Elke week raken vier of vijf voetgangers betrokken in een zwaar ongeval op het zebrapad. En dat cijfer is de voorbije jaren nauwelijks gedaald. 'De schuld ligt niet alleen bij de automobilisten, maar ook bij de voetgangers', zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV.
In 2007 raakten welgeteld 4.796 voetgangers gewond in een ongeval. 103 van hen stierven, 713 raakten zwaargewond. Het is een iets hoger aantal dan in 2006, toen 4.620 voetgangers betrokken raakten in een ongeval. Sinds 2003 is het cijfer niet noemenswaardig gedaald. Een kwart van de slachtoffers is jonger dan 19, senioren maken er nog eens een derde van uit.
Maar het is niet de enige onrustwekkende vaststelling die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) deed. Elke 36 uur raakt een voetganger zwaargewond of, erger nog, sterft een voetganger terwijl hij of zij oversteekt op een zebrapad. Dat geeft een totaal van 230 gedode en zwaargewonde voetgangers op een aangeduide oversteekplaats.
'Dat er zo veel ongevallen op een zebrapad gebeuren, komt natuurlijk omdat een zebrapad de plaats is waar de paden van voetgangers en auto's elkaar kruisen', zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV. 'Maar de fout ligt niet alleen bij de automobilisten, want ook de voetgangers hebben een verantwoordelijkheid.'
Zo is het een mythe dat voetgangers absolute voorrang hebben op het zebrapad. 'In de wegcode staat alleen dat bestuurders voorrang moeten géven aan voetgangers die aanstalten maken om over te steken, niet dat voetgangers die voorrang al hebben of ze zomaar mogen opeisen', stelt De Dobbeleer. 'Maar sommige voetgangers zijn daar zo van overtuigd dat ze overteken zonder te kijken of er auto's aankomen en of ze kunnen stoppen.'
Die onvoorzichtigheid is een van de voornaamste ergernissen van automobilisten. Maar ook chauffeurs moeten voorzichtiger zijn. 'Als je achter het stuur van de auto zit, moet je altijd een beetje vertragen bij het naderen van een zebrapad', raadt De Dobbeleer aan. 'Bij elke oversteekplaats moet je in staat zijn om te stoppen. Maar veel mensen doen dat niet en laten zelfs wachtende voetgangers niet oversteken.'
Schokkend is dat voetgangers zelfs op een zebrapad met verkeerslichten niet veilig zijn. In 2007 gebeurden er maar liefst 58 zware ongevallen op een oversteekplaats met verkeerslichten. Dat is er meer dan één per week. 'Het is verontrustend, maar we moeten natuurlijk rekening houden met de vraag wie het rode licht negeerde: de voetganger of de automobilist.'
Het BIVV plant alvast nieuwe campagnes die inspelen op het feit dat voetgangers weleens achter het stuur kruipen en dat automobilisten ook te voet gaan. 'Het zijn geen concurrenten van elkaar, dus we zouden ons beter inleven in de ander als we de weg op gaan. Want je bent helaas nooit alleen onderweg.'
Koen Baumers
**********
|