Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
14-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. PBlondeel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Olympus XZ-2

Lens:

14.7 mm
(Max aperture f/1.8)

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/6.3, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

September 11, 2015   2:27:39PM (timezone not specified)
(1 day, 19 hours, 44 minutes, 26 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 683 JPEG 
446,905 bytes (436 kilobytes)

 

Bij compositie ga je proberen orde te brengen in wat je laat zien. Dus eerst goed nadenken vooraleer af te drukken. Dit is hier duidelijk te zien dat je aandacht bestede aan je compositie.

Je hebt niet direct een element om op een sterk punt te zetten. Wel heb je de lijnen goed benut die je in de diagonaal van linksonder naar rechtsboven hebt geplaatst. Samen met de kleurrijke beelden levert dit een aangenaam kijkstuk op.

Het ritme vinden we dan terug in de bogen en kleurrijke beelden.

Ik denk dat je ritme in het beeld goed aanvoelt, daarom als nieuwe opdracht een foto van een structuur. Laat hier vooral licht en kleur een hoofdrol spelen.

14-09-2015 om 20:02 geschreven door Marsje


10-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Anneke19
Klik op de afbeelding om de link te volgen

  

Camera:

Sony DSC-HX300

Lens:

4.3-215 mm f/2.8-6.3
Shot at 214.7 mm (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/40 sec, f/6.3, ISO 80, Compensation: -1.3

Flash:

Off, Did not fire

Date:

September 5, 2015   1:28:15PM (timezone not specified)
(1 day, 21 hours, 22 minutes, 48 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 792 JPEG 
331,203 bytes (323 kilobytes)

Color Encoding:

Embedded color profile: “sRGB

 De opdracht heb je duidelijk goed begrepen. Details zijn heel belangrijk voor een goede foto, daar is veel winst uit te halen en dat heb je goed bekeken met dit beeld. Buiten een mooie compo en het ritmisch gegeven van de plant heb je ook een mooie dof gelegd in het beeld.

Ook de leegte in een foto is belangrijk, zoals de stilte in een gedicht.

De belichting is op het randje bij enkele van de witte bloepmjes, hierdoor krijg je een indruk van verminderde scherpte. De bloempjes zijn dan ook extra klein om met een telelens te vatten. Hier zou je beter wegkomen met een macrolens. Ik ken je fototoestel wel onvoldoende om te weten dat de lens verwisselbaar is en of macro-lenzen hiervoor beschikbaar zijn.

Nu je nieuwe opdracht: architecten zijn meesters in het beheersen van ritme en structuur. Probeer dit ritme te vatten maar breng ook veel structuur mee in een creatieve foto. Kijk eens naar boven, binnen of buiten een gebouw, ook naar beneden kijken kan verrassende beelden opleveren. Veel succes hiermee. Ook hier benut de diagonalen en behoud je aandacht op een mooie compositie.

10-09-2015 om 20:24 geschreven door Marsje


08-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. PBlondeel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dreven zijn een mooi resultaat van ons cultuurlandschap. Ze omzomen waterwegen en verbinden bossen, omzomen velden en vormen de toegang tot onze kastelen.

Zulk een dreef, zoals hier met water is een dankbaar onderwerp om het te gebruiken in een ritmisch beeld. Dit door de regelmaat van dezelfde bomen, zo ver als het oog reikt. Dit maakt de gelegenheid om er veel diepte in te brengen.

In de foto heb je dit allemaal begrepen en er zelfs een dubbele compositie van drie rijen bomen en een kanaal van gemaakt. De foto heeft daardoor een mooie diepte. Ook de overal scherpte met een f:8 is hier een goede keuze.

Wanneer u nog zulke foto’s maakt kan je nog rekening houden met de basis gegevens van compositie. U verdwijnpunt op een sterk punt (rood punt) laten uitkomen en de lijnen in één of meerdere hoeken laten vertrekken (groene punten). Hier kan je nog terugvallen op de denkbeeldige lijn van de boomstammen. Even terug kijken naar je laatste foto in compositie en je ziet wat ik bedoel.

Bij een zw/w mag ook meer contrast. Daar moet je niet bang zijn dat de lucht helderder wordt. De elementen moeten duidelijker tegen elkaar afsteken.

In je volgende opdracht, deze gaat over architectuur, zou ik graag ritme zien maar ook de basisregels van compositie.

08-09-2015 om 20:05 geschreven door Marsje


03-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Anneke19
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Titel : Stilleven

Waarom ik deze foto heb gemaakt?

Heel simpel: ritme met onderbreking in een correcte compositie was de opdracht. Foto’s met ramen, potloden, lepels of wasknijpers staan al voldoende op het blog dus moest ik iets anders bedenken. Uiteindelijk vond ik de tuintafel geschikt omdat er ritme en structuur in zit. Vervolgens geraniumblaadjes in een ritme erop gelegd met als onderbreking een bloem op de sterke plaats.

 

Een stukje bloemschikken dat hier mooi uitpakt. Ritme en structuur samen gebracht in één beeld.

De groene geraniumblaadjes steken mooi af tegen de houten structuur, met ook nog een ritme van horizontale lijnen. Hier heb je dan de klimopblaadjes mooi gedrapeerd in een sterke diagonale lijn.

De kers op de taart en in een complementaire kleur de bloem in magenta versus de groen blaadjes en op een sterk punt.

Hier is weinig op af te dingen buiten enkele steeltjes van de klimopblaadjes die je nog zou kunnen verwijderen om het als geheel te presenteren. De horizontale lijnen nog beter in het oog houten. Bv de bovenste plank wijkt iets af.

Je foto heeft een mooie scherpte ondanks de lage snelheid van 1/60sec (gewerkt op statief? Is de beste manier), natuurlijke kleuren en volledig passend in de opdracht.

De volgende opdracht:

Benut eens de functie A van je fototoestel, dus diafragma voorkeuze. Je hebt een uitstekende lens zie ik die je in tele kan benutten tot 215mm. Maak eens een drietal foto’s op 215mm van hetzelfde onderwerp. Een ritmisch geheel dat je van een bepaalde afstand fotografeerd met je telelens. Je zal een ritme proberen te fotograferen op bv 200mm  en de beste scherpte selecteren door je diafragma aan te passen.

Kijk ook eens naar deze link voor een beetje meer uitleg over het diafragma.

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/diafragma/

Bijlagen:
F2 anneke19.jpg (433.2 KB)   

03-09-2015 om 00:00 geschreven door Marsje


31-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Anneke19
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Sony DSC-HX300

Lens:

4.3-215 mm f/2.8-6.3
Shot at 215 mm
Digital Zoom: 2× (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/250 sec, f/6.3, ISO 640

Flash:

Off, Did not fire

Date:

August 30, 2015   4:49:06PM (timezone not specified)
(17 hours, 8 minutes, 28 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 768 JPEG 
456,927 bytes (446 kilobytes)

 

Mooie verzorgde opname, goede scherpte, belichting en natuurlijke kleuren. Ook de DoF is in orde met een achtergrond van een blad dwars gelegen maar niet storend.

Je hebt hier gekozen om het beeld te vullen met repeterende bladeren van een varenplant.

Een goede keuze omdat deze plant er zich echt toe leent. Om deze bladtakken in beeld te brengen had je misschien ook kunnen kiezen om de hoofdbladnerf dwars van de ene naar de andere hoek te laten lopen. Het mooist van linksonder naar rechtsboven.

Zulke foto kan echt mooi zijn, hij kan ook wat saai overkomen. Daarom kan je ook proberen om het ritme te doorbreken met een aandachtspunt op een sterk punt (zie je vorige lessen compositie).

Zo heb je dus je volgende opdracht vast. Ritme en compositie samen in één beeld. Het onderwerp zelf daar ben je vrij in.

31-08-2015 om 22:11 geschreven door Marsje


30-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Structuurfotografie door
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Fotografe : Thuis

Met structuurfotografie kan je prachtige combinaties creëren. Dit toont ons lid Thuis (Nicole) hier op voortreffelijke wijze. Een bijna abstracte foto met een mooie lijkmatige structuur en met de kers op de taart een prachtig verloop van complementaire kleuren.

Complementaire kleuren zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleuren cirkel. Zoals Blauw tegenover oranje welk vooral in de schilderkunst werd toegepast.

De foto is dan ook dan ook van goede scherpte, uitstekend belicht met heldere kleuren.

Kortom een foto die in elk modern interieur past.

Bijlagen:
f7feebf3fe2f7115ad91fedbfa7cb588X01HXzM5MTZzaXplZF9fTUdfMzkxNi5qcGc=.jpg (429.2 KB)   

30-08-2015 om 00:00 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!