Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
14-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met kruiwagens

Als ik vraag om een korte uitleg, bedoel ik eigenlijk niet om te vermelden wat ik gewoon in de exifs kan zien, maar eerder naar het waarom van de gebruikte instellingen. Hier is het technische verhaal  niet zo interessant omdat het geen afwijkende opname is. Wel had ik bijvoorbeeld graag geweten vanuit welke hoeken je de kruiwagens allemaal bekeken hebt. Mogelijk zelfs tot op de grond liggend toe, omdat een heel laag standpunt soms tot leuke verrassingen kan leiden. Maar met je kleinzoon erbij, zal het wel niet zover gekomen zijn.
Als je dus goed rondkijkt, ga je steeds meer ritmische herhalingen zien en spontane strukturen. Ik heb op je foto een paar heel kleine aanpassingen aangebracht. Allereerst horizontaal gespiegeld, omdat dit vaak prettiger is voor het oog dat gewend is aan een bepaalde leesrichting. Geen must, maar ik wil het je even laten zien. Als tweede zag ik onder nog een klein randje bruine stenen in beeld verschijnen. Vermijd kleine “oneffenheden” aan de randen van de foto. En als derde oogden de tegels wat kaal in vergelijking met de goed belichte banden.
Ik wil je nogmaals vragen met een zo verrassend mogelijke opname van “onderweg” te komen.
Dushi





14-03-2010 om 21:05 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariejanne met raam

Ook voor jou een welkom in de klas van R&S. Ik ben blij met je uitleg, want dan begrijp ik beter wat je bedoeling was en dat je niet toevallig dit hebt uitgekozen. De aandacht wordt inderdaad het eerst gevangen door het raam zelf, maar al snel merk je dat er achter de ruiten veel meer te zien is. Wat je met lensvervorming gedaan hebt, valt voor mij niet te zien zonder het origineel te kennen. Dat je gebruik maakt van een programma als Photoshop om je foto te verbeteren, is geen enkel probleem zolang er niet een echt andere foto van gemaakt wordt.
Wat ik een klein beetje jammer vind, is dat het raam net niet recht in beeld staat. Dat kun je corrigeren met Edit à Transform à Distort. Als je bij de opname recht voor het raam kunt gaan staan, wordt het al een stuk eenvoudiger. Iets verder weg gaan staan met wat meer tele kan wellicht leiden tot wat minder vervorming. Probeer dat maar eens een keer uit.
Het lijnenspel achter de ramen maakt de foto zonder meer boeiender. Ik heb nog gekeken naar een veel kleindere uitsnede, maar kom uiteindelijk toch weer terug op de door jou gemaakte keuze.
Voor de tweede inzending ben je geheel vrij in de keuze, mits het niet opnieuw een (deel van) gevel van een gebouw is.
Dushi





14-03-2010 om 21:01 geschreven door Marsje


13-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mele met leuning brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de club van R&S. Je eerste inzending is een goed begin. Strak en stralend zoals je de brugleuning in beeld hebt gebracht. Mooi is het rood van de leuning tegen de achtergrond. Mooi ook de twee schuine lijen door het beeld.  Als ik nu wat verder ga, is dat niet om achteraf te zeggen dat de foto eigenlijk niet goed is, maar om je te wijzen op enkele aandachtspunten waar je mogelijk je voordeel mee kunt doen.
De eerste opmerking betreft de horizon. Het is bijna niet te zien, omdat de brug zelf alle aandacht opeist (hetgeen heel goed is), maar de waterlijn op de achtergrond lijkt links naar beneden te lopen.
De tweede opmerking sluit daar op aan. Als jemet de camera een tikje hoger standpunt had ingenomen, was de hele waterkant niet in beeld gekomen en daarmee een rustiger achtergrond.
Als derde, en voor deze keer wil ik me hiertoe beperken, heb je volgens de exifs gebruik gemaakt van de landschapsmodus, hetgeen hier niet nodig was, omdat je de brug juist los wil maken van de achtergrond. Meer gebruik van voorkeur voor sluitertijd, diafragma of volledig manual geeft een betere controle over het plaatje dat je wil bereiken dan de zogenaamde scenes, oneerbiedig ook wel eens de pretmodus genoemd. Dit goede begin geeft vertrouwen voor een minstens zo goede volgende inzending.
Dushi

13-03-2010 om 14:35 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met naaldtak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Haastige spoed is zelden goed. Dat lijkt hier ook een beetje het geval.  Ik begrijp heel goed dat je snel verder wil, Tuureke, maar soms moet iets gewoon rijpen en dat heeft tijd nodig. Ik wil je vragen om eens heel goed te kijken naar inzendingen van anderen en daar proberen je voordeel mee te doen.

Hier laat je een foto zien met weinig uitleg. Wel veel naaldjes, maar de struktuur is eerder rommelig dan aantrekkelijk voor het oog. Dat komt door een onrustige verhouding tussen voor- en achtergrond. Het komt ook door de grote variatie in belichting van de naaldjes. In plaats van een redelijke groothoekstand, zou ik een opname als deze eerder benaderen vanuit een zekere telestand. Zelfs met dit open diafragma komt de achtergrond op sommige plekken te opdringerig in beeld, mede door het groot aantal takken. Overigens zijn opnames in de vrije natuur belist niet gemakkelijk voor het onderwerp R&S.

Waarom je een voorkeur voor de sluitertijd gebruikt hebt, is voor mij minder begrijpelijk.  Ik herhaal een advies van de vorige keer: het je richten op een detail kan helpen gemakkelijker zicht te krijgen op een duidelijke herhaling of een mooie struktuur.
Dushi

13-03-2010 om 14:32 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met touwconstructie
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eerst heb ik gekeken naar de opname en dat kon me zeer bekoren. Mogelijk een onderdeel van een speeltoestel, maar dat doet feitelijk niet terzake. Door de vrij vage achtergrond gaat de aandacht helemaal uit naar het grote knooppunt, dat op een sterk punt is neergezet. Dit keer eens een foto waar de aandacht minder gaat naar de ritmische herhalingen, doch eerder naar de goed gekozen struktuur .
Omdat iedere uitleg helaas ontbreekt, ben ik wat verder gaan kijken in de exifs. Ik vermoed dat een Tamron 18-200mm op zijn uiterste stand is gebruikt met bewust gekozen (diafragma voorkeur) nagenoeg helemaal open diafragma. Dat verklaart de mooie wazige achtergrond. Of de spotmeting hier zinvol was, kan ik niet beoordelen, want ik ken het punt van de meting niet, evenmin of de belichting en witbalans goed ingesteld zijn, al doet de foto een tikje koel aan. Maar dat alles valt inmiddels ver buiten het kader van deze serie lessen.
Ik hoop dat ik na deze uitstekende inzending minder lang hoef te wachten op een volgende, ongetwijfeld wederom goede, opname.
Dushi

13-03-2010 om 14:19 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovenlem met eetgerei

Dit is de derde achtereenvolgende opname die getuigt van een goed fotografisch inzicht en en het zeer zorgvuldig omgaan met de technische mogelijkheden. Het is volkomen overbodig om daar nog allerlei tips aan toe te voegen. De lepel ligt op een sterk punt en vangt fraai de anders lege rechterhelft op.  Kijkend naar deze uitstekende foto, heb ik me af zitten vragen: zou ik het ook zo doen? Misschien zou ik een tweetal kleine variaties aanbrengen. De eerste is een mogelijk hoger standpunt, waardoor je beter “in” de tanden van de vork kunt kijken. De tweede variatie is om de schuine lijn van de vorken minder precies diagonaal te laten lopen en naast delepel ook hier meer gebruik te maken van de gulden regel. Variaties zijn echter niet noodzakelijk verbeteringen. Het oordeel is aan de kijker. Een buitenopname is wat mij betrefte en prima idee voor de volgende keer.
Dushi





13-03-2010 om 02:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met bank en vlonder
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een deel van de opdracht is goed uitgevoerd. Je hebt een bank gevonden op een vlonder. Die twee elementen geven voldoende mogelijkheden tot ritmische herhalingen of een boeiende struktuur. Hoe kunnen we dit goede begin verder uitbouwen tot een aantrekkelijke foto? Allereerst door NIET in beeld te brengen wat hier niet bij hoort. Dus geen vijver, zelfs niet als er een vliesje ijs op ligt, geen huizen of een soort riet op de achtergrond. Dat is de eerste stap.
De tweede stap is rondlopen. Bekijk de bank en de vlonder van allerlei kanten. Ook de camera omhoog en omlaag bewegen. Net zo lang tot je een aantrekkelijk standpunt gevonden hebt. Vergeet niet te spelen met het mooie laagstaande licht dat hier aanwezig is. Op die manier kun je met de goede basisgegevens die je hier toont, komen tot een foto die net een stapje verder reikt.
Probeer eens van deze aanwijzingen  gebruik te maken voor je volgende inzending en ik reken daarbij ook op een goede uitleg van wat je gedaan hebt.
Dushi

13-03-2010 om 01:40 geschreven door Marsje


11-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met stalen constructie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is een genoegen je weer terug te zien na een wat langere periode van afwezigheid.  Aan de exifs kan ik zien dat je zonder meer je best hebt gedaan om van voor tot achter alles scherp te krijgen middels een diafragma van f/22. Dat is een goede keuze. En je helpt me meteen herinneren, dat ik graag van de cursisten een korte toelichting ontvang waarom ze deze foto geschikt vinden en waarom er gekozen is voor gebruikte technische instellingen als ISO, diafragma enz.
Twee zaken vallen direct op: de trap en de witte palen. Beide staan redelijk recht. Ik ga dit nu niet corrigeren, want dat heb ik al talloze malen gedaan. Graag helemaal recht of juist helemaal niet. Dat is overigens niet zo gemakkelijk. Vraag maar als je er niet uitkomt, al is mijn kennis vooral gestoeld op  programma’s als Lightroom en Photoshop. Het enige zwakke punt in deze foto vind ik dat met name de witte palen het een nogal druk beeld geven. Je maakt het jezelf een stuk gemakkelijker als je nog meer op details gaat lettten in plaats van een overzichtsplaatje.
Na deze  goede foto verwacht ik een (geheel andere) inzending van dezelfde of misschien nog wel hogere kwaliteit.
Dushi

11-03-2010 om 02:24 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met molen

Niets is zo gemakkelijk voor een docent om zijn leerlingen in een keurslijf te dwingen. Maar een docent is is meer dan een kopieeerapparaat en ik heb , maar dat voor mijn seniorentijdperk, bij mijn studenten creativiteit altijd meer gewaardeerd dan het slaafs uitvoeren van een, in dat geval meestal half begrepen, opdracht. Je bent dus zelf op pad gegaan, want ik geef alleen aanwijzingen als ik denk dat een extra zetje kan helpen.
De molen vind ik verrassend in beeld staan. Positief verrassend. Alleen aan de bovenzijde kan een beetje meer ruimte geen kwaad. Dit opmerkelijke standpunt heeft tevens een boeiende struktuur opgeleverd. Het ritmische element zit inderdaad met name in de steunbalken. Ik kan met plezier naar een foto als deze kijken. En dan nu toch weer een kleine aanwijzing voor de volgende inzending: probeer eens een ritme te vinden in meerdere losstaande elementen die je buiten gevonden hebt.
Dushi





11-03-2010 om 02:12 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met vrachtwagens

Het is plezierig lesgeven in een klasje met zoveel goede leerlingen. Met deze eerste inzending zit je helemaal op het goede spoor. Een rij nagenoeg dezelfde vrachtwagens levert een prachtig ritme op. Prachtig schoongewassen na alle sneeuw deze winter staan ze te stralen in het winterzonnetje. Geen zon op de voorzijde, maar wel een prachtig spel van licht en schaduw op het asfalt. Het is zonder meer een bijzonder goed begin. Vergeef me slechts een heel kleine aarzeling. Ik zeg expres “vergeef me” want het zou me niet verbazen als je het bewust hebt gedaan, maar ik ben een beetje bang dat de vrachtwagens straks achteruit het beeld uitrollen. Daarom ben ik zo onbeleefd geweest om ze wat meer recht te zetten. Met deze foto heb je wel de verplichting op je genomen de volgende keer met iets heel anders, maar even goede inzending te komen. Ik zie er naar uit.
Dushi





11-03-2010 om 02:05 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met vlaggen

In deze opname heb je helemaal laten zien wat ik de vorige keer bedoelde. Iedere fotograaf heeft aanvankelijk de neiging om de werkelijkheid zo getrouw mogelijk vast te leggen. Een rijtje vlaggen past daar niet bij, want men zou zonder meer kiezen voor een totaalplaatje met het hele bedrijf erbij. Het heb je je terecht beperkt tot wat samen een aantrekkelijk ritme vormt: de masten met de vlaggen. Dat alles in een aantrekkelijk schuine lijn met een mooi contrasterende en rustige achtergrond van de blauwe lucht. Slechts één ding was de moeite waard geweest om mee te experimenteren. Bij een veel tragere sluitertijd krijg je licht bewogen vlaggen en dat had hier evenmin misstaan.  Ik laat je een even een recente foto zien om te tonen wat ik bedoel.
Deze opname vormt een mooie afronding van een reeks waarin je enkele keren zonder meer goed voor de dag bent gekomen. Tijd dus om door te gaan met de reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra.  Gefeliciteerd met deze mooie afsluiting!
Dushi





11-03-2010 om 01:54 geschreven door Marsje


09-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met rietjes

Wanneer je kiest voor een serie van nagenoeg dezelfde voorwerpen, is het nog maar een kleine stap naar een goed patroon om een uitermate geschikte foto te krijgen voor deze reeks. Je hebt dat bijzonder goed gedaan. En laat daarmee zien dat het principe van R&S niet altijd zo moeilijk is als het ogenschijnlijk toont. De diepzwarte achtergrond leidt nergens de aandacht af van de rietjes in diverse kleurvariaties. Ik heb slechts een kleine variant aangebracht op jouw compositie.
Je hebt voor de volle 100% voldaan aan de gegeven opdracht van de vorige keer.  De opdracht blijft hetzelfde, maar nu niet met voorwerpen die je zelf bijeen brengt, maar zoals je die ergens onderweg buitenshuis tegenkomt. Dat is wat lastiger, want nu kun je niet gaan schuiven en moet je echt op zoek gaan naar de beste invalshoek om een en ander vast te leggen.
Dushi





09-03-2010 om 23:20 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met takken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We kunnen, zelfs als senioren, niet meer zonder computers, maar herhaaldelijk lees ik van evenveel problemen met dit zogenaamde wonder van techniek. In ieder geval heb je gelukkig weer een foto kunnen insturen.
Ik geloof graag dat je iedere ochtend met veel plezier van de natuur in je omgeving kunt genieten. En ik hoop dat je dit nog lang mag blijven doen. Maar bij een foto missen we helaas elementen als de heerlijk frisse lucht, de eerste zonnestralen of de geur van een bloesem. We moeten het vooral doen met lijnen, vlakken en licht. Mooi licht zit er zeker in deze foto, maar dat valt buiten het kader van deze serie. Hier gaat het om in een aantrekkelijk ritme terugkerende lijnen of vlakken. In deze foto zitten nauwelijks grotere vlakken. En lijnen zijn er genoeg, maar die lopen kriskras allerlei kanten op. Ofschoon de foto in zijn algemeenheid zeker niet slecht is, kan ik er voor deze serie lessen weinig van maken. Probeer eens wat ideetjes op te doen door inzendingen van anderen te bekijken.  En als tip: het kan helpen door je meer te beperken tot een kleiner detail in plaats van alles tegelijk in beeld te willen brengen.
Dushi

09-03-2010 om 23:11 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met gevel gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het getuigt van durf om dezelfde opname nog eens te maken met gebruikmaking van wat simpele aanwijzingen. Je hebt er een prachtige opname van gemaakt voor deze serie. Zeer fraaie vertikale lijnen, afwisselend met geel dan weer grijs. En als horizontaal ritme de zeer markant weergegeven voegen van de bakstenen. Het geheel vertoont veel van hetzelfde, maar is beslist niet saai omdat er vlakken in zitten met meer of minder schaduw. Met deze mooie foto boordevol ritmische elementen heb je me er helemaal van overtuigd, dat je klaar bent om verder te gaan met de derde reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.  Een welgemeend proficiat!

09-03-2010 om 15:01 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met hek
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volkomen gelijk Tuureke. Je inzending lag reeds een tijdje in de schuif, maar was per ongeluk helemaal naar achteren verschoven en daar buiten beeld verdwenen, waarvoor mijn excuses.
Je keuze voor het hek is een goede geweest, want het hek zit inderdaad vol ritmische elementen die een foto aantrekkelijk kunnen maken. Waardoor het toch niet zo goed gelukt is, komt door de zeer storende achtergrond. Je zou eens kunnen experimenteren met de volgende mogelijkheden om tot een beter resultaat te komen.

a.       Ik begin met een heel vreemde optie: flitsen; door de flits zal het hek vermoedelijk meer loskomen van de achtergrond.

b.      Kies een zodanig standpunt uit dat de ruimte achter het hek veel groter is dan de afstand tussen hek en camera; in dit geval betekent het dat je een stuk dichter bij het hek moet gaan staan

c.       Alternatief voor b is dat je de aandacht veel meer richt op een fragment; de opdracht is immers niet om een hek te fotograferen, maar iets met R&S.

d.      Kies een zo groot mogelijk diafragma; met f/5 zit je vermoedelijk al aardig in die buurt.

Voor een volgende keer graag weer een opname buiten, maar wel een heel ander onderwerp.
Dushi

09-03-2010 om 14:52 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met laarzen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bedankt voor het insturen van een zo “schoon” mogelijke foto zonder grote randen of een naam. Je maakt het jezelf niet gemakkelijk met deze foto. Als je heel verschillende laarzen naast elkaar zet, krijg je niet snel een goed herkenbaar ritme. Natuurlijk zit er enige struktuur in de foto (anders zou het een chaotisch plaatje zijn), maar ook deze is niet zo sterk. De gebruikte flits maakt dat ook het licht wat vlakker uitvalt.
Probeer eens op zoek te gaan naar naar een duidelijke herhaling van lijnen en/of vlakken. Dus niet zomaar een herhaling van voorwerpen, tenzij deze voor meer dan driekwart hetzelfde zijn. Kijk ook eens anar inzendingen van anderen. Niet om na te apen, maar om inspiratie op te doen.
Dushi

09-03-2010 om 03:33 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!