebleven. In deze lezing worden de rituelen uit het dagelijks leven in het oude Egypte besproken en een vergelijking wordt gemaakt met de situatie in het moderne Egypte.
Prof. dr. Olaf Kaper is als hoogleraar Egyptologie verbonden aan de Universiteit Leiden.
Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn.
Vis binnenhalen op de 'corniche' van Alexandrië. |foto Nederlands Dagblad
Als je vanuit Caïro in Alexandrië komt, denk je: wat een leuke kleine stad! Niets is minder waar.
De nummer twee van Egypte telt vier miljoen inwoners, voelt mediterraan aan en is altijd voorzien van een frisse bries. Overdag vormen de antieke zaken een leuke route. 's Avonds is het verbazing troef, op de 'Corniche' . En voor wie daarna niet genoeg heeft: onder de stijgende zeespiegel ligt nóg zo'n stad.
De Corniche 26 juli is de boulevard langs de kust van Alexandrië Een jaar of tien geleden is die grondig opgeknapt, zodat je op lange stukken van maar liefst dertig kilometer lange boulevard een breed trottoir hebt. Daar wordt geflaneerd bij het leven, je zou er zelfs kunnen fietsen. Dat doet echter niemand. Er zijn wel heel veel auto's, variërend van Peugeot 404's (daarin reden in de jaren zestig in Nederland dokters en ingenieurs) via geel-zwarte Lada's (taxi's waarin je na slim en duidelijk onderhandelen goedkoop overal heen kunt) tot aan moderne Jappen.
In één zo'n Jap zitten drie jongens, aan het hoofd van een bruiloftsstoet. De chauffeur beheerst met de rechtervoet het stuur, staat rechtop in het zijraam, zijn bijrijder doet de pedalen, pook en vooral de claxon. We kijken onze ogen uit; het gaat goed, zoals heel vaak in het Egyptische verkeer. ,,Nou, dit is in Egypte ook echt verboden, hoor'', zeggen Abdul en Mohamed, die ons rijden en voorlichten in het busje dat Djed Reizen ons een dag of vier meegeeft. Maar ze bewonderen de bravoure toch wel een beetje. Trouwen en bouwen, dat kunnen ze in Egypte heel goed, al sinds de farao's en Cleopatra.
11 januari 1921 debuut Egyptische zangeres Umm Kulthum
11 januari 1921 debuut Egyptische zangeres Umm Kulthum; een imposante vrouw.
11 januari 1921
Op deze dag was het debuut van de Egyptische zangeres Umm Kulthum. Umm Kulthum (أم كلثوم, Oum Kalsoum) (Tamayya z-Zahira, Dakhliyya, 4 mei(?) 1904 - Caïro, 3 februari 1975) was een Egyptische zangeres en musicus.
Zij is de beroemdste en meest geliefde zangeres in de Arabische wereld. Kulthum trad op in het gehele Midden-Oosten, in Frankrijk en de Verenigde Staten. Dertig jaar na haar sterfdag verkopen haar albums nog altijd beter dan die van wie ook in de Arabisch taal. Umm Kulthums zangstijl, en met name haar volle en diepe stem, wordt door velen geïmiteerd.
Haar begrafenis bracht zo'n drie miljoen mensen op de been. Aan het hoofd gaat president Anwar Saddat en verschillende leiders uit andere Arabische landen. Ze begeleidden de lijkbaar naar de Fouad Seraj el-Dinstraat in de Caïrese wijk el-Basâtîn. De plek was in 1948 door Oum Kalsoum zelf gekocht na de dood van haar moeder Fatima en zij begroef hier in 1953 ook haar broer Khalid.
Een betoverende Egyptische theatrale dansvoorstelling door Béatrice Grognard & het dansgezelschap Tarab
... Een hedendaags dansfresco dat zijn inspiratie haalt uit het Egypte van de farao's en de legende van de godin Hathor...
... Een hulde aan de vrouwelijkheid, aan de kracht en de uitstraling van de vrouw, mysterieuze uiting van de schoonheid van deze wereld en van de betovering van het hiernamaals...
In 1998 richtte Béatrice Grognard in Brussel « Tarab » op, een dansgezelschap en school gewijd aan de theatrale Egyptische dans.
Tarab is ook een stijl die op internationaal niveau ijvert voor het herontdekken van de muziek- en danstradities van Egypte via een volkomen nieuwe en moderne aanpak op esthetisch, technisch en intellectueel vlak. De theatrale Egyptische dans bewandelt een volledig verschillende weg dan die van de « oriëntaalse dans ».
Béatrice is archeologe van opleiding en is altijd bijzonder geboeid geweest door kunst en dans. De toewijding waarmee zij zich vandaag voor de Egyptische dans inzet is nauw verbonden met haar eerste liefde voor de archeologie. Haar doel is de Egyptische dans en muziek uit het verleden te doen oprijzen, er een nieuwe vorm aan geven zodat zij zich kunnen ontplooien en openstellen voor de moderne wereld zonder hun eigenheid te verliezen. Zij wil de Egyptische dans- en muziektraditie nieuw leven inblazen dankzij een theatrale enscenering om zo de ontwikkeling en de toekomst ervan te verzekeren.
Haar opleiding als archeologe en kunsthistorica, haar ware passie voor oude culturen die aan de basis liggen van onze huidige samenleving en haar vurige wens om de Egyptische dans in een nieuw, gedurfd en hedendaags daglicht te stellen vormen de motivatie voor haar creatieve zoektocht.
« Dromen in de Egyptische nacht » is van al haar choreografische werken ongetwijfeld datgene dat het duidelijkst de link legt tussen dans en archeologie, met de egyptologie als middelpunt.
De legende van de godin Hathor biedt Béatrice Grognard de mogelijkheid om zich met volle overgave onder te dompelen in de artistieke en intellectuele rijkdom van het Egypte van de faraos. Dankzij de muzikale uittreksels uit het zeer verscheiden Egyptische repertoire is « Dromen in de Egyptische nacht » een verheerlijking van de eeuwenoude Egyptische kunstzinnigheid, die zowel hiëratische als zinnelijke kanten heeft. Deze voorstelling is de volgende stap in de reeds 15 jaar durende artistieke zoektocht en hedendaagse creatie van Béatrice Grognard.
Rottende tanden, kwaadaardige tumoren, gebroken botten en hersenletsel. Wetenschappers van de University of Zurich verzamelden de gegevens van 3000 mummies en dan blijkt dat de oude Egyptenaren en hun fantastische beschaving klaarblijkelijk niet alle wijsheid rondom medische doemscenarios in pacht hadden.
Dertig jaar onderzoek heeft een hoop data opgeleverd. De anatomisten en paleopathologen van de University of Zurich hebben die data verzameld en op basis daarvan een conclusie getrokken inzake de medische gesteldheid van de zorgvuldig ingezwachtelde Egyptenaren. De resultaten zijn onthutsend.
Maar liefst achttien procent van de mummies had een tandheelkundig zooitje in de mond: abcessen, gaatjes, afgesleten tanden en bacteriële infecties rondom de wortels. De wetenschappers zijn het de afgelopen jaren allemaal tegengekomen.
Dankzij de inzet van computertomografie oftwel CT (vanaf 1977) kon er in een deel van de onderzoeken ook een kijkje ín het lichaam van de mummie worden genomen.
Een greep uit de resultaten: een geval van TBC, een mummie met de meest kwaadaardige vorm van malaria, tien mummies met een tumor (waarvan vier gezwellen waarschijnlijk kwaadaardig) en elf Egyptenaren met longziektes. Volgens de onderzoekers heeft dat laatstgenoemde alles te maken met koolstof. Deze stof werd in de longen aangetroffen en wijst erop dat de ingeademde lucht vervuild was door rook van vuur of olielampen. Ook bleken enkele prominente mummies wel eens onhandig te zijn. Ramses II (Ramses de Grote) brak bijvoorbeeld zijn middelvinger. En Seqenenre Taa II had een hersenletsel. Waarschijnlijk heeft hem dat in een gevecht de kop gekost.
Wie denkt dat we nu wel zo ongeveer alles van deze mummies weten, heeft het mis. De gebundelde onderzoeken missen namelijk nog flink wat informatie. Zo is het geslacht en de doodsoorzaak van de mummies in de meeste gevallen onbekend. Of ooit nog bekend wordt waaraan deze oude Egyptenaren gestorven zijn, is twijfelachtig. Bij het mummificeren worden namelijk alle organen verwijderd, waardoor ziektes die hiermee samenhangen niet meer zijn na te gaan. En zo behoudt het mysterie van het oude Egypte zijn charme!
Pijlers in de tombe van Amenemhab, TT 85. Gelegen op de Westoever van Luxor Dit graf heeft prachtige schilderijen op de muren en plafond. TT 85 heeft te lijden van aantasting door de jaren heen.
Egyptische archeologen hebben een nieuwe reeks graven ontdekt van arbeiders die hebben meegewerkt aan de bouw van de piramide van Cheops. Dat heeft de Egyptische minister van Cultuur bekendgemaakt.
De graven dateren uit de vierde dynastie (2649-2513 vC) en zijn van arbeiders die hebben meegewerkt aan de bouw van de grote piramide. In 1990 werden al eens graven ontdekt van arbeiders. De graven bevinden zich naast de piramide. (afp/lb)
Willem Zitman (1941) studeerde bouwkunde en astronomie (antieke astronomie en chronologie). Hij specialiseert zich in egyptologie en doet onderzoek naar het ontstaan van het oude Egypte.
352 pagina's 15 x 23 cm genaaid gebrocheerd geïllustreerd in zwart-wit
prijs
29,50
De Egyptenaren waren de ontdekkers van de kalender; de meest fundamentele en praktische toepassing van astronomie, door middel van observatie en vaststelling van de lengte van het Zonnejaar. Deze wetenschap beoefenden zij minstens al in het vijfde millennium vóór Christus. In de afgelopen eeuw hebben egyptologen en astronomen die theorie echter pertinent van tafel geveegd. Waarom zouden de Egyptenaren de wetmatigheid van hemelse verschijnselen zoals de cycli van sterren, zon, maan en planeten willen vastleggen? En hoe zouden ze dat dan gedaan hebben? Welke barrières moesten zij daarvoor overwinnen? Volgens recente wetenschappers heeft de Egyptische sterrenkunde zelfs nooit bestaan. Maar hoe had onze beschaving eruit gezien zonder die oude Egyptenaren? Astronomie blijkt zelfs het centrale thema van de Egyptische cultuur. Egyptenaren, die zichzelf zagen als zonen van Horus, ontwikkelden een alomvattend systeem: de kosmische orde, de samenhang tussen Hemel en Aarde. Wat boven is, is ook beneden. Egypte als spiegel van de kosmos. Ze brachten die samenhang zelfs letterlijk in beeld in het ontwerp van het Piramideveld. Maar ook in hun religie en tijdsbesef kwam die tot uitdrukking. Ze waren het eerste volk op aarde dat uren, dagen, maanden gebruikte en seizoenen en jaren kende. Een machtig geheim dat in dit boek wordt geopenbaard
Het regime verbiedt de gezichtssluier, maar de overheid dwingt het Verbod niet af. Veel uitvoerende Ambtenaren hebben een zwak voor de niqaab. KAIRO
- Gehuld in een zwarte gezichtssluier, zwarte handschoenen en zwart gewaad staat een studente te wachten bij de bushalte voor de Al-Azhar universiteit. De vraag hoe ze de islamitische leerinstelling eerder op de dag is binnengekomen ondanks een Verbod op de zogeheten niqaab, ontlokt een tirade. "Ze zullen ons nooit Kunnen tegenhouden", Roept ze fel. "Wie denken ze wel DAT ze zijn." Wanneer de bus aankomt, wringt ze Zich Haastig naar binnen en eist een plaatsje aan het raam op. Dan pakt ze de koran uit Haar tas en begint zachtjes te reciteren.
Niet alleen in Europa Stelt de gezichtssluier overheden voor een dilemma. Net als de regeringen van Nederland, Frankrijk en Italie, probeert ook het Egyptische regime de niqaab in de ban te doen. Het in naam seculiere bewind van president Hosni Mubarak worstelt al jaren met de groeiende trend onder vrouwen om zichzelf van top tot teen te bedekken.
Zijn de aantallen in Europa nog marginaal, in Egypte is de niqaab al lang geen randverschijnsel meer. In tegenstelling tot twingtig jaar geleden is het aantal vrouwen met hoofddoek nu verreweg in de meerderheid en een toenemend aantal kiest voor algehele gezichtsbedekking ..
Begin oktober vaardigde grootsjeik Tantawi, de universiteitsdecaan van de oudste en meest gerennomeerde soennitische leerinstelling Al Azhar, een oekaze uit tegen de niqaab.
Tijdens een bezoek aan een meisjesklas van een middelbare school trof Tantawi een scholiere aan voldaan gezichtsbedekking. Hij gebood haar sluier af te doen, Omdat de niqaab niets met de islam te maken heeft, maar een overblijfsel is van de bedoeienencultuur van voor de Goddelijke Openbaringen aan profeet Mohammed. "Ik weet meer van de islam dan jij en de mensen die je hebben verwekt", riep hij het meisje toe. Hij verklaarde later de niqaab op de Al-Azhar scholen en faculteiten te zullen verbieden.
De grootsjeik is niet de enige vertrouweling van president Mubarak die de niqaab liefst van het straatbeeld ziet verdwijnen. De minister van Religieuze Zaken, Mahmoud Zaqzouq, had zich eerder dit jaar ook al uitgesproken tegen de gezichtssluier en zijn vrouwelijke medewerkers en verzocht deze niet te dragen. De minister van volksgezondheid, Hatem el-Gabali, waarschuwde verpleegsters tegen de verhullende klederdracht als ze HUN baan willen behouden. Onder het mom van de staatsveiligheid gelastte de minister van Hoger Onderwijs, Hany Hilal, een verbod op de gezichtssluier op staatsuniversiteiten omdat er in het afgelopen jaar Vijftien mannen zouden zijn gepakt die zich met de niqaab als vrouw hadden vermomd.
Maar het verbod op de gezichtssluier is al meteen op een klucht uitgelopen. Op de Al-Azhar universiteit lopen de studentes in niqaab af en aan. Mona en Khadija, twee gesluierde derdejaars studentes Islamitisch recht, zijn er heilig van overtuigd dat Tantawi verkeerd is begrepen . "Hij zou DAT nooit doen", zegt Mona. "De niqaab is het grootste aanbod dat je voor allah Kunt brengen", aldus Khadija. Aan de poort leggen de bewakers - in dienst van de staatsveiligheidsdienst - de onherkenbare studentes geen strobreed in de weg.
Op de Universiteit van Kairo is het niet anders. Enkele maanden na alle ophef blijkt het verbod op de niqaab hier evenmin te worden afgedwongen. De kleding van de studentes op de campus varieert van strak tot de allesbedekkende Saoedische snit. Vooral de vrouwen zonder hoofddoek genieten ongevraagd veel belangstelling van de beveiliging . Ze worden stuk voor stuk om HUN identiteitspapieren gevraagd, Terwijl gesluierde vrouwen ongemoeid naar binnen logen. "Veel bewakers hebben thuis ook een vrouw in niqaab", zegt Ziad, een vierdejaars student bedrijfskunde. "Ze zijn er heilig van overtuigd DAT alle andere vrouwen losbandig zijn."
De houding van de bewakers is symptomatisch voor de kloof Tussen de top van het regime en de ambtenarij. De regering heeft zijn eigen functionarissen verloren aan de conservatieve tendens, Meent Gamal Abdel-Gawad, Hoofd van Denktank Al-Ahram in Kairo. "Het regime realiseert zich onvoldoende DAT het apparaat verregaand is geislamiseerd", zo verklaart de analist. "De overheid is een afspiegeling van de maatschappij, en de maatschappij is zich vooral uiterlijk enorm aan het islamiseren."
Maar ook juridisch blijkt een Verbod op de gezichtssluier op problemen te stuiten. Egyptische rechtbanken hebben in de afgelopen jaren herhaaldelijk in het voordeel van geoordeeld vrouwen sterven gepleit de niqaab droegen.
In 2007 Werd een gesluierde vrouw die de bibliotheek van de Amerikaanse Universiteit in Kairo niet inmocht, in het gelijk gesteld. De rechter vond de vrijheid van geloofsovertuiging dan zwaarder de indentificatieplicht op het universiteitsterrein. Deze en andere vonnissen zijn voor het regime reden om veel onafhankelijk opererende rechters te verdenken van een islamitische agenda.
Grootsjeik Tantawi heeft na zijn aanvankelijk resolute beslissing de handdoek al weer in de ring gegooid. Hij liet de Onderzoeksraad van islamitische Al-Azhar uitzoeken van een verbod op de niqaab aan islamitische richtlijnen voldoet. Die kwam beginnen deze maand met uitsluitsel. Alleen als er geen mannen in de buurt zijn, kunnen vrouwen worden verplicht de gezichtssluier af te doen. Khadija: "Dus ook niet als de Sjeik aanwezig is."
De 23-jarige Egyptische wiskundeleraar die een 11-jarig soort doodsloeg omdat het zijn huiswerk niet had gemaakt, heeft zes jaar cel gekregen. De vader van het jongetje vindt dat het hele systeem anders moet.
De gebeurtenissen speelden zich af in oktober, in een lagere school aan de rand van Alexandrië. De 11-jarige islam Am Badr had die dag zijn huiswerk niet gemaakt en zijn leraar Nabeel Abdelhamid sloeg hem in de klas met een houten stok, waarop hij de jongen meesleurde naar buiten en hem daar in zijn buik trapte.
Het kind overleed diezelfde dag nog aan de gevolgen van een maagbloeding en twee gebroken ribben. Het proces van de leraar eindigde gisteren met een celstraf van 6 jaar, maar de vader vraagt zich af hoe het kan dat een 23-jarige voor een klas van zestig kinderen staat.
Het verhaal van de islam is overigens niet het eerste over de mishandeling op school. Op de websites van NGO's zijn tal van tragische verhalen te lezen over meisjes en jongens die zwaar werden mishandeld door hun leraren, niet zelden om hen te dwingen bijles te volgen. In een geval kwam er inderdaad een inspectiezaak van, waarop de inspecteur tegen het meisje zei dat ze toch wel 'heel dapper is' Dat ze een klacht hadden durven indienen tegen haar leraar. Het kind hield aan de mishandeling verpletterde vingertoppen over.
De problemen in het onderwijs Egyptische beperkt zich overigens niet tot lijfstraffen. Een groot euvel is dat de overheid, die na Israël de grootste ontvanger is van Amerikaanse ontwikkelingsfondsen, relatief weinig geld spendeert aan het onderwijs.
Het budget bedraagt 3,5 procent van het BBP. Ter vergelijking: in België is dat met 6,3 procent bijna dubbel zoveel.
Een ander probleem is dat het curriculum geenszins is afgesteld op de nieuwe noden van de maatschappij.
Vandaar dat er onder universitairen hoge werkloosheid heerst. Terwijl velen een baan in het onderwijs afwijzen wegens slecht betaald. De overheid zegt dat ze aan hervormingen werkt maar tal van onderzoekers vragen zich af van die wel verregaand genoeg zullen zijn en of er controle komt op de implementatie ervan.
Bijvoorbeeld: Zo is de wet tegen de lijfstraffen ook wel goedgekeurd maar er is volstrekt geen toezicht op de naleving ervan. .
In zijn debuutroman 'neemt De Verborgen Tombe' de Nederlandse egyptoloog Huub Pragt u mee naar het Oude Egypte rond het jaar 1000 voor Christus. Het verhaal speelt zich af in de 21ste dynastie.
Pinodjem de hogepriester van Amon en zijn zonen Masaharta en Mencheperra voerden in die tijd een nauwgezet plan uit. De mummies van de farao's uit het Nieuwe Rijk werden uit hun graven in het Dal der Koningen gehaald om opnieuw te worden ingewikkeld.
De mummies van de koningen werden dan in eenvoudige houten kisten herbegraven en goed verstopt.
De kostbare grafuitrustingen van de farao's werden elders verstopt. Op deze manier vergaarde de familie van Pinodjem een enorm fortuin. Maar wat is daarmee gebeurd?
Kevin Savernake is een jonge egyptoloog uit Oxford. Samen met zijn vriend Marc Spencer en zijn Franse collega Isabelle Montet gaat hij op basis van gegevens op een papyrus uit Aberdeen op zoek naar het graf van een van de zonen van Pinodjem, de generaal en hogepriester van Amon Mencheperra. Misschien dat daar het antwoord ligt.....
Van vrijdag 12 februari tot en met zondag 21 februari 2010 leidt Huub Pragt belangstellenden door Egypte langs monumenten uit de Amarnaperiode. Deze tiendaagse reis is bedoeld voor de ervaren Egypte-bezoeker.
We starten onze zoektocht naar de zonneschijf Aton in het Egyptisch museum in Caïro. We verplaatsen ons vervolgens naar Loeksor, het oude Thebe. Daar bezoeken we de restanten van het paleis Malkata, de vermoedelijke geboortegrond van Achnaton. We bezoeken de graven van Cheroeëf en Ramose. We gaan achter de Karnaktempel op zoek naar de plaats waar ooit de tempel 'Gempaäton' heeft gestaan. Drie dagen worden uitgetrokken voor een uitgebreid bezoek aan de graven en ruïnes van de oude stad Achetaton. De reis wordt afgerond met een bezoek aan de Nederlandse opgravingen in Sakkara. Daar bezichtigen we ondermeer de graven van Meryneith en Ptahemwia uit de Amarnaperiode.
Deze bijzondere reis is tot stand gekomen in samenwerking met reisorganisatie Orion Reizen
Reisinformatie
Deze tiendaagse reis kost 2060,- op basis van een tweepersoonskamer / op kamerindeling. De toeslag voor een éénpersoonskamer bedraagt 390,-. Het is mogelijk om onder voorbehoud aan te melden.
Verzekering
In geval van nood zijn Huub Pragt en Orion Reizen verplicht hulp en bijstand te verlenen. Dit kan ernstig worden belemmerd wanneer er geen beroep kan worden gedaan op de hulp van een bij een reisverzekering inbegrepen SOS-centrale. U bent daarom verplicht een volledig dekkende reisverzekering af te sluiten.
Bij de reis inbegrepen
Kennismakingsbijeenkomst in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden op vrijdagmiddag 22 januari 2010.
Vervoer en excursies:
alle vluchten exclusief luchthavenbelastingen, veiligheidsheffingen, brandstoftoeslagen, visum en fooien,
alle genoemde excursies inclusief entreegelden en gidsdiensten,
alle transfers en lokaal vervoer.
Overnachtingen en diners:
Caïro één nacht in het vijfsterren hotel Semiramis op basis van logies en ontbijt,
Loeksor drie nachten in het vijfsterren hotel Sonesta St. George op basis van logies en ontbijt,
Loeksor welkomstdiner in een goed restaurant in Loeksor,
Sohag één nacht in het Nile hotel op basis van half pension,
El-Minya drie nachten in hotel Mercure Nefertiti op basis van half pension,
Caïro één nacht in het vijfsterren hotel Semiramis op basis van logies en ontbijt,
Caïro afscheidsdiner in het restaurant van Semiramis.
Niet bij de reis inbegrepen
Luchthavenbelastingen, veiligheidsheffingen en brandstoftoeslagen.
"Je kunt de islam niet begrijpen zonder het jodendom en de joodse bijbel te kennen."
Met deze frase afkomstig van de Weense hoogleraar Andreas Bsteh tijdens een studieweekend over Interreligious Dialogue in Nitra (Slowakije 2008) opent Toon van Bijnen zijn nieuwe brochure Mozes in drievoud
. Zoals deze hoogleraar redeneren bijna alle islamdeskundigen. Daarom is deze brochure een uitnodiging tot verdieping in de joodse bijbel om zowel het christendom als de islam beter te kunnen begrijpen.
Wat betekent Mozes voor de joden, wat betekent hij voor de christenen en voor de moslims? Ondanks de gemeenschappelijke wortels, willen deze drie tradities de figuur van Mozes toch wel verschillend beleven
Als wetgever in de joodse traditie, als bevrijder in de christelijke traditie, en als mysticus voor de moslims.
De oergegevens in het Mozesverhaal verwijzen naar de godsontmoeting. Voor de drie religies is de dialoog belangrijker dan de discussie over de teksten en verschillende interpretaties.
(Novum/AP) - De begrafenis van zeven koptische christenen die woensdagavond bij het verlaten van een kerk in het zuiden van Egypte werden doodgeschoten is donderdag uitgelopen op rellen.
Duizenden kopten bekogelden de politie met stenen. Eerder vernielden zij enkele ambulances bij een ziekenhuis, uit frustratie over oponthoud bij de overdracht van de lichamen aan de familie. De politie schoot traangas af om de mensen te verspreiden.
De kopten werden in de hoofdstraat van Nag Hamadi, 64 kilometer ten zuiden van Luxor, vanuit een rijdende auto onder vuur genomen toen ze na de viering van het orthodoxe kerstfeest uit een kerk kwamen. Zeven werden gedood en drie raakten zwaargewond.
Volgens het ministerie van binnenlandse zaken was de aanslag vermoedelijk een wraakoefening voor de verkrachting van een moslimmeisje in november. De politie vermoedt wie de aanvoerder van de schutters is en weet waar hij uithangt, zei het provinciale hoofd van de politie, Mahmoud Gohar. Er is nog niemand gearresteerd, maar de bewaking in de regio in Nag Hamadi en omliggende dorpen is verscherpt en er zijn overal controleposten opgericht.
De plaatselijke bisschop, Kirollos, zei dat de doden zes jonge mannen en een bewaker zijn. Hij verklaarde dat hij de afgelopen dagen bedreigingen had ontvangen op zijn mobiele telefoon. Vanwege die bedreigingen had hij de kerstmis een uur eerder beëindigd.
Al sinds november, toen moslims uit Nag Hamadi en omgeving uit woede over de verkrachting vijf dagen lang vernielingen aanrichtten aan bezittingen van christenen in het gebied, zei hij voor een aanslag met kerst te hebben gevreesd. "Laat het wraak zijn geweest, maar waar was de politie?' vroeg Kirollos.
CAÏRO, 6 januari 2010 (IPS) - Ook in armenwijken in Caïro verschijnen zonnecollectoren en biogasinstallaties. Ze helpen de afvalberg opruimen en produceren goedkope en schone energie.
Hussein Soliman en zijn gezin wonen in Darb El-Ahmar, een van de armste buurten van Caïro, maar hun energieverbruik is vergelijkbaar met dat van de bewoners van dure passiefhuizen. Twee zonnecollectoren op het dak van hun appartementsgebouw leveren heet water voor de douche en de keuken, en koken doen ze op biogas uit een installatie die ook een plaatsje heeft gevonden op het dak.
Recyclage
De collectoren en de biogasinstallatie zijn grotendeels gemaakt uit recyclagemateriaal. In de zonnecollectoren zitten weggegooide resten van aluminium, glas, oude koperen buizen en piepschuim. Het opgewarmde water wordt opgeslagen in twee grote vaten waarin een groothandelaar vroeger shampoo transporteerde.
Soliman kreeg hulp van Solar CITIES, een initiatief van de Amerikaanse stedenbouwkundige Thomas Culhane om milieuvriendelijke technologieën door middel van plaatselijke innovaties haalbaar te maken voor de inwoners van de armenwijken van Caïro. De bewoners van de wijken denken samen na over aanpassingen die zonne-energie en biogasinstallaties betaalbaar kunnen maken, en gaan op zoek naar beschikbare materialen om de kost te drukken.
Sinds 2007 heeft Solar CITIES al 35 zonnecollectoren gebouwd in Egypte. Die staan allemaal in wijken waar voor commerciële ondernemingen weinig geld te verdienen is en waar de sterk wisselende waterdruk bovendien voor bijkomende technische problemen zorgt.
Varkens
De organisatie installeerde ook al acht goedkope biogasinstallaties. Ze zetten oud brood en keukenafval om tot gas waarop kan worden gekookt. Het restafval doet dienst als meststof voor groentetuinen.
De installaties bewijzen goede diensten sinds de Egyptische regering vorig jaar besloot de meeste varkens in het land te laten slachten uit vrees voor de verspreiding van het griepvirus. Veel afval in de steden dat vroeger door de varkens werd opgegeten, ligt nu te rotten op straat. Maar de eigenaars van biogasinstallaties halen zelfs afval op bij de buren en in restaurants om meer gas te kunnen produceren.
De relatief zware investeringskost blijft de grootste hinderpaal voor een snelle verspreiding van de nieuwe technologie. Een zonnecollector van Solar CITIES kost ongeveer 350 euro, maar dat is veel geld voor gezinnen die per persoon maar 1,5 euro per dag beschikbaar hebben. Het duurt ook lang voordat de kosten zijn terugverdiend, want Egypte subsidieert de prijs van gas en stroom. Een fles butaangas waarop een gezin makkelijk twee weken kan koken, kost maar 75 eurocent, terwijl een biogasinstallatie een investering van 130 euro vergt.
Maar de regering is van plan de subsidie van de brandstofprijzen geleidelijk te verminderen. Dat zou de terugverdientijd van biogasinstallaties en zonnecollectoren sterk verminderen.
Hilversum (ANP/RTR/RKK) 7 januari 2010 - Vijf koptische christenen zijn gisteravond in Zuid-Egypte doodgeschoten, toen onbekenden rond middernacht vanuit een auto het vuur opende op de Kerst vierende christenen. Tien andere kopten raakten gewond.
Aanslag De aanslag was gericht op kerkgangers die de Mary Gergiskerk in Nag Hammadi na de liturgie van Kerstnacht verlieten. Twee van de gewonden zijn er ernstig aan toe volgens medische hulpverleners. Nag Hammadi ligt ongeveer zestig kilometer ten noordwesten van Luxor.
Koptische Kerk Naar schatting is 10 procent van de tachtig miljoen Egyptenaren christen. Ze behoren voor het overgrote deel tot de Koptisch Orthodoxe Kerk, een van de oudste christelijke kerken die, tot de komst van de Arabieren in de zevende eeuw, lang dominant was in Egypte.
Kerst in orthodoxie Voor de oosters en oriëntaals orthodoxe kerken in heel de wereld is de avond van 6 januari kerstavond en 7 januari de kerstdag. De westerse (gregoriaanse) kalender loopt twee weken voor op de oosterse (juliaanse) kalender die de orthodoxen hanteren.
Geweld Sektarisch geweld tussen islamitische en christelijke gemeenschappen in Egypte komt relatief weinig voor, maar soms komen sluimerende spanningen tot ernstige uitbarstingen
Zeven van de acht Egyptische oudheidkundige voorwerpen die op 29 juli 2007 uit het Bijbels Museum in Amsterdam zijn gestolen, zijn eind mei terug gevonden op een veiling in Manhattan, New York. De voorwerpen bestaan uit vier (sjabti-) beeldjes en drie scarabeeën.
DNA is een multiculturele en multidisciplinaire theatergroep in Amsterdam.
Sabri Saad el Hamus: "Als artistiek leider van DNA wil ik over de grenzen van huidskleur en cultuur heen stappen." Onderwerpen en casting moeten een afspiegeling zijn van de verkleurende en de toenemende bereidheid van het publiek om open te staan voor meer Hamlets
El Hamus, geboren in Egypte, voelt zich verbonden met zijn 'tussenpositie'; met 'Egypte als moeder en Nederland als vrouw' Hij maakt theater dat grenzen verlegt in vorm en inhoud. Als theatermaker begeeft hij zich steeds op de grens van verschillende culturen, sociale lagen, religies en theaterstijlen. Op die grenzen zoekt hij de wrijving tussen mensen, thema's en theatrale disciplines. Hij slaat een brug tussen oosterse en westerse verhalen en theatervormen, die beide een onuitputtelijke bron van inspiratie zijn.
El Hamus is vanaf 1985 als acteur in Nederland aan het werk. Met zijn eigen gezelschap Maqam Lamaqul produceert hij Pax Islamica, Een serie voorstellingen over de Vijf Zuilen van de islam. Voor zijn rol in deel twee, Mohammed en Omnya, werd hij genomineerd voor de Louis d'Or 2007. "Hij schakelt fenomenaal tussen de dader-en de slachtofferrol en laat zien wat virtuoos acteren is", aldus het juryrapport