Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
30-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met trap

Je schrijft dat je drie pogingen hebt gedaan. Dit is de derde en je bent er niet helemaal tevreden over. Waarom dan niet een vierde poging gewaagd? Zeker, omdat een trap geen gemakkelijk onderwerp is en het altijd de moeite waard is te blijven zoeken naar het beste standpunt en moment.  Bij deze foto noteer je dat het zonlicht je parten heeft gespeeld. Ik ben zo vrij om met je van mening te verschillen. Ik vind het licht juist een extra accent geven aan de foto. Daarom heb ik wat kleine bewerkingen uitgevoerd om het mooie licht nog wat meer tot zijn recht te laten komen. Want ook dat is onderdeel van de fotografie: de nabewerking van de gemaakte opname. In CS5 heb je voldoende mogelijkheden tot je beschikking, al heb ik het hier gedaan met Lightroom. Ritmische herhalingen zijn er beslist in de foto. De trapspijlen met hun mooie licht- en schaduwzijde vallen heel erg op. Maar minstens zo mooi vind ik de treden  die het oog vanzelf trekken naar de deuren (op een sterk punt) die in het licht staan. De onderkant van de treden die het licht vangen, en het verloop van de voorzijde van dezelfde treden. Heel mooi vind ik dit. Voor de volgende keer gaan we buitenshuis de vrije natuur in.
Dushi





30-10-2011 om 15:35 geschreven door Marsje


27-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dina met dobbelstenen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is zeker een verrassing. Heel goed dat je meerdere opstellingen geprobeerd hebt. De eerdere pogingen kan ik niet beoordelen, maar deze vind ik heel goed geworden. De afbeelding zit vol met een variatie aan ritme. En de ogenschijnlijke chaotische struktuur levert toch een boeiend geheel op. Als ik het goed heb, bezit je over een camera met een uitklapschermpje. Dat geeft geweldige mogelijkheden tot interessante standpunten, ook bij een stapeltje dobbelstenen. Ter afsluiting heb ik slechts een enkele technische opmerking. De foto oogt niet gestoken scherp. Dat zou kunnen komen door de sluitertijd van 1/50ste seconde. Ter afsluiting? Jazeker, want met deze mooie foto ben je helemaal klaar om verder te gaan met de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat!
Dushi

27-10-2011 om 02:52 geschreven door Marsje


26-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuur met hek
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De lessen zijn juist bedoeld zijn om foto’s op een hoger niveau te brengen. En als ik kijk naar je inzet en enthousiasme (helaas lukt het niet alle cursisten om alle series lessen hier af te maken), twijfel ik er niet aan dat het je steeds beter gaat lukken. Zo heb je bij deze inzending uitstekend rekening gehouden met een rustige achtergrond. Daardoor gaat alle aandacht naar de spijlen van het hekwerk. De ritmische herhaling zie ik niet alleen in de spijlen zelf, maar ook in de herhaling van licht- en schaduwzijdes. Door selektief gebruik te maken van scherp en onscherp, wordt de aandacht op eenvoudige wijze naar het scherpste deel getrokken.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien van een gevel van een gebouw.
Dushi

26-10-2011 om 14:59 geschreven door Marsje


21-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met potloden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Potloden heb ik al meer voorbij zien komen in deze reeks, maar nog nooit in zo een fraaie opeenstapeling. Daar zul je best even mee bezig geweest zijn, lijkt me. Weet je wat me het eerste opviel? De schuine uiteinden van de potloden die je zo zorgvuldig als een piramide op elkaar gestapeld hebt.  Net zo goed als je ook dit keer aandacht hebt  besteed aan de achtergrond. Wat me verder charmeert, is dat je zo goed toepast wat je in de vorige serie lessen geleerd hebt. Even dacht ik om de foto horizontaal te spiegelen omdat dit meer overeen lijkt te komen met de leesrichting die we gewend zijn, maar bij nader inzien volg ik toch jouw beeldopbouw. Goed gezien dus, zoals ik ook waardeer dat je zelf al meerdere invalshoeken bekeken hebt, maar je merkt wel, dat ik eveneens zo precies mogelijk kijk of een foto verbeterpunten heeft. Met dit alles moet ik afscheid van je nemen, want je bent ten volle geslaagd voor deze serie. Proficiat en heel veel succes bij de serie Dieptewerkinn o.l.v. Cijbra.
Dushi

21-10-2011 om 16:50 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dina met planten

Je hebt onder moeilijke lichtomstandigheden moeten werken, maar gelukkig kunnen onze moderne camera’s veel aan. En die schermpjes . . . ik heb er ook moeite mee en kan de foto’s pas goed beoordelen als ik ze op het scherm van mijn laptop zie. Wat de inzending betreft, bedoelde ik eigenlijk wat verder weg dan de eigen tuin, maar dan had ik me maar nauwkeuriger moeten uitdrukken. Hoe dan ook, wat je instuurt is zeker ook natuur. Omdat je zelf aangeeft dat je goed gekeken hebt naar de plaats van de knoppen, heb ik die nog een tikje meer accent gegeven en nog een enkele aanpassing gedaan. Wil dat zeggen dat je foto niet goed is? Allerminst. Door het gekozen standpunt vertoont jouw foto zowel een duidelijke struktuur alsook een cyclische herhaling van de bladeren.  Goed werk dus, al geldt ook hier wellicht dat minder niet altijd slechter is. Voor de volgende keer mag je helemaal zelf met iets bijzonder moois komen op het gebied van R&S. Ik laat me graag  verrassen!
Dushi





21-10-2011 om 02:55 geschreven door Marsje


20-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met pastorij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Wat valt me het meeste op? Is het de mooie ritmische herhaling van de ramen, of wordt mijn oog toch nog eerder getrokken naar het schitterende patroon van de bakstenen die tezamen de muur vormen? Hoe dan ook: op meerdere manieren is een aantrekkelijke herhaling van elementen te zien. Wat recht moet staan, staat netjes recht, dus ook daar is goed opgelet. Het weer oogt wat grijzig, dus geen sprankelijk licht. De weersomstandigheden hebben we nu eenmaal niet in de hand en voor een foto als deze is het ontbreken van harde schaduwen eerder een pluspunt. Wat R&S betreft, heb ik geen enkele kritiek. Of je ook het geleerde inzake de  compositie hier goed in praktijk hebt gebracht, mag je zelf beoordelen.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien met een of meer wielen als hoofdonderwerp.
Dushi  

20-10-2011 om 02:36 geschreven door Marsje


18-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Luc met servetringen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De wereld zit vol verrassingen. Dit is een cursus voor mensen die het nodige willen leren, en regelmatig zie ik inzendingen die mij aangenaam verassen. Dit is er ook zo eentje. Ik vind het een heel leuk idee om de ringen voor een spiegel te plaatsen. Daardoor ontstaat er een veel aantrekkelijker compositie en wordt de ritmische herhaling een stuk krachtiger. Uit je uitleg begrijp ik, dat je bewust gekozen hebt voor een groot diafragma. Ik kan je helemaal volgen in je keuze. Een bijzondergeslaagde opname dus, alhoewel ik de indruk heb dat de ringen een beetje naar links overhellen.
Ik wil dit afsluiten met een bescheiden tip. Alhoewel je nauwelijks last hebt van overbelichting, vind ik persoonlijk de lichte delen iets te licht. In Photoshop even naar de levels gaan (CTRL-L) en dan niet de hele foto lichter maken, maar onder bij de Output Levels aan de rechterkant een héél klein beetje naar binnen schuiven. Dat verzacht de allerlichtste delen.
Ga voor de volgende keer buitenshuis eens op zoek naar spijlen of buizen. Je zult vast iets moois vinden.
Dushi

18-10-2011 om 23:51 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuur met fietswiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Heel vaak kan ik lovend zijn over een inzending, omdat de cursist met een prima foto komt voor deze serie. Een andere keer moet ik strenger zijn, want aan een zachte heelmeester heb je weinig, tenzij je niet tegen kritiek kunt. Maar wie daar niet tegen kan, doet zeker niet mee aan deze serie lessen. Je begrijpt het al: dit keer wat strenger. Niet vanwege de keuze van je onderwerp, want die is uitstekend. Maar met name door het gekozen standpunt is het toch een vrij rommelig geheel geworden, terwijl er zoveel meer van te maken was geweest. De foto wordt een stuk beter als je erin slaagt voor een rustiger achtergrond te zorgen. Alle aandacht komt dan op het wiel en de spaken.
Daarom een enkele tip. Je hebt nu van boven schuin naar beneden gefotografeerd. Dezelfde foto van beneden naar boven (kwestie van op de grond gaan liggen, of de fiets op een verhoging zetten) levert al een heel ander beeld op waarbij zonder veel moeite een rustiger achtergrond verkregen kan worden. De tweede tip betreft de brandpuntsafstand. Terwijl je goed gekozen hebt voor een bijna volle lensopening van f/3.2, levert dat toch een mooie scherptediepte op, omdat je gekozen hebt voor een korte brandpuntsafstand van 11.4mm, hetgeen vergelijkbaar is met 68mm op full frame camera’s.  De hoge sluitertijd is in dit verband niet belangrijk. Als je zou kiezen  voor een langere brandpuntsafstand (meer zoom), de afstand tot het wiel daarbij zo kort mogelijk houdt en de afstand achter het wiel tot de achtergrond juist zo ruim mogelijk, dan ga je alle aandacht vestigen op het fietswiel met de spaken.
Mag ik voor de volgende keer een foto zien met buizen of staven?
Dushi

18-10-2011 om 00:59 geschreven door Marsje


17-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri met straatweg

Dit is een stukje weg, dat een prachtige struktuur oplevert.  Door goed gebruik te maken van het licht, worden ook de oneffenheden van de afzonderlijke stenen goed zichtbaar.  Het zou evengoed een deel van een siermuur kunnen zijn.  Wat je nog had toe kunnen voegen, is een klein voorwerp  op een sterk punt, dat de aandacht vraagt en het tweedimensionale doorbreekt, bijvoorbeeld een fietsbel of iets anders dat je op straat zou kunnen vinden. Ik heb de foto een klein beetje bewerkt, juist om de struktuur nog beter uit te laten komen. Alhoewel de nabewerking buiten de lessen valt, is het toch een punt van aandacht als je meer wilt halen uit je foto’s.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met buizen (driedimensionaal) dat je buiten ergens tegen bent gekomen.  Liever een krachtige struktuur of eerder een ritmische herhaling? Je mag zelf je voorkeur bepalen.
Dushi





17-10-2011 om 21:32 geschreven door Marsje


16-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met treinwiel

Het is aangenaam te merken dat je snel leert van eerdere kritische opmerkingen. Dergelijke aanwijzingen zijn nimmer bedoeld om de cursist uit te lokken tot kopieergedrag, wel tot zelfreflectie.  Het is heel goed dat je gelet hebt op het aanwezige licht, ook al moest je daarvoor de ISO-waarde aanpassen. Het kan hoogstens wat meer ruis geven, maar ik zie liever een goede foto met enige ruis dan een technisch gelikte foto waar geen ziel in aanwezig is.
Wat R&S betreft, heb je goed het accent gelegd op het wiel. Zelfs niet het hele wiel en juist die beperking maakt het beeld sterker.  De as dicht bij een sterk punt en de spaken mooi in beeld. Het zijn vooral de spaken die een mooi ritme geven en struktuur brengen in de foto. Ik probeer nog wat verder door te denken op jouw vermoedelijke bedoelingen. Daarom ben ik nog wat gaan sleutelen. Allereerst het kleine bruine randje aan de onderkant eraf, want het leidt mij af van het mooie ijzer van de rest. Aan de rechterkant heb ik de remschoen grotendeels weggehaald, omdat de vorm daarvan geen ondersteuning is van de ritmische herhaling in de spaken. Over de aandrijfstang heb ik getwijfeld.  Uiteindelijk slechts nog een tikje rechter gezet en het licht daarop wat verzacht, terwijl ik het geheel juist een tikje verhard heb vanwege het materiaal en accentuering van de struktuur.
Met deze geslaagde foto ben je toe aan je laatste opdracht en die is helemaal vrij. Ga maar eens rustig op zoek naar die geweldige R&S die je ons wil laten zien.
Dushi





16-10-2011 om 21:55 geschreven door Marsje


14-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dina met trap zwembad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt een heel bijzonder standpunt gekozen waardoor er nauwelijks enige weerspiegeling te zien is in het water. Sterker nog, slechts aan het lichtjes vager worden is te merken dat men de diepte in gaat.  Hopelijk was je camera goed op het statief geschroefd. Struktuur is overduidelijk aanwezig, mogelijk nog een tikje sterker als de trap aan beide zij kanten wat meer ruimte had gekregen. In de treden van de trap zit een heel fraai ritme, terwijl ook de tegels van de bodem bijdragen aan R&S. Verder vertoont de foto een grote eenheid van kleur, waardoor alle aandacht gericht kan worden op het lijnenspel. Slechts de krappe uitsnede zou een punt van gesprek kunnen zijn, maar doet weinig af aan deze zeer geslaagde opname.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien uit de vrije natuur.
Dushi

14-10-2011 om 21:13 geschreven door Marsje


12-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met hoogspanningsstation
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je er eenmaal op gaat letten, dan kom je inderdaad overal buizen tegen. Je hebt hier gekozen voor een hoogspanningsstation en eerlijkheidshalve, denk ik dat je je een beetje verslikt hebt.  Ik zie zoveel palen en isolatoren kriskras door elkaar dat ik niet zo goed meer weet waar ik naar moet kijken. Door de telestand wordt dit nog eens versterkt, want op deze manier wordt alles tegen elkaar aan gedrukt. Er wordt wel eens gezegd  “less is more”. Juist door minder in beeld te brengen, kan een foto soms krachtiger worden. Niet dat je deze opdracht opnieuw moet doen, maar probeer het maar eens uit voor jezelf.
Je hebt een vraag over de (toevallige) onderbelichting. Nu is een onderbelichting van een derde stop geen enkel probleem. Je vraag over de relatie tot de sluitertijd is heel interessant. Er zijn fotografen die in lastige omstandigheden soms een stop onderbelichten om een snellere sluitertijd te verkrijgen.  Onderbelichten (= een donkerder foto) betekent namelijk dat de camera minder licht nodig heeft. En hoe kun je minder licht krijgen? Door bijv. je sluitertijd korter te maken. Het licht krijgt immers dan minder lang de tijd om een plaatje te maken. Volgens de Exifs heb je een voorkeur voor de sluitertijd gebruikt. De sluitertijd staat dan vast en diafragma of ISO wordt door de camera aangepast voor een correcte belichting.
De volgende keer wil ik iets zien van een (fragment van) wiel, van welk voertuig maakt niet uit. En vergeet niet “less of more”, dus niet een foto van een complete fietsenstalling.
Dushi

12-10-2011 om 02:13 geschreven door Marsje


11-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuur met petanqueballen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Allereerst een van harte welkom, Tuur. Je komt meteen met een mooie inzending. Ik zie een viertal metalen ballen die in een speels ritme neergelegd zijn, waarbij je kennelijk in gedachten hebt gehouden wat je in de vorige serie geleerd hebt. De ballen zelf vertonen ook een prima struktuur, maar zijn te klein om de gehele foto een sterke struktuur mee te geven. De ballen zijn zichtbaar flink gebruikt, waardoor de weerspiegeling er niet zo strak uitkomt, maar dat hoeft hier ook helemaal niet. Ik vind het zelfs mooier zo. Als kers op de taart het kleine balletje. Weliswaar helemaal op de rand van de foto, maar met nog net een kleine weerspiegeling in de voorste bal. Ook de achtergrond is heel mooi. Zachte schaduwen van de ballen en lichte golfjes die zorgen dat het allerminst eentonig wordt. Een kleine aarzeling heb ik over de kleur van de ballen. Als ze goudkleurig zijn, dan is er niets aan de hand. Als ze in werkelijkheid meer zilverkleurig zijn, dan is de kleurtemperatuur te hoog en wordt alles meer geel. Je hebt de wilbalans handmatig ingesteld, maar ik kan niet ontdekken welke instelling je daarbij gebruikt hebt.
Voor de volgende keer wil ik buitenshuis iets zien met een wiel: auto, fiets, dat maakt niet uit.
Dushi

11-10-2011 om 18:31 geschreven door Marsje


10-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dina met gebouw

Uit je opmerking “helaas was het al donker” moet ik afleiden dat je het gebouw wellicht liever overdag gefotografeerd had. Ik kan dat niet beoordelen, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik houd het hier natuurlijk bij je nachtopname. Dat is op zich al bijzonder, want nachtfotografie is beslist een stapje moeilijker. Maar door vakkundig gebruik te maken van handmatige instellingen ben je er goed uitgekomen. De witbalans heb je op Auto laten staan, mogelijk vanwege de variatie aan diverse soorten lichtbronnen met ieder hun eigen kleurtemperatuur.
De vele driehoekige vlakken van de koepel vertoont een overdaad aan ritmische herhalingen. Omdat je de winkels door het glas heen kunt zien, is het linkerdeel wat onrustiger. Juist omdat de foto ook een aantrekkelijke spel van gebogen lijnen laat zien, heb ik via wat kleine bewerkingen geprobeerd dat deel wat meer naar voren laten komen. In de nieuwe uitsnede wordt zo de grotere struktuur van de foto beter zichtbaar. Al met al een gedurfde en geslaagde keuze.
De volgende keer wil ik graag een trap zien. Steen, plastic, hout: het maakt niet uit. De keuze van je standpunt zal daarbij heel belangrijk zijn.
Dushi





10-10-2011 om 04:22 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met kleurpotloden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De ingestuurde foto voldoet geheel aan de gegeven opdracht. Ik zie een mooie gebogen lijn van kleurpotloden. Daar zit een overduidelijk ritme in. Dit beeld wordt nog aantrekkelijker door de fraaie nuancering in kleuren. De ruimte aan de bovenzijde heb je netjes opgevuld met de bijbehorende puntenslijper.
Toch vind ik iets minder aantrekkelijk in de foto. Het is het of ik naar een plaatje voor een reklamefolder zit te kijken. Alles staat er netjes en duidelijk op, maar bij meer estetische fotografie komen er ook zaken als compositie, licht, enz. om de hoek kijken. Ik denk dat de foto al veel aan aantrekkingskracht zou winnen als je een veel lager standpunt had ingenomen en de puntenslijper minder frontaal aan één zijkant had gefotografeerd. In die in is dit een goed voorbeeld, dat een ritmische herhaling alleen nog niet altijd een boeiende foto oplevert. Probeer bij het fotograferen  ook te zoeken naar meerdere standpunten en daar je voordeel mee te doen.
De volgende keer wil ik iets zien van een trap. Wat voor trap en hoe je dat in beeld brengt, mag je helemaal zelf bepalen.
Dushi

10-10-2011 om 04:18 geschreven door Marsje


08-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gladys met bolders

Welkom aan boord, Gladys, om in de sfeer van je eerste inzending te blijven. Foto’s van boten en havens vind ik zelf behoren tot de grootste uitdagingen, omdat er dikwijls in een kleine ruimte zoveel zaken dringen om de hoogste aandacht. Ik zie een viertal prachtige bolders die met zijn vieren een keurige ritmische herhaling vertonen. Omdat ze zo groot in beeld gebracht zijn, geeft dit ook de belangrijkste struktuur aan de foto.  Een tweetal zaken verdienen echter wat aandacht ter optimalisering. De foto vertoont een grote hoeveelheid blauw in allerlei vlakken. Zelfs de kajuit is blauw. Ik ben zo vrij om te veronderstelen dat dit een beetje teveel van het goede is. De tweede opmerking sluit aan bij het begin van dit verhaaltje. De nogal onrustige achtergrond trekt te veel aandacht naar zich toe. Omdat de ruimte op een schip beperkt is, zijn ook de fotografische correctiemogelijkheden vrij klein. Probeer zich dicht mogelijk bij de bolders te komen en gebruik de grootste lensopening. Mogelijk komt het dan dichter bij het beeld dat ik in de digidoka heb proberen na te bootsen. Op deze manier komen de bolders beter los van de achtergrond.
Voor de volgende keer graag een opname binnenhuis. Je mag zelf wat dingen bij elkaar leggen als je dat wil.
Dushi





08-10-2011 om 18:44 geschreven door Marsje


06-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri met deur

Het is niet te hopen dat je zelf met de auto naar huis gereden bent, want dan kijkend naar iedere deur onderweg, zou een gevaarlijke situatie opleveren. En dat heb ik liever niet op mijn geweten.
 Het terugkerend ritme zie ik vooral in de krullen van het beslag. Dat is een heel mooi ritme. De ritmische herhaling van de panelen is wat minder goed zichtbaar, alhoewel zeker aanwezig. Ik merk op deze manier dat je heel goed rondgekeken hebt, een belangrijke voorwaarde op weg naar steeds boeiender  foto’s. Omdat je de deur  van een behoorlijk schuin standpunt genomen hebt, is rechttrekken niet zo zinvol meer. Het zou dan heel onnatuurlijk worden. Beter was het in dat geval misschien beter geweest de deur frontaal te fotograferen. Dat is een keuze van de fotograaf. Wel vond ik bij deze foto de lichte stukken muur naast de deur een tikkeltje storend. Die heb ik weggehaald. En meteen ook alle panelen netjes rechtgezet en het hoofdmotief, het prachtige beslag, een beetje meer accent gegeven.
Dat je twijfelt, is helemaal niet erg. De beste foto’s ontstaan doordat de fotograaf iets aan meerdere kanten bekeken heeft, nagedacht heeft over alternatieve belichtingen enz. De mogelijkheden van dit  (gloednieuwe) fototoestel met zijn geweldige zoom, zijn inderdaad enigszins beperkt, maar ik kan natuurlijk niet beoordelen of je een ander toestel moet kopen. Ook dat is je eigen keuze. Al wil ik je (privé) best proberen te helpen als je concrete vragen hebt. Voor de volgende keer een vrije opdracht. Wel buitenshuis graag.
Dushi





06-10-2011 om 23:02 geschreven door Marsje


05-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met flesjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent nog niet zo lang lid, anders had je geweten dat een van onze gewaardeerde leden, Acolon, vereerd zal zijn dat je zijn naam zo prominent in beeld brengt. Dat terzijde. Nu naar R&S. Het lijkt zo eenvoudig: zet maar enkele gelijkaardige voorwerpen op een rij en je hebt een geslaagde foto voor R&S. Toch lukt de ene fotograaf dit beter dan een andere. Voor mij hoort dit bij de betere. Ik leg je uit waarom ik dit vind. Je toont een aantrekkelijke afwisseling van donkere en lichtere flesjes.  Er is een heel zachte belichting, niet onbelangrijk bij glaswerk. Het eenvoudige keukenkleedje van het vakantieverblijf zorgt voor een prachtige achtergrond. En je twijfel over de eigen weerspiegeling in de fles? Ik heb daar geen enkele moeite mee, integendeel zelfs. Ook ben ik heel blij dat je de camera steeds beter leert kennen en niet meer afhankelijk bent bvan de automatische instellingen.  De gebruikte instellingen zijn zonder meer in orde.
Alhoewel dus een bijzonder geslaagde foto, wil ik je nog een tweetal kleine tips meegeven (ik heb lang les gegeven en enige betweterigheid is de meeste docenten niet vreemd; ik vorm daar geen uitzondering op). Allereerst zou ik scherpgesteld hebbenop de eerste fles, hetgeen meer overeenkomt met onze natuurlijke kijkhouding waar we dingen dichterbij scherper zien. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op deze regel, maar hier vind ik dat niet van toepassing. Als tweede had je enige ruimte kunnen laten tussen de flesjes, zodat het licht er beter tussendoor had kunnen spelen.
De volgende opdracht wordt wat pittiger: zoek maar eens buitenshuis  iets moois met een serie buizen. Het soort materiaal maakt niet uit.
Dushi

05-10-2011 om 16:23 geschreven door Marsje


03-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met lepels
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De tweede inzending is een uitermate aangename verrassing Erlaf. Je hebt de lepels neerlegd in een cirkelvormige ritmische herhaling. In dat opzicht voldoet de foto geheel aan de eisen voor deze serie. Maar wat de foto nog veel meer aantrekkelijk maakt, is het spel van weerspiegelingen in de lepels: het raam dat telkens net even op een andere manier terugkomt.  Dat is een extra buitengewoon fraaie herhaling in de foto. Eenzelfde boeiende herhaling vertonen de uiteinden van de lepels. De loftrompet is nog niet volledig geblazen, want als laatste wil ik wijzen op het schitterende spel van licht en schaduwen op het tafelkleed. Het is een foto geworden waar ik met veel genoegen naar kijk.
Voor de volgende keer iets uit het straatbeeld (gebouwen, stenen objecten, enz.)
Dushi

03-10-2011 om 20:14 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riet met fragment jukebox
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als dit niet vol ritmische herhalingen zit, dan weet ik het niet meer. Heel goed gezien. Je vroeg me om te raden wat het is. Ik dacht daarbij aan de puzzelboekjes waar de antwoorden achterin staan. Jouw mail was gelukkig ook zo een puzzelboekje, anders had ik het echt niet geweten. Je hebt de lijnen fraai schuin geplaatst. Het enige wat ik nog een beetje mis, is iets om het meer uitdagend te maken: bijvoorbeeld  een speciale lichtval of een aandachtstrekker op een sterk punt.  Zo blijft er altijd wel iets te wensen over.  Al met al ben je helemaal klaar om verder te gaan met de volgende reeks:  Dieptewerking o.l.v. Cijbra.  Proficiat en ik wens je daarbij heel veel succes toe!
Dushi

03-10-2011 om 19:37 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!