Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
06-03-2010
Everdina met winkelcentrum
Menig modern winkelcentrum laat voldoende mogelijkheden zien
voor een fraai lijnenspel. Daarom lijkt een opname als deze gemakkelijk,maar
dat is het allerminst. Je moet namelijk wel op dat ene precieze plekje staan
dat een aantrekkelijke combinatie geeft van allerlei aanwezige lijnen. Je bent
daar wat mij betreft helemaal in geslaagd. Het is je zelfs gelukt om de mensen
weg te houden uit het beeld, hetgeen de foto mooier maakt, maar door de
winkeliers vermoedelijk niet op prijs gesteld werd;-)Een goed gebruik van diafragma en een
sluitertijd, hetgeen gelukkig niet geleid heeft tot een onscherp beeld. Er is
slechts één element in de foto dat mij minder kan bekoren. Dat is de klok die
de mooie lijn van de balustrade verbreekt. Helaas is daar niets aan te doen.Alles bijeen dus een heel goed gecomponeerde
foto waar ik met plezier naar kan kijken. Wat mij betreft mag je vol vertrouwen
beginnen aan de reeks dieptewerking onder leiding van Cijbra. Gefeliciteerd!
Dushi
Ook bij deze inzending wordt gezwoegd om met een redelijke foto te
komen, maar als je zelf al aangeeft dat je niet helemaal tevreden bent, neem
dan rustig de tijd om verder te zoeken. Soms zie je het niet, soms heb je geen
inspiratie.Iedere fotograaf krijgt hier
mee te maken.
In een rijtje eenzelfde boten zit uiteraard een ritme en de boten zelf hebben
voldoende struktuur. En zoals gevraagd
heb je goed gezocht naar meerdere losstaande objecten. Dat is een heel goed
begin. Maar als de compo niet goed wil lukken, moeten we creatiever worden,
juist omdat we niet over water kunnen lopen. Daarom ben ik nog eens gaan
stoeien met de foto. Sommige elementen, zoals bijv. de paaltjes, vond ik minder
aardig in het beeld. Wat het voorstelt, is minder belangrijk. Zoek naar een
aantrekkelijk spel van lijnen en vlakken. Ik zeg niet dat het zo moet, maar ik
wil laten zien dat je net zo lang door moet zoeken, ook achteraf, tot je meer
tevreden bent. Graag een volgende inzending waar je zelf een beetje trots op bent.
En ik zou het niet vragen als ik eerder niet gezien had dat je tot meer in
staat bent.
Dushi
Dat het niet gemakkelijk is, geloof ik graag. Laatst kregen
we voor de lokale fotoclub een opdracht om drie fotos te gaan maken bij de
zoutpannen. Iedereen hevig teleurgesteld, want als er ergens niets te zien is,
dan zijn het wel zoutpannen. Een grote vlakte zonder enige boom of struik. En
toch komen er na veel zwoegen en zweten veel mooie fotos uit. Dat is
fotografie: zwoegen en zweten om er iets moois van te maken. Dat vraagt heel
veel kijken, heel veel geduld en een buitenproportionele prullenbak. Straf geef
ik niet en de enige punten die ik geef, zijn leerpunten.
Ik merk hier vaak een grote onzekerheid
over de ingezonden foto. Dit is ook weer niet nodig, want er zitten heel veel
grijsgradaties tussen een briljante foto en een foto die nergens op lijkt.
En nu de bloemknop. Precies omdat je zelf aangeeft dat het ritme met name zit
in de knop en daarnaast struktuur in de bladeren, heb ik geprobeerd dát wat
meer accent te geven. Meer accent door de foto te croppen en meer accent door
de toon een tikje minder flets te maken, want de foto was een beetje
onderbelicht. Ik doe het overdreven, want dan is het verschil duidelijker. Wat
ik niet kon veranderen is het blaadje net achter de bloemknop. Ik zou liever
het camerastandpunt ietsje meer naar links hebben gezien. Dan was de knop
losgekomen van het blad erachter. Het is
dus een foto met veel goede elementen, maar eenmaal meer ervaring opgedaan
hebbend, ga je vanzelf nog meer letten op de details.
Dushi
Zal ik dan maar beginnen met een beetje minder begrip? Nee
hoor, maar het valt wel op dat je opnieuw een opname hebt met een trap in de
hoofdrol. Probeer zoveel mogelijk variatie aan te brengen in je inzendingen. Ik
wil niet teveel opdrachten geven, want creativiteit moet uit jezelf komen.
Dan nu de foto. Zonder meer vol ritmische elementen, alsook lijnen die een
goede struktuur geven.Het is jammer dat
je niet wat meer uitleg gegeven hebt bij de foto, want bij een opname als deze,
is een goede belichting niet zo gemakkelijk. Dat heb je goed gedaan. Ik vind
lijnen die een klein beetje scheef staan toch wat storend. Daarom heb ik me de
vrijheid veroorloofd tot wat fotografisch trek- en duwwerk. Gelukkig heb je
niet je naam in de foto gezet. De lijst eromheen past goed bij de foto, maar
voor het rechtzetten doe ik het liever zonder. Ik heb geprobeerd de fraaie
dieptewerking met het uiteinde van de trap op een sterk punt te behouden.
Probeer voor de volgende keer eens niet iets van een gebouw in beeld te nemen.
Wat wel? Dat mag je zelf bedenken.
Dushi
Een foto vol positieve elementen. Een kooi met latjes en
spijlen heeft van zichzelf al een zekere struktuur en voldoende ritmische
herhalingen. Maar de foto is meer dan dat. De kooi is goed geplaatst in het
vlak, gekanteld voor een mooier lijnenspel, en een achtergrond die niet saai
is, maar meer dan voldoende rust en contrast geeft met het hoofdonderwerp.
Slechts de balken linkstrekken enige
aandacht naar zich toe, maar blijven gelukkig van ondergeschikt belang. Het was
inderdaad de bedoeling om meerdere voorwerpen te combineren. Dat is er niet zo
sterk uitgekomen, maar de kooi is zo geprononeerd, dat het toch een geslaagde
opname is geworden. De technische instellingen zijn goed, want bij een
brandpuntsafstand van 21 mm geeft een diafragma van f/5 voldoende
scherptediepte. Na deze fraaie inzending mag je nogmaals op zoek gaan naar een
combinatie van meerdere objecten. Je bent zonder meer op de goede weg.
Dushi
Opnieuw geef je een heel gedetailleerde uitleg. En opnieuw
kom je met een mooie foto. Het laat zien dat heel bewust bezig zijn met een
foto, vóór de knop van de camera wordt ingedrukt, uitermate belangrijk is. En
dat het even belangrijk is om bij dit soort opnames te zoeken naar het ideale
diafragma, de meest geschikte sluitertijd en de optimale instelling van de
ISO-waarde
Wat ik van de foto vind binnen het kader van deze lessen? Een prachtig
ritmische herhaling van vlakken, kleuren en lijnen. Wat de witten en zwarten
betreft op,het uiterste randje. Een minder contrastrijke afbeelding zou niet bij
voorbaatslechter geweest zijn. De enige
aarzeling die ik heb, is de compositie met het min of meer rechthoekige vlak in
de rechterbovenhoek. Verder niets dan lof. Wat de derde inzending gaat worden,
weet ik niet, maar ik ben nu al heel benieuwd.
Dushi
Ritme volop en een overduidelijke struktuur. Je zou bijna
denken dat het net zo een geweldig mooie opname was als de vorige keer. Maar
dat zou al te mooi zijn. Feitelijk heb ik slechts twee aanbevelingen bij deze
opname. Allereeerst oogt de foto op mijn scherm niet gestoken scherp. Kan het
zijn dat het gekozen diafragma van f/4.0 daar mede debet aan is?
De tweede opmerking betreft de eyecatcher. Mooie gaatjes, mooie lijnen, maar
waar is dat ene element dat het spannend maakt? Het is zeker een goede foto
voro deze serie lessen, amar ik denk dat je nóg beter kunt. Laat nog maar eens
(opnieuw) zien.
Dushi
Als je handleiding zeer beduimeld is (chapeau, want dat heb
je deze stukgelezen!), zou ik snel overgaan naar de digitale versie. Dat heeft
bovendien als voordeel dat je veel gemakkelijker iets kunt opzoeken. Gewoon het
trefwoord intikken op de computer en de juiste bladzijde wordt vanzelf
opgezocht en getoond.
Je bent goed bezig geweest: lage ISO, gebruik van statief en een ongewoon (dus
vaak aantrekkelijk) standpunt.Ook ben
ik blij met je uitleg, want daaruit wordt minstens duidelijk dat je uitermate
ijverig bent zonder slaafs de aanwizingen te volgen. Ik kan dat zeer waarderen.
De muur is ook voor mij bijzaak. De bank is origineel in beeld gebracht, al had
ik geopteerd voor een nog lager standpunt en ietsje meer naar rechts. Ook vind
ik de foto een tikje aan de blauwe kant. Blijf zoeken naar verrassingen in de
fotografie. Zie bijvoorbeeld de ietwat andere uitsnede compo die ik gekozen heb
uit je foto.
Hiermee is het tijd om afscheid te namen van een bijzonder ijverige en
leergierige leerling die het ongetwijfeld ook goed zal doen bij de volgende
reeks: de dieptewerking van meesteres Cijbra. Zonder meer gefeliciteerd met je prestaties in deze reeks!
Dushi
Uit je heel korte toelichting zou een slecht verstaander
kunnen opmaken dat er wat minder animo aanwezig was. Een normaal verschijnsel overigens
voor iedere serieuze fotograaf die van ieder shot een knaller wil maken. Helaas
is dat niet zo gemakkelijk. Wat je laat zien, zijn een aantal planken. Een
zeker ritme is aanwezig, maar de foto kan me weinig boeien. Dat komt mede door
de compositie die iets mist dat de aandacht trekt. Bovendien heb ik kennelijk
de opdracht niet duidelijk genoeg geformuleerd: meerdere voorwerpen die echt
los van elkaar staan. Hier is sprake van een duidelijke eenheid:
vermoedelijk een houten trap. Zou je het nog eens willen proberen? Het is niet
noodzakelijk dat je binnen een dag of wat met een volgende inzending komt.
Liever heb ik dat je echt de tijd neemt om goed rond te kijken en dan mij uit
te leggen waarom dit een bijzonder goede opname is voor deze serie die bij tijd
en wijle mensen ingewild hoofdbrekens bezorgt.
Dushi