Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
18-02-2008
De Heilige Kever.
De Heilige Kever.
Khepera, de nog overblijvende vorm van Ra, wordt gewoonlijk in menselijke gedaante afgebeeld, met een kever op zijn hoofd. De verering van den kever was in Egypte zeer oud en wij moeten zijn verbinding met den cultus van Ra aan priesterlijken invloed toeschrijven.
Wanneer de scarabaeus zijn eieren in het Egyptische zand gelegd heeft, rolt hij ze in een kleinen bal mest, dezen duwt hij daarna met zijn achterpoten door het zand naar een hol, dat hij tevoren gegraven heeft en hier worden de eieren door de zonnestralen uitgebroed.
Het scheen nu aan de oude Egyptenaren toe, dat deze handelwijze van den kever op de voortwenteling van de zon, langs den hemel, leek, zodat Khepera, het opkomende zonnelicht, door hem gesymboliseerd werd
Khepera is een god van enig gewicht, want hij wordt de schepper en vader der goden genoemd, tevens beschouwde men hem als het type der wederopstanding vanwege het symbool van den bal, welke levend zaad bevatte en waarschijnlijk in nog een ander opzicht, daar de opkomende zon als het ware de ene morgen na den andere uit zijn nachtelijke graf stapt.
De scarabaeën, welke men op de Egyptische mummies vond, typeren de hoop op wederopstanding en men heeft deze in graven gevonden, welke waarschijnlijk al uit de 4e dynastie dateren.
In de Tombe van Nefersekheru in de vallei der Nobelen is er een niche waar 3 beelden zijn afgebeeld De beelden zijn wat beschadigd maar de kleuren erom heen zijn nog mooi. Waarschijnlijk is het eigenaar van de tombe samen met zijn vrouw en moeder.
CAIRO (ANP) - De Egyptische politie heeft zondag in de provincie Dakahlia zeker 50 leden van de streng islamitische Moslimbroederschap opgepakt wegens lidmaatschap van een verboden organisatie, meldden veiligheidsfunctionarissen.
Volgens leden van de verboden Moslimbroederschap is het een poging om te verhinderen dat leden van deze oppositiebeweging meedoen aan gemeenteraadsverkiezingen. Donderdag werden al 36 mannen van deze beweging opgepakt in andere delen van het land.
De Moslimbroeders die vanwege het verbod als 'onafhankelijke' kandidaat mee willen doen aan de verkiezingen zijn met 88 afgevaardigden de grootste oppositiefractie in het door de president Hosni Mubaraks Nationaal Democratische Partij (NDP) gedomineerde parlement.
De Moslimbroederschap komt naar eigen zeggen op voor de vreedzame 'islamisering' van de Egyptische staat.
In Egypte zijn er een heleboel vervoermiddelen: autos, trams, kleine busjes en zelfs ezel- en paardenkarretjes. De mensen hier gebruiken echt alles om ergens te komen.
Paardenwagens worden gebruikt als gewoon vervoer, in de armere buurten gaan een heleboel kinderen met paard en wagen naar school. Dan zitten ze met zn tienen achterin en dan nog drie naast de man die het paard of ezel ment.
De meeste paardenwagens zijn mooi versierd in mooie kleuren en ze worden ook veel gebruikt om toeristen rond te rijden langs de zee. Die betalen dan 2 pond voor een ritje langs de courniche, de boulevard langs het strand.
Hier in Alexandrië, waar ik woon, rijden ook trams. Ze gaan door de hele stad en worden ook heel veel gebruikt. Een ritje kost 25 PT (=cent) en dan kun je zo ver mee als je wilt. De tram is wel handig maar hij gaat heel erg langzaam
Arme kinderen hangen altijd aan de achterkant van de tram. Het is best gevaarlijk en er gebeuren vaak ongelukken, maar de kinderen blijven het toch doen.
vooral op bepaalde tijden is de tram heel erg vol, om 8 uur s ochtends, omdat iedereen dan naar school en werk gaat, en weer om half vier s middags, omdat de meeste scholen dan uit gaan.
Ik nam vroeger soms ook de tram, maar sinds mijn moeder hier in Egypte auto rijdt, brengt zij me bijna overal naartoe. Wel een stuk handiger!
In Egypte dragen mensen, mannen en vrouwen, al eeuwenlang een soort jurk. Mannen dragen een simpele witte, galabia genaamd, en de vrouwen een iets meer gedecoreerde gekleurde jurk, die abeija heet.
Meer dan 1400 jaar geleden, in de tijd van de profeet Mohammed, droeg iedereen galabias en abeijas. Met de tijd is dat compleet veranderd en droegen alleen de armen ze nog maar. Mensen in de stad droegen maatpakken, jeans, blousjes en T-shirts, net zoals ze dat overal op de wereld doen.
Een paar jaar geleden is dat allemaal weer veranderd. Nu lopen er veel meer mannen in galabias als ze niet op hun werk zijn en vrouwen dragen vaker een abeija. Een heleboel vriendinnen hebben er wel minstens een in de kast hangen.
De abeijas zijn nu ook veel chiquer dan vroeger en de modellen gaan nu een beetje met de tijd mee, voor zover dat gaat. Er zijn nu abeijas voor speciale gelegenheden (feesten, trouwerijen, enz.) met glitters en zo, die nu redelijk veel lijken op lange jurken, maar dan met lange mouwen, het lichaam bedekkend.
Tussen Ahmed Hassan en Anderlecht lijkt het tot een breuk te komen
"Mijn hoofd staat niet naar voetballen"
zaterdag 16 februari 2008
Tussen Ahmed Hassan en Anderlecht lijkt het tot een breuk te komen. Paars-wit is razend op de Egyptenaar omdat hij nog steeds niet terug in België is na de Afrika Cup.
"Na onze zege tegen Kameroen zijn we zonder te slapen teruggekeerd naar Egypte, waar een groot volksfeest wachtte", legt Hassan uit in Het Nieuwsblad. "Vervolgens trokken we naar Dubai voor het vervolg van de feestelijkheden."
"Ik heb dan ook geen tijd gehad om te recupereren of tijd door te brengen met mijn familie. Ik geef toe dat ik momenteel moe ben. Mijn hoofd staat niet bepaald naar voetballen", aldus de middenvelder.
Grijpt Anderlecht in?
Bij Anderlecht zijn ze de grillen van de Egyptenaar meer dan beu. De landskampioen wil nu het loon van Hassan drastisch verminderen. Het fiscale voordeel van 18 procent voor buitenlanders werd sinds 1 januari genormaliseerd naar 50 procent.
Nu dreigt Anderlecht ermee om het belastingsverschil niet meer bij te passen. In dat geval verliest Hassan een derde van zijn loon.
REPORTAGE, Ferry Biedermann 16 februari 2008 10:31
RIYAD - Vrouwen kunnen in Saoedi-Arabië geen kant op. Zonder begeleider zijn vrouwen helemaal niets
Maar ze heeft iets fout gedaan, natuurlijk moest ze gestraft worden. De oudere man in het kapitale huis in de Saoedische hoofdstad verwoordt ongetwijfeld een groot deel van de publieke opinie in het land als het gaat om de verkrachtingsaffaire die bekend is komen te staan als de zaak van het Katif-meisje, naar de streek waar het plaatsvond.
Saoedische rechters veroordeelden vorig jaar de jonge vrouw uit Katif tot een gevangenisstraf en zweepslagen nadat ze verkracht was door een groep mannen. Omdat ze op stap was gegaan met een man die geen familie van haar was. Na een storm van protest uit het buitenland verleende de koning gratie.
De koning was vergevingsgezind, maar dat betekent niet dat de uitspraak fout was, zegt de Saoediër, een lid van de officiële mensenrechtencommissie van het land. Mensenrechten zijn in Saoedi-Arabië vooral mannenrechten. De wetten van het land zijn er verder vooral om de rechten van vrouwen in te perken en ze de zware last te laten dragen van het concept van eer in de oerconservatieve samenleving.
Begin februari leverde de VN felle kritiek op de officiële Saoedische houding ten opzichte van vrouwen. Ze ontberen veel van de basisrechten en er zijn te weinig wetten die vrouwen beschermen, was de niet opzienbarende conclusie van het VN-comité dat de discriminatie tegen vrouwen in de gaten houdt.
De echte boodschap van het rapport was nog schokkender. Het comité is bezorgd over de aparte uitleg die de Saoedische autoriteiten geven aan het hele principe van gelijkheid. Die uitleg houdt in dat de Saoediërs het eerder hebben over vergelijkbare rechten en over de aanvullende rollen en de harmonie tussen mannen en vrouwen dan over gelijke rechten van vrouwen en mannen.
Het is moeilijk om te overdrijven hoe onderschikt de positie van vrouwen is in Saoedi-Arabië. Zowel in het dagelijkse leven als in de myriade wetten die van toepassing zijn op alles aspecten van de maatschappij is de vrouw onmachtig.
Vrouwen mogen bijvoorbeeld geen auto rijden, hoewel er geruchten gaan dat daarin dit jaar nog verandering zal komen. Het klinkt absurd maar het betekent vaak dat een vrouw geheel afhankelijk is van de goede wil van de mannen in haar familie om haar ergens naar toe te brengen, van afspraken bij de dokter tot werk. De rijkere families hebben chauffeurs die de vrouw ter dienst staan maar lang niet iedereen heeft die luxe.
Vrouwen en mannen mogen niet gemengd in cafés zitten, hoogstens alleen met familie in een speciale familieafdeling die lang niet alle openbare gelegenheden hebben. Zelfs als zon afdeling er wel is, zoals in sommige van de vele Starbucks in de Saoedische hoofdstad, kan dat toch nog tot grote problemen leiden, ondervond een zakenvrouw onlangs.
De vrouw, een financieel analiste werd gearresteerd omdat ze een zakengesprek voerde in de familieafdeling van de Starbucks met een buitenlandse collega, meldde de Engelstalige krant Arab News. De religieuze politie, die toezicht houdt op naleving van de religieuze wetten en van de normen en zeden, nam haar mee, dwong haar te ontkleden om haar te fouilleren en hield haar vast tot haar echtgenoot ingreep. De man met wie ze de afspraak had, zou nog vastzitten.
Maar dit soort concrete problemen voor vrouwen vormen slechts het topje van de ijsberg. Het ernstigste obstakel voor gelijkheid is de juridische onderschikking van vrouwen aan mannen.
Iedere vrouw staat haar leven lang onder toezicht van de man in haar familie, of dat een vader, broer, echtgenoot of zelfs zoon is. Deze toezichthouder heeft de macht om de vrouw te verbieden te reizen, te werken, hogere opleidingen te volgen enzovoort. Een vrouw kan niet zonder begeleidend toezichthouder voor de rechtbank verschijnen en veel regeringsfunctionarissen weigeren met vrouwen te praten. Vrouwen kunnen niet eens zonder zon begeleider door een ambulance wordenmeegenomen.
Fawzia Abu Bakr, academica en vocale voorvechtster van de vrouwenrechten vertelt over een zwangere vriendin die in het ziekenhuis moest wachten op de toestemming van haar echtgenoot voor de keizerssnede die de artsen haar adviseerden. Zelfs over haar lichaam, in het geval van een medisch noodzakelijke ingreep, heeft de vrouw geen recht van beschikking, zegt Abu Bakr.
De onmachtige positie van de vrouw in de wet wordt nog verergerd door de houding van de religieuze rechters die oordelen over alle civiele en criminele zaken in het koninkrijk. Als het gaat over erfenissen, scheidingen en andere familiezaken, heeft de vrouw wel rechten volgens de islam maar de rechters negeren dat regelmatig en willen vrouwen zelfs vaak niet horen. Ze schreeuwen gewoon tegen de vrouw dat ze haar mond dicht moet houden, zegt Abu Bakr.
Sinds koning Abdullah, die bekendstaat als gematigd, twee jaar geleden aan de macht kwam, heeft het land een paar aarzelende stappen gezet op het pad naar modernisering. Ook op het gebied van de vrouwenrechten zijn hele kleine verschuivingen te zien. Er zijn meer vrouwen in het zakenleven hoewel dat vaak gaat om familiebedrijven. Vrouwen mochten stemmen en meedoen aan verkiezingen voor enkele kamers van koophandel. Maar het VN-rapport geeft ook aan hoe beperkt dat is en dat vrouwen nog nauwelijks een rol spelen in de politiek.
Volgens veel Saoediërs, inclusief vrouwen, is het beter zo. De vrouw moet beschermd worden, tegen de maatschappij en tegen haarzelf, zeggen ook veel vrouwen.
Ik wil wel autorijden maar voor de rest moet het blijven zoals het is, zegt een studente die samen met haar moeder aan het winkelen is. We kunnen geen dingen verlangen die tegen de islam ingaan. Onze eer moet beschermd blijven, zegt ze.
De indoctrinatie van vrouwen is enorm, zegt Abu Bakr. Ik was vorig jaar geschokt toen een klas met eerstejaars studentes binnenliep. Op iedere bank lag een glossy folder met een boekje en een cd waarin werd uitgelegd hoe meisjes zich volgens de islam moeten gedragen.
Het was een initiatief van een religieuze stichting, maar het advies beperkte zich niet tot religieuze zaken. Er stond bijvoorbeeld dat je geen goed moslimmeisje bent als je rookt, op het internet gaat, televisie kijkt, make-up draagt en met jongens over de telefoon spreekt.
De fragmenten van deze geschiedenis zijn in den Harris Papyrus vervat. Evenals de geschiedenis van den prins, wiens lot voorbeschikt was, werden zij in 1874 door Goodwin ontdekt; deze ontdekte hen in de overblijfselen van een historisch verhaal en stelde de Archaeological Society met zijn vondst in kennis. Het begin is echter verloren gegaan.
Bij het punt, waarop het verhaal begint, zien wij drie hoofdpersonen: een Egyptisch officier, Thoutii genaamd, den vorst van een stad in Syrië en zijn stalmeester.
Het verhaal behandelt de inname van Joppe (een stad in Palestina, welke in den Bijbel vermeld wordt) en wel door een krijgslist van Thoutii. De toegepaste list vertoont eenige gelijkenis met die, welke wij in de geschiedenis van den rooverhoofdman in de Duizend en een Nacht verhalen vinden. Het verhaal luidt aldus:
Onder de regeering van Thothmes III, koning van Egypte (18e dynastie), stond de vorst van Joppe op en doodde alle Egyptische soldaten, die zich in zijn stad bevonden.
De tijding hiervan wekte begrijpelijkerwijs de woede van den Pharaoh op, hij riep zijn edelen, generaals en schrijvers bijeen, om te overleggen, wat er gedaan kon worden. Niemand van hen echter wist raad, behalve Thoutii, een schitterend, jong officier van het voetvolk.
Geef mij, zoo sprak hij, een tooverstok, mijn koning, en een troep voetknechten en voerlieden en ik neem op mij, den vorst van Joppe te dooden en de stad te nemen.
Pharaoh, die den officier hoogachtte en op zijn woorden vertrouwde, stond alles toe, wat hij vroeg, hoewel het niet gering was; de stok toch was een talisman, van wien men dacht, dat hij iedereen, die hem in bezit kreeg, onzichtbaar maken kon.
Thoutii trok daarop met zijn mannen naar Palestina. Daar aangekomen, liet hij een grooten leeren zak maken, groot genoeg om een man te bevatten; tevens had hij ijzeren hand- en voetboeien laten vervaardigen, terwijl één paar bijzonder groot en sterk was; verder jukken van hout en vierhonderd kisten.
Daarop zond hij de volgende boodschap naar den vorst van Joppe: Ik ben Thoutii, de Egyptische generaal der infanterie. Koning Thothmes was ijverzuchtig op mij, vanwege mijn dapperheid en zocht mij te dooden; ik ben echter ontsnapt en heb zijn tooverstok gestolen; deze is in mijn bagage verborgen en, als gij er niets op tegen hebt, zal ik dezen aan U geven en mijn strijdkrachten, welke het puikje van het Egyptische leger vormen, met de Uwe vereenigen.
Het is te begrijpen, dat de vorst van Joppe dat bericht zeer aangenaam vond, want hij kende den roep, welken van Thoutii uitging, en wist, dat hij in geheel Egypte zijns gelijken niet had.
Hij zond een bericht naar Thoutii, dat hij zijn aanbod aannam en beloofde hem een stuk van zijn gebied. Daarop verliet hij Joppe, nam zijn ruiterij, vrouwen en kinderen met zich, om den man te begroeten, dien hij als een nieuwen bondgenoot aan wilde nemen. Hij verwelkomde hem hartelijk en noodigde hem in zijn kamp, om met hem het middagmaal te gebruiken. In den loop van het onderhoud, terwijl zij aan het eten en drinken waren, vroeg hij Thoutii over den tooverstok. Thoutii antwoordde, dat deze in de bagage, waarmede zijn paarden beladen waren, verzegeld was. Hij verzocht daarop, dat zijn mannen en paarden naar het kamp gebracht zouden worden, om verfrischt te worden en uit te rusten.
Aldus geschiedde; zijn paarden werden gevoerd, de bagage werd onderzocht en de tooverstok werd gevonden.
Ik ben Isabel en ben 11 jaar. Ik ben op 1 september 1994 in Amsterdam geboren. Ik woon nu drie jaar in Egypte, in Maadi, een kleine stad vlak bij Cairo. Daarvoor woonde ik gewoon in Nederland.
Ik vind het heel leuk om in Egypte te wonen. De mensen hier zijn veel aardiger dan in Nederland. Het regent maar ongeveer vijf keer per jaar. En je leert hier andere talen spreken.
Mijn school ligt maar twee straten verderop van waar ik woon. Ik ben in vijf minuten op school. Mijn school heet MCS (Maadi Community School) en is een internationale school. Op mijn school zitten kinderen van veel verschillende nationaliteiten. ook Nederlanders.
De basisschool en de middelbare school zitten bij elkaar en er zitten ongeveer 50 kinderen op de hele school. Gemiddeld zitten er dus maar zes mensen in één klas. (Lekker rustig.) We krijgen twee keer per week Arabische les. Ik kan al aardig Arabisch, maar spreek het nog niet vloeiend.
Als het een lang weekend of korte vakantie is, kan ik gemakkelijk naar de woestijn. Het is ook maar een uur of twee rijden naar de Rode Zee. Meestal gaan we dan naar een soort resort waar we een hutje aan de Rode Zee kunnen huren. Ik ga elke zomer en winter met vakantie naar Nederland. Dan bezoek ik mijn familie, vooral mijn oma en mijn nichtje.
Wat ik het meeste aan Nederland mis zijn frikadellen, kroketten en nog heel veel andere soorten etenswaren! Als ik ergens anders zou wonen zou ik vooral de behulpzaamheid van de Egyptenaren en het lekkere weer missen!
Voor iedereen die naar Egypte gaat verhuizen, heb ik een paar tips:
- LET OP HET VERKEER! Het is hier een chaos in het verkeer. De enige verkeersregel die ze hier hebben is een bord waarop staat: Verboden te toeteren. En ook al doen ze dat, dan maakt dat niet uit. Soms rijden ze niet eens op de rechter kant van de weg!
- Doe normale kleren aan. Draag geen shorts of topjes op straat. Een broek of rok kan het beste tot over de knie komen. Hoe beter je jezelf kleedt, hoe minder mensen je zullen lastigvallen.
- Houd er altijd rekening mee dat Egyptische dingen zó kapot gaan. Koop dus niet iets heel duurs in een souvenirwinkeltje, want dan heb je de kans dat het de volgende dag kapot is.
Ik woon nu al een paar jaar in de Egyptische stad Alexandrië, maar één van de mooiste plekken van de stad is nog maar pas geleden gebouwd. Ik heb het over de Bibliotheek van Alexandrië.
Het verhaal van de bibliotheek is best indrukwekkend. In het jaar 283 voor Christus, werd de bibliotheek gebouwd door de opvolger van Alexander de Grote, Ptolomy II Soter. Het was toen een soort museum, verdeeld in tuinen, leerlokalen, een dierentuin en natuurlijk de bibliotheek zelf.
Er wordt gezegd dat de bibliotheek op een gegeven moment meer dan een half miljoen documenten uit Griekenland, Egypte, India en veel andere landen bevatte. Meer dan honderd scholieren woonden er permanent om te leren, te schrijven en om documenten te vertalen en te kopiëren.
Maar die prachtige bibliotheek is vernietigd. Hoe dat gebeurde weet niemand zeker.
In 2003 heeft Egypte de bibliotheek herbouwd, op de plek waar hij vroeger stond. Toeristen vanuit de hele wereld komen nu naar hier om het gebouw bekijken.
De bibliotheek ziet er uit als een heel grote halve cirkel waarvan één kant helemaal van glas is. De andere kant bestaat uit een muur met allemaal tekens en hiëroglyfen.
Buiten heb je een soort laboratorium, het science lab. Daar hebben ze allerlei experimenten en informatie over beroemde wetenschappers. Er is ook een planetarium en een soort museum met een heleboel dingen die stammen uit de tijd van de Faraos, het Romeinse, het Koptisch en het Griekse tijdperk.
Ik ben er twee keer naar toe geweest met schoolreisjes, de eerste keer gingen we vrij snel weer weg. We zijn toen alleen in het museum geweest. De tweede keer zijn we ook in de bibliotheek zelf geweest; het zag er echt heel mooi uit. Er waren een heleboel boeken, maar jammer genoeg hadden we geen tijd om te lezen.
Ik ben ook in het planetarium geweest. Daar hebben ze een paar verschillende shows. Ik ben naar eentje gegaan die over sterren en kometen ging. De show word afgespeeld op het plafond dat er uitziet als de binnenkant van een bal en een computerstem geeft je uitleg over wat er gebeurt. Als je daar zit lijkt het net of de kometen naar je toe vliegen, echt cool dus!
Het is misschien niet de meest trendy plek van Alexandrië, maar als je hier bent moet je er echt heen.
Een bus met Europese toeristen is woensdag in Egypte gekanteld en 27 passagiers zijn daarbij gewond geraakt. Dertien gewonden zijn Duitsers. De nationaliteit van de overige gewonden is niet bekend. De meesten mochten het ziekenhuis donderdag verlaten.
Te hard gereden
Het ongeluk gebeurde op een tweebaansweg in de buurt van Qena in het zuiden van het land. De bus zou te hard hebben gereden. De chauffeur, die niet gewond raakte, is gearresteerd.
Opnieuw botsing
Twee agenten kwamen om het leven toen de politieauto met daarin de buschauffeur eveneens een ongeluk kreeg. De chauffeur bleef opnieuw ongedeerd. (Novum)
Internet www.journeywoman.comis een leuk, Engelstalig travelportal speciaal voor vrouwen. Per land worden bijvoorbeeld kledingtips gegeven, door reizigsters voor reizigsters.
De kledingtips liggen niet altijd voor de hand; zo leren we van een dame die Irkutsk (Siberië) bezocht, dat je daar echt niet aan moet komen met een wijde trui en slonzige broek. Vrouwen maken zich al mooi om naar de supermarkt te gaan, dus er moet minimaal een paar hoge hakken in de bagage.
Bronstige mannen Eerlijk is eerlijk, als vrouw alleen op reis heeft ook nadelen. Wees dus (een beetje) op uw hoede voor bronstige Italianen, Indiërs die denken dat een loslopende vrouw s nachts wel wat gezelschap kan gebruiken, of lallende Britten. Een bekende tip onder reizigers is het dragen van een trouwring. Menig man druipt af als het object of affection bezet blijkt te zijn. Een nep-trouwring heeft uiteraard evenveel effect.
No-Go Area's Bedenk dat de cultuur van een land bijdraagt aan het veiligheids- dan wel onveiligheidsgevoel. In Latijns-Amerika en het Midden-Oosten heerst een machocultuur. Daar krijg je als vrouw vaker te maken met naroepen, fluiten en ongewenste avances. Wie sterk in haar schoenen staat, slaat zich hier wel doorheen. Veiligheid staat altijd voorop er zijn gebieden waar u echt op uw tellen moet passen. Heeft u uw zinnen gezet op een bepaald land? Kijk dan altijd op www.minbuza.nl/
reisadviezen of er gebieden zijn waar u beter kunt wegblijven. Als een gebied specifiek voor vrouwen onveilig is, wordt dat ook vermeld.
Zo staat er dat vrouwen in Mexico erg voorzichtig moeten zijn. In het grensgebied met de Verenigde Staten van Amerika is sprake van grotere onveiligheid. Alleenreizende vrouwen wordt geadviseerd extra alert te zijn in verband met het risico van overvallen en verkrachtingen. Gebruik daarnaast altijd uw verstand, luister naar adviezen van de lokale bevolking en blijf s nachts binnen.
Rijkdom Onderschat op reis nooit uw immense rijkdom. Dat geldt natuurlijk ook voor mannen, maar een vrouw alleen is kwetsbaarder. Wie een digitale camera en een I-pod op haar buik heeft bungelen, vraagt om problemen. In het gunstigste geval beschouwen mensen u als wandelende portemonnee, in het slechtste geval trekt u straatrovers aan. Leg ook nooit zomaar de sleutel van uw hotelkamer vaak zit er een label aan met het nummer van je kamer erop open en bloot op tafel. Het kan mensen op ideeën brengen.
Ver of dichtbij Reisplannen? In veel landen denk aan Thailand, Nepal, India, Costa Rica, Mexico en Australië komt u legio rugzaktoeristen tegen, van wie velen alleen reizen.
Het is meestal erg makkelijk om contact te maken met andere reizigers. U hoeft natuurlijk niet per se naar de andere kant van de wereld. Probeer eens in Frankrijk, Spanje of Griekenland of het alleen reizen sowieso bevalt.
Een nieuwe kliniek in de Egyptische hoofdstad Caïro beweert dat ze holebi's kan "genezen". De kliniek kan van homoseksuele mannen en vrouwen hetero's maken, luidt het. Maar het project krijgt felle kritiek.
De kritiek komt niet alleen van holebi-organisaties maar ook van tegenstanders van homoseksualiteit, aldus de tv-zender Al-Arabiya.
De kliniek werd opgericht door dr. Awsam Wasfi (42).
Conservatieve krachten zijn tegen het behandelen van holebi's omdat ze van mening zijn dat deze "criminelen" achter slot en grendel thuis horen.
Volgens Wasfi willen veel holebi's zich laten behandelen omdat ze door de maatschappij worden uitgesloten.
"In het Westen helpen artsen homoseksuelen om met hun zelf gekozen seksuele identiteit in het reine te komen", zegt de dokter. "Artsen die proberen homoseksuelen te veranderen, kunnen door homo-organisaties worden aangeklaagd."
De man verkondigt de opvatting dat "niemand als homo of lesbienne geboren wordt". Hij schrijft homoseksualiteit toe aan "sociale oorzaken of mishandeling in de kindertijd".
Een behandeling in de kliniek zou 5 tot 7 jaar duren.
Sommigen denken dat de kliniek eigenlijk werd opgezet als ontmoetingsplek voor holebi's. Wasfi spreekt dat tegen.
Hij wees naar eigen zeggen mensen de deur die kwamen aankloppen om contacten te kunnen leggen met andere holebi's.
Misschien is Wasfi zelf wel een duikelnicht? "Ik ben getrouwd en heb twee kinderen", reageert de arts. "Overal in de kliniek hangen foto's van mijn kinderen."
De wetgeving in Egypte maakt het mogelijk om homoseksuelen jarenlang in de gevangenis te steken.
In het verleden bleek al dikwijls dat de Egyptische autoriteiten het niet te nauw nemen met de mensenrechten, onder andere wanneer het over holebi's gaat. (db)
De Egyptische ex-moslim Mohammed Hegazy hoopt dat een buitenlandse ambassade hem reisdocumenten beschikbaar stelt, zodat hij met zijn gezin Egypte kan verlaten.
Dit vertelde Hegazy donderdag 7 februari jongstleden tegen de SDOK. De tot het christendom bekeerde moslim heeft een rechtszaak aangespannen vanwege het feit dat het in Egypte niet mogelijk is voor moslims die christen worden om dit op hun identiteitskaart te laten veranderen. Voor Hegazy betekent dit dat hij zijn dochtertje, die enkele weken geleden geboren is, later islamitisch onderwijs moet laten volgen en geen christelijke opvoeding mag geven.
De zaak van Hegazy wordt in Egypte nauwgezet gevolgd. De dagbladen schrijven uitgebreid over hem. Ook komen zijn islamitische familieleden aan het woord. Ze hebben geen goed woord over voor de afvallige Hegazy en dreigen hem te zullen vermoorden. Als gevolg hiervan is Hegazy met zijn gezin ondergedoken.
Hegazy heeft geen paspoort voor zichzelf, zijn vrouw en zijn kind. Ze kunnen hierdoor het land niet verlaten. Hun hoop is gevestigd op buitenlandse ambassades die hen reisdocumenten zouden kunnen verschaffen zodat ze Egypte kunnen verlaten, zo vertelde Hegazy.
Hij ervaart veel druk: Ik word heen en weer geslingerd door allerlei gedachten en leidt een opgejaagd leven. Maar ik ervaar ook rust omdat ik weet dat God bij ons is. Ik maak me zorgen over ons pasgeboren dochtertje. Gelukkig gaat het goed met haar en beseft ze niet wat er allemaal speelt.
In het Nijldal, deze oude wieg van de beschaving, namen de vrouwen in Herodotus' tijd een zo bevoorrechte stelling in, dat de Grieken Egypte de verkeerde wereld noemden. De geschiedschrijver uit Hallikarnassus verklaart deze tegenstelling uit de 'natuur des Nijls', die zo verschillend van de andere stromen is; zo verschillen ook de zeden en gebruiken van die bij andere volken.
De mannen dragen in Egypte de lasten op het hoofd, - de vrouwen op de schouders. De vrouwen gaan naar de markt en drijven handel, terwijl de mannen thuis blijven en weven. De mannelijke kinderen zijn door de wet in gene dele verplicht voor hun ouders te zorgen, deze plicht rust op de dochters. Deze aan de dochters opgelegde verplichting, zou op zichzelf reeds voldoende zijn om te bewijzen dat de familiegoederen in Egypte aan de vrouwen behoorden, op gelijke wijze als bij de Toearegs en Naïren: en overal, waar de vrouw deze economische positie inneemt, staat zij niet onder de voogdij van de man, maar is het hoofd van de familie.
"Wegens de talrijke weldaden, welke de godin Isis de mensen bewezen heeft", schrijft Diodorus van Sicilië, werd bepaald dat de koningin van Egypte grotere macht en eer hebben zou, dan de koning. Dit verklaart waarom zelfs onder particulieren de man de vrouw door het huwelijksverdrag onderdanig wordt, en dat onder de echtgenoten uitgemaakt wordt, dat de man de vrouw te gehoorzamen heeft.
Men heeft deze waarneming van Diodorus tot de fabelen gerekend, waarmee bereisde schrijvers gaarne hun reisverhalen opsierden; maar men was gedwongen te erkennen dat tot de tijd van de Ptolemaeën de koninginnen aan de koninklijke macht deel hadden, trots de tegenovergestelde begrippen van de Grieken, die het land veroverden. Cleopatra droeg bij de godsdienstige feesten de attributen van de godin Isis, terwijl haar gemaal Antonius, een Romeins veldheer, te voet haar triomfwagen volgde.
De grafopschriften, welke in het Nijldal gevonden worden, noemen zeer vaak de naam van de moeder van de dode, niet die van de vader.
Somtijds, zegt Révillout, wordt door een bijzonder teken aangeduid, dat de persoon in kwestie de zoon van deze of gene is Maar deze aanduiding van de vaders is zeldzaam, in de heilige schrift voegen wij erbij, dat de gehuwde vrouw, moeder of echtgenoot, steeds de naam Nebt-Pas draagt, dat is de vrouw des huizes, meesteres des huizes.
De heer Révillout is daarover ten hoogste vertoornd. Het onderzoek van de in demotisch schrift (het sedert de achtste eeuw voor onze tijdrekening ingevoerde volksschrift) geschreven papyrusrollen uit het Louvre maakten het de Egyptologen mogelijk te constateren dat de oude huwelijkscontracten niet van de goederen van de vrouw gewagen, hoe talrijk en aanzienlijk ze ook geweest mogen zijn, omdat de echtgenoot er geen recht op had, daarentegen werd de som vastgesteld die hij zijn vrouw te betalen had, zij het als bruiloftsgeschenk, jaarlijks pensioen of boete in geval van echtbreuk.
De vrouw is steeds absolute meesteres over haar vermogen, waarover zij naar goeddunken kan beschikken. Zij verkoopt, koopt, leent anderen en sluit zelf leningen; kortom zij handelt zonder verantwoording te geven, juist zoals een familiehoofd. De feiten, welke Herodotus en Diodorus meedelen, bevestigd door de resultaten van de onderzoekingen van Champollion en andere Egyptologen, bewijzen dat de Egyptische vrouw in de familie dezelfde plaats innam als de Naïren- of de Toearegvrouw.
Maar men heeft nog meer bewijzen van geheel andere aard.
De gebruiken en legenden van de godsdienst bewaren de gebruiken en legenden van de voortijd gelijk mummies. Zo is de legende van Abraham, die in plaats van Isaak een ram slacht, een verwijderde echo van kannibalisme. De godsdienst ontwikkelt zich in de mens zelf onder de invloed van de hem omringende feiten; zij verdwijnen, doch de godsdienstige vorm, die hun uitdrukking in de menselijke geest was, blijft bestaan: door de studie van de godsdienstige vormen kan men de natuurlijke en de maatschappelijke verschijnselen weer ontdekken en als het ware weer doen herleven, welke tot hun ontwikkeling gediend hebben.
Isis, de godin van de oude Egyptenaren, de moeder van de goden, is door eigen kracht ontstaan, zij is ook de maagdelijke godin: haar tempels te Saïs, de heilige stad, dragen het trotse opschrift: Niemand heeft nog mijn kleed opgetild; de vrucht, die ik baarde, is de zon. De trots van de vrouw blijkt duidelijk in deze heilige woorden, zij verklaart zich voor onafhankelijk van de man, zij behoeft zijn hulp niet om voort te brengen. Griekenland geeft op deze vrij brutale bewering het antwoord: Zeus, de vader van de goden, baart Athene zonder hulp van een vrouw, en Athene, de godin, die niet in het donker van de moederschoot gebaard is, wordt de vijandin van de heerschappij van de vrouw in de familie.
Isis treedt integendeel voor ons op als de godin van het oude recht, zij huwt haar broeder, zoals ten tijde van het gemengde geslachtsverkeer in de bloedverwantschap; op de gedenktekenen verklaart zij: Ik ben de moeder van koning Horus, de zuster en de gemalin des konings Osiris, ik ben de heerseres van de ganse aarde. Haar echtgenoot, veel bescheidener, noemt zich niet vader van koning Horus. Isis is onsterfelijk, Osiris is sterfelijk, hij wordt door Typhon gedood: hij sterft, zodra hij zijn bestemming als voortbrenger heeft volbracht.
Babylon vierde vijf dagen lang in uitgelaten volksfeesten de godin Mylitta. Het was het algemene feest van de oorspronkelijke vrijheid en gelijkheid; de Fallus, die alle mensen gelijk maakt, werd aanbeden. De koning van het feest, die men uit de slaven koos, werd verbrand, nadat hij de feestkoningin, de schoonste van de hetaeren, had genoten; op dezelfde wijze als Osiris sterven moet, nadat hij zijn functie als bevruchtend element heeft vervuld.
De tegenstelling van de geslachten, die met de mensheid ontstaan is, duurt voort. Aan de ene kant de man, die sedert het begin van de historische tijden de vrouw veracht, haar onder voogdij plaatst en louter als bijslaapster en huishoudster beschouwt; aan de andere kant de vrouw, die, zoals de godsdienstige erediensten ons leren, de man bewijst dat zij met hem gelijk of zelfs hoger staat.