Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
10-10-2009
Lieljan met boomschors
Dag Lieljan,
Lang niet altijd vind ik een zwart wit conversie van een kleurenfoto een
verbetering, maar dit is een goede uitzondering, mede omdat de oorspronkelijke
kleuren zo grillig zijn en de aandacht afleiden van de mooie structuur. Je gaf
dit terecht zelf al aan.
De totale foto zit beslist vol structuur, maar deze is dermate druk, dat mijn
oog bleef zoeken naar een rustpunt in de foto. Om dit probleem uit de weg te
gaan, heb ik een fragment genomen en dit tevens vanwege het lijnenspel binnen
het plaatje enigermate gekanteld. In het histogram merkte ik wat over- en
onderbelichte deeltjes. Ik heb die slechts ten dele weggehaald, omdat ik de
foto anders te grijs vond worden.Vreemd
dat ik opnieuw kies voor less is more, maar wat Perman heeft uitgelegd over
compositie, blijft heel belangrijk. Juist vanwege de compo, kies ik soms voor
een andere uitsnede.
Probeer voor een volgende foto eens heel duidelijk op zoek te gaan naar een
geheel van aantrekkelijke lijnen en vlakken.
Dushi
Dag Tilla,
Dat eenvoud ook goed kan zijn, laat deze foto zien.Slechts een tweetal raampjes, maar wel vol
aantrekkelijke vormen en herhalingen: het
rood, de bogen, de krullen, de plantenpotjes, de strakke lijnen van het
hekwerk. Het is er allemaal. Wat lichte schaduw op de muur doorbreekt de
eentonigheid van het grote vlak bovenaan. Het hoekje linksboven vind ik een
beetje jammer. Vorige keer had ik al gesuggereerd dat het soms aanbeveling
verdient om wat weg te clonen. In dit geval was het heel gemakkelijk om het te
doen. Ook de kiezels (mooie struktuur)zou ik persoonlijk niet laten doorlopen in de hoek van de foto, alhoewel
dat een kwestie van persoonlijke smaak is. Ik zou graag nog een allerlaatste
inzending willen zien waarbij je probeert het onderste uit de kan te halen. Ik
ben benieuwd!
Dushi
Dag Gonzoke,
Welkom bij deze lessenreeks. Je hebt deze fraaie reeks beeldjes benaderd vanuit
een heel oorspronkelijk standpunt.Maar
met een tele van 300mm en een diafragma van 5.6 heb je een heel geringe
scherptediepte, mede omdat de achtergrond niet ver genoeg is.. Ik begrijp wel,
dat je de achtergrond vaag wilt houden, maar nu is ook een groot deel van het
hoofdonderwerp onscherp. Jammer vind ik ook de takken, zowel op de voor- als op
de achtergrond.
Denk nu niet dat je foto mislukt is, want meer nog dan in de beeldjes zelf, zie
ik een charmant ritme en goeede herhaling in de zuilen waarop de beeldjes
staan. Met iets meer doortekening in de donkere gedeeltes en een lichte
cropping wordt de foto m.i. nog iets mooier. Ook de achtergrond heb ik een
tikkeltje vager gemaaktom de aandacht
sterker naar voren te trekken.
Probeer het jezelf bij een volgende inzending niet al te moeilijk te maken en
kies voor een simpeler struktuur van vlakken en lijnen.
Dushi
Dag Lieljan,
Het is zonder meer prettig om te zien dat je zo bewust een foto hebt gemaakt,
rekening houdend met velerlei facetten. Weten wat je wil fotograferen en waarom
je iets wil fotograferen is een uitstekend begin.Dit in tegenstelling tot de misvatting dat
een foto van een mooi ding of dier automatisch een mooie foto is.
De foto heb ik een tikje gedraaid om de horizontale en vertikale lijnen wat
beter uitgebalanceerd te krijgen. Met een foto in perspectief is dat niet gemakkelijk,
maar hier geven de steentjes van de straat een goede aanwijzing. Overigens zijn
er fotografen die de duidelijk zichtbare rommel op straat zouden opruimen vóór
het indrukken van de knop. Dat is gemakkelijker dan achteraf wegclonen.
Zowel ritme als structuur zijn volop aanwezig. Het is een mooie afwisseling van
lichte en donkere vlakken geworden. Je zult zeker bewust gekozen hebben voor de
huidige compositie, maar iets meer croppen haalt het putje weg, vermindert het
grote deel van de straat en legt wat steviger accent op de blokken zelf. Het lijkt
me een aanvaardbaar alternatief.
Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de natuur.
Dushi
Dag Kilyti,
De uitleg die je bij deze foto geeft, kan ik alleen maar beamen. Juist die ene
rechtopstaande kraan doorbreekt het ritme dat anders eerder eentonig zou kunnen
worden, een ritme dateen extra accent
krijgt in de gele strepen op de kranen. Aan structuur ontbreekt het evenmin,
zowel kranen als containers zorgen daarvoor.
Met deze en vorige inzendingen heb je in meer dan voldoende mate laten zien dat
R&S kunnen bijdragen aan een goede foto. Een proficiat is zonder meer op
zijjn plaats!
Als vervolg kun je doorgaan met de serie Dieptewerkingonder de deskundige leiding van Cijbra.
Dushi
Dag Lynne,
Het leek er even op of je in Parijs was geweest, maar dit is toch duidelijk
ergens anders.Wat me bijzonder aantrekt
in je foto, is de plaatsing van de grote vaas op de voorgrond. Eigenlijk
springt voor mij de goede compositie nog eerder in beeld dan R&S, ofschoon
dat zeker ook aanwezig is in de vele vlakken van de piramide en de rechthoekige
ingang. Zonder meer een geslaagde opname derhalve.
Voor een volgende inzending zou ik graag een foto zien waar niet een gebouw een belangrijke rol in
speelt.
Dushi