Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
07-10-2009
Lieljan met steen
Dag Lieljan,
Het is zonder meer prettig om te zien dat je zo bewust een foto hebt gemaakt,
rekening houdend met velerlei facetten. Weten wat je wil fotograferen en waarom
je iets wil fotograferen is een uitstekend begin.Dit in tegenstelling tot de misvatting dat
een foto van een mooi ding of dier automatisch een mooie foto is.
De foto heb ik een tikje gedraaid om de horizontale en vertikale lijnen wat
beter uitgebalanceerd te krijgen. Met een foto in perspectief is dat niet gemakkelijk,
maar hier geven de steentjes van de straat een goede aanwijzing. Overigens zijn
er fotografen die de duidelijk zichtbare rommel op straat zouden opruimen vóór
het indrukken van de knop. Dat is gemakkelijker dan achteraf wegclonen.
Zowel ritme als structuur zijn volop aanwezig. Het is een mooie afwisseling van
lichte en donkere vlakken geworden. Je zult zeker bewust gekozen hebben voor de
huidige compositie, maar iets meer croppen haalt het putje weg, vermindert het
grote deel van de straat en legt wat steviger accent op de blokken zelf. Het lijkt
me een aanvaardbaar alternatief.
Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de natuur.
Dushi
Dag Kilyti,
De uitleg die je bij deze foto geeft, kan ik alleen maar beamen. Juist die ene
rechtopstaande kraan doorbreekt het ritme dat anders eerder eentonig zou kunnen
worden, een ritme dateen extra accent
krijgt in de gele strepen op de kranen. Aan structuur ontbreekt het evenmin,
zowel kranen als containers zorgen daarvoor.
Met deze en vorige inzendingen heb je in meer dan voldoende mate laten zien dat
R&S kunnen bijdragen aan een goede foto. Een proficiat is zonder meer op
zijjn plaats!
Als vervolg kun je doorgaan met de serie Dieptewerkingonder de deskundige leiding van Cijbra.
Dushi
Dag Lynne,
Het leek er even op of je in Parijs was geweest, maar dit is toch duidelijk
ergens anders.Wat me bijzonder aantrekt
in je foto, is de plaatsing van de grote vaas op de voorgrond. Eigenlijk
springt voor mij de goede compositie nog eerder in beeld dan R&S, ofschoon
dat zeker ook aanwezig is in de vele vlakken van de piramide en de rechthoekige
ingang. Zonder meer een geslaagde opname derhalve.
Voor een volgende inzending zou ik graag een foto zien waar niet een gebouw een belangrijke rol in
speelt.
Dushi
Dag Lynne,
Welkom terug bij deze reeks. Zelf heb ik veel geleerd van Vonny. Toch zijn we
verschillende mensen en kijken we niet altijd op eenzelfde manier naar een foto.
Voor deze serie zou ik graag wat meer accent willen zien op vormen en vlakken.
Nu stuur je een foto in met een goede compositie waar een gebouw deel van
uitmaakt, maar niet uitblinkt door een ritmische herhaling van lijnen of
vlakken. Uit eerdere inzendingen heb ik gemerkt dat je heel sterk naar voren
kunt komen. Graag zou ik zien dat je een gebouw (of een fragment daarvan) meer
geprononceerd naar voren brengt met meer aandacht voor met name ritme in de
foto. Laat nog maar eens zien wat je in je mars hebt.
Dushi
Dag Tilla,
Dat een goede fotograaf zich niet laat weerhouden door tijdelijke beperkingen,
bewijs je met deze foto die me uitermate kan bekoren. Mooie diepe kleuren van
objecten die tot een slang zijn samengevoegd. De ritmische herhaling van
weerspiegelingenen de vele tinten i n
het rood zijn een lust voor het oog. Ritme en struktuur vind ik in deze foto
uitstekend tot uitdrukking gebracht. Voor de volledigheid echter nog een
tweetal aanvullende opmerkingen. Wat compositie had de slang aan de rechterzijde
best wat meer ruimte mogen krijgen in plaats van helemaal tegen de zijkant aan te leunen.
Eigenlijk vind ik maar één ding storend in deze foto. Namelijk de vele vlekjes,
plekjes, haartjes, enz. in de achtergr ond. Ik heb er slechts een aantal aangegeven,maar
er zijn er nog veel meer. Door op dit soort zaken te letten zullen je fotos
nóg mooier worden.
Omdat ik toch even een vakantiestop moet inlassen, heb je wat meer tijd voor de
volgende inzending. Ik zou graag zien dat je dan iets zoekt uit de vrije
natuur.Maar als je voetpees meer
herstel vraagt , moet je het me even laten weten.
Dushi
Dag Zaika,
Je stuurt een foto in met mooie bruine tinten, afgezet met een fraai wit
randje.Een detail van een Canadeze
gans. Of de foto ook sterk gecropt is, kan ik niet goed beoordelen. Maar het
ontbreekt wel aan voldoende scherpte.Een sluitertijd van 1/125 seconde met een lens van 200mm kan alleen met
een zeer vaste hand en een doodstil zittende eend. De verdere exifgegevensroepen voor mij de nodige onduidelijkheid
op.Er zou een flits gebruikt zijn met
rode ogen reductie en gewerkt in de
portretmode.Saturatie en scherpte
zoudenverhoogd zijn in de instellingen
van de camera zelf. Het lijkt er een beetje op dat je niet de optimale
instellingen gebruikt hebt bij deze foto.Wat ritme en struktuur betreft, heeft de afbeelding zeker potentie, maar
ik zou graag zien dat je een andere opname maakte, waarbij je goed gelet hebt
op alle instellingen. En bij de toelichting als het kan een volgende keer graag
iets meer over de technische keuzes die je maakt. Nu blijft het een beetje
gissen.
Dushi
Dag
Radocats,
Bij een onderwerp als je nu inbrengt, is niet zozeer de vraag of er voldoende
ritme en struktuur in zit, want het zit vol met een ritme van mooi terugkerende
lijnen.Bijna te veel van het goede,
maar je hebt een goede hoek gekozen waardoor de zijstangen geprononcerd in
beeld komen, alsmede de wieletjes en stuurstangen. Bij een dergelijke opname is
de vraag eerder: welke uitsnede ga ik maken?Ook dat heb je uitstekend gedaan. Boven nauwelijks overbodige straat te
zien. Ik heb nog even gekeken wat het effekt zou zijn bij het rechtzetten van
de grijze blokjes aan de bovenkant alsmede de vertikale stangen, maar het
resultaat haalde in dit geval de dynamiek van de naar rechts schuin weglopende
lijnen uit de foto.Ik vond het geen
verbetering van degoede foto die jij maakte.
Met deze en vorige fotos heb je in ruime mate laten zien dat je een goed oog
hebt voor lijnen en vormen in een foto. Over de hele serie ben je met uitstekende cijfers geslaagd. Omdat je Diepte al gedaan hebt, zal ik je doorsturen naar
de serie Licht, waar Digiwill een bekwaam leerling als jij met open armen zal
ontvangen.
Dushi
Dag Kilyti,
Het is helemaal niet erg, dat je wat tijd nodig hebt voor een nieuwe inzending.
Het is immers geen wedstrijd wie het snelste zijn fotos kan inleveren. Eén
inzending per weekvoor de lessen is
overigens toegestaan volgens de spelregels, al begrijp ik de drang die sommigen
hebben om vlug een nieuwe reactie te krijgen, leergierig als men is.
Na je vorige foto waarin een heleboel goede elementen zaten, valt deze
inzending me toch een klein beetje tegen. Met een wiel zijn zeker boeiende fotos
te maken, maar hier tref ik nogal wat elementen aan die het krachtige samenspel
van rechte lijnen en de ronding in de weg zitten. Ik noem bijvoorbeeld de punt
van het dak dat zomaar in beeld komt, de grote balk die dwars door het beeld
loopt, het gras op de voorgrond dat het zicht deels ontneemt, de achtergrond
die midden door het wiel een enorm contrast laat zien...Het lukt me zelfs niet om een betere uitsnede
te maken. De wetenswaardigheden die je over deze molen vertelt, zijn zeker
interessant, maar uiteindelijk gaat het om een beeld met boeiende vormen en
vlakken, een spannend lijnenspel en een goede struktuur.
Graag zou ik een volgende inzending zien waarin je me positief verrast, want ik
heb bij andere fotos gezien dat je genoeg in je mars hebt.
Dushi
DagTilla,
Heel goed dat je dit keer een totaal ander onderwerp hebt genomen. Ik kan
merken dat je zeer aandachtig de commentaren leest.Ik zie een goede uitsnede die mooi recht
staat. Natuurlijk is dat bij een dergelijk object niet zo lastig, maar je moet
er wel op letten en dat heb je goed gedaan.Je hebt een behoorlijke telelens gebruikt van 200mm. Het is jammer dat
ik niet weet of je met statief gewerkt hebt. Zelf zou ik je dat aanbevelen bij een
dergelijke opname die je helemaal zelf kunt componeren. En met gebruik van
statief was een lagere ISO dan 400 mogelijk geweest. En vooral: een veel meer
dichtgeknepen lensopening dan het vrij open diafragma van f. 6.3 dat je nu
gebruikt hebt. Bij een dichter diafragma worden ook de borsteltjes aan de rand
scherper weergegeven dan nu het geval is.
Je bent zonder meer op de goede weg. Probeer bij de volgende inzending iets uit
te kiezen met een grotere variatie aan lijnen en vlakken die in een
aantrekkelijke verhouding tot elkaar staan.
Dushi