Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
09-03-2010
Zielke met gevel gebouw
Het getuigt van durf om dezelfde opname nog eens te maken met
gebruikmaking van wat simpele aanwijzingen. Je hebt er een prachtige opname van
gemaakt voor deze serie. Zeer fraaie vertikale lijnen, afwisselend met geel dan
weer grijs. En als horizontaal ritme de zeer markant weergegeven voegen van de
bakstenen. Het geheel vertoont veel van hetzelfde, maar is beslist niet saai
omdat er vlakken in zitten met meer of minder schaduw. Met deze mooie foto
boordevol ritmische elementen heb je me er helemaal van overtuigd, dat je klaar
bent om verder te gaan met de derde reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.Een welgemeend proficiat!
Volkomen gelijk
Tuureke. Je inzending lag reeds een tijdje in de schuif, maar was per ongeluk
helemaal naar achteren verschoven en daar buiten beeld verdwenen, waarvoor mijn
excuses.
Je keuze voor het hek is een goede geweest, want het hek zit inderdaad vol
ritmische elementen die een foto aantrekkelijk kunnen maken. Waardoor het toch
niet zo goed gelukt is, komt door de zeer storende achtergrond. Je zou eens
kunnen experimenteren met de volgende mogelijkheden om tot een beter resultaat
te komen.
a.Ik begin met een heel vreemde optie: flitsen;
door de flits zal het hek vermoedelijk meer loskomen van de achtergrond.
b.Kies een zodanig standpunt uit dat de ruimte achter het hek veel groter is
dan de afstand tussen hek en camera; in dit geval betekent het dat je een stuk
dichter bij het hek moet gaan staan
c.Alternatief voor b is dat je de aandacht veel meer richt op een fragment;
de opdracht is immers niet om een hek te fotograferen, maar iets met R&S.
d.Kies een zo groot mogelijk
diafragma; met f/5 zit je vermoedelijk al aardig in die buurt.
Voor een
volgende keer graag weer een opname buiten, maar wel een heel ander onderwerp.
Dushi
Bedankt voor het insturen van een zo “schoon” mogelijke foto
zonder grote randen of een naam. Je maakt het jezelf niet gemakkelijk met deze
foto. Als je heel verschillende laarzen naast elkaar zet, krijg je niet snel
een goed herkenbaar ritme. Natuurlijk zit er enige struktuur in de foto (anders
zou het een chaotisch plaatje zijn), maar ook deze is niet zo sterk. De
gebruikte flits maakt dat ook het licht wat vlakker uitvalt.
Probeer eens op zoek te gaan naar naar een duidelijke herhaling van lijnen
en/of vlakken. Dus niet zomaar een herhaling van voorwerpen, tenzij deze voor
meer dan driekwart hetzelfde zijn. Kijk ook eens anar inzendingen van anderen.
Niet om na te apen, maar om inspiratie op te doen.
Dushi
Ook bij deze inzending wordt gezwoegd om met een redelijke foto te
komen, maar als je zelf al aangeeft dat je niet helemaal tevreden bent, neem
dan rustig de tijd om verder te zoeken. Soms zie je het niet, soms heb je geen
inspiratie.Iedere fotograaf krijgt hier
mee te maken.
In een rijtje eenzelfde boten zit uiteraard een ritme en de boten zelf hebben
voldoende struktuur. En zoals gevraagd
heb je goed gezocht naar meerdere losstaande objecten. Dat is een heel goed
begin. Maar als de compo niet goed wil lukken, moeten we creatiever worden,
juist omdat we niet over water kunnen lopen. Daarom ben ik nog eens gaan
stoeien met de foto. Sommige elementen, zoals bijv. de paaltjes, vond ik minder
aardig in het beeld. Wat het voorstelt, is minder belangrijk. Zoek naar een
aantrekkelijk spel van lijnen en vlakken. Ik zeg niet dat het zo moet, maar ik
wil laten zien dat je net zo lang door moet zoeken, ook achteraf, tot je meer
tevreden bent. Graag een volgende inzending waar je zelf een beetje trots op bent.
En ik zou het niet vragen als ik eerder niet gezien had dat je tot meer in
staat bent.
Dushi
Dat het niet gemakkelijk is, geloof ik graag. Laatst kregen
we voor de lokale fotoclub een opdracht om drie fotoÂ’s te gaan maken bij de
zoutpannen. Iedereen hevig teleurgesteld, want als er ergens niets te zien is,
dan zijn het wel zoutpannen. Een grote vlakte zonder enige boom of struik. En
toch komen er na veel zwoegen en zweten veel mooie fotoÂ’s uit. Dat is
fotografie: zwoegen en zweten om er iets moois van te maken. Dat vraagt heel
veel kijken, heel veel geduld en een buitenproportionele prullenbak. Straf geef
ik niet en de enige punten die ik geef, zijn leerpunten.
Ik merk hier vaak een grote onzekerheid
over de ingezonden foto. Dit is ook weer niet nodig, want er zitten heel veel
grijsgradaties tussen een briljante foto en een foto die nergens op lijkt.
En nu de bloemknop. Precies omdat je zelf aangeeft dat het ritme met name zit
in de knop en daarnaast struktuur in de bladeren, heb ik geprobeerd dát wat
meer accent te geven. Meer accent door de foto te croppen en meer accent door
de toon een tikje minder flets te maken, want de foto was een beetje
onderbelicht. Ik doe het overdreven, want dan is het verschil duidelijker. Wat
ik niet kon veranderen is het blaadje net achter de bloemknop. Ik zou liever
het camerastandpunt ietsje meer naar links hebben gezien. Dan was de knop
losgekomen van het blad erachter. Het is
dus een foto met veel goede elementen, maar eenmaal meer ervaring opgedaan
hebbend, ga je vanzelf nog meer letten op de details.
Dushi
Zal ik dan maar beginnen met een beetje minder begrip? Nee
hoor, maar het valt wel op dat je opnieuw een opname hebt met een trap in de
hoofdrol. Probeer zoveel mogelijk variatie aan te brengen in je inzendingen. Ik
wil niet teveel opdrachten geven, want creativiteit moet uit jezelf komen.
Dan nu de foto. Zonder meer vol ritmische elementen, alsook lijnen die een
goede struktuur geven.Het is jammer dat
je niet wat meer uitleg gegeven hebt bij de foto, want bij een opname als deze,
is een goede belichting niet zo gemakkelijk. Dat heb je goed gedaan. Ik vind
lijnen die een klein beetje scheef staan toch wat storend. Daarom heb ik me de
vrijheid veroorloofd tot wat fotografisch trek- en duwwerk. Gelukkig heb je
niet je naam in de foto gezet. De lijst eromheen past goed bij de foto, maar
voor het rechtzetten doe ik het liever zonder. Ik heb geprobeerd de fraaie
dieptewerking met het uiteinde van de trap op een sterk punt te behouden.
Probeer voor de volgende keer eens niet iets van een gebouw in beeld te nemen.
Wat wel? Dat mag je zelf bedenken.
Dushi
Een foto vol positieve elementen. Een kooi met latjes en
spijlen heeft van zichzelf al een zekere struktuur en voldoende ritmische
herhalingen. Maar de foto is meer dan dat. De kooi is goed geplaatst in het
vlak, gekanteld voor een mooier lijnenspel, en een achtergrond die niet saai
is, maar meer dan voldoende rust en contrast geeft met het hoofdonderwerp.
Slechts de balken linkstrekken enige
aandacht naar zich toe, maar blijven gelukkig van ondergeschikt belang. Het was
inderdaad de bedoeling om meerdere voorwerpen te combineren. Dat is er niet zo
sterk uitgekomen, maar de kooi is zo geprononeerd, dat het toch een geslaagde
opname is geworden. De technische instellingen zijn goed, want bij een
brandpuntsafstand van 21 mm geeft een diafragma van f/5 voldoende
scherptediepte. Na deze fraaie inzending mag je nogmaals op zoek gaan naar een
combinatie van meerdere objecten. Je bent zonder meer op de goede weg.
Dushi
Opnieuw geef je een heel gedetailleerde uitleg. En opnieuw
kom je met een mooie foto. Het laat zien dat heel bewust bezig zijn met een
foto, vóór de knop van de camera wordt ingedrukt, uitermate belangrijk is. En
dat het even belangrijk is om bij dit soort opnames te zoeken naar het ideale
diafragma, de meest geschikte sluitertijd en de optimale instelling van de
ISO-waarde
Wat ik van de foto vind binnen het kader van deze lessen? Een prachtig
ritmische herhaling van vlakken, kleuren en lijnen. Wat de witten en zwarten
betreft op,het uiterste randje. Een minder contrastrijke afbeelding zou niet bij
voorbaatslechter geweest zijn. De enige
aarzeling die ik heb, is de compositie met het min of meer rechthoekige vlak in
de rechterbovenhoek. Verder niets dan lof. Wat de derde inzending gaat worden,
weet ik niet, maar ik ben nu al heel benieuwd.
Dushi
Ritme volop en een overduidelijke struktuur. Je zou bijna
denken dat het net zo een geweldig mooie opname was als de vorige keer. Maar
dat zou al te mooi zijn. Feitelijk heb ik slechts twee aanbevelingen bij deze
opname. Allereeerst oogt de foto op mijn scherm niet gestoken scherp. Kan het
zijn dat het gekozen diafragma van f/4.0 daar mede debet aan is?
De tweede opmerking betreft de eyecatcher. Mooie gaatjes, mooie lijnen, maar
waar is dat ene element dat het “spannend” maakt? Het is zeker een goede foto
voro deze serie lessen, amar ik denk dat je nóg beter kunt. Laat nog maar eens
(opnieuw) zien.
Dushi
Als je handleiding zeer beduimeld is (chapeau, want dat heb
je deze stukgelezen!), zou ik snel overgaan naar de digitale versie. Dat heeft
bovendien als voordeel dat je veel gemakkelijker iets kunt opzoeken. Gewoon het
trefwoord intikken op de computer en de juiste bladzijde wordt vanzelf
opgezocht en getoond.
Je bent goed bezig geweest: lage ISO, gebruik van statief en een ongewoon (dus
vaak aantrekkelijk) standpunt.Ook ben
ik blij met je uitleg, want daaruit wordt minstens duidelijk dat je uitermate
ijverig bent zonder slaafs de aanwizingen te volgen. Ik kan dat zeer waarderen.
De muur is ook voor mij bijzaak. De bank is origineel in beeld gebracht, al had
ik geopteerd voor een nog lager standpunt en ietsje meer naar rechts. Ook vind
ik de foto een tikje aan de blauwe kant. Blijf zoeken naar verrassingen in de
fotografie. Zie bijvoorbeeld de ietwat andere uitsnede compo die ik gekozen heb
uit je foto.
Hiermee is het tijd om afscheid te namen van een bijzonder ijverige en
leergierige leerling die het ongetwijfeld ook goed zal doen bij de volgende
reeks: de dieptewerking van meesteres Cijbra. Zonder meer gefeliciteerd met je prestaties in deze reeks!
Dushi
Uit je heel korte toelichting zou een slecht verstaander
kunnen opmaken dat er wat minder animo aanwezig was. Een normaal verschijnsel overigens
voor iedere serieuze fotograaf die van ieder shot een knaller wil maken. Helaas
is dat niet zo gemakkelijk. Wat je laat zien, zijn een aantal planken. Een
zeker ritme is aanwezig, maar de foto kan me weinig boeien. Dat komt mede door
de compositie die iets mist dat de aandacht trekt. Bovendien heb ik kennelijk
de opdracht niet duidelijk genoeg geformuleerd: “meerdere voorwerpen die echt
los van elkaar staan”. Hier is sprake van een duidelijke eenheid:
vermoedelijk een houten trap. Zou je het nog eens willen proberen? Het is niet
noodzakelijk dat je binnen een dag of wat met een volgende inzending komt.
Liever heb ik dat je echt de tijd neemt om goed rond te kijken en dan mij uit
te leggen waarom dit een bijzonder goede opname is voor deze serie die bij tijd
en wijle mensen ingewild hoofdbrekens bezorgt.
Dushi
Een goed begin Syrit, omdat je met een bezoek aan een bekend
Zweeds meubelbedrijf (ik mag geen reklame maken) echt gezocht hebt naar een spel van diverse lijnen en
vlakken. Het licht binnen is beperkt, maar je hebt met een flink open diafragma
gewerkt en op een niet storende wijze gebruik gemaakt van de flits om het beeld
mooi van kleur te houden.
Alhoewel de opname dus goed is, kunnen er toch nog wat kleine verbeteringen in
aangebracht worden. Ik heb eerst wat elementen gemarkeerd die een beetje het
strakke ritme verstoren. Dat is niet altijd te vermijden en zelfs achteraf niet
in alle gevallen te corrigeren. Het kan helpen door bij de opname al ook
aandacht te hebben voor de achtergrond.
Als tweede heb ik de lijnen wat beter recht gezet: horizontaal en vertikaal en neit
bijna horizontaal of vertikaal. Dat is gewoonlijk niet te bereiken bij de
opname zelf, maar moet achteraf gecorrigeerd worden middels bijv. Photoshop.
De derde beweging was om beide vorige opties te verenigen in een compositie die
nog beter rekening houdt met de regel van derden uit de vorige serie
lessen.Op deze manier kan een goede
foto nog net een tikje fraaier worden.
Dushi
Het leven kan zo simpel zijn. Gelukkig geen naam in de foto,
maar eronder. En dan laat zelfs een putdekseleen verrassende hoeveelheid ritmsiche herhaling en struktuur zien. Vaak
zoeken we naar grote dingen, maar juist het kleinere kan fotografisch uitermate
aantrekkelijk zijn. Ik verbaas me wel dat je het geleerde van de eerste serie
lessen uit het oog hebt verloren. De regel van derden blijft uitermate
belangrijk in het zoeken naar een goede compositie. Ik zal het je nog even
laten zien. Kun je de volgende keer
meerdere losstaande elementen verenigen tot een prachtige foto die past in deze
serie?
Dushi
Allereerst waardeer ik ten zeerste je uitgebreide uitleg.
Dat laat zien dat je heel bewust bezig bent met de fotografie, een must voor
wie verder wil komen dan toeristische plaatjes. De enige aarzeling in je uitleg
betreft het gebruik van de gammawaarden, die gewoonlijk vooral gebruikt worden
voor calibratie van bijv.de monitor. Voor meer karakter geven aan een foto, zou
ik liever kiezen voor het aanpassen van de levels of curves.
De foto zelf vind ik bijzonder geslaagd. Prachtige lijnen met een mooi rond
accent op een sterk punt. Ook het spel van licht en donker spreekt me aan.
Kortom, een prachtige inzending. Wordt je volgende foto opnieuw eentje die alle
aandacht trekt?
Dushi
Een heel mooie inzending, Jeromme, mede door het licht dat
aan deze opname een extra diepte en accent geeft, maar die lessen komen nog,
dus ik moet een beetje op mijn woorden passen. De foto zit vol prachtige
strukturen en met met name de eg zorgt ook nog voor een keurig ritme. Na de
eerdere inzendingen waarin je een grote variatie en goede keuzes liet zien,
denk ik dat je helemaal klaar bent om over te stappen naar de volgende serie,
de dieptewerking onder de deskundige en bezielende leiding van Cijbra. Een
welgemeend PROFICIAT is zonder meer op zijn plaats. Het was een genoegen je in
mijn ‘klasje’ te hebben.
Dushi
Als ik kijk naar de exifs, dan zie ik dat je werkt met een Sony A550.
Dat is een zeer volwaardige spiegelreflex.Je hebt van alles geprobeerd: portretstand,
natuur, macro, sport. Dat zijn echter allemaal standen voor mensen die hun
camera nog niet zo goed kennen en door sommige meer ervaren fotografen
verafschuwd worden (hetgeen nu ook weer niet nodig is). Je camera heeft,
behalve de zojuist genoemde scenes, nogmeer standen: P (ook dat is alles uit handen geven), A (voorkeur diafragma),
S (voorkeur sluiter) en M (helemaal handmatig).
Zelf werk ik veel met A, maar voor sport is S ook heel geschikt. Het lijkt er
dus een beetje op dat je de handleiding nog niet minstenstien keer hebt doorgenomen. Echt doen! Na een
jaar ken je je fototoestel veel beter en kies je bijna blindelings de juiste
instellingen. Nu is de handleiding niet op alle punten even duidelijk. Op pag.
103. gaat het over ISO-waarden. Mogelijk heb je de stand AUTO ISO gebruikt. Je
kunt de ISO echter ook zelf instellen.
Nu naar de foto zelf.Het lijkt me dus niet
nodig om met hoge ISO-waarden te werken vanaf statief. Ook de keuze van de
flitser moet door jou bepaald worden en niet door de camera. Dat er ritmische
herhalingen zitten in de foto, is meer dan duidelijk. Interessant vind ik ook
de herhaling van de dopjes en de “veeg” van de flesjes aan de onderkant. In die
zin is het een foto, waar ik best een tijdje geboeid naar kan kijken. Mede ook doordat alles keurig
in grijstinten is uitgevoerd. Je bent zonder meer op de goede weg, zeker als
het je gaat lukken de mogelijkheden van je camera helemaal te beheersen.Kom je binnenkort (hoeft neit voor deze serie lessen) met een opname in de stand A of S?
Dat valt een beetje buiten het oogmerk van deze serie lessen, maar ik wil je
wat prikkelen tot optimaal gebruik van je mooie camera. De volgende inzending graag buitenshuis, liefst meerdere objecten die je zelf in een mooie compositie weet te plaatsen.
Het was niet de bedoeling om hier een foto in te leveren met
tegenlicht. Dat was slechts een tip om er persoonlijk eens mee te oefenen. De
ingezonden foto kan me niet helemaal bekoren. Ritme zit er weinig in en ook een
goede struktuur mis ik een beetje. De eerste mast staat er maar half op, met
bovendien een boom die een storende factor vormt. Onderaan zie ik wat halve
toppen van bomen.Zowel onder als boven
dus niet zo mooi in beeld gebracht. Even rustig nadenken wat je wilt gaan doen. Het gaat om een mooi spel van lijnen en vlakken. De volgende inzending zal vast heel mooi worden.
Dushi
Het is heel prettig dat je rekening houdt met de suggesties
die ik probeer te geven. Maar iedere persoon is verschillend en op den duur ga
je steeds meer je eigen weg vinden in de vele (soms tegenstrijdige)
aanwijzingen die mensen je geven.
Ik kan veel waardering opbrengen voor het lijnenspel en de manier waarop je dat
in een compositie hebt samengevat. Simpel en doeltreffend. Ik vind alleen de
sneeuw wat grauw uitgevallen en heb daar een kleine correctie op aangebracht.
Al met al een heel goede afsluiting van deze reeks, Kijkhut. Proficiat! Ik geef
je vol vertrouwenin handen van Cijbra
met de reeks Dieptewerking.
Dushi