Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    31-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walen in De Zevende Dag

    Waalse gasten in De Zevende Dag

     

    Als het goed is, mag en moet het ook worden gezegd: De Zevende Dag van gisteren 30 mei was de boeiendste in jaren. De francofone gasten spraken heel wat beter Nederlands dan al hun voorgangers en wat ze te zeggen hadden gaf enige hoop wat betreft de nakende staatshervorming.

    De confrontatie tussen Didier Reynders en Bart De Wever maakte echter duidelijk dat met de NVA erbij een federaal akkoord onmogelijk wordt. De Wever  zei onder meer: ‘we leven in een land met de hoogste belastingen en de laagste pensioenen’. Hebben we dan al gehoord dat de NVA in een eventueel onafhankelijk Vlaanderen de lasten wil verlagen en de pensioenen verhogen? Twee jaren heeft De Wever de kans gekregen om zijn meningen te publiceren in De Morgen: geen enkele keer heeft hij het gehad over armoedebestrijding. Tenzij men ervan uitgaat dat alle Vlaamse problemen samen met België zullen ‘verdampen’.

    Het initiatief van de VRT verdient alle lof en hopelijk krijgt het navolging – ook in de vorm van een politieke hervorming: een federale kieskring zou  de kandidaten verplichten om zich ook in het andere landsgedeelte te verantwoorden en de kiezers zouden mee kunnen bepalen  door welke politici van de andere taalrol zij bestuurd wensen te worden.

    De ruziemakers en fanatici zouden moeten inbinden ten voordele van de diplomatische  geesten die bereid zijn tot een oprechte onderhandeling en in staat zijn zich in t e leven in de standpunten van de tegenpartij. Men kan mij niet verdenken van enige sympathie voor de liberaal Reynders, maar zijn uitgangspunt klopt wel: ‘willen wij nog samenleven in het Belgische huis’ of is de dubieuze term confederalisme slechts een vooraankondiging van het separatisme? Mocht ik een francofoon zijn, ik  zou het wantrouwen van de francofonen delen: in Vlaanderen zijn er al drie partijen die uitgesproken of verholen separatistisch zijn.

    Daartegenover kan men de vraag stellen waarom de francofonen gehecht blijven aan de  Belgische staat: om de transfers vanuit Vlaanderen te bestendigen of om hun eigen verantwoordelijkheid op te nemen?  Een staatshervorming moet de gewesten responsabiliseren: onze Waalse en Brusselse landgenoten dienen te beseffen dat zij in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor de toestand waarin hun gewest zich bevindt.

    Solidariteit heeft pas zin als je kan merken dat  iedereen samen wil vooruitgaan, elke vorm van parasitisme ondergraaft de bereidheid om zich solidair te verklaren. Ik heb er goeie hoop in dat  dit besef is doorgedrongen  bij de leidinggevende francofonen – wat men in Vlaanderen ook mag beweren over het ‘hangmatsocialisme’. Ook de Walen en de Brusselaars hebben hun trots: zij willen vooruit op eigen kracht.

     de haan 31 mei 2010

    31-05-2010 om 07:40 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijna haiku's van Kreta 3

    mooie meisjes duren

    niet lang, niet langer

    dan je leven

    xxx

    de baai van Chania

    maar het licht op de heuvels

    daar kijk je van op

    xxx

    ’s avonds draaien de sproeiers

    in het dorstige veld

    de komkommers knapperig vers

    xxx

    de snelweg is geen snelweg:

    overal oleanders, een streepje

    sneeuw op de berg Ida

    xxx

    drie uren doen we over

    de kloof van Imbros

    het neerstortende water

    had eeuwen nodig

    maar het had ook meer werk

    xxx

    we buigen voor het geduld

    van water – geen gedaver: druppel

    per druppel ging het door de rots

    xxx

    met hoe weinig is een den

    tevreden: een stoflaag op een rots

    en hij  blijft overeind

    xxx

    sponzig, poezelig blad van salie

    het blijft aan je vingers

    tot je uitkomt aan zee

    xxx

    baai van Kolymbari

    er wordt geroepen: pauw en bosduif

    we maken ons klaar

    xxx

    klooster bij Kolymbari

    een pope gaf jou een blauwe bloem

    ze  rook zelfs heerlijk

    31-05-2010 om 07:11 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KEW: snobs in de Bozar?

    KEW: voor snobs?

     

    Ben je een snob als je de finale van de koningin Elisabethwedstrijd verkiest boven die van het Eurosongfestival? Ik zal wel iets snobistisch hebben want ik bewonder liever dan mij te ergeren aan hysterische kitsch of oppervlakkige deuntjes.

    De KEW stelt je in staat kennis te maken  met meesterwerken die je nog niet eerder had gehoord, of ze biedt nieuwe en soms vernieuwende vertolkingen van werken die al jaren in je hoofd zitten.

    Een tedere reus (een Rus) heeft gewonnen; het grootste ego (een Bulgaar) werd tweede, en gelukkig hebben we ze allebei  kunnen beluisteren want ze traden vrijdag en zaterdag op.

    De Bulgaar maakte van het opgelegde werk en van Prokofiev een spektakelstuk: hij leek het orkest te dirigeren en niet de dame met het dirigeerstokje. Want het was wel degelijk een vrouw, een moeder, die het orkest leidde: ze bewees dat ook vrouwen leiding kunnen geven en ze deed dat met fijngevoeligheid, in dienst van de vertolkers.

    Ik heb geen technisch gehoor, ik kan geen sol van een si onderscheiden, maar ik merk wel of iets klopt of niet en of  de ene versie beter klinkt dan de andere.

    Wat de vraag oproept of dit louter subjectiviteit is dan wel of er vaste normen bestaan waaraan een kunstwerk en een uitvoering daarvan moeten voldoen. Ik geloof in het tweede: iedere commentator was het erover eens dat de Rus de terechte winnaar was en ook wij vonden zijn uitvoering de meest subtiele en rijkste. Aanvankelijk vonden we Prokofiev maar een rommeltje, maar de Bulgaar en vooral de Rus brachten er structuur in aan en dwongen ons de schakeringen te onderscheiden, de tedere passages in de pianissimo’s en de explosies van  razernij of vertwijfeling in de hardere gedeelten.

    En het aantrekkelijke van de formule van de uitzendingen zit ook in de nabespreking door experts: als leek leer je altijd wat bij – je hoeft niet akkoord te gaan met de mening van een kenner, maar zijn of haar kritiek of lof dwingt jou om beter op te letten.

    Kortom, de KEW is een ontdekkingstocht door de wereld van  de klassieke muziek: we mogen de VRT dankbaar zijn dat ze opnieuw de finale uitzenden weze het dan achter de rode knop.

    Dat laatste lijkt dan ook weer snobistisch want niet iedereen is al in staat om digitaal te kijken en te luisteren, maar ik ben ervan overtuigd dat de digitalisering een niet te stuiten evolutie is: iedereen zal vroeg of laat moeten overschakelen naar de moderne technologie. De providers moeten er maar voor zorgen dat dit kan gebeuren tegen een redelijke prijs zodat er geen klassen ontstaan: geld mag nooit een reden zijn waarom mensen geen toegang krijgen tot de nieuwste snufjes. Digitale uitzendingen moeten binnen het bereik van elke beurs komen.

    Elites zullen altijd bestaan, maar dan wel elites van kwalitatieve aard: de ene hoort nu eenmaal meer dan de andere zoals de ene beter kan lezen dan de andere. Dat is de onrechtvaardigheid van de natuur: je hebt dit receptieve talent of je hebt het niet.

    Ik denk onvermijdelijk terug aan de lessen muziek die ik heb gekregen aan de Bisschoppelijke Normaalschool in Sint-Niklaas : we leerden vrijwel uitsluitend kerkliederen te zingen – in zes jaren hebben we slechts een keer of twee mogen kennis maken met klassieke werken en dan nog de meest populaire zoals Eine kleine Nachtmusik van Mozart. Een regelrechte schande: onze priester-leraar was blijkbaar van oordeel dat toekomstige onderwijzers enkel in de mis moesten kunnen meezingen. Wat nogmaals de onvervangbare opdracht van de openbare omroep aantoont: die moet soms compenseren wat de kijkers nooit hebben meegekregen bij hen thuis of op school.

    Snobistisch of niet: wij blijven trouwe luisteraars van de KEW.

    de haan 30 mei 2010

    30-05-2010 om 08:11 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.winnaar koningin Elisabethwedstrijd

    Prokofiev pianoconcerto nr 2

     

    razend, zo klapwiekt een woedende

    arend zweepslagen op de wind,

    zo rolt een golf van rotsen

    door de wanden van een kloof

     

    en rozenblaadjes op een laken

    voor het tedere begint: warme

    adem door het donshaar van

    een meisje, één nagel tekent

    namen tussen schouderbladen

     

    dan de finale, uithalen

    om dood te slaan en  wie

    is het bangst: de moordenaar,

    de laatste stuip  in een lichaam

    dat verlost is van zijn angst?

    30-05-2010 om 06:52 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mantelzorg

    mantelzorg

    - een echo van F. Vlinderman -

     

    voel je hem al om je schouders,

    de mantel die geen mantel is

    maar zorgzaam naderen

     

    buren komen in je buurt,

    je hoort hun adem als ze

    zwijgen, warmte sijpelt,

    doordrenkt je als een spons

     

    donzig, ja, of louter ‘dag, ja’

    met boodschappentas aan

    een  plompe fiets: moest er

    soms wat meegebracht

    van markt of apotheker

     

    zeker, de dichters weten het:

    een mens is toch een eiland

    maar soms, ja, bij gelegenheid

    legt een bootje verlegen aan

     

    of, beter onder woorden

    gebracht, onder ogen en

    handen: geen eilanden

    zijn het, doch een archipel,

    verwanten van rand en stranden

     

    voel je hem dalen om je schouders,

    je kan weer schouderophalen,

    doen alsof het je niet aangaat

    en trager ademhalen, nadromen

    in de avond: deze dag

    was weer je eerste want bijgod,

    de buur is nog eens langs gekomen:

    een woordje is toch het hoogste lot?

    07-08-2009 om 17:46 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spaarzegels van Valois

    spaarzegels

     

    we leerden de kleine dapperheden:

    zegeltjes sparen van Valois

    onnozele noodzakelijkheden

    en de grotere, overbodige

    van Historia die prenten opleverden

    om nooit te vergeten, je droeg ze

    op je borst als een medaillon: Godfried

    die te broeden zat in een brede

    vensternis te Bouillon, karvelen

    van Columbus, vanen die

    wapperden in een haven, zijn

    trotse afscheid van vrouw en kind

     

    we deden mee aan kleinigheden,

    het grote, zei moeder, was voor

    groteren weggelegd: ach, de Vlaamse

    deugd van het sparen, hoe vaak

    werden zomen omgelegd

    om hemden langer te dragen -

    hoe veel werd doorgegeven

    van oudere broer op de kleinere,

    van neef op neef en buur op buur

    schoenen werden meermaals

    scheef gelopen tot de zool

    aan beide randen versleten was

     

    en boven alles alsof we loten

    kochten die een fortuin beloven:

    we spaarden zegeltjes van Valois

    want daarboven zat iemand zich

    uit te sloven om zoveel dapperheid

    te belonen – moeder heeft het nooit

    meegemaakt, niet op deze aarde,

    ze kende de deugd van soberheid

    en sober en somber waren de dagen

    die zij als erfgoed te samen spaarde

     

    je bleef met je boeken van Historia

    onderweg naar een heilig land,

    gezonden om wilden te beschaven

    pas zo veel later zou je leren en

    scanderen: hasta siempre la victoria

    moeder zou zich schamen in

    het aanschijn van haar lievere heren

    -vader, zoon en heilige geest -

    zij verkoos de kleine dapperheden

    want klein en groot lopen uit op amen

    het scheiden waarvan geen trots geneest

    07-08-2009 om 09:23 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.botsende beschavingen?

    clash of civilisations of  een klas voor civilisatie?

     

    Zelfverklaard cultuurfilosoof’ Johan Sanctorum heeft het ook opgemerkt: de ontsnapte criminelen uit de gevangenis van Brugge en uit het Brusselse justitiepaleis waren allemaal van allochtone oorsprong. De conclusie van Sanctorum (zie: de standaard on line) is een eigen versie van ‘the clash of civilisations’:

    ‘Geweld is de regel, de straat het primaire actieterrein. Achterliggend speelt  het idee dat de westerse samenleving de oorzaak is van hun sociale achterstand en dat ze hiervoor zelf de passende compensatie mogen bedenken. Criminaliteit als sociale vendetta en Wiedergutmachung dus.’

    Het eerste wat opvalt is dat deze bedenkingen nooit worden aangevoerd wanneer het gaat om bendes uit Oost-Europa. In de USA zijn de Afro-Amerikanen ook oververtegenwoordigd in de gevangenissen en  misdaadstatistieken en van de Amerikaanse zwarten wordt evenmin beweerd dat ze de Westerse cultuur haten.

    Wat ze echter gemeenschappelijk hebben – Afro-Amerikanen, Roemenen en Albanezen, en onze eigen allochtonen – is de sociale uitsluiting in de zin dat ze weinig of niet kunnen participeren aan onze consumptiemaatschappij wat onvermijdelijk tot frustraties leidt. Vooral in onze steden worden zij geconfronteerd met  etalages van overvloed waar ze niet bij kunnen tenzij het pad van de misdaad wordt gekozen. Althans zo denkt een deel van hen: er zijn er nog altijd meer – in het bijzonder de meisjes en jonge vrouwen, maar ook jongemannen die wel studeren en wel gediplomeerd op de arbeidsmarkt komen – die in staat zijn om zich op een fatsoenlijke manier te laten gelden.

    Niettemin zijn de feiten talrijk en ernstig genoeg om zich er zorgen over te maken en om te zoeken naar een oplossing of verbetering van de situatie – wat Sanctorum niet doet. Hij legt liever de link met het terrorisme. Als straks Mbark Boussoufa een blanke scheidsrechter uitkaffert zal hij  dit ook wel doen uit sympathie voor Osama bin Laden.

    In onze jeugd speelden we net zo lief op straat, daar schuilt het probleem niet. Het gaat erom welke spelletjes er kunnen gespeeld worden en met wie. En dan zie je het verschil tussen een landelijke gemeente zoals wij in Hamme aan de Durme hebben meegemaakt in de jaren 1950-60 en een hedendaagse stedelijke agglomeratie waar weinig of geen accomodatie is voorzien om uit te nodigen tot sport of gezonde ontspanning. Voeg daaraan toe dat allochtonen vaak schamel behuisd zijn waardoor de ouder wordende kinderen nog minder geneigd zijn om binnen te blijven en je krijgt inderdaad een straatcultuur met niet bepaald stichtende voorbeelden. Voor de jonge macho’s van Marokkaanse of Turkse oorsprong zou het voorbeeld bij uitstek de vaderfiguur moeten zijn, maar die is dikwijls langdurig werkloos – en vaak als gevolg van racistische uitsluiting – of wordt onderbetaald: zijn sociaal statuut tast dus zijn natuurlijk gezag aan. Daarentegen zijn er op straat voorbeelden van succes te vinden:  lefgozers en stoere binken die uitpakken met een snelle wagen, een dure brommer etc En deze kanjers maken er geen geheim van hoe ze aan hun juwelen zijn geraakt: drugs en allerlei vormen van zogeheten kleine criminaliteit. Woorden wekken, voorbeelden strekken: de pedagogische voorbeelden van de straatcultuur bestendigen de uitsluiting door het asociale gedrag aantrekkelijker te maken dan het aangepaste.

    We moeten er daarom alles aan doen om de nieuwe generaties van allochtonen stimulerende  rolmodellen te bezorgen, onder meer door ieder geval van racisme op de arbeidsmarkt streng aan te pakken. Bovendien zal de woonsituatie moeten verbeterd  worden, de infrastructuur van de buurt, de werkgelegenheid in zichtbare en prestigieuze functies (dus weg met dat idiote hoofdoekverbod) en de omkadering binnen het onderwijs.

    Dit is het deel van onze verantwoordelijkheid en wellicht hebben linkse commentatoren zich te lang hiertoe beperkt. Want er is wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid, zowel bij de ouders als bij de allochtone jeugd. Ouders moeten worden aangespoord om de schoolcarrière van hun  kinderen nauwer op te volgen, desnoods door druk uit te oefenen via het kindergeld.

    Het minste wat je mag eisen is dat ouders meewerken aan de strijd tegen het spijbelen.

    En alweer duikt het probleem van de taal op: om met de school te kunnen communiceren moeten beide ouders een van onze landstalen kennen. Dit is een morele plicht.

    Trouwens, in het Brusselse is de werkloosheid onder jonge allochtonen gigantisch en toch vindt een aantal bedrijven in de rand onvoldoende kandidaten om vacatures in te vullen en de oorzaak is zeer dikwijls een gebrek aan taalkennis. En eveneens een gebrek aan arbeidsethos: men raakt niet op tijd uit bed, men ziet op tegen de verplaatsing etc

    En deze onwil kan onbetwistbaar het gevolg zijn van een veel te lankmoedige en lakse opvoeding: de jongens worden arbeidsonbekwaam gemaakt door verwenning en vertroeteling – wat eigen is aan een machocultuur.

    Binnendringen in de gezinnen is echter zeer delicaat: men moet dus beginnen met het schoolgebeuren en zoals gezegd kan de overheid de ouders onder druk zetten om hun deel van de verantwoordelijkheid op zich te nemen. Dit geldt ten andere voor alle kansarmen in ons land, niet enkel voor de allochtonen. Of sterker nog: alle ouders die het verzuimen om  de schoolse prestaties van hun kroost op te volgen, zouden moeten gesanctioneerd worden – het kindergeld mag geen vrijblijvend cadeau zijn: voor wat, hoort wat.

    Staf Nimmegeers heeft het jaren geleden reeds voorspeld in De Zevende Dag: ‘We leven in Brussel op een tijdbom.’ Deze sterk geëngageerde priester kent de problematiek als geen ander en hij heeft altijd geprobeerd er iets aan te doen. Toch werd zijn alarmkreet in de wind geslagen, hij verliet zelfs ontgoocheld de politiek.

    De vraag is of men in dit land – en in onze vele buitenlanden is het doorgaans niet beter –bezig zal blijven met een ‘steekvlampolitiek’: brandjes blussen maar niets of veel te weinig doen aan de brandveiligheid op langere termijn.

    Het gaat in essentie om een gedeelde verantwoordelijkheid: de samenleving in al haar aspecten  heeft een opdracht, maar ook ieder van de betrokkenen. En zoals Paul Scheffer opmerkt in zijn indrukwekkende boek ‘Land van aankomst’ draait het precies om deze term: betrokkenheid. Vergelijk het met magnetisme: de aantrekkingskracht kan nooit van één pool alleen komen, betrokkenheid is een zaak van aantrekken en aangetrokken willen worden.

    Maar een samenleving die vaststelt dat er iets schort aan haar aantrekkingskracht dient in de eerste plaats aan zelfonderzoek te doen: hoe maken we ons meer aantrekkelijk? Alleszins niet door  hysterisch te gillen over botsende beschavingen zoals sensatiefilosoof Sanctorum dat zo graag doet.

    de haan 6 aug. 09

    06-08-2009 om 14:19 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.juffrouw Frieda

    missionarishouding

     

    zo ben je bekeerd: door de zandbak van juffrouw

    Frieda – zoveel vrede in haar naam, in haar ronde

    gezicht met de sproetjes van moeder

     

    beestjes in het zand: een giraf en antilopen, 

    leeuwen slopen om een dorp, een palissade

    van elzentwijgjes, de hutten van beige karton

    en raffia op het dak en buiten wat  zwarte

    personages, een neger met een speer, een vrouw

    was bezig aan een trog, ze stampte vezels,

    zei de juffrouw, een moeder staat ook daar

    voor stevig eten  terwijl de mannen drinken

    uit een kalebas en doen alsof ze jagen

     

    zo leerden wij in de kleuterklas te sparen voor

    de Congo: zilverpapier, wikkels om wekelijks

    te bewaren, we moesten wel chocolade eten

    als vriendjes van de negers - lieve juffrouw Frieda:

    wat had ze bruine benen, ze kwam al fietsend

    van een ander dorp, door storm en hagel

     

    het zilver sparen viel wat tegen want  je spaarzame

    vader zorgde voor je lever maar je bleef

    op je tenen staan voor die hoge zandbak:

    ooit zou je naar Congo gaan om zieken

    door een woordje te genezen, om een strooien

    hut weer op te bouwen die een olifant

    lompweg had omver gelopen

     

    je bleef een jonge missionaris die zieltjes

    moest gaan zoeken in hun duisternis;

    in dromen trok je door de brousse,

    een bende apen krijste boven je hoofd

     

    wie kon het toen al weten, in de klas

    van juffrouw Frieda, dat men onderweg

    veel meer verliezen kan dan de pakken

    op een ezel: bijvoorbeeld zo’n lieve vader

    die in de hemel woont, zijn zoon

    die speeksel wreef over blinde ogen

    en zich sindsdien niet meer vertoont

     

    een zendeling ben je gebleven,

    uitgestuurd door juffrouw Frieda,

    de blonde met moeders sproeten,

    ze vlocht een dorp van raffia en zei:

    daarheen zou je ooit eens moeten

     

    05-08-2009 om 11:49 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lappersfortbos

    zorgzaam of sloper

    - voor de zonen van het Groene Gordelfront -

     

    zomaar, omdat je ademt, blijf je zorgzaam,

    begaan  om de bomen, meer nog om

    de mens zoals die boom van een vader

    gesloopt als een woning door

    de bulldozers van de zorg

     

    komt het niet samen, rijmen

    bladeren niet eeuwig op aderen

    we ademen toch allen die schamele

    laag tussen hemel en aarde en waar

    viel het zaad van de dromen: stof

    dat neerdwarrelde toen de goden

    besloten hun sterren te vegen

     

    zoontje, draag zorg voor de bomen,

    ontferm je over de mens – weet je

    het loze van bulldozers: ze dromen

    niet al lijken ze te slapen en vallen

    hun kaken open als van verwondering

     

    een boom weeft zijn twijgen, een mens

    de zwijgende draden van zijn hoop;

    de Boze, mijn zoontje, zendt zijn horde

    van bulldozers en de koningen van

    de hoogmoed gaan naar een ster op de loop

     

    blijf liever zorgzaam, zoontje, begaan om

    de aarde: hoor je haar adem die traagzaam

    aanzwelt in de kruinen, hoor je ze kreunen

    des nachts als de aangekruiste woning van

    een vader die angstig  de slopers verwacht

    03-08-2009 om 08:52 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jubileum

    jubileum, 30 jaar

     

    dertig jaar samen, de tijd

    stapelt zich op als een toren

    van dozen: raak hem niet aan

    of hij dondert op je kop

     

    een toren van Babel, een totem

    van verhalen: de dozen van mat

    glas laten ze raden, laten niet

    toe ze helder te zien

     

    soms vindt men geraamten

    met elkaar in de knoop

    zoals de wortels van planten

    ongelijk  toch van soort

     

    dwong de bodem ze samen

    in deze vreemde verbinding,

    verschoof de aarde haar geheime

    laden en alle speelgoed

    der goden ligt op een hoop

     

    als een toren van dozen

    staat onze tijd in de kamer,

    een totem waarrond we straks

    wat dronken dansen: naakte

    inboorlingen van een stommelings

    ontdekte stam, ze dragen tekenen

    in hun huid maar wie kan ze lezen

     

    we weten dat totem en toren

    tot een boomsoort behoren die

    zeldzaam zal overleven, we raden 

    hoe gedroomde wortels

    bezig bleven  uit hun heimwee

    naar grond, we vermoeden het water

    waaruit ze dagelijks dronken zoals

    stille dieren in een blindelings verbond

    02-08-2009 om 11:53 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrouwen in boerka

    Mannelijke agent mag vrouw in boerka niet meer controleren

    01 augustus 2009, 11:09

    Mannelijke agenten mogen niet langer de identiteit van een vrouw in een boerka controleren. Voortaan is die taak alleen weggelegd voor de weinige vrouwen bij de politie. Dat staat te lezen in een nieuwe nota die de federale politie naar de korpsen stuurde, zo staat zaterdag in de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard.De nota is ondertekend door Jean-Marie Van Branteghem, de nummer twee van de federale politie, en werd begin juli aan alle korpsen bezorgd. De maatregel kan rekenen op kritiek. Onder meer CD&V-senator Dirk Claes vreest dat de richtlijn ertoe zal leiden dat boerkadraagsters zo goed als niet meer gecontroleerd zullen worden. "Onze politiekorpsen hebben sowieso al een tekort aan vrouwen", zegt Claes in de kranten. "Er zijn 32.000 mannelijke politieagenten tegenover amper 6.000 vrouwelijke. In dat opzicht is het gewoon not done zo'n richtlijn op te stellen. Dit gaat lijnrecht in tegen het belangrijke veiligheidsprincipe dat élke agent altijd een identiteitscontrole moet kunnen uitvoeren." Claes vraagt nu aan minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom om de richtlijn opnieuw in te trekken. (VDH)

    bron: Belga

    Van dit bericht heb ik even opgekeken: ik wist niet eens dat boerka's in ons land waren toegelaten. In mijn jeugd mocht je in mijn geboortedorp één dag per jaar gemaskerd rondlopen, namelijk met carnaval. Zo hoort het ook te zijn: om wille van de veiligheid en omdat een normale mens wil zien met wie hij of zij de straat moet delen.
    Verdraagzaamheid heeft zo zijn grenzen: de waanzin is zo'n grens.

    01-08-2009 om 14:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle Menschen werden Brr

    alle mensen worden loeders

     

    bewoners van de wereld,

    wie behoort tot een hogere soort:

    de menigte bezig met paren en vreten?

     

    zie, de mens, hij heeft de goden

    bedacht, een stem uit de wolken

    die het doden zalft en ziedend

    de bomen blakert met zijn bliksem

     

    bewoners van de aarde, namens

    wie zullen we praten, wie perst er

    dromen uit de schedels zoals

    zoete sappen uit een vrucht

     

    wie zaaide lichamen in de straten

    ergens onder een tropenlucht

    en zeg me waarmee de kinderen

    daar spelen, welke gebaren bootsen

    ze na: masters of war?

     

    als een vreemdeling moet ik

    spreken en vreemdelingen

    horen mij aan: buiten het raam

    van een beeldbuis blaffen de bloed-

    honden, de jagers komen eraan,

    vlammen slaan uit vervloekte huizen

     

    bewoners van de wereld,

    zo vreemd zijn we verwant:

    geboren, veroordeeld om te dromen

    en hoort daarbij geen beloofde land

     

    waar kinderen in hun straatje spelen,

    schoollopen hand in hand,

    waar de lust een langzame dans

    en feestmaal is: elkander vreten

    bij wijze van spreken?

     

    een schoon bedrog  zo is het toch:

    goochelaars hebben we nodig

    die metalen plooien met hun tanden

    en wielen maken, hoepels die

    om de heupen zwaaien zoals

    een vroege nevel om de aarde

     

    rare ogen heb je nodig om niet

    meer te zien dan juist genoeg

    01-08-2009 om 11:39 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lof der dwazen

    Lof der Dwazen – naar Erasmus

     

    de wijsheid kan niet meer

    dan wijzen, de dwazen zijn ons

    aller  baas: er is de zucht naar

    hebben, het vullen van een vierkant

    terwijl het zijn een cirkel vormt: naakt 

    toch ben je gekomen, naakt zal je weer gaan

     

    de aarde kan ons allen voeden en toch:

    we hongeren naar een maan, een meer

    dat minder heeft te bieden tenzij een zee

    van stilte waar het doodse ruisen heerst

     

    en weinig meer dan wijzen

    kan de wijsheid niet aan:

    ze buigt bedroefd voor bazen,

    deze veelvraten zijn nooit voldaan

     

    wie baat zoekt, zal  niets baten, de bazen

    zijn hun eigen slaaf; de wijze kan maar wijzen

    en daarna zwijgen, droef en braaf: naakt toch

    zijn we gekomen en naakt zullen we weer gaan

     

    dwaze vingers moeten grijpen, ze pasten zich

    aan het klauwen aan; de wijzere leerden 

    een verlegen taal: de schuwe beweging van

    omschrijven, teder lijnen tekenen in het zand

    en daarna een zee van levend water die alles

    losweekt en ruimte maakt om weer

    te herbeginnen en nogmaals herbeginnen,

    een kringloop die nooit zijn ronde staakt

     

    hebben is vierkantig, het hakt de heupen

    van een vrouw, het rukt de randen

    van de wereld, het spreekt een taal

    die stuit en stoot zoals bevroren handen

    vergeefs proberen vast te houden

     

    zijn is rond, het wentelt soepel, het is wijs:

    het speelt nog als een meisje met een hoepel,

    ja, het draait als heel de ruimte met vele hoepels

    onverdroten aan een hoge koepel in het rond

    30-07-2009 om 12:35 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afghanistan in De Morgen
    we zijn in Afghanistan,  kunnen we niet anders?
     
    Wat baat academische geleerdheid als je ermee alleen maar tot dwaze conclusies kunt komen? Jonathan Holslag, expert internationale relaties van de VUB, somt in De Morgen van 30 juli een aantal redenen op om de oorlog in Afghanistan een foute oorlog te noemen. Hij vergeet er nog aan toe te voegen dat de door de invasietroepen geïnstalleerde coalitie bestaat uit clanleiders die rijk zijn geworden van de opiumhandel en noch in moreel noch in democratisch opzicht beter zijn dan de Taliban.
    De enige argumenten die Holslag kan verzinnen om onze participatie aan deze 'foute oorlog' te verdedigen zijn   'ons diplomatiek gewicht en wellicht zelfs onze economische belangen.' Machiavelli alive and kicking dus.
    Om te beginnen hoef je geen ijzervreter te zijn om diplomatiek gewaardeerd te worden: dat bewijzen Scandinavische politici sedert Olaf Palme die een uitgesproken pacifist was, net als Willy Brandt trouwens die evenmin genegeerd werd in de internationale politiek. En het economisch profijt  is puur cynisme als onze voordelen worden uitbetaald in mensenlevens en in lokale destructie.
    Ik ben evenwel geen principieel pacifist: als militair ingrijpen noodzakelijk is dan moet het maar gebeuren. Dit had met name het geval moeten zijn in Oost-Congo waar de laatste  12 jaren naar schatting 5 miljoen burgers zijn vermoord en duizenden vrouwen gefolterd en verkracht.
    Ons land heeft een historische verantwoordelijkheid in Congo en we zijn het aan onze voorgeschiedenis van uitbuiting en plundering verplicht om partners te zoeken om in de Kivu slagvaardig tussen te komen ter bescherming van de bevolking en niet uit economisch opportunisme.
    In de strijd tegen het terrorisme is de invasie in Afghanistan een leugen - Jonathan Holslag lijkt dit zelf ook in te zien -: het moslimterrorisme is een zaak van staatsveiligheid en vraagt om een politionele aanpak. Je kan met een regulier leger geen vijand uitschakelen die meestal onzichtbaar is voor militaire observatoren.
    Bovendien heb ik nog altijd geen verklaring gelezen - noch van een expert, noch van een betrokken politicus - hoe de Taliban aan hun wapens komen: zou de strijd tegen de wapenhandel, de legale en de illegale, geen doeltreffender middel zijn om aanslepende conflicten als dat in Afghanistan te voorkomen? Je kan die vraag trouwens herhalen bij andere uitbarstingen van geweld, onder meer in Somalië. Steeds gaat het om straatarme landen en obscure groupuscules die over de meest geavanceerde handwapens beschikken: waar komen die vandaan, waarmee worden ze betaald en wie wordt beter van deze wapensmokkel?
    Maar wie strijdt tegen de belangen van de wapenindustrie, krijgt zelden een plaats in de schijnwerpers en daar lijkt het politici als Pieter de Crem om te doen: ijdelheid dus en plat opportunisme.
    Mij doet het pijn dat een intelligente wetenschapper deze misdadige ijdeltuiterij verdedigt en geen oog heeft voor meer urgente problemen.
     
     

    30-07-2009 om 09:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terwijl de krieken rotten

    terwijl de krieken rotten

     

    De Limburgse krieken raken niet meer verkocht. De overproductie is toe te schrijven aan de concurrentie met Oost-Europa en de druk van de afnemers, met name de Duitse discounters, Aldi en Lidl: die dwingen de scherpste prijzen af en daaraan kan een West-Europese kweker niet voldoen. Een verwerkend Belgisch bedrijf is vanwege de loonkosten zelfs naar Oost-Europa uitgeweken.

    Ik weet onvoldoende van economie om mezelf te presenteren als een expert. Van één waarheid ben ik echter overtuigd: alles heeft zijn échte prijs. En daarmee bedoel ik een prijs die alle aspecten van productie en distributie in rekening brengt, in het bijzonder de sociale schade door minimale tewerkstelling, onderbetaling en automatisering en de ecologische schade van het transport die ‘ecologische voetafdruk’ wordt genoemd.

    De moeilijkheid is echter deze schade te becijferen en om te zetten in een billijke prijs voor het product.

    Het gevolg is echter dat men niet anders kan dan bezwaren aanvoeren tegen de geglobaliseerde wereldeconomie: die zou beter geheroriënteerd worden naar een regionale, wat betekent dat in de eerste plaats vergelijkbare landen met elkaar handel zouden drijven.  De regio’s moeten hierbij ruimer worden gedacht dan het  nationale of gewestelijke gebied: het gaat erom dat Afrikaanse economieën  in Afrika zouden opereren, Oost-Europese in Oost-Europa, Latijns-Amerikaanse in Zuid- en Midden-Amerika etc

    Alleen grondstoffen en afgewerkte producten die uitsluitend in ver afgelegen gebieden te vinden zijn, zouden nog in aanmerking mogen komen voor globalisatie en wereldwijd transport. Maar dan moet zoals gezegd de milieuschade door transport volledig in rekening worden gebracht waardoor het onvermijdelijk luxegoederen zullen worden.

    Dit laatste klinkt allesbehalve populair: we zijn immers allemaal gefixeerd op koopjes, niet enkel onze distributeurs en bedrijfsleiders, ook wijzelf als consumenten.

    Ik vrees dat we pas zullen beseffen wat de uitkomst van deze ‘koopjesjacht’ is wanneer de gevolgen al te duidelijk en onherstelbaar zullen zijn geworden: het transport is in grote mate verantwoordelijk voor de klimaatsverandering en de uitbuiting en onderontwikkeling in de lageloonlanden zorgt voor gewapende conflicten die ook voor ons effecten hebben, in de vorm van vluchtelingen, onveiligheid voor het transport (Somalische kapers) en voor het toerisme (onder meer Bali en Egypte).

    Het zijn niet enkel de krieken die rotten: heel onze zogeheten economische wereldorde is rot. Het is meer een chaos dan een orde, en de efficiëntie ervan bedenkelijk als men met efficiëntie bedoelt het creëren van welvaart voor zoveel mogelijk mensen. Bovendien maakt deze economische wanorde de planeet en haar bevolking ziek. De Limburgse krieken zijn dan ook een zeer overtuigend symbool van een systeem dat letterlijk stinkt.

     de haan 30 juli ’09

    30-07-2009 om 07:45 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taalvondsten via Taalpost

    Ruggespraak

    Al onze gerechten worden op oosterse wijzen klaargemaakt.
    (menukaart restaurant Den Haag)

    Cheney heeft een dochter die lesbisch is en woont al jaren samen met haar vriendin.
    (Gay Krant)

    Senator vertrekt om kunstmokkel.
    (Leeuwarder Courant)

    Naaktlopers begluren nieuwe attractie in Zwitserland.
    (Het Laatste Nieuws)

    Hij heeft zich jarenlang hard gemaakt voor behoud van het zwembad en vocht voor subsidies.
    (Dagblad van het Noorden)

    Een moderne pier moet Scheveningen een nieuwe toekomst bieden. Wie de zee nadert, moet de kust kunnen zien. Om die blik mogelijk te maken, zal de gemeente Den Haag moeten slopen.
    (Nu.nl)

    (overgenomen van Taalpost)

    29-07-2009 om 17:01 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug van de markt

    terug van de markt

     

    vrede komt om kleinigheden:

    licht beladen keer je weer

    van de markt, buurman vond

    de temperatuur best aardig,

    de bakkersvrouw legde haar

    lange vingers in je hand

     

    moeders glimlachen vanuit

    de zwoelte van hun wagens:

    zo’n man, ja, zo modern,

    een langharige die boodschappen

    haalt, zo’n muilezelman

     

    taak volbracht, de toekomst

    voor een dag verzekerd

    tenzij je straks zou stikken

    in een graat, in het steentje

    van een kers uit Limburg,

    vlezig, sappig als dat meisje

    aan de Maas, hoe zou ze

    hebben geheten

     

    vrede komt als je leert vergeten:

    de stroom van de tijd die je om

    zou leiden om verdorde landen

    te bevloeien, de boeken die je nooit

    hebt uitgegeven omdat, nou ja,

    er een reden was, een bezwaar

    dat zwaarder woog al zou je

    zelf niet weten tenzij terzijde

    opgemerkt een meester je wou

    leren dat je maar beter leeft

    onopgemerkt

     

    want zo toch komt de vrede:

    wanneer je minder merkt

    en de wereld inkrimpt tot wat

    wagens in een file, een moeder

    die zalig glimlacht alsof ze

    voor de glimp van een gedachte

    ook een ander leven had

    29-07-2009 om 14:28 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Antwerpen

    hoe nobel is het redden van Opel?

     

    Zowel De Standaard als De Morgen besteden in hun editoriaal aandacht aan de mogelijke sluiting van Opel Antwerpen. De opiniemakers nemen in het bijzonder de Duitse regering op de korrel die alleen maar ijvert voor het behoud van tewerkstelling in de Duitse filialen van Opel.

    Een eerste vraag is dan of onze eigen regeringen het anders doen wanneer zij met gelijkaardige dossiers worden geconfronteerd. Trouwens, dezelfde commentatoren reageren verbolgen wanneer  onze politici zich te weinig inspannen om het voortbestaan van Belgische bedrijven te redden, denk aan Renault Vilvoorde, Ford Genk en VW Vorst.

    Het eigenbelang zit nog dieper: onze drie zeehavens - Zeebrugge, Gent en Antwerpen – doen elkaar liever de duvel aan dan samen te werken en hun groeimogelijkheden  billijk te verdelen. Zelfs op syndicaal niveau kunnen we alleen maar vaststellen dat de grensoverschrijdende solidariteit ontbreekt. En de nieuwe Vlaamse regering wil er een prioriteit van maken om Vlaanderen nog meer dan vandaag tot een logistiek centrum te laten uitgroeien ongeacht de ecologische  gevolgen en de verkeersproblemen.

    De commentatoren ergeren zich terecht aan de passiviteit van Europa: de commissie zwijgt over  de Duitse overheidssteun en het Europees parlement laat evenmin van zich horen.

    Meer essentieel is de vraag of het concurrentiemodel voor een  verzekerde welvaart kan zorgen en voor het welzijn van de bevolking.

    Ik ben nooit een marxist geweest en heb geen heimwee naar het collectivisme; ik stel alleen maar vast dat er voortdurend conflicten opduiken tussen het belang van privé-ondernemingen, in het bijzonder de multinationale,  en hun aandeelhouders en het algemeen belang. Ik meen dan ook dat de diverse overheden – van de Vlaamse tot de Europese – meer regulerend zouden mogen optreden. Een ééngemaakt Europa heeft weinig zin als de ene regio de andere probeert kapot te concurreren. Het marktmodel kan op korte termijn het meest performante zijn, maar  vrijwel altijd gaan de voordelen voor de ene ten koste van de nadelen voor de andere. Het profijt van een minderheid betekent vaak schade voor de meerderheid, zeker inzake milieuproblemen en roofbouw op de natuurlijke rijkdommen en op de gezondheid van de arbeiders.

    Opel is een leerzame ‘case study’. Professor economie Paul de Grauwe heeft al jaren geleden ervoor gewaarschuwd dat de autoassemblage in België en West-Europa weinig toekomst heeft: de concurrentie met Oost-Europese en Aziatische lageloonlanden is moordend. Opel wordt geroemd om zijn productiviteit, wat een ander woord is voor het uitpersen en opjagen van de arbeiders. Wat impliceert dat het zinloos is om arbeiders tot het uiterste te drijven: uiteindelijk zullen ze de strijd verliezen tegen de robots en tegen de onderbetaalden uit verre landen.

    Onze toekomstige welvaart hangt af van innovatie, specialisatie en duurzaam ondernemen. Alle drie vragen ze eerder om samenwerking en overleg dan om een economisch Darwinisme dat even dwaas en schadelijk is als het ineengestorte collectivisme. Het concurrentiemodel lijkt me enkel een waarde te hebben  als het gericht is op een hogere kwaliteit en niet zozeer op de verovering van marktaandelen, tenzij men vrede neemt met een wegwerpproductie die vroeg of laat resulteert in overproductie en werkloosheid.

    Darwinisme wordt de laatste jaren gebruikt om alles te rechtvaardigen, maar het overleven van de mens heeft minder te maken met een competitie tot ter dood dan met een bereidheid om de arbeid,  de lasten en de opbrengsten te verdelen en  een gemeenschappelijk doel na te streven. Uit Opel zijn nobele lessen te trekken, of dat zal gebeuren is echter zeer twijfelachtig.

    Daarvoor hebben we politici en denkers nodig die zich richten op de langere termijn en op een weidsere horizont.

    de haan 27 jul. 09

    28-07-2009 om 06:42 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lezen tegen stress

     

     

    Lezen is beste middel tegen stress

     

    Ontspannen doe je best met een boek. Zes minuten lezen is al genoeg om je stressniveau te verminderen met 68 procent.

    Lezen is beste middel tegen stress

    Ontspannen doe je best met een boek. Zes minuten lezen is al genoeg om je stressniveau te verminderen met 68 procent.



    Volgens onderzoek van University of Sussex is lezen de beste manier om snel rustig te worden. Het helpt beter om te ontspannen dan luisteren naar muziek, wandelen of een kopje thee drinken.

    De wetenschappers volgden het stressniveau en hartslag van een groep vrijwilligers tijdens verschillende activiteiten. Bij lezen daalde het stressniveau met 68 procent. Luisteren naar muziek zorgde voor een daling van de stress met 61 procent. Een kopje thee drinken verminderde het stressgehalte met 54 procent en een wandeling met 42 procent.

    Videospelletjes bleken overigens geen goede manier om te ontspannen. Het stressniveau van de vrijwilligers daalde nog wel met 21 procent, maar hun hartslag bleef onverminderd hoog.

    De onderzoekers gaan ervan uit dat lezen zo ontspannend is omdat het veel concentratie vraagt. Doordat je je zo moet concentreren op het lezen, zouden je hart en spieren ontspannen. En daardoor word je vanzelf kalmer.

    Lees ook: ontspannen kan je leren


    Volgens onderzoek van University of Sussex is lezen de beste manier om snel rustig te worden. Het helpt beter om te ontspannen dan luisteren naar muziek, wandelen of een kopje thee drinken.

    De wetenschappers volgden het stressniveau en hartslag van een groep vrijwilligers tijdens verschillende activiteiten. Bij lezen daalde het stressniveau met 68 procent. Luisteren naar muziek zorgde voor een daling van de stress met 61 procent. Een kopje thee drinken verminderde het stressgehalte met 54 procent en een wandeling met 42 procent.

    Videospelletjes bleken overigens geen goede manier om te ontspannen. Het stressniveau van de vrijwilligers daalde nog wel met 21 procent, maar hun hartslag bleef onverminderd hoog.

    De onderzoekers gaan ervan uit dat lezen zo ontspannend is omdat het veel concentratie vraagt. Doordat je je zo moet concentreren op het lezen, zouden je hart en spieren ontspannen. En daardoor word je vanzelf kalmer.

    Lees ook: ontspannen kan je leren

     


    Door: Liselotte Ampe
    Bron: GezondheidsNet.nl

     

    27-07-2009 om 18:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de profiteurs van de Gentse Feesten

    U drinkt, wij draaien

     

    Onder deze titel publiceert cultuurredactrice Dorien Knockaert een bedenking bij een conflict tussen cafébazen op de Gentse Feesten. Er zijn immers Gentse middenstanders die in de Feesten investeren zodat die gratis kunnen blijven, en andere die weigeren mee te werken maar wel  zuipende klanten afsnoepen van de organisatoren. Knockaert komt tot een juiste conclusie – een terugkeer naar de kleinschaligheid - maar met heel dubieuze argumenten.

    Als student heb ik de heropstart van de Feesten meegemaakt toen Walter de Buck alleen bij Sint-Jacobs een petieterig podium had laten bouwen. Tijdens een stortbui heb ik nog naast Derroll Adams onder het zeil boven dit podium gestaan: het werd opgeduwd met een bezem omdat er gevaar bestond dat het zou naar beneden komen onder het gewicht van het regenwater. In de loop der jaren zijn de Gentse Feesten een massaspektakel geworden, een kankergezwel van vettige kraampjes en bier serverende terrassen. Dat het artistiek aanbod op hoog niveau is gebleven, kan een wonder worden genoemd want de meeste bezoekers komen enkel om zich laveloos te drinken en om een bad in de massa te nemen. Kortom, van de oorspronkelijke gezelligheid is niets over gebleven: zeker op zonnige dagen voelt men zich in het feestgedruis als een zwetende haring in een ton.

    Knockaert vindt het echter dwaas van de organisatoren om hun profiterende collega’s op de korrel te nemen. En over de drankorgels schrijft ze: ‘als je prat gaat op een grenzeloze toegankelijkheid en gratis entertainment, dan is het toch flauw om je beklag te doen wanneer mensen niet genoeg geld uitgeven aan de toog? Om nog te zwijgen van de sneer naar de middenstanders – kun je hen verwijten dat ze munt proberen te slaan uit de Feesten?’

    Je vraagt je dan af wie de gratis evenementen dan wel dient te betalen: dat kan alleen de stad doen door nog meer te subsidiëren dan ze nu al doet (Dit jaar: 1.250.000 euro). Wat betekent dat de stad ergens extra inkomsten zal moeten gaan zoeken: bij de middenstanders die nu weigeren mee te betalen aan de organisatie?

    Krasser vind ik deze zin: ‘Zelfs wanneer we bij ons volle verstand zijn, laten we ethische overwegingen nauwelijks een rol spelen in ons consumptiegedrag.’

    Dit wordt geschreven door een journaliste van een krant die traditioneel christelijk is: wanneer zij gelijk heeft dan  ziet de toekomst er somber uit. Of deze wereld ooit een betere plek om te leven wordt voor alle wereldbewoners hangt immers in grote mate af van bewust consumeren: met name van Fair Trade en milieubewust kopen. De omzet van Fair Trade-producten (Max Havelaar, Oxfam en andere) stijgt jaar na jaar. In dezelfde krant kan je lezen dat het aantal wegwerpzakken zodanig gedaald is dat de belasting erop nauwelijks nog wat opbrengt: de burgers hebben in ons land dus duidelijk hun gedrag gewijzigd, ze gebruiken opnieuw meer en meer de ouderwetse boodschappentas of de lichtere herbruikbare tassen van de supermarkten.

    In dit artikel van een volle bladzijde over een schijnbaar onbenullig voorval komt met andere woorden een essentieel dilemma tot uiting: zijn we bereid ons consumptiegedrag dermate aan te passen dat we voorrang geven aan eerlijke producten (met uitsluiting van kinderarbeid, uitbuiting en milieuvervuiling) of gedragen we ons als kippen zonder kop die achteraf verontwaardigd zullen reageren wanneer ze met de gevolgen van hun kortzichtigheid worden geconfronteerd (zoals migratie,  gewelddadige conflicten in een toeristisch paradijsje, vergiftigd voedsel of speelgoed etc etc)?

    Van journalisten bij een zogeheten kwaliteitskrant mag je verwachten dat ze wat grondiger nadenken over de argumenten die zij hanteren. Nogmaals, ik ben  zelf nostalgisch genoeg om het verleden van de kleinschalige Gentse Feesten te koesteren, maar tegelijk heb ik een afkeer van parasieten: wie aan de Feesten geld wil verdienen, die moet er ook in investeren.

    de haan 27 juli 09

     

    27-07-2009 om 10:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!