Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-11-2011
Glitter met vrije natuur
Als ik naar je
fraaie foto kijk, valt me eerder een mooie dieptewerking op dan een ritmische
herhaling. Dat is ook best moeilijk te vinden in de vrije natuur. Ik zie wel
een herhaling van patronen in het hek naast het pad, maar dat is nu net door
mensenhanden gemaakt. Een zekere herhaling zie ik ook in de bomen aan de andere
kant van het pad, maar omdat ze zo dicht achter elkaar staan, is het lastiger
te zien. Ik vermoed dat een lager standpunt, wat meer naar het hek toe,
mogelijk een meer geslaagde foto had opgeleverd voor deze serie. Wel een mooie
foto dus, maar niet je sterkste in deze serie. Ik probeer de cursisten te
prikkelen tot steeds geslaagder fotos, maar natuurlijk lukt het de ene keer
beter dan een andere keer. Bij mij is dat net zo.
Voor de afsluitende inzending laat ik je de vrije keuze. Ga zelf op zoek naar
een geheel andere foto dan je vorige inzendingen. Kijk goed rond en wees niet
te snel tevreden. Het gaat er niet zozeer om wat ik vind, maar dat je zelf een
kritische houding ontwikkelt en steeds op zoek blijft naar een foto die nét nog
even mooier is.
Dushi
Je hebt niet alleen een heel goed onderwerp uitgekozen, maar
ook prima in beeld gebracht. Zoals je zelf al aangeeft, geven de planken en
balken een uitstekende ritmische herhaling. En door de krachtige lijnen ook nog
eens een duidelijke struktuur. Natuurlijk kon ik het ook hier niet laten om de
foto wat meer recht te zetten. Dat oogt altijd een tikje netter. Maar voor de
verandering heb ik de foto dit keer eens bijna zwart-wit gemaakt. Waarom ik dat
gedaan heb? Juist in zwart-wit komt de ritmische herhaling en struktuur nog
beter tot zijn recht. Je oog wordt nu minder afgeleid door de kleuren. Slechts
de grote lijnen blijven over. En als de foto ook in zwart-wit aantrekkelijk
oogt, en dat doet jouw foto, is het zeker een geslaagde opname voor deze serie.
Voor de volgende keer mag je komen met een gebouw of een deel daarvan.
Dushi
Soms zit ik echt te genieten van de creativiteit waarmee
hier fotos gepresenteerd worden. Zoook
hier. Wat een leuk idee om een stel autobanden in een ritmische herhaling
achter elkaar te zetten. De banden zelf alsook de loopvlakken laten een goed
ritme zien. Struktuur zit er beslist in de naven en de kasseien van de
ondergrond. Dit alles wordt ondersteund met een fraai laagstaand zonnetje,
alhoewel tegenlicht mogelijk ook een boeiend resultaat had opgeleverd.
Doordenken op je prima idee ben ik zo vrij geweest om de aandacht nog wat meer
te concentreren op de banden zelf. Ik heb het al vaker gezegd: less is more.
Houd je aandacht vast op je hoofdonderwerp en schakel andere zaken zoveel
mogelijk uit. Blijf ook altijd stoeien met meerdere standpunten, vooral hoger
of lager. Het kan verrassende effecten opleveren.
Na deze mooie foto wordt het de volgende keer een pittige opdracht: iets uit de
vrije natuur. De herfst is grotendeels voorbij, maar de naderende winter geeft
ongetwijfeldandere mogelijkheden. Zoek
het niet in de kleuren, maar vormen en vlakken.
Dushi
Welkom bij de club met deze geslaagde opening, Rapsodie. Iik
zie een heel fraaie rechte lijn lopen in de kijkrichting. Achteraan kijkt een
nieuwsgierig paar nog net naar buiten, maar in de voorgrond is er weinig dat de
strakke lijnen doorbreekt. De foto zit vol ritmsiche herhalingen: muurvlakken,
onderdeuren, bovendeuren, lampen, enz. Door de grote donkere vlakken die een
afwisseling vormen met de lichtere muur, heb je ook een nette struktuur gegeven
aan je foto. Kortom: een uitstekend begin.
Voor de volgende keer wil ik dat je binnenshuis wat voorwerpen bij elkaar
brengt, maar dit keer niet in een rechte lijn. Dat is best wel lastig, maar ik
denk dat je het aan kunt, gezien dit mooie begin. Als je er ook nog wat uitleg
aan toevoegt over de gemaakte keuzes, zowel inhoudelijk als technisch, ben ik
helemaal een tevreden mens.
Dushi
De herfst is zeker een heel bijzonder seizoen, Tuur, waar
veel te genieten valt. Ik geniet van de mooie kleuren die voorbij komen. Ook
hier zie ik zowel een heerlijk groen en geel. De ritmische herhaling is vooral
te vinden in de opeenvolging van de balken, terwijl de schuine balk zorgt voor
struktuur. Met de sluitertijd zit je inderdaad aardig tegen de grens aan van
wat nog wenselijk is zonder statief, maar het is je goed gelukt. Met dit
kleurrijke beeld mag je vol trots verder bij de serie Dieptewerking o.l.v.
Cijbra die je uitermate deskundig verder zal helpen bij de volgende serie opdrachten.
Van
harte gefeliciteerd en heel veel succes!
Dushi
Om dit keer
achteraan te beginnen: de foto die je instuurt is een heel mooie opstap naar de
volgende reeks: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat! Je hebt in
ruime mate laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan.
Van de foto vind ik het gekozen standpunt heel erg boeiend. Je hebt een heel
laag standpunt gekozen en kijkt zo onder de buizen door de diepte in naar het
eindpunt.De foto vertoont een prachtige ritmische herhaling. Ik heb slechts een wat nauwere crop gemaakt om
het door jou gelegde accent nog iets meer te versterken. Het is een heel fraaie
afsluiting van deze serie. Nogmaals van harte gefeliciteerd en ik wens je alle
succes bij het vervolg.
Dushi
Een gedurfde opname om de noten zo achter elkaar te leggen
en dan te nemen in tegenlicht. De scherpte, en hier bedoel ik natuurlijk niet
de prachtige dof die je bereikt hebt met de lens wijd open, is niet het sterkte
punt, vermoedelijk vanwege de trage sluitertijd.
In de voorste noten is een boeiende struktuur te zien. Vaak is de natuur erg
grillig, maar door de vorm van de noot, lopen toch een aantal lijnen in goede
harmonie met elkaar van het ene eindpunt naar het (niet zichtbare) andere
eindpunt. Waarom je de noten nogal recht achter elkaar gelegd hebt, weet ik
niet, maar in een wat schuinere lijn had je wellicht wat meer van de andere
noten kunnen zien, zeker in combinatie met een ietsje dichter diafragma (al ben
ik liefhebber van een mooie dof).
Voor de volgende keer mag je eens R&S gaan zoeken in (fragment van een
wiel. Die zijn er genoeg te vinden, lijkt me. Van reuzenrad tot kinderfiets.
Maar je zult me vast verrassen met net iets anders.
Dushi
Het doet me plezier dat je zo goed nagedacht hebt bij deze
foto. Niet zomaar even wat aardappelschilmesjes, maar ook de schillen erbij,
want daarvoor dienen die mesjes. Ik vind dat een uitstekende combinatie. Door
goed gebruik te maken van het licht, is er beslist een struktuur zichtbaar,
maar deze is net zo grillig als de schillen zelf. Aan de drie mesje kan ik
zien, dat je echt gezocht hebt naar een ritmische herhaling. Ook die bewuste
houding vind ik zeer positief. Toch wil ik, en ik hoop dat meer cursisten dit
lezen, even citeren uit een gerenomeerd woordenboek:
rit·me het; o -n, -s regelmatig
afwisselende beweging (m.n. in de poëzie
en de muziek); door klemtoon, intonatie en tempo bepaalde golving.
In je foto heb je hier zelfs een uitstekend voorbeeld van: het motief in de
achtergrond. Helaas is het slechts de achtergrond.
Het gaat dus over een regelmatige afwisseling, in dit geval van lijnen of
vlakken. Met name dat regelmatige levert nog wel eens problemen op, en je
bent echt niet de enige die hiermee worstelt. Zelfs de drie schilmesjes zouden
feitelijk meer op elkaar gelijkend neergelegd moeten worden. Best moeilijk
hoor.
Voor de volgende inzending geef ik je even geen opdracht mee om helemaal de
vrije hand te hebben met iets moois te komen. Ik heb er alle vertrouwen in.
Dushi
Je laat een foto zien met een heel aantrekkelijke combinatie
van groen en geel. Zo mooi dat ik die kleuren nog even een extra accentje heb
willen geven. Ik had je de vorige keer het advies gegeven om het niet
allereerst te zoeken in een overzicht. Je hebt weliswaar gekozen voor een deel
van een boom of struik, maar naar mijn mening nog niet genoeg. Er zijn zoveel
blaadjes te zien dat het eerder een mozaïek is dan een krachtige
hoofdstruktuur. Toch zit er een zekere herhaling in: het is de afwisseling van
het geel en het groen, alleen niet in een rustige ritmische opbouw. Een mooie
foto is het dus zeker, maar het aspect van R&S komt er wat zwakker uit.
Ik wil je vragen te komen met je slotinzending voor deze serie. Je mag helemaal
zelf iets gaan zoeken. Ik hoop op een spetter.
Dushi
Dat heb je goed gezien, Roland. Een telraam van je
kleindochter. De bolletjes laten, mede door de mooie lichtval, bijna vanzelf
een goede ritmische herhaling zien. Zowel van links naar rechts alsook, en daar
heb je zelf een bewust patroon ingebracht, van boven naar beneden. Wat ik ook
waardeer is, dat je het hebt aangedurfd om een stukje van het telraam af te
snijden, zodat de aandacht nog meer gaat naar de bolletjes. De rustige
achtergrond draagt daar eveneens aan bij.
Een technische opmerking ter aanvulling. Je schrijft dat je een zo groot
mogelijk diafragma hebt gebruikt om maximale scherpte te krijgen.Een zo groot mogelijk diafragma betekent een
zo wijd mogelijke lensopening (een zo laag mogelijk F-nummer). Zeker bij
eenvoudiger lensen levert dat niet de meeste scherpte op. Maar misschien bedoel
je wel scherptediepte (DOF = depth of field). Daarmee bedoelt men hoever het
scherp is van voor naar achter in de foto. Voor meer scherptediepte is het
juist wenselijk het diafragma wat kleiner te maken. Ook weer niet helemaal
dicht (bijv. f 28 en hoger) want dan wordt de foto juist weer onscherper. Dat
laatste ga ik hier nu niet uitleggen, want dan wordt het een hele handleiding.
Volgens de exif-gegevens heb je gewerkt met je grootste lensopening f/5.6. Om
niet in problemen te komen met je sluitertijd, heb je de ISO verhoogd naar 400.
Het gebruik van een statief zou hier meer passend geweest zijn.
Voor de volgende inzending zie ik graag iets buiten met ronde buizen of staven.
Dushi
Je inzending voldoet helemaal aan de gestelde opdracht. Een
prachtige voorgevel van een oud huis. Het diafragma bewust klein gehouden om
een maximale scherpte te krijgen. Ritmische herhalingen zijn er in ruime mate:
de ramen, binnen de ramen de ruitjes, de muurijzers, de gebogen steentjes boven
de ramen, enz. Je hebt geen gemakkelijk standpunt gekozen: dichtbij, maar niet
recht voor het huis en dan de camera flink schuin naar boven gericht. Dat
levert uiteraard een stevige vertekening op. Ik heb met name de vertikale
lijnen nog wat rechter gezet. Bijkomend voordeel was dat de onderdeeltjes die
links en rechts nog net in het beeld kwamen, nu verdwenen zijn. Ook boven en
onder wat gecropt om de aandacht zo sterk mogelijk naar de fraaie raampartij te
trekken. Na deze geslaagde opname mag je de volgende keer het gaan proberen in
de vrije natuur. Dat is niet zo eenvoudig. Zoek liever naar kleinere delen dan
een overzichtsfoto. Maar aan jou de keuze.
Dushi
Het is goed te
merken dat je veel geoefend hebt met R&S, want je komt met een prachtige
foto die niet alleen een krachtige, maar met de gebogen lijn, ook een mooie
struktuur vertoont. En daarnaast een veelheid aan ritmische herhalingen. Ook
dedoor jou gekozencompositie kan me
uitermate bekoren. Technisch geen gemakkelijke opname, want er is een groot
contrast in licht, hetgeen terug te zien is aan je histogram waar je dicht
tegen de wenselijke uitersten aan zit, zonder echter over de schreef te gaan.
Ook hier goed werk dus. Terwijl ik nog zit te genieten van deze inzending, mag
jij vast aan het werk gaan voor de afsluitende opdracht. En dat wordt een
pittige: iets uit het landschap buiten (geen gebouwen, hekken edm.)
Dushi
Welkom Froggy bij de tweede serie lessen. Ik kan goed merken
dat je de vorige serie met succes hebt afgesloten, want je hebt goed gebruik
gemaakt van sterkte punten in het beeld. Wat R&S betreft, zie ik vooral in
het rechterdeel een zekere struktuur. Het linkerdeel daarentegen laat vooral
gras zien en dat is toch wat saaier. Dat de kolven grotendeels afgekloven zijn,
verbaast me een beetje, want juist die maiskorrels hadden een fraaie ritmische
herhaling kunnen opleveren. Wat sluitertijd betreft, zit je op het randje van
watnog wenselijk is. Ik wil bij tragere
sluitertijden graag weten of je een statief gebruikt hebt. Je hebt een mooie
prime lens gebruikt die met goed gebruik van scherptediepte heel mooie
resultaten kan opleveren. Misschien dat je daarvan gebruik kunt maken (alhoewel
scherptediepte niet behoort tot de primaire aandachtspunten van deze serie) bij
de volgende opdracht om binnenshuis een serie voorwerpen te fotograferen. Liefst
met een korte uitleg van het gekozen standpunt, de gebruikte instellingen van
de camera en vooral waar je de R&S ziet.
Dushi
Wat een mooie binnenkomer is dit, Alifo. Zo te zien begrijp
je precies waar het in deze serie om gaat.Een heel mooie herhaling van buizen en een geweldige ritmische opeenvolging
van schaduwen op de tegels. Maar meteen toen ik je foto zag, dacht ik: hier
valt nog meer van te maken. Je hebt CS5 en dus alle mogelijkheden in huis om je
fotos een goede nabewerking te geven waar dat gewenst is. Ik ben zo vrij
geweest om alle elementen die af kunnen leiden van dit prachtige ritme weg te
snijden. Ook de mooi schaduwen in het rechterdeel heb ik een beetje meer accent
gegeven. Voor mij is het op deze manier een heel mooie foto, al weet ik dat
smaken verschillen en denk jij er wellicht heel anders over.
Voor de volgende keer wil ik graag dat je een opname binnenshuis (geen flits)
maakt van een aantal voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritme of een
mooie struktuur (geen plat vlak) bij elkaar brengt.
Dushi
Je schrijft dat
je drie pogingen hebt gedaan. Dit is de derde en je bent er niet helemaal
tevreden over. Waarom dan niet een vierde poging gewaagd? Zeker, omdat een trap
geen gemakkelijk onderwerp is en het altijd de moeite waard is te blijven
zoeken naar het beste standpunt en moment.Bij deze foto noteer je dat het zonlicht je parten heeft gespeeld. Ik
ben zo vrij om met je van mening te verschillen. Ik vind het licht juist een
extra accent geven aan de foto. Daarom heb ik wat kleine bewerkingen uitgevoerd
om het mooie licht nog wat meer tot zijn recht te laten komen. Want ook dat is
onderdeel van de fotografie: de nabewerking van de gemaakte opname. In CS5 heb
je voldoende mogelijkheden tot je beschikking, al heb ik het hier gedaan met
Lightroom. Ritmische herhalingen zijn er beslist in de foto. De trapspijlen met
hun mooie licht- en schaduwzijde vallen heel erg op. Maar minstens zo mooi vind
ik de tredendie het oog vanzelf trekken
naar de deuren (op een sterk punt) die in het licht staan. De onderkant van de
treden die het licht vangen, en het verloop van de voorzijde van dezelfde
treden. Heel mooi vind ik dit. Voor de volgende keer gaan we buitenshuis de
vrije natuur in.
Dushi
Dit is zeker een verrassing. Heel goed dat je meerdere
opstellingen geprobeerd hebt. De eerdere pogingen kan ik niet beoordelen, maar
deze vind ik heel goed geworden. De afbeelding zit vol met een variatie aan
ritme. En de ogenschijnlijke chaotische struktuur levert toch een boeiend
geheel op. Als ik het goed heb, bezit je over een camera met een
uitklapschermpje. Dat geeft geweldige mogelijkheden tot interessante
standpunten, ook bij een stapeltje dobbelstenen. Ter afsluiting heb ik slechts
een enkele technische opmerking. De foto oogt niet gestoken scherp. Dat zou
kunnen komen door de sluitertijd van 1/50ste seconde. Ter afsluiting? Jazeker,
want met deze mooie foto ben je helemaal klaar om verder te gaan met de serie
Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat!
Dushi
De lessen zijn juist bedoeld zijn om fotos op een hoger
niveau te brengen. En als ik kijk naar je inzet en enthousiasme (helaas lukt
het niet alle cursisten om alle series lessen hier af te maken), twijfel ik er
niet aan dat het je steeds beter gaat lukken. Zo heb je bij deze inzending
uitstekend rekening gehouden met een rustige achtergrond. Daardoor gaat alle
aandacht naar de spijlen van het hekwerk. De ritmische herhaling zie ik niet
alleen in de spijlen zelf, maar ook in de herhaling van licht- en
schaduwzijdes. Door selektief gebruik te maken van scherp en onscherp, wordt de
aandacht op eenvoudige wijze naar het scherpste deel getrokken.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien van een gevel van een gebouw.
Dushi
Potloden heb ik
al meer voorbij zien komen in deze reeks, maar nog nooit in zo een fraaie
opeenstapeling. Daar zul je best even mee bezig geweest zijn, lijkt me. Weet je
wat me het eerste opviel? De schuine uiteinden van de potloden die je zo
zorgvuldig als een piramide op elkaar gestapeld hebt.Net zo goed als je ook dit keer aandacht
hebtbesteed aan de achtergrond. Wat me
verder charmeert, is dat je zo goed toepast wat je in de vorige serie lessen
geleerd hebt. Even dacht ik om de foto horizontaal te spiegelen omdat dit meer
overeen lijkt te komen met de leesrichting die we gewend zijn, maar bij nader
inzien volg ik toch jouw beeldopbouw. Goed gezien dus, zoals ik ook waardeer
dat je zelf al meerdere invalshoeken bekeken hebt, maar je merkt wel, dat ik eveneens
zo precies mogelijk kijk of een foto verbeterpunten heeft. Met dit alles moet
ik afscheid van je nemen, want je bent ten volle geslaagd voor deze serie. Proficiat
en heel veel succes bij de serie Dieptewerkinn o.l.v. Cijbra.
Dushi
Je hebt onder moeilijke lichtomstandigheden moeten werken,
maar gelukkig kunnen onze moderne cameras veel aan. En die schermpjes . . . ik
heb er ook moeite mee en kan de fotos pas goed beoordelen als ik ze op het
scherm van mijn laptop zie. Wat de inzending betreft, bedoelde ik eigenlijk wat
verder weg dan de eigen tuin, maar dan had ik me maar nauwkeuriger moeten
uitdrukken. Hoe dan ook, wat je instuurt is zeker ook natuur. Omdat je zelf
aangeeft dat je goed gekeken hebt naar de plaats van de knoppen, heb ik die nog
een tikje meer accent gegeven en nog een enkele aanpassing gedaan. Wil dat
zeggen dat je foto niet goed is? Allerminst. Door het gekozen standpunt
vertoont jouw foto zowel een duidelijke struktuur alsook een cyclische
herhaling van de bladeren.Goed werk
dus, al geldt ook hier wellicht dat minder niet altijd slechter is. Voor de
volgende keer mag je helemaal zelf met iets bijzonder moois komen op het gebied
van R&S. Ik laat me graagverrassen!
Dushi
Wat valt me het meeste op? Is het de mooie ritmische
herhaling van de ramen, of wordt mijn oog toch nog eerder getrokken naar het
schitterende patroon van de bakstenen die tezamen de muur vormen? Hoe dan ook:
op meerdere manieren is een aantrekkelijke herhaling van elementen te zien. Wat
recht moet staan, staat netjes recht, dus ook daar is goed opgelet. Het
weer oogt wat grijzig, dus geen sprankelijk licht. De weersomstandigheden
hebben we nu eenmaal niet in de hand en voor een foto als deze is het ontbreken
van harde schaduwen eerder een pluspunt. Wat R&S betreft, heb ik geen
enkele kritiek. Of je ook het geleerde inzake de compositie hier goed in praktijk hebt
gebracht, mag je zelf beoordelen.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien met een of meer wielen als
hoofdonderwerp.
Dushi