Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
E-steps een gevaar op de weg
Meest voorkomende ongevalsprofielen met e-steps in kaart gebracht Exact 1 jaar geleden werden de regels strenger
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om meer te weten te komen over de exacte oorzaken analyseerde Vias institute in detail ongevallenpv’s. Het vaakst voorkomende scenario is een aanrijding met een wagen op een kruispunt, waarbij de ene weggebruiker de andere niet opmerkt. Er gebeuren ook veel ongevallen zonder tegenpartij, waarin onder andere alcoholgebruik mee de oorzaak is. Exact 1 jaar geleden veranderden enkele regels voor e-steps. Vias grijpt de gelegenheid aan om de wijzigingen nog eens in herinnering te brengen.
Elektrische step: aantal ongevallen verviervoudigd Het gebruik van de elektrische step is de laatste jaren fors toegenomen. Zo is er tussen 2020 en 2022 een verdriedubbeling van het aantal afgelegde kilometers (van 0,47 miljoen kilometer naar 1,49 miljoen gereden) met een deelstep of eigen step. Het aantal letselongevallen met een e-step is op diezelfde periode echter verviervoudigd: van 409 in 2020 naar 1748 in 2022. Zowel in 2021 als in 2022 waren er 4 doden bij de gebruikers van een elektrische steps. Om meer te weten te komen over de oorzaken van ongevallen, bestudeerde Vias in detail een selectie van in totaal 100 pv’s van ongevallen met gewonden die in Brussel gebeurden in 2020. Dit zijn de belangrijke bevindingen: Ongevallen op een kruispunt De ongevallen op een kruispunt (29%) komen proportioneel het vaakst voor. De meest voorkomende scenario’s daarin zijn e-steps die geraakt worden door een auto die naar rechts of links draait terwijl de step rechtdoor rijdt (12%). In dit soort ongevallen merkt de automobilist vaak de e-step niet op. Daarnaast zijn er ongeveer evenveel ongevallen (14%) op een kruispunt waarbij een e-step en een auto elkaar kruisen en een van beide partijen geen voorrang verleent. Dit soort ongevallen gebeurt vaak in het donker. De voorrangsregels werden in sommige gevallen niet goed nageleefd, maar er waren ook enkele ongevallen te wijten aan het gebruik van drank en/of drugs bij de gebruiker van de e-step. Enkelzijdige ongevallen Enkelzijdige ongevallen komen in ongeveer een kwart van de gevallen voor (23%). Deze ongevallen zonder tegenpartij kunnen liggen aan externe oorzaken (10%) die terug vaak te maken met de kleine wielen van de e-step, waardoor die geblokkeerd kan raken in bv rioolputjes of een gat in het wegdek. Daarnaast speelt ook het gedrag van de e-stepgebruiker een grote rol (13%). De meeste ongevallen gebeuren in dat geval in een context van uitgaan en feesten. Zo wordt er regelmatig onder invloed van alcohol en drugs gereden, waardoor bestuurders de controle verliezen. Er zijn ook enkele ongevallen gebeurd waarbij een passagier vervoerd wordt. Dat was op het moment van het ongeval nog niet verboden. Meer dan bij de andere ongevalstypes gebeuren die enkelzijdige ongevallen met een deelstep in plaats van met hun eigen step. Ongevallen aan een oversteekplaats Ook op een zebrapad worden e-stepgebruikers aangereden (11%). Het gaat dan over e-step gebruikers die vanaf het voetpad aan vermoedelijk te hoge snelheid de straat oversteken waardoor automobilisten verrast worden. De e-stepgebruikers die in dit soort ongevallen betrokken zijn, zijn jonger in vergelijking met de gemiddelde leeftijd in de andere ongevallen. Tot voor juli 2022 mochten e-steps trouwens nog stapvoets op het trottoir rijden, maar enkel op voorwaarde dat ze dat stapvoets (max 6 km/u) deden. Botsing tussen kwetsbare weggebruikers onderling Uit de analyse bleek dat ook tussen e-step gebruikers en voetgangers en fietsers er aanrijdingen zijn (9%). In bijna alle gevallen bleek de gebruiker van de e-step wettelijk aansprakelijk voor het ongeval. Een aantal ongevallen gebeurden op het voetpad. Hoge snelheid en controleverlies door een uitwijkmanoeuvre komen vaak voor in dit soort ongevallen. Openslaande deuren en geparkeerde wagens Net zoals fietsers slachtoffer worden van bestuurders die hun portier openzwaaien, komt dit ongevalsscenario terug in enkele ongevallen met elektrische steps (4%). In een aantal ongevallen gebeurde het ongeval op het moment dat een wagen een parkeerplaats probeerde te verlaten of op te rijden (6%). Helm is belangrijk Uit internationaal onderzoek blijkt ook dat een derde van de e-stepgebruikers een hoofdletsel oploopt, terwijl slechts 4% van de gebruikers op het moment van het ongeval een helm draagt. Een eerste Belgische studie in UMC Sint-Pieter noteert 40% hoofdletsels bij patiënten die met hun step in een ongeval betrokken waren.
Regels exact 1 jaar geleden gewijzigd Vorig jaar wijzigden op 1 juli enkele regels voor gebruikers van elektrische steps:
Verbod om passagiers te vervoeren op een elektrische step.
In 5% van de geselecteerde ongevallen reed er een passagier mee op de e-step. Door die aanwezigheid van een passagier is er een impact op het evenwicht van de e-step en de concentratie van de bestuurder.
Verbod om op het trottoir te rijden
Er waren in de bestudeerde ongevallen een aantal aanrijdingen tussen e-steps en voetgangers op het trottoir. Daarnaast waren de ongevallen waarbij een e-step aan te hoge snelheid een oversteekplaats oprijdt vrij talrijk. Door e-steps van het trottoir te weren zouden in theorie 14 van de 100 ongevallen voorkomen geweest zijn.
Minimumleeftijd van 16 jaar
In totaal stelden we in 6% van de ongevallen vast dat de bestuurder jonger dan 16 jaar was.
E-step verplicht uitrusten met reflectoren en reflecterende stroken
30 van de 100 ongevallen gebeurden in het donker, waarvan er 9 enkelzijdig waren. In verschillende ongevallen verklaarde de weggebruikers ‘dat ze de step niet gezien hebben’. Reflectoren zijn wellicht heel nuttig, hoewel een verplicht fluovest dat zeker ook zou kunnen zijn.
Conclusie en aanbevelingen Naast het informeren over de regelgeving is het nodig om de bestuurders van e-steps te sensibiliseren over bepaalde gevaren die ze lopen door hun rijgedrag. Het gaat dan onder andere over de gevaren van rijden onder invloed of rijden op het trottoir. Ook zou gemotoriseerd verkeer bewust gemaakt moeten van welke gevolgen plots afdraaien of onvoorzichtig het portier opendoen kan hebben op gebruikers van een elektrische step. Daarnaast is het belangrijk dat de politie ook controleert op het naleven van de regels en inspanningen doet om ook e-stepgebruikers aan een alcoholtest te onderwerpen. Controles op de naleven van de maximumsnelheid kunnen voorkomen dat steps aan te hoge snelheden rondrijden. Aangezien de helm weinig wordt gedragen en hoofdletsels toch frequent voorkomen zou de helm voor e-stepgebruikers verplichten het aantal ernstige hoofdletsels kunnen beperken. Op Europees vlak moet er werk gemaakt worden van extra minimumnormen op technisch vlak, zoals voor de wielmaat. Grotere wielen zorgen voor meer stabiliteit en minder evenwichtsproblemen. Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: “Onze mobiliteit verandert, onder andere met de komst van e-steps. Die nieuwe mobiliteit moet in goede banen geleid worden. Daarom hebben we de regels voor e-steps vorig jaar verduidelijkt. Zo wordt het gebruik van e-steps veiliger, zowel voor wie stept als voor de andere weggebruikers. We moeten hierover ook verder over blijven sensibiliseren, zoals Vias nu doet. Samen met de verschillende beleidsniveaus werken we dan ook aan “All For Zero”, met een interfederaal actieplan om het aantal verkeersdoden drastisch te laten dalen. Alle weggebruikers, en zeker de meest actieve en de meest kwetsbare weggebruikers, moeten zich veilig voelen op de weg. We houden de ontwikkelingen rond de veiligheid van e-stepgebruikers dan ook nauwlettend in de gaten. Indien nodig zullen we zeker niet aarzelen om nog bijkomende wijzigingen aan te brengen in de regelgeving, om zo de verkeersveiligheid te verhogen.”
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30-06-2023
Schitterende interieurs
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Sprite komt met geheel nieuwe Cruzer serie.
Kamperen is momenteel zeer populair en wanneer je dan ook nog caravans aanbiedt met een uitgebreide standaarduitrusting en een mooi design, is het niet moeilijk te geloven dat Sprite de afgelopen jaren goede zaken heeft gedaan.
Nu de oververhitte economie weer teruggaat naar normalere waarden komt het zeer goed uit dat er groot nieuws op stapel staat.
Sprite vernieuwt voor komend jaar namelijk de gehele Cruzer serie.
De serie krijgt een nieuw front in combinatie met een strakke buitendecoratie.
Ook worden de meeste Cruzers 2,28 meter breed voor een meer ruimtelijk effect binnenin. De “wide bodies” blijven 2,44 meter breed.
Het gehele interieur is gemoderniseerd inclusief een nieuwe stoffering met een combinatie van gordijnen en gestoffeerde panelen. De oude combi cassettes en vitrage worden vervangen door de veel luxere Horrex rollo’s. Het meubilair heeft tevens een nieuwe kleurstelling, een combinatie van hout, antraciet en wit. De keukens zijn aangepast en voorzien van een brede besteklade. Ook zien we nieuwe kranen, een prachtige keuken achterwand en overal nieuwe tafel- en werkbladen. De badruimtes zijn aangepast met moderne meubels en strakke wastafels.
De ruime standaarduitrusting heeft een wijziging ondergaan in het vervangen van het Swift Command systeem (een app om een aantal apparaten te bedienen), en door het plaatsen van de 133 liter Dometic Slimline koelkast in iedere Sprite Cruzer.
Deze nieuwe koelkast heeft ervoor gezorgd dat alle indelingen moesten worden aangepast en daarbij heeft Sprite goed gekeken naar nog meer mogelijke verbeteringen. Dit komt tot uiting in de afmetingen van de bedden, die bij de meeste indelingen zijn verlengd en verbreed.
Twee indelingen hebben zelfs bedden van 150 cm breed.
De Cruzer serie komt in 6 indelingen van twee- tot vier persoons, met enkele en tweepersoonsbedden. Alle indelingen hebben een ruime badkamer met aparte doucheruimte.
De standaarduitrusting blijft verder ongewijzigd op een zeer hoog niveau.
Mondial SE
Naast de Cruzer serie biedt Sprite ook de Mondial serie aan. Deze serie biedt een uitgekiende standaarduitrusting in combinatie met een strakke vormgeving en prijsstelling
Komend seizoen krijgt de serie nieuwe gordijnen en wordt de serie uitgebreid met de bekende eindkeuken indeling uit de Alpine Sport.
Deze populaire indeling is nog even compact en licht in gewicht, maar nu met een front met 3 ramen en een ruimere standaarduitrusting.
De nieuwe caravans staan vanaf eind juli in de showroom.
De prijzen van de Sprite caravans beginnen bij € 28.395, - voor de Mondial SE en de Cruzer SR is er vanaf € 36.595, -.
De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.
Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
gestroomlijnd voorfront
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-06-2023
Een nieuwe fabriekshal bij Morelo
NIEUWE FABRIEK 2 IN SCHLÜSSELFELD MORELO BREIDT PRODUCTIE UIT OM AAN DE TOENEMENDE VRAAG TE VOLDOEN
Het startsein is gegeven voor een compleet nieuwe MORELO-fabriekshal op het bedrijfsterrein in Schlüsselfeld bij Bamberg – een nieuwe mijlpaal in het morelo-succesverhaal.
In de afgelopen 12 jaar heeft MORELO zich gepositioneerd als een topaanbieder in het segment van de luxe campermarkt en leidt nu het premiumsegment. Door de voortdurende groei heeft het Opper-Frankische bedrijf nu echter bijna zijn capaciteitslimieten bereikt. Daarom luidt het bedrijf vol vertrouwen een nieuwe fase in de geschiedenis van het bedrijf in en bouwt het een extra fabriekshal, die een volwaardige en state-of-the-art productielijn zal omvatten.
Van fabrikant tot Europees marktleider. Met de uitbreiding van de fabriek zetten we de volgende grote stap in de toekomst", zegt Robert Crispens, managing director van MORELO Reisemobile GmbH. "De nieuwe fabriek 2, evenals de aanzienlijke uitbreiding van fabriek 1 en de tentoonstellingsruimte voor onze voertuigen - dit alles is de basis om op eigen kracht verder te kunnen groeien en tegelijkertijd nog beter aan de eersteklas wensen van onze klanten te voldoen, om individueler en sneller te kunnen implementeren."
Voorgenomen capaciteitsuitbreiding op middellange termijn De nieuwe fabriek 2 in het noorden van het MOELO-terrein, dat in het zicht van de snelweg A3 ligt, omvat een ultramoderne productielijn, een tweede paneelproductiefaciliteit, evenals ontwerp en ontwikkeling inclusief prototypebouw, een magazijn, een kantine en een tweede werknemersparkeerplaats voor ca. 100 auto's.
De bouw van nieuwe fabriek 2 en de reeds voltooide productie-uitbreiding van fabriek 1 zullen de productiecapaciteit van MORELO op middellange termijn aanzienlijk verhogen. Tegelijkertijd zal ook het aantal medewerkers bij MORELO sterk toenemen, van de huidige 450 naar ongeveer 550 medewerkers.
Regio profiteert van "verborgen kampioenen" zoals MORELO Tijdens de baanbrekende ceremonie sprak Reinhard Löhner, tevens managing director van MORELO, niet alleen van een "echte verdere mijlpaal voor MORELO, maar ook van een sterke impuls voor de hele regio". Terwijl het tot een paar jaar geleden "normaal" was dat werknemers elke dag van Schlüsselfeld naar Bamberg, Würzburg of zelfs Erlangen en Neurenberg gingen, maken "verborgen kampioenen" zoals MORELO nu ook de tegenovergestelde route "een reële optie voor steeds meer mensen".
MORELO Reisemobile GmbH is de toonaangevende fabrikant van luxe campers in Europa, gevestigd in Schlüsselfeld, Franken, en onderdeel van Knaus Tabbert AG.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
28-06-2023
Carnaval kledij
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Exsis-i 580 Pure
Een van de laatste nieuwe smalle integrale van Hymer is de Exsis-i 580 Pure.
De smalle integrale schijnen bij de zwerfautomobilisten goed aan te slaan. Wie in die smalle integrale geïnteresseerde is mag het bovengenoemde type zeker niet voorbij gaan. Hij is 2,22 m breed en is met veel extra toebehoren uitgerust. Om de prijs een beetje te kunnen drukken heeft hij niet het dure AL-Ko chassis maar het verlaagd chassis van Fiat Ducato.
Voor de opbouw van de wooncel gebruikt de fabrikant een 41 mm dikke sandwich bodemplaat. Wanden en dak zijn met 34 mm Aluminium sandwichplaten gemaakt. Alle hout werd door kunststof materiaal gevangen. Pu schuim en XPS zijn de gebruikelijke isolatie middelen bij Hymer. De garage heeft zelfs een zelf dragende geïsoleerde bodem die geen stalen drager nodig heeft. Eventueel kostend besparend is de uit verschillende delen samen gestelde bumper, met geïntegreerde lichtblokken. Achteruitrij camera en een dubbel vergrendelbare chauffeurs deur zijn standaard uitvoeringen. Eveneens is de buitendeur en het venster met dubbele vergrendeling bedacht. Een goed punt is zeker het regenprofiel boven de buitendeur, die een natte douche voorkomt bij het uitstappen.
Voor het interieur werd veel licht hout decor gebruikt wat een warm en aangenaam gevoel geeft. De meubelen zijn keurig afgewerkt en waar mogelijk zijn de kanten afgerond. Deuren en bovenkastdeuren passen nauwkeurig sluiten zacht en blijven goed dicht tijdens het rijden. Achterin zijn 2 enkele bedden zoals je die overal kan vergroten tot één groot bed. Voor de bed verbreding hebben we echter al betere systemen gezien, dat zullen de architecten nog eens moeten bekijken. Het opstapje om in de bedden te geraken is goed bedacht. Onderaan de voeteinden zijn kleerkasten. Wie in bed nog wil lezen kan gebruik maken van de zwanenhals lampen boven de hoofdeinden. 13 cm dikke matrassen waarborgen een aangenaam slaapcomfort.
De wat schuin uitgevoerde badkamer is goed uitgerust, wanden en kastdeuren zijn in hetzelfde houtdecor als in het woongedeelte, geven hier ook dat warm gevoel. De wc staat gebruiksvriendelijke op gesteld met voldoende plaats voor ellebogen en benen. Het wastafeltje met spiegel is mooi en past chique in de badkamer. Een douche neemt het overige deel van de badkamer in. Voor je de douche instapt eerst wat oefenen vooraleer je de vierdelige acryldeur open en dicht krijgt.
We kunnen de keuken als een mooi pronkstuk van het interieur beschouwen. De wat schuine gang volgend heeft ze ook een schuine hoek wat ze een elegante vorm geeft. Met drie brede en drie smalle laden plus de bovenkast met haar witte deur biedt ze voldoende plaats voor het keukengerief voor vier personen. Het aanrecht met zijn drie kookvuren en spoelbak kan men verlengen met een opklapblad aan de zijkant. Een 142 l grote Thetford absorptie maakt de keuken compleet.
Bij het binnenkomen nodigt de zitgroep uit om er zich in neer te vleien, de duo zitbank heeft veiligheidsgordels en om tv te kijken neemt men de hoofdsteunen beter weg. In de koffer van de zitbank komt men langs buiten bij de batterij lader, boordaccu, Truma 6 CP. Het tafelblad kan men draaien en in de hoogte verstellen want van de zitgroep kan men een noodbed maken. Boven de zitgroep kan men een hefbed handmatig op en af laten. Het lichtsysteem is knap uitgekiend, LED voor de heldere verlichting of sfeerverlichting, blauwe nachtlichtjes staan op de juiste plaatsen en de schakelaars zijn goed bereikbaar.
%%%FOTO7%%%
Samen gevat.
De Exsis i 580 Pure is een compleet uitgeruste integrale zwerfauto met een hoogwaardige opbouw voor een lang leven. Voor veel zwervers is het een luxe dat ze geen lange lijst met toebehoren moeten uitpluizen, hier zit alles in. Met de veiligheidsuitrusting kan de verwarming en/of de koelkast werken tijdens de verplaatsingen. De smalle opbouw en de korte wielbasis maken van hem een handig voertuig. Men moet ongeveer een 104.000 euro voorzien.
Technische gegevens.
Basis voertuig: Fiat Ducato met laag chassis
Motor: Turbo Diesel 2,2 l 140 pk
Zesgang versnellingsbak
MTM 3,500 kg
Leeg gewicht 2.948 kg
L X B X H: 6,99 x 2,22 x 2,83 m
Bedden: 1,98 x 0,73 m
1,93 x 0.83 m
Meer info: www.Hymer.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-06-2023
Bergen in het zicht
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Carthago heeft een nieuwe fabriek
Carthago Groep zet in op groei: inhuldiging van de nieuwe fabriek voor de Malibu Van in Ormo¸/Slovenië
Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie
Nieuwe banen: 300 medewerkers verwacht tegen eind 2024
Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie
Malibu Van: Succesvolle serie onder de comfort campers
2023: het grote jubileumjaar van de Carthago Groep
Het is een typisch voorbeeld van de spreekwoordelijke Carthago-dynamiek: Precies een jaar na het leggen van de eerste steen opende de Carthago Groep haar nieuwe fabriek in Ormo¸/Slovenië. De site is gespecialiseerd in de productie van de populaire Malibu Van. De totale investeringen bedragen zo'n 50 miljoen euro en naar verwachting zullen eind volgend jaar 300 banen worden gecreëerd. Met Ormo¸ als tweede fabriek in Slovenië naast Odranci geeft de bedrijvengroep met de bekende merken Carthago en Malibu voor campers in de premiumklasse een duidelijk signaal af: ook in tijden van politieke en economische onzekerheid blijft Carthago stabiel en duidelijk op groeikoers.
Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie
De gastenlijst bij de openingsceremonie, geleid door de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie, documenteert het grote belang van de Carthago Groep, die nu twee fabrieken in Slovenië heeft. Ze werden onder meer vergezeld door Danijel Vrbnjak, burgemeester van Ormo¸. Naast de directie van het Sloveense bedrijf Carthago doo was de voltallige directie van de Carthago Groep aanwezig, inclusief oprichter en eigenaar Karl-Heinz Schuler. Dit onderstreept de strategisch belangrijke verbinding tussen de Duitse camperfabrikant en zijn vestigingen in Slovenië.
Ook Karl-Heinz Schuler benadrukte in zijn toespraak de nauwe band tussen de locaties in Duitsland en Slovenië: "Naast onze hoofdvestiging in Aulendorf/Oberschwaben vormen de fabrieken in Odranci en nu in Ormo¸ de ondersteunende en onmisbare pijler van de Carthago Groep . Zonder de positie in Slovenië zou de Carthago Groep niet zijn wat ze nu is: een van de meest succesvolle fabrikanten van premium campers in Europa.”
Nieuwe banen: 300 medewerkers verwacht tegen eind 2024
De nieuwe, zeer gespecialiseerde en moderne fabriek in Ormo¸, in het noordoosten van Slovenië, is letterlijk gebouwd op een greenfield-terrein. De oppervlakte van het terrein bedraagt circa 100.000 vierkante meter. De productie omvat een schrijnwerkerij, voormontage en montage evenals het magazijn. Naast aantrekkelijke werkplekken kunnen de medewerkers zich verheugen op moderne sociale ruimtes en het bedrijfsrestaurant. De totale investeringen bedragen circa 50 miljoen euro.
In de eerste uitbreidingsfase vanaf mei zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit hebben van ongeveer 3.000 Malibu-bestelwagens. Bij de start van de productie zullen er ongeveer 180 mensen in Ormo¸ werkzaam zijn. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 300 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 2024.
Tot nu toe werd de Malibu Van parallel met de Carthago- en Malibu-campers geproduceerd in de nabijgelegen fabriek van de Carthago-groep in Odranci. De twee fabrieken liggen op slechts ongeveer een half uur rijden van elkaar. Daarom kunnen bijna 100 ervaren werknemers uit Odranci de kern van het personeelsbestand in Ormo¸ vormen, zij pendelden voorheen vanuit deze regio naar hun werkplekken in Odranci. Sandra ´upanec, bedrijfsleider van Carthago doo: "Dit zorgt voor een snellere opstart van de productie en topkwaliteit."
De verhuizing van de bestelwagens naar de nieuwe fabriek maakt in Odranci capaciteit vrij voor de productie van campers. Er zullen daardoor geen arbeidsplaatsen verloren gaan. Integendeel: de locatie wordt verder uitgebreid en er zal verder gezocht worden naar nieuwe medewerkers.
Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie
Bij de bouw van de fabriek in Ormo¸ lag de focus niet alleen op de modernste en efficiënte productie, maar ook op milieubescherming en duurzaamheid. Markus Kern, CEO Carthago: "In Ormo¸ combineren we economie en ecologie op een voorbeeldige manier."
Ongeveer een derde van het gebied bestaat uit planten- en groengebieden. De LED-verlichting bespaart energie, net als de warmteterugwinning tijdens het genereren van perslucht en vacuüm. De centrale wordt van energie voorzien door een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsch systeem met een indrukwekkend vermogen van één megawatt. Zeer efficiënte warmtepompen dekken vermogenspieken op. Alle productie- en kantoorruimtes kunnen verwarmd, gekoeld en gecontroleerd geventileerd worden. Thomas Weiß, bedrijfsleider van Carthago doo, vat het samen: "Het resultaat is zowel een ultramoderne als een voorbeeldige milieuvriendelijke productie."
Malibu Van: Succesvolle serie onder de comfort campers
De Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfortcamper met badkamer. Ze worden steeds belangrijker in Duitsland en Europa. De Carthago Groep ziet nog steeds een groot toekomstpotentieel in dit marktsegment. De relevantie van de Malibu Van werd onlangs duidelijk bij de verkiezing voor Motorhome of the Year 2023 in Duitsland: hier won hij voor de vierde keer op rij zijn categorie.
In de nieuwe fabriek in Ormo¸ worden aantrekkelijke banen gecreëerd. De toekomstige werknemers zullen profiteren van de bekende uitstekende sociale voordelen van Carthago doo. Denk hierbij aan een royale vakantietoeslag of een bedrijfspensioenregeling. Carthago doo werkt samen met scholen en biedt stageplaatsen aan junior medewerkers. De werkplekken zijn uitgerust met state-of-the-art apparatuur en ook vlakke hiërarchieën en goede ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden zijn kenmerkend voor het dynamische bedrijf.
2023: het grote jubileumjaar van de Carthago Groep
De opening van de nieuwe fabriek in Ormo¸ vindt plaats in een opmerkelijk jaar voor de Carthago Groep: tien jaar Malibu Van, 15 jaar fabriek in Odranci en tien jaar Carthago City, het hoofdkantoor van de Carthago Groep in Duitsland dat uniek is in de industrie, moeten gevierd worden. Last but not least viert de gemeente Ormo¸ in 2023 haar 750ste verjaardag.
Meer info www.carthago.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
26-06-2023
Bomen langs een rivier
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Splinter nieuw de Knaus Yaseo
De Knaus Yaseo: een nieuwe generatie caravans voor het elektrische tijdperk
Hoewel het misschien niet altijd zo lijkt, zijn er nog volop nieuwe ontwikkelingen gaande bij de caravans. Zo passen fabrikanten steeds innovatievere materialen en bouwwijzen toe. Niet alleen om sneller en goedkoper te produceren, maar ook om caravans lichter en in alle opzichten duurzamer te maken.
Dat duurzame aspect uit zich ook in de komst van ‘gasloze’ caravans. Daarnaast zien we dat ook caravanfabrikanten anticiperen op het groeiende aantal elektrische auto’s. Een van de meest opvallende nieuwkomers op dat gebied is de nieuwe Knaus Yaseo, een caravan die naar verluidt de grenzen van design en functionaliteit verlegt.
EEN GASLOZE CARAVAN
De Knaus Yaseo is ontworpen met het oog op de toekomst. Knaus heeft hem ontwikkeld als antwoord op de groeiende populariteit van elektrische voertuigen en de vraag naar milieuvriendelijke reisopties. De Yaseo is volledig elektrisch (gasloos), alle apparatuur werkt dus op 230 volt. Die apparatuur omvat een dubbele inductiekookplaat alsmede verwarming en koeling via de Dometic Freshwell 3000 bankairco.
INNOVATIEVE INDELINGEN EN SLIMME OPLOSSINGEN
Een aspect waarmee de Knaus Yaseo zich ook onderscheidt, zijn de innovatieve indelingen en slimme oplossingen. De caravan heeft een bed dat eenvoudig uit de wand kan worden geklapt, waardoor het niet nodig is om het bed op te maken. Dit is een voorbeeld van hoe Knaus de ruimte in de caravan optimaal benut. Daarnaast heeft de Yaseo ook slimme opslagoplossingen voor het vervoer van fietsen en andere outdoor spullen. Dit is een handige functie voor de avontuurlijke reiziger die graag zijn of haar uitrusting meeneemt op reis.
LICHTGEWICHT EN MILIEUVRIENDELIJK
De Yaseo is niet alleen innovatief in zijn ontwerp, maar ook in zijn bouw. Hij is lichter dan vergelijkbare caravans, wat grotendeels te danken is aan het lichtgewicht, multifunctionele meubilair en het ontbreken van een gasinstallatie. Dit maakt de Yaseo milieuvriendelijker en gemakkelijker te trekken door elektrische voertuigen. Het enige waar Knaus misschien nog meer rekening mee zou kunnen houden, is de luchtweerstand. Die is namelijk van doorslaggevende invloed op de totale weerstand die de caravan toevoegt. En daarmee is die luchtweerstand dus ook van grote invloed op het rijbereik van de elektrische auto, en de hoeveelheid laadpauzes die er onderweg moeten worden gehouden.
TWEE INDELINGEN
Vooralsnog zal Knaus de nieuwe Yaseo, die we uiteraard in volle glorie op de Caravan Salon in Düsseldorf kunnen bewonderen, in twee indelingen aanbieden. Beide modellen hebben een vernieuwd ontwerp van de Knaus CATEYE-achterlichten, die nu 25% kleiner zijn, minder wegen en minder ruimte innemen, maar met hun volledige LED-technologie nog steeds de verkeersveiligheid verhogen.
Yaseo 500 DK
De Yaseo 500 DK is de grootste van de twee indelingen. Hij biedt volgens Knaus een indrukwekkende hoeveelheid ruimte, met een bruikbare oppervlakte van 11,7 vierkante meter op een grondoppervlak van ongeveer 10,8 vierkante meter. Dit wordt bereikt door het gebruik van flexibele meubelconcepten en de FoldXpand-technologie aan de voor- en achterkant van de caravan.
De 500 DK heeft ook een multifunctionele “Cozy-Lounge” die kan worden omgevormd tot een volwaardig bed voor twee personen. Daarnaast heeft de Yaseo 500 DK een badkamer met een uitklapbare douchecabine die de badkamerruimte bijna verdubbelt. De koelkast in dit model heeft een inhoud van 150 liter en is op hoogte geplaatst voor gemakkelijke toegang.
Yaseo 340 PX
De Yaseo 340 PX is een compacter model en bied alles wat er nodig is voor een comfortabel verblijf met twee personen. Hij heeft een keuken aan de voorkant, een ruime zithoek aan de achterkant en optioneel extra opbergruimte in de woonruimte. Net als de 500 DK heeft de 340 PX een bed dat eenvoudig uit de wand kan worden geklapt. De koelkast in dit model heeft een inhoud van 96 liter.
Ondanks het feit dat er naar onze menig nog wel het een en ander aan de aerodynamica te verbeteren valt, is de Knaus Yaseo een spannende nieuwe speler in de wereld van caravans. Met zijn innovatieve ontwerp, slimme oplossingen en milieuvriendelijke bouw is het een caravan die een mooi voorproefje is van de caravans die we in het elektrische tijdperk zullen zien.
Meer info www.knaus-tabbert.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Bezoek aan de wadden
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-06-2023
Caravan Salon Düsseldorf 2023
CARAVAN SALON Düsseldorf 2023:
Dé plek voor caravaningfans 's Werelds toonaangevende vakbeurs voor mobiel reizen nodigt uit voor een ontmoeting van de branche Caravaning blijft populair, daar het reizen met recreatieve voertuigen staat voor vrijheid, individualiteit en vakantiedromen en een flexibele en aantrekkelijke vorm van reizen is, die aansluit bij de huidige tijdgeest.
CARAVAN SALON is het hoogtepunt en de ontmoetingsplek voor alle liefhebbers van mobiel reizen en nodigt geïnteresseerden uit om deel te nemen aan dit tiendaagse festival voor de branche in Düsseldorf. Van 25 augustus tot en met 3 september 2023 kunnen caravaning-fans van over de hele wereld uitkijken naar een breed scala aan producten op het gebied van campers, caravans, kampeerwagens en accessoires, maar ook het passende toeristische aanbod. Net als in het voorgaande jaar, worden in 16 beurshallen en op het buitenterrein ’s werelds grootste caravaning-aanbod gepresenteerd. "CARAVAN SALON bezet door haar unieke combinatie van businessplatform en evenement voor de branche een sterke positie op de jaarkalender van caravaning-liefhebbers en mensen die dat willen worden. Er is enorm veel interesse van exposanten en de beschikbare ruimte in de hallen is zeer goed geboekt. In Düsseldorf is de caravaning-ervaring in alle facetten voelbaar.
CARAVAN SALON heeft met afstand het breedste scala aan mobiele vrijetijdsbesteding - bezoekers zullen deze variëteit aan merken, modellen en indelingen op geen enkele andere vrijetijdsbeurs zien," zegt directeur Stefan Koschke enthousiast. Eind augustus zullen in Düsseldorf opnieuw meer dan 700 exposanten vertegenwoordigd zijn en een compleet marktoverzicht met talrijke wereldpremières bieden. Het assortiment aan voertuigen varieert van tentcaravans tot luxe mobiele woningen en daarnaast de gebruikelijke basisvoertuigen, bestemmingen, mobiele woningen en kampeeraccessoires die hier worden aangeboden. "CARAVAN SALON dankt haar unique selling point niet alleen aan de diversiteit van producten, maar ook aan de caravaning-ervaring, variërend van voertuigen tot droombestemmingen. In Düsseldorf vinden bezoekers de nieuwste stand van de techniek en ontwikkelingen op het gebied van caravaning, inclusief alle actuele thema's, innovaties en visies voor de komende jaren. Uiteraard richt het aanbod zich niet alleen op eindconsumenten:
CARAVAN SALON is ook de wereldwijde ontmoetingsplaats voor experts en industrieverenigingen uit de hele wereld. Bovendien biedt de beurs een uitgebreid vakprogramma, speciale shows en interessante themawerelden," aldus Koschke. Messe Düsseldorf en Caravaning Industrie Verband (CIVD) als conceptuele sponsor kijken vol verwachting uit naar de 62e editie van CARAVAN SALON. StarterWorld in hal 7 "Steeds meer mensen uit alle lagen van de bevolking en alle leeftijdsgroepen tonen interesse in deze vorm van vakantie - op onze beurs registreerden we vorig jaar met 37% opnieuw een zeer hoog percentage nieuwe bezoekers. Voor deze nieuwkomers hebben we met de StarterWelt (hal 7 / direct bij Ingang Noord) een servicegericht en klantvriendelijk adviescentrum," voegt Stefan Koschke toe. In verschillende themawerelden krijgen zowel beginners als ervaren caravan-liefhebbers interessante wetenswaardigheden rondom de mobiele vrijetijdsbesteding. In het informatiecentrum van de StarterWelt geven experts praktische tips en aanbevelingen voor verschillende typen voertuigen, reisroutes of de keuze voor campingstaplaatsen, en staan ook klaar om specifieke vragen te beantwoorden en persoonlijke advies te bieden. Bovendien is er een interessant programma met diverse caravaning-thema's.
Doe-het-zelf-bouwavontuur Na het grote succes van de première vorig jaar is de special ‘Abenteuer Selbstausbau’ van ‘Explorer / Vanderlust’ in samenwerking met Martin Kreplin aanzienlijk uitgebreid en thematisch verbeterd. Er zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in professioneel advies en de kennis van experts waar het gaat om het zelf ombouwen van hun eigen campers. Verschillende zelfgebouwde recreatievoertuigen tonen de veelzijdige mogelijkheden. Dagelijkse lezingen voor beginners, gevorderden en professionele bouwers behandelen thema's zoals energievoorziening, werkplaats en materiaalkunde, verwarming en koken, wonen en timmerwerk, ramen en luiken, isolatie en indelingsplanning. De speciale tentoonstelling is op het buitenterrein voor de hallen 13 en 14 te vinden en vormt daardoor een directe link met het aanbod van deze exposanten. "Op geen enkel ander caravaning-evenement ter wereld vinden zowel experts als consumenten een groter, uitgebreider en internationaler productaanbod voor accessoires, technische uitrusting en onderdelen. Veel van de onderdelen die voor de betreffende ombouwen nodig zijn, zijn dan ook bij de toebehorenexposanten in de aangrenzende hallen te vinden. Deze samenwerking is uniek," benadrukt Stefan Koschke. Caravan Center Bij het Caravan Center (grote parkeerplaats P1) wordt het beursbezoek een echte ervaring. Tijdens CARAVAN SALON worden - op wat dan de grootste camperstaplaats van Europa is, met 3.500 staplaatsen met en zonder voorzieningen - tussen de 60.000 en 70.000 overnachtingen gereserveerd. Het Caravan Center is na sluitingstijd van de beurs dé ontmoetingsplaats voor de community, waar exposanten, bezoekers, journalisten en alle andere vrienden van mobiele vrijetijd samenkomen. Een groot event- en cateringgedeelte met ’s avonds een muziekprogramma, zorgt voor plezier, entertainment en een gezellig samenzijn. Wie na een lange dag op de beurs de beroemde Altstadt van Düsseldorf wil verkennen, kan gebruikmaken van een speciale service: een gratis pendelbus brengt gasten comfortabel naar de Altstadt en ’s avonds laat weer terug naar het Caravan Center. Vanwege de grote vraag zullen de staplaatsen snel volgeboekt zijn, dus het is belangrijk ze vanaf medio juni tijdig via de Ticketshop te reserveren.
Het Caravan Center is van 7.30 uur tot 22.00 uur geopend. CARAVAN SALON Club De CARAVAN Salon Club kan terugkijken op indrukwekkende groei. Maar liefst 214.000 leden zijn in 's werelds grootste beursclub verenigd. De club is volledig gratis en biedt alle caravaning-fans nuttige informatie, evenals handige aanbiedingen en prijsvoordelen. Op de beurs hebben de leden in de Club Lounge de gelegenheid om in een exclusieve omgeving andere clubleden te ontmoeten, of om gewoon even in alle rust te ontspannen. TraumtourenKino en European Outdoor Film Tour Het populaire TraumtourenKino keert dit jaar met een eigen locatie terug en vindt een nieuw thuis in hal 1 op de 1e verdieping. Het gerenommeerde Traumtouren-trio Janette Emerich, Konstantin Abert en Uwe Hamm nemen bezoekers mee op een reis naar spannende caravanbestemmingen en zorgen voor een inspirerende tijd tijdens hun beursbezoek.
Bij de European Outdoor Film Tour (EOFT) kunnen spectaculaire outdoor- en avonturenfilms worden bekeken. Tijdens CARAVAN SALON zullen we op het podium ‘Travel & Nature CONNECTED’ in hal 3 op vrijdag 1 september een ‘Best of’ van de EOFT-films vertonen, die toeschouwers meenemen in de wereld van avontuur, waardoor ze samen met de acteurs hun grenzen opzoeken, of het nu gaat om bergbeklimmen, rotsklimmen, mountainbiken, kajakken, paragliden, skiën, snowboarden en nog veel meer. E-bike parcours voor hal 15 Caravaning als vakantievorm is ook bijzonder geschikt om met elektrische voertuigen en fietsen een vakantiebestemming te verkennen en mobiel te zijn. Op het buitenterrein voor hal 15 biedt het E-bike parcours bezoekers de mogelijkheid om op een apart terrein de rijkwaliteiten van e-bikes, elektrische scooters en eco movers uit te proberen. De ticketverkoop start eind juni.
Actuele informatie en nieuws is op www.caravan-salon.de te vinden.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Verzorging
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
16-06-2023
Aandacht voor uw camperbanden
Geef voldoende aandacht aan uw camper banden
CAMPERBANDEN CHECKLIST
HEEFT JE CAMPER HET JUISTE TYPE BAND?
CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING?
ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD?
HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL?
HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING?
HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD?
BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH?
Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- ofCP-banden, met de correcte belastingindex. Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband.Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald
Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren.Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan. Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.
Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op
de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.
Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.
Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek ofje wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.
Meer info TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Kampeerauto
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Neem aandacht voor uw banden
CAMPERBANDEN CHECKLIST HEEFT JE CAMPER HET JUISTE TYPE BAND? CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING? ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD? HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL? HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING? HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD? BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH? Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*) Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren. Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan (**). Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt. Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band. Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering. Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen. banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg; banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg). (*) Houd – in functie van uw camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer u nieuwe camperbanden koopt : (**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar. Voor je vertrekt, check steeds jebanden
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Camperbussen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Banden voor kampeerauto's
PERSBERICHTENMOBILITEITAUTOMATERIALEN EN GEREEDSCHAPPEN
7 bandentips voor een veilige campervakantie (TRAXIO-checklist)
Banden van campers verdienen extra aandacht voor op vakantie te vertrekken: heel wat campers rijden of worden gestald met een te lage bandendruk en dat houdt veiligheidsrisico’s in. Bovendien is het belangrijk om het correcte type band te monteren in functie van het type camper. TRAXIO roept daarom alle bestuurders van campers op om aangepaste, kwalitatieve banden te laten monteren én om de banden grondig na te zien voordat ze op vakantie vertrekken.
Dat kan aan de hand van de handige TRAXIO-checklist met 7 praktische vragen en tips.
Waarom aangepaste banden voor een camper?
Kampeerwagens verschillen van gewone personenwagens: ze hebben een hoog basisgewicht en daarbij komt nog het extra gewicht van reisuitrusting zoals keuken- en ander gerei, plus bagage, water, fietsen... Daarnaast moet je ook rekening houden met hun hogere zwaartepunt, een grote overhang aan de achterzijde van het voertuig (met extra gewicht door bijvoorbeeld fietsen of een scooter) en lading die ongelijkmatig verdeeld kan zijn door o.a. de watertank. Dat maakt dat de belasting op de banden veel hoger is dan bij een personenwagen, en dat ze in bochten veel zwaarder worden belast door de combinatie van het hoge gewicht en een hoog zwaartepunt. Aangepaste banden met een versterkte structuur worden daarom vanuit veiligheidsoogpunt ten stelligste aanbevolen, in het bijzonder voor de zwaardere types campers.
Types van campers en de bijhorende bandenkeuze
Voor campers onderscheiden we twee types banden, die elk een aparte markering op de zijwand hebben. Om te beginnen zijn er de banden met C-markering: dit zijn de courante bestelwagenbanden. Zij kunnen ingezet worden voor familiebusjes en campers maar hun gebruik is beperkt voor de lichtste modellen, met andere woorden voor de tot camper omgebouwde bestelbusjes.
Voor de zwaardere campers (de zogenaamde alkoofcampers, de halfintegrale en integraalcampers) wordt heel sterk aanbevolen om banden met CP-markering te monteren: deze hebben een versterkte structuur zodat ze moeiteloos het hoge gewicht kunnen trotseren, en ze kunnen worden opgepompt tot maar liefst 5,5 bar. Ze gaan ook langer mee dan klassieke banden en zijn veel beter bestand tegen de zware gebruiksomstandigheden.
Noteer alvast ook dat er speciale winter- en vierseizoenenbanden bestaan voor wie het hele jaar door van de camper wil genieten. Deze banden zijn voorzien van een 3PMSF-markering waardoor ze voldoen aan alle bestaande wetgeving m.b.t. het rijden onder winterse omstandigheden. Deze banden bieden ook meer grip buiten het asfalt wat nuttig kan zijn op een camping of bij het wildkamperen.
De TRAXIO-checklist voor een veilige campervakantie
Heeft je camper het juiste type band?
Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*)
Heeft je camper overwinterd op banden met voldoende bandenspanning?
Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden misschien beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald.
Zijn je banden beschadigd of te oud?
Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check ze daarvoor op barstjes in het rubber en kijk naar het productiejaar op de banden: indien ze ouder dan 6 jaar zijn, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren en van zodra ze 10 jaar oud zijn, vervang ze dan (**).
Hebben je banden nog voldoende profiel?
Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.
Hebben je banden de goede bandenspanning?
Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.
Heb je de goede seizoenband gemonteerd?
Kies voor zomerbanden, winterbanden of vierseizoenenbanden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.
Ben je voorbereid voor eventuele bandenpech?
Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.
(*) Houd – in functie van je camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer je nieuwe camperbanden koopt:
banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg;
banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg).
(**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar.
Foto's: Thierry Dricot
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen