De laatste jaren werd breien steeds populairder, maar door de crisis krijgt dit plots een serieuze boost. Tal van breiliefhebbende celebs bewijzen dat deze hobby niet langer enkel voor grootmoeders is. Grof is trendy
De verkoop van wol nam sinds vorige herfst met 30 procent toe. Ook steeg de interesse voor breikringen, waarbij leden wol en patronen met elkaar ruilen. De hobbywinkelketen Hobby-Craft zegt dat ze het afgelopen jaar meer dan een miljoen bollen wol verkochten. "Steeds meer mensen beginnen zelf dingen te maken door de recessie. Vooral grof gebreide kledingstukken blijken populair te zijn, dit is namelijk makkelijker te maken voor beginners. De verkoop van dikke wol steeg zelfs met 38 procent." Kate Hudson in de breiwinkel. Breiende celebsWeardowney, een merk van breiwerk, heeft een breigroep in Londen en geeft ook lessen. Oprichtster Gail Downey zegt dat celebs ook hielpen om het oma-imago van breien kwijt te raken. "Het is glamoureuze hobby nu, degenen die het graag doen, passen tegenwoordig niet meer in het plaatje van de oma. Jonge vrouwen halen er voldoening uit en het werkt kalmerend." Kimberly Stewart, dochter van de rockster Rod Stewart, komt er eerlijk voor uit dat ze liever thuis blijft om te breien dan uit te gaan. Andere bekende breiliefhebbers zijn Julia Roberts, Kate Hudson, Cameron Diaz en Geri Halliwell. Kimberley Stewart met een zakje uit de breiwinkel. Volgend seizoen dumpen
Redactrice bij een Brits breimagazine Emma Kennedy zegt dat de revival van breien vijf jaar geleden begon, maar dat dit het laatste jaar explosief toenam. "Steeds meer mensen willen zelf dingen maken, in plaats van kledij te kopen en deze het volgende seizoen weer te dumpen." (ep) **********
|