'Die vrouwen hebben zelfs geen poriën meer' Vanity Fair
Langere benen, vollere lippen, een perfectere huid en een stel grotere borsten. Bijna alle vrouwen die in reclame opduiken zijn door de computer bewerkt en 'verbeterd'. Dat blijkt uit een Vlaams onderzoek.
Vrouwen worden steeds vaker geconfronteerd met onrealistische schoonheidsidealen in de media, blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Fé. Met een simpele druk op de knop krijgen de al graatmagere modellen een stel langere benen, vollere lippen of grotere borsten. De resultaten van de studie zijn onthutsend. 96 procent van alle advertenties voor cosmetische producten tonen stereotiepe, perfecte vrouwen. In 86 procent van de gevallen is het model lang, mager, rondborstig en heeft ze volle lippen. Het gemiddelde fotomodel weegt 23 procent minder dan de gemiddelde vrouw.
Het Photoshop-fenomeen is verontrustend en ronduit schadelijk voor het zelfbeeld van de 'gewone' vrouwen, vindt Katja Van Putten, manager van Fé. De gemiddelde vrouw kan onmogelijk wedijveren met de perfecte schoonheid die door de cosmeticaproducenten geadverteerd wordt. 'Reclamebureaus verleggen steeds meer grenzen om aan de ideale vrouw te geraken', zegt Van Putten. 'Soms wordt het extreem. Bij de meeste modellen wordt de huid volledig bewerkt of worden de kaaklijnen aangepast. 'Iedere imperfectie wordt weggeveegd. Schoonheidsvlekje worden gewoon gewist en poriën verdwijnen al helemaal.'
(ksm)
|