Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
16-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tribaloma met tray

Evenals de vorige inzending is ook dit een verfrissende foto. Foto met blinkende voorwerpen zijn niet de gemakkelijkste. Dus je durft wel! In je uitleg maak jemelding van de warme kleurtemperatuur van het kunstlicht, vermoedelijk gloeilampen. Het was dus een uitstekend idee om de foto overdag nog eens te nemen onder andere lichtomstandigheden. Indien je in RAW zou werken, is de kleurtemperatuur overigens achteraf op eenvoudige wijze te corrigeren.
Ook inzake R&S heb je goed werk verricht. Volop ritmische herhalingen van de glazen boleltjes die het meeste in het oog springen. En als dat in orde is, zit het vaak ook goed met de struktuur, zeker omdat het min of meer rechte lijnen zijn.  Inzake de compositie kan ik helemaal meegaan met je diagonale lijn, al had ik de foto hozirontaal gespiegeld, omdat de bolletjes dan meer accorderen met de lees/kijkrichting die we gewend zijn. En het grote halve bolletje had ik net buiten de foto gelaten.
Omdat je zo lekker creatief bezig bent, laat ik je opnieuw helemaal vrij in de volgende opdracht. Ik reken erop dat je wederom met iets moois komt.
Dushi





16-01-2011 om 13:46 geschreven door Marsje


13-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cato met oude paal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De uitleg die je bij de foto geeft, is zeer verhelderend. Ik begin bij het goed gekozen lage standpunt, waardoor paal met draad gemakkelijker los komt van de achtergrond. Dat doe je echter grotendeels teniet door je diafragma dicht te knijpen tot f/22 (en een riskante sluitertijd van 1/15 seconde). Het gevolg is dat de bomen nogal scherp in beeld komen en tezamen met de toch al warrige kluwen prikkeldraad  bijna een grote brei van allemaal verschillende lijntjes worden, al doet de blauwe lucht beslist goed aan de foto. Desondanks  is dit bijna het tegenovergestelde van een goede struktuur met enkele krachtige lijnen. Wat struktuur betreft vind ik de paal nog het meest geslaagd. En de gaten in de paal  laten zeker ook een ritmische herhaling zien. Als je eerdere commentaren doorleest, kun je zien dat ik in maart van het afgelopen jaar een vergelijkbare reactie had gegeven. Probeer voor de volgende keer een kriskras van lijnen te vermijden. Zoek het in de eenvoud.
Dushi

13-01-2011 om 21:00 geschreven door Marsje


09-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flippie met pleintje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De vraag op het einde of foto en uitleg stemmen tot tevredenheid, kan ik met een volmondig ja beantwoorden. Ik kan het waarderen dat je de technische onvolkomenheden te lijf bent gegaan. En het is je uitstekend gelukt. Dat is een verdienste waar jezelf alleen maar plezier van kunt hebben. Hoe beter je de camera kent, hoe meer kans op goede foto’s. In de grijze lucht zit voldoende tekening, maar nergens heeft dat geleid tot onderbelichte andere delen. Een foto met een uitgebalanceerde belichting.
R&S is in ruime mate aanwezig in deze foto. De bankjes, de bestrating, het vlechtwerk voor de platanen, de architektuur van het gemeentehuis: het is er allemaal! Uitstekend gedaan. Wat me nog meer kan bekoren, is het lage standpunt. En last but not least: de zorgvuldigheid waarmee je te werk bent gegaan, tot en met de afwerking toe, want je hebt zelfs de foto nog gespiegeld. Ik denk dat je dat goed gezien hebt.
Nu je hebt laten zien dat je zonder meer op de goede weg bent, zou ik graag nog een allerlaatste inzending van je willen zien van een even grote zorgvuldigheid en kwaliteit als deze mooie foto. Het onderwerp mag je helemaal  zelf naar je smaak bepalen.
Dushi

09-01-2011 om 20:40 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tribaloma met pauwenveer
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hartelijk welkom bij de serie R&S, Tribaloma. Ik merk dat je je heel goed voorbereid hebt, want je komt al direct met een toelichting die ik uitermate kan waarderen. Ik heb daar geen kritische bemerkingen of tips bij. Je hebt het goed doordacht. Kijkend naar het aspect van ritme en struktuur, zie ik heel opvallend een prachtige struktuur in beeld, versterkt door de schitterende ritmische herhaling van de veerlijnen. Ook de kleur is heel fraai in beeld gezet. Voor mij een prachtige foto , al zou het gebruik van de sterke punten (zie vorige reeks lessen) nog een tikje meer aandacht mogen hebben door de opening wat minder centraal te plaatsen.
Geen opdracht voor de volgende keer, in de wetenschap dat je heel goed weet wat er van je verwacht wordt. Laat je fantasie rustig de vrije loop en verras me nogmaals met een zeer fraaie foto.
Dushi

09-01-2011 om 20:37 geschreven door Marsje


07-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilfried met viaduct
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jammer genoeg ontbreekt ook deze keer de uitleg. Wat trof je in dit onderwerp? Welke standpunten heb je uitgeprobeerd? Vind je het zelf een geslaagde opname? En nogmaals: camera, sluitertijd, wel of geen flits enz. kan ik zien in de exifs. Van jou wil ik het waarom horen.
Ritme en structuur is heel markant aanwezig in deze foto. Zowel de pilaren als de betonnen balken dragen daaraan bij. Goed is ook de eenheid van kleur en het vermijden van storende elementen in de achtergrond. Voor de volgende keer graag een opname uit de natuur.
Dushi

07-01-2011 om 03:19 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fideelken met appartementen

Deze foto voldoet helemaal aan de opdracht die je de vorige keer meekreeg. De foto voldoet evenzeer aan de wens om te zorgen voor struktuur en ritmische herhalingen. De herhalingen laten zich zien in de drie geschakelde appartementen. Ritme  is overduidelijk aanwezig middels de grote grijze “balken”. Het is dus een prima foto voor deze serie.
Zoals gebruikelijk probeer ik ook enkele tips te geven. In je korte toelichting praat je slechts over de ISO 100. Maar ik zie tevens een sluitertijd van 1/20ste seconde en een volledig open diafragma van de gebruikte lens. Die laatste twee elementen zullen je niet helpen om een gestoken scherpe foto te maken van een gebouw. En over R&S: ik heb een kleinere uitsnede gemarkeerd waarbij ik wat afwijkende lijnen buiten beeld heb gehouden om alle accent te leggen op de hoofdlijnen. En als laatste een kleine gele markering die je laat zien dat zelfs enkele brievenbussen in aanmerking kunnen komen voor deze serie.
Voor de volgende keer geef ik een wat ruimere opdracht mee : wel buiten, maar geen gebouw.
Dushi





07-01-2011 om 03:12 geschreven door Marsje


04-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ducske met fietsenrek
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In deze serie wordt het mensen niet gemakkelijk gemaakt.  Zou het daardoor komen dat er soms van die verrassend goede en verfrissende opnames tussen zitten?  Deze foto is er zo een. Een doodgewoon fietsenrek. Maar door een weloverwogen standpunt en het weglaten van alle onnodige en vaak storende elementen, levert het fotografisch een aantrekkelijke plaat op. Een prachtige ritmische herhaling van gebogen buizen, ronde haken en zwarte klemmen. Dit alles tegen een mooie ondergrond van een vooral grijzig (keurig ingehouden tonen) wegdek  en sneeuw. Ik had gevraagd om een topper en je bent daar helemaal in geslaagd!
Dit is ook een goed moment om met een duidelijk Proficiat  afscheid te nemen en je met een gerust hart door te sturen naar de volgende reeks Dieptewerking  waar Cijbra je deskundige begeleiding zal geven.
Dushi

04-01-2011 om 00:48 geschreven door Marsje


03-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cato met trapleuning
Een foto waarin de mooie struktuur het eerste is dat opvalt. Door het goed gekozen standpunt loopt de trapleuning fraai naar boven met een aantrekkelijke kijk op een raam daarboven. Het is een goed voorbeeld dat een zorgvuldig gekozen standpunt en compo heel snel een goede foto oplevert. Knap werk. Zoekend naar ritmische herhalingen komt dit vooral terug in de ronde ornamenten van de trapleuning.  
Naast al dit moois een enkele kleine tip. Ik ken de kerk niet echt (staat die niet op het plein bovenaan de steile helling?), maar als je zelf praat over de blauwe steun, dan veronderstel ik dat er iets teveel geel in de foto is geslopen. Van de grijze lucht is slechts een kaal wit vlak overgebleven. Ik laat dit nu niet opnieuw zien,maar kijk zelf maar eens naar het histogram. En tenslotte, maar dat is een arbitraire keuze, heb ik de vertikale lijnen in de foto een beetje meer rechtop gezet.
Ik laat je helemaal vrij in de keuze om voor de volgende keer met een even aantrekkelijke opname te komen.
Dushi





03-01-2011 om 04:19 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ghkamp met fittingen
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is zonder meer een gave foto voor de serie. Je hebt goed gezien dat de fittingen vol ritmische herhalingen zitten. De groepering van het viertal tegen de ondergrond van hete kleedje geeft tevens een duidelijke struktuur aan de foto. Het is een genoegen een foto te zien die weer heel anders is dan alle eerdere opnames.  Creativiteit is ook in de fotografie belangrijk. Dat je met RAW werkt heeft zeker voordelen, met name over de instellingen van de witbalans hoef je je minder zorgen te maken, omdat correcties achteraf heel gemakkelijk zijn.  Het diafragma had in dit geval een tikje dichter mogen zijn, omdat niet alle fittingen even scherp zijn. Als je met statief gewerkt hebt, en dat verdient zeker aanbeveling voor een foto als deze, zou dat geen probleem moeten zijn.
Al met al een heel geslaagde inzending waar ik met plezier naar gekeken heb. Zou het weer het toelaten om voor de volgende keer buiten iets te doen?
Dushi

03-01-2011 om 04:11 geschreven door Marsje


29-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flippie met hekje
Actueel is je foto zeker. En de sneeuw maakt het contrast met de planken beslist groter. In de planken is, zoals je zelf aangeeft, de struktuur goed te zien. Tot zover kan ik helemaal met je meegaan. Maar op andere punten heb ik wel wat bemerkingen. Ik waardeer  ten zeerste je poging om blauwzeem te vermijden, maar het is beslist geen oplossing om te foto dan maar te gaan overbelichten. Het resultaat is, dat in de sneeuw op een randje na, alle doortekening verdwenen is. Ik zal je laten zien wat Lightroom allemaal aangeeft als overbelichte delen waar niets meer mee te beginnen is. Onderbelichte (donkere) delen zijn soms nog wel wat op te halen, maar overbelichting is veel erger: in de witte delen zit geen info en wat er niet is, kan ook niet verbeterd worden. Ik had je overigens bij een eerdere foto al eens gewezen op overbelichting.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien die er positief uitspringt. Iets uit de stad, maar geen hekken of gevels van gebouwen. Het liefst een aantal gelijkaardige  los van elkaar staande objecten, zoals bijv. banken, die bij elkaar in de buurt staan en die je tot een aantrekkelijk geheel componeert. Het is een pittige opdracht die het nodige denkwerk vereist voor de knop definitief ingedrukt kan worden.
Dushi





29-12-2010 om 04:19 geschreven door Marsje


27-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ghkamp met molen
Welkom bij het volgende klasje, Ghkamp. Ik vind het een goed idee om naar iets anders te zoeken om niet twee op elkaar gelijke inzendingen te krijgen. Voor een ritme moet je zoeken naar een opeenvolging, een herhaling van patronen. Dat zit een heel klein beetje in de lange houten palen van de molen, maar daar is het patroon minder regelmatig. Veel duidelijker is dat, en je wijst daar terecht op, bij het hekwerk, al begrijp je dat het hek slechts een klein fragment is van de totale foto en daarom niet het eerste is wat de aandacht trekt. Daar komt nog bij dat het rechter deel  van het hek minder opvalt tegen de eveneens witte achtergrond. Het zijn wat aandachtspuntjes waar je een volgende keer op zou kunnen letten. Desalniettemin is het voor een eerste opname een verdienstelijke foto.
Minder enthousiast ben ik over de kleuren. Ik bedoel niet de fletsheid, want dat komt door het matige licht in de wintermaanden. Maar wel de lichte blauwzweem in de foto, terwijl ik daar onlangs nog iets over geschreven had in de groep. Ik merk aan de inzonden foto´s dat je niet de enige bent die dit over het hoofd gezien heeft. Een beetje jammer is het wel. Bij je technische instellingen heb ik geen bijzondere opmerkingen. Ik ben slechts benieuwd waarom je kiest voor handmatige witbalans.  Dat hoor ik graag van je. Zou je voor een volgende keer binnenshuis willen blijven en een R&S compositie willen maken met voorwerpen die je zelf bij elkaar plaatst? Je mag rustig een statief gebruiken, maar liever geen flits.
Dushi





27-12-2010 om 15:16 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ducske met afsluitingspalen
Hekken en palen zijn favoriete onderwerpen voor deze serie. En terecht, want dikwijls is er een aantrekkelijk ritmische herhaling te zien. Toch was ik een beetje onaangenaam verrast door deze opname, omdat ik net een aantal dagen geleden bij Sennet iets geschreven had over blauwzweem en dan verwacht je niet een foto binnen te krijgen die aan dit euvel lijdt. Ik ga het niet opnieuw uitleggen, maar heb wel de foto bewerkt, zodat je het verschil kunt zien.
De foto laat beslist een ritmische opeenvolging van paaltjes zien, die tegen de sneeuw zeer scherp aftekenen. Wat dat betreft is de sneeuw heel welkom. Zelfs in de ogen waar de draden doorheen lopen is nog een zeker patroon te ontdekken. Dat komt mede door het gunstige lage standpunt dat je hier teecht gekozen hebt.
Nog even naar de technische gegevens. Je hebt het diafragma stevig dichtgeknepen tot f/25. Waarom weet ik niet, want je legt het niet uit in je toelichting. Ik zou dat graag wel willen, want nu weet ik niet of de instellingen toeval zijn of bewust envalt er weinig van te leren. Voor de scherptediepte was het niet echt nodig en je sluitertijd komt daardoor in de gevaarlijke zone.
De volgende opname komt uit de stad. Geen hek of een voorkant van een gebouw,maar meerdere objecten zoals zitbanken in een goed ritmisch en aantrekkelijk geheel geplaatst. Een pittige opdracht die erom vraagt er van alle kanten omheen te lopen en meerdere standpunten uit te proberen. Ik hoop dat het je gaat lukken met een “topper”te komen. En vergeet aub niet de goede toelichting niet.
Dushi





27-12-2010 om 14:59 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!