hoogtevrees aan boord - 1/4
Hoe deed je dat op een schip? Daar zijn toch ook vaak grote hoogteverschillen, zeker tussen binnen en buiten? Of tussen dek en ruim? SK
Grote hoogteverschillen wist ik te vermijden. In de bewoning ging ik via de binnentrappen op en af tot op het deck waar ik zijn moest en stapte daar pas naar buiten. Ook al omdat binnen airco is en buiten niet. Wie niet dapper is moet slim zijn.
En de luiken (het ruim) moest en mocht ik niet in. Daar mag enkel bevoegd personeel komen. 'k Beklaag de matrozen en de stuurlieden die op een bulkcarrier (vervoert stortgoed, droge lading) tussen het lossen in de ene haven en het laden in de volgende haven de luiken moesten kuisen. Vooral wanneer het afdalen en klimmen in de luiken met 'Australian' ladders ging en niet via vaste ladders.
Op een vaste ladder heeft men tijdens het dalen of klimmen de ogen naar de wand gericht. Met ziet de diepte niet. Met hoort de diepte wel galmen in zo'n luik, maar men ziet ze niet en dat helpt:
Met 'Australische' ladders, dat zijn metalen trappen, heeft men vrij zicht op alle lege ruimte naast, onder én vóór zich. Voor iemand met hoogtevrees is dat een totaal ander scenario dan op een vaste ladder. En bij het klimmen is het zo mogelijk nog erger dan bij het afdalen omdat men dan tussen de treden van de trap kan door kijken ervaart men heel die lege ruimte niet alleen naast en onder zich maar ook vóór zich. Dat moet beklemmend zijn voor een matroos of een stuur met hoogtevrees: m – HiH-06/2017, bijgewerkt - http://www.hiseamarine.com/marine-engine-room-inclined-ladder-3644.html , http://www.hiseamarine.com/marine-cargo-hold-inclined-ladder-3635.html , https://businessdocbox.com/Logistics/72704982-The-smarter-solution-for-cargo-hold-cleaning.html , https://www.atsb.gov.au/media/25094/mair201_001.pdf
|