Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
22-11-2009
Sluiter met sinaasappel
Dit is een knap stukje werk. Een fragment van een
sinaasappel op een glasplaat en van onderen belicht. Het is niet iets wat je
verwacht bij een tweede serie lessen voor “beginners”. Ik vind dit gewoon een
prachtige foto die vol zit met ritmische en strukturele elementen en met een
compo helemaal volgens de regels. Juist vanwege die elementen heb ik de foto
wat krachtiger gemaakt zodat de lijnen en vlakken er beter uitkomen. Voor de
volgende inzending geef ik je geen enkele opdracht mee, maar wacht vol spanning
af met welke creativiteit je opnieuw een dergelijk hoogstandje inlevert.
Dushi
Het is zeker niet zo gemakkelijk om een gedegen foto te
maken, Kijkhut. Maar juist door heel bewust te gaan kijken, help je jezelf. Wat
de eigen uitleg betreft, mag het zelfs nog een stapje verder gaan, want je
vermeldt niet waarom je gekozen hebt voor een diafragma van f.18. Was het geen
optie om met een meer open diafragma te proberen (een deel van) het hek meer
scherp te krijgen in tegenstelling tot een meer vage achtergrond? Met een
gebruikte lens van 18mm is dat wellicht ook wel heel moeilijk. Ik probeer een
beetje na te bootsen in welke richting mijn gedachten gingen.
Hoe dan ook, je hebt de foto zorgvuldig gecomponeerd.Dat zie ik bijvoorbeeld aan de keurige
plaatsing van het tweede hek, juist onder de middelste spijlen van het voorste
hek. Het enige dat nog wat aandacht zou kunnen vragen is het feit dat je hek
niet eindigt op een sterk punt. Alles bijeen echter een inzending die me kan
bekoren en vol vertrouwen doet uitzien naar de volgende foto.
Dushi
Weerspiegelingen zijn fotografisch
vaak heel interessant. Vandaar dat je schrijft dat het een foto geworden is
“waar je lang naar kunt kijken en blijft boeien”. Ik zie mooie gebogen lijnen
door het beeld lopen en een vreemde en desondanks aantrekkelijke ritmische
opeenstapeling van woonelementen. Dat is zeker boeiend te noemen.
Toch wil ik dat je nog even met me meekijkt naar wat kleine aanpassingen.
Allereerst staan de vertikale lijnen links mooi rechtop, maar rechts niet meer.
Het leek me aardiger om dat even recht te zetten. Als tweede valt het opnieuw
op dat je foto nogal flets is.De
struktuur komt beter tot zijn recht bij een betere verdeling tussen lichte en
donkere delen. Kijk maar eens naar het histogram. Als volgende punt vond ik de
bladeren nogal storen. Helemaal weghalen ging een beetje moeilijk, maar ik heb
wel een andere uitsnede gemaakt met meer accent op het hoofdonderwerp van de
foto. Je hebt gelijk: het is een foto die blijft boeien. Goed gezien dus.
Voor een volgende keer graag iets uit de vrije natuur.
Dushi
Je toelichting is duidelijk. Het ritme van de ramen is nog
het beste zichtbaar. Het hekwerk is nauwelijks een element in deze foto en de
takken vertonen, dat is met takken heel snel, een rommelig beeld. Verder
vertoont de foto aan alle kanten toch wat storende details: stukje raam, stukje
andere dakpannen, stukje onderetage, stukje van reklamebord. Probeer je echt
eens te concentreren op een ritme, een herhaling in vormen, op straat, het
liefste een ritme dat versterkt wordt door het standpunt dat je gekozen hebt.
Je hebt hier teveel tegelijk willen doen en dat maakt het juist minder boeiend.
Dushi
Voor
de volgende keren, Bazielke, zou ik graag van je horen waarom je dit uitgekozen
hebt, waarom vanuit dit standpunt en eventueel ook waarom jouw keuze voor
sluitertijd, diafragma enz. Dit om je meer bewust te maken van de manier waarop
je een foto maakt, want het is meer dan het indrukken van een cameraknop.
Hoewel het niet de bedoeling is, heeft iemand al een opmerking gemaakt over de
mogelijke kleurzweem. In Photoshop was dat niet zo evident, maar Lightroom zag
toch liever een versie die ietsje minder blauw is. Soms is kleurzweem heel
lastig te bepalen en het valt feitelijk ook buiten het kader van deze
lessenreeks, tenzij het overduidelijk verkeerd is gegaan.
De boomstam zit vol struktuur. Dat heb je heel goed gezien. Van een zeker ritme
is ook wel enigermate sprake, ofschoon dat gewoonlijk beter tot uiting komt bij
een strak ritme, en dat vind je niet zo snel in de natuur. Alles bij elkaar een
heel verdienstelijk begin. Zoek voor een volgende inzending iets dat gemaakt is
door mensen. Liefst NIET vanuit een frontaal standpunt, maar met een eigen
inbreng in de gekozen invalthoek.
Dushi
Door de frontale opname zijn de linker- en rechterhelften
mooi met elkaar in evenwicht gebleven. De witte kozijnen tekenen duidelijk af
naast de donkere ramen en deuropening. Gelukkig zijn de bomen kaal, waardoor er
redelijk voldoende zicht overblijft. Ook in de bomenrij zelf zit trouwens een
fraaie ritmiek. De dakpartij blijft bij dit alles niet achter met een simpele
herhaling links en rechts. De struktuur van het geheel zou zeker nog meer tot
zijn recht gekomen zijn bij een betere detaillering, maar dan moet het weer een
beetje meewerken. Alles bij elkaar een goed begin.
Kleine tip: rechts verschijnt nog net een klein raampje in beeld. Dat had weg gemogen
(afsnijden of wegklonen). Graag voor een volgende keer een heel andersoortige
opname.
Dushi