Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
16-12-2010
Wilfried met stadsbeeld
Een vermelding van de gegevens die ik in de exifs kan zien, is niet nodig. Wel zie ik graag een toelichting op het waarom van de gemaakte keuzes. Ook dit keer ontbreekt deze toelichting. Dat zou eens temeer interessant zijn, omdat je zelf aangeeft niet tevreden te zijn met de kleuren. Ik zou graag willen weten wat je allemaal uitgeprobeerd hebt om dit te verhelpen.Waarom je de witbalans ingesteld hebt op het licht van gloeilampen, begrijp ik niet. Wat R&S betreft is er zeker sprake van een herhaling van lijnen. Bij een lager standpunt (flink door de knieën zakken) zou dit vermoedelijk mooier in beeld gekomen zijn en was ook de achtergrond minder scherp naar voren gekomen. Ook hiervan weet ik niet wat je uitgeprobeerd hebt. Nogmaals: een gedegen uitleg van het waarom vind ik uitermate wenselijk. Kom nogmaals met iets uit de stad graag. Dushi
Goed gezien deze rieten zitting van een stoel.Er zit niet alleen een heel mooie ritmische herhaling in, maar ook nog eens een markante struktuur. Ik ben blij dat je zelf aangeeft steeds meer oog te krijgen voor dit soort zaken. Het is een van de aspekten die een foto aantrekkelijker kan maken. Gelukkig heb je, ondanks de kennelijk donkere omstandigeheden, het is nu eenmaal winter, niet gekozen voor een flitsfoto. Wel was het misschien mogelijk geweest de stoel dichter bij een raam te plaatsenom zo wat meer variatie te krijgen in het licht, maar dat komt wel in een van de volgende serie lessen. Door het zwakkere licht is de foto een tikje grijs geworden, maar met een nabewerkingsprogramma is een (automatische) correctie snel gemaakt. Op deze manier krijgt de foto wat meer pit. Mijn vraagwas om binnenshuis eens wat voorwerpen bij elkaar te leggen. Binnenshuis is gebeurd, maar zou je nog eens willen proberen een goede R&S foto te maken met door jezelf bij elkaar gebrachte voorwerpen? Je bent zonder meer op de goede weg, dus dat moet kunnen lukken. Dushi
Heel goed dat je zoveel standen uitgeprobeerd hebt, dat je bij deze foto niet meer weet wat het was. Je zou bijna zeggen: maar zo leer je ook niets. Gelukkig komt de techniek ons te hulp, want ik de exif gegevens, die automatisch bij de foto worden opgeslagen,kun je een heleboel dingen nog terugvinden. Ik zal je eens wat dingen vertellen die te zien zijn. Je hebt gewerkt met de Nikon D5000 met daarop een lens die stond op een brandpuntsafstand van 45mm. De verwerking heeft plaatsgevonden met Photoshop CS4 voor Windows. Je diafragma was 5.3 met een voorkeuze voor de sluiter (stand S), tijd 1/10e sec. (ik neem aan dat je een statief hebt gebruikt, maar dat staat niet in de exifs) bij een ISO waarde van 250 en je stond 40 cm van de stiften vandaag met de camera. De belichting van de camera staaat op voorkeur voor het midden en de flits is niet afgegaan. Je hebt geen belichtingscorrectie toegepast op de camera en ook de instellingen voor bijv. contrast, saturatie en scherpte zijn in de camera niet veranderd. Dat is al een aardige mond vol, nietwaar? Nu naar het hoofdonderwerp: R&S. De opeengestapelde stiften laten beslist een duidelijke struktuur zien. Ik merk dat je niet vergeten bent wat je in de vorige serie leerde over de compositie. Uitstekend! Vanwege de stapeling en de diverse soorten stiften en dopjes is een ritmische herhaling een beetje minder goed zichtbaar. De struktuur in het tafelkleed vind ik niet zo opvallend, maar geeft wel een heel mooie variatie in grijstinten in de ondergrond. Ook het gekozen standpiunt, zo laag boven het tafeloppervlak, is goed gekozen. Voor de volgende keer wil ik je uitnodigen om de stad in te trekken. Dushi
De toelichting die je geeft, is helaas wel erg summier. Bij een sluitertijd van 1/20ste seconde kan een ISO van 400 beslist geen kwaad. Dat heb je goed gedaan. Wel onstaat bij je camera snel ruis, maar dat zou je met Photoshop, je gebruikt zelfs CS5, gemakkelijk kunnen corrigeren. Het gekozen standpunt vind ik bijzonder interessant. Je zit dicht bij de slinger en kweekt daardoor een boeiende ritmische herhaling die ook nog eens heel kleurrijk is. De rest van de achtergrond is vager gebleven waardoor de aandacht direct uitgaat naar de slinger op de voorgrond. Een foto die heel goed past in deze serie lessen. Kun je voor de volgende keer, indien het weer het toelaat, komen met een of meer gebouwen, het mag ook een fragment zijn, maar dan niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd. En vergeet niet een goede toelichting op je keuzes. Dushi
Je hebt kennelijk een hele tijd nagedacht sinds de vorige keer. Toen wist je nog niet zo goed wat je wilde fotograferen, maar bij deze foto zie ik dat het nadenken beslist niet voor niets is geweest. Je laat een heel mooie en overduidelijke ritmische herhaling van lijnen zien. Dat is precies de bedoeling van deze serie. Ze staan een beetje schuin in het vlak met een mooie aflopende lijn aan de bovenkant als tegenwicht. Keurig gedaan.Door de lijnen heen zie je nog iets van een achtergrond. Net voldoende om het beeld nog wat aantrekkelijker te maken zonder dat het de aandacht afleidt.Ik vind dat je met een heel goed resultaat bent gekomen. Ik probeer vaak ook iets te zeggen over de technische instellingen, omdat ik merk dat nogal wat mensen daarmee worstelen. De handleidingen blinken zelden uit in heldere taal voor een fortograaf die net een nieuwe camera in de hand heeft. Je hebt doelbewust de ISO verhoogd om toch een behoorlijke (1/640ste sec.) sluitertijd te kunnen krijgen. Uitstekend. Desondanks een kleine toevoeging. Je hebt gewerkt met een 55mm lens. Met een dergelijke lens kun je over het algemeen nog goed naar een langzamer sluitertijd gaan, bijv. 1/100ste seconde. Niet dat jouw instelling verkeerd is, maar ik geef aan dat je meer mogelijkheden tot je beschikking had. Voor de volgende keer graag iets binennhuis waarbij je zelf een aantal voorwerpen bijeen brengt tot een ritmisch een aantrekkelijk geheel. Ik hoop op een even goede foto als deze keer. Dushi