5 tips om de Memphis stijl in huis (en je kleerkast) te halen
» NIEUWE NAJAARSCOLLECTIE - » THEMA’S VELVET PLAYGROUND & DREAMSCAPE
Geboren in het Milaan van de jaren '80, en nog steeds legendarisch. De Memphis-stijl vloeide voort uit de creativiteit van ontwerper Ettore Sottsass, en sierde met zijn felle kleuren en geometrische figuren al snel de interieurs van de grootste designliefhebbers. Mondial Tissus zet het verhaal verder met zalige stoffen die een ode brengen aan deze excentrieke designstroming van toen.
Color clash
Wat je ongetwijfeld terugziet bij Memphis, is kleur—veel kleur. Felle, contrasterende kleuren zoals roze, geel, blauw en groen zijn geen vreemden voor het Memphis-kleurenpalet. Vaak worden ze gebruikt voor een sterk staaltje colorblocking. Kies jij voor gedurfd, net zoals de ontwerpers en kunstenaars van de jaren '80? Ga dan aan de slag met de kleurrijke corduroy-stoffen van Mondial Tissus om zo je modulaire zetel samen te stellen die wat wegheeft van een Mondriaan. Niet in de stemming om zelf de handen uit de mouwen te steken? Dan regelt Mondial Tissus het gewoon voor jou met de op-maat-service. Ook je kleerkast kun je pimpen met een zachte pastelroze of een diepe marineblauwe koordstof. Keuze genoeg, stijl gegarandeerd. Tover de stof bijvoorbeeld om tot een nieuwe sweatshirt voor je kind met het Burda-naaipatroon.
Go Geometric
Ook geometrische figuren zijn the way to go voor een Memphis-waardig interieur. Cirkels, driehoeken en zigzaglijnen worden veelvuldig gebruikt in het ontwerp van meubels, accessoires en architectuur. De vormen wisselen elkaar af of worden op een speelse manier gecombineerd. Ook in de stoffen van Mondial Tissus vind je deze figuren terug. De kleurrijke designs fleuren je dag, je woning en je kleerkast meteen op met staafjes, streepjes, spikkels en meer. Verschillende kleuren passeren de revue en binden alles samen tot een eclectisch geheel.
Graphic glory
Duik in de wereld van Memphis, waar grafische patronen de plak zwaaien. In deze designbeweging zijn patronen niet zomaar versieringen, maar een statement. Bloemen, bogen en bolletjes botsen moeiteloos tegen elkaar en creëren een verrassende harmonie die je interieur transformeert tot een kunstwerk. De stoffen van Mondial Tissus spelen hierop in, en beelden taferelen af die het grafische aspect van de Memphis-stijl eer aandoen.
Mixing materials
Kenmerkend aan de Memphis-stijl is onder andere ook het gebruik van ongebruikelijke materialen. Zo kwamen plastic, laminaat, glas of metaal wel eens terug in een ontwerp. Spelen met materialen en texturen geeft dan een verrassend resultaat. Treed zelf in de voetsporen van de creatieve Memphis-genieën en tover met de tutorial van Mondial Tissus een gewone lamp om tot een kunstwerk aan de hand van stof. Ook met kleding kun je eenvoudig experimenteren door aan de slag te gaan met een patroon en unieke stoffen.
Eclectic energy
Memphis staat ook bekend om de speelse mix van stijlen en invloeden. De ontwerpers combineerden moeiteloos art deco, pop-art, kitsch en zelfs illustraties uit stripboeken om een gedurfd en excentriek design te creëren. Het resultaat? Een eclectisch geheel met verrassende patronen. Ook bij Mondial Tissus vind je stoffen in die trant, van kleurrijke stoffen met pop-art prints tot retro-dessins met een knipoog naar stripverhalen. Voeg een gedurfde toets toe aan je interieur met een stripachtig kussen of maak zelf een blouse in art-decostijl voor een toffe look.
Deze winter worden we verwelkomd in de huizen van twee Berlijnse kunstenaars: Nata Lee Hahn heeft een voormalige autoreparatiewerkplaats omgebouwd tot een kindvriendelijk loft voor haar jonge gezin, terwijl Kitty Kahane woont in een prachtig oud appartement, ingericht met gekoesterde objecten en haar eigen kunstwerken. Beide interieurs – en de Vitra-producten die ze bevatten – weerspiegelen de individuele persoonlijkheid van hun bewoners.
Kitty Kahane - Collage van oud en nieuw
Ik ben in dit appartement getrokken in 1995 en werd er meteen verliefd op. Aanvankelijk was de indeling anders, met een reeks kleine kamers, maar we konden het interieurwerk zelf doen. Ik hou van grote ruimtes en heb ze nodig voor mijn werk. We hebben geprobeerd om het nieuwe met het oude te combineren. Ik verdiende goed en kocht altijd mooie, hoogwaardige meubels, vaak antiek. Ik hou van objecten die verhalen vertellen, zoals het kleine koffietafeltje van mijn ouders, dat ik al heel lang heb. Hun huis was ingericht met deze Hellerau-stukken uit de jaren 50 en 60.
Ik ben opgegroeid in Oost-Duitsland. Na mijn middelbare school ging ik naar Meissen om de kunst van het draaien en emailleren van porselein te leren, voordat ik grafisch ontwerp ging studeren. Ik studeerde af en kreeg in 1989 een kind, het jaar dat de Berlijnse Muur viel. Dat was het begin van mijn carrière. Ik was in Berlijn – op het juiste moment op de juiste plaats. Twintig jaar lang werkte ik als productontwerper en creëerde stoffen, waarna ik boeken begon te illustreren. Bij mijn tapijten vond ik het altijd belangrijk dat ze op een eerlijke en authentieke manier werden gemaakt, dat ze een verhaal te vertellen hadden.
Tussen 2009 en 2016 reisde ik naar 16 landen, waaronder Pakistan, India, Indonesië en Kazachstan, om er maar een paar te noemen. Ik heb altijd mijn werk meegenomen en ik heb altijd iets mee teruggebracht van mijn reizen. Soms gewoon een paar schoenen, een klein beeldje of een matroesjka. Mijn gouden theepot uit China is misschien waardeloos, maar hij herinnert me aan de mensen die ik daar heb ontmoet en de tijden die we samen hebben doorgebracht.
Op dit moment werk ik graag thuis. Ik zou niet kunnen werken in een gedeeld kantoor, ik heb mijn eigen omgeving nodig. Ik gebruik graag mijn bank als een plek om te ontspannen en ideeën te ontwikkelen. Ik denk dat het helpt om comfortabel en rustig te zitten om te werken. Tegelijkertijd mag de ruimte niet te perfect zijn, te goed georganiseerd.
Kunstenaar zijn is een eenzaam beroep. Ik ben een waarnemer. Mijn favoriete onderwerpen zijn mensen en hun relaties. Het leven kent zijn hoogte- en dieptepunten. Deze mix van kracht, energie, maar ook pijn, lijden en natuurlijk humor – zo zie ik het leven.
Een passie voor detail: ‘Moment’ Kitty Kahane schildert een set porseleinen borden met vaste hand en geoefende streken en creëert kleine kunstwerken die elke tafel zullen verfraaien. Ze besteedt dezelfde zorg en aandacht aan het dekken van haar eigen eettafel. Voor haar gasten, maar ook voor zichzelf. Zowel in haar beroep als in dit dagelijkse ritueel wordt ze geleid door een constante: haar passie voor detail.
Nata Lee Hahn - Familiehuis in een loft
Deze plek werd 100 jaar geleden gebouwd als fabriek. Later werd het gebruikt als een autoreparatiewerkplaats. Toen ik er voor het eerst langs liep, waren er niet eens ramen. Het was donker, vervallen en somber. Maar zodra ik de grote open ruimte zag, sloeg mijn verbeelding op hol. Aanvankelijk was het de bedoeling om het alleen als mijn kunststudio te gebruiken, maar ik realiseerde me dat het ook een ideaal familiehuis zou zijn. Het was voor mij erg belangrijk om originele materialen te gebruiken en enkele van de bestaande elementen te behouden. Er hangen nog steeds oude haken van de werkplaats aan het plafond. Er is altijd een verhaal te vertellen. En het was duidelijk dat we een grote lange eettafel wilden hebben om familie en vrienden te ontvangen.
Mijn benadering van een interieurproject is heel vergelijkbaar met de manier waarop ik kunst benader. Het is een groot driedimensionaal schilderij waarin ik kan stappen. Het kost niet veel om een plek gezellig te maken: goede warme verlichting, een paar sfeervolle stukken die persoonlijke betekenis hebben en gewoon goede mensen met goede vibes in je huis. Toen ik opgroeide in Hongkong, nam mijn vader me vaak mee naar antiekwinkels. De winkeliers hadden voor elk item een verhaal, en ik zat daar gewoon naar die verhalen te luisteren. Toen ontwikkelde ik mijn liefde voor schattenjacht. Tegenwoordig bevat mijn huis een eclectische mix van hedendaagse, klassieke en vintage stukken, waaronder Kokesh-poppen uit Japan, plus een aantal zachte meubelen, kussens en tapijten die we tijdens onze reizen hebben verzameld. Als mijn kinderen later, als ze ouder zijn en hun eigen huizen hebben, terugkijken, hoop ik dat ze geïnspireerd zijn door het hier wonen. Dat het hen de ruimte heeft gegeven om creatief te zijn en hun verbeelding te gebruiken, en dat ze het zien als een plek waar ze zich veilig en opgewekt voelden.
Herinneringen van morgen - Moment : Volgens Nata Lee Hahn zou thuis een plek moeten zijn waar we onze creativiteit kunnen uiten. Koekjes bakken houdt zowel de geest als de handen bezig. Ingrediënten worden deeg, het deeg wordt gevormd tot figuren. Zoete geuren vullen de keuken terwijl de kleintjes met grote ogen naar de oven kijken naar wat ze hebben gemaakt: de herinneringen van morgen.