Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Thetford wint Red Dot
iNDUS smart sanitation system van Thetford wint Red Dot voor hoge kwaliteit in design
Thetford is succesvol geweest in de Red Dot Award: Product Design 2021. De internationale jury heeft iNDUS smart sanitation system de onderscheiding “Red Dot” toegekend, wat staat voor hoge kwaliteit in design.
De Red Dot is internationaal gevestigd als een van de meest gewilde keurmerken voor goed design. De jury beoordeelt sinds 1955 de beste producten van dat jaar. Alleen het allerbeste product van een categorie ontvangt de onderscheiding. iNDUS, smart sanitation system van Thetford, werd bekroond als winnaar van de Red Dot Product Design Award 2021. Red Dot CEO Professor Dr. Peter Zec over de gelauwerden: “De winnaars van de Red Dot Award: Product Design 2021 waren dit jaar bijzonder indrukwekkend. Het ontwerp van hun producten is uitstekend, zowel qua esthetiek als functionaliteit. Het is niet eenvoudig om in zo'n sterk deelnemersveld te zegevieren en onze jury voor zich te winnen. Stéphane Cordeille, CEO van Thetford, zegt: “We bedanken de jury voor het belonen van ons iNDUS-systeem. iNDUS is het resultaat van jarenlang hard werken van een grote groep Thetford-mensen. We zijn trots op deze onderscheiding en we zijn ervan overtuigd dat iNDUS meer gemak, meer hygiëne en meer vrijheid zal brengen voor veel eindgebruikers in onze campermarkt. ”
iNDUS smart sanitation system op beurzen, online en in het jaarboek
iNDUS smart sanitation system is vanaf 21 juni 2021 te zien in de online tentoonstelling op de Red Dot-website. Die datum markeert ook het begin van de Red Dot Design Week, waarin de prijswinnaars van dit jaar, en dus ook Thetford, online worden gehuldigd.
Vanaf 22 juni 2021 zal iNDUS smart sanitation system ook worden opgenomen in de tentoonstelling "Design on Stage" in het Red Dot Design Museum Essen, waar alle bekroonde producten worden tentoongesteld. Bezoekers van het museum kunnen de kwaliteit van de ontwerpen ervaren in een ruimte met eigentijdse ontwerpoplossingen en historische industriële architectuur. Het Red Dot Design Jaarboek 2021/2022 komt uit in augustus. De publicatie geeft een uitgebreid overzicht van de stand van de techniek en trends in productdesign.
iNDUS, het slimme sanitair systeem van Thetford
Het leven wordt veel gemakkelijker voor iedereen die belast is met het legen van de afvaltank van een cassettetoilet. iNDUS is een revolutionair systeem dat campergebruikers meer gemak, meer hygiëne en meer vrijheid biedt. iNDUS gebruikers kunnen tot gemiddeld zeven dagen off-grid kamperen. Met de iNDUS afvoermodule wordt al het afvalwater, zowel grijs als zwart, in één keer afgevoerd op een zeer hygiënische en flexibele manier. Je hoeft niet meer rond te lopen met de afvaltank, en iNDUS voorkomt het risico op spatten en onaangename geuren. Het innovatieve iNDUS toilet met vermaler heeft een ‘soft close’ toiletbril. Door een efficiënte toiletspoeling en door grijswater te hergebruiken wordt er een grote hoeveelheid schoon water bespaard. De drie speciaal ontwikkelde vloeistoffen voor grijswater, spoelwater en zwart water worden automatisch in de benodigde hoeveelheid gedoseerd. Door middel van de iNDUS-app is alle relevante informatie te zien in één eenvoudig dashboard op uw mobiele apparaat, zoals het niveau van de vloeistoffen, het niveau van de verschillende tanks tot en met de dichtstbijzijnde looslocatie omdat uw tank vol is.
iNDUS, het slimme sanitair system biedt een ‘next level’ sanitaire ervaring en overbrugt de kloof naar de volgende generatie camper gebruikers. Het managen van het sanitair is nog nooit zo eenvoudig geweest!
iNDUS. Méér gemak. Méér hygiëne. Méér vrijheid.
Meer informatie over iNDUS is beschikbaar op www.thetford.com.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-04-2021
Met Concorde naar een golfterrein
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Concorde Reisemobile GmbH informeert:
Golflicentie voor Concorde
Concorde is partner van "deutschland-spielt-golf.de"
Nieuwe golfgids voor golfbanen met affiniteit voor campers
Concorde Charisma, de ideale Concorde golfmobiel
De korting is gelukt. Concorde is een samenwerking aangegaan met "Golffreunde.net" om golfers voor en camperliefhebbers te inspireren voor golf. Op de website www.deutschland-spielt-golf.de is sinds kort een rubriek “Golf & WoMo”. Daarachter schuilt een nieuwe golfgids met bijzondere golfbanen die onder andere de golfende kampeerautoliefhebbers verwelkomen met hun voertuigen.
722 golfbanen (officiële statistieken 2019) in Duitsland staan vermeld onder het kopje "Golf & WoMo". Op 70 procent van deze locaties zijn zwervers welkom en veel daarvan hebben in ieder geval voldoende ruimte voor een zwerfauto. Deze golfbanen worden logistiek voorbereid via Google Maps.
www.deutschland-spielt-golf.deMet een klik op de respectievelijke locatiepin verschijnt gedetailleerde informatie over de golfbaan en eventuele beschikbare parkeerplaatsen. Is er een stroomaansluiting? Zijn honden toegestaan op de golfbaan? Zijn er parkeerkosten? In de meeste gevallen wordt, als er parkeergeld in rekening wordt gebracht, dit bedrag verrekend met de greenfee voor een ronde golf. Er is ook een "FAQ" -sectie met aanvullende, veelgevraagde (golf) informatie. 2
Uw contactpersoon: Concorde Reisemobile GmbH Mirko Kerber Concorde-Straße 2-4 96132 Schlüsselfeld-Aschbach E-mail: mirko.kerber@concorde.eu Tel. Nr.: +49 9555 9225-174 Afbeeldingen en informatie vindt u op: concorde.eu of fb.me/concorde-reisemobile
Uiteindelijk resulteert deze actie in een "win-win" -situatie voor beide partners. Door deze actie, die overigens merkneutraal is voor alle zwerfautomobilisten, is golf populairder geworden onder de zwervers. Concorde toont zich een innovatieve pionier en maakt zijn merk populairder.
Met deze langlopende campagne, die de komende jaren wordt uitgebreid, slaat Concorde weer een bijzondere weg in om nieuwe doelgroepen te bereiken. Naast de auto "Classic" -fans, zijn het nu de golfers. Met name deze groep is een ideale match voor de hoogwaardige Concorde kampeerauto’s en hun luxe uitrusting. De luxe stacaravans uit de Charisma-serie worden op de golfwebsite gepresenteerd als de ideale Concorde golfmobiel.
Over het algemeen heeft Concorde met deze samenwerking al een zeer goede aanpak op het gebied van marketing bereikt om de taal van de golfer te gebruiken. De laatste put voor het welslagen van de actie lijkt probleemloos te zijn. Het valt nog te bezien of een "hole-in-one" in de toekomst voldoende zal zijn.
En wat willen golfers voordat ze afslaan? “Nice game!”, Is Concorde zeker geslaagd met deze campagne.
Meer informatie:fb.me/concorde-reisemobile
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Belgen rijden te snel
Een Belgische bestuurder krijgt gemiddeld om de twee jaar een snelheidsboete
De 14de flitsmarathon
Zowat overal in Europa vindt er een flitsmarathon plaats. In België wordt die al voor de 14de keer georganiseerd door de politie. Vias institute steunt deze actie die als doel heeft om duidelijk te maken dat overdreven snelheid nog altijd de grootste doodsoorzaak op onze wegen is. 1 dodelijk ongeval op de 3 is te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid. Nochtans krijgt gemiddeld genomen een Belgische bestuurder om de twee jaar een boete voor een snelheidsovertreding.
Hoofddoel is sensibiliseren
De flitsmarathon heeft een dubbel doel: de bestuurders aansporen om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren. Daarnaast wil de actie ook blijven in herinnering brengen dat 1 dodelijk ongeval op 3 te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid.
Tijdens de editie van eind 2018 heeft Vias vastgesteld dat de gemiddelde snelheid met 3% tot 7% daalde op de dag van de marathon. Het aantal voertuigen dat in overtreding was daalde met 25%. De aankondiging van de snelheidscontroles, samen met de uitgevoerde controles heeft wel degelijk een impact op de gereden snelheden op onze weg.
10 km/u sneller = verhoging van het risico op een ongeval met 80%
Een studie uit 2019 van Rune Elvik, één van de meest vooraanstaande verkeersveiligheidswetenschappers, toonde aan dat een snelheidstoename van 10 km/u leidt tot een toename van het risico op letselongevallen met 80% en van dodelijke ongevallen met 120%, dat is meer dan een verdubbeling.
Belg rijdt graag te snel
In 2019 zijn iets meer dan 4 miljoen boetes uitgedeeld voor overdreven snelheid. Dat is een stijging met 8% ten opzichte van 2018. Gemiddeld genomen krijgt een Belgische bestuurder dus een boete om de twee jaar.
Ondanks de toegenomen pakkans en de toename van het aantal boetes blijft overdreven snelheid een groot probleem op onze wegen. Volgens een Europese enquête uit 2019, geeft 68% van de Belgen toe in de voorbije maand te snel te hebben gereden op de autosnelweg. Het Europese gemiddelde in andere landen is 62%. Binnen de bebouwde kom geeft 6 op de 10 Belgische bestuurders (62%) toe wel eens te snel te hebben gereden, ten opzichte van 56% in de rest van Europa.
Meer info VIAS
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-04-2021
"VEILIGHEIDSPRIJS 2021"voor LMC
Met dank aan het Sassino-team!
DE SASSINO 470 K ONTVANGT "VEILIGHEIDSPRIJS 2021"
Hoge onderscheiding van de Duitse Camping Club.
Kort, compact en tegelijkertijd zeer licht met 880 kg. Bovendien zijn er wat betreft comfort en uitrusting veel handige functies die essentieel zijn voor comfortabel wonen en ontspannen reizen. Met de Sassino hebben de caravan-specialisten van Sassenberg een caravan gepresenteerd met twee goed doordachte plattegronden in het instapmodel, die ook populair is bij experts. Omdat de Sassino 470 K onlangs is ontwikkeld door de caravanexperts van de Duitse Camping Club e. V. (DCC) onder de microscoop. Het resultaat is indrukwekkend: LMC in Sassenberg ontving de "DCC Safety Prize 2021" uit handen van DCC-voorzitter Andreas Jörn, die werd vergezeld door vice-president Dieter Albert en Uwe Hoffart, federale caravan- en camperadviseurs van de DCC. Uiteraard met inachtneming van alle relevante hygiëne- en veiligheidsmaatregelen. De totale voertuigbreedte (210 cm) maakt het met name voor nieuwe kampeerders gemakkelijker om te starten op de openbare weg en bij het manoeuvreren, wat niet onbelangrijk is. Ook de verwerking en aanleg van de gasleiding werden als goed beoordeeld. De gelabelde elektrische kabels kregen de beoordeling "zeer goed", evenals de uitgebreide labels die het vooral voor nieuwkomers in de caravan gemakkelijker maken om aan de slag te gaan. De drie positielichten aan de zijkant werden ook benadrukt in de DCC-beoordeling. Het oordeel: ze vergroten de veiligheid en maken ze herkenbaarder in het wegverkeer. Bovendien gaf de gedetailleerde fabrieksrondleiding een zeer positieve indruk van de productie, de fabricageprocessen en de fabrieksfilosofie. LMC was erg blij met het in ontvangst nemen van de beveiligingsprijs. “We zijn erg blij met de onderscheiding. Veiligheid heeft topprioriteit bij LMC en de DCC-veiligheidsprijs bevestigt de ingeslagen weg waarop we gepaste aanbiedingen doen, vooral voor beginners en jonge gezinnen. De Sassino is een voorbeeld dat comfort en veiligheid in een eersteklas relatie staan, en tegen een totale prijs die zeker een stimulans is voor veel nieuwkomers om te kamperen ", zegt Bodo Diller, brand manager bij LMC Caravan GmbH & Co.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-04-2021
Verkeersbord boven snelweg
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Pössl Roadcruiser Evolution 2021
Pössl Roadcruiser Evolution
Pössl één van de bekende ombouwers en inrichters van bestelwagens heeft er weer een nieuwigheid bij. Ze is vooral te vinden in de laadruimte.
Men ziet bijna iedere kampeerbus rijden met een stel fietsen achterop. Koers- of gewone fietsen op een fietsdrager is geen probleem. Er worden echter meer elektrische fietsen en pedelecs mee genomen en die zijn te zwaar voor de meeste fietsdragers of de bevestiging. Zwervers hebben die duren tweewielers binnen de wanden van de wagen, dat is niet altijd zo eenvoudig. Meestal moeten de bedden gedeeltelijk afgebroken of weg gekanteld worden.
De kampeerbus specialist heeft er iets op gevonden. In een 6,36 m lange Citroen Jumper met de normale verhoging tot 2,58 m heeft hij achteraan in de laadruimte een 1,94 x 1,91 groot hefbed geplaatst. Normaal staat of beter gezegd hangt het hier ongeveer op de hoogte van een zitting. Stelt men het bed traploos hoger in, nog net om er te kunnen in slapen, kan men er onder een tweede bed met ongeveer dezelfde afmetingen installeren. Resultaat, vier volwaardige slaapplaatsen. Laat men het onderste bed weg, meestal zijn deze zwerfauto’s voor 2 zwervers bedoeld, kunnen er 2 fietsen, zelfs een motor, misschien wel 2 veilig en droog meereizen zonder aan slaapcomfort te moeten verzichten.
Koetswerk.
De karrosserie is zo goed mogelijk zowel dak, bodem en wanden geïsoleerd met RTM isolatie materiaal. Hier en daar een kleine koude brug is bijna niet te vermijden bij kampeerbussen. Wees echter gerust kou zal men er niet lijden.
Hoewel de bedden achterin een hele lap van de laadruimte in beslag nemen blijft er nog genoeg ruimte over in de 6,36 m lange bestelwagen om er een comfortabele zitgroep in te instaleren. Het meubilair in licht houtdecor is keurig afgewerkt. Witte deuren zowel voor de bovenkasten als voor de keuken fronten zorgen voor een mooie afwisseling. Rugkussens van de zitgroep en rugleuningen van de cabinezetels hebben een opvallend geel vlak. Een deel van de tweedelige tafel kan uitdraaien zo kan iedereen bij de tafel, die op haar enen poot niet zo vast staat. Voor de vloer is een parkettekening met brede planken gekozen.
Keuken
De net geen 1 m brede keuken biedt ruimschoots bergruimte voor het keuken materiaal van het gezelschap. Onderaan zijn 2 kasten en 4 laden voor het grotere keuken gerief. Het kleine kan in de bovenkast waaronder nog een handig open schap is, vóór de rit moet men het leeg maken. Het aanrecht wordt bijna helemaal in beslag genomen door de 2 kookvuren met elektronische ontsteking en de spoelbak. Een werkbladje aan de zijkant van de keuken kan men opklappen. Naast de keuken staat een Thetford 84 l compressor koelkast met er onder een kleerkast. Plaats is voorzien voor een 2,8 kg gasfles. Ze dienen enkel voor de levering van gas aan de kookvuren want de verwarming van de wagen gebeurt met een Truma Combi C6D, de koelkast werk op stroom. Boven de zacht sluitende schuifdeur is het bedieningspaneel geïnstalleerd.
Natte cel.
Voor een kampeerbus is de natte cel ruim bemeten. In de hoek tegen de wand is een wastafeltje met kast, ernaast een draaibaar Thetford wc. De douche afgesloten met een rolluik bevindt zich in de doorgang van slaap- naar de woonkamer. Na het douchen sluit men de douchebak met 2 uitlopen af met een passende plaats. Tussen douche en het sanitair gedeelte is een gordijn. De verlichting van het interieur al is ze wat sober uitgevoerd volstaat.
Om meer bergvakken te hebben heeft de fabrikant de niet geïsoleerde watertank onder de wagen gehangen. Gewoonlijk staat of ligt ze voor of naast de wielkast, die plaats komt nu vrij voor een breder bed.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-04-2021
Knaus Van TI Plus goed uitgerust
Knaus Van TI Plus.
Platinum Selection
Knaus biedt de volledig uitgeruste Platinum Selection nu ook aan voor de prijs van de Van Ti Plus MEG op een MAM TGE basisvoertuig.
Kampeerauto’s met een uitgebreide standaard uitrusting zijn een trend geworden en halen hoge verkoopcijfers. De fabrikant uit Jandelsbrunn volgt zoals vele andere deze trend. De Van TI op Fiat Ducato evenals de halfintegrale Sky TI worden aangeboden met zo ongeveer met alles er op en er aan. Dat geldt ook voor de MAM TGE. Als Platinum Selection kost bij Knaus de Van Ti plus 650 MEG rond de 18.000 euro minder.
In de standaardprijs zijn nu begrepen een luifel, TV antenne, 32 duim LED TV, achteruit rijcamera, navigatiesysteem, snelheidsregelaar, luchtkoeler, grote dakvensters, een buitendeur met venster en muggenhor. Bovendien zijn deze types te herkennen aan de donkergrijs geschilderde stuurcabine en een zilverkleurige opbouw. Als het nog niet genoeg is zijn de kussens van het interieur verbeterd en hebben een andere bekleding.
De indeling van de Van TI Plus 650 MEG werd op enkele details na behouden. Boven de garage achterin zijn enkele bedden, centraal een compacte keukenblok, een badkamer met schuifdeur en draaibare wand. Achter de stuurcabine is de zithoek gebleven. De lichtjes schuin gebouwde meubelen er tegenover geven de wagen een ruimtelijke gevoel.
Meer informatie: www.knaus.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
13-04-2021
Weetjes over Eriba Touring
ERIBA Touring
U goed voelen maakt deel uit van het programma.
De ERIBA Touring-caravans hebben een cultstatus verworven. Ze kenmerken zich door hun beperkte eigen gewicht, compacte afmetingen en lage totale hoogte. Ook het hefdak en de perfecte volgeigenschappen zijn legendarisch. De exclusieve uitrusting waarborgt zowel comfort als een optimale veiligheid. Een praktijkgerichte inrichting met een hoogwaardig interieur en een exclusief design – in de woon- en slaapruimte, in de keuken en de badkamer – maken van uw reizen met de ERIBA Touring een onvergetelijke gebeurtenis.
Technische gegevens
Gewicht: 900 – 1.400 kg
Lengte: 4,83 - 5,79 m
Breedte: 2,00 / 2,10 m
Hoogte: 2,26 m
Slaapplaatsen: 2 – 4
De ERIBA Touring met hefdak pronkt in het woongedeelte met een stahoogte van 1,95 meter. In combinatie met de uitgekiende inrichting in het warme meubeldecor Trentino Birnbaum, geeft het interieur een vriendelijke indruk.
Zuinige leds
De in de dakopbergkasten ingebouwde led-sfeerverlichting houdt het stroomverbruik in de ERIBA Touring laag en zorgt voor een aantrekkelijke en harmonische sfeer in het woongedeelte.
Aangename sfeerverlichting
De in de hoeken van de dakbergkasten geïntegreerde LED-sfeerverlichting kan apart worden geschakeld en zorgt zo altijd voor de perfecte woonsfeer.
Uitzicht
Ondanks de geringe buitenafmeting beschikt de ERIBA Touring over een ruim woongedeelte met een voortreffelijk uitzicht rondom. Het meubeldecor Trentino Birnbaum zorgt voor een lichte en huislijke sfeer.
Zitgroep
De gezellige zitgroep in het woongedeelte voorin, in het Ecotech Grazia stofdesign. De voorziening aan de wanden en de grote dakbergkasten in de ERIBA Touring beschikken over voldoende opbergruimte voor alle noodzakelijke spullen.
Slaapcomfort
Geniet ook onderweg van het grootste slaapcomfort – hier kunt u uitrusten op koudschuimmatrassen met een zachte matrasbeschermingshoes.
Bedden
Wigvormig geplaatste eenpersoonsbedden in het slaapgedeelte met knuffelfactor – hier in de ERIBA Touring Troll met een zeer royale opbergruimte onder de bedden.
Fantastisch veel opbergruimte
Alle vaste bedden in het slaapgedeelte kunnen gemakkelijk omhoog worden geklapt en worden door uitzetters veilig in positie gehouden. Onder het vaste dwarsbed achterin het slaapgedeelte van de ERIBA Touring Familia 310, ERIBA Touring Triton 418 en 430 en van de ERIBA Touring Troll 530, 535 en 550 gaat een reusachtige opbergruimte schuil, die via een optioneel serviceluik ook van buitenaf bereikbaar is.
Bedkasten
De bedkasten zijn zo van binnen optimaal toegankelijk – evenals van buiten via het serviceluik rechts (gedeeltelijk optioneel).
Ruimte voor uw kleding
In de garderobekast met kledingstang en enkele schappen kunt u uw kleding netjes opbergen.
Koele voorraden voor warme dagen
Op warme dagen houdt de koelkast in de keuken van de ERIBA Touring uw dranken en levensmiddelen fris
Uiterst praktisch
De wasbakafdekking met snijplank creëert extra werkruimte en onder de hoge waterkraan passen ook grote pannen. De ruime schuiflade met handige bestekinzet is praktisch om te sorteren.
3-pits kooktoestel
Het optionele, eenvoudig te bedienen en te reinigen 3-pits kooktoestel maakt ook uitgebreide menu’s mogelijk. Opengeklapt dient de glazen afdekking als bescherming tegen het vuur.
Werkvlak
Ondanks zijn compacte afmetingen is de keuken van de ERIBA Touring toch voorzien van een behoorlijk groot werkvlak. De glazen afdekplaat van het kooktoestel en een optionele afdekplaat voor de gootsteen zorgen voor nog meer werkruimte. In de kast onder het keukenblok kunnen bestek, pannen en levensmiddelen naar behoren worden opgeborgen.
Veel plaats om te koelen
De compressorkoelkast van 90 liter in de ERIBA Touring Troll 535 biedt voldoende ruimte om levensmiddelen en drank koel te houden. In het geïntegreerde vriesvak kunt u ijs en ijsblokjes bewaren voor hete zomerdagen.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Challenger nieuws
De totaal nieuws Combo x 150 van Challenger
Nieuws uit het Trigano-huis: Challenger, het merk valt onder de Franse caravaning-groep en een zusterbedrijf van Eura Mobil, Forster en Karman Mobil, wil voet aan de grond krijgen in Duitsland en presenteert een (bijna) nieuw camperconcept. De Challenger Combo X 150 moet het beste van twee werelden combineren en even handig zijn als een bestelwagen en ruim als een kampeerauto.
De afmetingen spreken voor zich. Met 5,99 meter lang en 2,1 meter breed is de wagen gebouwd op de Fiat Ducato nauwelijks groter dan de verlengde Fiat met lange wielbasis, maar dankzij de rechte wanden en 2,75 meter hoog biedt hij bijna evenveel ruimte als een grote. De camperbus gaat de straat op voor een totaalprijs van rond de 60.000 euro.
Ruimte genoeg
Uitdager combineert de oorspronkelijke Fiat Ducato cabine met een speciale structuur van XPS elementen, die beter isoleren dan de gebruikelijke plaatmetalen structuur van een camperbus en is ook bestand tegen hagel. De truc om ruimte te winnen is echter gebaseerd op het hefbed van 1,4 bij 1,9 meter, dat tijdens het rijden over de tegenover elkaar liggende zitgroep onder het dak in de woonkamer zweeft. Dankzij het lichte en compacte aluminium frame verlaagt hij de stahoogte eronder nauwelijks; hij is elektrisch te verlagen naar de slaapstand. Als je hem halverwege vergrendelt, kun je de zitgroep eronder met zijn twee tegenover elkaar liggende langsbanken ook als bed gebruiken, dan vinden vier zwervers een slaapplaats aan boord.
Vier personen mogen tijdens het rijden in de Challenger X 150 reizen. De bestuurder en voorpassagier zitten op hun pilotenstoel, en twee andere stoelen in de rijrichting kunnen uit de twee banken worden neergeklapt. Ze zijn uitgerust met driepuntsgordels en verstelbare rugleuningen, zodat passagiers op de tweede rij comfortabel en veilig zijn. Ondenkbaar in Corona-tijden, maar zeker een stimulans om in de toekomst te kopen: als alle stoelen zijn inbegrepen, kan een heel handbalteam plaatsnemen rond de rechthoekige, uitklapbare tafel. Alleen de trainer hoeft buiten de deur te blijven of op het deksel van het cassettetoilet in de ruime badkamer achterin te gaan zitten.
Veel opbergruimte
In de natte cel zij strekt zich uit over de hele breedte van het voertuig biedt een slim geconstrueerde opklapbare wastafel ruimte, met de deur van de kast vooraan ingebouwd kan deze worden vergrendeld tijdens het douchen of gebruik van het toilet. Daartegenover staat nog een opbergkast die ook van buitenaf toegankelijk is, wat goed is voor het veilig vervoeren van campingtafels en stoelen, en een variabel rekkensysteem binnenin maakt het mogelijk om je aan te passen aan de meegenomen spullen.
De ruimte tot aan de zitgroep wordt gevuld door de kombuis met gasfornuis, spoelbak en een 134 liter koelkast. De deur is aan beide zijden scharnierend en opent naar behoefte naar links of rechts. Ook de toegangsdeur naar het woongedeelte is aangenaam: deze heeft niet alleen een diepe ingang, maar wordt samen met de deuren in de bestuurderscabine ook centraal via de radio vergrendeld. In ieder geval is de uitrusting van de Challenger X 150 niet slecht. In de “Opening Edition” die bij de marktintroductie wordt aangeboden, is er een panoramadak boven de bestuurdersstoelen, jaloezieën en horren op alle ramen en op de toegangsdeur, evenals een tv-voorbereiding met een stop. Het basisvoertuig krijgt onder meer airconditioning, lichtmetalen velgen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.
Auteursrecht: Auto-Medienportal.Net/Eura Mobil
Verhoogde veiligheid en gemak in pakketten
Extra's zoals een satelliet-tv-systeem of een luifel zijn niet af fabriek verkrijgbaar; de klant moet deze door de dealer laten installeren. Desalniettemin kan de combo worden geüpgraded met pakketten. In het automaatpakket, zo wordt al vermoed, zijn de ZF automaat met negen overbrengingsverhoudingen en de krachtige Fiat-motor met 160 pk (118 kW) inbegrepen, waarvoor nog eens 5000 euro verschuldigd is. De seriemodellen hebben de handgeschakelde zesversnellingsbak en de viercilinder dieselmotor met 140 pk (103 kW). De Connect-apparatuur brengt een DAB-radio met touchscreen en een handsfreefunctie aan boord, het veiligheidspakket breidt de uitrusting tenslotte met assistenten zoals antibotsingsbeveiliging, licht- en regensensoren, automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning en de assistent dodehoekbewaking en rijstrookwissel voor.
Wie zijn fiets op vakantie wil meenemen, moet ook naar de dealer gaan. Door het ontbreken van een achtergarage kunnen de fietsen alleen vervoerd worden op een bagagedrager aan de achterwand. Dat was al het geval bij een soortgelijk concept dat nu zo'n 20 jaar oud is. Er is waarschijnlijk geen reden om te vrezen dat de meer complexe structuur van de Combo X 150 te lijden heeft onder het binnendringen van water. De combo zou de verkoop behoorlijk moeten stimuleren. Geïnteresseerden moeten nog geduld hebben. De marktintroductie vindt pas in de herfst plaats.
Challenger verrast vaker met afwijkende indelingen en bijzondere oplossingen. Nu hebben ze opnieuw een afwijkende kampeerauto. Een hele nieuwe camperbus eigenlijk. Want deze combinatie van buscamper en halfintegraal is toch weer net even anders. Anders dan de smallehalfintegralen van de concurrentie. De Combo X 150 combineert de compacte buitenmaten van de buscamper met het ruime interieur van de halfintegraal.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
zwerfautoclub
zwerfautoclub
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Zwerfautoclub Regio Antwerpen
Zwerfautoclub Regio Antwerpen
De zwerfautoclub Regio Antwerpen bestaat al meer dan 20 jaar en zorgt regelmatig voor leuke activiteiten. De club behoort tot de overkoepelende organisatie PASAR. De meeste activiteiten vangen aan op vrijdag, de dag van bijeenkomst, iedereen krijgt de gelegenheid om de voorbije belevenissen bij te praten. Zaterdag vertrekken we afhankelijk van de activiteit met de zwerfauto, per fiets, te voet of met het openbaar vervoer naar de plaats van het gebeuren. Dat kunnen musea zijn, fabrieken, een natuurdomein of zaken waar het publiek geen toegang voor heeft. Zondag staat er weer iets anders op het programma. De sluiting vindt gewoonlijk plaats rond de middag zodat iedereen voldoende tijd heeft om rustig naar huis te rijden. Eén of tweemaal per jaar wordt een buitenlandse reis georganiseerd.
Informatie over de club en de activiteiten kan u bekomen bij: Voorzitter: Robert Vermeulen e-mail: vermeulen.robert@telenet.be Bestuursleden: Luc Reymen e-mail: reymenengels@skynet.be
12-04-2021
Het is nog wat winter
Nog een beetje winter
%%%FOTO3%%%
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
06-04-2021
Erba Nova nieuw voor 2021
Eriba Nova 555 nieuw voor 2021
Met de Nova 555 ontdekken we bij Eriba voor het eerst een hefbed in zulk type gezinscaravan.
Kom je met een bijna 8 m lange Nova 555 op een camping gereden zie je alle blikken in je richting draaien. Dus oppassen, niet te veel klungelen en het gevaarte proberen keurig op zijn plaats maneuvreren.
Aan de vensters merkt je op dat het om een indeling gaat met stapelbedden. Kom je binnen langs de brede deur is er helemaal geen twijfel meer. De indeling met kinderkamer achterin is reeds lang in gebruik. Kijken we naar voor zien we het hefbed boven de knappe zitgroep. Voor Eriba is dat een opvallende nieuwigheid. Dat zorgt voor extra slaapgelegenheid zonder ombouwen van de zitgroep.
Het interieur is opgebouwd in een moderne stijl met afwisselende kleuren gaande van donkerhout decor met zwarte handgrepen aan de deuren en laden. Lichte kleuren voor wanden en hefbed, samen met de grijze kussens vormen ze een schitterend harmonisch geheel zelfs de vloer past er prachtig bij. De bovenkasten onder het hefbed zijn redelijk klein, kan moeilijk anders ze zakken mee met het bed tot tegen de rugkussens. Dat geeft de gelegenheid om ‘s morgens een hapje te doen terwijl er nog iemand geniet van het 2,1 x 1,5 m grote hefbed. Om in uit het bed te geraken is het bijgeleverde laddertje een noodzaak. In de U-zitgroep met de grote tafel, comfortabele zittingen en ruim bemeten is het aangenaam om te vertoeven
Keuken
De aanpalende keuken is ruim genoeg voor een groot gezin. Op het aanrecht met geïntegreerde kookvuren achteraan en de spoelbak is nog plaats voor een koffie apparaat. Er blijft nog genoeg werkblad over om de ingrediënten van de culinaire genoegens voor te bereiden. Onderaan zijn grote laden voor een uitgebreid keuken materiaal. Boven verbergen de grote witte deuren van de bovenkast veel plaats. Zij kunnen een deel bagage opvangen dat niet in de bovenkasten van zitgroep kan. Tegenover de keuken heeft men de 142 l koelkast geplaatst.
In een caravan met een opbouwlengte van 6.64 m mag men een goed bruikbaar sanitair verwachten. Het wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, een wastafeltje in de hoek en om te douche is er voldoende bewegingsvrijheid. Toiletgerief en bijhorigheden vinden gemakkelijk plaats in de kast, leuk is de grote verlichte spiegel.
Aan bergruimte geen gebrek, alle zitbanken kunnen open en aan één buitenzijde zijn kofferdeksels langs waar men ook bagage in en uit kan laden. Bijzonder het grote luik dat het onderste stapelbed afsluit is handig. Daar kan gedurende de reis een fiets in vervoerd worden.
Naar de kinderkamer.
In de Nova 555 is een schuifdeur die de kinderkamer kan afsluiten. Indien nodig kan men de treinzit in de kinderkamer ombouwen tot een bed. Zo kunnen hier al zeker drie kinderen het nachtje doorbrengen. Trouwens bij dag is er voldoende om huisspelletjes te doen. Zelfs kleren en speelgoed kunnen in de kinderkamer geborgen worden.
Verspreid over het hele interieur is er bij avond voldoende verlichting voorzien. Voor de nacht geven kleine blauwe lichtjes het middenpad aan.
Met de 55 l watertank aan boord hoeft men niet om de haverklap naar de kraan te lopen om ze bij te vullen. Om het rijplezier niet te bederven vraagt hij wel een trekauto met de nodige pk’s onder de motorkap.
De Nova 555 is een schitterende caravan zowel van binnen als langs buiten. Het interieur is doordacht ingericht om zelfs grote gezinnen een comfortabel verblijf aan te bieden. Zoals men van Hymer mag verwachten is hij keurig en met goede materialen afgewerkt.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
07-03-2021
Opmerkelijke Concorde
Liner 1090 GIO, de luxe mobiel voor klassieke auto's
Nieuwe layout Liner 1090 GIO
Nieuwe jachtlounge straalt een exclusieve clubsfeer uit
Klassieke autogarage voor verschillende modellen
Ongeveer 27 m² vloeroppervlak en 15 ton MTM
"Wat een geweldige indeling", zullen veel liefhebbers van klassieke auto's onder liefhebbers van luxe kampeerauto’s zeggen. Met de nieuwe Liner 1090 GIO brengt Concorde autodromen weer tot leven.
Met een intelligente constructie is Concorde erin geslaagd om een comfortabele garage voor klassieke auto's te integreren in zijn luxe voering. Liefhebbers van oldtimers zoals het Porsche 911 F- of G-model, Ferrari Dino of bijvoorbeeld Mercedes-Benz SL 280 Pagoda kunnen gemakkelijk hun waardevolle meesterwerken in de voering onderbrengen.
Hiervoor zorgt de oldtimergarage, waarin elk “sieraad” met verschillend instelbare spoorbreedtes / wielbases afzonderlijk is ondergebracht. Alleen beperkt door een gewichtslimiet van 1.400 kilogram en volumemetingen, die limieten stellen in hoogte van 1,36 meter en lengte van 4,30 meter. Afhankelijk van de stand van het sleepoog op de oldtimer kan de garagelier links of rechts versteld worden. De garagelift kan ook worden beladen met maximaal 80 kilogram voor reservewielen of gereedschapskisten, of als fietsenrek.
Van buitenaf schittert de Liner 1090 GIO met zijn gebruikelijke aantrekkelijkheid. Alleen een gewijzigde positie van de slaapkamerramen, als gevolg van de garageconstructie, duidt op deze nieuwe indeling. Decor en folies, het (optionele) Bird-View-System evenals het klepontwerp en hun functionaliteit komen overeen met de standaarduitrusting van een Concorde-Liner. Door de exclusiviteit van deze plattegrond zijn individuele ontwerpverzoeken uiteraard mogelijk.
De uitgebreide en comfortabele garageconstructie resulteert in een kleine ruimtebesparing in de woonkamer en in de keuken. In het woongedeelte compenseert de visuele uitstraling en het slimme concept van de nieuwe ronde zitgroep “Yacht Lounge”, die een bijzondere clubsfeer uitstraalt, de met 10 centimeter ingekorte ruimte. De tafel is flexibel verplaatsbaar en de uittrekelementen in het voeteneind kunnen flexibel worden gebruikt. De meubelkleur en (optioneel) lederen bekleding in "Jatoba Brilliant" en "Vanilla" stralen exclusieve Concorde-elegantie uit. Bovendien is dit gebied opgewaardeerd met een 32-inch tv-monitor.
De bekende exclusieve Concorde keukeninrichting komt uit de Centurion op Daily. Dit scheelt 25 centimeter, maar merk je niet op in het handige scala aan functies. De spoelbak met roestvrijstalen onderstel, de hybride kookplaat en de uitschuifbare keukenpoot en de Dometic combikoelkast plus magnetron zorgen nog steeds voor veel kookplezier.
Ook de badkamer met grote douche met (optioneel) regenwoudkop en handdouche evenals verwarming en handdoekdroger komt overeen met het vaak gewenste Concorde niveau.
De slaapkamer presenteert ook voeringkwaliteit. De "verhoogde" garageopstelling beperkt de stahoogte slechts onbeduidend. Het is groot genoeg en comfortabel. De royale bed afmetingen en de uitrusting met bijvoorbeeld tv en soundbar blijven behouden.
De basisprijs van de Liner 1090 GIO bedraagt ongeveer 390.000 euro, inclusief zitgroep “Yacht Lounge” en garagelift. Verdere exclusieve speciale uitrusting vervult de individuele opties en wensen die bij Concorde in de gebruikelijke stijl en uitgebreide selectie beschikbaar zijn.
Meer informatie: www.concorde.reisemobile.eu
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
10-02-2021
minder inschrijvingen
Nieuwe- en tweedehandsverkoop voertuigen maakt valse start
De inschrijvingen van alle categorieën nieuwe voertuigen gaan voor de maand januari in het rood – ook die van de nieuwe motorfietsen (-33,1%), de enige categorie die vorig jaar wist stand te houden. Bij de tweedehandsvoertuigen scoren enkel de motorfietsen en zware vrachtwagens beter dan in de maand januari van vorig jaar. Opvallend is dat tweedehands personenwagens het sterkst dalen (-12,9 %). Toch kunnen we deze dalingen niet geheel toeschrijven aan de annulering van het Autosalon : de gevolgen daarvan moeten we op langere termijn evalueren. Een positieve noot tot slot is het aandeel van nieuwe personenwagens met CO2-uitstoot van minder dan 109 g/km: die overschrijden nu de helft van het aantal inschrijvingen (52,8 %), met dank aan het grote aantal hybride (voor het eerst meer dan 25 %) en het stijgende aantal elektrische wagens.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “De inschrijvingen van nieuwe voertuigen zitten voor alle categorieën in het slop. Vooral nieuwe personenwagens (-26,5 %), nieuwe motorfietsen (-33,1 %) en nieuwe vrachtwagens van 3,5-12T (-39,5 %) krijgen klappen. In mindere mate zien we deze negatieve tendens ook bij de tweedehands voertuigen – met uitzondering van de motorfietsen (+8,1 %) en zware vrachtwagens (+3,8 %) die er wel op vooruit gaan. Corona bestendigt de onzekerheid in de markt, terwijl we de concrete impact van de annulering van het Autosalon pas over enkele maanden kunnen evalueren: heel wat nieuw aangekochte wagens in de salonperiode worden immers pas later geleverd en op dat moment komen ook extra wagens vrij voor de tweedehandsmarkt. Wel een positieve noot om te besluiten : er zijn nu meer dan de helft nieuwe wagens met een lage CO2-uitstoot ingeschreven dank zij een sterke toename van het aantal hybride (25,7 %) en elektrische wagens (2,8 %), die nu samen meer verkopen dan dieselwagens...”
Persbericht TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
31-01-2021
Naar het restaurant met de zwerfauto
Met de kampeerauto op restaurant.
Sinds we niet meer op restaurant kunnen en zelfs niet naar het buitenland staat de kampeerauto daar stilletjes in de garage, misschien ergens op een parking of langs de straat.
Door de Corona pandemie zijn veel restaurants gesloten. Bij een aantal kan je echter een kant en klare maaltijd afhalen. Voor zwerfautomobilisten kan het nog beter. In plaats van een maaltijd af te halen kan je het ter plaatse op smullen. Mits afspraak mag je op de restaurant parking komen staan. De maaltijd wordt dan kant en klaar aan uw deur afgegeven. Het wordt een leuke avond, niets is gezelliger dan in je eigen woonkamer op wielen te genieten van lekker eten en een drankje.
Hoe beginnen?
Surf naar campermeal.be
Reserveer bij het deelnemend restaurant en meld dat je met een kampeerauto komt. Schrik niet er is een ruime keuze.
Parkeer op de parking van het restaurant of in de buurt. Bestel je maaltijd.
Smakelijk. Het een wordt gebracht aan je kampeerauto.
Achteraf heeft de kampeerauto nog eens wat kunnen rijden, een noodzaak om batterijen bij te laden en de motor eens warm te laten draaien.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-01-2021
BOB Campagne
BOB Campagne
BOB - campagne
BOB-campagne: ondanks corona 110.000 bestuurders gecontroleerd op alcohol achter het stuur 2,2% van de bestuurders blies positief
Ondanks de coronamaatregelen heeft de politie tijdens de BOB-campagne deze winter bijna 110.000 bestuurders een blaastest laten ondergaan. Hoewel de overgrote meerderheid van de bestuurders goed beseft dat drinken en rijden absoluut niet kan, blies 2,2 % van alle bestuurders toch nog positief. Het overgrote deel van de controles gebeurde overdag, aangezien er een avondklok van kracht was in heel het land. Toch bliezen nog 779 bestuurders positief tijdens de nacht, ofwel gemiddeld 18 bestuurders per nacht tijdens deze campagne. Deze resultaten tonen aan dat het nodig is en blijft om onder alle omstandigheden te controleren op alcohol achter het stuur.
Algemene resultaten Ondanks alle gezondheidsmaatregelen en het feit dat al die coronamaatregelen moeten gehandhaafd worden, heeft de federale en de lokale politie de voorbije 6 weken tijdens de BOB-campagne toch bijna 110.000 bestuurders gecontroleerd op alcohol achter het stuur. Dat zijn ruim 2600 controles die elke dag gebeurden. Het is door de bijzondere omstandigheden van dit jaar onzinnig om dit cijfer te vergelijken met de situatie van de voorbije jaren.
Op 109.932 uitgevoerde testen bleek een zeer kleine groep positief te blazen. 2458 bestuurders ofwel 2,2% van alle bestuurders blies positief. De overgrote meerderheid van die groep had wel meer dan 0,8 ‰ in zijn bloed.
Aantal uitgevoerde testen Aantal positieve testen (tussen 0,5 en 0,8 ‰) Aantal positieve testen (> 0,8 ‰) % Totaal aantal positieve testen % 2020-2021 109.932 739 0,6 1719 1,6 2458 2,2
Tijdens de nacht nog altijd meer bestuurders onder invloed 90% van alle controles deze winter gebeurde overdag. Dat is logisch aangezien een avondklok van kracht was. Overdag op weekdagen liep 1,5 % van de bestuurders tegen de lamp. Op weekenddagen was dat 2%.
Ondanks de avondklok waren er ook nog steeds bestuurders die ’s nachts onder invloed van alcohol op onze wegen rondreden. Het percentage positieve bestuurders tijdens de nachten, lag tijdens deze BOB-campagne nog altijd 3 à 4 keer hoger dan overdag. Op weeknachten gaat het over 8% van de gecontroleerde bestuurders die positief blees, tijdens weekendnachten over 7%. In totaal waren er 779 die ’s nachts gepakt werden met te veel alcohol achter het stuur. Dat zijn gemiddeld 18 chauffeurs tijdens elke nacht van de BOB-campagne.
Weekdagen Weekend Dag Nacht Dag Nacht Aantal uitgevoerde testen 50462 3099 49233 7138 Aantal positieve testen 1,5% 8% 2% 7%
Conclusie In moeilijke omstandigheden heeft de politie deze winter toch in heel het land alcoholcontroles gedaan. Dat blijft absoluut noodzakelijk, want zelfs in deze vreemde tijden blijft een kleine groep bestuurders zeer hardleers als het gaat over de combinatie alcohol drinken en rijden. Opvallend is dat zelfs in een periode waarin een avondklok van kracht is, er elke nacht in ons land toch nog 18 bestuurders betrapt worden wanneer ze onder invloed van alcohol rondrijden. Dat is het beste bewijs dat het nodig is om op elk moment en onder alle omstandigheden te blijven controleren op alcohol achter het stuur.
Meer info: Vias
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-01-2021
LMC Vivo 580 D Kennis making
LMC Vivo 580 D
De LMC Vivo 580 D vinden we in de middenklasse en heeft een opmerkelijke indeling.
Een caravan met kopkeuken en achteraan een badkamer over heel de breedte van het interieur vinden we niet bij alle merken. Daar tussen zien we een Frans-bed en een knappe keuken. Met zijn panorama venster en de centrale zitgroep geeft hij een ruime indruk.
Langs buiten.
De Vivo 580 D heeft buitenbeplating in gladde aluminium al is het wel een optie. Vooraan heeft hij een groot getint venster dat tot in het dak doorloopt en zeker een blikvanger is. Het afgeronde voorfront met brede handgrepen in uit polyester. Achteraan zijn in de bumper moderne lichten geïntegreerd. Wegens de ongewone indeling staat de buitendeur ver naar voor. In de disselkoffer is voldoende plaats voor 2 gasflessen en “allerlei”
Interieur
Het meubilair in licht houtdecor geeft een huislijk gevoel. Voor de opvallende bovenkasten heeft men gebogen witte deurtjes genomen met een houtdecor band plus bijpassende chroomprofielen. Kussens vormen een harmonisch geheel met het meubilair. Zoals we gewoon zijn van LMC zit het meubilair stevig in mekaar en is keurig afgewerkt. Om de inhoud van de zitbanken te bereiken hoeft men niet eerst een kussengevecht te leveren. Nu we ons bij de zitgroep bevinden ontdekken we dat we eens op de comfortabele zitbanken vertoeven het tafelblad niet verschuifbaar is. Niet zo leuk bij het eten. Ook van en op de zitbanken geraken zou beter kunnen met een verschuifbaar tafelblad. Aan de vlakbij staande keuken is het leuk werken voor de kok van dienst. Drie kookvuren en afwasbakje zijn afdekbaar met de bekende donkere platen. Link en rechts is voldoende werkblad voorzien en een koffiezet machine misstaat er niet. Onderaan zijn drie brede laden en een kast, een 142 l Thetford koelkast met fout draaiende deur vult het vak tussen keuken en zitgroep op. Wandelen we naar achter komen we eerst bij het Frans-bed terecht dat voor de meeste reizigers lang genoeg is maar 1.36 m breed is nogal aan de smalle kant voor een bezadigd koppel. De opsmukkast aan de andere zijde is daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Zo komen we helemaal achteraan in de badkamer waar we “u” tegen mogen zeggen. Direct bij de deur staat het wc, geen gebrek aan plaats links en rechts en zelfs lange benen hebben geen plaats te kort. In de sierlijk gebogen wastafel is een RVS waskommetje met onderaan kasten en boven hebben ze deurspiegels. Vervolgens is er een ruime douchecel. Hier en daar vinden we stopcontacten en verschuifbare lichten als ook een rookmelder en slierten onrechtstreekse verlichting.
De LMC Vivo 580 D is een keurig afgewerkte caravan. Een koppel kan genieten van de ruimte vooral badkamer en keuken scoren hoog. Voor de knap uitziende zitgroep zal de fabrikant uit Sassenberg iets anders moeten vinden voor het vaste tafelblad.