Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
27-11-2011
Roland met gebouw
Het is heel fijn werken met ijverige leerlingen. Wat je laat
zien, is een heel fraaie boog die verdeeld wordt door een groot aantal glazen
panelen die bij elkaar een uitstekende ritmische herhaling laten zien. Je hoeft
helemaal niet heimeljk te hopen op een positieve beoordeling, want het is
natuurlijk de bedoeling dat je steeds meer zelf gaat zien of het resultaat goed
is. Ik heb immers ook niet de wijsheid in pacht. De aanwijzingen van de vorige
keer heb je je goed ter harte genomen. De belangrijkste lijnen staan nu keurig
recht en dat geeft zeker een aangenamer beeld.
De vorige keer heb ik iets gezegd over een heel open diafragma. Dat paste bij
die foto. Dit keer heb je terecht gekozen voor een dichter diafragma omdat je
alles scherp wilde hebben. Het is zeker niet verkeerd, maar pas wel op dat je
nieet onnodig ver het diafragma gaat dichtdraaien, waqnt dat kan zelfs leiden
tot een omgekeerd effect vanwege diffractie. Gebruik je scherptediepteknop om
een ruw beeld te krijgen van de scherptediepte, of maaks eens gebruik van een
scherptediepteberekening. Uitgaande van de gebruikte 55mm en een geschatte
afstand van 15 meter tot het gebouw zou je bij f/11 al alles scherp hebben
vanaf rum 7 meter tot oneindig. Met de gebruikte f/20 zit je dus aan de heel
ruime kant en had je als alternatief je ISO lager kunnen zetten. Het is maar
een weet.
Voor de volgende keer geen specifieke opdracht. Kom zelf maar met een eigen
gekozen voorbeeld van R&S.
Dushi
Je hebt het helemaal begrepen en daarmee terecht gekomen aan
het einde van deze serie. Struktuur in de natuur is inderdaad lastig als je
algemene overzichten zoekt. Maar je hebt een uitstekende weg gekozen en gezocht
naar een detail.Daarin ben je heel goed
geslaagd. Struktuur volop tegen de lucht en de naalden laten zeker een
ritmische herhaling zien, al is die herhaling in de natuur zelden zonder
enige afwisseling. Hiermee ben je met heel mooie cijfersafgestudeerd voor deze serie. Van harte
gefeliciteerd en alle succes bij het vervolg: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi
Heel goed gezien, deze opname. De foto zit zo vol ritmische
herhalingen, dat het bijna onbegonnen werk is om dit allemaal op te noemen.
Mede door het schuine licht wordt het nog eens extra geaccentueerd. Je
hebt dus een heel goed standpunt gekozen. Eveneens goed is, dat er geen
storende elementen zoals takken van bomen of een stukje lantaarnpaal te zien
is. Je hebt daar kennelijk rekening mee gehouden. Een heel kleine suggestie
slechts, aangezien je werkt met CS5. Het is dan niet zo moeilijk om te zorgen
dat alle vertikale lijnen inderdaad echt vertikaal staan. Mocht je daar
problemen mee hebben, stuur me dan even een mailtje.
Voor de volgende keer verwacht ik iets met een wiel, het maakt niet uit wat
voor een wiel.
Dushi
Je bent op de goede weg, Rapsodie. Maar juist in je
enthousiasme om het zo goed mogelijk te doen, maak je nog een paar kleine
foutjes. Ik loop de foto door van achter naar voren.
Je bent goed begonnen met een rustige, maar door de kleine oneffenheden, net
geen saaie achtergrond. Ook de volgende stap is goed: de dominostenen die in een
keurige ritmsiche herhaling opeengestapeld zijn. Bij de speelkaarten begint het
beeld al minder rustig te worden.De
vijf stenen in het midden zijn op zich mooi, maar passen er toch minder goed
bij. En bij de mikadostokjes wordt het, maar dat hoort nu eenmaal bij het spel,
behoorlijk rommelig. Je hebt een aantal heel verschillende dingen onder één
noemer bij elkaar willen brengen. Maar fotografisch is dat een vrijwel
onmogelijke opgave. Een enkel goed uitgewerkt spel had vast een beter resultaat
opgeleverd.
Ik sluit af met een enkele technische hint. Spotmeting is in een situatie als
deze niet bij voorbaat verkeerd, maar een matrixmeting is meer gebruikelijk.
Dat een zo dicht mogelijke lensopening zou leiden tot zo scherp mogelijke foto,
is een veel voorkomende misvatting. Het voert te ver om dit hier helemaal uit
te leggen, maar ik verwijs gemakshalve naar de volgende link: http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/overige/diffractie_en_het_belang_voor_fotografie.asp
Mag ik voor de volgende keer iets zien met een trap?
Dushi
Haast is er helemaal niet geboden bij deze lessen. Misschien
wel integendeel. Want het lijkt wel of ook in de fotografie een zekere rijping
kan leiden tot heerlijker vruchten. Ik vermoed dat er zeker een groep
fotografen zal zijn, die dit een schitterende foto zullen vinden, die ver
uitstijgt boven een opdracht voor een les, terwijl anderen de foto minder zal kunnen bekoren. Natuurlijk zit er R&S in de
foto: de spijlen van de trap die op een bijzonder boeiende manier versterkt
worden middels de schaduwen op de muur. Een muur die in zijn steentjes een
overdadige herhaling van patronen toont. Zelfs de schaduwen bovenin lijken een
zeker patroon te hebben. Struktuur is overduidelijk aanwezig door de markante
rode lijnen die door het beeld lopen. Feitelijk is het onderste deel het meest
onduidelijke (en zwakke) deel van de foto. En zelf zou ik een enkele lijn nog
net even meer recht zetten. De plaat als geheel echter kan mij bijzonder boeien,
zowel in zijn patronen alsook in de combinatie van koele en warme kleuren. Dit
is heel goed gezien en het resultaat vind ik prachtig.
Dushi
Kan het zijn dat je iets te snel bent geweest met deze
inzending, Alifo? Ik zie weliswaar het gevraagde wiel in beeld, maar op de
achtergrond de zee. Die staat behoorlijk scheef. Als je dat met een bepaalde
bedoeling gedaan hebt, had ik dat graag geweten. Voorlopig beschouw ik het als een
slordigheid en een minder sterk punt van je foto. De loop staat heel
nadrukkelijk op de foto, en ik vermoed dat je hiermee hebt willen aangeven om
wat voor soort wiel het gaat. Overigens gaat het hier om R&S en dan hoef ik
niet altijd te weten wat het is. Ik let vooral op terugkerende lijnen en
vlakken. Die zitten ook in het wiel, maar door het gekozen standpunt waarbij je
als het ware met de loop mee wilt kijken naar de verte, blijft de zijkant van het
wiel met de spaken redelijk onopgemerkt. Er zit wel een zekere ritmische
herhaling in, maar je hebt het met dit standpunt niet zo goed uitgebuit.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht, maar ik wil wel graag van je
weten waarom je het een geschikte foto vindt voor R&S, waarom je een
bepaald standpunt gekozen hebt, enz.
Dushi
Als ik naar je
fraaie foto kijk, valt me eerder een mooie dieptewerking op dan een ritmische
herhaling. Dat is ook best moeilijk te vinden in de vrije natuur. Ik zie wel
een herhaling van patronen in het hek naast het pad, maar dat is nu net door
mensenhanden gemaakt. Een zekere herhaling zie ik ook in de bomen aan de andere
kant van het pad, maar omdat ze zo dicht achter elkaar staan, is het lastiger
te zien. Ik vermoed dat een lager standpunt, wat meer naar het hek toe,
mogelijk een meer geslaagde foto had opgeleverd voor deze serie. Wel een mooie
foto dus, maar niet je sterkste in deze serie. Ik probeer de cursisten te
prikkelen tot steeds geslaagder fotos, maar natuurlijk lukt het de ene keer
beter dan een andere keer. Bij mij is dat net zo.
Voor de afsluitende inzending laat ik je de vrije keuze. Ga zelf op zoek naar
een geheel andere foto dan je vorige inzendingen. Kijk goed rond en wees niet
te snel tevreden. Het gaat er niet zozeer om wat ik vind, maar dat je zelf een
kritische houding ontwikkelt en steeds op zoek blijft naar een foto die nét nog
even mooier is.
Dushi
Je hebt niet alleen een heel goed onderwerp uitgekozen, maar
ook prima in beeld gebracht. Zoals je zelf al aangeeft, geven de planken en
balken een uitstekende ritmische herhaling. En door de krachtige lijnen ook nog
eens een duidelijke struktuur. Natuurlijk kon ik het ook hier niet laten om de
foto wat meer recht te zetten. Dat oogt altijd een tikje netter. Maar voor de
verandering heb ik de foto dit keer eens bijna zwart-wit gemaakt. Waarom ik dat
gedaan heb? Juist in zwart-wit komt de ritmische herhaling en struktuur nog
beter tot zijn recht. Je oog wordt nu minder afgeleid door de kleuren. Slechts
de grote lijnen blijven over. En als de foto ook in zwart-wit aantrekkelijk
oogt, en dat doet jouw foto, is het zeker een geslaagde opname voor deze serie.
Voor de volgende keer mag je komen met een gebouw of een deel daarvan.
Dushi
Soms zit ik echt te genieten van de creativiteit waarmee
hier fotos gepresenteerd worden. Zoook
hier. Wat een leuk idee om een stel autobanden in een ritmische herhaling
achter elkaar te zetten. De banden zelf alsook de loopvlakken laten een goed
ritme zien. Struktuur zit er beslist in de naven en de kasseien van de
ondergrond. Dit alles wordt ondersteund met een fraai laagstaand zonnetje,
alhoewel tegenlicht mogelijk ook een boeiend resultaat had opgeleverd.
Doordenken op je prima idee ben ik zo vrij geweest om de aandacht nog wat meer
te concentreren op de banden zelf. Ik heb het al vaker gezegd: less is more.
Houd je aandacht vast op je hoofdonderwerp en schakel andere zaken zoveel
mogelijk uit. Blijf ook altijd stoeien met meerdere standpunten, vooral hoger
of lager. Het kan verrassende effecten opleveren.
Na deze mooie foto wordt het de volgende keer een pittige opdracht: iets uit de
vrije natuur. De herfst is grotendeels voorbij, maar de naderende winter geeft
ongetwijfeldandere mogelijkheden. Zoek
het niet in de kleuren, maar vormen en vlakken.
Dushi