Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
27-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sneeuwsporen door Lynne,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Lynne,

 

Dit heb je goed gezien, een interessant onderwerp voor de lessen R&S met een gul aanbod aan detaillering, de belichting is tamelijk goed geslaagd maar het geheel kan verbeterd worden door de foto om te zetten naar zwartwit (monochroom) daardoor komen de contrasten in dit geval beter uit. De compositie is redelijk goed maar de grote witte sneeuwvlakken bieden hier geen meerwaarde en trekken onnodig de aandacht naar zich toe. Om de foto meer draagkracht te geven is het beter deze op te bouwen met een diagonale lijn van linksonder naar rechtsboven en een meer gepaste uitsnede te maken, goed gedaan!

Vonny

27-03-2008 om 22:17 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Asperges door Happyman,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Happyman,

 

Dit is een originele foto met heel veel R&S gevormd door de rij asperges, de omgekeerde asperge is goed op een sterk punt geplaatst en trekt de aandacht van de kijker. Door de foto te spiegelen krijg je een diagonale lijn van linksonder naar rechtsboven en zo kan je het visuele effect nog versterken, proficiat!

Vonny

 

27-03-2008 om 22:14 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugje door Bettina,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Hallo Bettina,

 

Dit is een mooie detailfoto, boordevol R&S in de constructie en het hout van het brugje, de compositie is goed opgebouwd met een curve van linksonder naar rechtsboven, het brugje is misschien een beetje krap in het formaat geplaatst, nochtans heel goed gedaan!

Vonny

27-03-2008 om 22:12 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balen op een veld door Bertine,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Bertine,

 

Een heel mooi voorbeeld van R&S met mooie lijnen, een interessante compositie en veel detaillering, kort samengevat een boeiende foto om naar te kijken, proficiat!

Vonny

27-03-2008 om 18:23 geschreven door Marsje


26-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Damme door Primera,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Hallo Primera,

 

Je onderwerp biedt wel mogelijkheden maar de compositie is niet zo succesvol, doordat er zo veel informatie verstrekt wordt weet de kijker niet echt waarop hij moet concentreren. R&S is hier vooral te vinden in de façade van het huisje met de mooie kleurige luiken, daarom is het beter om dichterbij te komen en bvb enkele van de luiken in beeld te brengen. Ik heb een uitsnede van de foto gemaakt in een poging je de goede richting aan te wijzen, natuurlijk is dit nu ook geen ideaal voorbeeld maar het houdt de aandacht van de kijker beter vast en dat is al een goed begin.

Vonny

26-03-2008 om 22:02 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korea door Andelfin,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Andelfin,

 

Een originele foto voor deze lessen, hoewel de foto langs achter genomen is biedt hij een mooi spektakel met R&S gevormd door de gestalten van de kinderen met hun kleurig rugzakje en de juffrouw die hen begeleid. Daarnaast heeft de omgeving ook nog iets te bieden, het geheel is goed opgebouwd in een geslaagde foto, proficiat!

Vonny

26-03-2008 om 21:59 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegversperring door Franki,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Hallo Franki,

 

Je foto laat ons ritme en structuur zien in de materialen van de versperring en de omringende natuur, dat is al een goede start. Doordat je heel dicht bij het hoofdonderwerp kwam is er vervorming opgetreden en dat is spijtig, door een beetje verderaf te staan kon dit vermeden worden, goed om te weten dus. De verticale kruising van de twee middelste stijlen van de versperring konden beter geplaatst worden zodat beiden goed zichtbaar waren en niet achter elkaar weggestoken. Door een iets lager standpunt in te nemen zou het visueel aantrekkelijker geweest zijn om de weg te kunnen volgen tot in de verte. Een verdienstelijke poging!

Vonny

 

26-03-2008 om 21:56 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grens, natuurdomein door Mira,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Mira,

 

Je foto is heel geslaagd, een mooie compositie en een dramatische wolkenhemel maken deze landschapsfoto boeiend ook het ritme gevormd door de houten palen geven aan de foto een meerwaarde, proficiat! Wanneer we dit nu zuiver in de context van de lessen R&S plaatsen dan vind ik het spijtig dat je daar niet meer uit gehaald hebt. De mogelijkheden die te vinden zijn in het ritmische spel van de houten palen bieden hier veel alternatieven om met R&S om te gaan. Als voorbeeld en vertrekkend van je foto heb ik een uitsnede gemaakt om aan te tonen dat daar nog andere mogelijkheden zijn die je een volgende keer in gedachten kunt houden!

Vonny

26-03-2008 om 21:53 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planten op terrassen door Mieke,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Mieke,

 

Dit vind ik een heel geslaagde foto! De opbouw in vlakken biedt hier een interessant spektakel van R&S te zien in de planten en de gebruikte materialen, alles in een mooi kleurenpalet, proficiat!

Vonny

26-03-2008 om 21:52 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grassen door J@cques,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo J@cques,

 

Ik kan zien wat je getracht hebt weer te geven in deze foto, geen gemakkelijke opgave! Er zit ritme in de matige diagonale beweging van de afsluitingsbalk en het spel van de grassen. De voorgrond is heel nipt afgesneden waardoor er te weinig inleiding is, de foto had meer impact vertoond mits de keuze van een laag standpunt. (opname hoek)

Structuur is moeilijker te onderscheiden in detail doordat de foto op een behoorlijke afstand van de grassen genomen is, dichter komen bij de grassen en daaruit een interessante compositie opbouwen is in dit geval ook een goed alternatief. Al bij al is dit een stap in de goede richting, doe zo verder!

Vonny

26-03-2008 om 21:49 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balen op een veld door Bertine,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Bertine,

 

Een heel mooi voorbeeld van R&S met mooie lijnen, een interessante compositie en veel detaillering, kort samengevat een boeiende foto om naar te kijken, proficiat!

Vonny

26-03-2008 om 00:00 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!