NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
30-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OpaAchiel met ursusdraad
Eerst maar even een korte uitleg, want kennelijk is er wat verwarring over scherptediepte. Je hebt heel bewust gekozen (diafragmavoorkeur) voor een vrij dicht diafragma. Dat is een goede manier om meer scherpte te krijgen over een groter bereik. Dit effekt is bij een full-frame (FX) camera nog sterker dan bij een gecropt (DX) beeldformaat. Zowel de foto van de berken als die van het hek zijn op vergelijkbare manier genomen: een telestand van ongeveer 155mm-175mm en een vergelijkbaar diafragma. Wat echter ook van belang is, en dat speelt hier een rol, is de afstand tussen camera en hoofdonderwerp, én de afstand tussen hoofdonderwerp en achtergrond. Bij de berken ligt je focuspunt op een afstand van ruim 23 meter en is de afstand tussen hoofdonderwerp en achtergrond heel gering. Bij het hek daarentegen sta je op een afstand van 5 meter en is het gebouw achter het hek veel verder weg. Daardoor is het gebouw toch relatief onscherp. Overigens is dat dof (depth of field) en geen bokeh, want dat laatste heeft mede met lichtbronnen te maken, een verwarring die men overigens heel vaak tegenkomt. Mocht dit alles niet helemaal duidelijk zijn, aarzel dan niet (privé) aanvullende vragen te stellen.
En als laatste over de technische instellingen: je fotografeert in RAW. Aanpassingen in de witbalans hoeven dan feitelijk niet meer gemaakt te worden: dit kan allemaal achteraf. En AF-C (alhoewel ik dat bijna ook altijd gebruik) is natuurlijk niet echt nodig bij een statisch onderwerp als dit.
De foto met het hek, zeker in zijn frontale opstelling vanwege de dof, vind ik goed gezien. Het is een heel subtiele manier van ritme aanbrengen, maar ik vind het heel origineel voor deze serie. Ik heb slechts het hek ietsje rechter getrokken en zou willen dat het paard er wat beter op stond.
Na deze geslaagde opname, is het voor de volgende keer “vrije keuze”. Creativiteit wordt daarbij zeer gewaardeerd.
Dushi





30-04-2011 om 16:22 geschreven door Marsje


29-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compo met blauw druifje

Een geslaagde opname waarin een goede struktuur te zien is in zowel de achtergrond als de blauwe druifjes. Wat bij meer fotografen geldt: probeer je zoveel mogelijk te beperken tot het hoofdonderwerp en laat alle omringende zaken gewoon weg. Het leidt hoogstens de aandacht af. Ook hier heb ik een stevige uitsnede gemaakt teneinde dit te illustreren. Misschien dat je met deze opmerking je voordeel kunt doen bij de reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg.
Dushi





29-04-2011 om 18:08 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shopper met gebouw

Je hebt een zeer goede keuze gemaakt door je oog te laten vallen op dit gebouw. Maar eens temeer wordt duidelijk dat fotograferen niet zozeer iets registreren is. Dat doen fotografen die voor de krant werken en dat is ook hun werk. Maar fotografie als manier van uitdrukken (we gaan dan in de richting van “kunst”) is meer dan registreren. In dit geval is het de bedoeling dat je een spel van vlakken en lijnen tot uitdrukking brengt. Het gaat dus niet om het gebouw, maar om vlakken en lijnen. En zoals zo vaak betekent dit: less of more. Oftewel, beperk je echt tot de hoofdzaak van wat je wilt uitdrukken. Lantaarnpalen, gras, mensen enz. dragen hierniet  bij aan versterking van de ritmische elementen. Ik heb even een fragment van het gebouw genomen om dat te illustreren. Neem dit mee als gedachte naar de volgende reeks, want je bent wel ruimschoots geslaagd voor deze reeks.  Gefeliciteerd en alle succes bij de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi





29-04-2011 om 17:59 geschreven door Marsje


28-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotograafke met daklatten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het valt niet te ontkennen dat er een zeer regelmatige ritmische herhaling zit in de elkaar overlappende latten. Daardoor ontstaat er een mooi spel van lichte en donkere vlakken.  In die zin is de foto zonder meer geschikt voor deze reeks. De reden waarom ik toch niet helemaal tevreden ben, is dat deze foto (draai hem een kwartslag) erg veel lijkt op een eerdere foto: die van de gevel.
Technisch valt er weinig op aan te merken. Hoogstens is de sluitertijd voor de gebruikte 130mm aan de krappe kant,  maar toch vind ik de foto scherp genoeg. Goed gedaan.
Ik laat je weiswaarl opnieuw de vrije hand in de volgende inzending, maar zou toch graag een foto zien die een grotere variatie geeft van herhalingen en vlakken. Een heel ander soort foto dus. Wil je dat proberen?
Dushi

28-04-2011 om 20:10 geschreven door Marsje


27-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MJV met schoenen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is interessant te horen, dat je niet meer weet met welke diafragmawaarde de foto genomen is. Je hebt notabene diafragmavoorkeur gebruikt. Gelukkig hebben we nog de exifgegevens. Ik was al verbaasd dat je met een sluitertijd van 1/30ste seconde zo een mooie scherpe foto kon maken. De zoomlens heb je echter helemaal op de groothoekstand (18mm) gebruikt, waardoor dit toch goed mogelijk was zonder statief.
Door het bijeenplaatsen van twee paar gelijkaardige schoenen heb j een aantrekkelijke herhaling van patronen gecreëerd. Dat valt natuurlijk het meest op bij de neuzen. Ook in de veters echter zit een goede ritmische herhaling. Door de plaatsing heb je ook nog op goede wijze struktuur aangebracht in het beeld.
Voor de volgende inzending mag je de fantasie de vrije loop laten. Probeer maar eens mijn fantasie te prikkelen.
Dushi

27-04-2011 om 23:34 geschreven door Marsje


26-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compo met mos

Opnieuw is er nauwelijks uitleg bij je foto, behalve een technische opmerking die ik in de exifs kan zien. In dit geval is hetontbreken van de uitleg heel herkenbaar, want ik zie wel een kluwen van mosjes, maar nauwelijks een rustige ritmische herhaling of een krachtige struktuur. Bij uitzondering heb ik de foto teruggebracht tot de kern en een omzetting gemaakt naar zwart-wit. Dan wordt hopelijk sneller duidelijk wat ik bedoel. Ik vind het een foto waarvan ik niet goed weet waar ik naar moet kijken.  Graag zie ik een nieuwe foto tegemoet. Dit keer met een goede uitleg waarom je deze zo geschikt vind voor de serie ritme en struktuur. Ik begrijp dat het een zware opgave is, maar ik hoop dat je het gaat proberen.
Dushi





26-04-2011 om 16:47 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OpaAchiel met jampotten

Alhoewel het niet de bedoeling is dat er meerdere foto’s tegelijk besproken worden, kan ik aan ingestuurde foto’s wel merken dat je precies begrijpt wat de opzet van deze serie is. De inzending van ineengestapelde jampotten vertoont zeker op meerdere manieren een ritmische herhaling. Dat je ook goed gelet hebt op de achtergrondm (die keurig recht staat), valt slechts te prijzen. De scherpte is over de volle breedte heel goed.
De opmerkingen die nu volgen, gaat strikt genomen een beetje verder dan R&S, maar wellicht kan het helpen naar nog mooiere foto’s . De achtergrond neemt een groot deel van de foto in beslag. Met een andere uitsnede wordt de compositie mogelijk nog wat aantrekkelijker. De tweede opmerking betreft het licht: nu staat alles er zeer duidelijk op, maar  zou eenzelfde opname ook te maken zijn met “spannender” licht?
Voor de volgende keer graag iets (gebouwen edm.) uit het stadsbeeld.
Dushi





26-04-2011 om 16:43 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!