Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
21-02-2010
Luikenaar met gevel
Dit keer zal ik maar wat strenger zijn, want als je echt
hogerop wil, worden de eisen ook wat pittiger. Bij deze foto is het ja en nee.
Nee, omdat je opnieuw met een gevel komt; ik zie liever een grote variatie. Ja,
omdat het wel een totaal ander soort gevel is.
Ik zie twee mooie ritmes: de ballonnen en de buizenconstructie daarboven. Maar
lekker bij elkaar passen doen ze niet. Niet in vorm en niet in kleur.Als in meer naar de randen toe ga, zie ik
boven een wit uitgebeten driehoek, terwijl ook in de ballonnen wat kale plekken
zitten. Aan de onderkant komt de weerspiegeling niet niet aardig door, maar
misschien was dat wel onmogelijk, want ik weet natuurlijk niet wat er nog meer
beneden was. Alles bij elkaar zeker een heleboel ritmische elementen, maar
probeer het totaalplaatje met de onderlinge samenhang ook in het oog te houden.
Dushi
Wat mij betreft hoef je niet zo aarzelend te zijn over de
eigen inzendingen. Naar deze trap heb ik niet alleen zitten kijken, maar ben al
vrij snel aan de slag gegaan. Dat doe ik als iets me niet helemaal bevalt aan
een foto. Maar ik heb het met plezier gedaan, want de basis in deze foto is
prima. Je geeft zelf heel goed aan dat het een sobere foto is met mooie gebogen
lijnen en vlakken die nog extra variatie krijgen door de half opgedroogde
regen. Ik kan daarin helemaal met je meegaan. Je hebt het dus een goed oog
gehad voor de bedoeling van deze serie lessen.
Wat me niet geheel beviel, was de compositie en uitsnede. Veel fotos tonen vooral
registratie, maar je kunt ook iets willen uitdrukken. Wat is de bedoeling: een
mooie trap vastleggen of die mooie trap gebruiken om iets uit te drukken en de
trap zelf ondergeschikt wordt? De trap staat me iets teveel in het midden en
wijst nogal recht naar boven. Daarom ben ik aan het draaien en knippen gegaan
enontdekte dat er meerdere aantrekkelijke
alternatieven mogelijk zijn, waarvan ik je er slechts eentje wil laten zien. Zo
wordt het lijnenspel wat minder statisch. Ik hoop dat je met een even sterke
volgende inzending komt en dan probeert tot en met definishing touch me een foto te tonen.
Dushi
Je komt met een heel opmerkelijke inzending, Miara. Ritme en
struktuur is in de vrije natuurlijk vaak lastiger te vinden. Er zijn al heel
wat opmerkingen gemaakt over blauwzweem en ik ben blij dat je dat zo goed
gelezen hebt, dat je het ook kon wegwerken. Goed werk!
Het ritme in deze foto is wat grillig, de natuur eigen. Maar een zekere
struktuur is zeker te zien. Feitelijk twee strukturen door elkaar heen:die van de takjes en die van de schaduwen.
Jammer genoeg ondersteunen ze elkaar nietvoor de volle honderd procent.
Het is zeker geen slechte inzending, ook bij de exifs heb ik geen suggestie ter
verbetering, maar ik heb toch een tweetal kleine tips. Alhoewel de compo
redelijkgoed is, zou ik aan de
bovenkant iets meer wegsnijden, want nu komen er wat donkere plekjes in beeld. En als
tweede: bij een laagstaande zon is het altijd de moeite waard om met het licht
te gaan spelen. Zelf neem ik graag fotos met tegenlicht, want dat geeft een
bijzonder effect. Probeer het maar eens uit. En nu op pad naar de volgende
foto.
Dushi
Het is zonder meer prijzenswaardig dat je me op de proef wil stellen.
Ik apprecieer mensen die de uitdaging aangaan. Maar zoals altijd probeer ik wel
een eerlijk commentaar te geven.
Het probleem zit zozeer niet in de grote opening van het diafragma (f/3.5), al
had ik de voorkeur gegeven aan een dichter diafragma voor meer scherptediepte.
Met de opname is overduidelijk wat mis gegaan, want de foto is nergens echt scherp,
zo lijkt het. Dat kan gebeuren, maar dan is het toch handiger om een foto als
deze niet in te zenden. Het is prettig dat je bewust gehandeld hebt, maarde opzet is niet geheel uit de verf gekomen. Vind
je het vervelend als ik om een andere opname vraag?
Dushi
Je zult het me niet kwalijk nemen dat mijn gedachten
afdwaalden naar de verschrikkelijke treinramp die op de dag van deze foto
België heeft getroffen. Verschrikkelijk!
Kennelijk wil je snel naar de volgende serie lessen, want eerlijkheidshalve
vind ik de foto nog beter passen bij het onderwerp Diepte. Voor ritme staan de palen
wat te ver uit elkaar. Dan moet je echt meer met een telelens gaan werken. Ik
probeer je te laten zien in welke richting ik denk. Je diafragma is wel
uitstekend gekozen voor scherpte over een heel groot bereik. Als je iedere dag
zoveel wandelt met je hond (hetgeen ik zelf niet doe met onze vier honden), zul
je beslist voor de volgende inzending een heel goed motief vinden.
Dushi
Al woon ik een eindje uit de buurt, ik ben blij met je
mededeling dat je deze patronen niet gaat gebruiken ;-)Die rij patronen vertoont een mooi ritme in
een opvallende kleurencombinatie met de achtergrond. Toch denk ik dat je een
veel sterker resultaat had kunnen bereiken met een aanzienlijk geringer aantal
patronen die losser van elkaar staan. Ook vind ik dat de patronen niet goed
recht staan en dat is bij dit soort opnames toch wel een punt van aandacht. De
spiegeling is een leuk idee, maar probeer ook eens een spiegeling uit die veel
zwakker in reflektie is. Over de gebruikte scherpstelling kan ik niet zo
enthousiast zijn. Liever de scherpte niet in het midden, maar aan het begin of
einde. En meer scherpte kan geen kwaad, dus het diafragma veel verder dicht. Je
vermeldt niets over de gebruikte flits. Ik begrijp niet goed waarom dit
wenselijk was. Zelf fotografeer ik (buitenshuis) heel veel zonder statief, maar
bij een foto als deze zou ik echt het statief gebruiken. Dan is er ook niet een
hoge ISO van maar liefst 1600 nodig. Het zal de kwaliteit van de foto ten goede
komen. De keuze van het onderwerp is heel oorspronkelijk en daarom wacht ik vol
spanning je volgende creatie af.
Dushi
Zonder meer een goede keuze om deze scheplepel te
fotografeen, Drumtje. Zowel ritme als struktuur is volop aanwezig. Wat ik ook
goed vind, is dat er nog enige diepte in de foto zit; de schep ligt niet plat
op de tafel.
Naast dit moois zou ik je nog wat aanwijzingen willen meegeven. De serie lessen
over Compositie is met goed gevolg afgesloten. Waarom zo snel de regel van
derden vergeten? Ook de belichting vertoont nog wat behoorlijk kale plekken, al
is het een heel goed idee geweest om het licht onder de lepel door te laten
schijnen. Maar de contrasten zijn wat erg groot geworden. Als laatste vraagt
een opname als deze om een grotere scherptediepte, dus een diafragma dat liever
in de buurt vaqn de f/16 ligt dan het gebruikte f/5.4. De sluitertijd wordt dan
natuurlijk onaanvaardbaar langzaam voor een opname uit de hand, maar een foto
als deze zou ik altijd met statief nemen, al weet ik niet zeker of dit ook
gebeurd is. Probeer voor de volgende inzending eens een combinatie te maken van
meerdere voorwerpen die echt los van elkaar staan. Dat mag zowel binnens- als
buitenshuis.
Dushi
Het is altijd interessant om de verschillen in taalgebruik
te zien, want zelfs na een verblijf van bijna dertig jaar buiten Europa, kan ik
me nog herinneren dat het oog van de meester het paard vet maakt.Maar als je liever bij koeien en kalveren
wenst te blijven, dan valt goed te leven met de uitdrukking de koe van de
pastoor eet iedere dag mals gras. Ik ben echter noch pastoor, noch meester, al
is lesgeven mijn hele leven mijn stiel geweest.
En nu naar de foto. het ritme van de spijlen is overduidelijk. Zonder meer een
goede keuze. Ook de al even groene achtergrond van de haag geeft een mooie
eenheid van kleur met de afsluiting. Ik twijfel over een ietwat andere
uitsnede, maar ben daar niet helemaal zeker van (dat krijg je als je geen
meester of pastoor bent, want die hebben altijd gelijk) en dus laat ik het zo. Je
bent goed bezig met variatie aan te brengen in de fotos. Daarom laat ik je geheel
vrij in de keuze voor een volgende inzending.
Dushi
Naar deze opname heb ik tijdje zitten kijken. En hoe langer
ik keek, hoe meer elementen me konden bekoren. Zo zie ik fraaie lijnen op
uitgewogen door het beeld lopen. Dat de foto boordevol zit met ritmsiche
herhalingen en een even bekoorlijke struktuur, was al direkt duidelijk. Zo
schuin tegen het licht om krijgen de raampartijen een goed extra schaduwaccent.
En een van de klaslokalen van deze vakschool draagt zelfs de naam van een
bekend fotograaf. Aanvankelijk wist ik de gebogen lijn van de lantaarn niet zo
goed een plaats te geven. Toch doorbreekt deze al even doordacht de daardoor
net niet saai wordende strakblauwe lucht in de linkerbovenhoek. Opnieuw geef ik
geen opdracht mee, omdat ik me graag laat verrassen door een volgende foto met
evenveel creativiteit en kundigheid.
Dushi
Een foto met een ongebruikelijk standpunt en alleen daarom
al positief verrassend. Een kantelschermpje heeft zeker zo zijn voordelen en je
hebt er goed gebruik van gemaakt. De diverse lijnen zijn mooi uitgewogen en wat
recht moet staan, staat ook netjes recht. Wat er weg had gemogen, zijn
natuurlijk de bomen met hun grillige struktuur, maar dat kan nu eenmaal niet,
zelfs niet met een standpunt als dit. Soms neem ik de kettingzaag ter hand,
maar hier is dat niet meer te doen. Het leerpunt is dus dat je niet altijd kunt
krijgen wat je hebben wil. En dan zijn er twee mogelijkheden: tevreden zijn met
de (on)mogelijkheden van deze plek of op zoek gaan naar een plaats waar de
kansen gunstiger zijn. Als je serieus op zoek bent naar hogere sporten op de
fotografische ladder, zou het best kunnen zijn dat je over een jaar minder
tevreden bent over deze beslist niet slechte opname.
Dushi