Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
18-05-2008
Die Gedichte des 'Lebensmüden'
Bijna 3000 jaar geleden verwoordde een levensmoede man dit in een klaagzang tot zijn ziel, zijn innerlijke tweeling. Je hoort hem tot vandaag nog steeds in iedere klaagzang over de andere, in iedere preek voor de ware broederschap in de moskee van Khartoum tot Kairo
Die Gedichte des Lebensmüden Gesprek van een man met zijn Ba ziel.
Papyrus Berlin 3024, XII de Dynastie, 1800 vC. Gesprek van een man met zijn Ba-ziel. In Altägyptische Dichtung Universal Bibliothek nr. 9381 1996 Philipp Reclam jun. GmbH & Co - Stuttgart
Zie, berucht is mijn naam door jou, Erger dan de stank van aasgieren Op zomerse dagen, wanneer de hemel gloeit.
Zie, berucht is mijn naam door jou, Erger dan de stank bij de visafslag Op de dagen van de visvangst, wanneer de hemel gloeit
Zie, berucht is mijn naam door jou, Erger dan de stank van vogels In moerasstruiken vol watervogels Erger dan de stank van vissers En van de lagune waar ze vissen Erger dan de stank van krokodillen, Zoals in een krokodillentempel Erger dan een getrouwde vrouw Die over haar echtgenoot leugens vertelt omwille van een andere man Erger dan over het kind van een achtenswaardige Gezegd wordt dat de echte vader iemand is die hij haat Erger dan een kolonie van de koning Die op oproer broedt, wanneer ze zijn rug zien
*** Tot wie zal ik me vandaag wenden? Mijn familieleden en dienaren zijn slecht, De vrienden van vandaag kan men niet eren.
Tot wie zal ik me vandaag wenden? Inhalig zijn de harten, eenieder berooft zijn naasten.
Tot wie zal ik me vandaag wenden? Mildheid is ten gronde gegaan, Gewelddadigheid neemt bezit van iedereen Het aangezicht van het slechte glanst tevreden, Het goede werd alom ten gronde gericht Wie iemand om een slechte daad tot de orde roept, doet alle booswichten in lachen uitbarsten Men plundert elkaar. Iedereen steelt van zijn naasten De misdadiger is een vertrouweling geworden, De broeder met wie men samenleefde is tot vijand geworden Men wil niets meer van gisteren weten En verguldt ook niemand meer die vandaag het goede nog doet De leden van je eigen familie zijn boos En keren zich naar vreemden om nog redelijkheid te vinden De harten worden ten gronde gericht, Eenieder slaat de ogen neer voor zijn familie en dienaren De harten zijn hebzuchtig, Men kan zich niet meer verlaten op menselijke gevoelens Er is geen gerechtigheid meer, De wereld blijft vertrouwen wie onrecht doet Het ontbreekt aan vertrouwden, Men neemt zijn toevlucht tot onbekenden om bij hen te klagen Er zijn geen gelukkige mensen meer, en met wie men vroeger omging, is niet meer Ik ben met ellende overladen, Omdat mij iedere vertrouweling ontbreekt Van het kwaad dat de wereld treft, Is het einde nog lang niet in zicht!
*** De dood staat vandaag voor mij Zoals de genezing voor een zieke Zoals het lijden ons zo nabij is.
De dood staat vandaag voor mij Zoals de geur van wierook, Zoals we onder het zeil varen op de dag van de wind.
De dood staat vandaag voor mij Zoals de geur van lotusbloemen Zoals drinken op de rand van de dronkenschap Zoals het ophouden van de regen, Zoals een man van een veldtocht thuiskomt Zoals de helderheid van de hemel, Zoals een mens die de oplossing van een raadsel vindt Zoals de wens van een mens om zijn huis terug te zien, Nadat hij vele jaren in gevangenschap doorbracht.
*** Waarlijk, wie daar is, is een levende god, Die de zonde straft bij degene die ze begaat.
Waarlijk, wie daar is, die staat in het zonneschip De uitverkorenen verdeelt hij voor de tempel.
Waarlijk, wie daar is, is een wijze Die niet verhinderd kan worden, Zich tot de zonnegod te wenden, Wanneer hij spreekt
Weemoed wiegde zijn geest als de deining een waterlelie. Alles was gedoemd tot vergetelheid. Daarom was een heerser minder bekommerd om zijn onderdanen dan om hun nog ongeboren nakomelingen. De enen waren even sterfelijk als hij, de anderen zouden zijn onsterfelijkheid verzekeren. Paul Claes, Psyche, p. 133
De levensmoede fellahin hebben geen keuze, de hak ter hand doorheen de modder, de rug gekromd als lastdier voor het stenen sjouwen of de dood in de woestijn die altijd dreigend aanwezig is, waarheen hij zich ook wendt of keert. In de recentste decennia lijken de fellahin hun hak te hebben gekeerd tot een bedelhand waarmee ze de toeristenvloed proberen te bewerken.
Dit is een vreemd land. Het lijkt wel of de goden hier echt aanwezig zijn. Onze goden hebben zich al lang in hun hemel teruggetrokken. Wij kopen hun welwillendheid met brandoffers af. Maar deze goden willen meer. Keizer Hadrianus in Psyche van Paul Claes, p. 104
Egypte is een geschenk van de Nijl, maar voor wie is die Nijl een geschenk geweest en geworden? Wie heeft iets aan een dergelijk lang en smal en rechtlijnig geschenk? Behoudens uitgedunde horden toeristen die op hun wenken bediend en van hun centen verlost worden onder het eeuwige gemompel van bakshish door een wriemelende meute van handophouders in alle leeftijdscategorieën.
Al oogt de scheiding tussen woestijn en bevloeid land messcherp, de scheiding in de geesten der mensen is er zo mogelijk nog scherper. De oudste landbouwculturen uit het 8ste tot het 4de Millennium aCn hadden uiteraard het grootste succes langsheen de grote stromen der aarde, waar het voedselsurplus een snelle bevolkingsgroei en een even snelle staatkundige ontwikkeling opleverde.
In de Nijlvallei was deze evolutie vruchtbaar en standvastig. Landmeetkunde en rekenkunde, tijdsbepaling, sterrenkunde en godsdienst, schrift en bouwkunde werden een noodzakelijk product van menselijke intelligentie in het regelmatig overstromende Nijldal waar de zon boven de oostelijke woestijn opkwam en altijd weer in de westelijke woestijn ten onder gaat.
Een strakke dictatuur is in de menselijke geschiedenis steeds de tweelingbroer van de Grote Werken om irrigatievormen maximaal te benutten. De afstand tussen de heerser en zijn onderdanen moet groot genoeg zijn, om het lijden van deze laatsten draaglijk, acceptabel en door god gewild te houden. Een dergelijke staatstructuur vereist een passende religie met dito bedienaars om de verschillende maatschappelijke klassen te binden en gebonden te houden. Bijaldien eist een groot voedsel- en mensensurplus steevast Grote Werken, een goelag waarop de maatschappelijke orde is gebouwd in tempels en paleizen, graven en piramiden.
Ook al hadden ambachtslui, vaklui, stielkenners, schrijvers, architecten en priesters een treffelijk statuut, de handarbeiders werden met grote regelmaat gesommeerd om her en der lange maanden op te draaien voor de Grote Werken waar hun aantal voor de nodige energetische investeringen zorgden. Maar precies die strakke socio-religieuze keurslijven en dat gebrek aan dynamiek wreekt zich. Spanningen komen en gaan in een cyclische loop der geschiedenis van Egypte als de zeven magere en de zeven vette jaren.
Onderhuids groeien de tegenstellingen en stijgt de woede, die kan uitbarsten in stakingen en opstanden van wanhopige boeren die hun kinderen verkopen of opeten om zelf niet om te komen als de vloed uitblijft. Een heerser die zich dan niet kan handhaven, dient geofferd en de nieuwe dynastie belooft steevast gratis belastingsverlaging of grootse triomfen bij oorlogen tegen de vreemde vijanden van over de woestijngrenzen.
De eigen cultuur is zoals de zon het centrum van de hele wereld, alle andere culturen en volkeren moeten eer en onderdanig respect betuigen niet alleen op de beeldverhalen in tempels en paleizen. Nederlagen of patstellingen worden als door god gegeven overwinningen omschreven en de schone schijn van het machtig zijn tot een verpletterende kunst verheven.
Millennia lang bleek iedere nieuwe heerser zich op de zelfde goddelijke oorsprong te beroepen, om de continuïteit van de heerser voor de onderdanen aanvaardbaar te houden. Een pantheon van lokale goden diende de lokale behoeften aan een eigen identiteit te verzoenen met de alles overheersende Amon Re, de Zon zelf, en zijn mens geworden zaad: de farao.
Vrouw bijt stukje uit wang van vriend tijdens vliegtuigruzie
De vakantie duurde niet lang voor een Brits koppel op weg naar Egypte. In het vliegtuig kregen ze een felle ruzie en het vliegtuig moest een ongeplande landing maken om het vechtende koppel uit het toestel te zetten. Volgens andere passagiers spaarden ze elkaar niet tijdens de ruzie. De vrouw beet zelfs een stukje uit de wang van haar vriend, meldt de Daily Mail.
Er werkten vooral vrouwen op het vliegtuig en zij kregen de hulp van twee politieagenten die geen dienst hadden. Samen slaagden ze erin het vechtende koppel uit elkaar te halen en de kapitein van de vlucht van Thomas Cook gaf het bevel om de man en de vrouw handboeien om te doen. In Lyon werden ze aan de politie overgedragen. Ze hadden allebei te veel gedronken. (gb)
overzicht aan van verschillende activiteiten op het vlak van de Egyptologie.
Hieronder treft u een overzicht aan van verschillende activiteiten op het vlak van de Egyptologie.
Radio en Video
Op de pagina Artikelen, interviews en video's van deze website treft u drie nieuwe items aan. Eerst kunt u luisteren naar een radio-interview met Huub Pragt dat op donderdag 15 mei 2008 door Radio Noord-Holland werd uitgezonden. In een vraaggesprek van twintig minuten met Arjan Burggraaf wordt gesproken over piramides. Ook wordt een voorbeschouwing gegeven op het boek 'De verborgen tombe'. Het tweede item betreft een kort video-interview door Discovery Channel met de Amerikaanse egyptologe Dr. Kara Cooney. Het derde item betreft de video van de AVRO Close Up-documentaire 'De schatten van het Egyptisch Museum': informatie.
Lezingen
Donderdag 15 mei 2008 geeft de Vlaamse egyptologe Dr. Inge Uytterhoeven in zaal 5 van auditorium V van de faculteit Economie van de Universiteit van Gent (Sint-Pietersplein, te bereiken via de Hoveniersberg) een lezing over het Grieks-Romeinse Hawara onder de titel 'Leven en dood in een Fajoemdorp. De lezing begint om 20.00 uur. Entree is gratis voor leden van Egyptologica Vlaanderen. Niet-leden betalen 5,- en studenten betalen 2,-.
Donderdag 22 mei 2008 geeft de Vlaamse egyptoloog Prof. dr. Willy Clarysse een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden. De titel luidt 'De schat van de ambassadeur: Egyptische inscripties in Beijing'. De lezing begint om 15.00 uur en wordt georganiseerd door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). De lezing worden gehouden in de filmzaal van het Rijksmuseum van Oudheden op de tweede verdieping. De entree is gratis. Na afloop van de lezing biedt het NINO u een drankje aan in het Museumcafé op de begane grond.
Saqqara-dag 2008
Zaterdag 21 juni 2008 vindt in Leiden de jaarlijkse Saqqara-dag plaats. De dag wordt gevuld met een viertal lezingen en wordt gehouden in het Kamerlingh Onnes-gebouw van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden, adres: Steenschuur 25, 2311 ES Leiden. Het lezingenprogramma ziet er als volgt uit:
Dr. Alain Zivie, onderzoeksdirecteur van het Franse Nationaal Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek (CNRS) in Parijs, zal een Engelstalige lezing geven over zijn werk in Saqqara en de ontdekking van het graf van Netjeroeymes.
Prof. Dr Joris F. Borghouts, emeritus hoogleraar Egyptologie aan de Universiteit Leiden zal spreken over de godsdienst tijdens de Amarna-periode.
Dorothea Schulz MA, epigraaf van de Leidse archeologische missie in Saqqara vertelt over haar werk bij de Nederlandse opgraving in Saqqara.
Dr. Maarten J. Raven en Dr. Harold M. Hays geven u een overzicht over de werkzaamheden en resultaten van het afgelopen opgravingseizoen.
De dag wordt afgesloten met een borrel. Aanmelden kan door het invullen van een electronisch inschrijfformulier: informatie.
Nieuws
Een recent onderzoek over het uiterlijk van farao Achnaton: informatie.
Dr. Zahi Hawass doet verslag over zijn activiteiten in het Dal der Koningen. Zo wordt gesproken over de mysterieuze tunnel in KV 17, het graf van sethi I. Ook wordt melding gemaakt van een zoektocht naar het nog niet ontdekte graf van Ramses VIII: informatie.
Een interview met de Canadese egyptoloog Prof. dr Donald Redford, als hoogleraar verbonden aan Pennsylvania State University, over hoe de Egyptische piramides werden gebouwd: informatie.
Tentoonstellingen
Moderne kunst 'Paula Modersohn-Becker und die ägyptischen Mumienporträts' in het Museum Ludwig in Keulen tot en met 15 juni 2008: informatie.
Tentoonstelling 'Tutankhamun and the Golden Age of the Pharaohs' in het Millennium Dome (officieel het O2 Exhibition Centre) te Londen tot en met 31 augustus 2008: informatie.
Tentoonstelling 'Tutanchamun und die Welt der Pharaonen' in het Museum für Völkerkunde te Wenen tot en met 28 september 2008: informatie.
Van Cairo tot Aboe Simbel
Vanaf 9 september 2008 wordt in de plaatsen Amsterdam, Hilversum en Leiden een cursus aangeboden van vier lessen. Tijdens deze cursus worden de belangrijkste faraonische monumenten besproken. Het vormt daarmee een uitstekende voorbereiding op een reis naar Egypte: informatie.
Toetanchamon in Wenen
Van donderdag 18 september tot en met maandag 22 september 2008 leidt Huub Pragt een reis naar Wenen met als hoogtepunt een bezoek aan de tentoonstelling over Toetanchamon: informatie.
Cursussen en reizen seizoen 2008-2009
Het volledige cursus- en reisprogramma voor het seizoen 2008-2009 is op deze website te vinden. Het seizoen begint in de maand september 2008: informatie.
Met dit berichtje willen wij even onze lezing van mei in herinnering brengen. Deze lezing is gepland op dinsdag 13 mei in Leuven in MSI 01.12 (Ersamusplein 2) en op donderdag 15 mei in Gent in auditorium V van de faculteit Economie (Sint-Pietersplein , te bereiken via de Hoveniersberg).
Dr. Inge Uytterhoeven zal het hebben over Grieks-Romeins Hawara: leven en dood in een Fajoemdorp
In de 12de Dynastie bouwt Amenemhat III zijn piramide te Hawara aan de Fajoem-ingang. Zijn cultus onder de naam farao Maat-Ra blijft in Hawara populair tot in de Romeinse periode.
Griekse en Latijnse auteurs beschrijven de funeraire tempel van Amenemhat als een enorm 'Labyrint', dat zelfs de piramiden van Gizeh overtreft. Aan de hand van het bronnen-materiaal voor het Grieks-Romeins Hawara bestaande uit archeologische documentatie, literaire teksten, inscripties en papyri wordt een beeld geschetst van het leven en de dood in dit Fajoemdorp. In het luik over de levenden gaat de aandacht naar de topografie van het dorp, zijn bevolking, administratie, economie en religie. In het tweede deel komt de mens achter de Hawara-mummies op de voorgrond door de reconstructie van zijn socio-economische positie en herkomst.
CAÏRO - Het is zeven uur s ochtends en enkele tientallen mensen verdringen zich voor de met tralies beschermde bakkerij van gesubsidieerd brood in de straatarme wijk Ard al-Liwa in het zuiden van de Egyptische hoofdstad. Het is fris na een korte hittegolf van een paar dagen en het gaat er goedmoedig aan toe in de rij. Maar de spanning is er niet minder om voor iedereen in de rij is het van levensbelang het goedkope brood te bemachtigen.
Sinds al het andere eten zoveel duurder is geworden, hebben we alleen nog brood, zegt een oudere vrouw, Um Mohammed, die in de rij wacht met een groot rek waarop ze de pitabroden gaat meenemen. Ze zegt te overleven op een miniem regeringspensioen van nog geen 20 euro per maand en heeft een familie van tien vrijwel alleen te voeden. Slechts een van haar drie zonen heeft af en toe, werk.
President Hosni Moebarak heeft op 1 mei een salarisverhoging aangekondigd van 30 procent voor werknemers in de overheidssector. Volgens economen zal die doorwerken in de privésector en in de pensioenen. Maar het is de vraag of het genoeg is en het gevaar bestaat dat de maatregel slechts de inflatie zal aansporen.
Hoewel het officiële inflatieniveau rond de 14 procent ligt, zijn de voedselprijzen de afgelopen maanden nog veel sneller gestegen. Rijst is sinds begin dit jaar bijvoorbeeld bijna anderhalf keer zo duur geworden. Voor het leger van werklozen en voor degenen die slechts in naam een baan hebben, helpt de salarisverhoging helemaal niet. Rond de 20 procent van de meer dan 75 miljoen Egyptenaren zou op of onder de armoedegrens leven.
De economie lijkt op het eerste gezicht juist goed te lopen. De economische groei was ruim 7 procent in 2007 en de werkloosheid zou van 10,5 naar 9 procent zijn gedaald. Maar veel economen geloven die cijfers niet of zeggen dat ze op zijn minst geflatteerd zijn.
En ze wijzen op de oplopende sociale en economische spanningen die zich begin april uitten in een staking en rellen in de noordelijke stad Mahallah waarbij zeker een persoon om het leven kwam. Hoewel de staking begon om salarissen en niet vanwege de uit de pan rijzende voedselprijzen zijn die volgens velen wel grotendeels verantwoordelijk voor de economische druk op de bevolking.
Behalve met de salarisverhoging probeert de regering ook de voedselprijzen binnen de perken te houden. Vanaf april is er voor zes maanden een exportverbod op rijst afgekondigd en de invoerbelasting op 20 voedselproducten is afgeschaft.
Econoom Samir Radwan, een regeringsadviseur, meent dat meer nodig is om de situatie te verbeteren. De combinatie van inkomensmaatregelen en prijsstabilisatie is mogelijk en kan gedaan worden zonder het principe van de vrije markt tegen te gaan.
Wel moet de regering een paar pijnlijke keuzen maken, zegt Radwan. Staatssubsidies slokken jaarlijks 15 Miljard euro op en dat is niet houdbaar. Maar onder de huidige omstandigheden kan de subsidie op brood, waardoor arme Egyptenaren slechts eenvijfde van de echte prijs hoeven te betalen, niet worden afgeschaft.
De helft van alle subsidies gaat echter naar elektriciteit en brandstof en daarvan gaat weer 60 procent naar 40 fabrieken in de staal-, kunstmest- en cementsectoren die dat niet meer nodig hebben, zegt Radwan.
Collega-econoom Nader Fergany is bereid om hardop te zeggen wat Radwan slechts impliceert: het is voor de regering moeilijk om de subsidies aan de fabrieken af te schaffen omdat het gaat om politieke bondgenoten.
Het land wordt geregeerd door een kleine kliek die alleen zichzelf verrijkt, zegt Fergany, de hoofdauteur van de prestigieuze Arab Human Development Reports van de VN die vaak uiterst kritisch zijn over ontwikkelingsonderwerpen in het Midden-Oosten. Hij zegt dat over de afgelopen decennia een half procent van de bevolking, walgelijk rijk is geworden en dat dit leidt tot een sociale en economische polarisatie.
De voedselcrisis in Egypte is een van de gevolgen van de onverschilligheid die de regering aan de dag legt voor de armen, zegt Fergany. Jarenlang is tegen de landbouwers gezegd dat ze marktgewassen moesten verbouwen, ten koste van tarwe. Nu is Egypte meer dan andere landen afhankelijk van de invoer van tarwe, het importeert meer dan 45 procent van de behoefte, en is dus overgeleverd aan internationale marktschommelingen.
Het gesubsidieerde brood is voor miljoenen mensen een buffer tegen die schommelingen. De regering zegt dat de afgelopen zes tot acht maanden 15 miljoen namen zijn toegevoegd aan de lijst van mensen die het goedkope brood kunnen kopen. Dat voert de druk op de bakkerijen enorm op.
Maar de mensen in Ard el-Liwa zeggen dat de afgelopen twee maanden de situatie juist weer iets is verbeterd. Vroeger verkochten de bakkers veel van het gesubsidieerde meel door op de zwarte markt, zegt een ambtenaar die in de rij wacht. De regering heeft echter maatregelen genomen, het leger beschermt sommige bakkerijen en er wordt beter toegezien op de distributie. De regering weet hoe belangrijk het brood voor ons is, zegt de ambtenaar.
In Museumpark Orientalis staat de meivakantie (26 april t/m 12 mei) helemaal in het teken van Egypte. Kom kijken en luisteren naar de Egyptische familievoorstelling Odion en de reis naar de zon. Ga op zoek naar het oude Egypte aan de hand van een mysterieuze speurtocht. En doe mee met Egyptische activiteiten in de woestijn en het Egyptisch Huis.
Odion en de reis naar de zon Beeldend Theater Madoc speelt vanaf 6 april ieder weekend de voorstelling Odion en de reis naar de zon. In de meivakantie zijn er ook voorstellingen op woensdag en donderdag en op Tweede Pinksterdag (maandag 12 mei). De voorstellingen zijn om 13.00 en om 15.00 uur. Odion kan niet slapen, hij moet telkens aan zijn vader denken. Zijn vader is archeoloog en is op zoek naar de oorsprong van het oude Egypte. Odion zou zijn vader wel willen helpen met zoeken maar ja, hij moet gewoon naar school. Die nacht heeft Odion een heel bijzondere droom; een droom om nooit te vergeten! Kom kijken en beleef de indrukwekkende godenwereld van het oude Egypte.
Op zoek naar het oude Egypte Na de voorstelling Odion en de reis naar de zon krijgen kinderen een speurtocht mee. Deze tocht leidt ze naar het Egyptisch Huis. Onderweg beantwoorden ze vragen en lossen ze met hiëroglyfen een raadsel op. Na hun bezoek aan het museum kunnen ze hun antwoorden controleren bij de kassa en krijgen ze een leuk aandenken mee naar huis. Ben je na de reis van Odion ook nieuwsgierig geworden naar de geheimen van het oude Egypte? Dat komt goed uit, want met deze route kom je hierover alles te weten en ga je op onderzoek uit in een speciaal huis vol met Egyptische tekens en voorwerpen.
Word archeoloog In de woestijn en in het Egyptisch Huis kunnen kinderen meedoen met allerlei Egyptische activiteiten. Ze kunnen als een echte archeoloog opgravingen doen in de woestijn en beleven hoe bedoeïenen in de Egyptische woestijn leefden. Ook kunnen ze zelf leren mummificeren en een boekenlegger versieren met hiëroglyfen.
Romeinse invloeden Op zondag 11 mei laat re-enactementgroep Corbulo onder andere zien welke invloed de Romeinen hadden op het Egyptische leven. Corbulo brengt de Romeinse geschiedenis tot leven.
Openingstijden Museumpark Orientalis is van dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur geopend. Op maandag is het museum dus gesloten met uitzondering van Bevrijdingsdag (5 mei) en Tweede Pinksterdag (12 mei). In de meivakantie kunnen bezoekers iedere woensdag, donderdag, zaterdag en zondag én maandag 12 mei naar Odion en de reis naar de zon kijken en luisteren, de speurtocht lopen en meedoen aan de Egyptische activiteiten!
Farao's komen weer tot leven De moderne tijd en de antieke oudheid raken elkaar bij de wereldberoemde piramiden van Gizeh, bij de Egyptische hoofdstad Caïro. Met een indrukwekkende geluids- en lichtshow wordt in een nachtelijke voorstelling van vijftig minuten en in acht verschillende talen (Engels, Frans, Duits, Japans, Italiaans, Russisch, Spaans en Arabisch) de geschiedenis van het oude Egypte verteld. Egypte is het enige land in het Midden-Oosten dat dergelijke historische licht- en klankspelen kent; elders in het land zijn nog eens drie soortgelijke shows over Egypte, onder meer in het toeristische Luxor. Bewegende beelden komen er niet in voor.
Een sfinx licht op in het nachtelijk duister. Bezoekers wordt aangeraden zich warm te kleden, want de nachten in de woestijn zijn koud.
Met laserlicht en geluid wordt het gezicht van een sfinx 's avonds 'tot leven' gebracht. Op een tempelmuur bij een van de piramiden worden schrijvers van de farao's geprojecteerd even later gevolgd door het masker met het gelaat van de zeer jonge koning Toetanchamon.
In Egypte is een email verspreid waarin met aanslagen op kerken wordt gedreigd gedurende het komend weekend, waarin oosters Pasen wordt gevierd. Arab Vision, een christelijke TV producent in de Arabische wereld, heeft een exemplaar van deze email ontvangen en vraagt christenen in de hele wereld speciaal dit weekend te bidden voor de bescherming van christenen in Egypte.
De email is in het Arabisch en heeft als titel Belangrijke Waarschuwing. De afzenders die zichzelf Ansar Mohammed (letterlijk: Helpers van Mohammed) noemen, gebruiken grove bewoordingen om de Deense cartoons en een presentator van christelijke satelliet TV-programmas die er uitgesproken meningen op na houdt, te beschuldigen van laster van de islam en van de profeet Mohammed.
We hebben besloten om deze christenen te straffen, aldus de email. Er zullen geen kruizen of afbeeldingen van Jezus meer te zien zijn op gebouwen in welk moslimland dan ook. We zullen het kruis vernietigen. De email waarschuwt moslims om uit de buurt te blijven van kerken tijdens het Paasweekend en om geen hulp te bieden aan christenen in hun omgeving.
Christelijke leiders in Egypte hebben het dreigement serieus genomen. Ze hebben elkaar gewaarschuwd en opgeroepen om te bidden om Gods bescherming.
Arab Vision zal de ontwikkelingen gedurende de komende dagen volgen en op haar website vermelden www.arabvision.nl
Over Arab Vision Arab Vision is opgericht in 1997 en is een gemeenschap van christenen in de Arabische wereld die zich toeleggen op evangelieverkondiging en het werken aan een rechtvaardige samenleving in overeenstemming met het evangelie. Hoofddoelen van de organisatie zijn het produceren en distribueren van christelijke televisieprogrammas.
Een stèle uit het oude Egypte is een mooie illustratie van gehechtheid in een niet- westerse cultuur ruim drie millennia geleden.
Op het kalkstenen wandfragment van een particuliere woning staan de farao Achnaton en zijn vrouw Nefertiti afgebeeld samen met drie van hun zes dochters. De vader houdt Merit-Aten vast, zijn oudste dochter. Hij geeft haar een neuskusje. Intussen leunt een andere dochter, Ankhesenamon (de latere echtgenote van Toetanchamon) tegen haar moeders schouder en speelt met een aan de kroon hangend sieraad.
Een stèle uit het oude Egypte toont gehechtheid van ruim drieduizend jaar geleden.
De afgelopen week is het in delen van Afrika bovengemiddeld warm geweest. Donderdag was het in Egypte voor de vierde dag op rij erg heet voor de tijd van het jaar.
In Luxor steeg de temperatuur maandag, dinsdag en woensdag naar een waarde tussen de 42 en 45 graden. Normaal is het hier in april zon 35 graden.
In de hoofdstad Cairo werd het woensdag 40,6 graden. De afwijking was hier nog groter, omdat het gemiddeld 28 graden in april in Cairo is. Donderdag was het alweer een stuk koeler.
Een aantal elitegraven uit het Oude Egypte is nu voor iedereen toegankelijk door het uitkomen van de MastaBase. De MastaBase is een cd-rom die beschrijvingen en hiëroglifische bijschriften van het dagelijks leven uit 337 mastaba-graven bevat. Onderzoek naar de elitegraven wordt met gebruik van de cd-rom een stuk makkelijker. Op 13 mei 2008 wordt de MastaBase officieel gepresenteerd in Leiden door René van Walsem.
Een Mastaba is een elitegraf uit het Memphitische gebied in het Oude Egypte (2600 - 2150 voor Christus). In de graven vindt men scènes uit het dagelijks leven die vaak voorzien zijn van teksten. De elitegraven zijn extreem complexe kunstwerken. Ze bevatten verschillende hoofdthema's, die weer onderverdeeld zijn in subthema's. Hoofdthema's zijn bijvoorbeeld offerscènes, landbouw, vissen enzovoort. Vissen kan vervolgens weer onderverdeeld worden in diverse subthema's, zoals vissen met een sleepnet, het transport van vissen en het verwerken van de vis.
Voor een diepgaande analyse van de graven is het van groot belang om er zeker van te zijn dat men rekening houdt met al het beschikbaar, gepubliceerd materiaal. Dit doel is bereikt door het creëren van een digitaal archief voor elk van de 337 gepubliceerde elitegraven: het Leids Mastaba Project. De Leidse oplossing heeft hoofdthema's verschillende kleuren gegeven. Subthema's staan met een afkorting in de gekleurde hoofdthemavelden. Zo is de thematische layout (omvang en plaats op de muur) in één oogopslag duidelijk. Via uitgebreide zoekmogelijkheden is het nu mogelijk om snel een overzicht te krijgen van deze tombes.
Onderzoeksvragen kunnen met de MastaBase makkelijker beantwoord worden. Hierbij moet gedacht worden aan vragen zoals 'Hoe vaak komen offerscènes voor in de tombes?'. Om een antwoord te krijgen op zo'n vraag moeten verschillende graven met elkaar vergeleken worden. In totaal zijn er 337 gepubliceerde graven, elk zeer gedetailleerd. Een abstractere, versimpelde versie, zoals de MastaBase is hierbij erg handig. Op die manier kan snel een antwoord worden verkregen op diverse vragen en behoort het zeer tijdrovende, op goed geluk, doorbladeren van publicaties tot het verleden.
De cd-rom is vanaf 13 mei te bestellen via de boekhandel. MastaBase - René van Walsem, Peeters publishers, Leuven. ISBN: 978 90 429 1826 9, prijs: 80,00. De invoer van de data in de Mastabase werd mede gefinancieerd door NWO.
Even een kort berichtje om onze lezing van april in herinnering te brengen.
Dr. Herbert Verreth heeft het over "Kleopatra VII, koningin van Egypte". Kleopatra VII (69-30 v.C.) is de laatste koningin van de Grieks-Makedonische dynastie die sinds de verovering van Alexander de Grote over Egypte heerste. Als jonge vrouw werd ze geconfronteerd met de Romeinse expansie in het oosten van het Middellandse Zeegebied en diende ze een 'modus vivendi' uit te werken met de Romeinse heersers. Haar relatie met Iulius Caesar en haar huwelijk met Marcus Antonius hebben evenwel niet kunnen verhinderen dat Egypte uiteindelijk toch in Romeinse handen viel. Munten en beelden bewijzen dat Kleopatra niet de bloedmooie 'vamp' was die ze in de latere traditie geworden is, maar wel een intelligente en innemende vrouw die op het allerhoogste niveau aan het politieke spel heeft deelgenomen, maar uiteindelijk het onderspit heeft moeten delven.
Leuven: dinsdag 22 april 2008 Gent: donderdag 24 april 2008
ZWOLLE - Achttien studenten culturele maatschappelijke vorming (cmv) - die de module Interculturele Communicatie volgen - kunnen hun studiereis naar Egypte wel vergeten.
Kort voordat de groep zou vertrekken, werd de reis afgeblazen.
De trip is volgens het college van bestuur (cvb) van Christelijke Hogeschool Windesheim te gevaarlijk, na het uitbrengen van de film Fitna van Geert Wilders. Het cvb heeft zich door het ministerie van Buitenlandse Zaken laten adviseren om voor reizen naar islamitische landen voorlopig 'een laag profiel' aan te houden. Windesheim staat daartoe geen groepsreizen voor studenten en medewerkers toe naar deze landen. Wel mogen zij individueel afreizen.
Het college van bestuur laat in een reactie weten niet het risico te willen lopen dat de studenten iets overkomt. Overigens heeft het cbs wel netjes de kosten vergoed van de reis. De studenten hadden uit eigen zak ongeveer 700 euro geïnvesteerd in de reis. Dia Wilbrink, docente Methodiek aan het Windesheim, zou met de studenten meegaan naar Egypte.
Doel van de reis: de studenten kennis laten maken met de islamitische cultuur en praten met studenten van de Cairo University over de film Fitna
In het midden van Cairo, naast de beroemde Citadel van Salaah-el-Din, ligt een park dat zo groen en vol planten is, dat je zou denken dat je in Nederland was: het Al-Azhar Park.
Al-Azhar Park was vroeger een vuilnisbelt en het stonk er zo erg dat veel autos de weg ernaast niet konden gebruiken en via een lange weg eromheen reden.
In 1984 werd besloten dat er een park van zou worden gemaakt. Het project zou worden betaald door meneer Aga Khan, een hele rijke man.
Het duurde 21 jaar om het park aan te leggen. Het grootste probleem was om al het afval weg te schuiven, dat duurde wel 10 jaar!
Toen het allemaal weg was, begon het bouwen van het park zelf. Met de beste architecten van Afrika, wist iedereen zeker dat Al-Azhar Park een spektakel zou worden, en ze hadden gelijk.
Toen Al-Azhar Park in mei 2005 officieel geopend werd, was het een spektakel dat niemand in Egypte ooit had gezien! Al dat groene gras en die bloeiende bomen. Het was een oase in Cairo!
Het park is nu ook een populaire bestemming voor toeristen. Het is nu een van de attracties die hetzelfde aantal bezoekers trekt als de piramides.
Er worden veel verjaardagfeestjes gevierd en live-optredens van bands gehouden. In maart 2006 kwamen Prins Charles en Camilla op bezoek in het park. Het was een van de hoogtepunten van hun reis.
Het park ligt in het midden van Islamitisch Cairo. Dus tijdens zonsondergang beginnen meer dan 100 minaretten te zingen in een soort Canon in D door Pachelbel. Niemand zingt tegelijk
In het midden van Al Azhar Park is de beste plaats om te zitten en om te luisteren naar die 100 mannen die tegen elkaar zingen. Het is net een wedstrijd om te zien wie het luidste en mooiste kan zingen!
Ik vind het leuk om elk weekend in het cafe een milkshake te drinken, de zonsondergang te bekijken en dan naar de muziek van Cairo te luisteren.
Nederland is een deel van de Europese Unie en daarom heeft het een heleboel wetten en regels die ook in de rest van Europa voorkomen. Egypte daarentegen heeft een heleboel andere wetten.
Je bent bijvoorbeeld pas volwassen als je 21 bent, en niet al op je 18de. Je mag niet net zoals in Nederland brommer rijden vanaf je 16de, maar je moet net als voor een auto, motor en scooter wachten totdat je 18 bent. Als vrouw mag je dat ook allemaal doen, maar de meeste vrouwen rijden geen brommer, scooter of motor, maar wel gewoon auto.
De verkeersregels zijn ongeveer hetzelfde als in Nederland, alleen houdt niemand zich daaraan.
De meeste mensen denken omdat Egypte een Islamitisch land is, het ook een heleboel Islamitische wetten heeft. Maar dat is niet het geval, de meeste mensen hier zijn wel Moslim, maar de wetten zijn dat allang niet meer.
De Islamitische wet is heel streng, als je steelt moet je hand eraf worden gehakt, als je iemand hebt vermoord krijg je de doodstraf, als je een relatie hebt voor het huwelijk krijg je ook de doodstraf, en als vrouw mag je niet op jezelf wonen, en mag je pas uit huis als je getrouwd bent.
In Egypte kunnen mensen de doodstraf krijgen als ze een zware misdaad hebben begaan, terwijl dat in Nederland verboden is, maar de rest van deze regels zijn geen officiële wetten in Egypte. Toch blijven de meeste vrouwen wel thuis wonen totdat ze getrouwd zijn omdat ze dat gewend zijn.
Vrouwen hier in Egypte mogen ook gewoon zonder hoofddoek lopen, maar als ze te korte kleren aan hebben worden ze wel aangestaard en zeggen een heleboel mensen ook slechte dingen over ze.
Maar de Islamitische wetten zijn ook heel goed voor de mensen, ze zijn streng om de mensen te disciplineren, maar het geeft ze ook een heleboel rechten, zoals dat je mag zeggen wat je denkt, en dat je tegen de regering in mag gaan als er niet goed voor het land wordt gezorgd, de Islam is namelijk een democratische godsdienst.
Egypte daarentegen zegt dat het een democratisch land is, en het heeft een president, namelijk president Mohammed Hosny Mubarak, maar ook al zeggen ze dat je alles mag zeggen wat je denkt, het mag eigenlijk niet. De kranten en tijdschriften mogen geen enkele kritiek leveren op de president of zijn manier van regeren, en alles wat ze schrijven moet eerst worden goedgekeurd.
Er worden elke zes jaar presidentiële verkiezingen gehouden, maar Mubarak wint elke keer, en hij stopt waarschijnlijk pas als hij dood of te oud is.
Bij de vorige verkiezingen waren meerdere kandidaten voor de verkiezingen. Mubarak en een tegenstander bleven over, maar Mubarak won met de meeste stemmen. Maar toen ze alles checkten kwamen ze erachter dat die tegenstander gefraudeerd had en toen is hij de gevangenis ingegaan.
Kinderen zijn leerplichtig (dat betekent dat je naar school moet gaan) tot hun 16de, en er zijn gratis scholen voor mensen die niet genoeg geld hebben.
Een ID-kaart hebben is ook niet verplicht, ook al heb je het voor sommige dingen wel nodig, en je kan er pas een halen als je 16 bent.
Een andere wet is dat alle gezinnen die maar een jongen hebben hem niet naar het leger hoeven te sturen, terwijl gezinnen met meer dan een jongen ze wel naar het leger moeten sturen, maar niet allemaal tergelijkertijd zodat er altijd een jongen thuis blijft.
SLIEDRECHT - De Koningsgraven en het oude Egypte hebben iets mystieks.
Deze magie wordt dinsdag 22 april belicht in een lezing van Ds. van der Kooi uit Nieuwerkerk a/d IJssel. Hij is te gast op een contactmiddag van de afdeling Sliedrecht van de Protestants Christelijke Ouderenbond (de PCOB).
De lezing in de Maranthakerk aan de Lijsterweg begint om 14.30 uur. Leden en belangstellenden van vijftig jaar en ouder zijn welkom. Voor vragen kan contact worden opgenomen met H. Boer, 0184-412386.
AMSTERDAM (ANP) - Circa 2000 jaar oud zijn ze, de dierenmummies die maandag in het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) onder de CT-scanner gingen.
Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden hoopt zo meer te weten te komen over de omzwachtelde baviaan, de meerval en het pakketje slangen uit het Egypte van de Farao's.
Samen met meer dan vijftig andere gemummificeerde beesten zijn de dieren vanaf 24 april in Leiden te zien in de tentoonstelling Dierenmummies. Door hen samen met filmpjes, röntgenfoto's en CT-scans te tonen, wil het Rijksmuseum de geheimen blootleggen die achter de omwindsels schuilgaan.
Wat er precies in het slangenpakket zit, was maandag nog niet met zekerheid te zeggen. Later deze week moeten de resultaten van de scan uitwijzen of in de mummie ook slangeneieren zitten.
Veiligheidsniveau 2: Sommige gebieden kunnen gevaarlijk zijn of hogere waakzaamheid is geboden
VEILIGHEIDSSITUATIE
Algemeen Reizen in Egypte blijft veilig maar, rekening houdend met het algemeen toegenomen risico van terrorisme, wordt landgenoten die naar Egypte reizen aanbevolen extra alert en waakzaam te zijn op drukbezochte plaatsen, de veiligheidsvoorschriften van de lokale overheden na te leven en de actualiteit vóór en tijdens hun verblijf op de voet te volgen. Het is raadzaam georganiseerd en onder begeleiding te reizen en via uw reisagent inlichtingen in te winnen betreffende de getroffen veiligheidsmaatregelen.
Actualiteit Wegens het doorbreken van de grensblokkades in de Gazastrook eind januari 2008, waarbij, voornamelijk in de noordelijke Sinaï tot aan de stad El Arish, grote aantallen Palestijnen de Egyptische grens overstaken, is de veiligheid in de grensstreek tussen Egypte en Israël niet langer voldoende gegarandeerd. Het wordt sterk afgeraden zich naar deze gebieden te begeven.
Het grensgebied tussen Egypte en Israël dient te worden vermeden. Er doen zich regelmatig conflicten voor tussen de Egyptische politiekrachten en de bedoeïenen. Taba, dat net aan de grens ligt met Israël, wordt beter niet bezocht. De site Taba Heights een vijftiental kilometer ten zuiden van de stad, goed beschermd door de veiligheidstroepen, wordt niet afgeraden.
Het Israëlisch-Palestijns conflict, de Iraakse kwestie en de situatie in Libanon kunnen bovendien aanleiding geven tot demonstraties die de rust in het land verstoren. Het is raadzaam zich uit de buurt van samenscholingen en ongewone volkstoelopen te houden. Deze komen vaak voor in de omgeving van universiteiten en moskeeën (vooral na het vrijdagsgebed). Ook politieke discussies met de lokale bevolking worden beter vermeden.
Terreurdreiging De globale verhoogde terroristische dreiging indachtig, is het aangeraden, zoals in andere delen van de wereld, uiterst voorzichtig te zijn op druk bezochte plaatsen, die mogelijk het doelwit voor aanslagen vormen. In Egypte vonden aanslagen plaats in Taba (2004), Caïro (2005), Sharm-el-Sheikh (2005) en Dahab (2006). De Egyptische autoriteiten stellen alles in het werk om de veiligheid van de toeristen te garanderen.
De sluier kent een bonte verscheidenheid aan betekenissen en waarderingen.
Door Bianca Stigter
Drie meisjes in zwarte gewaden lopen door de witte straten van een medina op Lamu, een klein eiland voor de kust van Kenia. Het lijkt wel een zwart-wit foto, zo weinig kleur is er in dit tafereel, dat zich ook heel goed in de tijd van de zwart-wit fotografie had kunnen afspelen, zo weinig lijkt er hier veranderd sinds, ja, sinds de bouw van de medina, of sinds vrouwen zich sluieren. Sinds mensheugenis.
Toeristen reizen niet alleen graag naar andere landen, maar ook naar andere tijden, die in die andere landen beter toegankelijk lijken dan in hun eigen. Reizen is vaak tijdreizen.
De gezichten van de meisjes zijn niet bedekt. Maar als ik dichterbij kom, trekken ze met een snelle beweging de stof zo voor hun gezicht dat alleen de ogen nog te zien zijn. De Franse schrijver Guy de Maupassant omschreef zo geklede vrouwen op straat ooit als de dood aan de wandel, maar bij mij roepen ze de sfeer van duizend en één nacht op, ook al zijn sluiers in de verwesterde versie daarvan meestal gereduceerd tot niemendalletje die alleen in naam nog iets verhullen. Niets ontnam het zicht op de zwoegende boezem van Angelique, een van de vele blanke slavinnen die sinds Mozarts opera Die Entführung aus dem Serail in talloze schilderijen, films en stuiverromannetjes uit de harem bevrijd werden.
Het is slechts een van de vele tegenstrijdigheden die door de eeuwen heen met de sluier zijn verbonden. In een oosterse context konden vrouwen bloter worden afgebeeld dan in de westerse thuislanden. Het Turkse bad kon als exotisch excuus dienen voor het tonen van borsten, heupen en billen. Dankzij het oriëntalisme kon zelfs de zwartste, dichtste sluier nog een sensuele belofte inhouden.
De drie meisjes op Lamu zag ik ergens in de jaren tachtig, toen je aldus geklede vrouwen nog niet zag op de Dappermarkt of op een strip in de Volkskrant. Ze waren nog niet ingeburgerd. Ik ben benieuwd of ik ze nu nog in een erotische sfeer zou plaatsen, of dat die ambiance verdrongen is door andere associaties, verdrukt door debatten over moslimfundamentalisme en terrorisme, door hoofddoekjesverboden en anti-Koranfilms. Zo snel kan een kledingstuk van betekenis wisselen. Onder de boerka vermoeden velen geen borsten meer, maar bommen. Tijdreizen is ook toekomstreizen. Misschien droegen meisjes op Lamu pas sinds kort een chador, was hun dracht geen reliek uit het verleden maar een militante vernieuwing.
Maar zon oude associatie dooft nooit helemaal uit. Op het internet is bijvoorbeeld de website Tales of the Veils te vinden, waar zowel plaatje van oude oriëntalistische schilderijen van Ingres en Gustave Moreau op zijn te vinden als moderne documentaire fotos van vrouwen in boerkas, niqaabs en chadors.
Volgens de oprichter van de site is het sluierfetisjisme na de aanslagen van 11 september sterk toegenomen, omdat er in de westerse media meer afbeeldingen van gesluierde vrouwen verschijnen. Een gesluierde vrouw is een soort visueel steno geworden voor de islam, een slecht teken voor de meesten. Vrouwenonderdrukking is nog wel het minste waar hij voor staat.
De sluier, zeker de gezichtssluier, is al langer een heet hangijzer. Diverse Europese machten hebben geprobeerd hem in de negentiende en twintigste eeuw in door hen overheerste gebieden af te schaffen de Engelsen in Egypte, de Fransen in Algerije, soms nagevolgd door lokale machthebbers die hun land snel wilden verwestersen.
De sjah van Perzië liet de chador in 1936 verbieden. Politieagenten die op straat een gesluierde vrouw ontdekten, moesten haar de kleren van het lijf rukken. Net als nu zijn het vaak conservatieve mannen die zich opwerpen als pleitbezorger van de rechten van moslimvrouwen, terwijl vrouwenrechten verder niet zo hoog op hun agenda staan. In Egypte bepleitte de Engelse consul-generaal Lord Cromer voor afschaffing van de sluier, omdat die vrouwen vernedert, terwijl diezelfde Cromer tegelijkertijd in Engeland voorzitter was van de Mannenbond tegen vrouwenkiesrecht.
Kleding werd tijdens het kolonialisme overal ter wereld politiek ingezet. Terwijl missionarissen in het Midden-Oosten ijverden voor het afschaffen van de sluier, probeerden ze op eilanden in de Stille Zuidzee de bevolking er juist toe te bewegen meer aan te trekken. Blote borsten waren net zo taboe als bedekte gezichten.
Op Hawaï vonden de missionarissen de muumuu uit, een kledingstuk dat van het lichaam net zoveel verhult als een chador. Allen het gezicht mag bloot blijven. Of zouden de Polynesische schonen ook een kapje hebben moeten dragen?
Net als het bedekken van borsten was in Europa het bedekken van haar tot pakweg 1960 de gewoonte. Op oude films valt het altijd op: iedereen heeft zijn hoofd bedekt, heren met hoeden, mannen met petten en vrouwen met hoofddoeken. Op schilderijen is het nog opvallender.... blader een boek door met schilderijen uit de Middeleeuwen en bijna elke afgebeelde vrouw heeft een doek op of om die een moslima nu niet zou misstaan. De sluier heeft een geschiedenis die ouder is dan de islam en heeft ook in gebieden waar deze godsdienst niet voorkomt vrouwen verborgen of doet dat nog steeds, al is het soms maar één keer in een leven. Bruidssluiers zijn nog steeds niet klimplanten.