Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
24-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steiger - Shanty
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Shanty,

Beide onderwerpen heb je hier goed gevat in deze foto, ritme in de balken van de steiger, structuur in de ganse foto, het water, de aanslag op de balken, en op de koop toe goed gekadreerd, een zeer goede foto die deze en voorgaande lessen illustreert.

Groetjes

Tobias

24-09-2006 om 17:08 geschreven door Marsje


31-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorgang - Shanty
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Shanty,

Terug zo een foto met alles erop en eraan voor wat betreft ritme en structuur, dus daar valt niets over te zeggen.
Toch had je hier meer kunnen uithalen bij het maken van de foto. Als eerste zou ik een lager standpunt ingenomen hebben, bij deze foto is het niet echt storend, maar het was beter geweest had je een lager standpunt ingenomen, dit om vogelperspectief te voorkomen.
Dit is zeer belangrijk als je vb. kinderen gaat fotograferen, plaats U op ooghoogte om te voorkomen dat men wanverhoudingen krijgt op de foto, vb een te groot hoofd t.o.v. het lichaam.
Verder had je hier ook zeer goed het diepte effect kunnen verwerken, zonder afbreuk te doen aan de opdracht, door het pad meer in beeld te brengen.
Afgezien dit moet ik U toch proficiat wensen, want je beide foto’s voldoen volkomen aan de opdracht.

Tobias

31-08-2006 om 21:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steiger - Shanty
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Shanty,

Alles zit erin wat het thema betreft, het ritmisch van de steigerbalken, zowel de verticale als schuin geplaatste balken, structuur in alles wat je ziet, de rimpelingen op het water, de zaagsneden op de balken, en de aangroeiïngen onderaan de steigerbalken, ook het ingenomen standpunt om de foto te nemen is goed gekozen, ik kan je alleen maar proficiat wensen met deze opname.

Tobias

31-08-2006 om 21:55 geschreven door Marsje


21-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stro dak - Dirky
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Dirky,

Dit heb je goed gezien in Bokrijk, een schoolvoorbeeld van ritme en structuur, en nog mooi naar voren gebracht. Meer kan ik er niet over zeggen dan je proficiat te wensen met beide foto’s, deze opdracht heeft geen geheimen meer voor U, dus stuur ik U door naar de volgende opdracht “Diepte” wat voor U ook geen problemen mag opleveren.

Groetjes

Tobias.

21-08-2006 om 21:21 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heirbaan - Dirky
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Dirky,

Over ritme en structuur gesproken, het zit beide in overvloed in de foto, daar kan men niet naast kijken. Hier laat je duidelijk zien dat je dit onderwerp wel degelijk onder de knie hebt.
Deze foto had je echter kunnen combineren met de opdracht diepte, maar hiervoor had je een lager standpunt moeten innemen, want thans heb je wat men noemt een vogelperspectief.
Maar de foto voldoet 100% aan de opdracht, en daar gaat het hem hier toch.

Groetjes

Tobias

21-08-2006 om 21:20 geschreven door Marsje


13-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paatjes als golfbreker - Shanty
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom Shanty bij de lessen ritme en structuur, je eerste foto is al van de eerste keer goed raak.
Ritme in de palen en structuur in de palen en het water, en op de koop toe goed gekadreerd.
Alhoewel dit thema niet zo eenvoudig is om beide in een opname te vatten ben je er toch in geslaagd dit te doen.
Proficiat met deze opname

Groetjes

Tobias

13-08-2006 om 21:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ladder aan kade - Mare
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Mare,

Terug zo een foto waar niets op aan te merken valt, ritme in de ladder en de schaduw, alhoewel minder uitgesproken, maar structuur is er voldoende te vinden in de eiken balk en kademuren welke beide begroeit zijn met algen.
Op de koop toe nog goed gekadreerd ook, je hebt je vorige lessen goed toegepast in beide foto’s.
Gezien je dit thema goed onder de knie hebt mag je van mij doorgaan naar de volgende lessen “Diepte” welke voor U ook geen problemen mag geven.
Proficiat.

Groetjes

Tobias

13-08-2006 om 21:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atletiek piste - Mare
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Mare,

Hier valt nu eens niets op aan te merken, ritme naar wens, de lijnen op de piste, de afsluitingspaaltjes rechts, en de verlichtingspalen links geven allemaal een ritmisch effect in de foto. Buiten dat heb je nog een goed diepte effect bekomen ook door het standpunt dat je ingenomen hebt bij het maken van de foto. Proficiat met deze opname.

Groetjes

Tobias

13-08-2006 om 21:05 geschreven door Marsje


08-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mossen - Blikoogje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Blikoogje,

Bij deze foto heb je beide goed gecombineerd, ritme in de takken , en structuur is de mossen.
Door de mossen op het sterk punt te gaan leggen is dit een aandachtstrekker geworden, en gaat men verder de foto in zijn geheel gaan bekijken.
Zeer goed gedaan, van mij mag je een stapje verder zetten en overstappen naar het thema “Diepte”

Groetjes

Tobias

08-08-2006 om 21:49 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blad - Blikoogje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Blikoogje,

Hier heb je nadruk duidelijk op structuur gelegd van de bladeren, met goed resultaat. Door een bepaalde keuze van het diafragma heb je de dieptescherpte weten te beperken tot die enkele bladeren, en verkrijg je een wazige achtergrond, waardoor het eigenlijk object goed loskomt van het geheel. Verder heb je het uiteinde van de tak op een sterk punt weten te leggen, waardoor men automatisch met de ogen de ganse tak gaat bekijken. Proficiat, je heb de les goed geleerd.

Groetjes

Tobias

08-08-2006 om 21:47 geschreven door Marsje


01-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zitje - Mare
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Mare,

Wel een speciale foto die volledig voldoet aan de opdracht ritme en structuur, en op de koop toe zeer goed gekadreerd. Hierbij kan ik U alleen maar proficiat wensen, je hebt dat zeer goed gezien.

Groetjes

Tobias

01-08-2006 om 13:53 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parasol - Mare
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Mare,

Een eenvoudige foto die zeer mooi oogt, en waarbij de opdracht ritme zeer goed geslaagd is. Daarvoor moet ik U proficiat wensen. Om toch een opmerking te geven heb ik het kadreren even verbeterd, zodat de stok van de parasol juist op de linkse sterke lijn komt te liggen. Een kleinigheid, maar het veranderd toch wat, de schuine dwarslatten lopen nu min of meer van het centrum van de parasol naar de twee bovenste hoeken van de foto, er ze juist opleggen kon ik niet meer. Hierdoor bekom je een bepaald indeling op de foto die beter overkomt, en het oog gaat van het steunpunt naar de beide hoeken van de foto, en zo verder naar beneden.

Groetjes

Tobias

01-08-2006 om 13:52 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schelpen - Blikoogje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Blikoogje,

Terug is de foto goed voor de opdracht, maar hier de veelheid mis ik ergens een blikvanger, waardoor men verloren loopt in de foto en uiteindelijk zal denken, ja het zijn schelpen.

Ik heb er een aantal weggesneden, en mijn aandacht gevestigd op die ene schelp met die ritmische puntjes erop, en deze op een sterk punt gelegd, waardoor de foto toch enigszins een inhoud krijgt.

Dus probeer bij deze moeilijke opdracht steeds een aandachtpunt te vinden, welke je op een van de sterke punten legt waardoor onze aandacht onmiddellijk ernaar getrokken wordt, en op die manier ons oog automatisch de ganse foto gaat aflopen.

Groetjes

Tobias

01-08-2006 om 13:51 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ketting - Blikoogje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Blikoogje,

De foto voldoet zeker en vast aan de opdracht ritme en structuur, beide zijn goed aanwezig, daarvoor moet ik U proficiat wensen.
Buiten het zuiver maken van een foto voor de opdracht, is het toch wel belangrijk deze ook zo op te bouwen dat het nog mooi is, en hier bedoel ik niet dat de foto op zichzelf niet mooi is, maar het oogt een beetje ouderwets, waar alles goed in het midden van de prent moest staan.
In bijgewerkte foto 1 heb ik even het raster erbij gehaald en de ketting op het bovenste sterke punt gelegd. Hier merk je dat er teveel voorgrond op de foto staat, waardoor deze een beetje onnatuurlijk overkomt.
Op bijgewerkte foto 2 heb ik de ketting op het onderste sterke punt gelegd, en de opgaande ketting op de rechtse sterke lijn. Dit geeft een volledig andere foto, waarbij men zich reeds gaat afvragen vanwaar kont die ketting bovenaan, dus men kan een beetje gaan fantaseren, waardoor de foto boeiender wordt.

Groetjes

Tobias.

01-08-2006 om 13:49 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!