Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
15-04-2009
Beschilderde Egyptische mummies ontdekt
Beschilderde Egyptische mummies ontdekt
Cairo - Egyptische archeologen hebben bij een piramide ten zuiden van Cairo tientallen beschilderde mummies ontdekt. Ze liggen begraven in graftombes die zijn uitgehouwen in de rotsen.
De mummies zijn goed bewaard gebleven. Sommige zijn vierduizend jaar oud. De mummies zijn in linnen gewikkeld en in heldere kleuren beschilderd, zoals turquoise, terracotta en goud, de traditionele kleuren van de Egyptische farao's.
Opgravingsdeskundigen spreken van de mooiste en bestbewaarde mummies die tot nu toe zijn ontdekt. In de uitgehouwen holen in de rotsen werden ook vijftien beschilderde maskers, amuletten en kleipotten aangetroffen.
Tienduizend jaar geleden leefden de eerste mensen van wat ze in de natuur konden vinden. Later leerden men met eenvoudige gereedschappen te jagen. De rondtrekkende mannen jaagden en de vrouwen verzamelden van planten wat eetbaar was o.a. zaden van wilde granen. Zij kauwden op de korrels om hun honger te stillen.
Door het kauwen op de korrels zorgde het speeksel in de mond ervoor dat deze zacht werden. Men ontdekte later als de korrels wat gekneusd werden met een steen en in water geweekt dat deze zachter werd en als een pap gegeten kon worden, dit was ons eerste vorm van brood.
Brood en het bakken
Een Egyptische slaaf ontdekte zon 1500 jaar voor Christus dat brood kon rijzen doordat hij op een dag vergeten was een restje broodpap te bakken. Hij ontdekte dit de volgende dag en om te voorkomen dat het ontdekt werd (het was wat zuur geworden), verwerkte hij dit toch maar in het verse broodpap van die dag. De Eigenaar van de slaaf vond dit brood zo lekker en luchtig dat hij vroeg aan de slaaf wat hij anders had gedaan en de slaaf vertelde hem wat hij gedaan had. Hij moest voortaan op deze manier het brood bakken.
Middeleeuwse bakkers
In de Middeleeuwen ontstonden in steden van ons land de eerste bakkerijen, iedereen bakte zijn eigen brood voor die tijd. Er werd rogge gebruikt om deze broden te bakken, omdat dit goedkoop was voor burgers, de rijke adel at wit brood dat van tarwe werd gemaakt. In beide gevallen liet men het deeg een dag van te voren rusten om zuurdeeg te verkrijgen, dat het rijzen van het brood bevorderde. Men gebruikte ook wel eens een zure wijn als het sneller gemaakt moest worden. Het gist wat we nu kennen is pas in de negentiende eeuw ontdekt.
Ook de oeroude teksten, afkomstig van de volkeren aan de Nijl, gewagen van machtige wezens, die in barken langs het firmament trekken. Een spijkerschrifttekst, gewijd aan de zonnegod Re, luidt: 'Gij mengt u tussen maan en sterren, gij trekt het schip van Aton de hemel binnen, evenals de aarde de onvermoeibaar in hun baan lopende sterren, en de aan de noordpool niet ondergaande sterren.' En hier een tekst die in een piramide werd gegraveerd: 'Gij zijt degene die aan de steven staat van het zonneschip van miljoenen jaren.'
Al waren de oude Egyptenaren rekenkunstenaars van hoog niveau, dan nog blijft het een merkwaardige zaak, dat zij in samenhang met de sterren en een hemelschip spreken van miljoenen van jaren. En hoe zegt het de Mahabharata? 'De tijd is de kiemcel van het universum.' In Memphis overhandigde de oergod Ptah de koning twee ontwerpen voor de viering van zijn regeringsjubilea met de eis, deze juqilea zesmaal honderdduizend jaren lang te vieren. Moet daarbij nog worden vermeld, dat de oergod Ptah, alvorens hij de koning de ontwerpen schonk, verscheen in een glanzende barnstenen hemelwagen en nadien met deze weer aan de horizon verdween? In Edfu treft men tegenwoordig nog boven deuren en bij tempels afbeeldingen aan van de gevleugelde zon of van een zwevende valk, die de schrifttekens der eeuwigheid en van het eeuwige leven dragen. Op geen enkele tot dusver bekende plaats op aarde zijn zoveel afbeeldingen van godensymbolen met vleugels bewaard als in Egypte.
Iedere toerist kent het bekende eiland Elefantine met de beroemde nilometer in Assoean. Reeds in de oudste geschriften wordt het eiland Elefantine genoemd, omdat het uiterlijk op een olifant zou gelijken. Dat klopt: het eiland ziet eruit als een olifant. Maar hoe was dit de oude Egyptenaren bekend, daar men deze vorm toch uitsluitend vanaf grote hoogte uit een vliegtuig kan herkennen? Er is daar namelijk geen heuvel, die een tot een dergelijke vergelijking uitlokkend uitzicht op het eiland had kunnen bieden.
De wijze ImoHotep echter bouwt voor zijn koning Djoser de trappenpiramide van Sakkaral Dit 60 meter hoge bouwwerk getuigt van een meesterschap, dat later slechts op onvolkomen wijze nagebootst zal kunnen worden. Dit bouwwerk, omgeven door een 10 meter hoge en 1600 meter lange muur, noemde ImoHotep het 'Huis der Eeuwigheid'; hij liet zichzelf daarin begraven, opdat de goden hem bij hun terugkeer' konden wekken.
Om de maat der verwarring vol te maken, bevindt zich in Egypte een nauwkeurige kalender van 4221 jaren vóór onze tijdrekening! Deze kalender richt zich naar de . opgang van Sirius en geeft jaarcycli aan van meer dan 32 000 jaren
Toegegeven: het ontbrak de oude astronomen waarschijnlijk niet aan tijd om de zon, de maan en de sterren waar te nemen en dit jaaf in, jaar uit, zodat zij tenslotte vaststelden, dat' na ongeveer 365 dagen alle sterren weer op dezelfde plaats stonden. Is het echter niet volstrekt onzinnig, deze eerste kalender nu juist van Sirius af te leiden, terwijl men dit met zon en maan veel gemakkelijker had kunnen doen en tegelijkertijd tot nauwkeuriger resultaten had kunnen komen?
Vermoedelijk was dan ook deze hele. Sirius-kalender een fictief geval, een waarschijnlijkheidsberekening, omdat men immers nooit het opkorten van de ster kon vaststellen: het overstromen van de Nijl en het opduiken van de ster aan de horizon in de ochtendschemer, waren volkomen toevallig.
Kemet betekent "Zwart Land". Zo noemden de Oude Egyptenaren Egypte in de Faraonische tijd. Tameri of Tamerit was ook gebruikelijk en betekent "Geliefd Land".
Wat wordt er verstaan onder Kemetisme? Dat is niet in een paar zinnen uit te leggen omdat er diverse vormen (ofwel tradities) binnen het Kemetisme zijn. En veel tradities zijn van personen die het Kemetisme in hun eentje beoefenen. Kemetisme is een paganistische stroming met oud-Egyptische invloeden. Soms zijn er duidelijke wicca-elementen aanwezig en soms is de reconstructie heel ver doorgevoerd.
Om je een beetje een idee te geven welke tradities er zijn..... De bekendste is de Kemetic Orthodoxy. Zoals de naam al aangeeft is dit een orthodoxe groep, die de reconstructie van het oudEgyptische geloof heel ver doorvoert ofwel een Reconstructie Geloof. De groep is op gericht door Tamara L. Siuda
Ze zijn voor een groot gedeelte in de Verenigde Staten actief,maar het is voor buitenlanders wel bereikbaar. Er worden namelijk gratis beginnerscursussen gegeven via de email. Ook hebben zij een forum met een openbaar en een leden-gedeelte. Tamerian Kemetic is een mengeling van Wicca en Kemetisme. De Goden die daar het meest vereerd worden zijn Isis en Osiris. Het geloof van Akhnaton en Nefertiti is ook niet vergeten want er is ook een Kemetische vorm dat Atonisme wordt genoemd. Deze aanhangers proberen het geloof van Akhnaton te reconstrueren en na te leven.
In Ierland heb je The Fellowship of Isis. Ondanks dat de nadruk op het Kemetisme en Isis ligt, worden andere paganistische stromingen niet uitgesloten. Het is mogelijk om via internet gratis lid te worden en een certificaat uit te printen als bewijs van lidmaatschap. Voor de zwarte mensen uit Amerika is er de Kemet Way. Dit is ook een Reconstructie Geloof.
bronvermelding: Het Andere Oude Egypte Forum http://www.oudeegypte.nl/viewtopic.php?f=20&t=13 http://www.oudeegypte.nl/
In de symboliek staat de maan voor emotie en gevoel, in de nachtwereld heerst de gevoelswereld, dromerig, ongrijpbaar, instinctief en vriendelijk. De maan staat ook voor het vrouwelijke aspect in de mens.En de maan zou allerlei toestanden beinvloeden.
Oorsprong maan
Ooit botste de aarde met de planeet Theia. Door de hitte van deze botsing smolten de planeet Theia en de aarde samen. Een dikke brok vloeibare lava werd weggeslingerd van de vloeibare massa. De brok trok samen tot een druppel en stolde geleidelijk aan tot de maan. De maan en de zon beheersen de getijen op aarde.
De aantrekkingskracht van de maan is het duidelikkst merkbaar in eb en vloed. Als de maan het dichtst bij de aarde is zijn de getijden 30% hoger dan als de maan het verst verwijderd is.
Maangodin/godinnen
In heel oude mythologieen komt de maangodin of - god voor. De maangodin is verbonden met de moedergodincultus. Na de opkomst van mannelijke goden, die met de zoncultus werden geassocieerd, is de maangodin teruggedrongen.
Maangodinnen waren o.a.: -De Griekse Selene. Selene wordt vaak vereenzelvigd met Artemis, de eeuwige maagd. Volgends de Grieken was de maan vrouwelijk en maagdelijk. -De Romeinse godin van de maan was Luna. De maagdelijke godin Diana en de maangodin Luna droegen een maansikkel bij zich. Vanuit het Christendom symboliseerd een maansikkel aan de voet van Maria: kuisheid. -In de Keltische mythologie was het Cailleach die als maangodin werd gezien. Voor de Wicca's is zij de belangrijkste godin: de Grote Moedergodin.
Maangoden waren o.a.: -In de Egyptische mythologie werd Thoth o.a. gezien als de god van de maan en daardoor van de steeds terugkerende verandering. Door een spel te spelen met de goden won hij 5 dagen van jaar erbij. Zodoende zijn we op 365 dagen gekomen. Thot wordt vaak afgebeeld als een baviaan is vaak afgebeeld. -In de Babylonische cultuur was Sin de god van de maan. Hij werd van afgebeeld zittend in een boot met de vorm van een halve maansikkel. 's Nachts voer de boot door de lucht en bracht vruchtbaarheid -In de oud-Noorse mythologie is Máni de personificatie van de maangod.
Invloed van de maan op lichamelijke gesteldheid
Door de eeuwen heen is er nogal wat onderzoek gepleegd om een mogelijke invloed van maanstanden op het geestelijke en fysieke vlak te bestuderen. In de 18e eeuw ontdekte men dat er na een operatie meer nabloedingen waren rond de dagen van volle maan. Er zijn onderzoeken gedaan naar vrouwen met borstkanker tijdens de maanfase. Naar relaties tussen aantal hartinfarcten, maagbloedingen en spontane zwangerschapsafbreuk.
Neurologische toevallen van niet epileptische aard zouden vaker voorkomen rond volle maan. Een 5 jarig durend onderzoek toonde dat zelfmoorden die met de nieuwe maan plaatsvonden, minder gewelddadig waren uitgevoerd dan met volle maan. Hoe dan ook: de helft van de onderzoekers tonen dat er geen invloed is en de andere helft concludeert dat er wel invloed is.
In de volksmond werd slaapwandelen in verband gebracht met de stand van de maan. Ook kon je in een weerwolf veranderen bij volle maan.
Tuinieren en de maanstanden
Als de maan het water in de zeeen aantrekt, dan zal dit ook het geval zijn bij grond en planten. Planten bestaan voor een groot gedeelte uit water. Bij het ontkiemen van zaden is het vochtgehalte van de grond erg belangrijk. Men gaat er dan ook van uit dat de beste tijd om te planten de tijd van nieuwe tot volle maan is. Bij wassende maan ontwikkelen de planten snel en bij afnemende maan kan men het beste wieden, snoeien en composteren. Bij afnemende maan trekken de sappen naar beneden. Oogsten kan men het beste bij volle maan. Oogst men bij nieuwe maan dan is de oogst langer houdbaar.
programma van egyptologica Vlaanderen voor de maanden april tot juni.
Hierbij het programma van egyptologica Vlaanderen voor de maanden april tot juni. Opgelet: de aprillezing is volgende week al.
April: Dr. Marleen De Meyer
Het graf van Senwosret III: Abydos of Dahsjoer?
Het piramidecomplex van Senwosret III in Dahsjoer geldt traditioneel als de begraafplaats van deze farao uit de 12e dynastie. Recente opgravin-gen in Abydos door een team van de University of Pennsylvania lijken de-ze stelling echter in twijfel te trekken. In het grote funeraire complex van Senwosret III aldaar zijn sterke aanwijzingen gevonden dat dit complex niet louter een cenotaaf was. Ook in Dahsjoer is in de jaren '90 nieuw ar-cheologisch onderzoek uitgevoerd door het Metropolitan Museum of Art. Tot welke conclusies komen beide onderzoeksgroepen? En waar lag Sen-wosret III dan uiteindelijk begraven?
Leuven: dinsdag 7 april 2009 Gent: donderdag 9 april 2009
Mei: Tine Herygers
De dood als vijand in het Oude Egypte
In deze lezing gaan we in op het geloof over een leven na de dood door de Egyptenaren. In een eerste deel bekijken we de wereld van de do-den: welke delen kunnen overleven? Hoe gebeurde dat? Welke literaire bronnen hebben we hiervoor? In een tweede deel gaan we dieper in op twee concepten: poorten en demonen. Wat is hun betekenis voor overle-denen? Is dit typisch Egyptisch of niet? In een derde deel bekijken we twee hoofdstukken uit het Dodenboek: hoofdstukken 144 en 146. In deze hoofdstukken vinden we enkele apotropaeische goden terug die een be-langrijke rol speelden bij de overgang tussen leven en dood. Wie zijn deze goden? Zijn ze buiten de literatuur terug te vinden?
Leuven: dinsdag 12 mei 2009 Gent: donderdag 14 mei 2009
Juni: Prof. Dr. Harco Willems
Nieuwe inzichten over het vroege Oude Rijk in Midden Egypte
Sinds 2002 voert een team van de K.U. Leuven onder leiding van Pro-fessor Harco Willems opgravingen uit in Deir al-Barsja in Midden Egypte. Sinds enkele jaren is ook het nabijgelegen Sjeich Said in het onderzoek be-trokken en worden op beide sites opgravingen gedaan. Professor Willems zal in deze lezing een overzicht geven van de belangrijkste resultaten van de campagne van februari-maart 2009.
Leuven: dindag 16 juni 2009 Gent: donderdag 2 juli 2009
(OPGELET: Wegens de examens kunnen de data van de lezing van juni nog wijzigen. De definitieve data zullen tijdig via een elektronische nieuwsbrief worden aangekondigd.)
De lezingen in Gent vinden plaats in de auditoria economie, auditorium V, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven traditiegetrouw in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven). De lezingen starten telkens om 20 uur.
AMSTERDAM - Dat schoonheid niet alleen van binnen zit, wisten ze al in de oudheid. In de tentoonstelling Aphrodites beauty case in het Rijksmuseum van Oudheden kun je zien dat hoe men vroeger in het Oude Egypte, het Nabije Oosten, de Klassieke Wereld en het vroege Nederland al omging met parfums, cosmetica en schoonheid. Ook toen stonden de toilettafels al vol spiegels, kammen, scheermessen, nagelvijltjes en krultangen.
Op de expositie zijn sierlijke parfumflesjes, fotos van boudoirscènes en frescos van parfummakers uit Pompei en Egypte te zien. Maar ook Etruskische spiegels en , antieke cosmeticaflesjes, kohlpotloodjes en luxe toilettafels van Griekes en Egyptische dames.
Ook worden er bijzondere eeuwenoude schoonheidsgeheimen 'onthuld'. Zo onthaarden Romeinen zich met vlammetjes uit een hete olielamp en poetsten ze hun tanden met gemalen puimsteen. En voor een goede antirimpelcrème werden in de oudheid halfedelstenen, lotusbloemen en zelfs vogelnestjes tot een smeuïg smeerseltje gemalen. Egyptische vrouwen behielden hun jonge uiterlijk op hun eigen manier, zij smeerden gewoon sesamolie en kalk op hun gezicht.
"Bijna alle menselijke gratie is uit haar lichaam verdwenen. Het gerafelde linnen om haar hals lijkt wel een bizarre modegril. Haar mond, met een bovenlip over de onderlip heen valt, is niet meer dan een lelijke streep. Haar oogkassen zijn opgevuld met nietsziende zwarte hars, haar neusgaten met strak opgerolde stof. Haar linkeroor valt weg in het weefsel van haar hoofd, en ze heeft bijna geen haar meer op het hoofd.
Ik buig me over de open vitrine in het Egyptisch Museum in Caïro heen en kijk naar het lichaam van farao Hatsjepsoet, de markante vrouw die van 1479 tot 1458 v.Chr. over Egypte heerste, en die tegenwoordig vooral befaamd is omdat ze het waagde zich te laten portretteren als een man. Het valt niet mee om in deze languit liggende gestalte de grote farao te herkennen die zo lang geleden heeft geleefd en over wie ooit werd geschreven: "Haar aanblik was het allermooiste wat er was."
Met dit bericht wil ik jullie de maartlezing van Egyptologica Vlaanderen vzw in herinnering brengen. Die wordt gegeven door dr. Herbert Verreth over Grieken en Egyptenaren in de 26ste dynastie.
In het begin van de 7e eeuw v.C. werd Egypte - ondanks de tegenstand van de Aithiopische 25e dynastie - ingepalmd door de Assyriërs. Voor het bestuur van het land steunden zij op lokale vorsten als Necho en zijn zoon Psammetichos. Deze laatste slaagde erin om met de hulp van Griekse huurlingen Egypte weer onafhankelijk te maken en hij stichtte de Saïtische 26e dynastie.
Ook zijn opvolgers bleven gebruik maken van Griekse soldaten in hun strijd tegen Babyloniërs en Perzen, en in het kielzog van de militairen volgden Griekse handelaren, die zich vooral in Naukratis in de westelijke Delta vestigden. We bekijken in deze lezing de aanwezigheid van Grieken en andere buitenlanders in het Egypte van de 7e en 6e eeuw v.C., en gaan meer specifiek in op de (relatief magere) archeologische resten van de Griekse stad Naukratis.
Leuven: dinsdag 17 maart 2009 Gent: donderdag 19 maart 2009 (opgelett: in auditorium VI ipv auditorium V)
De lezing in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VI, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven traditiegetrouw in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven). De lezingen starten telkens om 20 uur.
Wegens grote belangstelling wordt de tiendaagse cultuurreis 'Op zoek naar de Aton' ook in het voorjaar van 2010 aangeboden. De reis gaat van start op vrijdag 12 februari 2010 en is bedoeld voor de ervaren Egypte-bezoeker.
We beginnen onze zoektocht naar de zonneschijf Aton in het Egyptisch museum in Caïro. We verplaatsen ons vervolgens naar Loeksor, het oude Thebe. Daar bezoeken we de restanten van het paleis Malkata, de vermoedelijke geboortegrond van Achnaton. We bezoeken de graven van Cheroeëf en Ramose. We gaan achter de Karnaktempel op zoek naar de plaats waar ooit de tempel 'Gempaäton' heeft gestaan. Drie dagen worden uitgetrokken voor een uitgebreid bezoek aan de graven en ruïnes van de oude stad Achetaton. De reis wordt afgerond met een bezoek aan de Nederlandse opgravingen in Sakkara. Daar bezichtigen we ondermeer de graven van Meryneith en Ptahemwia uit de Amarnaperiode.
Reisgegevens Voorafgaand aan deze reis vindt op vrijdagmiddag 22 januari 2010 vanaf 13.00 uur een kennismakingsbijeenkomst plaats in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Voor het gedetailleerde dagprogramma en specifieke reisinformatie klikt u op de titel of op de foto.
Kosten Deze tiendaagse reis kost 2060,- op basis van een tweepersoonskamer / op kamerindeling. De toeslag voor een éénpersoonskamer bedraagt 390,-.
Deelnemers Het maximum aantal deelnemers is gesteld op vierentwintig.
De drie piramides van Gizeh zijn de enige wereldwonderen uit de oudheid die de tand des tijds hebben doorstaan. De grootste van de drie is die van koning Choefoe uit de 4de dynastie.
Deze piramide bereikte ooit een hoogte van 147 meter. Aan de noordzijde loopt een ingang schuin naar beneden. Deze komt uit op de oorspronkelijk ondergrondse grafkamer. Deze is kamer is echter nooit voltooid. Vanaf de naar beneden lopende gang werd er een aftakking naar boven gemaakt, die leidt naar een tweede kamer. Deze ruimte wordt ten onrechte de 'Koninginnekamer' genoemd. Waarschijnlijk deed de ruimte dienst als een serdab voor een levensgroot ka-beeld van de koning. Van hier leidt een acht meter hoge galerij verder omhoog naar de eigenlijke grafkamer. De grafkamer is geheel bekleed met rood granieten platen en bevat nog de sarcofaag van Choefoe. Vlak boven de grafkamer liggen nog vijf moeilijk toegankelijke kamers met daarboven een soort zadeldak. Deze ruimtes zijn bedoeld om het gewicht van de daarboven liggende stenen beter te verdelen en daarmee instortingsgevaar te voorkomen.
Meetkundige gegevens tonen aan dat de piramide Choefoe vrij exact op het geografische noorden is georiënteerd. Bij het piramidecomplex van Choefoe hoorden een dodentempel, een toegangsweg, een daltempel, een kleine satellietpiramide, verscheidene bootputten, drie koninginnenpiramiden en rijen mastaba's voor prinsen en hovelingen. Tegenwoordig is er bijna niks meer over van de dodentempel. De tempel was met zwart basalt bestraat en had kalkstenen muren met reliëfs. Aan de oostzijde van het piramidecomplex werden nog een drietal kleine piramides, de zogenaamde koninginnenpiramides gebouwd. De satellietpiramide is pas recent ontdekt en is veel kleiner dan de koninginnenpiramiden. Hij meet maar twintig meter in het vierkant en ligt net zoals de dodentempel aan de oostkant van de piramide, vlak voor de koninginnenpiramiden. Een vijftal bootputten liggen zowel aan de oostkant als aan de zuidkant van de piramide. De hierin begraven houten schepen zijn waarschijnlijk echt gebruikt bij de Koninklijke begrafenis. Andere boten waren meer symbolisch bedoeld, om de farao in het hiernamaals te begeleiden naar de hemel. In 1954 heeft men in één van deze bootputten daadwerkelijk een gedemonteerde boot teruggevonden. De 1224 planken ervan heeft Achmed Yoessef Moestafa weer samengevoegd tot een complete Koninklijke bark met een lengte van ongeveer drieënveertig meter. De piramide van Chafra is iets kleiner dan die van zijn vader Choefoe. Dit valt echter bijna niet op, omdat hij hem liet aanleggen op een rotsplateau dat ongeveer tien meter hoger is gelegen. Nadat de piramide was voltooid, is de onderste laag bekleed met rood graniet. De rest werd bedekt met witte Toerakalksteen tot een glad geheel. Bij de top is dit nu nog goed te zien. Aan de noordkant van de piramide bevinden zich twee ingangen die naar de grafkamer leiden. De bovenste gang loopt eerst schuin naar beneden, waarna hij uitkomt op een horizontale lange gang. De gang geeft de toegang tot de grafkamer, die bijna zeven meter hoog is. De zwart granieten sarcofaag staat nog op zijn oorspronkelijke plaats. De grafkamer heeft een puntdakplafond. De onderste gang loopt ook eerst schuin naar beneden en gaat dan over in een kortere horizontale gang. Aan de zijkant van deze horizontale gang zit een zijkamer, ook met een puntdakplafond. Mogelijk is deze ruimte gebruikt als serdab voor het ka-beeld van de farao. De horizontale gang maakt aan het eind weer een knik schuin omhoog, waar hij uitkomt op de bovenste toegang. De daltempel van Chafra is een van de best bewaarde tempels uit het Oude Rijk. In 1869 werd het onder het woestijnzand vandaan gehaald. Via de processieweg, de 'Causeway', komt men bij de Dodentempel. Na een doorgang komt men in een oorspronkelijk overdekt gedeelte waar de restanten van zuilen staan. Daarna komt men in een open hof die uitzicht geeft op vijf nissen waarin beelden van de koning hebben gestaan. Uiteindelijk komt men in het Heilige der Heilige het 'Sanctuarium'. Hier werden de voedseloffers aan de ka-ziel van de koning gegeven. Op het plateau van Gizeh staat nog een derde grote piramide, die van Menkaoera. Deze piramide werd op dezelfde manier gebouwd als die van zijn voorgangers. Hij is echter met een hoogte van zestig meter veel kleiner. Wel zijn de onderste lagen bekleed met graniet. De piramide was ook nu weer een onderdeel van een groter dodentempelcomplex, met een ommuring, drie koninginnenpiramiden, een dodentempel, en een processieweg vanuit de daltempel. De ingang van de piramide ligt zoals gebruikelijk aan de noordkant van de piramide en loopt via een gang schuin naar beneden. Hij komt uit in een kleine ruimte met versierde panelen en daarna in een ruimte met drie valblokken om grafrovers tegen te houden. Vervolgens loopt er een horizontale gang naar een enorm voorvertrek. Van daar loopt een schuine gang naar beneden naar de eigenlijke grafkamer. De dodentempel bevatte dezelfde elementen als die van Chafra. Deze tempel is echter nooit door Menkaoera zelf afgemaakt. Een groot deel was haastig voltooid in tichelsteen door zijn opvolger Sjepseskaf. In de daltempel zijn prachtige beelden gevonden waarbij Menkaoera wordt vergezeld door godinnen en zijn koninginnen.
De sfinx van Gizeh is het grootste en meest bekende beeld van een sfinx ter wereld. Zeer waarschijnlijk is de sfinx tijdens het bewind van Chafra uit een stuk rots gehouwen dat al door wind- en watererosie de vorm van een leeuwenlijf had. De kop van de sfinx is door de eeuwen heen ernstig beschadigd geraakt. Een inscriptie op de grote granieten droomstèle tussen de voorpoten van de sfinx vermeldt de latere farao Thoetmoses IV bij de sfinx lag te slapen en droomde dat de sfinx hem toesprak. Hem werd het koningsschap beloofd wanneer hij de sfinx van het vele zand zou bevrijden. In 1817 werd door Italiaanse kapitein Giovanni Caviglia een eerste poging gedaan de sfinx uit te gegraven. Bij deze poging werd slechts een gedeelte van het leeuwenlichaam blootgelegd. In 1925 werd de sfinx volledig uitgegraven. Opvallend aan de sfinx is dat het hoofd kleiner is in verhouding met de rest van het lichaam. In een veelgehoorde theorie over de afgebroken neus van de sfinx wordt dit gewijd aan het optreden van Napoleon Bonaparte. Deze zou, toen hij met zijn leger Egypte was binnengevallen, het gezicht van de sfinx met kanonnen hebben laten beschieten. Dit zou met de bedoeling zijn gebeurd om de Egyptenaren en ook hun voorvaderen te beledigen. Echter, op schetsen die Deense kapitein Frederick Lewis Norden (1708-1742) in 1737 heeft gemaakt, werd de sfinx al zonder neus afgebeeld. Zelfs drie eeuwen eerder schreef de Egyptische historicus El-Maqrizi, het verloren gaan van de neus toe aan vandalisme in 1378 door Mohammed Sa'im el-Dahr. Deze fanaticus zou in woede zijn uitgebarsten toen hij Egyptische boeren aantrof die offeranden brachten aan de sfinx in de hoop op een goede oogst.
De trappenpiramide van Djoser is, voor zover bekend, het eerste gebouw dat volledig in steen was opgetrokken. De architect die verantwoordelijk was voor het ontwerp van dit bouwwerk was zijn vizier Imhotep, die later werd vergoddelijkt. De piramide is oorspronkelijk niet als dusdanig opgezet, maar begon als mastaba, een klassieke Egyptische grafvorm. De oorspronkelijke mastaba vormt de kern voor de latere piramide. Hij is gemaakt van relatief kleine blokken kalksteen, die in horizontale lagen zijn gestapeld net zoals dat bij de mastaba's uit tichelsteen uit voorgaande periode gebeurde. Bij de ophoging tot een trappenpiramide was Imhotep bang dat horizontale lagen instabiel zouden worden. Daarom is de piramide opgebouwd uit lagen die naar binnen hellen. Oorspronkelijk werd er ook een grafkamer aangelegd voor de koning onder de grond in de mastaba. Bij de uitbreiding tot piramide is de eerste grafkamer dichtgemaakt en werd er een nieuw gangenstelsel aangelegd met een tweede grafkamer. Deze grafkamer lag bijna in het midden van de piramide. Hij was volledig van graniet gemaakt en na de begrafenis afgesloten met een granieten blok van 3,5 ton. In latere stadia werd het grondvlak vergroot, tot uiteindelijk 126 bij 109 meter, en werden steeds kleinere trappen toegevoegd. Uiteindelijk kwamen er zes trappen voor een totale hoogte van meer dan zestig meter.
Het vermoeden bestaat dat de piramide, die steeds groter werd, zich zelfs over het graf van Sanacht, de voorganger van Djoser, uitstrekt. De trappenpiramide is dus in verschillende fasen gebouwd. De volgende vijf bouwfasen kunnen worden onderscheiden: 1. Een perfecte mastaba met een kern van lokale kalksteen met op de buitenwanden fijn Toerkalksteen. Rondom de mastaba bevond zich een muur. 2. Een uitbreiding met circa vier meter aan de west en oostzijde . Deze was niet zo hoog als het origineel, hierdoor werd het bouwwerk al getrapt. 3. Een nieuwe uitbreiding met acht en een halve meter naar het westen, deze was weer lager dan de rest van het bouwwerk. 4. Drie kleinere mastaba's werden op de oorspronkelijke mastaba gezet zodat dit een trap werd naar de hemel en uittorende in het landschap. 5. De piramide werd uitgebreid in het noorden en het westen en een klein beetje in het zuiden en oosten van de piramide. Nog twee trappen werden erop gezet. De trappenpiramide maakt onderdeel uit van een dodentempelcomplex, die zich binnen een rechthoekige omheining bevindt. Deze temenos-muur heeft de afmetingen van 544 meter bij 277 meter en heeft een hoogte van 10,5 meter. Er zijn veertien deuren in verwerkt, waarvan er slechts één werkelijk toegang verleent. Binnen de temenos-muur waren ook andere bouwwerken aanwezig, zoals een tempel ten noorden van de piramide waar voedseloffers voor de dode koning werden gebracht. Er was een noordelijk en zuidelijk paleis en een jubileumhof. In de laatste werd het zogenaamde Sed-festival gevierd, wat bij het dertigste regeringsjaar van de koning plaatsvond. Djoser heeft negentien jaar geregeerd, maar zou zijn jubileum zo toch in het hiernamaals kunnen vieren. Aan de zuidkant van het complex bevond zich ook een graftombe. Deze zuidelijke graftombe was waarschijnlijk aangelegd met een ceremoniële betekenis, maar de precieze functie is tot nu toe nog niet vastgesteld. Waarschijnlijk was het de woning voor de ka, de ziel van de koning. Zowel hier als in het gangenstelsel rond de grafkamer onder de piramide bevinden zich muren die versierd zijn met tegels van blauwe faience en wandreliëfs. Een beeld van Djoser zelf dat oorspronkelijk beschilderd was en ingelegde ogen had, stond in een serdab. Dit is een afgesloten kamertje in de dodentempel, van waaruit de koning de offercultus die voor hem werd uitgevoerd kon volgen.
De tempel van Amon te Karnak vormt verreweg het grootste tempelcomplex in Egypte. De tempel kent maar liefst tien pylonen en beschikt over talrijke bijkapellen, pylonen en hoven. De eerste constructies dateren uit het Middenrijk, met sporen uit de tijd van Amenemhat I en Senwosret I. Aan de tempel is er bijna voortdurend bijgebouwd en bijna elke farao heeft zo wel zijn bijdrage geleverd aan het complex. Amenhotep I herstelde de oude tempel en hij liet er talrijke kapellen en een toegangspoort bijbouwen. Thoetmoses I zorgde voor een uitbreiding van de tempel en liet verschillende obelisken plaatsen. Thoetmoses II bouwde daar nog een pyloon bij. Hatsjepsoet was erg actief in haar bouwprogramma, mede als legitimatie voor haar macht. Ze liet talrijke bijkapellen bouwen en plaatste twee obelisken in het centrale deel van de tempel. Thoetmoses III bouwde de tempel verder uit, met als belangrijkste bijdrage de Achmenoe, een festivaltempel. Hier zijn bijzondere voorstellingen uit de zogenaamde 'Botanische tuin' te zien. Ook
Amenhotep III liet talrijke beelden oprichten en bouwde twee pylonen. Onder Achnaton werd de tempel gesloten Zijn opvolger Toetanchamon zorgde voor de herstelwerkzaamheden. Onder Ramses II en Sethi I werd de indrukwekkende hypostyle-hal of grote zuilenzaal gebouwd. In de eerste hof werden in de 19de dynastie door Sethi II en in de 20ste dynastie door Ramses III grote barktempels gebouwd. In de 25ste dynastie liet de Nubische koning Taharka hier een colonnade aanleggen. De eerste pyloon en de omheiningsmuur dateert uit de tijd van koning Nectanebo I.
(Novum/AP) - Belgische archeologen hebben in het zuiden van Egypte het graf van een farao herontdekt. Dat heeft de Egyptische Hogeraad voor Oudheden zondag gemeld.
Een team van Belgische archeologen ontdekten in Luxor het 3500 jaar oude graf van Amenhotep, de zoon van koning Toetmoses III, die over Egypte regeerde in de achttiende dynastie. De tombe, uit ongeveer veertienhonderd voor Christus, werd in 1880 al eens ontdekt door de Zweedse Egyptoloog Karl Piehl, maar werd later bedolven onder het zand en raakte zo onvindbaar.
De leider van de Belgische expeditie, Laurent Bavay, zei dat de inscripties op de muren van het graf zwaar beschadigd zijn, maar dat de symbolen op het plafond nog goed te lezen zijn.
In het voorjaar van 2009 verzorgt Huub Pragt op twee verschillende zondagen rondleidingen over de Egyptische collectie van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Elke rondleiding belicht een ander thema.
Data en aanvang
Per zondag vinden twee rondleidingen plaats. De eerste rondleiding start om 12.30 uur. De tweede rondleiding vangt aan om 15.00 uur. Een rondleiding duurt 90 minuten.
Zondag 15 maart 2009 Ambachten in het Oude Egypte Voor de eerste rondleiding zijn nog plaatsen beschikbaar. Voor de tweede rondleiding zijn nog plaatsen beschikbaar.
Zondag 14 juni 2009 Egypte en het Oude Nabije Oosten Voor de eerste rondleiding zijn nog plaatsen beschikbaar. Voor de tweede rondleiding zijn nog plaatsen beschikbaar.
Kosten
De kosten voor de bovenstaande rondleidingen bedragen per persoon: 21,-. 12,50 museumjaarkaart, Rembrandtpas of RoMeO-pas.
Bij deze kosten is de entree tot het Rijksmuseum van Oudheden inbegrepen. Iedere deelnemer wordt vanaf een half uur voor aanvang van de rondleiding in het museumcafé ontvangen met een kop koffie of thee. Bij aanmelding ontvangt u een bevestigingsbrief waarin de betalingsvoorwaarden staan vermeld. Het Rijksmuseum van Oudheden is gelegen aan het Rapenburg 28 te Leiden. Klik hier voor eenroutebeschrijving.
Indien u zich individueel of met meer personen wilt aanmelden voor één of meer van de hierboven genoemde rondleidingen, klikt u hier op:
Groepen kunnen een door Huub Pragt verzorgde rondleiding aanvragen. Hierbij wordt rekening gehouden met de bijzondere wensen van de groep. Zo wordt het thema en het niveau van een rondleiding op maat gemaakt. Als locatie kan worden gekozen voor het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden, het Allard Pierson Museum te Amsterdam of de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. Een rondleiding duurt anderhalf uur. Het maximum aantal deelnemers bedraagt vierentwintig. Er bestaat geen minimum aantal deelnemers. De kosten voor een rondleiding bedraagt 240,00. Bij deze kosten is de entree tot de genoemde musea niet inbegrepen.
Voor het maken van een afspraak en voor het aanmelden voor een rondleiding klikt u hieronder op:
Van donderdag 19 maart tot en met zondag 22 maart 2009 leidt Huub Pragt een vierdaagse reis naar Parijs. Kleine wijzigingen zijn aan dit programma voorbehouden.
Donderdag 19 maart 2009 In de ochtend vertrekken we per touringcar vanuit Utrecht naar Parijs. We nemen onze intrek voor drie nachten in het driesterrenhotel Best Western Hôtel France Europe dat op wandelafstand is gelegen van het Louvre. . In de avond genieten we van een gezamenlijk diner in één van de sfeervolle restaurants van de lichtstad.
Vrijdag 20 maart 2009 In de ochtend bezoeken we de tentoonstelling Bonaparte et l'Égypte in het Institut du Monde Arabe. De Franse wetenschappelijke expeditie die met het leger van Napoleon was meegetrokken op campagne in Egypte, is een van de grootste ooit gehouden. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in de 'Description de l'Égypte'. Deze tentoonstelling vertelt aan de hand van prachtige voorwerpen het verhaal over 'Les Savants de Bonaparte', de geleerden die als eersten de Egyptische monumenten hebben bestudeerd. In de namiddag brengen we een eerste bezoek aan de Egyptische afdeling van het Louvre. De Thematische presentatie op de begane grond wordt uitgebreid toegelicht.
Zaterdag 21 maart 2009 'In de ochtend staat een tweede bezoek aan de Egyptische collectie van het Louvre op het programma. Nu zal de chronologische presentatie op de eerste verdieping worden behandeld. We bekijken ook enkele voorwerpen en schilderijen die in verband staan met de expeditie van Napoleon naar Egypte. In de middag zullen we eerst de beroemde obelisk van Ramses II bekijken op het Place de la Concorde. Daarna brengen we een bezoek aan het Dome des invalides met het graf van Napoleon.
Zondag 22 maart 2009 In de ochtend brengen we een bezoek aan het graf van Jean François Champollion en andere 'Savants' zoals dat van Dominique Vivant Denon op de beroemde begraafplaats Père Lachaisse. In de middag vertrekken we naar Nederland.De verwachte aankomsttijd in Utrecht is 21.00 uur.
Kosten
Deze vierdaagse reis kost 960,- op basis van een tweepersoonskamer / op kamerindeling. De toeslag voor een éénpersoonskamer bedraagt 180,-. Uw inschrijving is definitief na een aanbetaling van 250,-.
Bij de reis inbegrepen
Vervoer en excursies:
alle genoemde excursies met entreegelden,
alle transfers en lokaal vervoer.
Overnachtingen en diners:
Parijs in het in het driesterrenhotel Best Western Hôtel France Europe op basis van logies en ontbijt,
Een gezamenlijk diner in een sfeervol restaurant in het centrum van Parijs.
Deelnemers
De reis naar Parijs gaat door. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Het maximum aantal deelnemers aan deze reis bedraagt vierentwintig personen. Het minimum aantal deelnemers bedraagt acht personen. De boekingstermijn voor deze reis naar Parijs sluit officieel op 19 februari 2009, dit is een maand voor vertrek. Daarna kunt u zich nog aanmelden, onder voorbehoud van een beschikbare kamer in het hotel.
Verzekering
In geval van nood zijn Huub Pragt en Orion Reizen verplicht hulp en bijstand te verlenen. Dit kan ernstig worden belemmerd wanneer er geen beroep kan worden gedaan op de hulp van een bij een reisverzekering inbegrepen SOS-centrale. U bent daarom verplicht een volledig dekkende reisverzekering af te sluiten.
Op dinsdag 10 maart 2009 geeft Anne van Oostrum in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden een lezing onder de titel 'Het muzikale palet van Cairo': Informatie..
Op dinsdag 17 maart 2009 verzorgt Maryse Menninga in Leiden een lezing onder de titel 'De religieuze rol van insecten volgens sarcofaag spreuken uit het Middenrijk'. De lezing vindt plaats in een nog nader te bepalen zaal van het Lipsius Gebouw van de Universiteit Leiden, routebeschrijving. De aanvang is 19.30 uur. De zaal gaat open om 19.15 uur. De lezing eindigt om 21.00 uur. Alleen bij een minimum van 15 personen kan de lezing doorgang vinden. Toegang voor donateurs van Het Huis van Horus & Mehen bedraagt 8,-. Toegang voor niet-donateurs bedraagt 10,-. Toegang voor studenten is gratis op vertoon van een geldige collegekaart. Aanmelding kan per e-mail info@huisvanhorus.nl of bel 020-6755033 of 0318-471689 (na 19.00 uur). Betaling is mogelijk aan de zaal.
Op donderdag 19 maart 2009 verzorgt Jacques van Vliet in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden een lezing onder de titel 'Engelen en demonen in Oud Dongola, Soedan: Informatie..
Op donderdag 2 april 2009 geeft Huub Pragt in Utrecht een lezing met de titel 'De Verborgen Tombe'. De lezing is gericht op de historische feiten achter de roman 'De Verborgen Tombe'. Huub Pragt neemt u mee naar het Oude Egypte van de 21ste dynastie. Het is de tijd waarin de hogepriesters van Amon mummies van farao's uit het Nieuwe Rijk in eenvoudige houten kisten lieten herbegraven in goed verscholen cachettes. De kostbare grafuitrustingen van de koningen werden elders verstopt. Op deze manier vergaarde men een enorm fortuin. De lezing vindt vanaf 20.00 uur plaats in het Yarden Crematorium Daelwijck, Floridadreef 7 in Utrecht. Toegang is gratis, reserveren verplicht: Informatie.
Op donderdag 16 april 2009 geeft Luc Limme in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden een lezing onder de titel 'Egyptische collectie in Brussel': Informatie..
Op vrijdagavond 24 april 2009 geeft Huub Pragt in Hilversum een lezing met de titel 'De Verborgen Tombe'. De lezing is gericht op de historische feiten achter de roman 'De Verborgen Tombe'. Huub Pragt neemt u mee naar het Oude Egypte van de 21ste dynastie. Het is de tijd waarin de hogepriesters van Amon mummies van farao's uit het Nieuwe Rijk in eenvoudige houten kisten lieten herbegraven in goed verscholen cachettes. De kostbare grafuitrustingen van de koningen werden elders verstopt. Op deze manier vergaarde men een enorm fortuin. De lezing vindt vanaf 20.00 uur plaats in de grote zaal van gebouw De Morgenster, Seinstraat 2 in Hilversum. Toegang is gratis, reserveren verplicht. Klik hier om: Aan te melden. Klik hier voor de routebeschrijving naar: De Morgenster.
Op dinsdag 28 april 2009 verzorgt Dr. Jaap van Dijk (Rijksuniversiteit Groningen) in Leiden een lezing onder de titel 'Horemheb en zijn tijd'. De lezing vindt plaats in een nog nader te bepalen zaal van het Lipsius Gebouw van de Universiteit Leiden, routebeschrijving. De aanvang is 19.30 uur. De zaal gaat open om 19.15 uur. De lezing eindigt om 21.00 uur. Alleen bij een minimum van 15 personen kan de lezing doorgang vinden. Toegang voor donateurs van Het Huis van Horus & Mehen bedraagt 8,-. Toegang voor niet-donateurs bedraagt 10,-. Toegang voor studenten is gratis op vertoon van een geldige collegekaart. Aanmelding kan per e-mail info@huisvanhorus.nl of bel 020-6755033 of 0318-471689
standbeeld van ruim 4000 jaar oud gevonden. Het gaat om een beeld van een zittende man van ongeveer anderhalve meter hoogte.
Het beeld werd niet gevonden tijdens een opgraving maar tijdens een rondleiding bij de piramides van Gizeh. Volgens een verklaring van het Egyptische Bureau van Oudheden bevond het beeld zich op kleine afstand van de piramide van Mycerinus en lag het slechts 40 centimeter onder het zand.
Volgens het hoofd van het Bureau van Oudheden, Zahi Hawass, draagt het beeld van de zittende man geen opschrift. Volgens de archeoloog is het daarom moeilijk om te bepalen tijdens welke dynastie het beeld werd vervaardigd. Gezien het uiterlijk van het beeld gaat hij er echter van uit dat het beeld tijdens de 4e dynastie van Egypte (ca. 2575-2467 v.Chr.) werd gemaakt.
Het beeld werd dus vlakbij de piramide van Mycerinus, de graftombe voor farao Mycerinus (ook wel Menkaura), gevonden. Deze faro regeerde tijdens de 4e dynastie.