Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
21-08-2009
Lieljan met balken
Dag Lieljan,
Niet alleen jou kan het spel van ronde en rechte lijnen bekoren. Mij evenzeer.
Ik vind het een heel geslaagde opname waar de struktuur van het hout mooi
zichtbaar is. En juist omdat dit zo een mooie foto is, veroorloof ik me de
vrijheid er nog enkele aanvullingen op te geven.
Je hebt de foto genomen met een sluitertijd van 1/13 seconde. Alhoewel ik de
foto scherp vind, is dat zonder statief bijna vragen om problemen.Maar misschien had je op vakantie wel je
statief meegenomen. Je ISO waarde is 200 en die had je eventueel best wat
kunnen verhogen. Waarom je spotmeting genomen hebt, begrijp ik niet zo goed. In
ieder geval heb je rechtsonder uitgebeten lichte (rood gemarkeerd) partijen en
zit je bovenaan op het randje met de donkere (blauw gemarkeerd) partijen. Ik laat je er een afdruk van zien.
Juist omdat dit een mooi voorbeeld is van R&S, ga ik nog een stapje verder,
nu met een kleine aanpassing aan de uitsnede. Aan de bovenkant verschijnen
rechte planken in beeld die het mooie ritme van de ronde balken een beetjeverstoren. En onderaan heb ik ook iets
weggehaald, vooral vanwege de lichte vlek.
Tenslotte lever je een foto in, die je geconverteerd hebt naar zwart-wit. Waarom je dit gedaan hebt,vermeldde je niet, maar hout straalt voor mij
eerder warmte uit en het koele grijs vond ik er niet zo goed bij passen. De
oorspronkelijke kleuren terugbrengen kan alleen vanuit het origineel, maar ik
heb er een beetje `kleur` in gebracht en tevens de struktuur van het hout wat
meer accent gegeven.
Ik verwacht een minstens even mooie foto van je, liefst eentje die je speciaal
voor deze rubriek genomen hebt. En graag
in je toelichting, naast de keuze voor het motief, ook aangeven waarom je voor
bepaalde instellingen en bewerkingen gekozen hebt.
Dushi
Dag Janeolive,
Zeker in de natuur is het niet zo gemakkelijk om een regelmatig terugkerend
ritme te vinden. Gebouwen, muren, hekken en voorwerpen lenen zich daar in veel
gevallen beter voor. Je hebt dit dilemma hier mooi opgelost door een in het oog
springend pad met bijbehorend houten hek te nemen.Op deze manier wordt op een
mooie manier ritme en struktuur in de foto gebracht, nog afgezien van de fraaie
diepewerking. Wat recht behoort te staan, heb je ook netjes recht
geplaatst.
Ter afsluiting heb ik nog een wens en een tip.
De wens is, dat je voortaan probeert kleine storende elementen in je foto te
verwijderen. Ik bedoel hier bijvoorbeeld de kleine blaadjes die in de lucht
boven nog net zichtbaar worden in de wolken.
Mijn tip is om een andere keer bij een dergelijke foto eens veel dieper door de
knieën te buigen, of liever nog op de grond gaan zitten of liggen. Een
hoekzoeker is overigens een goed hulpmiddel als de ledematen wat strammer
worden. Je zult versteld staan van het effect.
Deze foto is een mooie overgang naar de volgende reeks: dieptewerking.Wat mij betreft: een welgemeend proficiat en
succes bij het vervolg van de lessenreeks.
Dushi
Dag Zaika,
Het is fijn om te merken dat je opnieuw iets moois hebt gevonden met ritme en
struktuur. Zoals je zelf aangeeft: het contrast tussen de terugkerende rechte
vlakken en de ronde vormen.In de lucht
zit een lichte tekening van de wolken, maar niet zodanig dat het afleidt van de
hoofdvormen. Ook dat heb je dus goed gezien. Wat ik ook kan waarderen, is dat
je geprobeerd hebt de steunpilaar zo recht mogelijk te zetten. Aan de
rechterzijde tenminste. Maar je merkt datdat zowel de horizontale lijnen meer naar boven steeds schuiner gaan
lopen, als de linkerzijde bij de trap in aanbouw. Ik ben zo vrij
geweestomalles wat netter recht te zetten. Ik heb geen probleem met iets dat schuin is, maar nét niet recht kan beter goed recht gezet worden.
Met wat je tot nu toe hebt laten zien, moet het je zeker kunnen lukken om een
volgende keer met een goede inzending te komen uit de vrije natuur.
Dushi
Dag Tilla,
Het is fijn dat je voor de tweede keer iets heel anders hebt uitgekozen. Maar
na de eenvoud van de vorige keer, heb je nu mogelijk een schepje teveel hooi op
je vork genomen. Je oog is gevallen op de ruitvormige bloemperken. Door het
ingenomen standpunt blijft er echter van een mooi ritme minder over dan je
wellicht gewenst had. De torentjes op de muur zijn wat de hoogte van het
standpunt betreft beter te zien.Toch komen ook deze torentjes niet echt duidelijk
in beeld, omdat de bladeren met het zonlicht erop een bijzonder drukke
achtergrond vormen. Dat onrustige vind ik ook enigermate terug in de steentjes
van de muur, waardoor zelfs de struktuur van de muurvlakken een beetje verloren
gaat, nog afgezien van de planten die het ritme onderbreken.
Probeer eens heel goed te zoeken naar vormen en vlakken die met elkaar in
harmonie zijn, en vermijd daarbij zoveel mogelijke elementen die het oog
afleiden.
Dushi
Dag
Radocats,
Gevraagd was om een foto uit de vrije natuur en je komtmet een heel mooie opname van een zwam. Je
oog was getroffen door de zachte golvende vormen in een harmonieuze wisseling
van kleurschakeringen. De foto treft mij ook, want ik vind hem erg mooi.
Slechts op een enkel punt verschil ik met je van mening. Jij hebt de
tegenstelling willen benadrukken tussen de fijne struktuur van de zwam en de
ruwe schors van de boomstam waar de zwam op groeit. Juist vanwege het
hoofdmotief van deze lessenreeks zou ik me liever beperken tot de prachtige
vormen van de zwam. De foto is dan weliswaar minder registrerend, maar het is de vraag wat je vooral wil: een mooie zwam laten zien of proberen een mooie foto te
maken, waar een zwam een rol in kan spelen. In dit laatste geval leg je meer
accent op het kreatief benaderen van vormen en vlakken. De keuze voor minder
levert soms juistmeer op. In der Beschränkung zeigt sich
der Meister, zei Goethe al.
Het gaat er niet om wat je ziet, maar om wat je wil laten zien. Voor je volgende inzending reken ik op niets minder dan een ´meesterlijke´ foto
met volledig accent op vormen en vlakken, ritme en struktuur.
Dushi