Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
19-05-2010
De tombe van Ramose (TT 55)
De tombe van Ramose (TT 55)
Reliëfvoorstelling uit het graf van Ramose, Loeksor
Ramose was vizier en burgemeester van Thebe tijdens de laatste regeringsjaren van Amenhotep III en de eerste jaren van Amenhotep IV/Achnaton. Daarnaast was hij onder andere de hoofdopzichter van de koninklijke werken en opzichter van de priesters. Ramose was van noordelijke afkomst. Zijn vader Nebi was burgemeester van Memfis, hoofdopzichter van Amons vee en graanschuur in de Delta. Ramose was getrouwd met Merit-Ptah. Het graf van Ramose werd gebouwd onder toezicht van zijn broer Amenhotep. Deze gaf leiding aan de koninklijke bouwwerkzaamheden in Memfis. Dit is een mogelijke verklaring voor het zeer hoge niveau van reliëfs die zich op de zuidmuur van de voorkamer bevinden.
Het graf heeft zoals de meeste Thebaanse graven een gekantelde T-vorm. De afmetingen van de ruimtes zijn echter groter dan volgens de Thebaanse norm. Het graf van Ramose is onvoltooid. Dit komt misschien omdat Ramose, net zoals veel andere hovelingen, samen met farao Achnaton naar de nieuwe hoofdstad Achetaton (Tell el-Amarna) verhuisde. Er is echter in Tell el-Amarna niets gevonden dat in verband met Ramose kan worden gebracht. Een andere mogelijkheid is dat Ramose onverwacht overleed. Een argument hiervoor is het feit dat de afbeeldingen op de zuidwand van de voorhof met verf zijn aangebracht terwijl de andere wanden in reliëf zijn uitgevoerd. Dit zou kunnen duidden op het haastig voltooien van het graf. In de grafkamers zijn geen sporen van een begrafenis teruggevonden.
Zijn vrouw Merit-Ptah is in de tombe veelvuldig afgebeeld wat doet vermoeden dat de tombe ook als haar graf bedoeld was. De aanwezigheid van twee grafschachten onderschrijft dit vermoeden. Op de muren staan verschillende familieleden en andere gasten van Ramose afgebeeld. Er zijn echter geen kinderen afgebeeld wat erop kan duiden dat Ramose en zijn vrouw geen kinderen hadden.
Klaagvrouwen, graf van Ramose, Loeksor
Op de zuidmuur van de voorhof zijn Ramose, zijn vrouw en hun verwanten te zien. Priesters brengen offers naar de overledene en Ramose wordt ritueel gereinigd. Ernaast is het begrafenismaal afgebeeld. De gasten gaan gekleed in fijn linnen en dragen gedetailleerd weergegeven pruiken. De westwand toont de begrafenisprocessie. Deze afbeeldingen zijn op de wand geschilderd en zijn als enige in kleur. Verschillende producten worden naar het graf gebracht terwijl klaagvrouwen rouwen om het overlijden van Ramose.
In het graf is duidelijk de verandering in kunststijl te zien. De noordelijke muur van het voorhof is in de traditionele stijl van Amenhotep III uitgevoerd. Op de de zuidelijke muur zijn in de nieuwe Amarnastijl farao Achnaton en koningin Nefertiti afgebeeld, terwijl ze vanuit het verschijningsvenster Ramose voor zijn bewezen diensten belonen. Het naastgelegen tafereel is niet voltooid. In schets is te zien hoe Ramose de vertegenwoordigers uit de omringende landen ontvangt.
Boek over verschillende ontdekkingen in het oude Egypte
Het Horus Enigma - Wim Zitman
Wander Rooijackers
Boek over Verschillende ontdekkingen in Het Oude Egypte. Geschreven deur Willem Zitman.
Het gaat OM ALS de Astronomische Kennis van de Oude Egyptenaren te krijgen met de Hedendaagse Wetenschap ER NAAST Volkomen, ZO Stelt Wim Zitman in zijn boek Het Horus Enigma. Volgens de heersende wetenschappelijke opvatting was de sterrenkundige Kennis van This millennia-oude beschaving, ALS ER This al was, namelijk van EEN belabberd Niveau. Hierdoor Bestaan ER Vandaag de dag eigenlijk Twee oud-Egyptische beschavingen: de echte en de deur EEN sterven mettertijd Egyptologie is gemodelleerd. In DIT boek bewijst Zitman DAT de Egyptenaren Juist vergaande Astronomische Kennis en bezaten Laat ons voldaan Kennismaken HIJ de, volgens zoom, Echt Oud-Egyptische beschaving.
Zitman Stelt DUS DAT, volgens de heersende wetenschappelijke doctrine, De Oude Egyptenaren Weinig TOT Geen Hadden Kennis van Sterrenkundelaan. Ze zouden namelijk EEN gebrek Hebben Aan rudimentaire Wiskundige en DUS geometrische Kennis en daarom is het volstrekt onmogelijk Het DAT zij Astronomische Konden Metingen verrichten. Het vervaardigen Er van hemelkaarten, planeetomlopen van nauwkeurige sterrenbeelden is al. Helemaal uitgesloten, Laat Staan zij in DAT STAAT TOT zouden zijn geometrische en stereografische projecties op AARDE te Komen.
Gemodelleerde beschaving Vanuit DIT uitgangspunt heeft de Egyptologie This oude beschaving volgens Zitman DUS gemodelleerd. De auteur, sterven en bouwkunde studeerde en Sterrenkundelaan Zich specialiseerde in Egyptologie, Stelt DAT Egyptologen voornamelijk Uitgaan van de Teksten. Echter, Taal is slechts EEN aspect OM EEN beschaving Echt te kunnen begrijpen. Om This Teksten Goed te Vertalen en daarmee de beschaving Echt te kunnen doorgronden, Moët JE de strekking hierachter kennen, de inhoud en Het gedachteleven.
EEN centrale grondslag
Sterrenbeeld Orion
Volgens Zitman is DIT MAAR gedachteleven afschuwelijk te doorgronden vanuit de Astronomie. Net ALS BIJ Andere oude culturen, zoals sterven van China, Mesopotamië, India en Meso-Amerika, kenden de Egyptenaren EEN centrale grondslag van Hun levensbeschouwing: de sterrengodsdienst. DIT allesbepalende aspect is deur Egyptologen Buiten beschouwing gelaten echter van zelfs ontkend. Het ontbreken van motorrevisie Systematische Kennis van This Wetenschap heeft Veel Teksten verbasterd en Uit Hun context gehaald. Zo is De Tijd deur ER DUS EEN Heen Oud-Egyptische beschaving gemodelleerd sterven volgens Zitman Geen Recht doet Aan de werkelijkheid. Met EEN Scala Aan illustraties, Bronnen, bevindingen Uit Eigen research en Metingen Laat Zien Zitman Hoever DIT model afstaat van de schoffel Oud-Egyptische beschaving er, volgens de zoom, echt heeft uitgezien.
Zo Boven, Beneden ZO De Egyptenaren ontwikkelden EEN allesomvattend Systeem, gebaseerd op de kosmische Orde. Hun Wereldbeeld is gebaseerd op Het principe van de Eenheid Tussen Hemel en Aarde, ZO Boven, Beneden ZO. DIT TOT uitdrukking kwam in Teksten en boeken en voldaan Hun architectuur brachten zij This Samenhang letterlijk in beeld: De Staat Egypte ALS artificiële Spiegel van de Kosmos, de Hemelse macht uitgebeeld in de Aardse Infrastructuur. Zitman noemt tal van voorbeelden: Het piramideveld van Gizeh (EEN perfect nauwkeurige Aantal keren Van het sterrenbeeld Orion), de knikpiramide van Dashur (De Eerste Zonnewijzer op AARDE), de Sfinx, bootkuilen, tempels, ceremoniële wegen, mastaba's, Havens, Kanalen en Meren . De Goden huisden Echt in Egypte. Knap staaltje EEN 'Goddelijke geografie ", Aldus Zitman.
Kalender Het was haar allereerste Volk DAT Zeer nauwkeurige bezat Kennis van de Sterrenhemel. Door te ordenen en This de sterren in Te Delen in sterrenbeelden en de juiste omloopbanen van de planeten en de Zon voldaan Maan, Konden de Egyptenaren EEN kalender ontwikkelen van 365 Dagen, waarop de kalender Onze huidige jaarindeling is gebaseerd. Hun Jaar bestond Uit Twaalf moet numeriek van Elk dertig Dagen waar losse Ze Nog Vijf Dagen Aan toevoegden. Net ALS BIJ EEN dag Telde ons 24 uur. De hemelsfeer van 360 graden Werd verdeeld in 36 perioden van Tien Dagen, de zogeheten decanen. Elke van This horoscopen (de Woorden Horoscoop en Horus zijn overigens etymologisch verwant) van 10 graden zijn Kende Eigen Goden. Iedere decaan oefende zijn Eigen invloed op al. Uit Het Leven op Aarde. De Egyptenaren geloofden DAT De Mens Onder heerschappij van This decanen leefde. De dood god is verbonden Aan de geboortedag van EEN Persoon, bepaalt zijn veel van de Haar.
VOOR ingewijden Wie EEN Geschreven Vlot, 'populair-wetenschappelijk Verhaal' Wil Lezen, zAL Zich Twee Keer moeten bedenken OM Het Horus Enigma Gaan te Lezen. Veel Kennis wordt ALS Bekend verondersteld nl Het Bevat Redelijk Wat Technische Informatie wetenschappelijke, begrippen, literatuurverwijzingen, opsommingen, et cetera. Daarom is Het boek, Naar Mijn Mening, vooral VOOR ingewijden in de Egyptologie en Sterrenkundelaan van toegevoegde Grote Waarde. Diegenen sterven Zich in de kwestie verdiept en Hebben Bekend zijn voldaan aan de Discussie over de sterrenkundige Kennis van de Egyptenaren, zullen ER to Bekijk alle waarschijnlijkheid zelfs van Smullen.
Hierbij wil ik jullie onze lezing voor de maand mei in herinnering brengen.
Opgelet: deze lezing vindt niet plaats op de gebruikelijke dagen (en in Leuven ook niet in het gebruikelijke lokaal).
Leuven: donderdag 20 mei 2010, MSI 00.28 Gent: woensdag 19 mei 2010
Dr Marcel Zitman - Over het oog van Horus en de maan een wiskundig raadsel opgelost?
De ogen van de god Horus, ook bekend als de beide wedjat-ogen, horen tot de bekendste symbolen uit het oude Egypte, net als het anch-teken. Als teken van goddelijke bescherming zijn de wedjat-ogen ontelbare malen afgebeeld en verwerkt tot amulet. Maar er is iets vreemds met dit symbool. De zes delen van het wedjat-oog stellen namelijk ook breuken voor: 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 en 1/64. Wat doen getallen in goddelijke ogen, verbonden aan mythen? We gaan op zoek in de Egyptische godsdienst, dodengeloof, tempelvoorstellingen, wiskunde, astronomie en kalendertelling. Het antwoord zal wellicht verrassen. Het gaat om een Oud-egyptische formule voor de berekening van de maancyclus - ruim 1500 jaar ouder dan bekende Griekse en Babylonische berekeningen. Ook wordt de betekenis van deze formule in Oudegyptische mythen, tempel-feesten, het dodengeloof en de dodencultus besproken.
De lezing in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven). De lezingen starten telkens om 20 uur.
Deze maand start de TROS met het uitzenden van een achtdelige documentaire over de werkstage van drie Utrechtse studenten diergeneeskunde bij Brooke Hospital in Egypte. De cameras volgden Claire, Morgan en Kim tijdens hun turbulente stage in de dierenklinieken in Luxor, Cairo en Alexandrië. De eerste uitzending wordt dinsdag 18 mei om 15.35 uitgezonden op Nederland 1.
De serie wordt in twee delen uitgezonden, namelijk op 18, 19, 20 en 21 mei om half vier en van 7 tot en met 10 juni om dezelfde tijd. De serie is een herhaling van de documentaire die vorig jaar in mei en juni werd uitgezonden.
Tijdens de stage hielden de drie stagiares een dagboek bij en maakten ze video-opnames van alles wat ze zagen. Wat de meiden meemaakten in Egypte zal ze voor de rest van hun leven bijblijven. En de kijker beleeft het mee. Drie Hollandse meiden; drie karakters; één droom, die ze delen met hun Egyptische vakgenoten: een beter leven voor paarden en ezels in Egypte.
Brooke Hospital for Animals trekt zich het lot aan van dieren en mensen in derde wereldlanden. Het leven voor werkdieren in landen als India en Egypte is zwaar. Ze moeten ploeteren in ondraaglijke temperaturen, ze worden verwaarloosd en krijgen stokslagen. De eigenaren van de dieren zijn straatarm. Zij zijn zo druk met overleven dat ze geen aandacht hebben voor hun werkdier.
Met gratis diergeneeskundige hulp helpt Brooke Hospital for Animals jaarlijks 500.000 werkpaarden en ezels. En met voorlichtingsprogrammas wordt de eigenaren het belang van dierenwelzijn bijgebracht. De toegewijde Brooke-dierenartsen zijn normaal gesproken afkomstig uit het land zelf. Dit jaar viert Brooke zijn 75-jarige jubileum. Bij wijze van hoge uitzondering nodigde de Egyptische Brooke-organisatie in dit jubileumjaar de drie Nederlandse studenten uit voor een onbetaalde stage.
AMSTERDAM (ANP) - In het Allard Pierson Museum in Amsterdam is van 19 tot en met 23 mei een reconstructie te zien van de schoenen van farao Toetanchamon, samen met enkele creaties van ontwerper Jan Jansen die op het antieke schoeisel zijn geïnspireerd. Dat kondigde het museum dinsdag aan.
Volgens het museum is het gereconstrueerde schoeisel van de bekende farao voor het eerst in Nederland te zien. Ter vergelijking komen nog vier andere reconstructies van Egyptische en Romeinse schoenen en sandalen uit Duitsland naar Amsterdam om een indruk te geven van de verscheidenheid aan schoenen uit de oudheid.
Jan Jansen showt zijn eigen ontwerpen om het verband met moderne design te laten zien. Op 18 mei verschijnt het boek Tutankhamun's footwear van dr. André J. Veldmeijer
degenen die minderjarigen trouwen zijn minderwaardiger dan schoften
Egyptische columnist: degenen die minderjarigen trouwen zijn minderwaardiger dan schoften
De docent Dr. Abdallah Al-Nagar van de universiteit van Al-Azhar stelde ook de kwestie van huwelijken van minderjarigen aan de orde. In zijn column in de Egyptische regeringskrant Al-Gumhouriyya schreef hij:
hun schaamtegevoel hebben verloren en die minderwaardiger zijn geworden dan schoften.De verslagen in de media over huwelijken van minderjarigen in de dorpen Al-Hawamidiyya, Al-Giza en Bilbis veroorzaken schande en eerverlies, als gevolg van de brutaliteit van de misdaden die deze huwelijken vertegenwoordigen. Dit zijn, om het eerlijk te zeggen, geen huwelijken, maar het verachtelijk handelen in mensenvlees, uitgevoerd door lieden die hun geloof, hun geweten en
Het is onvoorstelbaar dat een vader zijn onvolwassen dochter, nog geen veertien jaar oud, overhandigt aan een roofzuchtig wild beest dat het contact heeft verloren met de betekenis van respect, mannelijkheid, schaamtegevoel en geloof, een beest dat op deze manier de armoede van de schaamteloze vader of zijn behoefte aan geld uitbuit een beest dat haar zal verslinden voor een handjevol geldstukken nog minder dan de prijs van de schapen die dagelijks in zijn stad worden geslacht.
Men zegt dat de prijs van het slachtoffer tienduizend Egyptische pond bedraagt, waarvan tweeduizend pond naar de persoon gaat die bij het huwelijk heeft bemiddeld. Na de aanschaf van het meisje, dat zich niet bewust is van het feit dat hier een misdaad van het laagste soort plaatsvindt, ontvoert de verdorven Golfarabier haar naar zijn woning in één van de luxe wijken van Cairo, waar hij haar meedogenloos van haar maagdelijkheid berooft. Hij zet vervolgens de geslachtsgemeenschap met haar voort totdat hij verzadigd of moe is of totdat zij gaat gillen en om hulp gaat smeken en gaat dreigen om uit het raam te springen van het hoogbouw appartement
Wat voor soort geweten hebben deze woeste, barbaarse Arabieren, die verzadigd werden na hun hunkering, maar zelfs God niet bedankten voor de olie, het geld en het leven van ontspanning dat Hij hen heeft geschonken. In plaats daarvan hebben zij ons onteerd en gaan zij op rooftocht naar onze dochters op deze barbaarse en schaamteloze manier. Hoe kunnen wij toelaten dat dergelijke verdorvenheden plaatsvinden zonder de pleger met schoenen te bekogelen?.
Stoel uit het graf van Hetepheres, Egyptisch museum, Caïro
In 1925 deed de fotograaf van de Harvard University - Boston Museum of Fine Arts expeditie een ontdekking op het Plateau van Gizeh. Per toeval stuitte hij bij het zoeken naar een goede plaats voor zijn statief op een ongewoon stukje gips. Toen het gips was weggehaald, vond men een holte die was opgevuld met kleine, mooi afgewerkte stukken kalksteen. Toen ook die waren verwijderd, kwam een trap te voorschijn. Deze leidde naar een schacht, waar in het verleden waarschijnlijk nooit een bouwwerk op heeft gestaan.
Op ongeveer negen meter diepte vond men een kleine nis met overblijfselen van voedseloffers. Op een diepte van vierentwintig meter troffen de archeologen een zorgvuldig afgewerkte vloer aan.
Toen deze vloer en de laag eronder was verwijderd, werd de rand van het plafond van een kamer ontdekt. Deze kamer bevatte de grafinventaris van koningin Hetepheres. Zij was de vrouw van Snofroe en de moeder van Choefoe, uit de 4de dynastie.
Sieradenkist van Hetepheres, Egyptisch museum, Caïro
De voornaamste voorwerpen uit haar graf waren een baldakijn, een bed, een leunstoel, een draagstoel en een juwelenkistje. Verder werden gouden sandalen, schalen, kommen en kannen aangetroffen. Ook lagen in haar graf zilveren armbanden en wandelstokken. Toen alle voorwerpen waren verwijderd, bleef alleen een albasten sarcofaag over. Op drie maart 1927 werd deze geopend. Helaas was de sarcofaag leeg. In een van de wanden van het vertrek was een nis, zorgvuldig afgedekt met gips en steenblokken. Toen dit alles was verwijderd, kwam een albasten kistje tevoorschijn met vier zakjes voor de gebalsemde organen. Dit kistje mag worden opgevat als een voorloper van de kanopenkruiken. De vondst bewees dat een echte begrafenis heeft plaatsgevonden. Maar waar de mummie van Hetepheres is gebleven, is nooit opgehelderd. Haar grafinventaris is tegenwoordig te zien in het Egyptisch museum in Caïro.
GESCHIEDENIS11 mei 2010 om 12:15 uur0 reactiesAuteur: Caroline Hoek
Archeologen hebben in Egypte de ruïnes van een kerk gevonden. De kerk is opgetrokken uit kalkstenen blokken die oorspronkelijk deel uitmaakten van Ptolemeïsche en Romeinse tempels. Ook troffen ze er een nilometer aan. Dit oude instrument werd gebruikt om het waterpeil van de Nijl te meten.
De kerk is zon 1600 jaar oud en behoort toe aan de Kopten (Egyptenaren die zich tot het christendom hadden bekeerd). De Kopten maakten voor de bouw ervan gebruik van stenen van heidense tempels. Op deze stenen staan diverse afbeeldingen van Ptolemeïsche en Romeinse koningen die de Egyptische goden hun offers aanbieden.
De archeologen ontdekten de kerk en nilometer terwijl ze werkten aan de restauratie van de straat van sfinxen. Deze 2700 meter lange laan verbindt de tempels van Luxor en Karnak.
Naast de kerk en nilometer werden ook funderingen aangetroffen. Deze funderingen zouden gebruikt zijn om sfinxen op te plaatsen.
Geen ander werk uit de Oriëntaalse literatuur heeft lezers in de hele wereld zo betoverd als het verhaal van Scheherazade, die sultan Sjahriaan met haar kleurrijke vertellingen iedere nacht in een goed humeur houdt. Duizend-en-één-nacht geldt als belangrijk stuk wereldliteratuur.
Maar in de Oriënt wordt dit meesterwerk, dat elementen uit India, Perzië en de Arabische wereld bevat, vanwege zijn erotische passages steeds opnieuw verguisd.
In het islamitische koninkrijk Saoedi-Arabië staat Duizend-en-één-nacht op de index. In Cairo buigt de procureur-generaal zich op dit moment over een aanklacht tegen het werk, ingediend door een groep advocaten. De boze moslims eisen om de verantwoordelijken van een instantie te veroordelen, die onlangs een door het ministerie van cultuur gesubsidieerde uitgave op de markt bracht. De twee boeken, die heel goedkoop werden aangeboden, waren snel uitverkocht.
Een exemplaar van het boek, dat over mooie slavinnen, sluwe handelaren en avontuurlijke sultans gaat, kwam in handen terecht van de zedenstrenge Egyptische advocaten twee vrouwen en acht mannen. Op 17 april overhandigden ze een klaagschrift aan de justitiële autoriteiten. Daarin citeren ze enkele passages uit het werk, die volgens hen aanstootgevend zijn en daarom schadelijk zijn voor de openbare moraal. In deze passages gaat het o.a. om erotische spelletjes en om de vraag hoe men erectieproblemen kan verhelpen.
Tot de intellectuelen, die in het klaagschrift worden genoemd, behoort ook de bekende Egyptische schrijver Gamal al-Ghitani. Deze aanklacht maakt deel uit van een campagne tegen intellectuelen, zegt hij. De islamisten zouden het echter niet alleen hebben voorzien op cultuurscheppers zoals hij, maar ook op de regering, die ze er met hun aanklacht toe zouden willen dwingen om een standpunt in te nemen. Faruk Husni, de Egyptische minister van cultuur, heeft dit ook al gedaan. Hij oordeelde, dat de eis om Duizend-en-één-nacht te censureren ongeveer net zo absurd zou zijn als het idee om standbeelden en reliëfs van de Oudegyptische vruchtbaarheidsgod Min te vernietigen. Min werd gedeeltelijk naakt en met fallus afgebeeld.
Natuurlijk is Duizend-en-één-nacht een geweldig werk, maar men zou enkele begrippen op seksueel gebied moeten vervangen door andere woorden. Het Arabisch is een zeer rijke taal, daarom zou het gemakkelijk zijn om taalkundige alternatieven te vinden, stelt Magdi Abdul Halim Mohammed, een van de ondertekenaars van het klaagschrift.
De minister van cultuur, die onlangs werd gepasseerd voor de functie van secretaris-generaal van de UNESCO, heeft echter verklaard, dat hij niet zou toestaan dat dit stuk wereldcultuurerfgoed wordt gecensureerd. Bij deze mening sluit zich ook de Arabiste Claudia Ott van de universiteit van Erlangen aan, van wie in 2004 een nieuwe vertaling van Duizend-en-één-nacht is verschenen.
Ott eist: Vanzelfsprekend moet de Arabische Duizend-en-één-nacht in zijn volledige, zeer complexe overleveringshistorie worden gerespecteerd. Men mag er nier eenvoudigweg aparte woorden in censureren. Het zou onzin zijn om het boek op de zedelijk aanstootgevende passages of woorden te reduceren. Per slot van rekening zou het werk vol Korancitaten zitten en de islam zou de basis van de levensopvattingen in de verhalen zijn.
Het is niet de eerste keer, dat zedenstrenge Egyptische moslims de erotische componenten van de vertellingen van Scheherazade willen censureren. In 1985 hadden islamisten justitie met een geïllustreerde Libanese uitgave van het werk geconfronteerd, dat in Egypte werd verkocht. Ze riepen de rechtbank er destijds toe op om te controleren of de uitgever de authentieke tekst zou hebben gepubliceerd. Maar een bindende standaarduitgave van de spannende vertellingen waarmee Scheherazade de sultan er van af wil houden haar te doden, bestaat niet. Veelmeer doen er meerdere versies de ronde, waartoe ook de zojuist gepubliceerde Egyptische Bulak-uitgave behoort.
De islamisten hadden destijds eerst een verbod van het werk voor elkaar kunnen krijgen, maar dit werd in januari 1986 weer opgeheven. De rechter zei destijds in zijn motivering van het vonnis, dat men de erotische passages niet uit het verband zou mogen halen. De klagers gaf hij de volgende zin mee op weg: Wanneer iemand het boek alleen vanwege deze passages koopt, dan moet hij of ziek of dom zijn.
Ruim EEN Eeuw geleden Werd Tijdens, Archeologische Expeditie EEN EEN farao Achnaton van tiener, de vader van Toetanchamon, gestolen. Deze week keerde de tiener eindelijk terug Archeoloog Zahi Hawass, van de Archeologische Dienst Egyptische DAT heeft bekendgemaakt. De tiener Werd in 1907 gestolen Toën de beenderen van farao Achnaton Werden onderzocht. Het gaat vermoedelijk OM EEN teen van de linkervoet van de Farao. Het teenbot zAL de komende Tijd te Zien zijn in Het Egyptisch Museum in Caïro.
De teen kwam en motorrevisie Tijd geleden in het Bezit van EEN wetenschapper van de Universiteit van Zürich. Hoe HIJ Aan de teen kwam is niet duidelijk. De Zwitserse wetenschapper, Frank Ruehli, besloot onlangs DAT de tiener terug moest to Het Land van Herkomst: Egypte.
De teen Werd Officieel overhandigd Tijdens, Ondertekening van de overeenkomst EEN Tussen Egypote en Zwitserland over de teruggave van Oudheidkundige voorwerpen.
Achnaton was EEN farao Uit de 18e Dynastie van Het Oude Egypte. HIJ regeerde ongeveer van 1364 TOT 1347 VOOR Christus en was gehuwd ontmoette de beroemde koningin Nefertiti.
De ruïnes van het oude Taphis bevinden zich op de linkeroever van de Nijl, een weinig beneden Kalabshe. Er zijn ook de resten van twee kleine tempels van bijna dezelfde grootte, ongeveer dertig meter in het vierkant. Een van deze staat in het midden van het dorp, de andere, de meest zuidelijke, is hier vertegenwoordigd. Het ligt in de buurt van de bank. Achter de portiek is een kamer, die kan zijn het heiligdom. Deze tempel is gebruikt als een christelijke kerk. Op de muren zijn veel slecht geschreven Griekse inscripties en een Griekse almanak. Er zijn ook schilderijen van heiligen van de christelijke kerk, een afbeelding van de Maagd en Kind, en ontwerpen voor de Hemelvaart en de Geboortekerk, maar ze zijn bijna uitgewist. In de tijd van Wansleb's, 1673, de kerken van Ethiopië waren nog hele, maar gesloten voor de predikanten. De daling van het christendom hier dateert uit de invasie van Sultan Selim, A.D. 1517.
De vlakte van Taphis is bezaaid met fragmenten van kroonlijsten en lijstwerk, meestal van een laat tijdperk, en er zijn geen gevonden die lijken te zijn ouder dan de tijd van de Caesars, en veel de attributen Wilkinson blijven tot een leeftijd posterior aan die van Plinius .
In het Quirón-ziekenhuis in Barcelona is recent het gezicht van een tweeduizend jaar oude mummie gereconstrueerd.
Het gezicht is gereconstrueerd zonder dat de mummie daarvoor moest worden uitgepakt. Via een CT-scan werd de zogenaamde vrouw van Kemet 'digitaal ontrafeld'. Al eerder werd die techniek gebruikt om door de linnen lappen heen te kijken. Door de snelle technische vooruitgang in scanapparatuur kan steeds meer worden onderzocht zonder dat de mummie schade oploopt.
De wetenschappers in het ziekenhuis hebben bovendien een technische gezichtsreconstructie toegepast die nog niet eerder voor archeologische doeleinden is gebruikt. Daardoor hebben de wetenschappers in het Spaanse ziekenhuis het gezicht kunnen reconstrueren.
De 'vrouw van Kemet' ligt sinds 1998 in het Egypte Museum in Barcelona. De vrouw was waarschijnlijk zo'n vijftien jaar oud toen ze stierf, maar vooralsnog is niet ontdekt hoe ze is overleden. Wetenschappers vermoeden dat ze is gestorven in haar kraambed, omdat er geen andere aanwijzingen zijn van kwalen en sterfte bij barende moeders. De vrouw van Kemet overleed ongeveer in de tweede eeuw voor Christus.
De eerste ontdekking van deze bijzondere tempel werd gemaakt door de beroemde Burckhardt bij zijn terugkeer uit Mahass, na een vruchteloze poging om Dongola te bereiken in het voorjaar van 1813.
In 1816 voer Belzoni via de Nijl in Nubië, met de bedoeling het vinden van de opening van de grote tempel van Abou-Simbel, maar de leiders van het land gooiden zo veel obstakels op zijn weg, dat eindelijk zijn doel mislukte, en hij verplicht was om te stoppen, maar niet voordat hij had "gewist" twintig voet beneden aan de voorkant van de tempel. Het is opmerkelijk dat dit de eerste keer was dat de inboorlingen geld kregen als beloning voor arbeid.
In het voorjaar van 1817 keerde hij terug naar zijn opgravingen op Abou-Simbel, vergezeld door de heer Beechy. Op Philae hadden ze het geluk verenigd te zijn met kapiteins en Irby Mangles
. De verenigde inspanningen van deze man bereikt de ingang van de Grote Tempel in weerwil van de gevaren en moeilijkheden geworpen op hun manier, en die zijn het meest interessant verteld in Irby en Mangles 'Travels. Belzoni en zijn vrienden verwijderden veertig voet zand, dat zich had opgehoopt boven de bovenkant van de deur voor de recente opgravingen.
Belzoni beschrijft de gevel als elfhonderdenzeven meter breed en tachtig tot zes meter hoog (Wilkinson zegt negentig tot honderd meter), de hoogte van de bovenkant van de kroonlijst naar de bovenkant van de deur wordt zesenzestig voet zes duim, en de hoogte van de deur twintig voet.
Elk van deze enorme standbeelden - de grootste in Egypte of Nubië, met uitzondering van de Sfinx van de piramiden - meten van de schouder naar de elleboog vijftien voet zes duim, het gezicht zeven voet, de oren drie voet zes duim, over de schouders vijfentwintig meter vier centimeter.
Hun hoogte, als ze zitten is ongeveer eenenvijftig voeten, niet met inbegrip van de kapjes, die zijn ongeveer vier meter. Deze, de mooiste kolossen nog niet gevonden in een van de Egyptische ruïnes, vertegenwoordigen Ramses II., Ze zitten op tronen gevoegd bij de rots. Aan de zijkanten, en aan de voorzijde hoeken van de tronen, en tussen de benen van de beelden, zijn gebeeldhouwde vrouwelijke figuren, geacht worden van zijn vrouw en kinderen, ze zijn goed bewaard gebleven, maar het materiaal is een grove, brokkelige gritstone. Tijdens de uitvoering zijn gebreken in de steen gevuld en gladgestreken met stucwerk, en daarna geschilderd, waarvan de sporen nog blijven. Het bovenste deel van het tweede cijfer is gedaald, maar de gezichten van deze kolossen vertonen een schoonheid van meningsuiting des te opvallender omdat het onverwachte in beelden van dergelijke afmetingen.
Roberts, in zijn journaal, klaagt verontwaardigd van de manier waarop "Cockney toeristen en reizigers Yankee" hebben afgeslagen een teen of een vinger van deze prachtige beelden. "De hand", zegt hij, "de beste van hen is vernietigd (geen eenvoudige zaak, omdat Wilkinson zegt de wijsvinger is drie meter lang) door deze verachtelijke relikwie-jagers, die ook werden geleid door hun ijdelheid en vulgair hun namen schreven op de voorhoofden van de Egyptische goden. "
Burckhardt's Travels in Nubië. Belzoni's Travels. Irby en Mangles 'Travels. Wilkinson Egypte en Thebe. Roberts's Journal.
Egyptische archeologen hebben in de oase Bahariya veertien graftombes uit de derde eeuw voor Christus gevonden.
Op de plek waar de vondst gedaan werd moet een jeugdcentrum gebouwd worden en voorafgaand aan de bouwwerkzaamheden onderzochten archeologen de locatie. Gevonden zijn veertien Grieks-Romeinse graftombes daterend uit ongeveer de derde eeuw voor Christus. De onderzoekers houden het voor mogelijk dat in de omgeving meer graftombes te vinden zijn.
De Egyptische oase Bahariya bevindt zich op ongeveer driehonderd kilometer ten zuidwesten van Caïro. De omgeving waar de tombes zijn gevonden is inmiddels overgedragen aan de oudheidkundige dienst van Egypte.
In een versierde gipsen sarcofaag vonden de archeologen een mummie . Deze mummie is klein, ongeveer een meter lang, en van een vrouw of meisje. Hoe oud de mummie precies is staat nog niet vast, maar duidelijk is wel dat vrouw geleefd moet hebben in de Grieks-Romeinse tijd, ongeveer 2300 jaar geleden.
Archeologen vonden verder onder meer vier gipsen gezichtsmaskers en een gouden voorwerp waarin de namen van de zonen van Horus zijn gegraveerd. De vier zonen van Horus (Amset, Doeamoetef, Hapy en Kebehsenoef) speelden een belangrijke rol in de dodencultus van het Oude Egypte. De vondst van de inscriptie toont aan dat de Egyptische religie ook in de Grieks-Romeinse tijd invloed had. Volgens de overlevering zouden de zonen van Horus de maag, lever, darmen en longen van de doden beschermen.
In Bahariya zijn vaker mummies gevonden. De beroemde Egyptoloog Zahi Hawass maakte in 1996 de vondst van zeventien tombes en ongeveer 250 mummies bekend.
Deze vondst werd gedaan in de zogenaamde Vallei van de Gouden Mummies in Bahariya.
CAÏRO - Archeologen hebben in Egypte een meer dan tweeduizend jaar oud granieten standbeeld zonder hoofd gevonden, dat toebehoorde aan een nog onbekende koning uit het Ptolemaeïsche tijdperk. Dat heeft de Egyptische hoogste raad voor antiquiteiten dinsdag gezegd.
Archeologen ontdekten het beeld bij de tempel van Taposiris Magna, ten westen van de kuststad Alexandrië. Volgens hoofd archeologie Zahi Hawass betreft het een van de mooiste uitgehakte beelden in de stijl van het oude Egypte. Mogelijk gaat het om een beeltenis van koning Ptolemaeus IV. Het beeld is 135 centimeter hoog en ter hoogte van de schouders 55 centimeter breed.
Alexandrië was de zetel van de Griekssprekende Ptolemaeïsche dynastie die, tot de zelfmoord van koningin Cleopatra, driehonderd jaar over Egypte heerste.
Archeologen hebben in de Egyptische oase Faiyum in totaal 383 bronzen munten gevonden. De munten dateren volgens de onderzoekers uit de tijd van koning Ptolemaeus III Euergetes I.
Deze koning regeerde van 246 tot 221 voor Christus over Egypte en is een voorouder van de beroemde koningin Cleopatra. Op één zijde van de gevonden munten is een adelaar te zien met daarbij in het Grieks de woorden 'Ptolemaeus' en 'koning'.
Op de andere zijde is volgens de onderzoekers een afbeelding te vinden van de Grieks-Egyptische god Amon-Zeus.
De munten werden gevonden bij de oase Faiyum, ongeveer tachtig kilometer ten zuidwesten van Caïro.
De Piramide van Menkaoera, de opvolger van farao Chafra (4de dynastie), is de kleinste van de Drie Grote Piramiden op het Plateau van Gizeh. Hoewel de Piramide van Menkaoera Tien Keer Kleiner is Dan die van Choefoe, Werd ER Meer rood Graniet gebruikt, dat Veel duurder was Dan Het Zachte kalksteen. De Eerste zestien lagen van zijn piramide Werden Dan OOK bekleed met deze steensoort. De rest van de piramide werd met traditionele Toera-kalksteen bekleed. De Oude Naam van de piramide werd 'Menkaoera is Heilig'. De huidige Hoogte van De Piramide is ca. 65 meter en een hellingshoek van 51,20 graden.
Markant is Het Grote gat in de Noordzijde, een gevolg van pogingen om binnen De Piramide te dringen tijdens, de Islamitische periode. In 1837 werd de deur geopend door Piramide kolonel Richard WH Vyse (1784-1835) en ingenieur John S. Perring (1813-1869).
Grafkamer van Menkaoera, Plateau van Gizeh
Aan de Zuidzijde van de piramide liggen Drie koninginnepiramiden. Twee piramiden Werden afgebouwd ALS trappenpiramide. De meest Oostelijke van De Drie Werd afgebouwd ALS "echte piramide 'in Graniet en kalksteen. Deze behoort waarschijnlijk toe Aan Chamerernebty II, de vrouw van Menkaoera. In de grafkamer van de middelste piramide werd Het Lichaam van EEN Jonge Onbekende vrouw Gevonden.
De restanten van de dodentempel zijn zichtbaar Aan de Oostzijde van de Piramide van Menkaoera. Toën hij na een regeringsperiode van 26 Jaar overleed, bouwde zijn opvolger Sjepseskaf haastig de tempel af in tichelsteen.
De Processieweg, die 608 meter lang was, liep van de dodentempel to the daltempel. OOK deze tempel werd door Sjepseskaf in tichelsteen afgebouwd. De fundering werd gelegd door Menkaoera, en was van kalksteen. In de 6de dynastie heeft vermoedelijk Pepi II de daltempel volledig herbouwd, nadat deze ernstig was beschadigd deur EEN overstroming.
George A. Reisner (1867-1942) in 1908 VOND tijdens, opgravingen in de daltempel onder andere vier groepsbeelden. Het zijn triades. De Koning wordt geflankeerd doorr de hemelgodin Hathor nl een gouwgodin, als een personificatie van van de provincies van Het Oude Egypte. Drie van deze beelden bevinden Zich in Het Egyptisch Museum te Caïro, Het Vierde beeld wordt in Het Museum voor Schone Kunsten in Boston bewaard.
Deze ruïnes zijn fijn gelegen op een voorgebergte aan de oostelijke kant van de rivier, in een baai gevormd door een van de Nijl bocht naar het westen. In de rivier afdalen, waardoor de tempel gezien op de hoge oever boven het bezit is van een opvallende positie. Er zijn overblijfselen van andere tempels hieronder, op de rand van de Nijl, maar de stroom die de bocht veegt al carrried uit, ook binnen onze eigen tijd, zal een aantal van deze interessante monumenten, en uiteindelijk alle verwijder ze door de ondermijning van de banken . Van de grote tempel, is veel verborgen door uitgestrekte zandverstuivingen van de woestijn, maar er zijn enorme massa's van de ruïnes boven de dorre en herbless oppervlak dat hen omringt, geeft aan de scène een sombere karakter van de verlatenheid in overeenstemming met het verval van deze keer prachtige structuur.
De voorgevel in het westen, een uitzondering op het algemene aspect van de tempels op de Nijl, die bijna altijd het gezicht van de oost, het is ook een van de weinige op de oostelijke oever van de rivier. De Tempel remakable is voor een tweeledige karakter ', een eigenaardigheid, "zegt Wathen," geïllustreerd door een inscriptie. Een kolom in plaats van een tussenruimte bezette het centrum van de portiek, en de twee zijdelingse ingangen geleid tot een dubbele suite van innerlijke deuropeningen; de inscriptie vertelt dat de tempel was gewijd aan twee goden, de grote god, Aroeris Apollo, en de godheid van beschermgeesten Ombos. "De gevel van de vijf zuilen is drieëntachtig meter breed, en de hele diepte van het gebouw ongeveer honderdtwintig meter. Boven de deur, aan weerszijden van de middelste kolom, op de kroonlijst van de enorme blokken die het hoofdgestel vorm, zijn de gevleugelde bol en slangen, en op het fries een dubbele rij van grote hiërogliefen. De enorme omvang van de stenen van deze tempel heeft getroffen om de reiziger; "een aantal van de platen," zegt Wathen, "waarvan de vlakke plafonds waren samengesteld, zijn zevenentwintig meter lang," bijna zeven meter breed en vijf meter dik . Als deze massa's liegen over in opperste verwarring, stellen zij voor de query's, Door welke kracht waren ze hierheen vervoerd - opgericht - en ontheemden? In hun erectie een zonderlinge orde van inversie heerst: de grootste blokken zijn tewerkgesteld in de bovenbouw. Elke zwakke plek op de kolom of kroonlijst is bedekt met hiërogliefen, en de tempel eenmaal boring op het oppervlak van de aantekeningen van haar eigen geschiedenis. De cartouche van Tothmes III. wordt gevonden ingeschreven hier, 1600 V.Chr.; Nog een aantal van de geleerde in de Egyptische oudheden zou de leeftijd te verlagen tot de Ptolemeïsche tijd, 1500 jaar later, waarschijnlijk misleid door toevoegingen maakte vervolgens naar de tempel. De figuur van Savak, de godheid van Ombos, die is vertegenwoordigd met het hoofd van een krokodil, merken dat deze beestachtige aanbidding was ooit hier gehouden, en het dier wordt vaak aangetroffen vertegenwoordigd in de hiërogliefen van de tempel. Zelfs zo laat als de tijd van Domitianus, de inwoners van Ombos, die aanbeden de krokodil, vochten een wanhopige strijd ter ere van hun god met de mensen van Dendera, die de slang aanbeden. Juvenal, die in die periode in Egypte was, betrekking heeft, in de vijftiende Satire, dat deze laatste werden genadeloos overwinnaars.
"Op te stijgen naar de esplanade van de bovenste tempel, was ik meer dan ooit," zegt Roberts, "sloeg met haar schoonheid. Ik heb bekeken het van alle kanten, en elke leek nog mooier dan de andere. De portiek bestond oorspronkelijk uit van vijftien pijlers; dertien alleen staan. Die op de hoeken van de gevel zijn gedaald; hun hoofdsteden, zoals die van Apollinopolis, worden afgewisseld met de lotus en de handpalm. Hier, net als in andere tempels, pogingen tot vernietiging door het vuur zijn evident, en zo vers, dat de kleur van de effecten ervan op de stenen is zo duidelijk als het pas gisteren gebeurd. De heiligdommen, want er zijn twee gevormd uit een kamer met een partitie, zijn zo gevuld met zand, dat het bijna ontoegankelijk. Een enorme muur van bakstenen verbranden lijkt te hebben ingesloten het terrein van de tempel, en een paar huizen piepen boven het zand is het enige dat nu kan worden gezien van de eens zo trotse Ombos. Net als zijn rivaal, Dendera, het is nu verlaten. "
Wathen's Kunst en Antiquiteiten van Egypte. Wilkinson Egypte en Thebe. Dr Richardson's Travels. Roberts Journal.
Zahi Hawass graaft EEN dubbel beeld van EEN man en vrouw Uit BIJ De Graven van de piramidebouwers in Giza. De begraafplaats Werd ontdekt in 1990, Toën EEN Amerikaanse Toerist van EEN paard viel DAT EEN struikelde over de Oude Muur. This site, sterven Het Verhaal van de Arbeiders sterven de piramides bouwden vertelt, is sinds 1990 opgegraven deur Het team van Hawass Dr. (Foto: SCA)
Etienne Cloots schreef een boek over zijn belevenissen in Egypte. Zijn grootouders hielden de herberg De Groenen Boomgaard open en zijn ouders hadden in de vorige eeuw nog een herberg op het Wolvertems Gemeenteplein. In De Snep kwam iedereen over de vloer. Etienne Cloots woont nu Haaltert. Ik wilde de ervaringen die ik opdeed tijdens 25jaar reizen naar Egypte bundelen in een boek. Het is geen reisverhaal. In soms hilarische, soms emotionele anekdotes probeer ik de ziel van de echte Egyptenaar bloot te leggen', zegt hij.
De opbrengst gaat naar de straatkinderen in Caïro. Het boek kost 24,50euro, plus 3euro verzendingskosten. Info via etiennecloots@hotmail.com