Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
19-03-2010
Dava met trap
Welkom Dava bij dit klasje vol enthousiastelingen. Wat je
hier in beeld hebt gebracht, lijkt weinig bijzonder, want op veel plaatsen zijn
dit soort trappen te vinden. Juist daaromis het opvallend dat je het zo goed gedaan hebt. Prachtige lijnen die
lichtgebogen door het beeld lopen, pecies goed op ooghoogte, zachte schaduwen
aan de linkerkant en scherper worden naar rechts toe. De technische
instellingen zijn bijna standaard en als je de camera beter leert kennen,
ontdek je daar nog wel wat meer mogelijkheden in. Maar net als de trap: een
treetje tegelijk is de handigste manier om boven te komen.Probeer na dit goede begin voor de volgende
keer iets anders te zoeken dan iets van een gebouw. Het mag binnen of buiten
zijn. Aan jou de keuze.
Dushi
Een heel mooie foto van een takkenconstructie. (de leistenen
heb ik gemist). Omdat de takken velerlei vormen vertonen is in deze opname de
struktuur sterker aanwezig dan een regelmatige ritmische herhaling. De foto is
zeker ook heel mooi door een prachtig spel met het licht. Hier is heel zorgvuldig
een foto gemaakt met ruime kennis van zaken. Flink open diafragma waardoor de
achtergrond heel rustig is. Nauwkeurige lichtmeting, aangevuld met een
noodzakelijke belichtingscorrectie vanwege het grote contrast tussen voor- en
achtergrond.Wie goed rondkijkt en knap
gebruik maakt van de mogelijkheden van de camera, kan zelfs van iets simpels als
enkele takken een mooie foto maken. Ik ben heel benieuwd naar de volgende
inzending, liefst met een wat uitgebreidere toelichting over de gemaakte keuzes.
Dushi
Ik heb een tijdje gekeken naar deze foto. Links behoorlijk
scherp, rechts duidelijk minder. Een sluitertijd van 1/13de seconde
kan ik niet aanbevelen voor een opname uit de losse hand. Ook laat de foto
nogal wat blauwe plekken zien, wat je minder zou verwachten bij een boomstam. Mogelijk
is de foto wat gecropt en heeft de donkerder achtergrond gezorgd voor een
zekere overbelichting in de zijkant van de stam. Ook over de uitsnede tenslotte
heb ik een lichte twijfel. De jaarringen vormen een prachtig motief. En de
zijkant van de stam een schitterende struktuur. Maar als combinatie vind ik het
niet sterker.
Je bent bijna klaar om door te gaan met de volgende lessenreeks, maar ik zou
graag een “spetter”willen zien als afsluitende foto.
Dushi
Als je een hele doos met spoeltjes fotografeert, dan moet
dit wel een goede ritmische herhaling opleveren. Je hebt dit heel goed gezien.
De diverse kleuren zorgen voor genoeg variatie. Ik heb er een andere uitsnede
aan gegeven om het accent nog meer te leggen op het ritme in plaats van een
doosje naaispoeltjes.
Ofschoon de foto voor deze reeks zonder meer geslaagd is, vormt het een
aantrekkelijk object om er eens verder voor jezelf mee te stoeien.Probeer bijvoorbeeld maar eens een lager
standpunt uit waarbij bijna recht tegen de zijkant van de spoeltjes aankijkt.
Je krijgt dan een heel andere foto waarbij de gaatjes in de spoeltjes sterker
in beeld zullen komen. Veel experimenteren met standpunten is een goede manier
om tot verrassende en vaak boeiendefotoÂ’s te komen. Je bent zonder meer op de
goede weg. Als het weer het toelaat, mag de volgende inzending van buiten
komen.
Dushi
Dit is een opname vanuit een zeer opvallend standpunt. Heel
goed om te komen met iets totaal anders dan gebruikelijk. In deze foto is de
ritmische herhaling ondergeschikt, maar een simpele struktuur is zonder meer
aanwezig en verdeelt de foto in meerdere grote vlakken die toch niet saai zijn
omdat de bewolking in de lucht voor de gewenste variatie zorgt. Zelf zou ik
wellicht de bovenste stang iets lager in het vlak hebben geplaatst en ook de
ketting wat schuiner laten lopen voor een mogelijk nog aantrekkelijker
vlakverdeling, maar dat alles doet niets af aan deze creatieve inzending waarin
ook de eenheid van kleur bijdraagt aan een smaakvol geheel.
Dushi
Dit is een foto vol strukturen en herhalingen, en in die zin
dus al een geslaagde inzending. Meer nog valt de foto bij eerste aanblik vooral
op door de mooie kleurencombinatie van grijs en rood. Ik kan er graag naar
kijken, alhoewel er natuurijk bijna altijd wel een klein leerpuntje te vinden
is, maar dat ga ik nu niet doen, want het mooie beeld is sterk genoeg om van te
genieten. Het is heel goed, dat allerlei afleidende zaken afgesneden zijn.Zo blijft de aandacht beterbij het hoofdmotief.
Ook bij een foto als deze kan ik me heel verschillende standpunten indenken,
maar ik neem aan dat je dat ook bekeken hebt, al zeg je er jammer genoeg niets
over. Met 1/20ste seconde en een opening van f/2.8 zit je dicht
tegen de grenzen aan van wat nog kan zonder statief, maar ik ben toch blij dat
je niet geflitst hebt, want de schaduwen zijn zo veel aantrekkelijker. Blijf
uitleggen waarom je een foto op een bepaalde manier gemaakt hebt, want dat is
vooral voor jezelf een goed leerproces van actieve reflectie. Met deze opname
zie ik vol vertrouwen uit naar een volgende, en de keuze is geheel aan jou.
Dushi
Het is fijn om een wederom een leerling bij te krijgen die
de lessen van Cijbra over compositie zo goed gevolgd heeft. Je bent van harte
welkom Gitagerrit in het drukbezette klasje.
Het is een heel goed idee om “klein”te beginnen. Meerdere kleine stapjes vormen
samen straks een grote sprong voorwaats, nietwaar?Een mand zit vanzelf boordevol ritme en
struktuur. Maar je hebt het goed in beeld gebracht, goed beperkt tot een detail
en het schuin gezet om het aantrekkelijker te maken. Dat heb je allemaal goed
gedaan. Slechts een heel klein puntje van aandacht:een sluitertijd van 1/8 seconde is zeer
gewaagd als je het zonder statief gedaan zou hebben. Vergeet tevens niet op het
licht te letten, want ook daar zit je op het uiterste randje van zowel over-
als onderbelichting.
Zet gerust een iets groter stapje, want ik denk dat je dat best kunt.
Dushi
Als ik vraag om een korte uitleg, bedoel ik eigenlijk niet om te
vermelden wat ik gewoon in de exifs kan zien, maar eerder naar het waarom van
de gebruikte instellingen. Hier is het technische verhaal niet zo interessant omdat het geen afwijkende
opname is. Wel had ik bijvoorbeeld graag geweten vanuit welke hoeken je de
kruiwagens allemaal bekeken hebt. Mogelijk zelfs tot op de grond liggend toe,
omdat een heel laag standpunt soms tot leuke verrassingen kan leiden. Maar met
je kleinzoon erbij, zal het wel niet zover gekomen zijn.
Als je dus goed rondkijkt, ga je steeds meer ritmische herhalingen zien en
spontane strukturen. Ik heb op je foto een paar heel kleine aanpassingen
aangebracht. Allereerst horizontaal gespiegeld, omdat dit vaak prettiger is
voor het oog dat gewend is aan een bepaalde leesrichting. Geen must, maar ik
wil het je even laten zien. Als tweede zag ik onder nog een klein randje bruine
stenen in beeld verschijnen. Vermijd kleine “oneffenheden” aan de randen van de
foto. En als derde oogden de tegels wat kaal in vergelijking met de goed
belichte banden.
Ik wil je nogmaals vragen met een zo verrassend mogelijke opname van “onderweg”
te komen.
Dushi
Ook voor jou een welkom in de klas van R&S. Ik ben blij
met je uitleg, want dan begrijp ik beter wat je bedoeling was en dat je niet
toevallig dit hebt uitgekozen. De aandacht wordt inderdaad het eerst gevangen
door het raam zelf, maar al snel merk je dat er achter de ruiten veel meer te
zien is. Wat je met lensvervorming gedaan hebt, valt voor mij niet te zien
zonder het origineel te kennen. Dat je gebruik maakt van een programma als
Photoshop om je foto te verbeteren, is geen enkel probleem zolang er niet een
echt andere foto van gemaakt wordt.
Wat ik een klein beetje jammer vind, is dat het raam net niet recht in beeld
staat. Dat kun je corrigeren met Edit Ã
Transform Ã
Distort. Als je bij de opname recht voor het raam kunt gaan staan, wordt het al
een stuk eenvoudiger. Iets verder weg gaan staan met wat meer tele kan wellicht
leiden tot wat minder vervorming. Probeer dat maar eens een keer uit.
Het lijnenspel achter de ramen maakt de foto zonder meer boeiender. Ik heb nog
gekeken naar een veel kleindere uitsnede, maar kom uiteindelijk toch weer terug
op de door jou gemaakte keuze.
Voor de tweede inzending ben je geheel vrij in de keuze, mits het niet opnieuw
een (deel van) gevel van een gebouw is.
Dushi
Welkom bij de club van R&S. Je eerste inzending is een
goed begin. Strak en stralend zoals je de brugleuning in beeld hebt gebracht.
Mooi is het rood van de leuning tegen de achtergrond. Mooi ook de twee schuine
lijen door het beeld.Als ik nu wat
verder ga, is dat niet om achteraf te zeggen dat de foto eigenlijk niet goed
is, maar om je te wijzen op enkele aandachtspunten waar je mogelijk je voordeel
mee kunt doen.
De eerste opmerking betreft de horizon. Het is bijna niet te zien, omdat de
brug zelf alle aandacht opeist (hetgeen heel goed is), maar de waterlijn op de
achtergrond lijkt links naar beneden te lopen.
De tweede opmerking sluit daar op aan. Als jemet de camera een tikje hoger
standpunt had ingenomen, was de hele waterkant niet in beeld gekomen en daarmee
een rustiger achtergrond.
Als derde, en voor deze keer wil ik me hiertoe beperken, heb je volgens de
exifs gebruik gemaakt van de landschapsmodus, hetgeen hier niet nodig was,
omdat je de brug juist los wil maken van de achtergrond. Meer gebruik van
voorkeur voor sluitertijd, diafragma of volledig manual geeft een betere
controle over het plaatje dat je wil bereiken dan de zogenaamde scenes,
oneerbiedig ook wel eens de pretmodus genoemd. Dit goede begin geeft vertrouwen
voor een minstens zo goede volgende inzending.
Dushi
Haastige spoed
is zelden goed. Dat lijkt hier ook een beetje het geval.Ik begrijp heel goed dat je snel verder wil,
Tuureke, maar soms moet iets gewoon rijpen en dat heeft tijd nodig. Ik wil je
vragen om eens heel goed te kijken naar inzendingen van anderen en daar
proberen je voordeel mee te doen.
Hier laat je
een foto zien met weinig uitleg. Wel veel naaldjes, maar de struktuur is eerder
rommelig dan aantrekkelijk voor het oog. Dat komt door een onrustige verhouding
tussen voor- en achtergrond. Het komt ook door de grote variatie in belichting
van de naaldjes. In plaats van een redelijke groothoekstand, zou ik een opname
als deze eerder benaderen vanuit een zekere telestand. Zelfs met dit open
diafragma komt de achtergrond op sommige plekken te opdringerig in beeld, mede
door het groot aantal takken. Overigens zijn opnames in de vrije natuur belist
niet gemakkelijk voor het onderwerp R&S.
Waarom je een
voorkeur voor de sluitertijd gebruikt hebt, is voor mij minder begrijpelijk. Ik herhaal een advies van de vorige keer: het
je richten op een detail kan helpen gemakkelijker zicht te krijgen op een duidelijke
herhaling of een mooie struktuur.
Dushi
Eerst heb ik gekeken naar de opname en dat kon me zeer
bekoren. Mogelijk een onderdeel van een speeltoestel, maar dat doet
feitelijk
niet terzake. Door de vrij vage achtergrond gaat de aandacht helemaal
uit naar
het grote knooppunt, dat op een sterk punt is neergezet. Dit keer eens
een foto
waar de aandacht minder gaat naar de ritmische herhalingen, doch eerder
naar de
goed gekozen struktuur .
Omdat iedere uitleg helaas ontbreekt, ben ik wat verder gaan kijken in
de
exifs. Ik vermoed dat een Tamron 18-200mm op zijn uiterste stand is
gebruikt
met bewust gekozen (diafragma voorkeur) nagenoeg helemaal open
diafragma. Dat
verklaart de mooie wazige achtergrond. Of de spotmeting hier zinvol was,
kan ik
niet beoordelen, want ik ken het punt van de meting niet, evenmin of de
belichting en witbalans goed ingesteld zijn, al doet de foto een tikje
koel
aan. Maar dat alles valt inmiddels ver buiten het kader van deze serie
lessen.
Ik hoop dat ik na deze uitstekende inzending minder lang hoef te wachten
op een
volgende, ongetwijfeld wederom goede, opname.
Dushi
Dit is de derde achtereenvolgende opname die getuigt van een
goed fotografisch inzicht en en het zeer zorgvuldig omgaan met de technische
mogelijkheden. Het is volkomen overbodig om daar nog allerlei tips aan toe te
voegen. De lepel ligt op een sterk punt en vangt fraai de anders lege
rechterhelft op.Kijkend naar deze
uitstekende foto, heb ik me af zitten vragen: zou ik het ook zo doen? Misschien
zou ik een tweetal kleine variaties aanbrengen. De eerste is een mogelijk hoger
standpunt, waardoor je beter “in” de tanden van de vork kunt kijken. De tweede
variatie is om de schuine lijn van de vorken minder precies diagonaal te laten
lopen en naast delepel ook hier meer gebruik te maken van de gulden regel.
Variaties zijn echter niet noodzakelijk verbeteringen. Het oordeel is aan de
kijker. Een buitenopname is wat mij betrefte en prima idee voor de volgende
keer.
Dushi
Een deel van de opdracht is goed uitgevoerd. Je hebt een
bank gevonden op een vlonder. Die twee elementen geven voldoende mogelijkheden
tot ritmische herhalingen of een boeiende struktuur. Hoe kunnen we dit goede
begin verder uitbouwen tot een aantrekkelijke foto? Allereerst door NIET in
beeld te brengen wat hier niet bij hoort. Dus geen vijver, zelfs niet als er
een vliesje ijs op ligt, geen huizen of een soort riet op de achtergrond. Dat
is de eerste stap.
De tweede stap is rondlopen. Bekijk de bank en de vlonder van allerlei kanten.
Ook de camera omhoog en omlaag bewegen. Net zo lang tot je een aantrekkelijk
standpunt gevonden hebt. Vergeet niet te spelen met het mooie laagstaande licht
dat hier aanwezig is. Op die manier kun je met de goede basisgegevens die je
hier toont, komen tot een foto die net een stapje verder reikt.
Probeer eens van deze aanwijzingengebruik te maken voor je volgende inzending en ik reken daarbij ook op
een goede uitleg van wat je gedaan hebt.
Dushi
Het is een genoegen je weer terug te zien na een wat langere
periode van afwezigheid.Aan de exifs
kan ik zien dat je zonder meer je best hebt gedaan om van voor tot achter alles
scherp te krijgen middels een diafragma van f/22. Dat is een goede keuze. En je
helpt me meteen herinneren, dat ik graag van de cursisten een korte toelichting
ontvang waarom ze deze foto geschikt vinden en waarom er gekozen is voor
gebruikte technische instellingen als ISO, diafragma enz.
Twee zaken vallen direct op: de trap en de witte palen. Beide staan redelijk
recht. Ik ga dit nu niet corrigeren, want dat heb ik al talloze malen gedaan.
Graag helemaal recht of juist helemaal niet. Dat is overigens niet zo
gemakkelijk. Vraag maar als je er niet uitkomt, al is mijn kennis vooral
gestoeld opprogrammaÂ’s als Lightroom en
Photoshop. Het enige zwakke punt in deze foto vind ik dat met name de witte
palen het een nogal druk beeld geven. Je maakt het jezelf een stuk
gemakkelijker als je nog meer op details gaat lettten in plaats van een
overzichtsplaatje.
Na dezegoede foto verwacht ik een
(geheel andere) inzending van dezelfde of misschien nog wel hogere kwaliteit.
Dushi
Niets is zo gemakkelijk voor een docent om zijn leerlingen
in een keurslijf te dwingen. Maar een docent is is meer dan een
kopieeerapparaat en ik heb , maar dat voor mijn seniorentijdperk, bij mijn
studenten creativiteit altijd meer gewaardeerd dan het slaafs uitvoeren van een,
in dat geval meestal half begrepen, opdracht. Je bent dus zelf op pad gegaan,
want ik geef alleen aanwijzingen als ik denk dat een extra zetje kan helpen.
De molen vind ik verrassend in beeld staan. Positief verrassend. Alleen aan de bovenzijde
kan een beetje meer ruimte geen kwaad. Dit opmerkelijke standpunt heeft tevens
een boeiende struktuur opgeleverd. Het ritmische element zit inderdaad met name
in de steunbalken. Ik kan met plezier naar een foto als deze kijken. En dan nu
toch weer een kleine aanwijzing voor de volgende inzending: probeer eens een
ritme te vinden in meerdere losstaande elementen die je buiten gevonden hebt.
Dushi
Het is plezierig lesgeven in een klasje met zoveel goede
leerlingen. Met deze eerste inzending zit je helemaal op het goede spoor. Een
rij nagenoeg dezelfde vrachtwagens levert een prachtig ritme op. Prachtig
schoongewassen na alle sneeuw deze winter staan ze te stralen in het
winterzonnetje. Geen zon op de voorzijde, maar wel een prachtig spel van licht
en schaduw op het asfalt. Het is zonder meer een bijzonder goed begin. Vergeef
me slechts een heel kleine aarzeling. Ik zeg expres “vergeef me” want het zou
me niet verbazen als je het bewust hebt gedaan, maar ik ben een beetje bang dat
de vrachtwagens straks achteruit het beeld uitrollen. Daarom ben ik zo
onbeleefd geweest om ze wat meer recht te zetten. Met deze foto heb je wel de verplichting
op je genomen de volgende keer met iets heel anders, maar even goede inzending
te komen. Ik zie er naar uit.
Dushi
Wanneer je kiest voor een serie van nagenoeg dezelfde
voorwerpen, is het nog maar een kleine stap naar een goed patroon om een
uitermate geschikte foto te krijgen voor deze reeks. Je hebt dat bijzonder goed
gedaan. En laat daarmee zien dat het principe van R&S niet altijd zo
moeilijk is als het ogenschijnlijk toont. De diepzwarte achtergrond leidt
nergens de aandacht af van de rietjes in diverse kleurvariaties. Ik heb slechts
een kleine variant aangebracht op jouw compositie.
Je hebt voor de volle 100% voldaan aan de gegeven opdracht van de vorige
keer.De opdracht blijft hetzelfde, maar
nu niet met voorwerpen die je zelf bijeen brengt, maar zoals je die ergens
onderweg buitenshuis tegenkomt. Dat is wat lastiger, want nu kun je niet gaan
schuiven en moet je echt op zoek gaan naar de beste invalshoek om een en ander
vast te leggen.
Dushi