Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
21-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer zal ik maar wat strenger zijn, want als je echt hogerop wil, worden de eisen ook wat pittiger. Bij deze foto is het ja en nee. Nee, omdat je opnieuw met een gevel komt; ik zie liever een grote variatie. Ja, omdat het wel een totaal ander soort gevel is.
Ik zie twee mooie ritmes: de ballonnen en de buizenconstructie daarboven. Maar lekker bij elkaar passen doen ze niet. Niet in vorm en niet in kleur.  Als in meer naar de randen toe ga, zie ik boven een wit uitgebeten driehoek, terwijl ook in de ballonnen wat kale plekken zitten. Aan de onderkant komt de weerspiegeling niet niet aardig door, maar misschien was dat wel onmogelijk, want ik weet natuurlijk niet wat er nog meer beneden was. Alles bij elkaar zeker een heleboel ritmische elementen, maar probeer het totaalplaatje met de onderlinge samenhang ook  in het oog te houden.
Dushi

21-02-2010 om 22:22 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met trap

Wat mij betreft hoef je niet zo aarzelend te zijn over de eigen inzendingen. Naar deze trap heb ik niet alleen zitten kijken, maar ben al vrij snel aan de slag gegaan. Dat doe ik als iets me niet helemaal bevalt aan een foto. Maar ik heb het met plezier gedaan, want de basis in deze foto is prima. Je geeft zelf heel goed aan dat het een sobere foto is met mooie gebogen lijnen en vlakken die nog extra variatie krijgen door de half opgedroogde regen. Ik kan daarin helemaal met je meegaan. Je hebt het dus een goed oog gehad voor de bedoeling van deze serie lessen.
Wat me niet geheel beviel, was de compositie en uitsnede. Veel foto’s tonen vooral registratie, maar je kunt ook iets willen uitdrukken. Wat is de bedoeling: een mooie trap vastleggen of die mooie trap gebruiken om iets uit te drukken en de trap zelf ondergeschikt wordt? De trap staat me iets teveel in het midden en wijst nogal recht naar boven. Daarom ben ik aan het draaien en knippen gegaan en  ontdekte dat er meerdere aantrekkelijke alternatieven mogelijk zijn, waarvan ik je er slechts eentje wil laten zien. Zo wordt het lijnenspel wat minder statisch. Ik hoop dat je met een even sterke volgende inzending komt en dan probeert tot en met de  finishing touch me een foto te tonen.
Dushi





21-02-2010 om 16:32 geschreven door Marsje


20-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel opmerkelijke inzending, Miara. Ritme en struktuur is in de vrije natuurlijk vaak lastiger te vinden. Er zijn al heel wat opmerkingen gemaakt over blauwzweem en ik ben blij dat je dat zo goed gelezen hebt, dat je het ook kon wegwerken. Goed werk!
Het ritme in deze foto is wat grillig, de natuur eigen. Maar een zekere struktuur is zeker te zien. Feitelijk twee strukturen door elkaar heen:  die van de takjes en die van de schaduwen. Jammer genoeg ondersteunen ze elkaar niet  voor de volle honderd procent.
Het is zeker geen slechte inzending, ook bij de exifs heb ik geen suggestie ter verbetering, maar ik heb toch een tweetal kleine tips. Alhoewel de compo redelijk  goed is, zou ik aan de bovenkant iets meer wegsnijden, want nu komen er wat donkere plekjes in beeld. En als tweede: bij een laagstaande zon is het altijd de moeite waard om met het licht te gaan spelen. Zelf neem ik graag foto’s met tegenlicht, want dat geeft een bijzonder effect. Probeer het maar eens uit. En nu op pad naar de volgende foto.
Dushi

20-02-2010 om 21:44 geschreven door Marsje


18-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is zonder meer prijzenswaardig dat je me op de proef wil stellen. Ik apprecieer mensen die de uitdaging aangaan. Maar zoals altijd probeer ik wel een eerlijk commentaar te geven. 
Het probleem zit zozeer niet in de grote opening van het diafragma (f/3.5), al had ik de voorkeur gegeven aan een dichter diafragma voor meer scherptediepte. Met de opname is overduidelijk wat mis gegaan, want de foto is nergens echt scherp, zo lijkt het. Dat kan gebeuren, maar dan is het toch handiger om een foto als deze niet in te zenden. Het is prettig dat je bewust gehandeld hebt, maar  de opzet is niet geheel uit de verf gekomen. Vind je het vervelend als ik om een andere opname vraag?
Dushi

18-02-2010 om 23:58 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met treinspoor

Je zult het me niet kwalijk nemen dat mijn gedachten afdwaalden naar de verschrikkelijke treinramp die op de dag van deze foto België heeft getroffen. Verschrikkelijk!
Kennelijk wil je snel naar de volgende serie lessen, want eerlijkheidshalve vind ik de foto nog beter passen bij het onderwerp Diepte. Voor ritme staan de palen wat te ver uit elkaar. Dan moet je echt meer met een telelens gaan werken. Ik probeer je te laten zien in welke richting ik denk. Je diafragma is wel uitstekend gekozen voor scherpte over een heel groot bereik. Als je iedere dag zoveel wandelt met je hond (hetgeen ik zelf niet doe met onze vier honden), zul je beslist voor de volgende inzending een heel goed motief vinden.
Dushi





18-02-2010 om 18:52 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met patronen

Al woon ik een eindje uit de buurt, ik ben blij met je mededeling dat je deze patronen niet gaat gebruiken ;-)  Die rij patronen vertoont een mooi ritme in een opvallende kleurencombinatie met de achtergrond. Toch denk ik dat je een veel sterker resultaat had kunnen bereiken met een aanzienlijk geringer aantal patronen die losser van elkaar staan. Ook vind ik dat de patronen niet goed recht staan en dat is bij dit soort opnames toch wel een punt van aandacht. De spiegeling is een leuk idee, maar probeer ook eens een spiegeling uit die veel zwakker in reflektie is. Over de gebruikte scherpstelling kan ik niet zo enthousiast zijn. Liever de scherpte niet in het midden, maar aan het begin of einde. En meer scherpte kan geen kwaad, dus het diafragma veel verder dicht. Je vermeldt niets over de gebruikte flits. Ik begrijp niet goed waarom dit wenselijk was. Zelf fotografeer ik (buitenshuis) heel veel zonder statief, maar bij een foto als deze zou ik echt het statief gebruiken. Dan is er ook niet een hoge ISO van maar liefst 1600 nodig. Het zal de kwaliteit van de foto ten goede komen. De keuze van het onderwerp is heel oorspronkelijk en daarom wacht ik vol spanning je volgende creatie af.
Dushi





18-02-2010 om 13:07 geschreven door Marsje


16-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met scheplepel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zonder meer een goede keuze om deze scheplepel te fotografeen, Drumtje. Zowel ritme als struktuur is volop aanwezig. Wat ik ook goed vind, is dat er nog enige diepte in de foto zit; de schep ligt niet plat op de tafel.
Naast dit moois zou ik je nog wat aanwijzingen willen meegeven. De serie lessen over Compositie is met goed gevolg afgesloten. Waarom zo snel de regel van derden vergeten? Ook de belichting vertoont nog wat behoorlijk kale plekken, al is het een heel goed idee geweest om het licht onder de lepel door te laten schijnen. Maar de contrasten zijn wat erg groot geworden. Als laatste vraagt een opname als deze om een grotere scherptediepte, dus een diafragma dat liever in de buurt vaqn de f/16 ligt dan het gebruikte f/5.4. De sluitertijd wordt dan natuurlijk onaanvaardbaar langzaam voor een opname uit de hand, maar een foto als deze zou ik altijd met statief nemen, al weet ik niet zeker of dit ook gebeurd is. Probeer voor de volgende inzending eens een combinatie te maken van meerdere voorwerpen die echt los van elkaar staan. Dat mag zowel binnens- als buitenshuis.
Dushi

16-02-2010 om 23:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met afsluiting
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is altijd interessant om de verschillen in taalgebruik te zien, want zelfs na een verblijf van bijna dertig jaar buiten Europa, kan ik me nog herinneren dat “het oog van de meester het paard vet maakt”.  Maar als je liever bij koeien en kalveren wenst te blijven, dan valt goed te leven met de uitdrukking “de koe van de pastoor eet iedere dag mals gras”. Ik ben echter noch pastoor, noch meester, al is lesgeven mijn hele leven mijn stiel geweest.
En nu naar de foto. het ritme van de spijlen is overduidelijk. Zonder meer een goede keuze. Ook de al even groene achtergrond van de haag geeft een mooie eenheid van kleur met de afsluiting. Ik twijfel over een ietwat andere uitsnede, maar ben daar niet helemaal zeker van (dat krijg je als je geen meester of pastoor bent, want die hebben altijd gelijk) en dus laat ik het zo. Je bent goed bezig met variatie aan te brengen in de foto’s. Daarom laat ik je geheel vrij in de keuze voor een volgende inzending.
Dushi

16-02-2010 om 22:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met gevel vakschool
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Naar deze opname heb ik tijdje zitten kijken. En hoe langer ik keek, hoe meer elementen me konden bekoren. Zo zie ik fraaie lijnen op uitgewogen door het beeld lopen. Dat de foto boordevol zit met ritmsiche herhalingen en een even bekoorlijke struktuur, was al direkt duidelijk. Zo schuin tegen het licht om krijgen de raampartijen een goed extra schaduwaccent. En een van de klaslokalen van deze vakschool draagt zelfs de naam van een bekend fotograaf. Aanvankelijk wist ik de gebogen lijn van de lantaarn niet zo goed een plaats te geven. Toch doorbreekt deze al even doordacht de daardoor net niet saai wordende strakblauwe lucht in de linkerbovenhoek. Opnieuw geef ik geen opdracht mee, omdat ik me graag laat verrassen door een volgende foto met evenveel creativiteit en kundigheid.
Dushi

16-02-2010 om 22:36 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met elektriciteitsmast
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto met een ongebruikelijk standpunt en alleen daarom al positief verrassend. Een kantelschermpje heeft zeker zo zijn voordelen en je hebt er goed gebruik van gemaakt. De diverse lijnen zijn mooi uitgewogen en wat recht moet staan, staat ook netjes recht. Wat er weg had gemogen, zijn natuurlijk de bomen met hun grillige struktuur, maar dat kan nu eenmaal niet, zelfs niet met een standpunt als dit. Soms neem ik de kettingzaag ter hand, maar hier is dat niet meer te doen. Het leerpunt is dus dat je niet altijd kunt krijgen wat je hebben wil. En dan zijn er twee mogelijkheden: tevreden zijn met de (on)mogelijkheden van deze plek of op zoek gaan naar een plaats waar de kansen gunstiger zijn. Als je serieus op zoek bent naar hogere sporten op de fotografische ladder, zou het best kunnen zijn dat je over een jaar minder tevreden bent over deze beslist niet slechte opname.
Dushi

16-02-2010 om 04:44 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!