Inhoud blog
  • Woensdag 21 april 2010
  • Zondag 18 april 2010
  • Zaterdag 17 april 2010
  • Woensdag 14 april 2010
  • Zondag 11 april 2010
    Andere Blogs
  • seniorennet.be
  • Luc Heirbaut
  • PaulVDB
  • Herman Moerenhout
  • Hank Mees
  • Frank Suys
  • Zoeken in blog

    Antoine9100
    Dagboek en Bedenkingen
    16-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag van een verblijf aan Zee

    Reeds een tijdje geleden dat ik hier nog iets van mij heb laten horen.  Maar verlof en software perikelen staken hier een stokje voor.  We hadden gepland om, zoals vorig jaar, twee keer een aantal dagen aan zee door te brengen, vooral om te gaan fietsen.  Wat dat geworden is staat hierna chronologisch vermeld.
    Daarna kwam de moderne tijd op de proppen.  Ik had mij voor het vertrek nog een laptop aangeschaft, om ritjes te plannen voor de GPS en ook om dit verslag bij te houden.  Maar dit verslagje was geschreven in Word 2007, en thuis kon ik niet de juiste manier vinden om dat simpel te copieren naar Word 2000.  Dat euvel is intussen verholpen en dit is dan het resultaat.


    Donderdag 28 Juni 2007

    Vertrek naar Koksijde

    De grote dag is aangebroken, we gaan naar zee.  Niet zoals in onze ver vervlogen jeugd om in het zand te gaan spelen of om schelpjes te rapen.  Wel om een aantal dagen te gaan fietsen, als het weer het toelaat tenminste.  En dat laatste zal wel een bepalende rol spelen als ge de weersvoorspellingen kunt geloven.  Het ziet er voorlopig niet veelbelovend uit, maar aan zee weet men nooit.  Het kan er op korte tijd volledig opentrekken, maar ook de andere kant opgaan.

    Vandaag ziet het er in elk geval goed uit, met voldoende zon en een redelijk aangename temperatuur.  Na het middageten vertrokken, snel uitgepakt en de fietskleren aan, voor een tochtje rond het vliegveld van Koksijde.  Want hier zijn de voorbereidingen in volle gang voor de grote airshow in het komende weekend.  We kunnen wel al genieten van enkele F16’s die als training reeds enkele van hun kunstjes tonen.  Hierdoor is onze rit wel aan de korte kant: slechts 26 kilometers lang, maar het is dan ook voor ons vakantie.

     

    Vrijdag 29 Juni 2007

    Naar Frankrijk

    Wat gevreesd werd is reeds snel waarheid geworden: regen, regen, regen.  Wat nu gedaan ?  Geen fietsweer, dus een alternatief plan zoeken.  Zullen we eens Frankrijk inrijden, naar Boulogne-Sur-Mer en dan zo langs de kustweg terug langs mooie dorpjes als Wimereux, Wissant en langs Cap Griz Nez en Cap Blanc Nez.  De heenweg verliep in de stromende regen.  Ik dacht nog altijd dat 130 km verder een ander weertype zou heersen, maar ik dooldde.  In Boulogne met de paraplu, die dan ook nog regelmatig overwaaide in de stormwind.  Geen plezant weer om in te blijven lopen, dus maar snel terug ingestapt in de auto en de terugtocht aangevangen.  Gelukkig werd het dan wel droog, maar nog wel altijd hevige wind.  Ook eens lekker om wat uit te waaien langs de kust.  Dat maakte van deze dag toch nog wel een beetje een geslaagde onderneming.

     

    Zaterdag 30 Juni 2007

    De eerste echte fietstocht

    Gelukkig is het vandaag droog, maar wel nog veel bewolking en veel wind.  We zullen dan maar onze eerste geplande rit rijden.  Via Nieuwpoort, langs de Ijzer en de Vladslovaart richting Diksmuide en daarna terug naar boven richting Koksijde, om dan nog eventjes een beetje van de Airshow mee te pikken. Alles via het knooppuntennetwerk van de Westhoek-Noord.

    Vanuit Ster der Zee reden we langs volgende punten:

    65 – 66 – 82 – 67 – 8 – 9 – 10 – 23 – 37 – 11 – 7 – 28 – 57 – 69 – 1 – 75 – 74 – 49 – 50 – 51 – 47 – 23 – 46 – 32 – 16 – 15 – 72 – 14 – 4 – 68 – 5 – 65 – en terug naar Ster der Zee.  Alles samen goed voor 65 km.  Maar op de Airshow hebben we niet lang vertoefd.  Wel nog wat extra kilometers naar De Panne (voor een lekkere Rodenbach van ’t vat) zodat we uiteindelijk uitkwamen op 76 km.  Een leuk begin en nu maar hopen op nog een paar lekkere dagen, want er staan nog wel enkele tochtjes gepland.

     

    Zondag 1 Juli 2007

    Een verplichte rustdag (SOLDEN)

    Gisteravond is het beginnen regen en deze nacht ook nog enkele stevige buien, zodat het deze morgen allesbehalve fietsweer was.  We hadden gepland om goed op tijd te vertrekken, met de fietsen op de auto naar Lo-Reninge om van daaruit te starten.  Maar als ge eens naar buiten keek was de goesting snel over.  We zullen dan maar eens naar Oostende rijden want daar zullen alle winkels wel open zijn voor de solden die gisteren begonnen.  En wat gebeurt er ?  Onderweg naar Oostende werd het steeds maar zonniger en warmer en daar aangekomen begon het op een echte zomerdag te lijken met een temperatuur van 20 graden.  Veel volk op straat en op de dijk, zoals dat in de zomer hoort te zijn.  Een gemiste kans want beter fietsweer kan men zich  niet wensen.  Hopen op morgen dan maar weer, en nu op TV het kampioenschap van België volgen.  En een dikke proficiat aan Stijn De Volder.  Sterk en ook slim gereden deze keer.  Nog eens versnellen juist na de top van de Hotond, als de anderen blij zijn dat ze boven geraakten in het wiel van Stijn.  Ge moet het toch maar kunnen.

     

    Maandag 2 Juli 2007

    Een beenhouwersreis

    Deze morgen zag het er, rond 8 uur, nog veelbelovend uit.  Blauwe lucht met enkele witte en lichtgrijze wolken.  Dus naar de bakker om verse pistolekes en in de winkel ernaast om de gazet en een mooie dag kondigde zich aan.  We hadden gepland om met de auto naar Lo-Reninge te rijden en van daaruit een ritje van ongeveer 68 km te doen.  Natuurlijk ging dat tochtje passeren langs Herberg De Vrede (voor de kenners is dat het café van de Abdij van Westvleteren).  Als ge het zelf maar te plannen hebt is dat wel gemakkelijk.  Maar bij het laden van de fietsen op de auto begon de lucht zich te vullen met donkergrijze wolken.  Dat zag er dus niet goed uit.  En inderdaad, onderweg reeds de eerste bui en in Lo de volgende.  Effe wachten en uitzien wat er zou volgen.  En dat was nog meer buien zodat de goesting om te vertrekken direkt over was.  Dus de fietsen terug op de auto gezet en terug richting Koksijde.  En daar aan de kust zag het toch iets lichter uit, maar dat was maar schijn, want plots begon het daar dan ook te stortregenen.  We hebben dan maar besloten om onze pick-nick in het appartement op te eten en daarna te zien wat zou volgen.  En gelukkig begon het er daarna toch beter uit te zien, zodat vlug nog een tochtje werd gepland en we uiteindelijk toch nog zo een 38 km konden fietsen.  Daarna nog een lekkere Tripel Karmeliet van het vat op een terras op het strand en de dag was dus toch nog half geslaagd.  En morgen zien we dan wel weer, want de voorspellingen laten niet veel goeds verhopen.  We zullen dan nog maar eens lekker eten en drinken vanavond, dan hebben we dat toch weeral gehad.

     

    Dinsdag 3 Juli 2007

    Proficiat

    Ja, inderdaad proficiat, voor het vrouwtje en ook voor mezelf, om het samen reeds 36 jaar vol te houden.  Want het is vandaag onze huwelijksverjaardag.  Op 3 Juli 1971 was het schitterend weer met temperaturen boven 30 graden.  Dat zal dus wel niet voor vandaag zijn.  Want het ziet er a                lles behalve zomer uit.  Donkere grijze wolken waaruit regelmatig de nodige nattigheid naar beneden valt.  Dus overschakelen naar het volgende alternatieve plan om het fietsen te vervangen.  We rijden eens tot in Nieuwpoort, weeral om wat winkels te bekijken, en in de hoop dat het tegen deze middag weeral wat beter wordt.  Dan zijn we snel terug om eventueel nog op de fiets te springen.  Maar dat laatste was niet nodig, want het bleef maar regenen tot half vier.  Dan is het wel wat laat om nog terug te rijden naar Koksijde en daar dan nog te vertrekken met de fiets.  Dus bleven we maar wat rondhangen op het staketsel van Nieuwpoort, en daar was wel wat te beleven met mensen met kinderen die probeerden om met een kruisnet enkele krabben te vangen.  Ook op het water zelf was het druk met verschillende zeilwedstrijden.  Dus toch nog enkele aangename uren gehad deze namiddag.

     

    Woensdag 4 Juli 2007

    Inpakken en wegwezen

    Voor de zoveelste keer van hetzelfde laken een broek.  Weeral grijs met af en toe wat regen.  Dus de daad bij het woord gevoegd en ons boeltje inpakken en vertrekken naar huis.  Hopelijk kunnen we dan in het weekend nog eens terug gaan om maandag al in de buurt te zitten voor de doortocht van de Ronde van Frankrijk.  En hopelijk krijgen we dan toch nog een klein beetje zomer.

    Gelukkig was het bij ons thuis ’s avonds droog zodat ik toch nog eens kon gaan rijden.  Wel redelijk laat vertrokken zodat het aantal kilometers beperkt bleef tot ongeveer 50, want ook nog eens vergeten de hartslagmeter aan te zetten om te registreren.  Dus is het een beetje met de natte vinger.

     

    Zaterdag 7 Juli 2007

    Joepie, we gaan terug naar zee

    Het ziet er goed uit, dus blijven we maar bij ons eerste plan om vanavond terug naar zee te vertrekken.  Maar eerst toch nog de rally van Temse meerijden wat alles samen toch zou moeten goed zijn voor nog ongeveer 90 km.  Zou moeten, want na ongeveer een uurtje waren we plots de pijlen die de goede richting aangeven kwijt.  Dan maar onze eigen richting verder gezocht en gewoon doorgereden tot Wachtebeke en zo via Moerbeke en Stekene terug naar huis.

    Dan vlug douchen en ons boeltje pakken.  En nu snel naar de zee om nog eens lekker te gaan eten.  Bovendien was het daar ook nog volledig open weer maar wel een venijnig windje langs het strand.  Maar niets om ons te stoppen om nog een wandelingske te maken en zo het eten (en drinken) wat te laten zakken.

     

    Zondag 8 Juli 2007

    Eindelijk nog eens een fietsdag

    Het weer zit mee: wel wat grijs in de lucht maar dat kan ons niet deren.  We zullen dan vandaag maar de uitgeregende rit van vorige week gaan rijden.  Dus met de auto naar Lo-Reninge en dan hop met de beentjes.  Een deel van mijn uitgestippelde route hebben we de vorige jaren wel al eens bereden in de ene of de andere richting, maar toch ook nog enkele nieuwe stukken ontdekt.  Alles samen een leuk ritje, vooral als ge dan weet dat de planning, met voorbedachten rade uiteraard, langs het alom gekende café De Vrede liep.  Voor de insiders beter gekend als het café van de abdij van Westvleteren.  En hier moet ge natuurlijk het beste bier van de wereld drinken, een Trappist van 12 graden.  Dan rustig verder want hij zit misschien wel wat in de beentjes.  Maar we zijn wel heelhuids terug aan de auto en daarna terug aan zee geraakt.  Een rit van in totaal 69 km langs volgende knooppunten : 56 - 24 – 23 – 46 – 31 – 30 – 44 – 43 – 42 – 41 – 40 – 54 – 69 – 1 – 65 – 78 – 79 – 66 – 67 – 68 – (DeVrede) – 70 – 69 – 3 – 72 – 61 – 60 – 59 – 55 – 76 – 56 – 65 – 5 – 68 – 19 – 20 – 66 – 65 – 56.

     

    Maandag 9 Juli 2007

    La Grande Boucle

    Eindelijk is de grote dag voor Vlaanderen aangebroken.  Het grote rijdende circus, ook wel “Le Tour” genoemd, passeert door West en Oost-Vlaanderen om aan te komen in Gent.  En daar gaan wij nu eens naar kijken zie.  De planning was om de renners 2 keer te zien, maar of dat gaat lukken zullen we moeten afwachten.  Ons eerste punt lag op de weg tussen Woumen en Diksmuide, zodat we na de passage direct kunnen vertrekken richting Ingelmunster voor een tweede doortocht.  Eerst wilden we met de fiets nog een stukje van het parcours doen om zo de sfeer in de dorpjes op te snuiven.  Maar daar staken de weergoden een serieus stokje voor.  Donkere wolken stapelden zich op en in de verte zagen we reeds de regen naar beneden komen.  En alles passeerde gelukkig op 1 km van ons: donder en bliksem, stortregens en hagelstenen.  Want toen we daarna in Diksmuide kwamen lagen de wegen kletsnat met nog grote plassen en hoorden we daar allerlei verhalen over het noodweer dat juist daarvoor gepasseerd was.  Wij waren daar gelukkig van gespaard gebleven.  Bij ons had het maar enkele druppels geregend.  Daarna trok het wel weer helemaal open, zodat de banen bijna droog lagen toen de grote publiciteitskaravaan passeerde.  En blij als kleine kinderen stonden we daar te grabbelen naar alles wat werd uitgestrooid.  We konden wel  wat bijeen graaien voor de kleinkinderen van de buren, die kunnen er maar gelukkig mee zijn.  Dan het lange wachten (meer dan een uur) op het echte gebeuren, ondertussen luisterend naar de radio en horen dat het hele zootje de Belgische grens was overgestoken in Roesbrugge en dus ook stilaan onze richting uitkwam.  Drie renners voorop, maar die moest ge bijna met een vergrootglas gaan zoeken.  Ervoor, errond en erachter, zeker meer dan 10 wagens en minstens 15 motoren.  Gelukkig dat we de rennersbenen zagen bewegen, zo konden we ze dan toch nog zien.  Dan enkele minuten later, over de hele breedte van de weg, pechstrook en fietspad inclusief, het voltallige peloton.  Zeker met 15 reden ze naast mekaar, zodat die hele bende in ongeveer 4 seconden gepasseerd was.  En wie kunt ge dan zoal herkennen in die meute ?  Welgeteld 5 renners: gele trui Cancellara vooraan in de groep, Tom Boonen die juist aan onze kant zat, groene trui Mc Ewen enkel op de rug gezien, en achteraan ook nog Mario Aerts en Wim Vansevenant.  Voila, daar doen we het dus voor.  Langer duurt het eer de volledige volgerskaravaan dan voorbij is, maar ja die horen er nu ook eenmaal bij.

    Dan maar vlug naar de auto en binnendoor richting Ingelmunster om nog eens hetzelfde mee te maken.  We reden dus terug recht in het onweer en moesten nog een vijftal minuten blijven zitten.  Maar geen probleem, want we stonden toch maar op 150m van het parcours.  En tegen dat de renners ook hier doorkwamen lag de weg er weeral redelijk droog bij.  Hier kwamen we wel terecht tussen een bende die met partytent en TV alles stonden mee te volgen, ondertussen pinten drinkend en cake etend.  We werden direct in de groep opgenomen en konden ook iets mee-eten.  We kregen hier wel live commentaar, want die gasten herkenden bijna alle punten waar de renners op TV passeerden.  Lachen gegarandeerd.  En hier ook weer een identieke passage: nog steeds de 3 vluchters met begeleidende stoet en daarna het peloton met nog een langere sliert erachter.  Weer was alles binnen de kortste keren voorbij.  Dus nu op zoek naar een café met TV, en dat was nog nie’t zo simpel.  We kwamen voorbij het station van Ingelmunster, met op het plein ervoor vier cafés, maar allen gesloten.  Dan maar verder tot op het dorpsplein en hier was het gelukkig bingo, zodat we de magistrale spurt van de Quick-Step trein konden volgen.  Maar wel met een verkeerde uitslag, wan hoe Tommeke Boonen ook  probeerde, hij geraakte niet meer over Steegmans.  Gelukkig was er in Gent dan toch nog een Belgische winnaar en daar bovenop ook nog de groene trui.

     

    Dinsdag 10 Juli 2007

    De Westvlaamse Bergen

    Vermits het er redelijk goed weer uitziet, zullen we deze dag nog maar aan de kust blijven en nog een dagje fietsen.  Wel eerst met de auto naar Poperinge en dan op en over en rond de Westvlaamse heuvels.  Prachtige streek, zeker met die blauwe lucht en die witte wolkjes gaf dat prachtige panoramas.  Gelukkig was het niet al te warm want het ging bij momenten wel serieus bergop.  Zo kwamen we langs de zijkant boven op de Zwarte Berg via een prachtige weg die eerst zwaar vals plat omhoog liep, maar wat verder in het bos overging naar 10% gedurende ongeveer 1 kilometer.  Ik vreesde de ergste commentaren toen ik boven op ons Lindaken stond te wachten, maar ze was zelfs heel blij en gelukkig dat ze het gedaan had.  Daarna kwamen we ook nog langs de zijkant van de Monteberg aan de voet van de Kemmelberg, maar die hebben we wijselijk (en letterlijk) links laten liggen.  Geen zin om zoals in Gent-Wevelgem in de afzink kennis te maken met de oeroude Vlaamse kasseien.  Dat hebben we dan alvast verkend voor de rit die we er binnenkort met de club gaan rijden.  We passeerden de dorpjes Boeschepe, Westouter, Dranouter, Loker, Nieuwkerke, Kemmel en verder langs het meer van Dikkebus.  Alles samen toch weer 64 kilometers, waarvan een groot deel bergop, maar gelukkig evenveel bergaf.  Wie deze rit ook eens wil doen volgen hier de knooppunten:  89 – 92 – 86 – 85 – 84 – 87 – 11 – 98 – 99 – 5 – 6 – 10 – 8 – 7 – 2 – 1 – 13 – 12 – 94 – 82 – 90 – 92 – 89.

     

    Woensdag 11 Juli 2007

    Vlaanderen die Leeuw

    Vandaag is het dus onze eigen Vlaamse Feestdag.  Er wordt hier de laatste jaren nogal veel tralala over verkocht, met feesten in bijna alle steden en dorpen.  En als ge hier niet aan meedoet zijt ge precies geen goede Vlaming.  Maar toen ik nog werkte was ik voor de heren van Brussel ook geen echte Vlaming, want alleen de staatsbedrijven kregen een verlofdag.  Dus dan nu ook maar : nee merci, voor mij hoeft het allemaal niet.  Feest maar op en doe maar allemaal onnozel, dan is iedereen gelukkig.  Voor mij was het een gewone woensdag met terug inpakken en naar huis komen: einde verlof aan de zee.  ’s Avonds dan maar thuis met de club gaan rijden en zo toch nog een beetje kilometers op de teller zetten.

    Afstand = 56 km, Tijd = 2u05’, Gem = 27,9 km/u, = HR = 123/152, Kcal = 1102.

    Tiens, tiens, als dat nu eens 200 calorietjes meer waren dan was dat ook 1302 geweest !!!!!!


    >> Reageer (0)
    25-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 24 Juni 2007
    Inpakken en wegwezen.
    Het verlengde weekendje bereikt weeral zijn laatste dag.  Dus alles inpakken en in de auto stoppen.  Maar nog niet richting huis, want eerst gaan we nog een ritje doen via de knooppunten.  Het weer ziet er toch weer niet al te slecht uit en de temperatuur valt ook mee.  Dus staat niets ons nog in de weg om te vertrekken.  Wat het in de loop van de dag verder wordt zien we dan wel weer.  En het werd weer een mooi tochtje van 58 km, veelal langs plaatsen waar we in de loop der jaren wel als eens waren gepasseerd, ofwel in dezelfde richting, ofwel vanaf een andere kant.  Maar ook langs enkele nieuwe wegen.  Zo brengt een mens een beetje variatie in het leven.  En net zoals gisteren kregen we ook nu weer de laatste paar honder meter regen.  Maar we waren snel terug aan het hotel en het regenen duurde ook niet al te lang.  Dus rustig de fietsen op de auto gezet en dan maar gas geven richting thuis.  Het was toch weer een zeer mooi en tof lang weekend.

    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 23 Juni 2007
    Vandaag vroeg op, naar het ontbijt in het hotel en dan richting Herderen.
    We kregen al rond 7u45' een bericht dat er ondanks alle minder leuke weersvoorspellingen, toch nog 7 moedigen waren vertrokken in Neuwkerken-Waas.  Dus met negen op pad om klokslag halftien, voor een tocht van ongeveer 120 km.  Het weer zag er nog redelijk goed uit, met wolken en een klein beetje zon.  Dus de eerste uren ging het nog wel meevallen.  En dat deed het ook tot na de middag want dan kwamen de donkere wolken meer en meer opzetten en zag het er op bepaalde plaatsen echt niet goed uit.  Maar zoals meestal met buien moet ge daar ook een beetje geluk bij een ongeluk mee hebben.  En dat hadden we toevallig, want toen het op onze route dan ook plots begon te plenzen, konden we veilig gaan schuilen in een bushokje.  En dat was maar goed ook, want verder rijden in zo een plensbui was bijna onmogelijk.  Toen het dan na ongeveer een kwartiertje terug over was, konden we daar juist onze rit inkorten door een lus af te snijden, en enkele kilometers verder terug op droge wegen verder rijden.  Enkel de laatste 2 kilometers waren er teveel aan, want dan kregen we plensbui nummer 2 op ons dak.  Maar met de kerk van Herderen pal voor ons uit, was het niet meer de moeite om nog te gaan schuilen.  Dus maar verder gereden door de regen, met het idee dat we na enkele minuten toch binnen waren voor een lekkere douche.
    Alles samen genomen mogen we over het weer vandaag niet klagen.  Het was niet wat ze voorspeld hadden, maar dat kon ons vandaag toch echt niet schelen.  Het was beter zo.
    Ik denk dat iedereen zich wel een beetje geamuseerd heeft, alhoewel het niet echt amusement maar wel meer afzien was.  De commentaren waren positief en ik kreeg ook reeds enkele opbouwende opmerkingen, waar we de volgende keer toch gaan proberen rekening mee te houden.  Andere opmerkingen zijn altijd welkom.
    Afstand = 115 km, Tijd = 6u10', Gem = 23,5 km/u, HR = 134/177, Kcal = 3814, HM = 1505 m.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 22 Juni 2007
    Zoals gewoonlijk gaan we in het weekend van de Voerstreek op afzondering voor de grote rit.  Alhoewel renners op afzondering meestal speciale voeding voorgeschoteld krijgen met veel koolhydraten.  Bij ons is dat wel een ietsje anders.  Wij zijn tenslotte maar toeristen en gaan dan ook samen met het vrouwtje nog wat kilometertjes bollen.  Een tochtje uitgestippeld over het knooppuntennetwerk van Limburg, langs mooie rustige boswegen.  Dat zijn weeral wat kalorietjes die we kwijt zijn op voorhand.  Want op weekend zijn is ook wat verlof hebben, en dus ook een beetje profiteren van lekker eten en drinken.  Niet ideaal, maar het moet kunnen vind ik.  De boog kan niet altijd gespannen staan.  En dus hebben we in de namiddag, op een rustig tempo, toch nog 39 kilometer afgehaspeld.  En gelukkig zijn we ook gespaard gebleven van veel regen.  Slechts 1 keer moesten we een veilig en droog onderkomen zoeken gedurende een kwartier.  Maar verder bleef het droog en was de temperatuur zelfs nog zeer aangenaam, tot 22 graden.
    Wat zal het morgen geven, want er wordt niet veel goeds voorspeld.  Wel veel hevige buien en zelfs onweer.  We zijn dat wel al een beetje gewoon als we naar de Voerstreek trekken, want tot nu toe hebben we het nog maar eenmaal droog gehouden, namelijk vorig jaar.

    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 20 Juni 2007
    Vandaag staat geprogrammeerd als de laatste klimtraining vooraleer naar de Voerstreek te trekken.  Met andere woorden, we trekken naar Tielrode om daar de "bergen" rond de Schelde- en Durmevallei plat te rijden.  Voila dat zijn grote woorden voor kleine daden, want wat stelt zo een bultje hier in onze streek voor als ge dat gaat vergelijken met wat ons te wachten staat in de Voerstreek.  En zelfs dat is nog maar klein bier, vergeleken met de Alpen of de Mont Ventoux.  Maar een kinderhand is gauw gevuld en wij zijn dus snel tevreden. 
    Alles samen werd het een gewoon, normaal, ordinair woensdagavondtochtje.
    Afstand = 59km, Tijd = 2u19', Gem = 27,3 km/u, HR = 120/162, Kcal = 1201, HM = 110 m.

    >> Reageer (0)
    18-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 17 Juni 2007

    Na het débacle van gisteren, zag het er deze morgen wel weer terug beter uit.
    En het bleef ook zo de hele voormiddag, gelukkig maar.  Nu konden we toch weer eens een beetje meer kilometers bollen.  Want om die rally in Kallo te gaan rijden met ge er wel eerst naar toe en daarna nog eens terug naar huis.  Zo tikt de teller wel wat aan.  Het werd een rustig ritje met weinig nieuwigheden voor ons.  Enkel die lange rechte weg, richting Prosperdorp, was eens iets anders.
    Afstand = 95 km, Tijd = 3u44', Gem = 27,3 km/u, HR = 118/143, Kcal = 1769.


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 16 Juni 2007
    Raindrops are falling on my head
    Het zag er deze morgen nog veelbelovend uit.  Het weer bedoel ik dan, want zelf voelde ik mij precies toch wel wat ouder geworden sinds gisteren.  Zou het dan toch dat magische getal 60 zijn dat er voor iets tussen zit ?  Of zijn er nog andere oorzaken ?  Niets van aantrekken, stoer doen en vertrekken zoals gewoonlijk.  Maar dat was wel eventjes zonder de weergoden gerekend.  Reeds na twee kilometer moesten we holder-de-bolder gaan schuilen voor een echte hevige plensbui.  Gelukkig duurde die maar een vijftal minuutjes, maar de banen waren wel kleddernat.  Daarna verder naar Temse en vertrokken richting Beveren waar we weer geluk hadden.  Opnieuw een ferm onweer op onze nek maar weer konden we ons gaan verschuilen in een open gebouw, dat gelukkig een paar planken op het dak had liggen.  Hierdoor stonden we toch weer enigzins droog voor een tiental minuten.  Daarna zag het er helemaal niet goed meer uit, en de goesting om nog veel verder de polder in te rijden was ver te zoeken.  Toen we dan in Vrasene aan de Expresweg kwamen was de verleiding te groot om richting thuis te rijden.  Proficiat aan de vier overblijvers om toch nog verder de weergoden te trotseren.
    Afstand = 41 km, Tijd = 1u55', Gem = 25,4 km/u, HR = 125/150, Kcal = 977.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 15 Juni 2007
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag toegetreden tot de orde der ouderen, senioren, gepensioneerden, of hoe men dat ook maar wil noemen.  De dag was goed gevuld, (waarvoor dank aan Linda en de buren) met eten, drinken en alles was niet zo goed is voor een fietser.  Maar we zullen er maar niet te veel aan denken en dan zien we morgen wel weer hoe we ons voelen.
    Meer wil ik er niet over kwijt want het is zo al erg genoeg.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 13 Juni 2007
    Vanavond de normale woensdagavondrit.
    Geen specifieke opmerkingen want het was vandaag een rustige dag, gevolgd door een rustige rit.
    Afstand = 59 km, Tijd = 2u10', Gem = 28,0 km/u, HR = 118/142, Kcal = 1073.

    >> Reageer (0)
    12-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 11 Juni 2007
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Voerstreek
    Het wordt zo stilaan tijd om het voorziene parcours in de Voerstreek eens te gaan verkennen.  Ook al zijn bijna alle wegen daar in de streek bekend terrein, toch heb ik ook nu weer geprobeerd om er al eens iets nieuws in te steken.  Deze keer vooral in het begin.  En omdat hier toch wel enkele wegen nog onontgonnen terrein zijn, voor ons dan toch, is het wel eens nodig om die eens te gaan bekijken.  Mocht er hier of daar een probleemgeval zijn, kunnen we dat nog altijd aanpassen.
    Die verkenning wordt bijna een jaarlijks terugkerend ritueel, vermits mijn buren ook wel graag eens in die streek komen.  Daarom gaan we meestal elk jaar ons gevieren op pad, met hier en daar een leuke tussenstop om eens bij te tanken (de mens en niet de auto).  Dan 's avonds iets gaan eten en de dag kan helemaal niet meer stuk.
    Toen we daar nog maar pas begonnen waren aan onze rit vanaf Herderen, viel het op dat er zoveel aarde en droge modder op de rijbaan lag.  Allemaal een gevolg van de onweders op vrijdag en zaterdag.  Dat moet daar niet gezellig geweest zijn.  Toen we dan wat meer uitleg vroegen, kwamen we te weten dat het daar twee dagen een hel is geweest met overstromingen en blikseminslagen erbij.  Gingen wij normaal gezien niet elk jaar het tweede weekend van Juni onze rit naar de Voerstreek doen ?  Waarom werd dat ook weer opgeschoven ?  Ha ja, voor die rit naar Scherpenheuvel en voor de verkiezingen.  Dus zonder een kaars te branden hebben we veel geluk gehad want rijden ginds in de streek was op vele plaatsen bijna zo goed als onmogelijk.  Hopelijk binnen twee weken meer geluk met het weer, zodat we er weer een fijn ritje van kunnen maken.  En als we een weertje moesten hebben zoals wij vandaag (tot 27 graden), kan het helemaal niet meer stuk.


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 10 Juni 2007
    Verkiezingsdag
    Vandaag de grote dag om een nieuw parlement te gaan kiezen.  Dus geen Jan Bogaert Classic vandaag omdat er enkelen in de club nog met potlood en papier moeten stemmen en hierdoor slechts tijd hebben tot 13 uur.  Wij, de meer gesofistikeerden met de computer, hebben 2 uur langer de tijd.
    Dus dan maar onze Polderrit nr 2 gereden en goed op tijd terug thuis.  Met het voornemen om niet gek te gaan doen in het snel gedeelte, maar wel om nog eens chauffeur van de bus te zijn.  Aan een vaste snelheid van 34 à 35 km/u zodat iedereen, goed uit de wind, gemakkelijk kan volgen.  Hierdoor werd het de tweede duurtraining in evenveel dagen.
    Afstand = 80 km, Tijd = 2u55', Gem = 28,8 km/u, HR = 122/158, Kcal = 1558. 

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 9 Juni 2007
    Naar Scherpenheuvel
    Vandaag onze lange, maar ook tragere, rit over de dijken naar Scherpenheuvel.
    We zullen daar eens een kaarsje branden om ...... te bekomen.
    De wekker gezet op zes uur, maar reeds om drie minuten voor zes wakker van het neerstromende water.  Alle hemelsluizen werden opengedraaid zodanig dat ik zelfs het einde van de tuin niet kon zien door het watergordijn.  De goesting om te vertrekken was plotsklaps mee weggespoeld.  En reeds om vijf na zes lag ik terug tussen de wol om nog een lekker uiltje te vangen.
    Dan maar de namiddagrit in de planning opgenomen.  Maar ook hier kwam een kleine kink in de kabel want door een telefoontje in de voormiddag was ik eigenlijk verplicht om reeds ten laatste om 16.00uur terug thuis te zijn.  Dat wordt dus vroeger afslaan en alleen terugkomen.
    Uiteindelijk werd het een degelijke duurtraining (alhoewel de duur nogal aan de korte kant was)
    Afstand = 67 km, Tijd = 2u37', Gem = 28,3 km/u, HR = 136/153, Kcal = 1657.

    >> Reageer (0)
    07-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 6 Juni 2007
    Weinig te melden
    Enkel en alleen dat het vandaag een heeeel kort ritje was.  Meer zoiets als een beetje losrijden gedurende anderhalf uur.  Door omstandigheden iets te laat kunnen vertrekken, en bovendien moest ik dan nog zorgen van heel vroeg terug thuis te zijn wegens afspraken.  Kan gebeuren, zei Bredero (of toch misschien iemand anders ?)  Maar een beetje rust op tijd en stond kan helemaal geen kwaad.  Want zaterdag staat onze (waarschijnlijk) langste rit van het hele seizoen op het programma.  Ongeveer 175 km naar Scherpenheuvel en terug, maar dan wel aan een gezapig tempootje van max 25 km/u.  We zullen ons achterwerk maar een beetje ontzien vandaag.
    Afstand = 39 km, Tijd = 1u30', Gem = 25,7 km/u, HR = 119/138, Kcal = 771. 

    >> Reageer (1)
    06-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 3 Juni 2007
    Vandaag is het weer de beurt aan Polderrit nr 1.  Weeral zo een weinig zeggende naam.  Dan maar even in het boekje loeren en zien dat we vertrekken via De Klinge en Clinge, en dan de polder in.  Vandaag eens rustig meefietsen en geen snel gedeelte meedoen.  Maar wel een kleine extra inspanning doen aan een matig tempo (+/- 35 km/u) de kop nemen van het laatste peloton en zo iedereen meekrijgen tot aan de finish.  En dat is wonderwel gelukt.  Als iedereen een kleine inspanning doet komt iedereen ook tesamen aan de eindmeet.  Eigenlijk was het deze voormiddag meer een recuperatietraining, en dat is goed te zien aan de hartslag gemiddelden.
    Afstand = 79 km, Tijd = 2u51', Gem = 29,3 km/u, HR = 119/159, Kcal = 1408.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 2 Juni 2007
    Polderrit nr 6.  Wat was dat ook alweer ?  Ha ja, naar Wachtebeke en via de Langelede zo naar de dijk langs het kanaal en verder via Westdorpe, Zuiddorpe, Axel terug naar huis.
    Het was al een tijdje geleden dat we deze rit nog eens gedaan hadden, maar we kennen ze al genoeg van in de winter wanneer we die bijna wekelijks rijden. En in een iets kortere versie is dat dan onze wintertoer.
    Een lekker weertje en niet overdreven veel wind.  Dus kunnen we deze rit in zijn grote versie rijden, dan is iedereen nog op tijd terug thuis bij moeder de vrouw. 
    Afstand = 91 km, Tijd = 3u13', Gem = 29,1 km/u, HR = 138/177, Kcal = 2143.

    >> Reageer (0)
    31-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 31 Mei 2007
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Monte Zoncolan
    Wat was me dat allemaal daar in de Giro-rit van vandaag met de beklimming van die veelbesproken en gevreesde Monte Zoncolan.  Een klim van 10 km met een gemiddeld stijgingspercentage van 11,9% en pieken van 18 tot 20 en zelfs 22%.  Juist nu wij vorig weekend in Nederlands Limburg ook de Keutenberg hebben bestegen.  Ook die heeft een maximum stijging van 22% maar dan wel slechts over een afstand van 100 à 200 meter.  Wanneer wij als wielertoerist een helling moeten doen van max 12% krijgen we al schrik, want wij zijn dat niet gewoon hier in ons vlakke landje en in de polders.  Maar zoiets gedurende 10 km spreekt toch wel tot de verbeelding.
    Ik had er dan ook wel ietsje meer van verwacht.  Het begon goed met die aanval van Simoni, waarbij Di Luca reeds snel moest lossen, en hierdoor dacht waarschijnlijk iedereen dat het nog wel eens best spannend zou kunnen worden voor de rangschikking.  Maar wij doolden want uiteindelijk werd er slechts een verschil afgeklokt van een halve minuut.  Te verwaarlozen eigenlijk na zo een verschrikkelijke klim.  Maar ja, als ge dan hoort met welke versnellingen die mannen (profs dan nog) naar boven rijden, dan moeten wij niet beschaamd zijn met een tripelke.  Er waren er bij met een 36x28 of 36x29.  Dan moet ik er met mijn 39x26 wel niet aan beginnen zeker?  Alhoewel ik er misschien wel mee zou bovengeraken, maar hoe en in welke tijd speelt dan geen rol.  En of ik dan nog zou kunnen spreken daarboven weet ik ook nog niet.  Maar het zal er wel nooit van komen, dus zwijgen we erover.
    Daarna wel zelf nog wat gaan rijden, maar door een dreiging van regen wat later vertrokken en dus maar een kort ritje.  En maar best ook, want het ging allesbehalve goed.  Een slecht gevoel en bovendien ook nog last van maagpijn.  Dus blij dat ik terug thuis was.  En als ge dan nog de gegevens van de hartslagmeter bekijkt, was dat eigenlijk meer een recuperatie-training, maar dat mag ook al eens op tijd en stond.
    Afstand = 52 km, Tijd = 1u59', Gem = 27,3 km/u, HR = 109/142, Kcal = 830.

    >> Reageer (1)
    29-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 27 Mei 2007
    Regen, regen, regen.  Maar dat zijn we al een beetje gewoon van de voorbije jaren.  Niemand had veel zin om 's morgens reeds te vertrekken voor een geplande rit van 130 km.  Dus het wijze besluit genomen om even af te wachten hoe het weer zou evolueren en dan 's middags te beslissen om eventueel om 13uur nog te vertrekken voor een ingekort ritje.  Dan maar met de paraplu in de hand vertrokken voor een prettige wandeling en tegen de middag terug.  Intussen was het al lang niet meer aan het regenen en begonnen de banen er droog bij te liggen.  Dus snel eten, het wielerplunje aantrekken en hop met de geit. 
    Uiteindelijk hebben we toch nog de 80 km volgemaakt, zodat we dit weekend toch aan het ronde getal van 200 km komen.  Zonder veel echte hellingen maar wel nogal wat vals plat.  Enkel de Adsteeg vanuit Beek heeft enige naam (650m, gem = 4,7%, max = 8%)  
    Afstand = 81 km, Tijd = 4u38',  HR = 118/158, Kcal = 1685, HM = 430m.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 26 Mei 2007

    Limburgs Mooiste
    Vandaag staat onze grote en moeilijke rit voor dit weekend op het programma.  De versie van Limburgs Mooiste van 2005, over een afstand van 120 km en met de meest bekende en ook meest gevreesde hellingen uit Nederlands Limburg.  In totaal ongeveer 15 hellingen gedaan, maar daartussenin is het ook al niet vlak zodat we uiteindelijk kunnen stellen dat we ongeveer 60 km omhoog hebben gereden en de andere 60 km in dalende lijn hebben gedaan.  Ik noem hier zo maar enkele van de meest bekende hellingen op met tussen haakjes de lengte en hun maximum stijgingspercentage: Brakkenberg (600m - 14%), Keutenberg (1700m - 22%), Gulpenerberg (900m - 15%), Loorberg (1600m - 12%), Pas van Wolfhaag (1400m - 12%), Eyserbosweg 1100m - 16%), Vrakelberg (600m - 13%) en Koulenbergsweg (500m - 13%).
    Geen wonder dat de beenspieren in de loop van de namiddag meer en meer pijn begonnen doen.
    En ook gelukkig slechts 1 lekke band in de voormiddag.
    Ons lunchpakket hebben we genuttigd op het hoogste punt van Nederland, namelijk op het Drielandenpunt, op een hoogte van 324 meter.  Niet hoog genoeg zeker om van een hoogtestage te kunnen spreken ?  Maar we hadden in de namiddag dan wel weer meer bergaf dan bergop en dat geeft de burger weeral moed.
    Voormiddag:
    Afstand = 56 km, Tijd = 3u38', HR = 131/175, Kcal = 1809, HM = 895 m.
    Namiddag:
    Afstand = 63 km, Tijd = 3u13', HR = 126/174, Kcal = 1817, HM = 700 m.
    Totaal:
    Afstand = 119 km, Kcal = 3626, HM = 1595 m.


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 25 Mei 2007
    Vandaag vertrek voor ons Pinksterweekend met de club naar Houthem tegen Valkenburg.  Een lekker weertje en dus maar goed op tijd vertrokken zodat we ginds nog enkele uurtjes in de namiddag konden rondtuffen met de fiets.  Gewoon eventjes naar Valkenburg gereden en in het oude stadsgedeelte wat rondgetoerd.  Maar dan kwam ik plots aan de voet van de beroemde en beruchte Cauberg waar de laatste jaren de aankomst van de Amstel Gold Race getrokken wordt.  En met de beelden van een zwalpende Vinokourov (enkele jaren geleden) voor ogen had ik wel zo een beetje een onaangenaam gevoel om er aan te beginnen.  Bovendien in gewone kledij en zonder koersschoenen op die Look-pedalen dacht ik dat het een helse karwei ging worden om boven te geraken.  Maar uiteindelijk viel die beklimming mij wel wat tegen.  Enkel één steiler stukje (tot 12%) maar voor de rest was het meer een "loper" voor de ietwat geoefende wielertoerist.  Dus ben ik zonder veel problemen bovengeraakt.  Ook is het een vrij drukke en brede weg waardoor het niet echt aangenaam is om hier met een groep naar boven te rijden.  Maar ik vond wel dat ik het eens moest doen, nu ik toch hier in Valkenburg stond. 

    >> Reageer (0)
    24-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 23 Mei 2007
    Bijna een hele dag rondgedoold in de groententuin om alles zo een beetje proper te krijgen voor het weekend, en daarna ook nog het gras afgereden.  Uiteindelijk in de namiddag toch nog een uurtje naar de Giro kunnen kijken om daar de massale val- en schuifpartij te bewonderen.  Ge moet het maar kunnen om daar op uw achterste over de meet te schuiven en vlug nog iemand voorbij te steken.  Hoe bepalen ze dan de uitslag ?  Telt hier ook het voorwiel, of het eerste deel van de fiets dat de meet passeert ?  En telt dat ook als er geen renner meer aan die fiets vasthangt ?  Nu was dat allemaal niet van veel belang meer, maar wat indien die eersten waren gevallen en over de meet waren geschoven ?  Wie wint dan ?????  Dat zullen we eens moeten uitzoeken in de reglementen.
    Dan na de aankomst vlug ons rennersplunje aangetrokken om onze maandelijkse "bergrit" naar Tielrode te gaan rijden.  Ik heb me opvallend rustig gehouden, want de spieren voelden in het begin nogal stram aan, waarschijnlijk van het vele bukken en hurken in de loop van de dag.  Maar zoals meestal komt alles wel een beetje los eens ge een uurtje bezig zijt. En dus kon ik mij weeral eens niet houden om er op het laatste klimmetje eens een goeie lap op te geven.  Als eerste ingedraaid en dan op de grote molen de gas opendraaien.  Langzaam maar zeker alsmaar sneller en wachten tot wanneer de jongeren mij gingen voorbijsteken.  Maar er kwam niemand en dus geeft dat een aangenaam gevoel.  Alhoewel ik mij afvraag of die anderen wel wilden als gekken naar boven rijden.
    Maar laat ons het positieve onthouden, en dat is dat het gevoel in de benen goed was.  We gaan met een goeie moral naar Valkenburg en omstreken.  Alleen het weer belooft nog niet veel goeds, maar dat zien we dan wel weer.
    Afstand = 53 km, Tijd = 2u07', Gem = 26,6 km/u, HR = 120/175, Kcal = 1090, Hm = 100 m.

    >> Reageer (1)


    Archief per maand
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!