Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
We kennen allemaal de verhalen over archeologen die dankzij één vondst in één klap wereldberoemd werden. Het overkwam amateur-archeoloog en schrijver Paul Sussman ook. In de Engelse krant The Guardian vertelt hij over zijn grote vondst: de juwelen van de farao in de Vallei der Koningen.
Sussman is schrijver en al sinds zijn kindertijd bijzonder geïnteresseerd in de geschiedenis van Egypte. In 1972, ik was toen zes, nam mijn tante me mee om de tentoonstelling over Toetanchamon in het Britse Museum te bekijken. Sindsdien ben ik aan Egypte en archeologie verslingerd geraakt. Ik bracht het grootste deel van mijn kindertijd door in de tuin, op zoek naar tombes.
Opgraving Hoewel hij geen archeologische opleiding heeft gevolgd, grijpt Sussman elke gelegenheid aan om te kunnen graven naar de rijke geschiedenis van Egypte. Die ene die ik me altijd zal herinneren vond iets meer dan tien jaar geleden plaats. Ik werkte als veldarcheoloog en dagboekschrijver in een team dat in de Vallei der Koningen aan het graven was. Ik maakte deel uit van het Amarna Royal Tombs Project en we deden er vier jaar over om de vallei rondom de tombes van Toetanchamon en Ramses VI bloot te leggen. Terwijl we in deze grond aan het graven waren, kregen we toestemming om een kleine bestaande tombe, KV56 opnieuw bloot te leggen.
De missende plak De KV56 werd in 1908 door de Engelse archeoloog Edward Ayrton ontdekt. In de tombe zaten de meest spectaculaire juwelen. Vandaar de bijnaam: de Gouden Tombe. Sussman krijgt de leiding over het heropende onderzoek en daalt elke ochtend samen met twee Egyptische arbeiders in de tombe af om onderzoek te doen. Het eerste seizoen leverde niet veel op: een skelet van een hond en één van Ayrtons oude sigarettenpakjes waren misschien wel de spannendste vondsten. Het tweede seizoen werd interessanter. Op een ochtend was ik samen met één van de arbeiders in een hoek van de kamer aan het schrapen toen we iets in het licht zagen glimmen. Het was een smalle plak, een rechthoek van geslagen goud. Prachtig afgewerkt en met de troonsnaam van de farao Seti II erop. Ayrton had dertien identieke plakken gevonden, allemaal delen van een ketting die rond de nek van de farao hing. Dit was de plak die hij miste.
Verwondering Aan de ene kant was het simpelweg een mooi, extreem zeldzaam snuisterijtje dat niets aan onze kennis over de oude Egyptische geschiedenis toevoegde. Maar aan de andere kant was het een echt opmerkelijke vondst. Een object dat niemand in drie millennia tijd had gezien of aangeraakt en dat ooit werd gedragen door een man die als een levende god werd beschouwd. Ik voelde verwondering natuurlijk, en opwinding. ( ) Maar ook een vreemd gevoel van dislocatie. Alsof ik voor een heel kort moment een glimp van een oude, verloren wereld mocht opvangen. Maar ik was voornamelijk gehaast om het object te fotograferen, te registreren en veilig op te bergen. Ik heb een goed bewaard gebleven reputatie van spectaculaire onhandigheid en ik wilde niet dat dit object daarvan het laatste slachtoffer zou worden.
Sarcofaag van Toetanchamon Foto: mharrsch / Flickr / CC / by-nc-sa
Update: dinsdag 16 feb 2010, 20:50
De Egyptische farao Toetanchamon stierf aan complicaties van een gebroken en malaria geweest. Dat concludeert een team van wetenschappers DAT Het meest Uitvoerige onderzoek ooit op de wereldberoemde mummie daad.
Bij DNA-onderzoek op de overblijfselen werden sporen aangetroffen van de malariaparasiet en een CT-scan wees uit Dat de 19-jarige heerser een gebroken geweest, een dodelijke combinatie zo'n 3300 jaar geleden. "Een plotselinge botbreuk deur Bijvoorbeeld een val kan levensbedreigend zijn geworden als er ook nog een malariabesmetting bijkwam" Stelt een van de wetenschappers.
Lange tijd was onduidelijk waarom de jongen, die als tienjarige op de troon kwam, maar zo'n kort leven heeft gehad.
Geen moord De tombe van Toet Werd in 1922 ontdekt door Howard Carter. Hoewel Hij maar een relatief onbelangrijke farao was geweest, Werd Toetanchamon Wereldberoemd Omdat zijn graf een van de weinige graven uit het Oude Egypte was dat niet door rovers was geschonden. Zijn gouden sarcofaag is een van de bekendste oudheidkundige stukken uit het land.
Jarenlang Werd vermoed DAT Toetanchamon het slachtoffer was geworden van moord van een ongeluk, Omdat Hij zo jong is gestorven en een onverklaarbaar gat in zijn schedel had. Onderzoek in 2005 wees al uit DAT sterven Wond Waarschijnlijk tijdens het mummificeren was ontstaan.
Broer-zus De onderzoekers waren ook benieuwd naar de stamboom van Toet, waar altijd veel onduidelijkheid over bestond. Ze concluderen nu DAT Hij is inderdaad de zoon van zijn voorganger Belangrijke Achnaton. Zijn moeder was diens zuster. Broer-zus relaties Vaak kwamen voor bij Farao's. Omdat zij als godheid werden gezien, was het gebruikelijk DAT ze onderling trouwden.
De mummie van de moeder is gevonden, maar Haar naam is in de loop der eeuwen verloren gegaan.
Uit de scans ook Duidelijk DAT Toetanchamon Werd een hazelip had en een Klompvoet. "Je Kunt hem zien als een jonge, fragiele koning sterft een wandelstok nodig had om te lopen." In de graftombe van Toet werden 130 Verschillende wandelstokken gevonden.
De bevindingen worden woensdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of the American Medical Association.
In Nederland zendt de digitale zender Discovery World op 23 en 30 mei een tweedelige documentaire over het onderzoek uit, aldus een woordvoerster.
"Doden voor de rechter. Reis door het Egyptische dodenrijk"
Tentoonstelling van 19 februari t/m 23 mei 2010 in het Allard Pierson Museum
Beleef zelf een reis door het Egyptische dodenrijk.
Vanaf vrijdag 19 februari is in het Allard Pierson Museum in Amsterdam de tentoonstelling Doden voor de rechter. Reis door het Egyptische dodenrijk te zien. In deze tentoonstelling worden de denkbeelden van de oude Egyptenaren over de dood geplaatst in het perspectief van latere christelijke en islamitische ideeën.
De oude Egyptenaren waren er als eerste bij om hun uitgebreide voorstellingen van het hiernamaals tot in detail op schrift te stellen. Aan de hand daarvan is deze tentoonstelling samengesteld. De grote Dodenboekpapyrus uit de eigen collectie en enkele papyri in bruikleen van het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden zijn dan ook centrale stukken in dit verhaal. De bezoeker van de tentoonstelling legt de weg van de overleden Egyptenaar af, van godenrechtbank tot de paradijselijke Rietvelden, en kan de spannende en gevaarlijke reis door het dodenrijk zelf beleven. Men krijgt zo een fascinerend inzicht in de gedachtewereld over dood én leven van de oude Egyptenaren en ziet deze in perspectief van twee grote wereldgodsdiensten van vandaag geplaatst.
Doden voor de rechter Overledenen in het Oude Egypte werden, als ze het zich konden permitteren, eerst gemummificeerd. Vervolgens werd nog voor de bijzetting in het graf het zogenaamde Mondopeningsritueel uitgevoerd. Daarmee werden de functies van ademen, eten, spreken, horen en zien hersteld. Pas dan was de overledene klaar voor de reis die ging komen. Voordat de gevaarlijke tocht kon beginnen die hem door de Onderwereld naar de Rietvelden zou voeren, moest de dode zich verantwoorden voor maar liefst twee godenrechtbanken.
De eerste rechtbank telde 42 goden als rechters. De dode moest elke god aanroepen en dan verklaren dat hij een bepaalde zonde niet had begaan. Bij die zonden zien we duidelijke overeenkomsten met de moraal van het christendom en de islam. Bij de tweede rechtbank werd het hart van de overledene op een weegschaal gewogen tegen de veer van Maät, de godin van de waarheid. Als het hart en de veer niet met elkaar in evenwicht waren, viel de dode ten prooi aan het vreselijke monster Amnet. In de tentoonstelling neemt de sarcofaag van de voorname dame Teuris met voorstellingen van dit oordeel een belangrijke plek in. Dodenoordelen zijn ook bekend uit het christendom en de islam.
Reis naar het Paradijs Na de beide rechtszittingen begon de dode aan een lange en gevaarlijke reis door de Onderwereld. Als hij die overleefde, kon hij uiteindelijk het Paradijs ofwel de Rietvelden betreden. Het Paradijs was een geïdealiseerde versie van Egypte. Alles ging hier altijd goed en de overledene kon er zijn gemak van nemen, geassisteerd door een leger sjawabti's (dienarenbeeldjes) die het werk uit handen namen. Hiervan zijn diverse bijzondere exemplaren te zien.
Publicatie en educatie Ter begeleiding van de tentoonstelling verschijnt er een speciaal, rijk geïllustreerd nummer van APM, het blad van de Vereniging van Vrienden van het Allard Pierson Museum. Ook is er educatief materiaal samengesteld voor de klassen 3 en 4 van het voortgezet onderwijs, getiteld 'Reisgids naar de Rietvelden'.
Allard Pierson Museum: Oude Turfmarkt 127, Amsterdam, www.allardpiersonmuseum.nl dinsdag-vrijdag: 10-17 uur, zaterdag, zondag en feestdagen: 13-17 uur.
Het interieur Thebe Tomb 1, op de Westoever van Luxor. Scènes in deze graven weerspiegelen dagelijkse bezigheden als religieuze thema's. (Foto: Sandro Vannini)
Egypte zet het nieuwe jaar in met een vernieuwde stijl, logo en slogan.
Egypte zet het nieuwe jaar in met een vernieuwde stijl, logo en slogan.
Egypte zet het nieuwe jaar in met een vernieuwde stijl, logo en slogan. Het nieuwe logo integreert het Oud-Egyptische Ankh symbool en combineert azuurblauw met goud. Tegelijk keert men terug naar de basis met de slogan Waar het allemaal begint dat Egypte beschrijft als eeuwige bron van inspiratie.
Waar het verhaal begint Reeds eeuwenlang is Egypte een fascinerend land dat miljoenen reizigers inspireert om hun eigen verhaal te vertellen en hun ervaringen te delen met vrienden en familie. Egypte is een plaats Waar het allemaal begint. Met behulp van deze slogan wil Egypte de mensheid verder inspireren tot het creëren van hun eigen verhaal en één van de grootste toeristische aantrekkingspolen ter wereld blijven.
Nieuw logo Het nieuwe logo combineert kaligrafisch, handgeschreven letters met het Ankh symbool, dat de eeuwigheid voorstelt. De kleuren bestaan uit azuurblauw en goud. Azuurblauw was een van de favoriete kleuren voor juwelen bij de Oud-Egyptenaren en stelt ook de intense kleur van de Egyptische zeeën en lucht voor. Het goud was dan weer een teken van rijkdom en macht in de Faraonische cultuur.
mee te nemen: aansteker voor het verbranden van wc-papier
Kamelentrektocht door de rotswoestijn van de Sinaï, 8 dagen, wandelvakantie met tenten
Vertrek vanuit het imposante St. Catharina-klooster voor een wandeltocht door de verrassende bergen van de Sinaï. Langs hoge, imposante ruïnes en 'gevels' van oude paleizen . Door wijde, en wadi's 'gortdroge' diepe kloven met klaterende bronnen. Op bezoek bij gastvrije bedoeïenen in kleine, groene oases. Gesjouw is niet nodig, .... eten, tenten en bagage gaan mee op kamelen.
Bagage mee op reis
Vanwege het stenige terrein, zijn goede, hoogsluitende bergwandelschoenen met een stevige zool belangrijk. Uw bagage wordt tijdens de trektocht door kamelen vervoerd. Denk eraan uw dat kwetsbare spullen goed stofdicht en stevig ingepakt meegenomen worden.
Omdat er tijdens de trektocht geen sanitaire voorzieningen zijn, is het handig om antibacteriële handgel mee te nemen, natte doekjes en een aansteker (voor het verbranden van wc-papier). Zorg voor warme kleding en goed isolerende slaapzak en slaapmatje, vanwege de koele avonden.
De natuur vernietigt op termijn alle sporen uit het verleden, de tijd is dus de grootste vijand voor de geschiedenis, moeilijk of eerder onmogelijk zal het zijn om ooit de waarheid te kennen.? Pers en Sensatie-jagers weten dat ook, en spelen daar op in, ze mixen waarheid en Sience-fiction en er ontstaat een dwaal-leer. Een zeer goed voorbeeld volgt hieronder:
Hoe ongelofelijk het ook MOGE klinken, "maar kolonel James Churchward" vertelt in zijn boek "Het verloren continent Mu" (1961) dat dit continent een oppervlakte besloeg van "Paaseiland" tot de "Carolinen" van Hawaii in het noorden tot de Cook-eilanden in het zuiden. Gezien deze omvang telde "Churchward" 64 miljoen inwoners.
Niet minder dan 50.000 jaar geleden werd daar een beschaving tot ontplooiing gekomen in vele opzichten superieur was aan het onze In "Mu" heeft ook de creatie van de mens plaatsgevonden. De oudste getuigenissen over de mens kunnen niet in Egypte in het dal van de Eufraat worden gevonden, "maar juist hier in Noord-Amerika en in de Oriënt, waar Mu zijn eerste kolonien stichtte. Deze beweringen steunen op teksten van een serie zogenaamde "Naacal-tabletten" tafelen derhalve, die Churchward, naar Hij vertelt, vijftig jaar voor de publicatie van zijn boek, had gevonden in bepaalde kloosters in "India" en "Tibet"
Corresponderende steentafelen werden volgens het Verslag van Churchward later in Mexico gevonden door "William Niven"
De "Naacal-tafels" zouden 15.000 jaar oud zijn en de Mexico-tafels 12.000 jaar.
Churchward moest niet minder dan zes maanden soebatten eer hij de priester van het Indische klooster kon overhalen, hem de heilige tafelen te tonen, waarop de priester had gezinspeeld, en die sinds onvoorstelbare tijden in de gewelven hadden gerust.
Natuurlijk waren de tafelen in een geheimschrift opgesteld, maar het geluk wilde dat de priester nog in het bezit was van sleutel, en hij maakte Churchward deelgenoot van wat hij nog wist. Maanden van intensieve concentratie op het vertalen van de tafelen volgden, maar de beloning voor deze inspanning is groot. Tot in bijzonderheden beschreven zijn de schepping van de aarde en de mens, en de plaats waar hij het eerst naar voren trad "MU". Wat deze Indische tafelen aan informatie ontbrak, werd door de tekst op de Mexicaanse aangevuld. Het is moeilijk te schatten hoeveel aanhangers de theorie van Churchward heeft, maar het moeten er zeer velen zijn. Zijn boek is reeds aan zijn 20ste druk, en is nu ook in pocketuitgave verschenen.
Conclusie: de mens is dermate nieuwsgierig van Aard dat hij zich gemakkelijk laat vangen aan dergelijke theorieën, maar ons geen stap dichter brengt bij de ware feiten!
Berichtgeving over conflicten laat in Egypte veel te wensen over
Berichtgeving over Conflicten in Egypte laat veel te wensen over
Kees Hulsman
CAIRO - Egyptische journalisten zijn bezorgd over de kwaliteit van de berichtgeving over conflicten In hun eigen land. Overbevolking, armoede en slechte onderwijsvoorzieningen voor grote delen van de bevolkingkKunnen makkelijk tot wrijvingen leiden.
Als er dan ook nog eens verschillende aanhangers van godsdiensten betrokken bij zijn, kunnen wrijvingen gemakkelijk in een conflict tussen moslims en christenen uitmonden. Vooral populistische media spelen daar graag-met vaak tendentieuze berichtgeving-op in, omdat ze daarmee meer kranten van tijdschriften hopen te verkopen.
Op een bijeenkomst van de Egyptische Stichting voor Begrip Tussen de Arabische Wereld en het Westen werden deze week enkele voorbeelden gepresenteerd waarin de berichtgeving die emoties zodanig had daardoor dat opgejaagd dodelijke slachtoffers zijn gevallen.
De meeste doden vielen tien jaar geleden in het Egyptische Al-Kosheh. Door een ruzie bij een gokpartij tussen christenen vielen twee doden. Enkele christenen probeerden hun verantwoordelijkheid te ontlopen door enkele plaatselijke moslims te beschuldigen, die echter niets met deze moord uit te staan hadden.
Ruzies en wederzijdse beschuldingen liepen uit de hand, media en activisten namen het op voor de ene van de andere partij en sleepten weer andere partijen bij het conflict. Na honderden artikelen waren de onderlinge verhoudingen dusdanig verziekt dat een klein conflict between een christelijke handelaar en een moslimklant uit de hand liep.
Beide partijen zochten opnieuw steun bij geloofsgenoten, die drie dagen lang elkaars bezittingen kapot maakten. Een groep gewapende moslims trok het dorp binnen en doodde 21 christenen. Als de beschuldigingen niet zo enorm door emotionele uitspraken in de media waren aangewakkerd, was er nooit zo'n escalatie geweest.
Het aantal artikelen over conflicten in Egypte is in de afgelopen tien jaar enorm toegenomen. Veel daarvan waren erg tendentieus. Er zijn redacties die emotionele en partijdige berichtgeving gebruiken omdat dit verkoopt. Onderzoek naar achtergronden worden niet nodig gevonden omdat het tijd en geld kost.
Egyptische journalisten vinden dat de media deze lokale journalisten beter op hun waarde moeten schatten.Ze moeten beter betaald en opgeleid worden zodat zij niet afhankelijk blijven van andere inkomsten en ze moeten leren om plaatselijke spanningen beter te berichten.
Prof Jihad Auda, socioloog aan de universiteit van Helwan, wijst op "het ontbreken van een goed toegankelijk archief voor journalisten die nu vaak op een conflict af worden gestuurd zonder iets af te weten van de historische en sociale achtergronden van een conflict.
Dat maakt veel dat rapportages niet tot de diepere oorzaken doordringen ", aldus Auda. "Lokale autoriteiten werken vaak ook niet mee door een wijd verspreid gebrek aan transparantie van overheidsbesluiten."
Een wat vreemd fenomeen binnen de Egyptische beeldhouwkunst is het zogenaamde reservehoofd. Er zijn zo'n dertig stuks van deze hoofden gevonden in Gizeh, Alle daterend uit de 4de Dynastie, de regeerperiode van Choefoe en Chafra. Ze zijn aangetroffen in mastabagraven, in een zijnis op de bodem van een schacht die naar de grafkamer leidt. In een van de nog ongeschonden graven is een reservehoofd aangetroffen, DAT naast de sarcofaag stond, dicht bij de overledene.
Het zijn geen fragmenten van andere beelden. De onderkant is aan de basis van de nek afgevlakt, Zodat de hoofden rechtop Konden staan. Dat is de reden waarom men er vanuit gaat dat het een solo-sculptuur was. Ze beelden mensen uit die kaalgeschoren en kortgeknipt zijn. Het grootste exemplaar is dertig centimeter hoog. μ Typisch is het Feit DAT bij alle hoofden de oren eraf zijn en in het achterhoofd een verticale inkeping zit.
Reservehoofd uit de 4de dynastie, Egyptisch Museum, Cairo
Er zijn Verschillende Argumenten aangevoerd om de betekenis en de Reden voor het vervaardigen van reservehoofden te verklaren. In de eerste plaats zou de angst om het hoofd in het hiernamaals te Verliezen door toedoen van demonen en van natuurlijk verval Kunnen een rol gespeeld hebben, vandaar de naam 'reservehoofden'. Ten tweede is het mogelijk een DAT-reservehoofd ook als grafbeeld was bedoeld. Maar zo'n beeld Werd Meestal in de serdab, een afgesloten cultuskamer in het graf, geplaatst.
Vanwege de schade aan de oren en de inkeping in het achterhoofd wordt gesuggereerd Dat de hoofden mogelijk Gebruikt zijn als mal voor een funerair masker. Verwijdering van het masker zou de beschadigingen hebben veroorzaakt. Maar voor een mal zou mannen hoogstwaarschijnlijk ander materiaal dan kalksteen genomen hebben. Ook is er gespeculeerd Dat de grafeigenaar het beeld van het hoofd als woonkamerdecoratie benutte. Maar ook deze theorie kan men op Geen enkele Manier staven. Gezien de visie van de Egyptenaren op een leven na de dood is het niet ondenkbeeldig Dat de vervaardiging van de hoofden is Bedoeld om het te conserveren in Verband met de wederopstanding. Immers, om te Kunnen voortleven in het hiernamaals was conservering van het lichaam een Noodzakelijke VOORWAARDE.
De Karakteristieke gelaatstrekken van de reservehoofden zijn opvallend. Bij de meest ontwikkelde werken is haast sprake van een portret. De interessante Stijl waarmee de hoofden zijn gemaakt, Tussen realisme en idealisering, laat Waarschijnlijk een van de vroegste voorbeelden van portretkunst zien. Men gaat er daarom vanuit, is dat het willen behouden van de eigenheid en uiterlijk de Werkelijke reden geweest voor het maken van reservehoofden.
Supreme leader Ayatollah Ali Khamenei said on Monday that Iran is set to deliver a punch that will stun world powers during this weeks 31st anniversary of the Islamic revolution.
The Iranian nation, with its unity and Gods grace, will punch the arrogance (Western powers) on the 22nd of Bahman (February 11) in a way that will leave them stunned, Khamenei, who is also Irans commander-in-chief, told a gathering of air force personnel.
Korte vertaling: De westerse machten zullen verbaasd staan wat wij met behulp van God de 11 februari a.s. aan de wereld zullen laten zien. En wij zullen de 11e de arrogante westerse wereld iets laten zien dat zij verstomd zullen staan. Aldus Ali Khamenei, de chef commander, die dit vertelde tegen een groep van zijn Luchtmacht personeel.
CAIRO Moslims en christenen eisen samen nieuwe wetgeving van het Egyptische parlement. De wetgeving moet christenen evenveel recht geven op het bouwen van kerken als moslims hebben voor het bouwen van moskees.
Dat meldde de nieuwsdienst AP vorige week. Moslims hebben voor de bouw van een moskee slechts toestemming nodig van een regionaal orgaan, terwijl voor kerkbouw door koptische christenen nu een handtekening van de president vereist is.
Moslims en christenen protesteerden verder tegen activiteiten van Egyptische splintergroeperingen, met het oog op de moord op zes koptische christenen en een moslim op kerstavond in het zuiden van Egypte.
De Egyptische overheid houdt vol dat verschillende religieuze groeperingen vreedzaam samenleven. De onlusten van zes januari waren niet religieus van aard, volgens de overheid
Donderdag aanstaande 11 februari start een driedelige lezingenreeks van de Uitstraling Permanente Vorming over Het Oude Nabije Oosten.
Donderdag 11 februari 2010 HET OUDSTE SCHRIFTSYSTEEM TER WERELD
Lezing door prof. dr. Michel Tanret, hoogleraar, vakgroep Talen en Culturen van het Nabije Oosten, Universiteit Gent. Hoe, waar en wanneer is het spijkerschrift ontstaan? Hoe zit het in elkaar en welke talen werden ermee geschreven? Wat waren de (onvoorziene) gevolgen van deze uitvinding in verband met de wereldvisie van de oude Meso potamiërs? Het oude Sumer is het kader waarin dit alles zich afspeelt, een wereldhandelsimperium en een van de eerste stedelijke beschavingscentra.
Donderdag 25 februari 2010 DE MESOPOTAMISCHE MYTHOLOGIE
Lezing door prof. dr. Michel Tanret, hoogleraar, vakgroep Talen en Culturen van het Nabije Oosten, Universiteit Gent. Aan de hand van de belangrijkste mythologische verhalen wordt het denken van de Sumeriërs en de Akkadiërs belicht. Ook worden hun concepties uiteengezet over het ontstaan van het universum, van de goden en de plaats van de mens in dit geheel.
Donderdag 4 maart 2010 SCHEEPVAART EN LUXEHANDEL IN HET OUDE NABIJE OOSTEN
Lezing door prof. dr. Eric Gubel, hoogleraar aan de vakgroep Kunstwetenschappen en Archeologie, Vrije Universiteit Brussel en departementshoofd Oudheid, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis. De lezing start met de vroegste contacten tussen Egypte en de Levant, de Mediterrane kust van het Oude Nabije Oosten. De invloed van deze kustvaart op de ontwikkeling van de plaatselijke kunst in beide gebieden komt aan bod, net zoals bij de bespreking van de nieuwe handelsroutes tijdens het tweede millennium die eerst Cyprus, en vervolgens Kreta verbinden met Egypte en de Levant. De Mykeense thalassocratie (14de-12de eeuw v.o.j.) opent de weg naar het westelijke Mediterrane bekken dat uiteindelijk in het Fenicische handelsnetwerk van een mare nostrum (onze zee) avant la lettre wordt opgenomen.
Praktische informatie DATA: 3 donderdagen: 11 en 25 februari & 4 maart 2010 TIJDSTIP: 14u00 LOCATIE: campus Etterbeek, Vrije Universiteit Brussel PRIJS UPV-LID: 7 euro per voordracht PRIJS NIET-LID: 8,5 euro per voordracht PERSONEEL EN STUDENTEN VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL: 1 euro per voordracht op vertoon van personeels- of studentenkaart MEER INFO & INSCHRIJVINGEN: UPV vzw, T 02 629 27 50, E upv@vub.ac.be, W www.vub.ac.be/UPV (online inschrijven mogelijk) !!! GELIEVE BIJ UW INSCHRIJVING STEEDS DE INSCHRIJVINGSCODE TE VERMELDEN !!!
Reeds in de antieke periode is er een beeld ontstaan van een esoterisch Egypte dat slechts in een losse samenhang met de historische werkelijkheid staat. Het presenteert Egypte's diepste als bron van alle geheime kennis.
Vanaf de Renaissance heeft dit beeld van Egypte een bijna onophoudelijke aantrekkingskracht uitgeoefend op de Europese ideeëngeschiedenis.
Niet alleen beroepen de alchemie, astrologie en andere geheime wetenschappen zich op het Esoterische Egypte, ook de Rozenkruisersbewegingen, de Vrijmetselaars en de Theosofen maken er gebruik van.
Hedendaagse Esoterische aspiraties, die in het dagelijkse leven een groot belang hebben gekregen, vinden in de Oud-Egyptische cultuur een onuitputtelijk ideeënreservoir en zijn ,zonder, zelfs ondenkbaar. Tegelijkertijd zorgen zij ervoor dat Egyptosofische denkbeelden een ongelooflijk breed publiek bereiken.
De Egyptologie is tot nu toe voor een groot gedeelte aan dit fenomeen voorbij gegaan.
De internationaal gerenommeerde egyptoloog Erik Hornung overwint de angst om het onderwerk te beroeren. Hij laat zien welk een invloed het Esoterische Egypte heeft gehad op tweeduizendjaar Europese geschiedenis.
Egyptisch-Franse archeologen hebben 4 oude waterputten opgegraven in El-Sharqiya provincie die dateren uit de 25e en 26e faraonische dynastieën.
De putten zijn onderdeel van een pas ontdekt Sacred Lake in een tempel voor de Egyptische godin Mut in de ruïnes van het oude Tanis
Supreme Council of Antiquities secretaris Algemeen Zahi Hawwas zei dat de putten variëren in vorm en grootte.
Twee van hen hebben ronde vormen met een diameter van 210-220 cm, terwijl de andere twee vierkante zijn.
Zij zijn gebruikt door de mensen voor dagelijks gebruik, voegde hij toe.
Het lag 12 meter onder de grond in de San al-Hagar archeologische site in het oosten van de Egyptische Nijl-delta en is 15 meter lang en 12 meter breed en opgebouwd uit kalksteen blokken. Het was in goede conditie.
Het was het tweede heilige meer op Tanis.
het eerste meer op de site werd gevonden in 1928. De godin Mut, soms afgebeeld als een gier, was de vrouw van Amon, de god van de wind en de adem van het leven. Ze was ook moeder van de maangod Khonsu.
In zijn kerk in het Egyptische Caïro drijft Makary Yunan de duivel uit. Met behulp van massamedia groeide hij uit tot een fenomeen. Christenen en moslims uit de hele wereld bezoeken de ceremonie.
Een flinke klap in haar gezicht haalt weinig uit. De door de duivel bezeten vrouw werpt zich krijsend op vader Makary Yunan, die nogmaals hard uithaalt. Een vijftal helpers houdt de vrouw in bedwang terwijl de priester het heilige water uit een plastic gietertje over haar heen sprenkelt. In de naam van Jezus Christus kom eruit, gemaand Makary de duivel die bezit van haar heeft genomen.
Trillend en schuimbekkend wordt de vrouw op de grond gelegd; haar pupillen zijn weggedraaid, zodat alleen het wit te zien is. Als haar adem schokkend weer op gang komt en haar ogen langzaam terugdraaien, gaat er een golf van opluchting door de stampvolle kerk: de duivel is verdreven.
De dienst op vrijdag in de St. Mark Koptische kerk in een christelijke volksbuurt van Caïro, eindigt steevast in een uitdrijving, het emotionele hoogtepunt van een helingceremonie waar zowel zieke christenen als moslims aan meedoen. De meesten van hen zijn niet bezeten door de duivel (in de Europese zin van het woord), maar lijden wel onder zijn werk via een kwade geest (djinn) die hun leven verstoort, zo blijkt uit de honderden brieven die vader Makary wekelijks krijgt van mensen die om zijn hulp vragen.
Hoewel haar vrienden en familie huiverig waren om de hulp van een christen in te roepen, besloot ze naar Egypte te reizen om de priester te raadplegen.
Omdat God een en dezelfde is heelt Makary zowel christenen als moslims. Als ze maar geloven in de kracht van Jezus, vertelt Makary . Hoewel moslims Jezus erkennen als een profeet, heeft hij niet dezelfde verheven positie als de profeet Mohammed. Daarom zijn moslims vaker bezeten door de duivel, verklaart Makary.
In Egypte, waar een lange traditie van gedeelde religieuze mystiek bestaat, zijn in zowel christelijke als islamitische kringen uitdrijvingen inmiddels gemeengoed geworden. Volgens Ahmed El-Akabaoui, professor in de psychiatrie aan de Al-Azhar universiteit in Caïro, gaat het echter om een pre-christelijk (en eveneens pre-islamitisch) gebruik.
Na een selectie van de brieven te hebben voorgelezen maakt Makary een rondgang langs de voorste rijen, die gereserveerd zijn voor de zieken, en besprenkelt hen met heilig water. Een massa hysterische vrouwen grotendeels bestaand uit gesluierde moslimas werpt zich op de priester. Ze schreeuwen en smeken om zijn zegening en om een druppel van het heilige water dat de kwaadaardige geesten uit hun leven moet verdrijven.
Het schouwspel wordt vastgelegd op camera, en is live te volgen op groot scherm buiten de kerk en in enkele andere kerken in de buurt, tot in Canada en de VS via een satellietverbinding.
Vader Makary heelt al 31 jaar mensen en is met behulp van de massamedia tot een fenomeen uitgegroeid, waar mensen van heinde en verre voor komen.
In het kantoor van vader Makary zit een 35-jarige vrouw uit Saoedi-Arabië met haar dochter. Sinds vijftien jaar lijdt ze onder de djinn die bezit van haar heeft genomen, het zou het werk zijn van haar jaloerse voormalige schoonmoeder. Ik ben constant nerveus, en word boos zonder reden, vertelt de vrouw, die niet met naam in de krant wil. Maar het grootste probleem is dat ik alle mannen haat.
Doordat ze geen seks met mannen kan hebben, vertelt ze, strandde ook haar tweede en derde huwelijk. Ze heeft alles geprobeerd, waaronder zwarte magie en islamitische uitdrijvingsriten, maar niets hielp. Op een dag kreeg ik een visioen waarin Maria en Jezus droevig keken. Ze stelden me voor aan een man, die ik later op televisie zou herkennen. Het was vader Makary. Desondanks worden de helingspraktijken van individuele priesters en imams gesteund door de religieuze autoriteiten. De religie heeft de folklore geïncorporeerd. Dat is een soort marketing, en ze verdienen er goed aan. Ze houden de traditie in stand om zieltjes te winnen.
Het gedoe met geesten is natuurlijk allemaal onzin, meent El-Akabaoui. Maar de meerderheid van de Egyptenaren denkt nog in termen van magie.
De populariteit van de helingceremonies duidt ook op een falen van de zorgsector, die in Egypte volgens Abakaoui in toenemende mate duur en onpersoonlijk is.
De professor ontkent niet dat de uitdrijvingen wel degelijk werken. Dat is het placebo-effect. Als je erin gelooft, werkt het In zoverre zijn de uitdrijvingen van groot nut voor de samenleving, geeft El-Akabaoui toe. De armoede is groot, en de voorzieningen slecht. Op sommige gebieden, zoals seksualiteit, rusten taboes die grote druk op de gesteldheid van mensen uitoefenen.
De sociale netwerksite Facebook zet aan tot overspel en is daarom anti-islamitisch.
05.02 De sociale netwerksite Facebook zet aan tot overspel en is daarom anti-islamitisch.
Dat zegt de Egyptische moslimgeleerde Sheikh Abdel Hamid al-Atras in een fatwa, een juridisch advies voor moslims.
Volgens een studie van het Nationaal Centrum voor Sociaal en Criminologisch Onderzoek wordt een op van vijf echtscheidingen in Egypte veroorzaakt door sociale netwerksites. Via digitale ontmoetingsplaatsen als Facebook leren de partners makkelijker andere mensen kennen, zeggen de onderzoekers.
Zondaars
De studie werd deze week gepubliceerd. De reactie kwam ogenblikkelijk. Moslims die nog van deze sociale netwerksites gebruik maken, zijn "zondaars", zegt Sheik Abdel Hamid al-Atras. Deze vooraanstaande soennigeleerde is het voormalige hoofd van de fatwacommissie van de Al Azhar-universiteit in Cairo. De universiteit werd opgericht in de tiende eeuw en geldt als voornaamste rechtsbron voor soennitische moslims.
Al-Atras vindt sociale netwerksites nuttig voor de verspreiding van de islam. Maar de meesten gebruiken ze voor buitenechtelijke relaties, zegt hij. Facebook "is een instrument dat de familie vernietigt omdat het de echtgenoten aanmoedigt om relaties te hebben met andere mensen die de islamitische shariawet overtreden", zegt hij in zijn fatwa.
"Terwijl een van de echtgenoten aan het werk is, is de ander online aan het chatten met iemand anders, een tijdverlies en een misprijzen van de sharia. Dit brengt de moslimfamilie in gevaar."
Ali Gomaa, de grootmoefti van Egypte, laakte vorige maand het gebruik van Koranverzen als beltonen (ringtones) op mobiele telefoonstellen
Voor het seizoen 2009-2010 staat een uitgebreid aanbod aan cursussen over het Oude Egypte op het programma. De cursussen vinden plaats in Amsterdam, Hilversum en Leiden. Op deze pagina staan ook de nog lopende cursussen seizoen 2008-2009 vermeld. Klik hier op Seizoen 2008-2009
Seizoen 2009-2010
Hieronder treft u de komende cursussen in het cursusaanbod voor het seizoen 2009-2010 aan. Bij alle cursussen staat aangegeven of er nog plaatsen beschikbaar zijn. Door op de foto of cursieve titel van een cursus te klikken, komt u op een volgende pagina terecht. Daar vindt u uitgebreide informatie over de betreffende cursus.
Amsterdam
Hilversum
Leiden
Religie Aanvang dinsdag 9 maart 2010. De cursus gaat door, nog plaatsen beschikbaar.
Kunst Aanvang dinsdag 12 januari 2010. De cursus is gestart.
Archeologie Aanvang dinsdag 6 oktober 2009. De cursus is afgerond.
Religie Aanvang dinsdag 9 maart 2010. De cursus gaat door, nog plaatsen beschikbaar.
Deze opleiding richt zich op alle facetten van de Egyptische taal en cultuur. Egyptologie bestaat uit een breed scala aan onderzoekssoorten die deels vreemd zijn aan westerse taal- en cultuurstudies. De totaal andere aard van de Egyptische cultuur vereist nu eenmaal een eigen aanpak. Het vakgebied is erg uitgebreid; een zeer lange periode staat centraal: van de prehistorie tot diep in onze middeleeuwen. De studie omvat alle facetten van de Egyptische cultuur in dat tijdvak: godsdienst, taal, literatuur, kunst, recht, economie etc.
Je volgt eerst een basisopleiding, waarna je je kan specialiseren in een van de grote aandachtsgebieden. Die gebieden zijn: filologisch onderzoek, archeologisch-kunsthistorisch onderzoek, de studie van het Grieks- en Romeins Egypte en Koptologie . Daarnaast leer je gebruik te maken van bronnenmateriaal om toegang te krijgen tot de denk- en leefwereld van de oude Egyptenaren.
Vakken Inleiding Middelegyptisch, inleiding Egyptische cultuurgeschiedenis, geschiedenis van het nabije oosten
Toelatingseisen
Vwo-profielen: C&M, E&M, N&G, N&T
Toekomstmogelijkheden
Als afgestudeerde kun je je studie voortzetten middels een masteropleiding. Maar je kunt natuurlijk na je bachelor al direct aan de slag. Een Egyptoloog kan gaan werken als docent bij diverse cursusinstellingen, in musea en als begeleider van culturele reizen. Verder is er werk te vinden in bibliotheken en uitgeverijen. Je zult begrijpen dat je als bachelor in een lagere functie start dan wanneer je je masteropleiding hebt afgerond.
AP op 04 februari '10, 20:26, bijgewerkt 4 februari 2010 20:30
ZAAFARANA - Egypte heeft donderdag een gerenoveerd klooster gepresenteerd, het oudste christelijke klooster ter wereld. De restauratie heeft acht jaar geduurd en heeft ruim tien miljoen euro gekost.
Het hoofd van de archeologische dienst, Zahi Hawass, opende het St. Anthoniusklooster en noemde het een teken van het vredig naast elkaar bestaan van christenen en moslims. Hiermee laten we de wereld zien dat wij graag de monumenten uit ons verleden willen herstellen, of ze nou koptisch zijn, joods of christelijk.
Hawass verwees in zijn toepspraak naar een incident van een kleine maand geleden, waarbij tijdens een beschieting van een koptische kerk zeven doden vielen.
Op de vraag of er een verband bestond tussen de schietpartij en het moment van de bekendmaking van de renovatie antwoordde Hawass: Het incident in boven-Egypte tussen twee broeders kan gebeuren. Ik wil dat iedereen dit incident vergeet.
Hij merkte op dat het renovatiewerk werd gedaan door moslims.