De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
03-11-2021
Mijn Opstelschrift
In mijn eerste middelbaar van de nonnenschool kregen we het vak Nederlands van juffrouw Bertrand. In werkelijkheid heette ze Hilde Bertrand. Toen was ze nog niet gelukkig getrouwd. Later veranderde haar naam in Hilde Houben-Bertrand, ex-gouverneur van Limburg.
Het schijnt dat als vrouwen trouwen, dat hun persoonlijkheid zich dan gaat ontdubbelen, ze krijgen dan een dubbele naam. Behalve die gespleten persoonlijkheid stelt een vrouw maar weinig voor als je bedenkt dat een man die tweede naam niet nodig heeft als hij trouwt. Die blijft uit één stuk bestaan, één stevige brok pikzekerheid! Hij hoeft zelfs zijn trouwring niet te dragen, en zijn trouwboekje ligt misschien ergens ver weg onderin de linnenkast, of in de berging achter een hoop oude planken bij de dozen oud papier.
Terug naar juffrouw Bertrand. Ik was niét haar lievelingsleerling. Hoe dat kwam? Wel, ik heb het al eens verteld dat één van mijn specialiteiten is : vijanden maken!
Zo koos ik in het begin van het schooljaar voor een opvallend dik opstelschrift met stijve kaft. Een kanjer van een schrift! Niet om mijn medeleerlingen te overtroeven of zo, maar omdat ik grootse plannen had met mijn schrijverijtjes.
Juffrouw Bertrand was er niet gelukkig mee. Zij prees de kleine schriftjes van mijn medeleerlingen en maakte haar beklag over mijn zware boek dat niet in haar boekentas paste. Haar ongenoegen, persoonlijk aan mij gericht, keerde wekelijks terug, week na week, maand na maand, het liefst wou ik onder de bank kruipen wanneer alle ogen in de klas op mij gericht waren. Op een dapper moment waagde ik het om haar beduusd te vragen of het nodig was om een klein schriftje te kopen en al mijn opstelletjes daarin over te schrijven... Neen, het was niet nodig. Sindsdien was mijn dikke opstelschrift plotseling geen bezwaar meer.
Bij coronabesmettingen in scholen staan de CLB's in voor de contactopsporing.
Nu luiden die contactopspoorders de alarmbel omdat ze kreunen onder de werkdruk. Ze vragen zich af of contactopsporing nog wel zin heeft omdat kinderen hun contacten niet meer kennen. Wat hadden de speurneuzen anders verwacht?
Typisch CLB, een onomlijnd en uitzichtloos project naar zich toe trekken, ten koste van de eigenlijke opdrachten. We kunnen het vergelijken met ziekenhuizen waar hartinfarcten en kankergevallen wandelen gestuurd worden, zodat coronapatiënten alle aandacht krijgen.
Beste lezers, het loopt echt niet zo'n vaart met dat gekreun onder werkdruk, als we bedenken dat CLB'ers al gestresseerd raken als ze nog maar even van hun bureaustoel moeten opstaan, en dan nog durven klagen over verhoogde werkdruk.
Achter dit ogenschijnlijk onschuldige krullebolleke schuilt een geniepig ventje, een mensenhater en een vijand van de vrijheid. Het is de liberale dictator Pedro Facon, coronacommissaris. Zijn druilerige ogen verraden een verbeten haat tegen ongevaccineerden.
Net zoals de Sovjetunie functioneert de liberale dictatuur met ‘commissarissen’: niet-verkozen potentaten die voorschrijven wat de burgers moeten doen. Pedro Facon is momenteel de ‘coronacommissaris’ van de ondemocratische belgische nepregering, die in Vlaanderen geen meerderheid heeft.
Wie denkt dat het invoeren van een ‘coronapas’ in de horeca om niet-gevaccineerden uit te sluiten en te discrimineren het hoogtepunt is in de huidige golf van dictatoriale maatregelen, die vergist zich. Het blijkt maar het begin te zijn.
Want deze onverkozen ‘coronacommissaris’ was gisteren 27.10.2021 in het VTM-Nieuws van 19 uur heel duidelijk: ook het in de gevangenis gooien van mensen zonder vaccin is ‘een interessant verhaal‘, net trouwens als het veroordelen van deze mensen tot ‘onbetaalbare boetes‘. Over beide zaken moet ‘intellectueel nagedacht worden‘, zo bevestigt de commissaris. Want uiteindelijk ‘moeten erinstrumenten gevonden worden om deze mensen hoe dan ook te sanctioneren‘, zo klinkt het.
Marc Van Ranst is blij met coronapas in horeca: “Het is tijd om niet-gevaccineerden op een minder vriendelijke manier te overtuigen"... Wel, het is deze man die bij de aanvang van de coronacrisis zijn gedacht over het mondmaskertje onomwonden te kennen gaf: "Het mondmaskertje is een idioterie van hypochondrische angsthazen"... Deze uitspraak zou hij nu het liefst heel diep in de grond willen begraven.
Frank Vandenbroucke met de minzame schijnheilige glimlach zegt dat ongevaccineerden minder vrijheden moeten hebben:
Leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar in Vlaanderen zullen na de herfstvakantie opnieuw een mondmasker moeten dragen. Dat is gisteren beslist op het overleg tussen de Vlaamse onderwijspartners.
Op de foto zien we ze weer zitten, gemuilkorfd en gemondsnoerd, net zoals vorig schooljaar, kinderen die wanhopig naar frisse lucht happen en kampen met een beklemmende verstikkingsangst. Zij kunnen de aandacht niet bij de les houden, voelen een pijnlijk onbehagen en ondergaan machteloos een vaag en dreigend gevaar.
Zij kunnen hun longen niet meer volzuigen met verse frisse lucht, ademen hun eigen adem in, zijn bang om anderen te besmetten terwijl ze zelf aan het stikken zijn. Er is onvoldoende zuurstoftoevoer. Hun lippen vormen niet de juiste woorden die ze willen uitspreken en hun stem werkt op halve kracht. Ze worden minder taalvaardig, kunnen niet communiceren, er is geen gezichtsmimiek. Ze mompelen en hun woorden verdampen in het voddeke voor hun mond.
Het kan toch niet dat politici en virologen beslissen over het lot en de toekomst van de schoolbevolking, met maatregelen die een zware impact hebben op hun fysiek en geestelijk welzijn?! Is dat niet een soort volksschennis? De mondmaskerplicht als coronamaatregel is een onnatuurlijke poging om Het Virus in bedwang te houden en te onderdrukken. Daarom blijft Het Virus bestaan en zullen besmettingscijfers blijven stijgen. De natuur laat zich niet manipuleren, virussen moet men hun gang laten gaan. Er is overbevolking op de aardbol... pandemieën zijn goedkoper dan oorlogen!
70 artsen vragen afschaffing mondmaskerplichtIn een open brief aan onderwijsminister Ben Weyts vroegen 70 artsen vorig jaar om de mondmaskerplicht op school af te schaffen, omdat ze op hun spreekuur een toenemend aantal kinderen en jongeren zagen met klachten als angst- en slaapproblemen, gedragsstoornissen en smetvrees. Velen missen fysiek en emotioneel contact, met hechtingsproblemen en verslavingen als gevolg. Emotionele verbondenheid met anderen is nodig voor het welbevinden van kinderen en jongeren, en dat kan niet in een klas met gemaskerde leerlingen. Kortom, het algemeen welzijn van de jeugd staat sterk onder druk.
De regering wil blijven vechten tegen het coronavirus en komt in stroomversnelling nog vlug wat vrijheidsberovende maatregelen bijschaven. Het is een ongelijke strijd, nu het virus meerdere gedaanteverwisselingen kent. We zullen opnieuw gemuilkorfd worden en ons laten vernederen met een QR-code. En zo kan de cyclus verstrengingen-versoepelingen weer op volle toeren draaien... misschien wel voor altijd?
Het Virus laat zich niet verslaan, het moet zijn gang kunnen gaan, mag niet onderdrukt worden want dan worden mutaties gestimuleerd. Laat coronacijfers stijgen als een straaljager naar de hoge hemel, laat ziekenhuizen vollopen, laat zwakkeren sterven. Na enige tijd verdwijnt het virus spontaan, eerst moet het genoeg kunnen rondwaren. Daarna wordt de wereld een hemel op aarde, met sterke mensen en ijzersterke immuunsystemen.
Ondertussen leven we in de vierde golf onder de dictatuur van de Wetstraat. De machtshebbers lossen hun greep op de bevolking niet, terwijl ze goed beseffen dat ze fout bezig zijn, al de hele coronatijd. Opstandelingen en tegenpruttelaars hebben hun verzet opgegeven. Zij worden weggezet als dwarsliggers, als minderwaardig tuig, als tweederangsburgers.
De vierde golf zal ons leiden naar de kerstvakantie, een periode van kussen en knuffelen, smullen en feesten, allemaal lekker dicht bijeen, een periode van reizen en uitstapjes maken. En als iedereen na de kerstvakantie weer gaat werken of naar school gaat, kondigt zich de vijfde golf aan. Overlegcomité's zullen weer overmoedig sleutelen aan strengere maatregelen om het virus opnieuw aan te pakken. Boostervaccins volgen elkaar op, want alle vorigen misten hun doel. Misschien wel nieuwe lockdowns? Of avondklokken?...
En als iedereen gevaccineerd is, 100% van de bevolking, zal de vrijheidsbeknotting blijven duren, zo kan de regering permanent de mensen in bedwang houden. En democratie bestaat toch al lang niet meer.
In Gent kwamen vrijdag 1.400 jongeren samen om te betogen tegen het huidige klimaatbeleid. Elders in het land en overal in de hele wereld spijbelden kinderen om meer aandacht te vragen voor het klimaat: "Wij gaan niet toekijken hoe onze toekomst van ons wordt afgenomen door het gebrek aan ambitie van onze politici", klinkt het voorgebakken refreintje.
Ondertussen hebben ze een dagje vrij en kunnen ze samen lol trappen.
De eerste spijbelactie zit er dus weer op. Onwettige afwezigheden en wegkwijnende leerstof beginnen zich weer op te stapelen, bovenop de verloren leerstof door precorona-acties. Leerachterstanden cumuleren, zijn nooit meer terug te schroeven. En nieuwe leerstof kan niet wachten, kan niet steeds vooruit geschoven worden om aan achterstallige leerachterstanden te werken.
Klimaatgeobsedeerde Anuna mocht op tv onlangs de nieuwe spijbelacties aankondigen. Als verstokte spijbelaar verzamelde ze zelf een hele stapel ongewettigde afwezigheden, die niet onder de mat geveegd noch door het toilet gespoeld konden worden. En toch slaagde ze voor het middelbaar onderwijs? Ik ken niemand die zich daar vragen bij stelde... Welke waarde heeft de leerplicht dan nog?! Of wat stellen onwettige afwezigheden dan nog voor?!
Het halfwassen kind met herenkapsel blijft balanceren tussen de twee geslachten M en V. Labiel en nog op zoek naar eigen identiteit. En toch slaagt ze erin om scholieren aan te zetten tot illegale activiteiten, tot ongeregeldheden. Ongestraft. Hoe kan het spijbelmeiske ermee wegkomen, al jarenlang?... De invloedrijke Youth for Climate zal er wel voor iets tussen zitten.
Onderwijsminister Ben Weyts is niet te spreken over de spijbelacties: "Er is tijdens de coronacrisis al genoeg lestijd verloren gegaan", zo hekelt hij. Maar wat gaat hij ertegen ondernemen?... Ik stel voor: alle onwettige afwezigheden dubbel doorrekenen bij de deliberatie in juni 2022!
Mijn buurvrouw heeft haar been gebroken en ligt nu in het ziekenhuis. Toen haar man haar wou bezoeken en de deur van haar kamer opende, klonk er plotseling een schelle stem in de gang: "NIET DOEN!!!". De man wist niet wat hem overkwam, totdat de verpleegster, een snotneus, hem uitlegde dat zijn vrouw vijf dagen in quarantaine moest blijven en niemand bij haar mocht komen, nadat ze in contact kwam met een besmette patiënt. Zelf testte ze negatief.
Buurman was helemaal van streek toen hij vertelde over wat hij in het ziekenhuis meemaakte: "We zijn een heel leven lang samen geweest, geen enkele dag weg van elkaar. Ze spreken over een huwelijk in goede en in kwade tijden. Maar nu mag ik niet meer bij haar zijn"... Of hoe hardvochtig en onmenselijk een ziekenhuis oudjes bejegent!
Vorig jaar zijn zorgverleners en verpleegkundigen tot in de hemel geprezen, met witte beddelakens wapperend aan voorgevels. Schaapachtige aanstellerij! Dat belachelijke eerbetoon is naar hun bol gestegen. Ze hebben kapsones gekregen en menen dat ze met veel machtsvertoon patiënten en bezoekers mogen intimideren...
"Het dragen van een mondmasker is een beleefdheid ten opzichte van anderen."
Vandenbroucke heeft ons eerder dit jaar meer van die onzin wijsgemaakt: "Het mondmasker is een blijvertje... Het zal op korte termijn niet afgeschaft worden... De afschaffing zal afhangen van de mate waarin een voldoende grote groep van de bevolking volledig gevaccineerd zal zijn"...En zo behouden ze de macht over het volk om in de toekomst nog meer coronagolven te creëren en nieuwe virusmutaties te verzinnen. Verstrengde maatregelen zullen elkaar weer opvolgen en beetje bij beetje zullen we weer stukjes vrijheden verliezen.
Eerder deze week zag ik Bart Schols op tv in 'De Afspraak'. Ongekamd en ongeschoren, net uit bed en geen tijd meer om de slaap uit z'n ogen wrijven. Die indruk maakte hij op mij.
Een aantal gasten omringden hem, maar ik heb enkel zijn gesprek met dichteres Delphine Lecompte (foto) gevolgd. Het meiske kon amper uit haar woorden komen, toch kwam haar boodschap duidelijk over: "In elk van ons schuilt een pedofiel... Perversies, demonen en vuile smerige fantasieën zitten in elk van ons." Walgelijk! Brutaal en zonder schroom schrijft Delphine een verwerpelijke seksuele stoornis toe aan het seksuele leven van iedereen.
Niet de minste blijk van afschuw was te merken bij de overige gasten, ook niet bij Schols die nog trachtte een onderscheid te maken tussen pedoseksuelen en pedofielen.
De grens tussen perversiteit en normale liefde voor kinderen was aan het vervagen naarmate het gesprek vorderde. Erger nog, het geheel leek op een knipoog naar legalisering van pedofilie, om pedofilie te decriminaliseren. Dat was misschien wel de bedoeling van Canvas en daarom nodigden ze Delphine Lecompte uit voor 'De Afspraak'?
Uit een onderzoek is gebleken dat leervertraging het grootst is bij sterke leerlingen, terwijl de leerprestaties van 'kwetsbare' leerlingen niet achteruitgegaan zijn.
Het mag ons niet verbazen, deze trend was te verwachten. Door het hele corona- en lockdowngezeik is er extra en teveel, veel te veel, aandacht besteed aan 'kwetsbare' leerlingen, zeg maar migrantenleerlingen. En zo kwam de lat lager te liggen met gemakkelijker en minder leerstof, in het voordeel van de 'kwetsbaren'.
Sterke leerlingen daarentegen vinden in die lage lat geen uitdagingen meer. Hun leergierigheid werd zowat twee coronaschooljaren minder geprikkeld. Zij werden aan hun lot overgelaten en zijn nu stilaan de 'kwetsbare' groep aan het worden. Vervlogen leerstof, ongeneeslijke leerschade, verlies van intellectuele bagage... het maakt hen bijzonder 'kwetsbaar'. We zijn toekomstige genieën aan 't verliezen, of: Hoe het Coronabeleid de Onderwijskwaliteit verwoestte en hoe sterke leerlingen kwetsbaar gemaakt werden.
Schoolsluitingen, verlengde paasvakanties, vervroegde kerstvakanties, warrig afstandsonderwijs en milde beoordelingen hebben leerlingen meegesleurd naar hogere studiejaren waar leerachterstanden zich opstapelden en zich verankerden om nooit meer weggewerkt te kunnen worden. Voorgoed verloren leerstof. En ondertussen schrijdt de tijd voort en dient zich nieuwe leerstof aan. 'Snoeien in de leerstof' hebben experts geadviseerd, en dat is gebeurd. Geschonden onderwijskwaliteit herstelt zich niet, tenzij de regering miljoenen euro's uittrekt voor de nieuwe kwetsbare groep: de sterke leerlingen!
We moeten ons ernstige zorgen maken om de begaafden en hoogbegaafden van onze schoolbevolking. Zij die met kop en schouders uitsteken boven hun leeftijdgenoten en op één been doorheen alle schooljaren op een speels drafje galopperen, zij zijn afgeremd in hun intellectuele ontwikkeling. Toekomstige genieën en buitengewoon getalenteerden dreigen verloren te gaan voor wetenschap, technologie, vooruitgang en alles wat met welvaart te maken heeft.
De tijd breekt aan om onze begaafde Vlaamse leerlingen uit de schaduw te halen van achterblijvers en anderstaligen, minderheden en marginalen, kanslozen en kleurlozen, debielen en andere hopeloze gevallen. We moeten onze bollebozen weer laten wedijveren, zegevieren, triomferen... Zij moeten speciale programma's krijgen om weer op topniveau te geraken, om meer dan ooit uit te blinken!
"Gevaccineerden zijn een Gevaar voor Ongevaccineerden"
Professor Christian Perronne (foto) in een interview met UK Column): "Gevaccineerden zijn een gevaar voor anderen en moeten in quarantaine. Dat is bewezen in Israël waar de ernstig zieke coronapatiënten gevaccineerd zijn. De 'varianten' worden steeds minder virulent. In het ziekenhuis waar ik werk lag het steeds minder vol. Dat bewijst dat de inenting geen vaccin is. De epidemie is voorbij in vele landen, maar daar gevaccineerd wordt, flakkert de epidemie weer op. In Vietnam was de epidemie voorbij, maar toen men besloot om de bevolking te vaccineren, begonnen de sterftecijfers weer te stijgen."
Een privéschool in Miami, Florida, die eerder dit jaar aankondigde geen leraren in dienst te nemen die een COVID-19 vaccin nemen, zegt nu dat elke leerling die zich laat vaccineren na elke prik 30 dagen thuis moet blijven, meldt Wsvn.com.
De school is bezorgd over mogelijke bijwerkingen van het vaccin, en ze vreest ook dat gevaccineerde leerlingen het virus kunnen verspreiden onder de ongevaccineerden.
Deze vrees werd weerlegd door Amerikaanse gezonheidscentra, maar de school blijft vasthouden aan haar voorzorgsmaatregelen: het is verboden voor covid-19 gevaccineerde leerlingen hun school te betreden. Theblaze.com.
“Het Westen is zelfmoord aan het plegen. Vandaag zijn we getuige van een ware invasie van Europa en het Westen door massa’s moslimimmigranten en ´vluchtelingen´. Jammer genoeg hebben de katholieke bisschoppen deze massale immigratie van moslims in naam van de interreligieuze dialoog over het algemeen gesteund. Sommigen gaan zelfs nog verder en steunen de bouw van moskeeën en islamitische culturele centra. Anderen staan toe dat katholieke scholen lokalen reserveren voor moslimgebed, waarbij zij het dragen van de hijab (een doek die het hoofd bedekt) toestaan. Maar wij weten dat zij niet willen integreren in de westerse christelijke beschaving. In plaats daarvan willen zij, op basis van islamitische leerstellingen, deze beschaving vernietigen en hun eigen doctrine en sharia aan de wereld opleggen”, zegt de katholieke geleerde Luiz Sérgio Solimeo…
Het was gisteren een jaar geleden dat de Franse leraar Samuel Paty gruwelijk vermoord werd omdat hij in een les over vrije meningsuiting Mohammed-cartoons toonde. Onthoofd door een jonge Tsjetsjeense islamiet. Islamitisch barbarisme!
Vrijdag herdachten Franse scholen massaal de moord op Paty en gisteren was er de officiële herdenking en eerbetoon in het hele land. Leraar Paty is uitgegroeid tot een symbool van vrije meningsuiting.
Na de gruwelijke onthoofding ergerde ik me mateloos aan de serene acties van de bevolking: bloemen leggen en kaarsjes branden, een witte mars, solidair demonstreren voor vrije meningsuiting, en iedereen voelde zich Samuel, Je suis Samuel... Er was echter geen enkel gezamenlijk protest tegen de islam, of tegen moslims. Of lieten ze zich intimideren door islamitische terreurdaden? Angst om moslims te kwetsen en gebroken weerstand tegenover de islam... het levert ons over aan een islamiserende samenleving waarin de islam is freely en softly creeping.
“Ik heb mijn wapen ingeleverd om mee te helpen in de strijd tegen wapengeweld.” “Heb je je lul ook afgesneden om mee te helpen in de strijd tegen verkrachting?” “Als Biden daar een wet van maakt, zal ik dat doen.”
Lerarentekort?... Lees onderstaande getuigenis van Juf Marleen en voeg daarbij allerlei andere noodkreten van leerkrachten, dan is het duidelijk dat voor de klas staan tegenwoordig een lijdensweg is, maar daarover zwijgen ze op tv en in de politiek.
Juf Marleen had haar hele loopbaan in het laatste kleuterklasje van een wijkschool gewerkt. Met hart en ziel bereidde ze haar kleutertjes voor op het leren lezen, schrijven en rekenen, werkte ze deskundig aan de ontwikkeling van hun sociale, zintuiglijke en motorische vaardigheden, ze stimuleerde hun creativiteit, hun zin voor schoonheid en harmonie, hun gevoel voor rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid... Zij leerde hen aandachtig 'kijken' en 'luisteren', prikkelde hun nieuwsgierigheid en leergierigheid, kende de kneepjes van straffen en belonen... Zij wist als geen ander door te dringen tot het kinderzieltje!
Met betraande ogen vertelde juf Marleen mij haar ontroerende verhaal.
"Ik heb de neergang van onze school lijdzaam moeten toezien vanaf het moment dat de eerste Turk hier binnenviel, totdat de laatste Belg vertrok. Het hele vernietigende proces voltrok zich als in een vertraagde film... Ik kan niet meer normaal werken in mijn klas met die bende ongedisciplineerde wildemannen, daarvoor ben ik niet opgeleid om met dat soort creaturen om te gaan. Ze weten niet eens wat het betekent om stilletjes te zitten en aandachtig naar mij te luisteren, ze kunnen geen opdrachten uitvoeren, begrijpen geen instructies, doen ook niet de minste moeite om een woordje Nederlands in zich op te nemen, ze zijn echt onwillig. Niéts krijg ik hen bijgebracht... En ik kan hen ook niet straffen, want dan staan er boze vaders aan mijn deur. De directeur zegt dat ik verplicht ben om alle ouders te spreken die daar om vragen, maar hoe komt het dan dat die Turkse vaders nooit naar een ouderavond komen?!... De hele tijd heb ik in mijn klasje bekraste en versleten stoeltjes en bankjes gehad, kladderig behang, en mijn lessenaar stond op instorten. Nu de laatste Belg hier vertrokken is krijgen we eindelijk nieuw meubilair, nieuwe gordijnen en behang. En dan het didactisch materiaal! Het kan niet sjiek en niet duur genoeg zijn. Als het dan nog aan hen besteed kon worden. Het gezellige ouderwetse speelgoed in de gammele kasten werd vervangen door gesofisticeerd spul, totaal onbruikbaar voor die bruin gasten, zonde van de verspilling! Voor die vreemden is er altijd geld in overvloed... Nu heeft mijn dokter mij ziekteverlof voorgeschreven, spanningssyndroom, en ik moet pillen nemen om overeind te blijven... ze krijgen je wel kapot!"
... Nog iemand verwonderd over het nijpende lerarentekort? Deze indringende getuigenis van een radeloze kleuterjuf is geregistreerd op een recordertje in 1992, een recordertje dat ik gebruikte om mij te behoeden tegen delicate gesprekken met migrantenouders en migrantendiensten.
Als je auto er halverwege naar huis mee ophoudt, omdat de chip heeft geconstateerd dat je maandelijkse rantsoen benzine verbruikt is, denk er dan aan dat het begon met een mondkapje en een prikje, en dat jij meewerkte…
De taalvaardigheidstest (Koalatest) voor 5-jarigen van het derde kleuterklasje is gestart. Het gaat om een taalscreening in alle Vlaamse scholen en is ontworpen door het Centrum Taal en Onderwijs KU Leuven. De test meet de taalvaardigheid van kleuters, en wie zwak presteert zal extra begeleiding krijgen.
De felste kritiek op de taaltest kwam uit de hoek van verdedigers van de thuistaal van migrantenleerlingen: "De taaltoets kan stigmatiserend werken en sommige kinderen als 'taalzwak' bestempelen"... Met "sommige kinderen" bedoelen ze allochtone leerlingen die het vertikken om Nederlands te spreken en hun hele schoolloopbaan daarom achtervolgd worden door taalachterstand. Vogels voor de kat! Deze koppigaards zouden eruit gepikt moeten worden want extra taalbegeleiding = Parels voor de Zwijnen! Ze stigmatiseren zichzelf.
Vroeger zou een taaltest voor kleuters ondenkbaar geweest zijn, zelfs misdadig, als een aanslag op de speelsheid van een kleuter. Zo heb ik eens de woede op de hals gehaald van een inspectrice kleuteronderwijs toen ik op eigen initiatief een schoolbekwaamheidsonderzoek voerde in het derde kleuterklasje. De test voorzag ook oefeningen om de vastgestelde hiaten bij te werken.
Klinkt goed, doch mijn werkzaamheden in het derde kleuterklasje botsten op de weerstand van de inspectrice kleuteronderwijs. Ze zette haar klauwen erin. Ik raakte verstrikt in een hachelijk avontuurvol conflicten en intriges. Maar ik overleefde alle obstakels heelhuids, zeker toen na een jaar de uitslagen op de schoolrijpheidstest sterk correleerden met de leerprestaties in het eerste leerjaar.
Ironie: enkele jaren later was het onderzoek naar de schoolrijpheid van 5-jarigen een verplicht onderdeel van de PMS-activiteiten.
Hoofdpersonages in deze thriller: inspectrice Lisette Lieten-Croes, de moeial, en Tony Timmermans, VLO-begeleider en hielenlikker van de inspectrice. Ja, en ook nog directeur Mosselmans, de lafaard die heimelijk de middenweg bewandelde om met iedereen in vrede te leven. O ja, psychopaat Horbert was er ook nog om zoete broodjes te bakken voor iedereen.
Geslachtsveranderingen zijn tegenwoordig bijna zo leuk als grabbelen in je kleerkast en veranderen van kleding. Genderneutrale kleerkasten zijn hot. Je moet er zo eentje in huis hebben of je telt niet meer mee.
Dankzij de vermediatiseerde reclame rond mensen die zich op hun ongemak voelen in hun eigen lichaam, onvermogend om zichzelf te accepteren zoals ze geboren zijn, is transgenderisme een gemeengoed geworden. Iedereen kan erover meespreken sinds Vlaanderen met verbazing/bewondering/afkeuring/medelijden/afgrijzen... naar de metamorfose van Boudewijn Van Spilbeeck keek. Er was ook nog een andere trendsetter die in de schijnwerpers kwam te staan: Peter De Sutter die op zekere dag een pruik op z'n kop zette en vrouwenkleren aantrok. Geen wereldschokkend nieuws, maar toch een switch die als een bommetje insloeg.
Transgenderisme als seksuele complicatie, zet zich nu ook al door in het kerkelijke leven, in de Amerikaanse kerk: een omgebouwde troela als bisschop!... Als vrouwen geen priester mogen worden, doen ze dat dan maar via een omweg, met een heel wijde boog rondom alles wat natuurlijk en legaal is. Ze bouwen zich eerst om tot man, en dan kunnen ze priester worden, of zelfs bisschop in het geval van Megan Rohrer (foto). Megan Rohrer is nu een transman, een transbisschop, kortom een omgebouwde vrouw als bisschop.
Eerste transgender bisschop gaat aan de slag in Amerikaanse kerk
De Evangelisch-lutherse Kerk van Amerika heeft haar eerste openlijk transgender bisschop geïnstalleerd: de 41-jarige Megan Rohrer zal het aanspreekpunt zijn voor bijna 36.000 gelovigen in Noord-Californië en Noord-Nevada. Rohrer werd in mei gekozen voor een termijn van zes jaar als bisschop bij de Sierra Pacific Synode nadat de huidige bisschop zijn pensionering had aangekondigd. Op 11 september volgde de officiële plechtigheid in de Grace Cathedral in San Francisco. Rohrer zal toezien op zo’n 36.000 Evangelisch-lutherse kerkgelovigen in 200 gemeenten in Noord-Californië en Noord-Nevada.