Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
11-01-2008
BETEKENIS VAN NAMEN VAN EGYPTISCHE VROUWEN (deel 3)
BETEKENIS VAN NAMEN VAN EGYPTISCHE VROUWEN (deel 3)
IYNEFERTI "Here Comes The Beauty" KAMAAT "Soul of Truth" KASMUT "Her Soul Belongs To Mut" KHENEMETAMEN "United with Amun" KHENEMET-NEFER-HEDJET "United with the Beautiful White One" KHENEMET-NEFERU-ES "United with Her Beauty" KHUIT "Protected"
MAATKARE "Truth is the Soul of Re" MAATHOR-NEFERURE "She who Sees Horus and the Beauty of Re" MAATNEFERURE "She who Sees the Beauty of Re" MAYATI (A pet name for Princess Meritaten) MEKETATEN "Behold the Aten" or "Protected by Aten" MERENISET "Beloved of Isis" MERENMUT "Beloved of Mut"
MERESANKH "She Loves Life" MERETSEGER "She Loves Silence" MERIT "Beloved One" MERITAMEN "Beloved of Amun" MERITATEN "Beloved of Aten" MERITITES "Beloved of her Father" MERITNEITH "Beloved of Neith" MERITNETER "Beloved of the God" MERITPTAH "Beloved of Ptah" MERITRE "Beloved of Re" MERITSEKHMET "Beloved of Sekhmet" MUTEMHEB "Mut on Jubilee" MUTEMINET "Mut in the Valley" MUTEMWIYA "Mut in the Divine Bark" MUTNEDJMET "Mut is Lovely" MUTNOFRET "Mut is Beautiful" MUT-TUYA "Tuya, the Mother" NEBET "Lady" NEBETAH "Lady of the Palace" NEBETNOFRET "Beautiful Lady" NEBETTA "Lady of the Land" NEBETTANEB "Lady of All Lands" NEBETTAWY "Lady of the Two Lands" NEBETYUNET "Lady from the city of Iunu" NEDJMET "Lovely" NEFERAMEN "Amun Is Good/Beautiful" NEFERHENUT "The Beautiful Mistress" NEFERHETEPES NEFERITATENEN NEFERNEFERUATEN "Beauty of the Beauties of Aten" NEFERNEFERURE "Beauty of the Beauties of Re" NEFERTITI "The Beautiful Woman Has Come" NEFERTKAU "Beauty of Souls" NEFERTNESUT "Beautiful One of the King" NEFERU "Beauty" NEFERUATEN "Beauty of Aten"
NEFERURE "Beauty of Re" NEFERUPTAH "Beauty of Ptah" NEFERUSHERY "Little Beauty" NEITH (name of a goddess) NEITHEMHAT "Neith in the Palace" NEITHHOTEP "Neith is Pleased" NEITHIQRET "Neith is Excellent" NEITHNOFRET "Neith is Beautiful" NESITANEBETASHRU "She Who Belongs to the Lady of Ashru" NEKHBET "Woman From Nekheb" (a goddess name) NESMUT "She Who Belongs to Mut" NESNEITH "She Who Belongs to Neith" NESNUT "She Who Belongs to Nut" NESTEFNUT "She Who Belongs to Tefnut" NIANKHBASTET NIANKHHATHOR NIKAUHATHOR "She Who Belongs to the Souls of Hathor" NIMAATHAPI "She Who Belongs to the Truth of Hapi"
"Aan een vette vrouw valt weinig plezier te beleven". Zo onderbouwde een Egyptische rechter in december zijn besluit geen alimentatie toe te wijzen aan een Alexandrijnse vrouw die door haar man was verlaten voor zijn secretaresse. De echtgenote was dik geworden, stelde de rechter vast, en dus was het logisch en legitiem dat haar man uitkeek naar een nieuwe vrouw.
Dat de uitspraak de pers haalde, geeft aan dat hij ook voor Egyptische begrippen uitzonderlijk was. Maar de achterliggende omstandigheden van de zaak zijn absoluut niet uitzonderlijk: het dominante idee dat mannen superieur zijn aan vrouwen en dus meer rechten hebben, een familiewetgeving die dit vermeende overwicht sanctioneert, en een rechterlijke macht met enkel mannen.
Een van deze drie remmen op de emancipatie van Egyptische vrouwen is na twintig jaar touwtrekken, enigszins bijgesteld. Het Egyptische parlement wijzigde de familiewet zodanig dat islamitische vrouwen ook het recht hebben op een snelle echtscheiding, mits ze afstand doen van al hun financiële claims. Vroeger kon een vrouw alleen van haar man af als ze voor een rechtbank wist aan te tonen dat ze ernstig fysiek of mentaal was mishandeld. Zulke zaken duren vaak tien jaar. Islamitische mannen daarentegen kunnen in Egypte (en in talrijke andere islamitische landen) ieder moment scheiden, zonder motivatie en zonder hun vrouw daarvan op de hoogte te hoeven stellen. Voor de zes miljoen koptische christenen in Egypte geldt aparte wetgeving en blijft een scheiding onder alle omstandigheden verboden.
De wijziging van de familiewet voor moslims beheerste wekenlang de Egyptische publieke opinie en lag zwaar onder vuur. Voor conservatieve moslims was het een "recept voor de verwoesting van de familie". Het parlementslid Ali Nasser waarschuwde dat de nieuwe wet "het natuurlijke overwicht van de man over de vrouw" aantastte. "Eén haan heeft soms wel veertig hennen, maar een hen heeft nooit twee hanen", zei Nasser in het voor 99 procent uit mannen bestaande parlement. De meerderheid van de Egyptische pers was het met hem eens, en publiceerde spotprenten van vrouwen met snorren die hun man aan een hondenriem houden.
Dat de wet toch werd aangenomen, kwam door druk van president Mubarak. Hij waarschuwde parlementariërs dat een tegenstem hun zetel in gevaar zou brengen. In Egypte bepaalt de president wie er in het parlement komt. Ook had de regering sjeik Tantawi, de hoogste religieuze autoriteit van het land, onder druk gezet om de wet goed te keuren. Diens rechtvaardiging vormde de toestemming die de profeet Mohammed aan een vrouw gaf om te scheiden, mits zij haar bruidsschat, in dit geval een tuin, teruggaf aan haar man.
Egyptische liberalen en feministes reageerden terughoudend op de nieuwe wet. Teleurstelling was er over de handhaving door het parlement van het recht voor mannen om hun echtgenotes te verbieden naar het buitenland te reizen. Dit prerogatief gaat terug op het in Egypte bijna algemeen aanvaarde idee dat vrouwen van nature impulsief zijn, en mannen beter in staat zijn te bepalen wat goed voor hun is. Ook speelt de opvatting mee dat vrouwen in het buitenland zonder mannelijke begeleiding onvermijdelijk zullen vallen voor avances van anderen.
De veelal door het Westen gefinancierde mensenrechtenorganisaties hadden vooral oog voor wat er niet in de wet stond. "Deze wet is alleen rijke vrouwen van dienst", zei dokter Magda Adly, een arts bij het Nediem Centrum voor Behandeling van Mishandelde Vrouwen. "Gewone vrouwen kunnen het zich niet permitteren om af te zien van hun financiële rechten op de man."
In Egypte moeten islamitische mannen bij een huwelijk zorgen voor de bruidsschat, een ingericht appartement en een gouden trouwring. Het duurt vaak decennia voor de man de benodigde fondsen bij elkaar heeft gewerkt. Na het trouwen blijft de bruidsschat in bezit van de vrouw die niet bijdraagt in de kosten van het levensonderhoud van het gezin, ook al is ze schatrijk. Haar taak is bovenal het baren en opvoeden van nageslacht, en dan vooral een zoon. Zo had de door haar man verlaten Alexandrijnse vrouw een eetstoornis opgelopen omdat ze onvruchtbaar was gebleken - ondanks herhaalde bezoeken aan een magiër die haar een 'oplossing' had beloofd.
BETEKENIS VAN NAMEN VAN EGYPTISCHE VROUWEN (deel 2)
BETEKENIS VAN NAMEN VAN EGYPTISCHE VROUWEN (deel 2)
HEBENY "Ebony" HEDJET "Splendid" HEMETRE "Servant of Re"
HENTI-HETI "Firstborn" HENUT "Mistress" HENUTAH "Mistress of the Palace" HENUTMERUT "Mistress of Love"
HENUTNOFRET "Beautiful Mistress" HENUTSEKHEMU "Mistress of Powers" HENUTSEN "Our Mistress" HENUTTAMEHU "Mistress of Lower Egypt" HENUTTANEB "Mistress of All Lands" HENUTTASHEMAU "Mistress of Upper Egypt" HENUTTAWY "Mistress of the Two Lands"
HERUBEN "Resplendent Sky" HESETRE "Favored by Re" HETEPENAMEN "Peace of Amun" HETEPET "Peaceful" HETEPHERES HUNERO (pet form of "Hathor")
ISET (Original form of Isis) ISETEMANKH "The Living Isis" ISETEMHEB "Isis on Jubilee" ISETNEDJMET "Isis is Lovely" ISETNOFRET "Isis is Beautiful" ISETWERET "Isis is Great"
De betekenis van de kleuren Wit: De witte kleur gold als uitdrukking van heiligheid en vreugde. Het lag voor de hand deze kleur van reinheid te gebruiken voor gewijde voorwerpen en gebouwen. Wit symboliseerde de kosmische volheid van macht en het zuivere goddelijke licht.
Zwart:
Als een soort tegenpool van wit belichaamt de kleur zwart de onderwereld. Aan de dodengod Anoebis werd dan ook een zwarte huid gegeven. De kleur werd een symbool voor de oergrond, waarin al het leven moet terugkeren om opnieuw geboren te worden. Om die reden beschilderde men beelden van de vruchtbaarheidsgodin Min meestal met zwarte verf, als teken van wedergeboorte.
Rood:
Rood had in het oude Egypte een dubbele betekenis. Enerzijds waardeerde men de kleur vanwege haar stimulerende, levensbevestigende uitstraling, anderzijds werd ze ook met bloed en razernij in verband gebracht, wat aan de handelingen van het offeren en doden herinnerde. Omdat de god Seth rode haren en ogen had, werd met de toenemende afschuiving van de god naar het gebied van het kwaad ook de kleur rood een uitdrukking van het gevaar. Men droeg aan de vernietiging van Seth bij door rode runderen te offeren en in vroeger tijden zelfs mensen die een roodachtige huidkleur hadden.
Groen:
In tegenstelling tot rood staat groen algemeen voor het goede. De kleur van de vegetatie en van het ontkiemende nieuwe leven stond voor bescherming en vreugde. Zo werd ook Osiris met zijn groene huid vereerd als de 'Grote Groene', als symbool van wedergeboorte.
Blauw:
De kleur blauw verwijst naar het goddelijke aspect van een wezen. Aan de oergod Amon een blauwe huidkleur toegeschreven als uitdrukking van de oneindige kosmos. Als verwijzing naar hun goddelijke herkomst droegen de andere goden blauwe pruiken en baarden.
Rood en wit Deze twee kleuren waren als symbool van volmaaktheid. Ook de dubbele kroon, die bestond uit de witte kroon { van groen riet gemaakt} van Opper-Egypte en de rode kroon van Neder-Egypte, werd als teken van vereniging en vervolmaking beschouwd.
Met het woord 'kleur' werd tegelijkertijd het 'wezen' van een voorwerp of levend wezen beschreven. De kleurstelling had altijd betrekking op de eigenschappen van de afgebeelde persoon. In de klassieke Egyptische kunst werden mannelijke lichamen in eenkrachtige bruine kleurgeschilderd, terwijl vrouwen een lichtere, gelige tintkregen.
Mannen kregen alleen een oranje kleurals ouderdom en gebrekkigheid moesten worden uitgebeeld.
voor hen die weldra een baby verwachten of een kleindochter.....
BETEKENIS
voor hen die weldra een baby verwachten of een kleindochter.....
kies maar uit....
BETEKENIS VAN NAMEN VAN EGYPTISCHE VROUWEN uit de oudheid (deel 1/4)
AAT "Great One AATSENUT "Eldest of Sisters" AHHOTEP "The Moon is Pleased" AHMOSE "Child of the Moon" AMENEMOPET "Amun at the Opet Feast"
AMENIRDIS "She Was Given by Amun" ANEKSI "She Belongs To Me" ANKHESENAMEN "Her Life is of Amun" ANKHESENATEN "Her Life is of Aten" ANKHESENMERIRE "Her Life is of the Beloved of Re" ANKHESENPAATEN "Her Life is of the Aten" ANKHESENRE "Her Life is of Re" ANKHMUTES "Her Mother Lives" ANKHNESNEFERIBRE "Living through the Beautiful Heart of Re" ASHAYT "She Who Possesses Abundance" BAKET "Handmaid" BAKETAMEN "Handmaid of Amun" BAKETATEN "Handmaid of Aten" BAKETMUT "Handmaid of Mut" BAKETRE "Handmaid of Re" BAKETWERET "Handmaid of the Great One" BENERIB "Sweet of Heart" BENRET "Sweet One" BENTRESHYT "Harp of Joy" BINTANATH "Daughter of Anath"
Duitse archeologen ontdekken een koninklijke sarcofaag
Duitse archeologen ontdekken eind vorig jaar een koninklijke sarcofaag
De Duitse archeologische missie in Egypte heeft een sarcofaag ontdekt die dateert uit de 13e koninklijke dynastie. Dat heeft desecretaris-generaal van de Hoge Raad van Oudheden Zahi Hawwas aangekondigd.
De sarcofaag, die ontdekt werd op Abul Naga district in het westen van Luxor, is versierd met prachtige schilderijen voegde hij eraan toe.
"Er zijn ook inscripties waaruit het bouwproces van de piramides duidelijker zou worden" zei hij.
De sarcofaag werd gerestaureerd door de Geramn Archeologisch Instituut in Cairo met de state-of-the-art technologie .
Egyptologen uit Tsjechië ontdekken 4500 jaar oude graftombe
Egyptologen uit Tsjechië ontdekken 4500 jaar oude graftombe
Het is niet alledaags dat archeologen kunnen bogen op een ontdekking als deze: het vinden van een volledig intacte archeologische site dateert uit 4500 jaar VC. Dat is precies wat er is gebeurd in de piramide in het gebied van Abusir, Egypte, waar deskundigen uit Tsjechië onlangs een graf ontdekten behorende tot een Egyptische hoogwaardigheidsbekleder.
. Er zijn niet zo veel vondsten van dit type. Dergelijke vondsten, intact begraven sites uit het Oude Koninkrijk uit het 3e millennium zijn zeer zeldzaam en ze geven zeer goed inzicht in het gedrag en de gewoonten van de Egyptenaren op dat moment.
De grafkamer werd volledig intact gevonden, dat betekent dezelfde staat als toen het voor het eerst werd verzegeld 4500 jaar geleden.
In de vier-twee meter kamer vonden deskundigen vonden een sarcofaag met de resten van het skelet een priester die leefde in de tijd van de Egyptische Oude Koninkrijk: genoemd Neferinpu, hij was een lid van de Egyptische midden-bovenste klasse.
Ook ontdekte men in de tombe de resten van familieleden, evenals sieraden, ornamenten en begraven artefacten die de ravages van de tijd hebben overleefd.
Boek over vrouwen en hun Arabisch-islamitische huwelijk
Door Marijke van den Berg
Echte liefde kent geen grenzen, maar over de grens blijkt de invulling van die liefde wel aan andere regels gebonden te zijn. Dat merken westerse vrouwen die in Egypte hun grote liefde vonden. Hanneke Rozema tekende de verhalen van enkele van die vrouwen op in haar boek Grenzeloze Liefde. Wat blijkt? Goed opgeleide, westerse vrouwen die vallen voor een Arabische man blijken maar al te roekeloos het huwelijksbootje in te stappen.
"Maak je geen zorgen, als mij wat overkomt zal mijn familie voor jou zorgen." Dat is wat veel van de vrouwen te horen krijgen voordat ze gaan trouwen. Het is oprecht en goed bedoeld, maar niet voor alle vrouwen pakt het even goed uit. Vandaar dat Hanneke Rozema, die een aantal jaar in Egypte heeft gewoond, voor de titel Grenzeloze Liefde heeft gekozen.
Het slaat niet alleen op het feit dat liefde grenzeloos kan zijn, maar het refereert ook aan een grenzeloos vertrouwen in de geliefde.
Huwelijkscontract
Vaak zijn de vrouwen op het moment van het huwelijk de Arabisch taal nog niet machtig, maar ondertekenen ze wèl een huwelijkscontract. "Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel vrouwen zijn die het huwelijkscontract ondertekenen en niet de essentie begrijpen van wat ze eigenlijk ondertekenen", vertelt de schrijfster. "Het enige dat die vrouwen op dat moment weten is dat ze getrouwd zijn. Wat ze dan vaak niet weten is dat ze allerlei bedingen hadden kunnen opnemen in dat contract, zoals een bedrag aan alimentatie bij een eventuele scheiding, het recht om echtscheiding aan te vragen, het recht om buitenshuis te gaan werken en dat soort zaken meer.
Dat moet in Egypte al in het huwelijkscontract worden vastgelegd. Het klinkt niet erg romantisch, maar als ze het niet doen laten ze een kans voorbij gaan."
Schoonfamilie
Als een vrouw het huwelijkscontract ondertekent, terwijl ze het niet volledig begrijpt, bezegelt ze het lot voor haar zelf en haar eventuele kinderen. "Het klinkt pessimistisch en overdreven," vertelt Hanneke, "maar dat is het niet. Want ook als het een gelukkig huwelijk is, heeft het contract gevolgen. Bijvoorbeeld als de echtgenoot komt te overlijden. Veel Westerse vrouwen zeggen geen boodschap te hebben aan hun schoonfamilie." Maar dat blijkt in de praktijk toch heel anders. Als een vrouw bijvoorbeeld weduwe wordt, dan wordt haar zwager automatisch voogd over haar kinderen. Dus ze krijgt sowieso met de schoonfamilie te maken.
In Egypte is dat bij de wet zo geregeld. Ook als een vrouw getrouwd is met een westers georiënteerde man, als ze weduwe wordt krijgt ze onherroepelijk met haar schoonfamilie te maken. Die heeft het recht aan haar kant en kan er wel hele andere ideeën op nahouden.
Huwelijksproblemen
Als een westerse vrouw verliefd is op een Egyptenaar, heeft ze nog alle vrijheid. Maar op het moment dat ze met hem trouwt en kinderen krijgt, levert ze een deel van die vrijheden in. Dat is in Nederland ook zo, maar een Egyptische man gaat verder in het opleggen van zijn regels. Zo staat er in het boek een verhaal over een vrouw die van haar Egyptische vriend een prachtig paard cadeau kreeg. Ze reden vaak samen. Maar toen ze eenmaal getrouwd was, verbood hij haar nog langer te rijden. Het mooie paard bleef op stal staan.
"Als je in Nederland binnen je huwelijk tegen problemen aanloopt, praat je daar samen over. In de Egyptische cultuur is dat heel anders. Daar praat je niet over dingen. Het is zoals het is en dat heb je maar te accepteren."
Gemeenschap van goederen
In Egypte is het niet mogelijk om in gemeenschap van goederen te trouwen. De man en de vrouw hebben ieder hun eigen bezittingen. Als een vrouw haar man geld leent en ze zet dat niet zwart op wit, is ze het kwijt. "Zo lang het goed gaat binnen het huwelijk, heb je geen problemen. Maar iedere relatie kent goede en slechte tijden. Dan kan je echtgenoot weigeren om je geld te geven voor een ticket naar Nederland voor bijvoorbeeld een familiebezoek. Dan zit je. Je moet voorkomen dat je in de problemen komt", waarschuwt Hanneke. Zorg daarom voor een eigen bankrekening of laat in het huwelijkscontract opnemen dat je het recht hebt om één keer per jaar voor een bepaalde tijd naar Nederland te gaan.
Echtscheiding
"Als een man in een moslimland zijn huwelijk wil beëindigen, kan hij zonder problemen een echtscheiding aanvragen bij de rechter. Een vrouw kan ook een scheiding aanvragen, maar de procedure duurt veel langer. Bovendien is het onzeker of ze de scheiding krijgt toegewezen. Dat had ze bijvoorbeeld kunnen regelen in het huwelijkscontract; het recht om van je man te scheiden."
Contact met de kinderen
Veel gescheiden vrouwen heeft Hanneke Rozema overigens niet kunnen spreken toen ze haar boek schreef. Zij leven vaak in een soort status-quo met hun ex-man en schoonfamilie. Op die manier kunnen de vrouwen hun kinderen blijven zien, vertelt de schrijfster: "Je vertelt niet teveel wat er gaande is en je valt niet teveel op, zodat je contact mag houden met je kinderen. Je zwijgt er verder over en leeft je leven."
Goed opgeleide vrouwen
Het heeft Hanneke Rozema verbaasd dat de vrouwen, vaak goed opgeleid en zeer zelfstandig, zo snel instemmen met een huwelijk. "Maar misschien heeft dat iets met afstand te maken. Je wilt natuurlijk bij elkaar zijn en dat kan in een land als Egypte alleen maar als je getrouwd bent. En als je denkt de ware gevonden te hebben, wat maakt het dan uit? Dan ga je trouwen!" Op de vraag waarom ze de relatie begonnen zijn, antwoorden de meeste vrouwen dat hij zo charmant is en van die dagelijkse attenties geeft die Nederlandse mannen je niet geven. "Het verbaast me dat de moderne vrouw daar toch nog voor valt. Gelukkig gaat zo´n relatie ook heel vaak goed. Maar een Nederlandse vrouw moet wel beseffen waar ze aan begint en ze moet zich juridisch goed laten voorlichten.
" Of zoals één van de vrouwen het in het boek omschrijft: 'Wéten waar je aan begint, met de nadruk op weten"' Dan staat niets een 'happy end' in de weg.
Zo werd de slaapkamer van Tania een egyptische tempel....
Als je echt van Egypte houdt dan doe je DIT .... je moet natuurlijk wel een liefdevolle echtgenoot hebben die kan knutselen en je hiervan wil laten genieten ...
Als je hem dan ook nog verzorgt als een ' Cleopatra' dan is alles toch ok.
Zo werd de slaapkamer van Tania een egyptische tempel....
De piramide van Senoeseret II of de piramide van El-Lahoen is de piramide die farao Senoeseret II liet bouwen in El-Lahoen.
De piramide werd gebouwd door Senoeseret II in de 12e dynastie, maar de bedekking van de piramide werd al in de oudheid verwijderd en grotendeels herbruikt door Ramses II.
De piramide was in de oudheid ook al geplunderd en werd pas in 1890 voor het eerst weer betreden door de Britse archeoloog William Flinders Petrie. Voordien was de plaats al bezocht door Karl Richard Lepsius, maar het is vooral Petrie die het gebied onderzocht. Recentelijk zijn door C.M. Miller de arbeidersdorpen ontdekt.
Daltempel en processieweg
De daltempel is zwaar beschadigd en het is voor archeologen onmogelijk om zelfs een grondplan te herconstrueren. Ze lag 1 kilometer ten zuiden van de piramide. De processieweg is ook grotendeels verdwenen en nog niet aan grote archeologische opgravingen onderworpen. Ze was alleszins vrij breed en lag ten zuiden van de piramide
De dodentempel is ook niet bewaard gebleven, maar was alleszins opgebouwd uit graniet . Samen met de piramide was ze ommuurd en gebouwd in de geest van het complex van Djoser
De piramide was oorspronkelijk 48 meter hoog en de zijden waren 106 meter lang. De piramide stond bovenop een heuvel en was gebouwd volgens een volkomen nieuwe techniek.
De piramide was gebouwd uit kalksteensblokken die diagonaal waren geplaatst en de ruimte ertussen was opgevuld met tichels en gruis.
De piramide werd dan bedekt met kalksteenplaten. Dit zorgde ervoor dat de piramide veel gemakkelijker te construeren was, maar anderzijds veel minder duurzaam.
De ingang lag verborgen onder het graf van een koningin.
De ingang van de piramide lag niet zoals gebruikelijk in het noorden, maar in het zuiden. Volgens de traditie lag de ingang in het noorden zodat de farao zijn plaats kon innemen bij de noordpool, maar deze traditie begon in het Middenrijk af te nemen en het leek de bouwers ook veiliger om de toegang tot de piramide beter te verbergen van grafrovers.
Via de toegang van het graf leidde een lange weg naar de granieten grafkamer. Daar stond de sarcofaag van de farao in roze graniet
Ten noorden van de piramide stonden acht mastaba's die bedoeld waren voor de koninklijke familie. Deze waren op dezelfde wijze gebouwd als de piramide.
Dat Tania echt gebeten is door de Egyptische microbe bewijst ze door een cursus te volgen om de Arabische taal te leren spreken en schrijven . Hieronder enkele woordjes..... (en nu maar oefenen.../)
Dit is het reisverslag van Tania. Zij had ooit dezelfde gids in Egypte als wij tijdens onze nijlcruise in 2006. Zij is echter 'weeral' teruggekeerd en hier volgen haar verslag en foto's... van een 'prive-reis' samen met vriendin Marleen...
Hallo,
Hier ben ik met mijn reisverslag(je). In Egypte was het aangenaam warm, zalig, 38 graden... Ondertussen al veel te lang geleden... (laatste week september).
De reis was fantastisch. Tegen de middag, dag van aankomst, zondag, waren we in Luxor. Alles (ook visum) verliep vlot. Buitengekomen zagen we bussen staan, en zagen we onze gids, Mostafa, zwaaien. Hij was er geland met een vlucht van Caïro naar Luxor, om 8 u al, en had dus de hele voormiddag gewacht op ons. (ons = mijn vriendin en ik)
Tania
Tot onze verbazing gingen we niet naar een bus maar naar een taxi. Bleek dus dat we niet in groep waren, maar enkel ons 3. Privé gids, privé taxi, ..
We zijn naar de Boot gereden, koffers afgezet, iets gedronken en gegeten, en in de namiddag tempels van KARNAK en LUXOR bezocht.
Na 2 x deze reis gedaan te hebben, in groep, was het een aanpassing om dit nu te doen onder ons 3. Maar al vlug waren Marleen en ik het gewoon, en werd het heel gezellig.
Op de boot hadden we een kamer bovenaan, dus net onder het dek. je hoorde niets van de motoren, zalig. Het was een mooie boot, met 3 x per dag buffet. En 's namiddags op dek thee.
Op maandag voormiddag reden we met onze taxi naar de Vallei der Koningen. Voordeel aan zo reizen is dat je niet gebonden bent aan andere mensen of uren. Wij moesten dus nooit vroeg opstaan. We konden telkens op ons gemak ontbijten, en als we klaar waren vertrekken.
Aangezien ik al 2x de vallei der koningen en koninginnen gezien had, stelde Mostafa voor om 2 plaatsen te doen, die bijna niet bezocht worden met toeristen.
We hebben dan Dal der Edelen, Dal der Kunstenaars en Deir El Medina bezocht. Daar waren inderdaad bijna geen mensen. Daarna nog tempel van Hatjepsoet bezocht, en tussenstop gemaakt bij Kollossen van Memnon.
's Namiddags vrij, wat gewandeld naar lokaal dorpje en op dek gezonnen.
Dinsdag was de boot de hele dag aan het varen, en waren we de ganse dag samen op het dek, wij 3. Het was echt aangenaam. Mostafa is een crème van een man, we hebben veel plezier gehad samen.
Woensdagvoormiddag zijn we naar de Tempel van HORUS geweest in Edfu. 's Namiddags gezonnen, maar zodanig warm, dat we moesten afkoelen in het zwembad. En rond 16.30 u tempel KOM OMBO bezocht.
We waren de enige Belgen op de boot. Ook geen Nederlanders. Enkel Italianen waren er, Spanjaarden, Mexicanen, Columbianen, zoiets...
's Avonds was er Dansavond en Egyptisch buffet. Elke avond zaten we samen op ons vast plekje in de bar. Mostafa had een grote beker mee, speciaal voor thee, met een kapje op. Dat vulde hij telkens aan de bar, verse munt thee, lekker. Marleen lustte het niet, omdat er te veel suiker in zat, maar wij 2 deelden de beker.
Donderdagvoormiddag naar de Hoge Dam in Aswan en het Nassermeer geweest, en met een motorbootje naar PHILAE tempel.
's Namiddags de Soeks in Aswan. Ik had een lijstje mee van Luc met wat ik moest meebrengen, thee, hibiscus, cd's, enz. .. Marleen had ook één en ander nodig. Mostafa bleef de hele tijd bij ons, en hielp onderhandelen.
Tegen 18 u trakteerde hij ons (we aten toen niet op de boot) in een Typisch Egyptisch Restaurant, met eten die je niet gewoon bent. Maar het was lekker. Echt Egyptian Food. Daarna deden we een avond koetsrit met paard door de oude stad. Marleen mocht naast de koetsier zitten, Mostafa en ik zaten achteraan.
Dan zei hij : stop eens, en kocht voor ons een glas suiker riet drank. Lekkerrrr. Daarna reden we naar een typisch thee huis. Waar we thee dronken, met waterpijp, en domino speelden.
Op vrijdag voormiddag vaarden we met een Feloek naar de Botanische Tuin. Daar hebben we even rondgewandeld, en dan nog een grote zeiltocht gemaakt rond het eiland. Er lagen kussens en dekens op de boot om op te zitten. Zalig.
's Middags waren we terug in de soeks in Aswan, daar heeft Marleen ook een domino spel gekocht. zo konden we op de boot spelen.
De vrijdagnamiddag waren we vrij om te zonnen.
's Avonds gingen we zo vroeg mogelijk iets kleins eten op de boot, om dan zo rap mogelijk van de boot af te gaan, want hij wou ons meenemen naar een typische pizzeria. Gezellig. We bestelden 1 pizza voor ons 3, want we hadden op de boot al gegeten. Leuk.
Daarna gingen we terug naar een theehuis, waar we thee dronken, en domino speelden.
Op zaterdag was het de ganse dag varen, want dan keerde de boot terug naar Luxor. 's Voormiddags hebben we gezonnen en gezwommen. 's Namiddags gezellig samen geweest.
's Avonds was er Bingo avond in de Bar. Daar wilden we niet aan meedoen, en het was een zalige avond, dus gingen we op het dek gaan zitten. We hebben terug domino gespeeld. En nee, dat verveelde niet, het was kei leuk. Ik denk dat we rond 21 u naar het dek geweest zijn. Rond 23 u zijn we gestopt, en hebben nog wat gebabbeld. De week ging veel te vlug voorbij.
Zondagmorgen rond 15 voor 8 gingen we de drank afrekenen op de boot, ontbijten, en tegen 8.30 u waren we in de luchthaven. Mostafa moest ook zijn vlucht terug hebben naar Caïro. Wij konden pas om 9.30 u inchecken. Mostafa had alles voor zijn vlucht al geregeld, en moest ten laatste om 9.30 u door, voor zijn vlucht van 10 u. We zijn nog 1 uur samen geweest, en dan afscheid genomen. Tegen 9.30 u ging hij door naar zijn gate, toen mochten wij onze koffers op de band zetten. We hadden een tussenlanding, dat zorgde voor veel tijdverlies. We vlogen van Luxor naar Caïro, en dan van Caïro naar Brussel. We waren pas om 19 u in Zaventem. Vermoeiend !
Daarna zijn we nog naar de Pitta zaak van Mohamed geweest, de broer van Mostafa, want ik had dadels mee voor hem. Daar hebben we dan ook gegeten.
Dan zijn we naar huis vertrokken. Rond 00.30 u denk ik, was ik thuis. Lange dag..
Zo, dat was het reisverslag(je), hoop dat jullie ervan genoten hebben.
Liefs, Tania
NOG DIT .......
Tania werkt momenteel, samen met gids Mostafa, aan een website om de reizen en uitstappen van deze gids voor te stellen.
Het zit nog in een voorlopige 'werk'fase...( zou volgende week klaar zijn )
Hieronder de website waar je al een kijkje kan gaan nemen
Sesostris 1 was a pharaoh of the 12th Dynasty and ruled for 46 years, from 1956 until 1911 BCE.
Hij was 61 m hoog en had een zijde van 101 meter. De piramide had een ander principe van bouwen. Er werd gewerkt volgens een kruisplan waarbij er muren uit kalksteen werden gezet. De ruimte tussen de muren werd opgevuld met puin, tichels en zand. Daarna werd de piramide bedekt met Toera-kalksteen. Deze manier van bouwen is zeer inefficiënt en de piramide lijkt vandaag niet meer dan een zandheuvel te zijn.
De ingang van de piramide is in het noorden en werd in 1882 door Maspero ontdekt. Rond de piramide stonden twee muren en verschillende bijpiramiden voor de vrouwelijke leden van de familie.
Er zijn resten van de dodentempel gevonden en ook nog delen van de processieweg.
Amenemhet I was de stichter van de 12e dynastie. Zijn naam betekent: "Amon is de belangrijkste",
zijn tweede naam: "De ene die het hart van Ra tevreden stelt". Hij regeerde 31 jaar, van 1985 voor Christus tot 1956 voor Christus en stond te boek als een goede koning.
Dat kunt u ook zien aan de goedlachsheid die zijn beelden lijken uit te stralen.
Amenemhet I heeft één piramide laten bouwen, die situeert zich vlakbij de Egyptisch stad Lisht.
Alexandrie is vooral bekend om zn rijkdom aan monumenten uit de oudheid. Voor een verkenningstocht langs de beste plekjes in de stad kunt u het beste beginnen in Midan Ramla, het hartje van de stad. Op loopafstand hiervan is het Grieks-Romeins Museum gelegen. In dit museum zijn duizenden kunstvoorwerpen uit de Romeinse tijd te bezichtigen. Momenteel is de hele collectie chronologisch geordend, beginnend bij zaal 6, links van de ingang. In deze ruimte vindt u twee bustes van Serapis, de god van Alexandrie. Dit beeld was bedoeld om de Griekse en Egyptische religies te verenigen.
Verder zijn in dit museum marmeren hoofden van Alexander de Grote en Julius Caesar te vinden.
Erg indrukwekkend zijn de realistische beschilderingen op een aantal sarcofagen.
Er zijn ook een aantal overblijfselen uit de Christelijke Oudheid te zien, zoals een mummie met een zwart kruis om zn nek. Het Grieks-Romeins Museum bezit ook een prachtige tuin met interessante beeldhouwwerken.
Mobiele beltonen met teksten uit de Koran zijn niet langer toegestaan in Saudi-Arabië.
Dat is een van de besluiten van een Islamitische Jurisprudentieraad. Dergelijke beltonen zijn beledigend voor het Heilige Boek.
In een van meest gezaghebbende islamitische organen van Saudi-Arabië woedde dit najaar al een hevig debat over onder meer de toelaatbaarheid van Koranteksten als beltonen van mobiele telefoons. Het gebruik van verzen uit de Koran in de moderne telecommunicatie ligt al enkele jaren onder vuur van Egyptische schriftgeleerden.
Ali Gooma, groot moefti uit Egypte heeft het gebruik van teksten uit de Koran al in 2005 verboden.
Naast de beroemde Vuurtoren van Alexandrie is de oude Bibliotheek van Alexandrie ook een van de schatten die helaas verloren is gegaan. Dit was een van de allerbelangrijkste bibliotheken die er ooit waren, omdat het de grootste collectie handschriften bevatte. Het was een centraal punt waar intellectuelen samen kwamen; dichters, kunstenaars en wetenschappers studeerde hier en kwamen er samen om over het leven na te denken. In de oude bibliotheek werd destijds vastgesteld dat de aarde om de zon moest draaien.
Zon 5 eeuwen na Christus werd het gebouw verwoest en gingen tussen de 400.000 en 900.000 boekrollen letterlijk in rook op. Daarmee ging veel geschiedenis verloren. Maar dat was lang niet alles, want de oude bibliotheek van Alexandrie werd gezien als de eerste grote leerschool ter wereld. Men weet het niet zeker, maar het is mogelijk dat Julius Caesar de bibliotheek heeft verwoest tijdens zijn veroveringstocht. . In 2004 heeft een team van Poolse en Egyptische archeologen stenen van de oude bibliotheek gevonden. Pas aan het einde van de vorige eeuw kwam het plan om de beroemde bibliotheek in ere te herstellen, weliswaar in een geheel ander jasje. In 1989 werd door de staat Egypte een architectuurwedstrijd georganiseerd voor de bouw van een nieuwe kolossale bibliotheek in Alexandrie. Een klein Noors architectenbureau won verassend genoeg de prijs en verzorgde zo het ontwerp van de Bibliotheca Alexandria. De gigantische bibliotheek ziet er modern uit, maar in theorie heeft het veel weg van bouwwerken uit de Egyptische oudheid. Het gebouw lijkt op een rechtopstaande cilinder die diagonaal is doorgesneden. Via een voetgangersbrug krijgt u toegang tot de universiteit van Alexandrie. De gigantische centrale hal bestaat uit een halve cirkel met een diameter van 160 meter. Het gebouw telt dertien verdiepingen en kijkt uit over de Middellandse Zee.
Het is behalve een belangrijke bibliotheek, een indrukwekkende bezienswaardigheid. Het is te hopen dat de tragische verwoesting van de oude bibliotheek geen herhaling wordt, want de Bibliotheca Alexandria bevat honderdduizenden boeken en is internationaal gezien een belangrijk cultureel centrum geworden. De bibliotheek bevat onder meer een aantal musea, vier kunstgaleries, een conferentiezaal, vijf onderzoeksinstellingen en een grote leeszaal met plaats voor honderden mensen.
Honderden Palestijnse pelgrims zijn in Egypte de grens met Gaza overgegaan. De Palestijnen keerden een week geleden terug uit Mekka van de hadj. Dat is de jaarlijkse bedevaart voor moslims.
Ze mochten van Egypte niet de grens bij Gaza over, maar werden doorverwezen naar Aouja. De grens wordt daar door Israël bewaakt, en er wordt streng gekeken of er wapens of geld voor Hamas worden gesmokkeld. Leden van Hamas onder de pelgrims vreesden te worden opgepakt.
De laatste dagen dreigden de pelgrims met rellen en een hongerstaking. Daarop besloten de Egyptenaren hen toch bij de grenspost met Gaza door te laten.
Meer problemen voor Belgen in buitenland tijdens kerstvakantie
Meer problemen voor Belgen in buitenland tijdens kerstvakantie
(Belga) De Belgen zijn tijdens de kerstvakantie vaker op vakantie vertrokken. Dat concludeert de automobilistenvereniging VAB uit haar cijfers van de eerste elf dagen van de kerstvakantie. Uit de cijfers blijkt dat het aantal medische problemen met een kwart is toegenomen en het aantal technische problemen, zoals ongevallen, met 14 procent is gestegen.
Uit gegevens blijkt volgens de VAB dat de Belgen meer gingen skiën. Toch scoorden de zonbestemmingen in de kerstvakantie het hoogst in de cijfers met problemen. Zo bleef het aantal ski-ongelukken stabiel, maar stegen de klassieke medische problemen in de zonbestemmingen met meer dan een vijfde. VAB telde 14 procent meer pannes en ongevallen met de wagen. Vooral in de landen met de belangrijkste skigebieden nam het aantal autopannes en -ongevallen toe. De VAB constateerde 32 procent meer autoproblemen in de typische skilanden. Daaruit concludeert de vereniging dat de Belgen meer gingen skiën. Het aantal ongevallen op de piste bleef wel stabiel.
Op de zonbestemmingen tekent zich een stijging af van het aantal medische dossiers in twee soorten bestemmingen: Noord-Afrikaanse en exotische landen zoals Egypte, Tunesië, Marokko en Thailand; en landen waar de goedkope dollar een rol speelt zoals de VS en de Dominicaanse Republiek.
De medische problemen zijn de klassiekers zoals: voedselvergiftiging, griep, oorontsteking, hartaandoeningen, maar ook breuken of kneuzingen na een val. (VHL)