Het Sloveense dochtermerk van Adria laat zich niet onbetuigd en brengt zowel vernieuwingen van de halfintegralen als bij de camperbussen.
Sunliving bouwt zijn gamma uit met een nieuwe smalle halfintegrale. Het is de 6,79 m lange C65SL op Fiat Ducato of op Citroen Jumper met verlaagd chassis. Achterin zijn verhoogde 0,8 m brede verhoogde bedden, die men tot 2 m breed kan samenvoegen. Vanzelfsprekend is daaronder een groot bergvak. Een ruime badkamer met afzonderlijke douche, een rechte keuken met kookvuren op een rijtje, een lange zitbank met aan de overkant nog een vergelijkbare zitbank maken het meubilair uit.
Er is ook wat nieuws te vertellen over de 'gewone' halfintegrale. De 7 m lange Sun Living S70SL zal de reeks aanvullen. De indeling is identiek aan de C65SL. In de S klasse is nu een 1,9 x 1,25 m groot hefbed aan boord. Opmerkelijk is de tot 140 l vergrootte koelkast, in vorige modellen hadden die slechts 83 l inhoud.
De camperbus reeks V wordt voor 2022 aangevuld met de V55SP en de V65XL. De kleinste de V55SP met een lengte van 5,44 m heeft achterin een hefbed van 1,95 x 1,45 m. Voor de 6,36 m lange V65XL met een super hoog dak heeft men een in de hoogte verstelbaar hefbed bedacht en achterin lange zitbanken. De prijzen beginnen vanaf 40.000 euro inlichtingen www.sun-living.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Pilote voor 2023
Pilote RM 54
De Franse fabrikant van de Pilote kampeerauto's lanceert voor volgend modellenjaar de hanfinterale P696U met een enorme u-zitgroep en de camperbus V633M met een super hoog dak om moderne fiesen in de garage gemakkelijker te kunnen meevoeren.
In het algemeen is er in een 7 m lange halfintegraal niet veel levensruimte. In de nieuw voorgestelde 9696U neemt het vastbed geen plaats in, in de plaats is er een ruime U-zitgroep met een panoramisch uitzicht. De sofa achter de passagierszit is 2 m lang, de tafel kan opklappen. Aan de sofa achter de chauffeur zijn veiligheidsgordels voor 2 personen, één kan in de rijrichting zitten. Boven de U-zitgroep achterin hangt het elektrisch verstelbaar hefbed van 2 x 1,6 mvgroot dat nog niet was opgevallen.Twee slapers zullen er zeker van genieten. Nog een knap stukje is de badkamer direct achter de stuurcabine. Ze is afsluitbaar met schuifdeuren, waardoor zelfs een kleedkamer ontstaat, direct bij de kleerkast. Het nadeel van deze indeling is dat er minder kasten zijn om bagage te bergen. Fietsen moeten achteraan op de drager. Als basisvoertuig deed Pilote beroep op Fiat Ducato.
De nieuwste bezienswaardige Pilote camperbus is de V633M met een lengte van 6,36 m. Fiat Ducato bestelwagens van die lengte worden veel gebruikt om om te bouwen tot een campeerbus. Met een extra verhoogd dak tot 2,79 m ziet men er niet veel rijden. Achterin kan het langs dubbelbed met een elektrische bediening hoog opgetrokken worden. Onderaan heeft men dan een garage of bergruimte van zo meer eventjes 1,85 m hoog. Voor de nacht kan je het bed laten zakken tot er genoeg hoogte overblijft voor de moderne fietsen met een hoog stuur. Vooraan is vanzelfsprekend veel stahoogte en kan men hoge bovenkasten installeren. Heel die constructie heeft wel wat invloed op de stabiliteit bij zijwind en in de bochten. Een beetje opletten is dus de boodschap.
info www.pilote.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Morello voor 2023
Morelo RM 78
Voor enkele jaren nam Morelo zijn alkoof types uit productie. Wegens de huidige grote vraag naar alle soorten kamperauto's bouwde de fabrikant voor 2022 een reeks luxe alkoof modellen op Iveco Daily.
Dat een alkoof type niet altijd een goedkope familie wagen hoeft te zijn bewijst Morelo met de luxe Palace types. In het aanbod voor volgend jaar zitten vijf indelingen die allen net geen 5 ton op de weegschaal zetten. Drie ervan hebben een garage voor een brommer de andere zijn voor fietsen. Boven de garages vinden de zwervers ofwel 2 enkele bedden, een eilandbed of een prachtige U-zitgroep. In het voorlopig beperkt aantal kampeerauto's wordt het uitrustings pakket ComeBack vanaf fabriek ingebouwd. Dat kan een verschil van rond de 40.000 euro uitmaken. Tot het pakket behoren een 210 Pk sterke turbodiesel met 8 traps Wandlerautomaat, een rijveiligheidspakket en lithium batterijen. Om u een idee te geven de Palace A94L kost met het Comeback pakket rond de 255.000 euro Meer informatie: www.morelo-reisemobile.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Adria voor 2023
Adria 2122
De ontwerpers van Adria hebben zeker niet stil gezeten. zo is al zeker de Sonic al flink opgewaardeerd. Hij kreeg een totaal nieuw interieur, met meer uitrusting inclusief de Mach-Digital-App voor op afstand gestuurde brandstof controle via de Smarphone. Nieuw in het programma is de 7,5 m lange Sonic 700 DL met zitbanken langs de zijkanten van de zitgroep, achterin zijn enkele bedden en vooraan een hefbed. Deze luxe zwerfauto's hebben een Fiat Ducato basisvoertuig met verlaagd chassis met verwarmde dubbele bodem die als technische ruimte wordt benut.
Voor de Coral en de Matrix reeksen heeft men een beter gestroomlijnd koetswerk bedacht. Het ergonomisch interieur zal bij veel kampeerders zeker in de smaak vallen. Daarbij krijgen de halfintegrale typen 650 SL met halve zitgroep een lange zitbank enkele bedden en hefbed zoals de 650 DL met zitbanken tegen de zijwanden in de zitgroep plus een speciaal aangeboden uitrustingspakket.
Ook camperbussen bleven niet in de kou staan. De Twin Sports met hefdak komt op de nieuwe Fiat Ducato te voorschijn, de Citroen Jumper gebruikt voor de Axess typen bekomen 3 nieuwe indelingen. De Twin Sports 640 SG pronkt met een nieuw bedsysteem. De 0,80 m brede bedden laten zich volledig tegen de wand omhoog klappen. Zo onstaat gedurende de verplaatsingen een enorme laadruimte of garage. De bovenkasten zijn vervangen door sterke waterdichte tassen die je kan afnemen en thuis in - zen uitladen. De Twin Sports 600 SPB is achterin uitgerust met met een elektrisch verstelbaar hefbed. De Twin Sports met achterin de klassieke bedden hebben nu weg klapbare lattenbodems. De bedden in het dakbed zijn 2,O x 1,05 m groot terwijl de zithoogte er 1,05 m bedraagt. De prijzen beginnen ongeveer bij de 54.000 euro.. Meer informatie www.adria-mobil.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Frankia voor 2023
Frankia 2122
De halfintegrale NEO rolt het nieuwe jaar binnen met een compact dwarsbed interieur en als speciaal model Black Line. De grote integrale Titan Next werd beter uitgerust.
De Frankia Neo Behoort tot de lichtste halfintegralen op Mercedes Sprinter van de kampeerauto markt. Met iets minder dan 3 ton rijklaar gewicht kan hij nog 500 kg laden om binnen de gewichtgrens van 3,5 ton te blijven. De vorig jaar voorgestelde indeling met enkele bedden GDK heeft nu een dwarsbed. De Neo BD is nu 6,82 m lang, 17 cm korter als het type met enkele bedden. Daarmee kon men zelfs nog 20 kg gewicht uitsparen. Volgens de fabrikant weegt hij nu welgeteld 2.956 kg in rijklare toestand. Het dwarsbed is 2,03 x 1,4 m groot. Voor lange gebruikers dus geen probleem om lekker gestrekt te slapen. De indeling met dwarsbedden is ten voordelen van de zitgroep in de Neo BD. Hij heeft een L-zitbank en tafel op centrale poot, daarbij nog een ruime zijzit. Ook de keuken deel de in de winst en werd iets breder. De Neo GD met enkele bedden, kleinere keuken en zijzit worden niet meer gemaakt. Naast de Neo standaard versie stelt Frankia de Neo Black Line voor. Langs buiten is hij herkenbaar aan de zwart gelakeerde stuurcabine en de zwarte decorstukken op de wanden van het koetswerk. voor het interieur is meer houtdecor gebruikt, speciale kussen bekledingen en als uitzonderlijk model een omvangrijke uitrusting waaronder het Mercedes multimedia systeem, navigatie toestel, achteruitrij camera en zonnepanelen. Schakelen we even over van klein naar groot met de integrale Titan Next gebouwd op Fiat Ducato cmet AL-KO chassis en dubbele as. Hij wordt zoveel mogelijke als autark voertuig uitgerust. zo kreeg hij het nieuwe Indutoilet systeem van Thetford en moet de fäcaliën tank veel minder geledigd worden. Zonnepanelen en de lithium batterij maken hem minder afhankelijk van het stroomnet. Voor de 7,86 m lange Titan Next met enkele bedden zijzitbanken in de zitgroep moet men toch minstens 150.000 euro op tafel leggen
Meer info www.frankia.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Weinsberg voor 2023
Weinsberg RM 60 CaraCore en CaraHome. De integrale en de alkoofversies van Weinsberg werden lichter gebouwd ten voordele van de lading. Gelijktijdig hebben de ontwerpers de interieurs opgefrist. Tot zelfs 30% meer lading belooft de fabrikant voor de superlichte types van de reeksen CaraCore en CaraHome. Hij kon dit verwezenlijke door een lichtere zitconstructie te maken en lichtbouwplaten voor de meubelen te gebruiken. Door de gegolfde kernstructuur zal de opbouw even stabiel zijn. Kunstbladveren reduceren het gewicht van het chassis. Noch wat puzzelen met de lithium batterijen zodat alles samen redelijk wat minder kilo's materiaal aan de kampeerauto's gebruikt werden. Deze nieuwe lichte modellen hebben een 52 mm dikke bodemplaat met waterafstotende XPS isolering. Als nieuw superlicht type voor 2022 wordt de CaraCore 700 MEG met enkele bedden boven de garage, net zoals de alkoof CaraHome 650 DG met dubbel bed achterin boven de garage aangeboden. We zullen andere indelingen met bedden variante vinden zoals in de CaraHome 650 MEG. Het interieur van de reeksen krijgt een andser uitzicht met de nieuwe bovenkasten en deuren zonder handgreep, maar met een drukknop sluiting.
Voor de integrale CaraCore van Weinsberg bedachten de ontwerpers verbeterde gasfleskasten. De flessen staan nu naast elkaar en zijn gemakkelijker om te wisselen. Voor alle kampeerauto's van het merk wordt de pas vernieuwde Fiat Ducto gebruikt. Eveneens kunnen de klanten voor iedere Weinsberg kampeerauto het Truma iNet-X-Systeem bestellen. Vanaf het controle paneel of een smartphone-app kan de Truma, de Alde verwarming en de Dometic luchtkoeler bedient worden. Dat is nog niet alles want het kleurige aanraakscherm geeft de binnen en buitentemperatuur aan, ook de stand van het verswater, gas dat nog in de fles is en de lading van de batterijen. meer info: www.weinsberg.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-08-2022
Caravansalon Düsseldorf
CARAVAN SALON DÜSSELDORF op recordkoers
exposanten uit 34 landen Producenten maken indruk met innovatieve noviteiten
Voor het eerst in haar 61-jarige beursgeschiedenis, verbreekt CARAVAN SALON DÜSSELDORF haar eigen record van 700: maar liefst 736 exposanten uit 34 landen zullen van 27 augustus tot en met 4 september 2022 vrijwel de volledige internationale branche met talloze highlights weergeven. Daarmee is de beurs in Düsseldorf ’s werelds grootste evenement voor de mobiele vrijetijd. In 16 beurshallen ook dat is een unicum is alles te vinden, wat het hart van mobiele woning-liefhebbers en outdoor-fans sneller laat slaan: kampeerauto’s en caravans (hallen 1, 4, 6, 7a, 9-12, 16 en 17), kampeerbussen (hallen 12 en 15), premium-voertuigen (hal 5), de Starter Welt (hal 7), Travel & Nature en Equipment & Outdoor (hal 3) en Technololgy & Components (hallen 13 en 14). Iedere bezoeker kan zich op www.caravan-salon.comindividueel op zijn tour voorbereiden en zijn of haar lievelingsroute door de 16 hallen samenstellen. Een interactieve hallenplattegrond, de omvangrijke exposanten- en productendatabank, waarin de exposanten zich met hun beursnoviteiten presenteren, en ook de ‘My Organizer’-functie zijn ideale hulpmiddelen voor de planning van een beursbezoek in Düsseldorf. Zo kan de excursie door de beurshallen van CARAVAN SALON met de passie die iedereen in de branche en de scene verbindt, nu al beginnen.
%%%FOTO1%%%
Abenteuer Selbstausbau een feest voor techniekfans – samplestaplaatsen aantrekkelijk voor wijntelers en boerenbedrijven
Het aanbod van producenten, handelaren en organisaties wordt uitgebreid met aantrekkelijke speciale tentoonstellingen. Bij de presentatie ‘Abenteuer Selbstausbau’ (doe het zelf-uitbouwavontuur) op het buitenterrein tussen de hallen 5 en 9, zijn er voor alle geïnteresseerden praktische tips voor het om- en uitbouwen van zwerfauto’s. Hier kunnen bezoekers zich door experts uit de scene ook over de installatie van losse modules, het ontwerp van de indelingen, elektrische installaties, lichtgewicht bouwmaterialen, watervoorzieningen, werkplaats- en materiaalkunde, inrichting en over de daadwerkelijke kosten en de tijd die met een uitbouw gepaard gaan, laten informeren.
Vooral voor boerenbedrijven, wijntelers en de gastronomie, zijn de samplestaplaatsen op het buitenterrein tussen de hallen 9 en 17 interessant. De vakmensen van de Caravaning Industrie Verband (CIVD) presenteren staplaatsen binnen uiteenlopende categorieën. Het aanbod reikt van basisstaplaatsen met stroomvoorziening, via plaatsen met water toe- en afvoer en elektrische laadstations tot aan premiumplaatsen met volledig automatische reinigingsstations voor campingtoiletten.
%%%FOTO2%%%
Starter Welt’ in hal 7: een must voor beginnende caravaning-fans
De Starter Welt in hal 7 laat nieuwkomers zien, waar ze bij het aanschaffen of huren van kampeerauto’s en caravans op moeten letten. Hierbij is onafhankelijk advies gegarandeerd. Bij het veelzijdige podiumprogramma staan naast de basiskennis ook de thema’s aantrekkelijke reisroutes inclusief de planning voor starters, wettelijke bepalingen en de voorbereiding van het voertuig voor de reis centraal. De experts beantwoorden uiteraard ook graag alle vragen en bieden individueel advies.
E-Bike-Parcours voor hal 15
De vakantievorm caravaning is ook zeer geschikt, om vakantieplekken met elektronische voertuigen en fietsen te verkennen en zo ook ter plaatse mobiel te zijn, daar deze vervoersmiddelen eenvoudig te transporteren zijn. Op het buitenterrein voor hal 15, biedt het E-Bike-Parcours bezoekers de gelegenheid, om op een afgescheiden terrein de eigenschappen van e-bikes, e-scooters en eco-movers uit te proberen.
Hal 3 overlaadt bezoekers met droombestemmingen en outdoor-trends
In hal 3 is er onder het motto ‘Travel & Nature’ alles te vinden, wat het hart van outdoor-fans begeert. Naast uitrusting, waaronder vouwcaravans, voor- en daktenten, kampeer-, iglo- en trekkerstenten, zijn het vooral de droombestemmingen naar dichtbij gelegen en verre oorden, die bezoekers zullen inspireren.
Een bezoek aan hal 3 van CARAVAN SALON DÜSSELDORF is zodoende ook een uitstapje naar aantrekkelijke vakantiewerelden. Het troont caravaning-fans mee naar talrijke vakantiebestemmingen en laat hen wegdromen over toekomstige reizen.
Op het event-podium ‘Travel & Nature CONNECTED’, waar caravaning-
toerisme, outdoor-activiteiten en natuurbelevenissen centraal staan, wordt door exposanten en reisexperts een bont programma aangeboden. Hier kunnen bezoekers informatie inwinnen over noviteiten op het gebied van equipment, sport en bestemmingen. De Traumtouren-presentaties, die ook in het podiumprogramma in hal 3 zijn geïntegreerd, gaan over spannende, bijzondere en avontuurlijke campertochten. Zuid-Amerika-expert Uwe Hamm beschrijft de schoonheid van Mexico onder het motto ‘Meer dan tabasco en tequilla’. Ook Janette Emerich is weer van de partij en zal haar Panamericana-tochten 1 & 2 en een etappe dwars door Frankrijk van de Loire tot de Atlantische Oceaan in haar bagage meebrengen. Kostja Abert ontvoert bezoekers naar
‘Droombestemming Wierrookstraat’, de belangrijkste handelsstraat uit de oudheid, en naar ‘Noordkaap – met de zwerfauto naar het land van de fjorden’. Voor geïnteresseerden, die niet op tijd in hal 3 kunnen zijn, biedt de live stream van alle presentaties op het podium van ‘Travel & Nature CONNECTED’ op www.caravan-salon.comen de sociale mediakanalen van de beurs een uitkomst.
%%%FOTO3
Experts uit de bloggers-scene live aanwezig
Experts op het podium van de Starter Welt (hal 7) en Travel & Nature
CONNECTED (hal 3) delen onder het motto ‘uit de praktijk voor de praktijk’ hun kennis met de aanwezigen. Naast deze vakmensen zijn er echter ook meerdere populaire bloggers, YouTubers en Instagram-experts uit de scene aanwezig, en presenteren onder meer het vaktijdschrift www.promobil.deen de ADAC Westfalen https://www.adac-westfalen.de hun knowhow op het podium.
Het échte reisgevoel in het Caravan-Center
Met 3.500 staplaatsen is het Caravan-Center tijdelijk de grootste parkeerplaats van Europa. Het terrein is van 22 augustus tot en met 5 september tijdens CARAVAN SALON geopend. Een overnachting kost voor twee personen met een eigen kampeerauto of caravan 20 euro en voor leden van de CARAVAN SALONclub 18 euro. De reservering van een parkeerplaats wordt sterk aangeraden, daar de vraag zeer groot is. De boeking is na het bestellen van een eTicket voor CARAVAN SALON op https://www.caravan-salon.com/caravan_Centermogelijk. Een overnachting in het Caravan-Center betekent dat men zich na afloop van een dag op de beurs over kan geven aan het echte reisgevoel. Hier kan de avond samen met caravaning-vrienden onder het genot van een koud drankje en lekkerheden van de grill in stijl worden afgesloten.
Tickets en prijzen van CARAVAN SALON DÜSSELDORF 2022
Een dagkaart voor volwassenen kost tijdens het weekend 18 euro en doordeweeks 16 euro (met korting in het weekend 15 euro en doordeweeks 13 euro), voor kinderen (6 tot en met 12 jaar) is een dagkaart tijdens het weekend 8 euro en doordeweeks 6 euro. Daarnaast wordt er van maandag tot en met vrijdag een namiddagticket voor 10 euro aangeboden (van 14:00 tot en met 18:00 uur). De prijs voor de Preview Day is voor volwassenen 35 euro (met korting 30 euro) en voor kinderen 8 euro. Alle tickets zijn te vinden in de ticketshop https://shop.messe-duesseldorf.de/caravan2022_dvan de beurs.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-07-2022
Nieuwe kleuren voor 2023 bij Sprite
Nieuwe kleurstelling Mondial- en Cruzer-interieur, Basecamp krijgt een nieuwe indeling!
Afgelopen seizoen was wederom een verkooptopper voor Sprite. Dat is voor Sprite echter geen reden om stil te zitten. Er komen nieuwe kleurstellingen en detailveranderingen. De Basecamp krijgt tevens een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed.
Deze nieuwe indeling, de Basecamp 3, heeft dezelfde lengte als de Basecamp 4.
Ook de indeling is nagenoeg gelijk, alleen hier heeft de voorzit plaats gemaakt voor een vast tweepersoonsbed.
De Basecamp wordt verder verfraaid met een nieuwe buitendecoratie in combinatie met fraaie aluminium 15 inch wielen.
Mondial SE en Cruzer SR
De focus qua modellenseries wordt de komende jaren gelegd op de Mondial SE en Cruzer SR serie. Beide series krijgen een update in de vorm van nieuwe interieurkleuren voor het meubelwerk, tafel en werkbladen.
Ook de buitenzijde van deze series worden verfraaid met nieuwe lichtmetalen velgen.
En daarbij krijgt de Mondial SE serie een andere stoffering.
De keuken van de Cruzer SR wordt voorzien van een nieuwe magnetron zonder draaiplateau.
De indelingen van de van beide series wijzigen niet.
Alpine Sport
Voor het seizoen 2023 ligt alle aandacht op de eerdergenoemde series. De instapserie Alpine Sport gaat na 10 jaar plaats maken voor de modernere Mondial SE serie. Eén model blijft echter nog doorlopen omdat de populariteit van dit model onverminderd groot blijft. De Alpine Sport 370 EK!
Dus ook komend jaar is deze bestseller nog gewoon verkrijgbaar.
De nieuwe caravans staan vanaf eind augustus in de showroom.
De prijzen van de Sprite caravans beginnen bij € 25.695, - voor de Alpine Sport, € 29.495, - voor de Mondial SE, € 33.295, - voor de Cruzer SR en de Basecamp is er vanaf € 31.795, -.
De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.
Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-07-2022
Vakwerk
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Düsseldorf Caravan Salon
CARAVAN SALON Düsseldorf 2022: ’s werelds grootste aanbod rond het thema caravaning
Drie extra hallen voor een beduidend groter aanbod
CARAVAN SALON Düsseldorf opent van 26 augustus tot en met 4 september 2022 op het beursterrein van Düsseldorf haar poorten voor de caravaning- highlight van het jaar. De toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravans, camperbusjes en uitrusting breidt het aanbod vergeleken bij het voorgaande jaar duidelijk uit en toont de hele wereld van de caravaning in meer hallen dan ooit tevoren. “We zijn heel blij dat we een groot aantal nieuwe firma’s en verschillende terugkerende firma’s van ons concept hebben kunnen overtuigen. De tentoonstellingsoppervlakte wordt met drie hallen uitgebreid. Daarmee presenteren we in maar liefst 16 hallen het aanbod van meer dan 600 exposanten op 250.000 m². Alleen op CARAVAN SALON is vrijwel het volledige merkenspectrum live te zien en daardoor is het alleen bij ons in Düsseldorf mogelijk om op één locatie producten te vergelijken bij de verschillende producenten. We kijken vol vertrouwen, en voorpret uit naar de komende editie van dit evenement,” aldus Stefan Koschke, Project Director Caravaning & Outdoor. In Düsseldorf vinden alle fans van de mobiele vrije tijd naast de voertuighoogtepunten, ook een keur aan accessoires, technische uitrusting, uitbouwonderdelen, daktenten, mobiele woningen, caravaning- en campingtoebehoren, outdoor-kleding, reisbestemmingen, campingplaatsen en staplaatsen voor campers.
Trend voor individuele en natuur-verbonden reizen
“De vakantie met camper en caravan kent al meer dan 10 jaar een enorme en aanhoudende groei. Door de pandemie is de trend voor individuele en natuur-verbonden reizen nog verder gegroeid,” zegt Daniel Onggowinarso, directeur van de Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD). “Daar het weer mogelijk is om vrijwel zonder beperkingen te reizen, zijn de mensen weer volop bezig met het plannen van vakanties. Daarom is een bezoek aan CARAVAN SALON voor zowel caravaning-fans als nieuwkomers dan ook zo interessant, want nergens anders is de bandbreedte aan voertuigen en toebehoren zo veelzijdig en kan men producten aanraken en beleven.”
ieuw: Preview Day op de eerste vrijdag
Voor het eerst zal er op de eerste vrijdag een Preview Day worden georganiseerd. Naast vertegenwoordigers van de media en vakbezoekers, kunnen exposanten ook eindgebruikers uitnodigen, om hen de mogelijkheid te bieden om op deze dag in een rustige setting een verkenningstocht over het beursterrein en door de hallen te maken. “Met dit aanbod willen wij de eerste beursvrijdag verder ontwikkelen en bieden daarbij onze exposanten de mogelijkheid om hun klanten gericht aan te spreken. Daarmee wordt een professioneel kader voor netwerken, ordergesprekken en business gecreëerd,” ligt Stefan Koschke toe.
Een dagkaart voor volwassenen in het weekend kost 18 euro en doordeweeks 16 euro (met korting 15 euro in het weekend en 13 euro doordeweeks). Voor kinderen (6 tot 12 jaar) is een dagkaart in het weekend 8 euro en doordeweeks 6 euro. Daarnaast kan er van maandag tot en met vrijdag voor tien euro een ticket voor de namiddag worden gekocht. De prijs voor de Preview Day-ticket bedraagt voor volwassenen 35 euro (met korting 30 euro) en voor kinderen 8 euro.
Actuele informatie en noviteiten zijn op het internet te vinden op www.caravan-salon.com.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-07-2022
In de warme landen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De Tourer van LMC op Ford
TOURER NIEUWE LAY-OUTS EN INNOVATIE OP FORD
De Tourer is nu in alle acht indelingen te bestellen. Het ontwerp hier was om een bijzonder licht en laag voertuig te ontwikkelen om een hoog laadvermogen te garanderen. De Tourer is momenteel een van de lichtste halfintegrale modellen. De tourer met een standaard coupé instap bevindt zich in het lagere mainstream-segment van de LMC-campers.
Een gebied met een moderne, eigentijdse inrichtingsstijl, die bijzonder klein is, maar spreekt ook grote gezinnen aan. Zoals gebruikelijk bij LMC is een hefdak voor extra slaapplaatsen mogelijk (behalve in de lift). Als prijsbewuste kampeerauto heeft de Tourer-serie vier indelingsvarianten T 630, T 660 G, T 720 en T 730 G in het portfolio. Kenmerkend hierbij is het lage totale hoogte 2,69 meter. Dit kwartet komt tot uiting in de vier extra plattegronden met elektrisch bedienbaar hefbed, de Tourer Liften. De liften zijn herkenbaar aan de toevoeging H in de typecode, bijvoorbeeld Tourer H 730 G. Dankzij de liftversies heeft de Tourer ook meer generatiepotentieel: hier zijn slaapplaatsen voor maximaal zes personen mogelijk.
Het terughoudende interieurdesign met licht houtdecor in wit en taupe weerspiegelt stijlvol de heldere en gestructureerde designlijn van LMC. De hoekige, greeploze meubels ademen rust uit. De standaarduitrusting omvat een extra brede kledingkast, eenpersoonsbedden met opklapbedfunctie, combinatiejaloezieën en de onderhoudsvriendelijke anti-vingerafdruk op alle oppervlakken. De uitschuifbare wastafel in de badkamer scoort punten, en de grote compressorkoelkast van 132 liter in de keuken. Meer opslagruimte wordt geboden door de verswatertank onder de vloer, die mechanisch wordt geleegd. Sfeerverlichting zorgt voor de juiste lichtsfeer. LMC toont de Innovan 590 als vierde lid van de sportieve, dynamische serie. Binnenkant en buitenkant van de Innovan reeks maakt indruk met een duidelijk gedefinieerde vormentaal. De LMC Innovan 590 is gebouwd op Ford-basis en verschilt dus in de chassisuitrusting van de Fiat.
Broers en zussen. De bijna zes meter lange nieuwe wordt gekenmerkt door een buitengewoon goed gevoel van ruimte. Het meest opvallende verschil met de Fiat is de stahoogte van 2,08 meter en de smallere totale breedte van 2,06 meter. Bij de meubelbouw onderscheidt het keukenblok zich door de geringere doorgangsbreedte en de grotere opbergruimte in de wandkasten door de extra hoogte. Het tweepersoonsbed achterin is voorzien van hoogwaardige matrassen en lattenbodems en zorgt zo voor een prima slaapcomfort. De intelligente rijhulpsystemen van Ford zorgen voor een hoog veiligheidsniveau, van het slaperigheidswaarschuwingssysteem tot de adaptieve ACC-snelheidsregelaar.
Handig is ook de voorruitverwarming met zijn geïntegreerde verwarmingsdraden. Je eigen smartphone zorgt voor eersteklas informatie en entertainment via Apple CarPlay of Android Auto. Qua prijs bevindt de LMC Innovan 590 zich in de lagere mainstream - met hoogwaardige apparatuur.
%%%FOTO6%%%
LMC Backrack+ is vanaf augustus te bestellen
De flexibele onderdelendrager LMC Backrack+ is speciaal ontwikkeld voor de LMC Innovan op basis van Fiat. Het modulaire systeem is vanaf augustus te bestellen en vergroot de opbergruimte op het voertuig. De Backrack+ wordt aan de achterdeuren van de zwerfauto bevestigd voor altijd veilig vervoer van sport- en vrijetijdsuitrusting. Op deze manier compenseert het systeem het ontbreken van een garage achter, die standaard is in grotere en dus aanzienlijk duurdere campers. De nieuwe LMC Backrack+ is ontworpen voor maximaal 80 kilogram extra bagage.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
13-07-2022
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
G+S ontwikkelt nieuwe luxe matras
Nieuwe luxe matras
Innovatieve ideeën voor matrasmakers op de Caravan Salon 2022 CSD première van de innovatieve G+S Medicool® hoes voor de nieuwe luxe matras Innovatief luxe matrasconcept voor het eerst met speciale TÜV-certificering Het nieuwe beursconcept en de locatie in Hal 14 Stand D 05 hebben hun waarde bewezen
“G+S, Die Polstermacher” is terug en wordt voor het eerst (opnieuw) gepresenteerd door de nieuwe eigenaren Kai en Judith Feyerabend. De vorig jaar vernieuwde beursstand stond vorig jaar op de nieuwe locatie in Hal 14 Stand D05. Een bijzonder hoogtepunt is de hoogwaardige luxematras, die in het voorjaar werd gepresenteerd en die waarschijnlijk een speciaal kwaliteitscertificaat van TÜV Süd op de beurs zal dragen en daarom objectief en aantoonbaar een bijzondere kwaliteit zal garanderen. De momenteel lopende test heeft betrekking op de duurzaamheidstest van deze G+S-matras, model: luxe. Het omvat bijvoorbeeld meer dan 30.000 loopcycli en het resultaat zal elk hoogteverlies en een mogelijke verandering in hardheid documenteren. Dit voegt volgens TÜV-testen een extra kwaliteitscriterium toe aan de matras. Dit criterium is het objectieve bewijs van kwaliteit dat de kwaliteit van de matras een snel "doorzakken" voorkomt en dus rugpijn en daardoor zelfs houdingsproblemen voorkomt. Over het algemeen is de bijzondere kwaliteit van deze luxe matras al door de schuimfabrikant gecertificeerd met een "Öko-Test-Standard 100". Deze keuring en certificering houdt onder meer in dat het materiaal geen schadelijke stoffen doorlaat die allergieën kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn speciale luchtdoorlatendheid en aangepast temperatuurgedrag belangrijke kwaliteitskenmerken. De stoffeerders vinden deze serieuze test- en keuringsprocedure belangrijk, omdat online reviews en objectieve certificaten en onderscheidingen van cruciaal belang zijn bij het kopen van een matras. De beslissende autoriteit is meestal een test door onafhankelijke consumentenorganisaties, waar kopers veel vertrouwen in hebben. TÜV-testprocedures zijn daarom bewust nauw gebaseerd op een strikte en objectieve methodiek. De verwachte positieve resultaten van de TÜV-test zijn gebaseerd op de bijzondere structuur van de G+S luxematras met een gecombineerde kubus-/piramidevorm. Het voordeel is een hoge puntelasticiteit, die zich optimaal aanpast aan de individuele lichaamsvorm en het gewicht. Een speciaal inzetstuk van viscoschuim ontlast vooral het schoudergedeelte, een groot voordeel bij het zijwaarts slapen. De hoogte van de koudschuimmatras met open poriën is 16 cm. Gemiddelde standaard is 12 cm. Een belangrijke kwaliteitsindicator is de dichtheid van het gebruikte koudschuim. Terwijl een gemiddelde van 30 kg/m³ de norm is, scoort de nieuwe matras met een zeer dynamische 55 kg/m³. Alleen al deze dichtheid zorgt ervoor dat de matras een bovengemiddelde levensduur heeft. Peter Schneider, schuimexpert bij G+S: "De dichtheid is niet alleen bepalend voor de levensduur van de matras. Het verhoogt eerder de dynamiek van een matras. Dit betekent dat de kwaliteit, de aanpassing van het schuim aan de individuele lichaamsbouw en de hoge elasticiteit niet alleen zorgen voor een comfortabele, nauwsluitende slaap, maar ook voor een zeer gezondheidsbevorderende, rustgevende slaap. De nieuwe luxe matras is bovendien bedekt met een nieuwe "G+S Medicool®" hoes, die zijn première viert op de Caravan Salon 2022. Deze innovatieve hoes heeft dezelfde positieve eigenschappen als de Coolmax® hoes die bekend is van G+S: hij droogt snel, is ademend en reguleert het klimaat. De Medicool® hoes is echter drie keer zo dik en daardoor veel zachter. Daarnaast heeft het de bijzondere eigenschap "easyclean®": betekent dat de hoes niet meer gewatteerd, maar gebreid is. Dit vermindert het volume van de hoes, waardoor deze in elke wasmachine past. Hij kan gemakkelijk in de wasmachine op maximaal 60 graden en hygiënisch gereinigd worden. Een ander positief effect van de Medicool® hoes: de zogenaamde "bezoekerskloof" tussen individuele matrassen in een tweepersoonsbed en ook de zones van een matras vallen niet meer zo op. Een aantrekkelijk uiterlijk completeert de positieve eigenschappen van hoezen met easyclean®. Geïnteresseerden kunnen op www.die Polstermacher.com meer informatie vinden over de bovengenoemde producten en over het volledige portfolio van de Polstermacher. De stoffeerders zijn live ter plaatse met deskundig advies in de Caravan Salon in Hal 14 Stand D05.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-07-2022
Tegen de dorst
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
NIESMANN+BISCHOFF herdefinieert de linerklasse met de Flair 2023
Met de nieuwe generatie flair heeft Niesmann+Bischoff een premium voering ontwikkeld die interieurontwerp naar een geheel nieuw niveau tilt – gecombineerd met de hoogste kwaliteit technologie. Klanten kunnen talloze mogelijkheden voor individualisering verwachten.
Hoogste kwaliteit van buiten – maar binnen wacht de echte verrassing: Niesmann+Bischoff zet compleet nieuwe maatstaven in het interieur van de Flair 2023. De stijl is modern, helder, tijdloos en puristisch, maar zonder concessies te doen aan design, materialen of gezelligheid. "Met de flair hebben we een volledig nieuw interieurontwerp gedefinieerd. Over nieuwe materialen, een nieuwe designtaal, een nieuwe architectuur – maar gecombineerd met de hoogste linertechnologiekwaliteit", zegt managing director Hubert Brandl. Achter hem en zijn team ligt een ontwikkeltraject van zo'n twee jaar. Het resultaat is een heel vuurwerk van innovatieve ideeën. Hierdoor kan de klant terugvallen op een bijna oneindig aantal configuratiemogelijkheden om zijn droom van een zeer persoonlijke premium liner te vervullen.
De nieuwe flair is direct na de wereldpremière vanaf 8 juli 2022 te bestellen. Al eind augustus zijn de eerste voorbeeldauto's te bezichtigen op de Caravan Salon van dit jaar in Düsseldorf (26.08. - 04.09.22) of vanaf september in de handel.
Nieuwe generatie flair met compleet ander interieurdesign
Al wordt al snel aan de buitenkant duidelijk dat de Flair 2023 een nieuwe generatie is: Het exterieur heeft een 'facelift' gekregen en is dus flink opgewaardeerd – een liner die je omdraait. Het moderne, automotive ontwerp is eenvoudig, eenvoudig en ongecompliceerd. De koplampen staan verder uit elkaar en zowel de dagrijverlichting als de achterlichten hebben een doorlopende, zeer kenmerkende lichtsignatuur. Maar het bijzondere zit hem in het interieur: met zijn moderne design verschilt het interieur aanzienlijk van het voorheen nogal conservatieve interieurontwerp in de linerklasse. "In geen enkel ander voertuig vind je zoveel ruimte, helderheid en rust binnenin", zegt Hubert Brandl.
Visueel alleen al ziet het interieur er verrassend groot uit, omdat het een duidelijke zichtlijn biedt van de cabine naar het achterbed. Maar het is niet alleen de uitstraling: het interieur heeft eigenlijk een veel grotere bewegingsvrijheid. Er is een brede doorgang naar het bed en de verschuifbare en draaibare tafelpoot en het opklapbare tafelblad kunnen zo worden aangepast dat u vanuit de woonkamer met de gezellige face-to-face zithoek open toegang krijgt tot de cabine. In de cockpit bieden geometrische plafondkasten meer ruimte zonder dat dit ten koste gaat van de opbergruimte. Als alternatief kunt u daar ook nog twee slaapplaatsen onderbrengen, met een hefbed dat bijna onzichtbaar in het plafond verdwijnt.
Hoge functionaliteit met gemakkelijke bediening
Daarnaast heeft Niesmann+Bischoff enkele trucs bedacht om de ruimte in de kampeerauto nog beter te benutten. Een 32-inch tv is bijvoorbeeld geïntegreerd in het meubilair tussen de kitchenette en de woonkamer, die elektrisch kan worden ingetrokken en uitgebreid, afhankelijk van of het nodig is of niet. De luidsprekers zijn op hun beurt geïntegreerd in de wandlampen en in de cabine.
Als het gaat om design, vertrouwen de Polchers op het gebruik van speciale en natuurlijke materialen met een buitengewone uitstraling die nog niet zijn gevonden in dit gebied: schuifdeuren gemaakt van gerookt glas zetten ongewone visuele accenten, de kastoppervlakken zijn gemaakt van hoogwaardig echt houtfineer. Naast een wand met een nieuwe betonlook is de wellnessdouche ook voorzien van een inloopdouchebak van solid surface materiaal. En als u een echt statement wilt maken in het ontwerp van de badkamer, kunt u op verzoek kiezen voor een wastafel van het Italiaanse bedrijf Antoniolupi gemaakt van het gepatenteerde materiaal Cristalmood.
De wandbekleding in de woonkamer is daarentegen gemaakt van vilt, vergelijkbaar met de iSmove. Dit zorgt niet alleen voor een compleet nieuwe ruimtesfeer, maar ook voor een zeer natuurlijke akoestiek. De iSmove heeft ook andere veranderingen geïnspireerd: de hele zitbank in de woonkamer kan worden omgetoverd tot twee veilige gordelstoelen met één beweging via een speciaal door Niesmann+Bischoff ontwikkeld draaimechanisme. Het verlichtingsconcept is zo ontworpen dat het zo intuïtief mogelijk kan worden bediend. Er zijn bewegings- en lichtsensoren voor het verlichten van de nachtgang. De woonkamer, de achterste garage en het toevoercompartiment hebben automatische verlichting, die wordt geactiveerd door contact met de deuren of kleppen.
Talrijke configuratiemogelijkheden voor de klant
In de keuken is er een innovatie die al jaren standaard is in moderne huishoudelijke keukens, maar een speciaal kenmerk is in de kampeerauto: de ruime koelkast met aparte vriezer is geïntegreerd in de kastwand - dit onderbreekt het meubelontwerp niet door de koelkastdeur. Op deze manier wordt de leefruimte visueel aanzienlijk vergroot, omdat koelkast en kledingkast een eenheid vormen.
Qua ontwerp zijn er tal van mogelijkheden voor individualisering: de plafondkast boven de keuken, evenals de ladefronten, kunnen afzonderlijk van het huismeubilair worden geselecteerd in het echte houtfineer "Walnut planket", "Breeze Oak" of mat wit. Het keukenwerkoppervlak is gemaakt van solid surface materiaal in een robuuste steenlook met een verzonken spoelbak.
Ook met betrekking tot de functie kan de keuken op verschillende manieren worden aangepast. Het biedt dus alle vrijheden zonder compromissen. Zo kan de klant kiezen tussen een vaatwasser, oven, een elektrisch uitschuifbare afzuigkap of een magnetron. Daarnaast is er de mogelijkheid van een koellade in het keukenblok – in plaats van de koelkast in de kastenwand te integreren.
Technische innovaties zorgen voor meer zelfstandigheid
Een andere innovatie biedt een verbazingwekkende hoeveelheid ruimte onder de vloer: een nieuwe, zeer functionele verhoogde vloer verbergt alle belangrijke tanks en slimme technische elementen. De gehele installaties zijn volledig heringericht met als doel zoveel mogelijk opslagruimte en een betere toegang tot hen mogelijk te maken. Dankzij een systeem met uitschuifbare dozen kan de nieuwe ruimte zo gemakkelijk en gemakkelijk mogelijk worden gebruikt.
Verdere technische innovaties maken de flair bijzonder onafhankelijk: de voering is standaard uitgerust met een 100 Ah lithiumbatterij. De zelfvoorzienende voeding kan worden verhoogd tot 6 x 100 Ah – gecombineerd met een krachtige omvormer en lader en een batterijbeheersysteem. Daarnaast is er een 220 of 440 watt zonnestelsel om uit te kiezen. Aan boord is ook standaard een zoetwatertank van 370 liter gemonteerd. De klant kan ook een voeringpakket boeken, dat onder andere een vast tanktoilet met 200 liter tank inclusief keramische kom en elektrische afvoerklep omvat, evenals vloerverwarming en echte glazen ramen.
De flair is verkrijgbaar op twee lengtes: 8,87 m en 9,27 m. De basis hiervoor is de Iveco Daily 70 C18.
Safety First – Speciaal veiligheidsconcept ook in de nieuwe flair
Iveco's elektronische assistentiesystemen, zoals Emergency Brake Assist, Adaptive Cruise Control en Active Lane Keeping Assist, bieden een absolute meerwaarde op het gebied van veiligheid en comfort. Niesmann+Bischoff heeft deze populaire opties gecombineerd in een rijveiligheidspakket.
Daarnaast is de nieuwe Flair – net als zijn voorganger – nog steeds de enige liner met een integratie van airbag, ESP, gordelspanner en een crashmechanisme voor de rem. Dit is al lang gebruikelijk voor personenauto's, maar in de linerklasse van volledig geïntegreerde campers vertegenwoordigt dit speciale veiligheidsconcept een uniek verkoopargument voor de flair.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Tussen waters
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
10-07-2022
Dethleffs Just Go
Camper voor starters met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding
Dethleffs Just Go: drie extra indelingen voor de nieuwe camperserie op Ford-basis
In mei 2022 vierde de Dethleffs Just Go zijn première. Voor het modeljaar 2023 breidt Dethleffs de nieuwe camperserie op basis van de Ford Transit nu uit met drie extra indelingen. Kampeerliefhebbers die op zoek zijn naar een voordelige camper van goede kwaliteit met een reisklare uitrusting, kunnen nu kiezen uit in totaal zes verschillende indelingen.
Met de Just Go, die nog maar enkele weken geleden op de markt werd gebracht, komt Dethleffs tegemoet aan de vraag van heel wat nieuwe kampeerders naar een compacte en tegelijk reisklare camper. De halfintegraal op basis van de Ford Transit onderscheidt zich door een bijzonder aantrekkelijke prijskwaliteitverhouding. Zo behoren draaibare pilotenstoelen met twee armsteunen, een cabineverduistering en 150 millimeter dikke premium 7-zone-matrassen van klimaatregulerend materiaal op de vast ingebouwde bedden al tot de standaarduitrusting. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting.
Het exterieur van de Dethleffs Just Go met de dynamisch gebogen lijn onder de ramen en de fraaie achterbumper past naadloos in het karakteristieke design van de Dethleffs camperseries. In het interieur combineert de Just Go de lichte, houten oppervlakken van de meubels met fijn gestructureerde wanden in grijze viltoptiek en de trendy donkergrijze deuren van de bovenkasten, zonder greep en wandoplossing draagt ook bij tot de ruimtewinst in de Just Go T 6615. Hier zijn de wastafel en een kunststof scheidingswand aan een centraal geplaatste, draaibare kolom bevestigd. In ‘normale toestand’ is de draaibare wand parallel aan de buitenwand opgesteld, terwijl de wastafel zich goed toegankelijk in het douchegedeelte van de badkamer bevindt. Als de wand naar buiten wordt gedraaid, draait de wastafel over het toilet en ontstaat een comfortabele douche met vaste kunststof wanden. De keuken tegenover de badkamer is beschikbaar met ofwel een groot werkblad en een koelkast van 83 liter eronder, ofwel een hooggeplaatste koelkast met een inhoud van 137 liter. Voor wie de Just Go T 6615 met drie personen wil gebruiken, is er een optie voor een hefbed.
Just Go T 6905: open interieur
Een tweepersoons “Frans” bed en het royale interieur kenmerken de Just Go T 6905.De luchtige zitgroep met extra zitplaats aan de passagierskant biedt comfortabel plaats aan vijf personen. De camper uit de zeven-meter-klasse heeft ook een grote hoekkeuken met een werkblad van 1300 millimeter en veel bergruimte in de laden en bovenkasten: deze ruimte ontstaat doordat de koelkast tegenover de keuken en wat hoger is geplaatst. Naar achteren toe vormen een 60 cm brede garderobekast aan de ene kant en een 30 cm grote linnenkast aan de andere kant de overgang naar de slaapkamer en de badkamer. Het comfortabele bed meet 200 centimeter in de lengte, 135 centimeter in de breedte aan het hoofdeinde en is aan het voeteneinde afgeschuind voor een betere doorgang naar de badkamer. Een in lengterichting geplaatste badruimte met banktoilet en scheidbare douchecabine grenst aan de bestuurderskant. Een extra tweepersoonsbed kan besteld worden als een optioneel hefbed.
Just Go T 7055 EBL: combinatie van eenpersoonsbedden en zitbank in lengterichting.
De 7,36 meter lange Just Go T 7055 EBL biedt nog meer ruimte voor wonen en slapen tijdens de reis. Deze combineert eenpersoonsbedden achterin met een met Softclose-technologie. In overeenstemming daarmee bieden de stofferingen ‘Ravello’ en ‘Salerno’ nieuw, qua kleur bij elkaar horend design.
Voor Nederland en België is gekozen voor een standaard Comfort line uitvoering, met extra standaard uitrusting. Twee uitrustingspakketten – het Assistentiepakket en het One-pakket – vullen de uitgebreide basisuitrusting naar wens tegen aantrekkelijke voorwaarden aan. Een wintercomfortpakket met voorzieningen voor kamperen in het koude seizoen is ook verkrijgbaar.
Drie extra indelingen voor het modeljaar 2023
De Just Go was tot nu toe slechts in drie indelingen verkrijgbaar – een korte versie met eenpersoonsbed en twee zeven-meter-versies met een ruime badkamer en eenpersoonsbedden of een centraal tweepersoonsbed -, maar Dethleffs breidt het gamma voor modeljaar 2023 uit met drie extra en zeer verschillende indelingen. Er is de compacte Just Go T 6615, de net geen zeven meter lange Just Go T 6905 en de Just Go T 7055 EBL, een derde versie met een lengte van 7,36 meter, die eenpersoonsbedden achterin combineert met een in de lengterichting geplaatste zitbank voorin. Dit betekent dat nu voor bijna alle eisen in dit segment de juiste oplossing kan worden gevonden.
Just Go T 6615: korte lengte, perfect gebruikt
De Just Go T 6615 is compact en wendbaar. Dankzij een slimme indeling en innovatieve oplossingen biedt deze indeling veel meer camper dan u zou verwachten bij een lengte van slechts 6,69 meter. De 2,0 meter lange eenpersoonsbedden in het achterste gedeelte zijn verhoogd, zodat er veel ruimte onder is voor kleding- en linnenkasten alsook voor een grote garage. In combinatie met het Comfortpakket krijgt de garage er een praktische beladingsmogelijkheid bij, dankzij een tweede achterklep links. De badkamer met praktische draaibare wandoplossing draagt ook bij tot de ruimtewinst in de Just Go T 6615. Hier zijn de wastafel en een kunststof scheidingswand aan een centraal geplaatste, draaibare kolom bevestigd. In ‘normale toestand’ is de draaibare wand parallel aan de buitenwand opgesteld, terwijl de wastafel zich goed toegankelijk in het douchegedeelte van de badkamer bevindt. Als de wand naar buiten wordt gedraaid, draait de wastafel over het toilet en ontstaat een comfortabele douche met vaste kunststof wanden. De keuken tegenover de badkamer is beschikbaar met ofwel een groot werkblad en een koelkast van 83 liter eronder, ofwel een hooggeplaatste koelkast met een inhoud van 137 liter. Voor wie de Just Go T 6615 met drie personen wil gebruiken, is er een optie voor een hefbed.
Just Go T 6905: open interieur
Een tweepersoons “Frans” bed en het royale interieur kenmerken de Just Go T 6905.De luchtige zitgroep met extra zitplaats aan de passagierskant biedt comfortabel plaats aan vijf personen. De camper uit de zeven-meter-klasse heeft ook een grote hoekkeuken met een werkblad van 1300 millimeter en veel bergruimte in de laden en bovenkasten: deze ruimte ontstaat doordat de koelkast tegenover de keuken en wat hoger is geplaatst. Naar achteren toe vormen een 60 cm brede garderobekast aan de ene kant en een 30 cm grote linnenkast aan de andere kant de overgang naar de slaapkamer en de badkamer. Het comfortabele bed meet 200 centimeter in de lengte, 135 centimeter in de breedte aan het hoofdeinde en is aan het voeteneinde afgeschuind voor een betere doorgang naar de badkamer. Een in lengterichting geplaatste badruimte met banktoilet en scheidbare douchecabine grenst aan de bestuurderskant. Een extra tweepersoonsbed kan besteld worden als een optioneel hefbed.
Just Go T 7055 EBL: combinatie van eenpersoonsbedden en zitbank in lengterichting.
De 7,36 meter lange Just Go T 7055 EBL biedt nog meer ruimte voor wonen en slapen tijdens de reis. Deze combineert eenpersoonsbedden achterin met een badkamer die, wanneer de deur open is, de douche- en toiletruimte samenvoegt tot een ruime badkamer, die het slaap- en badgedeelte scheidt van de woonruimte. In het voorste gedeelte nodigt een royale zitgroep met twee in de lengte geplaatste banken uit om lekker te relaxen. De grote, vrijstaande tafel in het midden kan opzij geschoven worden om de toegang tot de cabine te vergemakkelijken. Ook kopers van de T 7055 EBL kunnen het aantal bedden uitbreiden tot vier met een optioneel hefbed.
Meer info www.dethleffs.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Hoog in de Alpen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Dethleffs nieuwe Globetrail 590 C
Dethleffs Globetrail 590 C: royale Camper Van met pit
Aan het einde van het modeljaar 2022 breidt Dethleffs het gamma van zijn nieuwe Camper Van-serie Globetrail uit met de Globetrail 590 C. De bijna zes meter lange buscamper op basis van de Ford Transit heeft een ruim woongedeelte, een dubbele bodem, een innovatieve comfort-badkamer en nog veel meer praktische details.
In de zomer van 2021 presenteerde Dethleffs voor het eerst een Camper Van onder zijn eigen naam. In de Dethleffs Globetrail op basis van de Fiat Ducato voerde de fabrikant veel vernieuwende uitbreidingsideeën door en het nieuwe model werd al snel succesvol. Nu breidt Dethleffs de Globetrail-serie uit met een buscamper op basis van de Ford Transit: de Globetrail 590 C.
De indeling van dit nieuwe model is gebaseerd op de bekende en beproefde indeling uit de Globetrail 600: voorin een zitgroep met twee zitplaatsen in de rijrichting en een draaibare bestuurders- en passagiersstoel, daarachter de badkamer en de keuken en in het achterste gedeelte een dwars ingebouwd tweepersoonsbed. Wat klinkt als een vertrouwde buscamper indeling, blijkt bij het instappen bij nader inzien een innovatief ruimtewonder te zijn. Zelden bood een camper van zes meter zo’n royaal ruimtegevoel, terwijl hij tegelijk overvloedige woon- en comfortfuncties en veel bergruimte biedt.
Nieuw type comfort-badkamer
Het geheel nieuw ontwikkelde comfort-badkamerconcept levert een belangrijke bijdrage aan de open, ruime woonsfeer in de Globetrail 590 C. Dethleffs maakt daarbij gebruik van de modulaire, opklapbare constructie van het dwarsbed achterin en combineert dat met een slimme draaibare wandoplossing in matglaslook, de deur met rollo die bekend is van de vorige Globetrail-modellen en
een douchebak met een breedte van 87 centimeter en een diepte van 47 centimeter, wat ongewoon groot is voor Camper Vans.
Als de douche niet in gebruik is, biedt de veelzijdige badkamer voldoende ruimte voor het onbelemmerd gebruik van wastafel en toilet. Tegelijkertijd schept hij dankzij de compacte afmetingen extra woonruimte en daardoor een onvergelijkbaar ruimtegevoel. Met enkele handelingen maakt u er een douche van: klap het voorste deel van het bed aan de bestuurderskant op, zwenk de douchewand naar buiten en u heeft een ruime douche-oase met een stijlvol hotelkarakter, veel daglicht en een stahoogte van 1,94 meter. De antracietkleurige douchebak met rooster van echt hout en het openslaande raam scheppen ook een behaaglijke sfeer in de comfort-badkamer van de Globetrail. De doucheslang kan ook door het raam naar buiten worden geleid: ideaal om zand af te spoelen, wetsuits schoon te maken of uw trouwe viervoeter te wassen.
Open voorzijde
Maar niet alleen de vernieuwde badkamer, ook de nieuw ontworpen open ruimte in het voorste gedeelte van de nieuwe Globetrail 590 C draagt bij aan het royale gevoel van ruimte. De smalle bovenkasten in een knus houtdecor boven de dinette lopen door naar voren tot in de cabine, waar ze bijna naadloos aansluiten op de praktische bergruimten boven de voorruit. Op deze manier combineert Dethleffs veel vrije ruimte aan de voorzijde met talrijke praktische opbergmogelijkheden. De boven- en keukenkasten zijn greeploos, zodat er niets achter kan blijven haken. En met hun elegante uitstraling met gladde panelen en afgeschuinde randen benadrukken ze de open totaalindruk in het interieur van de Globetrail.
Slim lichtconcept
Indirecte verlichting op de bovenkasten en in de keuken zorgt ’s avonds voor een gezellige sfeer. In plaats van uitstekende spots gebruikt Dethleffs in de nieuwe
Globetrail 590 C verzonken touchspots als functionele verlichting boven het aanrecht in de keuken, bij de zitgroep en als leeslampjes in het slaapgedeelte. Deze touchspots hebben het voordeel dat ze niet verblinden en de bewegingsvrijheid niet beperken.
Doorlopende dubbele bodem
De ontwerpers van Dethleffs gebruikten de aanpassing van het Globetrailruimteconcept aan de Ford Transit als basisvoertuig voor een andere innovatie: de installatie van een dubbele bodem. Zo ontstaat een volledig vlakke vloer van de cabine naar het achterste gedeelte. Toch biedt de woonruimte een royale stahoogte van 1,94 meter. Alle kabels en leidingen zijn, zonder struikelgevaar en beschermd tegen de kou, netjes in de dubbele bodem verwerkt.
Keukenladen voor binnen en buiten
De keuken van de Globetrail 590 C loopt langs de rechter zijwand door tot in het openingsgedeelte van de zijschuifdeur. Zo ontstaat niet alleen een ruim werkoppervlak, Dethleffs gebruikt deze constructie ook voor een andere ingenieuze vernieuwing: de keukenlades kunnen zowel van binnen als van buiten geopend worden – dit laatste als de schuifdeur open staat. Dat is het echte buitenleven! Maar de keuken overtuigt met nog meer praktische details. Zo is de 84 liter grote compressor-koelkast verhoogd geplaatst voor een gemakkelijke toegang. Tegelijkertijd benadrukt het consequent open ontwerp met een legplank in plaats van een kast boven de koelkast het royale ruimtegevoel in de Globetrail 590 C. Het fornuis en de gootsteen kunnen afgedekt worden om het werkoppervlak te vergroten, indien nodig. Een optionele uitklapbare plank in de doorgang naar buiten breidt de opbergmogelijkheden nog uit.
Bedden om van te dromen
De praktische bedconstructie, die links en rechts op grote opbergboxen rust, is door Dethleffs voor de Globetrail 590 C nog eens verbeterd. De deelbare bedbodems kunnen zonder moeite omhoog geklapt worden en samen met de matras veilig tegen de zijwand opgeborgen worden, zodat er een middenpad ontstaat dat als garage gebruikt kan worden. Nieuw is echter de mogelijkheid om het tweepersoonsbed op te splitsen, zodat er achterin een eenpersoonsbed ontstaat, of zelfs ruimte voor de douche-oase. Bovendien heeft Dethleffs het dwars ingebouwde tweepersoonsbed met een schotelbodem uitgerust. De ergonomische schotelveren passen zich individueel en precies aan de wervelkolom aan, ondersteunen het lichaam op de juiste plaatsen en zorgen zo voor een gezonde en rustgevende slaap. Het slaapkamerkarakter van het achterste gedeelte wordt benadrukt door fraaie achterdeurpanelen, waarin de zonweringen inclusief hun frame gewoon verdwijnen. Dankzij het aangename oppervlak en de bijna randloze vorm leent het deurpaneel zich ervoor om tegenaan te leunen, zodat rechtop in bed zitten nu mogelijk is zonder het koude metaal van de deur of de uitstekende raamkozijnen aan te raken. Voor extra comfort en een onbelemmerd uitzicht op koude dagen zijn er verwarmde achterruiten.
Dat de ontwerpers van Dethleffs zich ook hebben toegelegd op minder zichtbare, maar daarom niet minder belangrijke details, blijkt uit het voorbeeld van de linker opbergbox onder het bed. Hier vindt u een ergonomische uittrekbare houder voor gasflessen. De gasflessen kunnen nu gemakkelijk verwisseld worden door de zware cilinders op de uittrekbare plaat te leggen en ze naar binnen te duwen.
Geen gezwoeg meer en vriendelijk voor de rug. Echt een verlichting.
Basisvoertuig Ford Transit
Het basisvoertuig van de Dethleffs Globetrail 590 C is een Ford Transit met hoog dak van de nieuwste generatie, met voorwielaandrijving en een lage-emissie 2,0liter TDCi Ford EcoBlue motor, handgeschakelde zesversnellingsbak, cruisecontrol, bestuurdersairbag, alsook een elektronisch stabiliteitsprogramma bedbodems kunnen zonder moeite omhoog geklapt worden en samen met de matras veilig tegen de zijwand opgeborgen worden, zodat er een middenpad ontstaat dat als garage gebruikt kan worden. Nieuw is echter de mogelijkheid om het tweepersoonsbed op te splitsen, zodat er achterin een eenpersoonsbed ontstaat, of zelfs ruimte voor de douche-oase. Bovendien heeft Dethleffs het dwars ingebouwde tweepersoonsbed met een schotelbodem uitgerust. De ergonomische schotelveren passen zich individueel en precies aan de wervelkolom aan, ondersteunen het lichaam op de juiste plaatsen en zorgen zo voor een gezonde en rustgevende slaap.
Het slaapkamerkarakter van het achterste gedeelte wordt benadrukt door fraaie achterdeurpanelen, waarin de zonweringen inclusief hun frame gewoon verdwijnen. Dankzij het aangename oppervlak en de bijna randloze vorm leent het deurpaneel zich ervoor om tegenaan te leunen, zodat rechtop in bed zitten nu mogelijk is zonder het koude metaal van de deur of de uitstekende raamkozijnen aan te raken. Voor extra comfort en een onbelemmerd uitzicht op koude dagen zijn er verwarmde achterruiten.
Dat de ontwerpers van Dethleffs zich ook hebben toegelegd op minder zichtbare, maar daarom niet minder belangrijke details, blijkt uit het voorbeeld van de linker opbergbox onder het bed. Hier vindt u een ergonomische uittrekbare houder voor gasflessen. De gasflessen kunnen nu gemakkelijk verwisseld worden door de zware cilinders op de uittrekbare plaat te leggen en ze naar binnen te duwen.
Geen gezwoeg meer en vriendelijk voor de rug. Echt een verlichting.
Basisvoertuig Ford Transit
Het basisvoertuig van de Dethleffs Globetrail 590 C is een Ford Transit met hoog dak van de nieuwste generatie, met voorwielaandrijving en een lage-emissie 2,0liter TDCi Ford EcoBlue motor, handgeschakelde zesversnellingsbak, cruisecontrol, bestuurdersairbag, alsook een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), hulp bij het wegrijden op een helling, tractiecontrole, hulpremsysteem, extra zijwindassistentie en stabiliteitscontrole voor aanhangwagens.
De basisversie van de Globetrail 590 C wordt aangedreven door een krachtige viercilindermotor van 130 pk (96 kW). Als alternatief kan gekozen worden voor een 170 pk (125 kW) motor. Beide versies zijn verkrijgbaar met handgeschakelde of automatische versnellingsbak.
De nieuwe Globetrail 590 C is vanaf augustus te zien bij onze Dethleffs-dealers
Meer info www.dethleffs.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen