Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel van de Woestijne

    Karel van de Woestijne in De Standaard der Letteren

    karel 3.gif.1

     

    Aan je jonge jaren hou je een aantal favorieten of idolen over van wie je zegt: hier moeten ze afblijven.

    In de sport is dat voor mij Rik van Looy; in de poëzie onder meer Karel van de Woestijne.

    Vandaag verschijnt in De Standaard een interview met Hans Vandevoorde die over mijn 'leermeester' een doctoraat heeft gemaakt en nu meent dat hij het licht of alleszins een nieuw licht heeft gezien.

    Hij bestaat het om een toonbeeld van decadent symbolisme
    'een vitalist'  te noemen.
    Vitalisme staat voor levenskracht, optimisme, energie. Om die reden wordt de term gebruikt voor Hendrik Marsman en Wies Moens.
    Van de Woestijne was een zinnelijke, aardse mens dat zeker maar getuigt zijn werk van hoger genoemde eigenschappen?
    Het zeer terecht om zijn veelzeggende eenvoud door Vandevoorde geprezen gedicht 'Gij draagt een schoone vlechte haar' uit 'De gulden schaduw' van 1910 bevat in het midden regels als:
     
    ' Het is een trage dag voor-waar
    van weiflen en van weenen.
    Het is een lengende avond van
     mis-troosten en mis-prijzen.'  
     
    In de bundel 'Het berg-meer' uit 1928 - dus helemaal aan het einde van zijn leven - staan 2 uitgesproken erotische gedichten:
    'Zouden we geen glaasken mogen drinken' en 'De meiskens uit de taveernen'.
    Maar de kernregels luiden: '
    Wij hebben walg om ons te troosten'  
    en '
     We ontwaken  aan hare zijde
    met den houten mond van de spijt'.
    Is dit vitalisme?
    Vandevoorde noemt de dichter 'overbewust', maar waarin verschilt de inhoud van deze term van het decadentisme en fin de siècle-levensgevoel die Karel van de Woestijne traditioneel worden toegeschreven? 
    'Overbewust' betekent in de psychologie dat men gebukt gaat onder het gewicht van de reflectie, onder zwaarmoedige tobberij - in het geval van KvdW zonder twijfel een erfenis van zijn vader die liever pater was geworden en zich vaak dagenlang opsloot.
    Toen hij in Sint-Martens-Latem verbleef met zijn broer Gustave, de beroemde schilder, en andere kunstenaars zoals Valerius de Saedeleer, trok hun gezelschap geregeld naar café 'bij Maebe's' - dat nog altijd bestaat geloof ik, alleszins het gebouw - en op een van hun nachtelijke terugtochten viel Karel in een gracht en bleef daar liggen. Zijn broer kreeg te horen: 'Laat me liggen, ik heb geen zin meer.' Ook al zijn het de woorden van een zatterik, de grondtoon van levensmoeheid spreekt uit tal van zijn verzen. Nu zijn er wel meer 'vitalisten' die zich van kant hebben gemaakt - denk aan Hemingway en andere die  'kort en hartstochtelijk' wensten te leven.
    De doodsdrift en de levensdrift zijn sterker verwant dan men meestal aanneemt en het ene kan plots omslaan in het andere.
    Maar bij Van de Woestijne gaat het om een constante somberheid, een zwaar op de hand zijn, een soort gebrek aan talent voor het dagelijks leven en vooral voor lichtvoetigheid en vrolijkheid.
     
    Nieuw onderzoek behoort nieuwe accenten te leggen, ongetwijfeld, maar als men de essentie gaat vervalsen en een door en door zwaarmoedige, voor uitbundigheid ongeschikte dichter 'vitalistisch' gaat noemen, dan zet men de lezers op het verkeerde been. Trouwens, waarom zou decadentisme opeens niet meer modern en actueel zijn? Als Kurt Cobain, Amy Whitehouse en andere decadente sterren/sterretjes de geesten van oud en jong blijven beroeren,  waarom dan niet een dichter van Europees niveau?

    Kan men van om het even welk gevoel ooit zeggen dat het uit de mode is: of de emotie nu rozig dan wel zwart uitvalt, het blijft des mensen.

    25-01-2008 om 16:41 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    zeegezichten

     

    dag na dag is ze een ander,

    zichzelf getrouw – Pessoa schreef het:

    dit is je droom, boven je lichaam

    zweven en tinteling zijn

    in eigen bloed en vezels

     

    likken aan de kust van een vreemde

    en vertrouwde mond, een land

    omarmen, loslaten, omgeven

    zoals bomen een weide,

    een weide een boom

     

    dag na dag grenzen verleggen

    en een grenspaal slaan: tot hier

    en verder, nooit ver genoeg,

    nooit zo nabij dat je meetrilt

    met kern en wezen

     

    gezichten vertonen volgens

    de gril van het licht, glanzen

    in het duister wanneer alle

    vuren zijn gedoofd

     

    dagelijks zal ze veranderen,

    spreken met splijtende tong

    en niemand zo hopeloos in eigen

    wieren en walging verward als

    wie een zee niet gelooft

    24-01-2008 om 19:12 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.examen

    weer dat proefwerk

     

    weer moest je weg uit

    de herhaling van beelden:

    je ontwaakte in een sprong

     

    de stad was een dorp, het dorp

    verstedelijkt, de zon maakte

    houtsneden van straat en kade

     

    meisjes hadden bruine, halfblote

    borsten, deden hautain alsof

    ze meisjes waren – de mooiste

    hinkelde over keien en duivendrek

     

    de professor kwam mee naar

    het terras in de binnenhaven, zwierde

    een wierookvat: zij geloofden

    hem niet – hij verdween,

    een zwarte spin met alpino,

    keerde terug, bracht een boekentas

    mee van gebarsten leder

     

    jij had gespiekt, een vondst

    van eigen vinding stond

    op een pakje Gauloises

    al rookte je nog niet

     

    je ging roeien in een wasteil,

    beide voeten een speer in het water

    de steiger bij de monding was leeg,

    obers droegen witte doeken

    over de prothese van een arm

     

    terug op het terras hingen

    blonde haren voor een gezicht

    een theatergordijn schoof open

    voor een minzame spotlach

    22-01-2008 om 15:54 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lama sabachtani

    lama

     

    dit is geen winter

    regen en wind

    lauw in januari

     

    drassig de aarde, het bos

    slaat ons met takken

    van zijn paden, het huis

    blijft donker, een hol

    boven de grond

     

    we roepen de plagen

    over ons af, geselen

    onze grauwe huid met

    windstoot en regen

     

    leg stapels aan, brand

    offerdieren, bid de goden

    van het licht:

    lama sabachtani

     

    het veld is een vijver

    een delta van sloten

    maar geen paling,

    geen stekelbaars

    waar straks de wortels

    van het koren zuigen

    duizenden monden

    aan één lege borst

     

    alleen een sniffende rat,

    ook de wormen verlieten

    hun gaten – we hebben

    hemel en aarde uitgerookt

    als een roversnest, lopen

    de seizoenen uit als

    onveilige huizen

     

    dit is geen winter meer,

    regen en wind in lauw

    januari, de woning

    in duisternis alsof

    het einde begint

     

    we roepen de plagen

    over ons af

    22-01-2008 om 14:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dikhuid

    dikhuid

    - voor Erik, Norbert en de jongedames -

     

    olifanten, noem ze geen

    dikhuid: ze rouwen als wezen,

    geven de schedel van een vader

    door als een erfdeel, een ark

    des verbonds

     

    jaar na jaar ruist de savanne

    alsof uit de hoogste baobab

    een muezzin ze riep

     

    noem ze geen dikhuid,

    ze rouwen als een moeder

    na de maaltijd van gieren,

    termieten naderen zij

    als genodigd aan een tafel

    van afwezigheid

     

    jaar na jaar alsof een priester

    ze samen riep en boven het gras

    staan de hoofden

    in bedaarde levitatie

     

    uit de zindering van zand,

    bloedrode zon steekt

    de tromp, loeit gebeden

    naar de damp van een bron,

    een einder verdwenen

    in  heiigheid

     

    een toren van smeken

    een teken van verwijt

     

    noem ze geen dikhuid

    geen blinde weemoed

    kan zo rouwen

    20-01-2008 om 12:49 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hybris

    hybris

    - de mens is een god in zijn dromen, een bedelaar wanneer hij denkt. Hölderlin -

     

     

    bij wijle moet je wel

    genoegen nemen met deze woorden

    deze gunst

    uit de gaarkeuken van de goden

    de broodkorf van een schone

    een zedig geklede

    die doet aan goede werken

    en wie let er op het trekje

    om haar wipneus

    het merkteken van de walg?

     

    je hebt een balg

    en die wil vreten

    je bent een naamloze

    die genoemd wil zijn

     

    dit is het kwaad

    dat aan ons door onszelf geschiedt

    deze schrei en schreeuw om geschiedenis

    wie van ons houdt

    moet ons onthouden

    bewaren in een vitrinekast

    op het sterk water van de rouw

    of sterker nog onder het keldergewelf

    waar vorsten rusten met gevouwen handen

    en honden en globes aan hun laars

     

    met minder dan een kaars

    van getrouwen die devoot prevelen

    ten eeuwigen dage

    nemen we geen genoegen

    minder dan een naam

    van een hemellichaam of maanzee

    is voor ons missen en ontberen niet genoeg

    19-01-2008 om 13:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schattenjacht
    treasures in the dirt, dirty treasures?

    Bij De Standaard van donderdag 17 januari zit een luxueuze folder met als ondertitel 'De jacht op de truffel'. Het is reclame  van Landrover.
    We zien mooie foto's van een  jeep die zoeft langs een moerassig landschap, door een bos gehuld in ochtendnevel: de natuur moet je exploreren in een Landrover.
    De associatie is duidelijk: truffels zijn net als kaviaar delicatessen weggelegd voor de succesrijken onder ons.
    Geen probleem: we gunnen de happy few hun culinaire exclusiviteiten. Lastiger om te aanvaarden is het oneigenlijk gebruik van terreinwagens als statussymbool.
    Waarom dulden we SUV's en 4x4's in onze agglomeraties?
    Als roken gebrandmerkt wordt als anti-sociaal gedrag en meer en meer geweerd wordt uit het openbaar leven, moet dit dan niet ook gelden voor sterk vervuilende wagens?
    Een recent bericht leert ons dat steeds meer longkankers optreden bij niet-rokers en patiënten zonder een voorgeschiedenis van passief roken: de oorzaken moeten in het milieu worden gezocht.
    Is in het verkeer de vrijheid en luxe van de enkeling dan geen aanslag op de vrijheid en gezondheid van een meerderheid?
    De verkopers en bezitters van Landrover (de prijs gaat van  31 500 euro tot  99 500 euro) zullen deze vragen wegwuiven als uitingen van afgunst.
    Dat is de gemakkelijkste taktiek: lage motieven toeschrijven aan een tegenstander. Er zijn de objectieve feiten: de keuze voor een vervuilende wagen die niet aan een noodzaak beantwoordt, is een daad van agressie.
    (En dan heb ik het nog niet over de rijstijl van de meeste chauffeurs - niet allemaal - van een 4x4.)
    Als de sigaret mag verboden worden in de horeca, dan mag de terreinwagen verboden worden in onze binnensteden en dorpskernen.
    Lucht is lucht en longen zijn longen, om het even in welke ruimte men zich bevindt.
    Of moeten we alweer vaststellen dat de commercie voorrang heeft op de 'schone' principes?

    17-01-2008 om 10:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.boomgedicht

     

    sta op je strepen, een boomgedicht

     

    leg je twijfel af, trek strepen

    in het zand: tot hier, bekende,

    kom niet verder, vreemdeling

     

    een mens is een mens, een boom

    een stamboom met wortels en spillen

    van duizenden eeuwen: ja, wij

    mensen vertonen dierlijke streken,

    niet zo sierlijk als de dieren

     

    laten we ons gedragen

    bij de beesten af: voortaan

    vlooien we elkaar, braken voedsel

    in een krijsende keel

     

    we sluiten de rangen, openen

    de kring: zo lopen onze strepen,

    stippellijnen in het zand,

    geen ‘rabbit proof fence’

     

    we heffen de hand

    om uit te delen, slaan harde noten

    op hardere stenen stuk en paren,

    bespelen onze lieve lust

    als een betoverend instrument

     

    trek hier je strepen: kom niet

    verder, bekende, dan grommend

    van genot; treed in de kring, vreemdeling,

    we likken je wonden schoon

     

    zie ons bij vallende avond, gezeten

    als donkere vruchten in één boom,

    als dotten van vogels die niet hoeven

    te vliegen: geen enkele vlucht

    overtreft onze droom

     

    we delen onze strepen

    met vreemde en bekende

    in een boom die ons even

    van de aarde verheft

    16-01-2008 om 11:32 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bulgaarse kinderen

    Abandoned Children

     

    Vaak wordt de pers de vierde macht genoemd in een democratie. Wat dit in concreto kan betekenen, werd maandag even voor middernacht gedemonstreerd door de Britse documentaire over de kinderen van  een opvangtehuis in het Bulgaarse Mogilino.

    Volgens  de aankondiging  op de tv-bladzijden van De Standaard werden de directrice en haar assistent achteraf geschorst door de Bulgaarse regering.

    We zagen beelden die ongewild deden denken aan de Naziconcentratiekampen, de resultaten van de 'behandeling' waren in elk geval dezelfde: kinderen stierven door ontbering, de overlevenden zien er uit als skeletten.

    Een cynische bevlieging zei in mijn hoofd: dan waren die gaskamers met hun vrijwel onmiddellijke dood nog heel humaan.

    Mochten het ganzen zijn geweest dan stond Gaia nu al op straat om luidkeels te protesteren tegen de manier waarop deze kinderen werden gevoed.

    Waren deze directrice en haar personeel monsters te vergelijken met de kampbeulen?

    Het monsterlijke in heel dit schandaal is de onverschilligheid: het maakte deze vrouwen (op 1 uitzondering na) en hun superieuren geen ene moer uit wat het lijden van hun slachtoffertjes inhield.

    De documentaire bevestigt mijn overtuiging dat het kwade meestal niet gebeurt omdat er zoveel kwaadaardige mensen rondlopen. De verdorvenheid kan haar slag slaan omdat zoveel meer mensen wegkijken of onbewogen toeschouwers  blijven.

    Dit was zo met Hitler en Stalin, begin de jaren 1990 in Bosnië, in 1994 in Rwanda, dit is al meer dan 10 jaren zo in Oost-Congo. Het geldt voor Darfour en vul zelf maar de namen aan.

    Kon Dutroux uitgroeien tot het monster dat hij geworden is zonder dit wegkijken, deze onverschilligheid van  onze engelbewaarders van gerecht en politie en hun controlerende politici?

    En wat is onze houding?

    Dostojefski schreef: 'We zijn schuldig aan alles jegens allen.' Dit schuldbesef is een variant op het christelijke zondebesef dat de overgevoelige schrijver heeft gecultiveerd, en het is zonder meer verpletterend en dus onleefbaar.

    Beter leefbaar en werkbaar is het concept van medeverantwoordelijkheid: we dragen niet alle verantwoordelijkheid op onze schouders maar toch ons deeltje - de ene keer al wat groter dan een andere keer.

    In het geval van dit Bulgaarse opvangtehuis gaat het om feiten binnen de EU, kortom binnen ons eigen democratisch systeem.

    Onze eigen politici hebben hier direct of indirect iets over te zeggen en wij als vrije burgers kunnen hen aansporen om iets te ondernemen.

    De journaliste en haar collega's van het zo vaak imponerende Channel 4 hebben hun plicht gedaan en meer dan hun plicht: we zagen een engagement, een nauwelijks onder controle gehouden woede en droefheid zoals je die enkel van heiligen verwacht.

    Blijkbaar kan deze wereld niet zonder dit soort pioniers: individuen die met enige helfdhaftigheid vooroplopen, niet met de bajonet, maar met de kracht van het woord of het beeld.

    En dat beeld ontploft dan even voor middernacht als een handgranaat in je huiskamer.

    Je hebt een inslaapmiddel nodig om de nacht in te glijden, een warm lichaam aan je zijde.

    Warmte, daar gaat het om: onverschilligheid is de ijstijd van de ziel.

    Nogmaals verwijs ik naar het korte dialoogje uit een schoolagenda van het katholiek onderwijs:

    'Oosterse leerling: Meester, hoe komt het dat het kwade altijd wint in deze wereld?

    Oosterse wijze: Omdat de goeden zo weinig doen.'

    Men hoeft geen Atlascomplex te hebben of navolger van  Christus te zijn om 'iets' te doen: alleen de onverschillige kijkt onbewogen toe en onderneemt helemaal niets, wat alleszins minder is dan het geringste gebaar van medeleven.

    'Wat gij aan de minsten van de mijnen hebt gedaan, hebt gij aan mijzelf gedaan,' zei een groot profeet. Hij schreef in het zand. Hebben wind en water zijn woorden uitgewist?

    15-01-2008 om 10:51 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tobback versus D'hondt
    Bruno Tobback versus Greta D'hondt
     
    Wie in het gekissebis in De Morgen tussen Greta D'hondt en Bruno Tobback de waarheid weergeeft is niet te achterhalen: er bestaat geen notule die bewijst dat Tobback zou gezegd hebben dat iedereen tot zijn 70ste zal moeten werken.
    Wat daarentegen wel controleerbaar  op papier staat, is deze uitspraak van Tobback in het ledenblad van het ACOD, de bevriende vakbond:
    'De meeste gepensioneerden beschikken nog over te veel energie om de hele dag in hun zetel te blijven zitten.'
    Hieruit kon je niet anders dan twee conclusies trekken.
    Volgens de krasse veertiger heeft men pas recht op een pensioen als men tot niets anders meer in staat is dan de hele dag in een zetel zitten.
    Ten tweede heeft de zoon van de Leuvense keizer geen weet van het vrijwilligerswerk dat door zovele gepensioneerden wordt verricht: in de mantelzorg, in sport- en cultuurverenigingen, in sociale organisaties etc
    De jonge Tobback lijkt me een typische vertegenwoordiger van een generatie die een Blitzcarrière heeft gemaakt en er dan maar vanuit gaat dat iedereen even veel kansen krijgt en van de natuur even veel heeft mee gekregen.
    Hij hanteert een LSP (Leading Success People)-beeld van de medemens, vergelijkbaar met 'de hardwerkende Vlaming' van Bart Somers.
    Hoe dit concept te verzoenen is met de socialistische solidariteit, daar is om met Karel de Gucht te spreken mijn verstand te klein voor.
     
     

    15-01-2008 om 09:37 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samson en Gert

    Gert en Samson

     

    In de catacomben van Nooitgedacht was gisteren Gert Verhulst aan de beurt. Ik kan het niet laten  even stil te staan bij zijn verzuchting: 'Er moet toch iets zijn na onze dood anders heeft ons bestaan geen enkele zin.'

    Mij is het een raadsel waarom mensen niet voldoende reden vinden om een 'zinvol' leven te leiden in het leven zelf, in hun ervaring van zichzelf, de natuur en de medemens. Waarom heb je de wensdroom van een nabestaan in de eeuwigheid nodig om bepaalde keuzes te maken: wie geen vervulling vindt in de daad zelf en de zichtbare gevolgen, zal ze vergeefs zoeken in een gedroomde doelstelling. Tenzij de wensdroom op zichzelf al volstaat: terugkeren in een ander organisme, meestralen in de stralende nabijheid van een goddelijk wezen, 70 ongerepte maagden - het zijn allemaal verrukkelijke fantasieën en als je leven hier eentonig of deprimerend is dan haal je uit deze droombeelden inderdaad enige troost. In wezen staat het iedereen vrij om te dromen wat hij of zij verkiest.

     

    Iets anders houdt mij meer bezig: het commerciële succes van Samson en Gert en hun Studio 100. Gert Verhult heeft het zelf al heel terecht opgeworpen, met name in Nachtwacht : 'Waarom verwijt men ons dat wij kinderen exploiteren en heeft men dit nooit gedaan met Walt Disney?'

    De kritiek  zal ongetwijfeld met afgunst en typisch Vlaamse bekrompenheid hebben te maken:  iedereen wordt weggemaaid die zijn kop eventjes boven het gras uitsteekt.

    Niettemin is er een nieuw fenomeen opgedoken vergeleken bij onze jeugd in de jaren 1950 en ’60. Wij zagen de Disneyfilms in de bioscoop of later op tv maar werden niet bekoord door allerlei Disneygadgets.

    De merchandising is een verschijnsel van de laatste 20, 25 jaar en wanneer ze gericht is op volwassen consumenten lijkt er niets aan de hand als we even vergeten hoe vaak mensen in de problemen komen  door te kopen op krediet: de veronderstelde wijsheid en zelfbeheersing zijn ook bij volwassenen in vele gevallen ver te zoeken.

    Maar als de verborgen of duidelijk zichtbare verleiding het gemunt heeft op kinderen dan staan we toch voor een morele afweging om twee redenen: via de kinderen worden de ouders bewerkt, ook de ouders met een bescheiden inkomen; en op het niveau van de kinderen zelf zien we een mechanisme van uitsluiting net als in het geval van de merkkledij.

    Afhankelijk van de mode hoort een kind zonder pennenzak of boekentas van Samson of Pocahontas er niet bij: het wordt bekeken als een minderwaardig schepsel, een loser.

    De psychologische gevolgen kunnen ernstig zijn: een kind dat zich uitgesloten voelt, kan daar een trauma aan overhouden en zal dikwijls minder presteren op school en voor de rest van het leven littekens in zich dragen.

    Mocht deze commercialisering een seksuele inhoud hebben dan zouden we spreken van pedofilie en onze verontwaardiging zou leiden tot een heftige afwijzing en veroordeling.

    Nu gaat het enkel om handel drijven en dan moet alles kunnen: kinderen moeten een eigen rekening kunnen openen, moeten inspraak krijgen thuis, op school etc

    Het bovenstaande klinkt zeer moraliserend maar ik voel mij er dan ook bijzonder ongemakkelijk bij:

    waarom gedragen we ons zo toegeeflijk tegenover commerciële verleidingen?

    Om te beginnen heeft het met een introductie in de cultuur van hebzucht te maken: ik ben niet wie ik ben maar ik ben wat ik heb. Zo installeert men reeds op heel jonge leeftijd een waardenpatroon: het ultieme doel in het leven is zoveel mogelijk bezit te verwerven en zich door dat bezit van de anderen te onderscheiden, niet door gewoon anders te zijn maar door de anderen te overtreffen. Ten tweede ontstaat de gewoonte om iedereen te stigmatiseren op basis van uiterlijkheden: jij bent o.k. want jij draagt de geschikte kledij of jij bezit het juiste voorwerp, en die andere is niet o.k. want die loopt er anders, goedkoper en dus minderwaardig bij.

     

    Een van de grootste paradoxen van onze tijd is de vaststelling dat de opmerkelijke sprong voorwaarts inzake welvaart sedert de jaren 1960 niet geleid heeft tot een even sterke toename in het ‘welbevinden’ of het welzijn: onze burgers zitten vandaag niet beter in hun vel dan 50 jaar geleden.

    Zou dit niet afgezien van de ontoereikendheid van elke levensvorm – de inherente onbevredigbaarheid van het menselijk verlangen – het gevolg kunnen zijn juist van die eenzijdige nadruk op welvaart, op toegenomen bezitsverwerving en consumptie?

    De ouderwetse dichter Prosper van Langendonck schreef in zijn eertijds beroemde gedicht ‘En verre tochten gaan en zullen gaan’ dit vers:

    ‘vervulden wens baart nieuwen wens en ’t kan niet stille staan’.

    De meeste dingen die wel voldoening schenken zijn in principe gratis: liefde en vriendschap, de schoonheid van de natuur, het plezier van het sportieve bewegen, de zelfexpressie in kunst en andere creatieve bezigheden, het uitvoeren van rituelen in de ervaring van gemeenschappelijkheid.

    Dit is geen pleidooi tegen de economie: zonder economie vallen alle zogenaamd  ‘hogere’ levensvormen in duigen. Wel gaat het erom kinderen van jongs af aan te leren kiezen: meer is niet altijd meer, integendeel: net zoals in de kunst is minder vaak meer – meer intensiteit, meer verrassing en voldoening. De gewoonte slijt alles af, wat als vanzelfsprekend wordt ervaren verliest zijn wonder en verwondering: wie staat er nog bij stil dat het een dagelijks mirakel is dat Bach en Brel onze huiskamer binnen komen alsof ze in leven zijn en  dat allemaal via wat koperdraad?

    Ben je even blij met je honderdste cd als met je eerste? Tintelt je buik even intens bij de duizendste kus als bij de allereerste? Het duurbare is schaars omdat ons vermogen tot intensiteit nu eenmaal beperkt is: we kunnen geen 100 boezemvrienden hebben en evenmin smoorverliefd zijn op 1 000 partners tegelijk.

    Toch is het precies dit vermogen tot intensiteit dat onze waarde bepaalt: hoe innig kun je genieten van een bloem in de tuin, van bloeiend onkruid in het veld, van het licht op een kanaal of vijver?

    Vandaar mijn onbehagen bij Gert en Samson en hun buitenlandse collega’s zoals Walt Disney: brengen zij onze kinderen de verwondering bij, het gevoel iets unieks mee te maken – of bereiden zij de afstomping voor, de zure houding van nooit genoeg?

    Een verstandige opvoeder zal hierin een keuze maken: leve de sprookjes die de verbeelding prikkelen, weg met de gadgets die kinderen misvormen tot hebzuchtige monstertjes.

     

    13-01-2008 om 11:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.model

    model

     

    een week later

    na de eenmalige vermalende nacht

    van haar vergeefse graaien en blaten

    alsof zijn ding een dreglijn was

    en zij een beven in het water

    dat smeekte om leven

     

    nagerekend, zeven nachten later

    kwam ze poseren

    en zelfs dat liep mis

    de camera blokkeerde

    hij stommelde met het spotlicht

    eenmaal schroeide hij zijn hand

    aan haar vorstelijke borsten

    die schommelden

    als een ouderwetse weegschaal

     

    wat wogen ze af: dit gestuntel

    van een bijna bejaarde beginneling

    tegen de studio in Brussel

    waar ze naakt moest spartelen

    tussen twee levensechte jonge tijgers

    die haar likten en ladders trokken

    in haar zijden huid

     

    haar school was uit

    hij kwam ze tonen

    het tweetal beelden

    waarop ze niet werd platgedrukt

    hij stond daar in de deur

    verpletterd door schaamte

    en zij leek dankbaar zowaar verrukt

     

    een jaar later

    in de Gentse Cirque Central

    vliegt ze in zijn armen

    haar Brusselse vrienden volgen een bal

    aan een verre biljarttafel -

    weer die ogen van een prooi

    vergroot door drugs of doodgewoon

    opgesmukt door verrassing:

    waarom hebben we die fles

    toen niet ontkurkt?

    12-01-2008 om 14:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Palestina

    Palestina, het beroofde land

     

    Mozes bleef op de heuvel staan,

    Aron moest het doen, de engel

    met bazuingeschal: muren

    slopen rond Jericho

     

    de stamvader kwam uit

    een tweestromenland,

    had gehoord van een

    tweestemmenland, twee

    bloedstromen van oog

    bij oog en tand bij tand

     

    elke rover voelt zich

    uitverkoren, schrijft

    een grondwet zonder grond

    terwijl de herders aan de rand

    op hun heuvel staan en geen

    schaap het andere wil stropen

     

    o rivier van mijn Jordaan,

    stroom, armzalig beekje

    door het tweeogenland

     

    wie bewaakt de grenspost

    van het grenzeloze, de wadi

    zonder water waardoor

    melaatsen strompelen

    met lege oogkas

     

    op een kale heuvel bleef

    Mozes staan, ver van muur

    en tempel – zeker, hij zag

    de koepels van goud

    zacht als vrouwenborsten

    in de rode avond

     

    alles in tweevoud en elk

    een volte op zichzelf

    de bijl lag nog aan de

    wortel, geen boom

    werd gespleten in zijn kern

    11-01-2008 om 13:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ne te fâches pas

     ne te fâches pas quand tu pars. Fanny Ardant in ‘Le Colonel Chabert’

     

    ga niet woedend van me weg

    ik moet je nog onthouden

     

    als een hoofd dat op een kussen lag

    het ei dat in warmte openbrak

    wanneer de regen een woedende

    roffelde op het dak

     

    als een zwijgen in een zetel

    wanneer de radio speelde

    of dat plaatje van toen ik jonger was

    en je zei: het klinkt als mosselen in een ketel

     

    als een stap die terugkeerde

    op de trap omdat je weer eens

    je autosleutel was vergeten

    en grijnsde om wat Freud daarover leerde

     

    ik moet je nog onthouden

    als een lijkbleke

    in een lege kamer overgeleverd

    aan een witte schort aan het koude

    watersoepje in je bord

     

    ga niet woedend ga als vroeger

    een lachende op een fiets

    wuivend naar de boten

    en lachend om niets

    voorlopig verloren in een bocht

    voorbij het wuiven van het koren

     

    ik hou je bij de hand

    al glijd je door mijn vingers

    een hijgende schaduw

    in die zomernacht

    dat we het deden op het strand

     

    als het donkere kuiltje in de morgen

    vóór het opschudden van het kussen

    als de geur van sokken in een builtje

    die oploste in de regen

    een muisjesregen die trippelde door de heg

    en de heg verwijdde zich voor mijn ogen

    tot het wuiven van wouden

     

    ga niet woedend van me weg

    zo wil ik jou niet onthouden

    10-01-2008 om 12:32 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mosterd na

    mosterd na de maaltijd

     

     

    soms kom je wat te weten

    en weet je het niet meer:

     

    je vader een mijnheer

    met wie je ooit hebt gezongen

    volksliedjes voze schlagers

    ‘vier weverkens,  twee ogen zo blauw’

    was een ander dan de verlegen

    ouwe jongen aan de verjaardagstafel

    een blatende kater bij de buurvrouw?

     

    hoe anders was het jou vergaan

    als de vaderlijke klant, heer van stand

    aan wie je dit veilig kon vertellen

    jou één keer te verstaan gaf

    of toeliet te veronderstellen

    dat hij niets zo zeer wou

    als een kind van jou

     

    was er een hint

    die je hebt gemist

    een hand die wat langer

    aan een arm bleef hangen

    een blik die open stond

    als een donkere deur

     

    je herleest je leven

    als een moeilijk boek

    dat je te leen hebt gegeven

    aan een wijze die onderstreept:

     

    wie valt te verwijten

    wat je niet eerder begreep?

    09-01-2008 om 17:24 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.à la Edna

     

    à la Edna St. Vincent Millay

     

     

    huichelaar, slik die woorden

    maar weer in: ‘ik hou van je

    met al mijn dromen’

    hoeveel ikken ben je heb je in de zin

    als je houdt van zoals je droomt?

     

    wie loopt er van ons weg

    als je verstijfd hangt te staren

    wanneer de wereld nog ligt ingepakt

    in zijdepapier van nevel:

    welke popjes laat je dansen

    op welke polka welke riedel?

     

    wie gebaart zo galanterig

    met zijn handen al zit hij

    te wippen met zijn kont

    telkens jij aan tafel praat

    met gesloten mond?

     

    wie hoort de lieve of lustige woordjes

    die jij zo praatvaardig kunt verzwijgen

    van wie zijn die grandioze lijven

    die jouw virtuoze handen mij tonen?

     

    wie komt er nu weer met je hijgen

    achter jouw dichtgeklapte ogen

    aan welk orgietje neem ik deel

    ben ik erbij word ik bedrogen

    in welk koortje zing ik mee:

    ‘ik ook van jou’ – stel je voor:

    ‘met al mijn dromen’

    heb ik er soms te veel?

    08-01-2008 om 11:10 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bekende en onbekende soldaten

    over bekende soldaten en onbekende doden

     

     

    weinig verandert ten goede en niets

    zodanig als de trefzekerheid

    van beelden en wapens

     

    duizenden doden begraven zonder naam

    noch aangezicht, een tweetal om wie

    getreurd wordt op de treurbuis

    de Stars’n Stripes

    over hun kist

     

    je zag het als kind in een parochiezaal:

    ‘Ik had vijf zonen’

    helden die zich verweren op een vliegdekschip

    en Jappen, krijsende apen, die zich te pletter

    vliegen – het einde een slow motion in zwart-wit:

    vijf jongens vooraan in de twintig die terugkomen

    naar hun moeder en afscheid nemen

    achterwaarts een trap opklimmen

    die is uitgevouwen in de wolken

     

    het was kermis die zondag

    en moeder kwam je halen

    want vader diende als kelner

    in een hoekje van de markt

    je kop was een loden bal

    die ontplofte op de eerste molen

     

    zoveel is veranderd

    moeder komt nog in slow motion

    en vader is een kelner

    in de taveerne van de hel

    namen verschenen,  gezichten

    en de vlag is nu in kleur

     

    maar de rouwberichten

    haasten zich in dezelfde richting

    door de aarde loopt nog steeds

    dezelfde scheur

    07-01-2008 om 17:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Macondo

    vivir para contarla – Marquez

     

     

    wie begon niet in Macondo

    in een stofferig dorp

    waar een trein komt met houten banken

    die schommelt door de nacht

     

    hij waggelt als een vertraagde kaaiman

    naar het water

    met een glazen ei in zijn muil

     

    dan een stoomboot met een paar kajuiten

    waar huurmeisjes aan noodhulp doen

    en in een hangmat soest een moeder

    zij droomt de verhalen

    die jij vertelt

     

    en altijd snelt

    het geheugen door de stroperige stilte

    wanneer de hitte de zandstraten veegt

    van al wat ademt al wat leeft

     

    men moet wel ooit terug

    op de tonen van een stoomfluit

    in een trein die halt houdt

    bij stationnetjes van kale planken

     

    men moet wel naar een Macondo

    naar de taal van een kolonel

    een grootvader met een sabel

    die alle duivels kent uit elke hel

     

    het begon in een Macondo

    met bloedende boeren op een plein

    er kon een bar zijn een biljarttafel

    een patio in bloesem

    van mango en amandel

     

    er kon een kerselaar zijn en staken

    in een zanderig bed

    met reukerwten een stek tomaten

    onder een folie of armzalig glas

     

    maar altijd verhaalt men een Macondo

    dat men droomt en niet zoals het was

    07-01-2008 om 10:46 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.my generation

    talking about my generation – The Who

     

    ja, jongen, je papa bleef

    hangen in de Sixties en hij

    is er blij mee – kijk maar:

     

    Monterey, Woodstock, Jimmy

    steekt zijn gitaar in brand, Janice

    krijst de ziel uit haar lijf, Otis

    probeert wat tederheid

     

    geloof je: een altaar werd

    verschoven, de kudde keek

    haar herder in het gezicht,

    zag dat de keizer weinig

    kleren droeg en hurkte

    stralend als een lotus

     

    en Suzanne neemt je mee,

    voert je thee bij de rivier

     

    meer dan duizend bloemen

    mochten bloeien, de vogels

    van verbeelding vlogen uit

    hun kooi, de povere broeder

    leerde de geduldige kunst

    van vissen, broden werden

    vermenigvuldigd, rolden

    door steppe en woestijn

     

    en Suzanne leert je zeilen

    eindeloos op haar rivier

     

    je grijze papa wrijft over

    zijn genoeglijk buikje, schuift

    een anjer in een stalen loop

     

    hoor je, zoon, hoe ze broeden,

    de vogels der verbeelding,

    op een ei van eeuwen melk

    en honig en vrede in eigen

    hoofd en verre streken

     

    en Suzanne zegt dat Jezus

    kon lopen op het water

     

     

    luister maar: Bob, de angelieke,

    kondigt nieuwe tijden aan -

    hij wou het ook niet weten

    dat bloemen ontbladeren,

    bonte vogels doodgaan in een ei

     

    hij zag de aarde op haar

    eerste dag en niet de buikjes

    uitdijend als een heelal

    06-01-2008 om 11:05 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.prijsbepaling

    prijsbepaling

     

    bepaal de prijs van bloemen

    en je stamelt wat: hoeveel

    geef je voor een omhelzing,

    een geur die straks je dromen

    vult zoals wierook een tempel

     

    ontdoe de bloemen van hun

    prijskaart, koop ze blind

    zoals je ongewild de ogen

    sluit voor al wat hevig

    door je lichaam gaat,

    zalig en snijdend

    als een scheermes

     

    een prijs perst het bloed

    uit aders, het sap en al

    het zoete uit een vrucht,

    hij maakt  een ding van

    een ademend wezen

     

    wees beducht voor cijfers,

    ze zeggen enkel dat ze

    verzwijgen, de maat van

    alles van waarde en

    waardigheid is mateloos:

    ook aardse goden verdragen

    geen streepjescode

     

    04-01-2008 om 14:42 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!