Geuren verleiden vrouwen
Lekkere geuren doen verkopen. Je koopt niet alleen meer, maar ook sneller. Dat vooral vrouwen te beïnvloeden zijn door middel van geuren is voor sluwe marketeers alleen maar mooi meegenomen nu vrouwen 80 procent van alle aankopen bepalen.
"Een vrouw ruikt eerst ergens aan, een man steekt het meteen in zijn mond." Een overblijfsel van de prehistorie wellicht, toen vrouwen nog bessen gingen plukken en 'iets' moesten doen om te bepalen wat eetbaar was.
De Nederlandse supermarkthouder Wim Jaegers experimenteerde rond Pasen met chocoladegeur, en prompt schoot zijn verkoop de hoogte in. Jaegers heeft er ondertussen drie: een zoete bloemengeur bij de bloemenafdeling, bij het fruit overheerst de geur van frisse limoen en bij de koffieautomaat moet een koffiebonenlucht de klant verleiden.
De geurmarketing lijkt daarmee definitief aan de vooravond van de doorbraak te staan, al blijft het aantal supermarkten dat er effectief gebruik van maakt (voorlopig?) nog eerder klein. (edp)
|