De petites histoires achter klassieke meesterwerken
![](http://blogimages.seniorennet.be/anastacia/57729-9b43ceb9b9377dfa8c648c5a03d9787c.jpg)
Beethoven schreef Für Elise eigenlijk voor ene Thérèse. De Bolero van Ravel is vooral een ode aan het machinetijdperk. Brahms componeerde amper drie van de (
hoeveel?) Hongaarse Dansen die hem beroemd maakten. In zijn nieuwste boek ontrafelt journalist en melomaan Piet De Loof de verhalen achter de grote meesterwerken uit de klassieke muziek. Roemruchte anekdotes worden daarbij doorprikt, om dan weer plaats te maken voor andere. De zogenaamde 'meisjes' uit het orkest van Vivaldi waren niet zelden ouder dan 50 jaar. Bach schreef zijn Goldbergvariaties helemaal niet voor een slapeloze graaf. Was Mozart als componist écht een wonderkind, en hoe zit het nu eigenlijk met dat Requiem?
Klassieke meesterwerken Het ware verhaal licht ook het doopceel van een reeks opmerkelijke figuranten: een dorpsonderwijzer bij Mozart, een psychiater bij Rachmaninov, de duivel bij Tartini. Waarom is het Ave Maria van Gounod niet zo onschuldig als het lijkt? En wie of wat staat centraal in de Radetzkymars van Strauss?
Dit boek is onthullend, maar ook grappig en bijwijlen ontroerend. Het is een must voor iedereen die houdt van muziek en van de petite histoire achter de grote componisten. Piet De Loof (°1972) werkt als eindredacteur. Hij schrijft ook verhalen en boeken voor jong en oud, waarin muziek bijna altijd een hoofdrol speelt. Hij publiceerde eerder De dirigent is gevlucht (het relaas van legendarische muzikale premières) en debuteerde als jeugdauteur met De cello van mevrouw Rozas.
Roularta Books
![](http://blogimages.seniorennet.be/anastacia/57729-6628da5665377a9ce2b11253831e9317.gif)
|