Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-10-2009
Lieljan met paal tramleiding
Dag Lieljan,
Het wordt zeer op prijs gesteld dat je mijn vorige commentaar goed ter harte
hebt genomen. Het risico is dat ik teveel mijn eigen zienswijze opleg, maar ik
ben uitermate gecharmeerd door deze inzending. Een compositie waar ik niets aan
zou willen veranderen. Ritme en struktuur heb je op een overtuigende wijze
vastgelegd. Slechts de instellingen, maar het begint nu bijna op muggenzifterij
te lijken, hadden anders gekund. Een sluitertijd van 1/800 seconde was niet
echt nodig. Dan had je meteen de ISO-waarde omlaag kunnen brengen. Maar
vermoedelijk waren het oude instellingen van een andersoortige opname. Kan gebeuren.
Ik denk dat je het aankunt om voor een volgende inzending de lat nóg iets hoger
te leggen met (opnieuw) een sterke opname uit de natuur, rekening houdend met
wat eerder gezegd is.
Dushi
Welkom bij deze reeks over ritme en struktuur in een foto.
Ik zou graag zien dat bij een inzending kort aangegeven werd waarom men deze
foto juist op deze manier genomen heeft. Dat helpt bij het kritisch kijken naar
de eigen foto en is minstens zo leerzaam als het commenaar van een
buitenstaander.
Opvallend in de foto is een aantrekkelijk ritme van schaduwen. Dat sprak me
direkt aan. En met een diafragma-opening van f.22heb je goed gekozen voor een groot
scherptebereik. Ondanks de lichte onderbelichting was er toch nog een beetje
sprake van lichte overbelichting. Dat heb ik weggehaald, evenals het sterke
blauw in de foto. Een opname als deze zou het trouwens ook in zwart-wit goed
doen.
Of de hozizon recht staat, valt lastig te beoordelen, al lijkt er sprake van
een lichte kanteling naar rechts. Tenslotte nog een opmerking over het gekozen
standpunt. Je hebt de foto gemaakt met een rechte doorkijk tussen de twee rijen
paaltjes door. Daardoor ontstaat er in het rechterdeel van de foto een lege plek.Ik ben zo vrij geweest om een kleine
aanpassing te maken. Bij een opname als deze zou ik altijd zorgvuldig kijken
naar meerdere standpunten. Mijn vermoeden is dat een of twee stappen naar
rechts, eventueel gecombineerd met een lager standpunt goed mogelijk was
geweest. Of misschien zelfs wel met bijna frontaal tegenlicht. Experimenteren
loont. Ik zie graag uit naar een
volgende inzending met eenzelfde of hogere kwaliteit.
Dushi
Dag Tilla,
Misschien ben je iets te haastig geweest, Tilla. Natuurlijk heeft deze
inzending een zeker ritme en ook de struktuur is aanwezig. Toch kan de foto me
niet zo boeien. Je hebt gekozen voor een nagenoeg symmetrische opzet waarin
grote grijze stenen dominant aanwezig zijn. Verder wijs je zelf al op de
hinderlijke achtergrond. Ook mijn oog wordt heel snel getrokken naar de mensen
achter het eigenlijke onderwerp. Wellicht had je dit met een lager standpunt
kunnen voorkomen.Of anders gebruik
maken van een lens met een langer standpunt, want met 40mm is een mooie bokeh
wel erg lastig. Het mooiste deel vind ik het vertikaal naar beneden stromende
water, maar in het geheel van de foto neemt het een ondergeschikte plaats in.
Het is jammer dat deze foto niet een sterk einde vormt van een reeks waarin je
gelukkig betere voorbeelden hebt laten zien. Daarom laat ik je met vertrouwen
verder gaan aan de reeks Dieptewerking waarbij Cijbra je ontwijfeld
zal voorzien van deskundige aanwijzingen.
Dushi
Dag Lynne,
Je komt uit de hoek met een verrassende opname van een serie kleurpotloden die
levensecht lijken. Dat er ritme in de foto zit, is overduidelijk. De
potloodpunten komen terug in een wisselende kleur. Toch is er iets aan de foto
dat me niet helemaal bevalt. Ik vind de foto een beetje saai. Vermoedelijk komt
dit doordat het een rechte rij potloden is waarvan alleen de punten nog
enigszins in hoogte variëren. Een goede structuur vraagt m.i. wat meer variatie
in de diverse vlakken en lijnen. Dan komt er ook meer spanning in de foto en
wordt het oog vastgehouden. Probeer daar in een volgende inzending eens
rekening mee te houden. Ik durf het je rustig te vragen, omdat ik gezien heb
dat je een dergelijke opdracht met gemak aankan.
Dushi