Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
14-08-2009
Janeolive met "boomtenen"
Dag Janeolive,
Een heel mooie opname van een stel prachtige boomtenenzoals jij het noemt. Doordat
je het beeld beperkt hebt gehouden tot het onderste deel van de stam, komt de
struktuur van de bast goed tot zijn recht. Ook de tenen laten een mooie en
wisselende opeenvolging zien waarbij enkele lijnen fraai schuin naar boven
lopen. Het streepje zonlicht is een klein beetje jammer, omdat het licht op de
tenen hier nauwelijks een functie heeft.Echt storend is het gelukkig niet. Maar omdat ik zelf in de tropen woon,
ben ik heel alert op zonnevlekkendie
een foto gemakkelijk minder aantrekkelijk kunnen maken.
Je hebt al enkele keren laten zien dat je zonder twijfel op de goede weg bent. Probeer
voor je volgende inzending alles uit de kast te halen om zoveel mogelijk ritme
en struktuur in je foto mee te nemen. Ik kijk er vol verwachting naar uit.
Dushi
Dag Lieljan,
Alle begin is moeilijk. Je hebt beslist heel goed gezocht naar een ritme van
steken in het handwerk. En die steken leveren samen ook een goed vormenspel op.
Dus de keuze van je onderwerp heeftzonder meer zijn aantrekkelijke kanten. Toch zijn er nog wat verbeteringen
mogelijk. Maar daarvoor is het ook de eerste keer, hè?
Opvallend is dat een groot deel van je foto onscherp is weergegeven. Je hebt
gewerkt met een telelens (183mm) en een lensopening van f. 5.6. Waarom die tele
en waarom een dergelijke vrij grote lensopening? Het lijkt me niet dat het
nodig was. Hoe dan ook, probeer ervoor te zorgen dat je foto scherp is waar
deze scherp moet zijn. Gebruik desnoods een statief (dat ziet achteraf toch
niemand).
Laat bij een volgende inzending maar eens zien dat je een trapje hoger kunt
komen op defotografische ladder. Ik ben ervan overtuigd dat je het kunt.
Dushi
Dag Kilyti,
In deze inzending zit ongetwijfeld een reeks aan lijnen die samen een boeiend
spel opleveren. Dat is een heel sterk punt van de foto. En het zoeken naar symmetrie
was hier alleszins op zijn plaats. Ook dat is een pluspunt. Doordat je de foto
hebt genomen vanaf de gelijkvloerse verdieping, moest je de camera wel omhoog
richten en lopen de horizontale pilaren schuin naar binnen. Gewoonlijk zet ik
dit recht, maar hier werd me dat teveel van het goede. Heb je overweogen om de
eerste verdieping als standpunt te nemen? Ik was er vorig jaar nog even en meen
me te herinneren dat dit mogelijk is.
Wat ik een beetje storend vind, en je geeft het zelf al enigermate aan, is het overbelichte bovendeel
van de foto. Het is een glaskoepel waar het licht door naar binnen stroomt.
Overbelichte delen van een foto zijn niet of nauwelijks te corrigeren (alhoewel
ik mijn best heb gedaan), donkere gedeeltes leveren meestal wat minder
problemen op bij correcties. Door de overbelichting, valt ook de struktuur van
de glaskoepel weg, hetgeen jammer is.
De foto is gemaakt met een stevige groothoek (14mm) en vermoedelijk uit de
hand. Toch was hier het gebruik van statief een alternatief geweest.Nog niet eens vanwege een dichter diafragma
dan het nu gebruikte f. 4,5, maar vooral omdat een langzamer sluitertijdbewogen mensen had gecreëerd, een mooi
contrast met het statische gebouw. Dat ook de roltrappen dan bewogen waren
weergegeven, had mij vermoedelijk niet gestoord. In ieder geval was het spelen
met diverse sluitertijden de moeite waard geweest, lijkt me.
Graag een nieuwe inzending met een even scherp oog voor lijnen en vormen,
zonder echter andere belangrijke zaken als belichting te verwaarlozen.
Dushi
Dag Tilla,
Hartelijk welkom bij de lessen Ritme & Structuur. In je eerste inzending
laat je meteen zien dat je goed begrepen hebt waar het hier om gaat. In je
toelichting verwijs je terecht naar het metalen gedeelte waar de openingen door
de lichtval mooi geaccentueerd worden. Verder zijnook de groeven van het metaalgoed zichtbaar en dit levert een positieve
bijdrage aan de foto. Het begint wellicht op een stokpaardje te lijken, maar ik
zie graag dat dingen die recht moeten staan ook werkelijk recht staan. Dit was
nu niet het geval. Ik heb je foto slechts één punt tegen de klok in hoeven
draaien om dit te corrigeren. Ik neem aan dat je weet hoe dit moet, maar anders
leg ik het een keer uit. Bij je toelichting praat je over een zaak niet en dat
is het deel van het glas. Dit saaie blauwgrijze vlak waarin geen structuur te
zien is, beslaat een wel erg groot
gedeelte van je foto. Overigens niet vergeten te letten op vlekjes. Je kunt het
glas schoonvegen ofachteraf
digitaalde vlekjes verwijderen.
Na dit eerste hoopvolle begin verwacht ik een minstens even goede tweede
inzending.
Dushi
Dag Radocats,
Welkom terug na het tussentijds succesvol afronden van de lessen portretten.
Het doet me goed dat je dit keer een heel ander onderwerp genomen hebt: een
gebouw waar de architect overduidelijk gespeeld heeft met vormen en vlakken. Je
hebt dat goed in beeld gebracht. Met name het linker gedeelte kan me zeer
bekoren. Iets minder gaat dat op voor het rechterdeel waar ik de dakconstructie
erg druk in beeld vind komen. Ook de schuin geplaatste pilaren versterken niet
de mooie rechte vertikale lijnen van de achterwand. Maar het werk van de
architekt kun je niet veranderen en ik kan vanaf deze plek niet beoordelen of
een beter standpunt mogelijk was geweest, al zou het me niet verbazen dat een
beperking tot een kleiner deel minstens zo succesvol had kunnen zijn.
Alles tezamen beslist een foto met ruim voldoende struktuur. Ik heb de uitsnede
een heel klein beetje krapper gemaakt. De dieptelijn die je zelf al aangaf,
vind ik nog wat beter tot zijn recht komen als je de laatste schuine pilaar
weglaat en ophoudt bij het deel dat links ingezet wordt. En om de door jou
gekozen verhouding zoveel mogelijk intact te laten, haal ik vervolgens aan de bovenzijde
ook een randje weg, net voorbij de donkere plek in de dakconstructie.
Ik twijfel er niet aan dat je volgende foto, dit keer iets uit de vrije natuur,
van even goede kwaliteit zal zijn.
Dushi