Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
21-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met balken

Dag Lieljan,
Niet alleen jou kan het spel van ronde en rechte lijnen bekoren. Mij evenzeer. Ik vind het een heel geslaagde opname waar de struktuur van het hout mooi zichtbaar is. En juist omdat dit zo een mooie foto is, veroorloof ik me de vrijheid er nog enkele aanvullingen op te geven.
Je hebt de foto genomen met een sluitertijd van 1/13 seconde. Alhoewel ik de foto scherp vind, is dat zonder statief bijna vragen om problemen.  Maar misschien had je op vakantie wel je statief meegenomen. Je ISO waarde is 200 en die had je eventueel best wat kunnen verhogen. Waarom je spotmeting genomen hebt, begrijp ik niet zo goed. In ieder geval heb je rechtsonder uitgebeten lichte (rood gemarkeerd) partijen en zit je bovenaan op het randje met de donkere (blauw gemarkeerd)  partijen. Ik laat je er een afdruk van zien.
Juist omdat dit een mooi voorbeeld is van R&S, ga ik nog een stapje verder, nu met een kleine aanpassing aan de uitsnede. Aan de bovenkant verschijnen rechte planken in beeld die het mooie ritme van de ronde balken een beetje  verstoren. En onderaan heb ik ook iets weggehaald, vooral vanwege de lichte vlek.
Tenslotte lever je een foto in, die je geconverteerd hebt naar zwart-wit.  Waarom je dit gedaan hebt,  vermeldde je niet, maar hout straalt voor mij eerder warmte uit en het koele grijs vond ik er niet zo goed bij passen. De oorspronkelijke kleuren terugbrengen kan alleen vanuit het origineel, maar ik heb er een beetje `kleur` in gebracht en tevens de struktuur van het hout wat meer accent gegeven.
Ik verwacht een minstens even mooie foto van je, liefst eentje die je speciaal voor deze rubriek genomen hebt.  En graag in je toelichting, naast de keuze voor het motief, ook aangeven waarom je voor bepaalde instellingen en bewerkingen gekozen hebt.
Dushi







21-08-2009 om 16:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met wandelbrug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Janeolive,
Zeker in de natuur is het niet zo gemakkelijk om een regelmatig terugkerend ritme te vinden. Gebouwen, muren, hekken en voorwerpen lenen zich daar in veel gevallen beter voor. Je hebt dit dilemma hier mooi opgelost door een in het oog springend pad met bijbehorend houten hek te nemen.Op deze manier wordt op een mooie manier ritme en struktuur in de foto gebracht, nog afgezien van de fraaie diepewerking. Wat recht behoort te staan, heb je ook netjes recht geplaatst. 
Ter afsluiting heb ik nog een wens en een tip.
De wens is, dat je voortaan probeert kleine storende elementen in je foto te verwijderen. Ik bedoel hier bijvoorbeeld de kleine blaadjes die in de lucht boven nog net zichtbaar worden in de wolken.
Mijn tip is om een andere keer bij een dergelijke foto eens veel dieper door de knieën te buigen, of liever nog op de grond gaan zitten of liggen. Een hoekzoeker is overigens een goed hulpmiddel als de ledematen wat strammer worden. Je zult versteld staan van het effect.
Deze foto is een mooie overgang naar de volgende reeks: dieptewerking.  Wat mij betreft: een welgemeend proficiat en succes bij het vervolg van de lessenreeks.
Dushi

21-08-2009 om 03:41 geschreven door Marsje


20-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met steunpilaar

Dag Zaika,
Het is fijn om te merken dat je opnieuw iets moois hebt gevonden met ritme en struktuur. Zoals je zelf aangeeft: het contrast tussen de terugkerende rechte vlakken en de ronde vormen.  In de lucht zit een lichte tekening van de wolken, maar niet zodanig dat het afleidt van de hoofdvormen. Ook dat heb je dus goed gezien. Wat ik ook kan waarderen, is dat je geprobeerd hebt de steunpilaar zo recht mogelijk te zetten. Aan de rechterzijde tenminste. Maar je merkt dat  dat zowel de horizontale lijnen meer naar boven steeds schuiner gaan lopen, als de linkerzijde bij de trap in aanbouw. Ik ben zo vrij geweest  om  alles wat netter recht te zetten. Ik heb geen probleem met iets dat schuin is, maar nét niet recht kan beter goed recht gezet worden.
Met wat je tot nu toe hebt laten zien, moet het je zeker kunnen lukken om een volgende keer met een goede inzending te komen uit de vrije natuur.
Dushi







20-08-2009 om 19:56 geschreven door Marsje


19-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met bloemperken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Tilla,
Het is fijn dat je voor de tweede keer iets heel anders hebt uitgekozen. Maar na de eenvoud van de vorige keer, heb je nu mogelijk een schepje teveel hooi op je vork genomen. Je oog is gevallen op de ruitvormige bloemperken. Door het ingenomen standpunt blijft er echter van een mooi ritme minder over dan je wellicht gewenst had. De torentjes op de muur zijn wat de hoogte van het standpunt betreft  beter te zien.  Toch komen ook deze torentjes niet echt duidelijk in beeld, omdat de bladeren met het zonlicht erop een bijzonder drukke achtergrond vormen. Dat onrustige vind ik ook enigermate terug in de steentjes van de muur, waardoor zelfs de struktuur van de muurvlakken een beetje verloren gaat, nog afgezien van de planten die het ritme onderbreken.
Probeer eens heel goed te zoeken naar vormen en vlakken die met elkaar in harmonie zijn, en vermijd daarbij zoveel mogelijke elementen die het oog afleiden.
Dushi

19-08-2009 om 03:21 geschreven door Marsje


17-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radocats met zwam
Dag Radocats,
Gevraagd was om een foto uit de vrije natuur en je komt  met een heel mooie opname van een zwam. Je oog was getroffen door de zachte golvende vormen in een harmonieuze wisseling van kleurschakeringen. De foto treft mij ook, want ik vind hem erg mooi. Slechts op een enkel punt verschil ik met je van mening. Jij hebt de tegenstelling willen benadrukken tussen de fijne struktuur van de zwam en de ruwe schors van de boomstam waar de zwam op groeit. Juist vanwege het hoofdmotief van deze lessenreeks zou ik me liever beperken tot de prachtige vormen van de zwam. De foto is dan weliswaar minder registrerend, maar het is de vraag wat je vooral wil: een mooie zwam laten zien of proberen een mooie foto te maken, waar een zwam een rol in kan spelen. In dit laatste geval leg je meer accent op het kreatief benaderen van vormen en vlakken. De keuze voor “minder” levert  soms juist  “meer” op. “In der Beschränkung zeigt sich der Meister”, zei Goethe al.
Het gaat er niet om wat je ziet, maar om wat je wil laten zien.
Voor je volgende inzending reken ik op niets minder dan een ´meesterlijke´ foto met volledig accent op vormen en vlakken, ritme en struktuur.
Dushi





17-08-2009 om 21:49 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!