Een caravan laden is geen kunst, het is alleen wat oplettendheid. Probeer al de spullen die u wil meenemen te wegen. Tel dit gewicht bij het ledig gewicht van de caravan dat mag niet hoger zijn dan de MTM van de caravan.
Eerst en vooral zorg dat je niet te veel inlaad, ten tweede de lading goed verdelen, de zwaarste voorwerpen zoveel mogelijk boven de as(sen) leggen. Best geen zware voorwerpen achterin leggen dat kan aanleiding tot slingeren geven. Zeker als een watertank ver naar achter ingebouwd is. Ze ledig meenemen is gewicht besparend, of wel moet ze vol zijn. Het water in een halfvolle tank kan door de deining van de caravan over en weer beginnen te klotsen en een bron zijn van slingeren. In bijna alle Europese landen doet de politie gewicht controles langs de wegen. Te zwaar op de weegschaal kan een hap uit het vakantie budget zijn. De boete moet meestal direct met bar geld worden betaald.
Te zwaar wat kan het kosten?
Wanneer te veel overgewicht is kan men het voertuig vast leggen tot de lading verminderd is. Mogelijk moet men daarna naar een keuringstation
België 110 tot 330 €
Frankrijk 125 tot 750 €
Italië 41 tot 1.697 €
Kroatië vanaf 40 €
Luxenburg 74 tot 5.000 €
Nederland 130 tot 850 €
Oostenrijk per 2% overlading 36 €
Portugal 60 tot 300 €
Spanje 300 tot 4.600 €
Zwitserland 85 tot 170 €
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-07-2023
Het loont om naar de top te rijden
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een knappe Laika Ecovip L 3009
Laika Ecovip L 3009
Buiten de knappe Kreos heeft Laika nu ook zijn Ecovip een nieuw kleedje gegeven. Bij merkelijke verandering behoort zeker de dubbele bodem en nog enkele details.
De Ecovip is te vinden tussen de eenvoudige Kosmos en de luxueuze Kreos. Voor de klant is er keuze tussen integrale, halfintegrale en buscampers. De 8 opbouwlengtes liggen tussen de 6.97 en de 7,0 m allen met overbekende inrichtingen. Fiat Ducato met verlaagd chassis en een 140 pk sterke dieselmotor levert de basisvoertuigen. Als optie kunnen andere motoren of versnellingsbakken bekomen worden. Zelfs kan het MTM kan oplopen tot max 4.400 kg. De prijzen beginnen rond de 85.000 euro.
Voor de wanden gebruikt de fabrikant 34 mm dikke sandwich panelen met aluminium plaat aan de buitenkant. De binnenvloer is 42 mm dik terwijl de onderste bekleed met polyester 16 mm dik is. Het 38 mm dik dak is beschermd met hagelbestendig materiaal. Een kloeke Hartal deur met venster, dubbele vergrendeling en afstandsbediening sluit de wooncel af. Achteraan heeft de garage met geïsoleerde bodem twee deuren. Het front in kunststof is tamelijk vlak uitgevoerd en heeft een rode lichtbalk over heel de breedte van de kampeerauto. Vooraan past het koetswerk perfect aan de stuurcabine en heeft de snoet boven de stuurhut een groot panoramisch dakluik.
De halfintegrale Ecovip L 3009 is eigenlijk ontworpen voor een koppel. Maar hij kan worden geleverd met een optioneel hefbed in de stuurcabine. Voor alle zekerheid heeft de L-zitbank van de zitgroep twee veiligheidsgordels zodat men alvast met vier op stap kan. Achter de zitgroep met de ronde tafel hebben de ontwerpers de natte cel getekend met er tegen over de keuken en achteraan de slaapkamer met twee enkele bedden.
Dank zij de verwarmde geïsoleerde bodem is de binnen vloer van de Ecovip L 3009
volledig vlak, dus geen vervelende soms gevaarlijke op- en afstapjes. De stahoogte is 2,05 m wat een ruimtelijk gevoel geeft. De versierde wanden van enkele meubels verhogen dit effect nog een beetje. Bij avond als de dimbare LED verlichting brandt is het er beslist aangenaam vertoeven.
Witte bovenkastdeuren maken een chique contrast met het donkere hout decor van het meubilair. Zoals tegenwoordig bij de meeste kampeerauto’s hebben de deuren van de bovenkasten geen handgrepen meer wel een drukslot sluiting. Het textiel straalt een hoogwaardige flair uit, als optie kan men echt leder bekomen. Een deur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af. In de slaapkamer maken de bedden van 2,0 m lang het dak van de garage. Koudschuim matrassen op lattenbodems waarborgen een zalig slaapcomfort. Met twee trapvormige opbergvakken komt men gemakkelijk in de bedden. Een mooi decor vormt de achterwand met bovenkasten, aan de zijkanten zijn open legplanken met stootrand. Onder de voeteinden van de bedden zijn kleerkasten.
Keuken en badkamer
Erg groot is de keuken niet, voor twee zwervers en geen overdreven keukengerief zal ze wel voldoen. In het aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking, spoelbak en een klein stukje als werkblad. Het uitklapbaar plankje aan de linkerkant is goed om iets op te zetten maar niet om aan te werken. Onderaan zijn twee brede laden, aan de rechterkant staat een 137 l absorptie koelkast. Een afzuigkap blaast de keukengeurtjes snel naar buiten.
De badkamer is ook een knap stukje vakwerk. Afsluiting van de douche gebeurt met een stabiele tweevoudige acrylglazen deur. Het draaibare wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld maar wel een beetje in de weg als men bij het wastafeltje nodig is.
Verdeeld over het interieur zijn er genoeg 230 volt stopcontacten en enkele voor USB’s. Licht is overal voldoende en goed verdeeld, met de Truma C 6 zal men zeker geen koude lijden tijdens de wintermaanden.
Samengevat
Laika heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke en goed uitgeruste kampeerauto’s. De nieuwe Ecovip L 3009 voldoet er eveneens aan. Zowel de constructie van de opbouw als de afwerking bevinden zich op een hoog niveau. Het meubilair is met degelijke materialen vakkundig in mekaar gezet. De grotendeels dimbare verlichting is doordacht geïnstalleerd en geeft bij avond een aangename sfeer. Wie de Ecovit L 3009 aanschaft en slechts met 2 op stap gaat zal met het totaal gewicht van 3.500 kg waarschijnlijk geen probleem hebben. Laat je het hefbed plus nog een aantal toebehoren inbouwen, reist een kind (of andere persoon) mee zal de 3.500 kg maximaal toegelaten gewicht niet volstaan. Laika biedt mogelijkheden om het MTM te verhogen tot 3.650 – 4.250 en 4.400 kg.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met laag chassis
Motor: Turbo Diesel 140 Pk
MTM: 3.500 kg
Leeg gewicht: 2.975 kg
Afmatingen
L X B X H: 6,99 x 2,25 x 2,96 m
Bedden: 1,96 x 0,82 m
2,0 x 0,82 m
Prijs: ongeveer vanaf 85.000 euro
Meer info www.laika.it
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
25-07-2023
Genieten
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Caravelair heeft veel nieuws voor 2024
Caravelair komt komend jaar met veel nieuws op de markt!
De Franse caravanproducent Caravelair heeft afgelopen seizoen uitstekende zaken gedaan.
Ondank een wat sputterende economie zit kamperen nog steeds in de lift en daar heeft de caravanmarkt uiteraard voordeel van. De verkopen van Caravelair zijn op het moment prima te noemen, mede door een uitgekiend programma van betaalbare en lichtgewicht caravans.
Toch heeft de caravanfabrikant besloten om niet op haar lauweren te gaan rusten, maar het gehele programma te moderniseren zodat een nieuwe generatie caravans weer een aantal jaar up to date zal zijn.
Het aantal modelseries gaat terug van 4 naar 3 series:
de Alba,
de Sport Line (een combinatie van de huidige Alba Style en Antares Titanium)
en de Exclusive Line (op het niveau van de 2023 Artica serie).
ALBA serie:
De Alba serie komt in 5 indelingen: 4 ervan kenden we al in 2023 (390, 400, 426 en 466) en als vijfde komt daar de 472 indeling (uit de 2023 Alba Style serie) bij.
De caravans krijgen een nieuwe buitendecoratie, en de witte zijwanden bestaan voortaan ook uit polyester in plaats van aluminium, waarbij meteen ook de isolatie is opgeschaald naar het IRP-systeem.
De bekleding blijft gelijk aan het afgelopen seizoen. Het interieur blijft op details na gelijk.
Er zijn 2 pakketten te bestellen:
Safety Pack: AKS stabilisator, schokbrekers en reservewiel.
Cosy Pack: Serviceluik (100 x 40 cm), groot dakluik (70 x 50 cm), dik matras, hordeur, extra led spotjes en extra led strips.
SPORT LINE serie:
De nieuwe Sport Line serie komt in de Sydney bekleding uit de Antares Titanium en heeft een nieuwe kleurstelling van de bovenkastjes en vloerzeil.
Buiten vinden we een nieuwe striping op de grijze buitenwanden.
Het Safety Pack en Cosy Pack van de ALBA serie behoren hier tot de standaarduitrusting, ook heeft de Sport-Line standaard een Shower Pack: een boiler, een vaste watertank van 50 liter en een douchegordijn en handdouche.
De serie bestaat uit 4 indelingen, elk met een tweepersoons vast bed of twee enkele bedden. Ook is er een familie-indeling geschikt voor 6 personen met achterin een stapelbed.
EXCLUSIVE LINE serie:
De Exclusive Line serie is een doorontwikkeling van de Artica, maar dan met een veel mooiere body in combinatie met tevens een nieuwe buitendecoratie.
Alle modellen krijgen standaard een sky-view panoramaraam en hebben de zitgroep voorin. Ook de bekleding is nieuw.
De standaarduitrusting ligt op een nog hoger niveau dan de Sport-Line, met onder andere buitenaansluitingen voor douche en gas, elektrische opstap, aansluiting voor direct water vanaf de kraan, tv-aansluiting en accuvoorbereiding.
Ook hebben deze modellen standaard de Truma Combi 4 boiler en een gedeelde douche-toiletruimte af te scheiden door middel van vouwdeuren. De ruimte heeft ook een fraaie klapwastafeloplossing om comfortabel te kunnen douchen.
De modellen zijn verder nog uit te breiden met een Pack Arctic, bestaande uit elektrische vloerverwarming en een Truma Combi 6 op gas en elektra in plaats van de Combi 4.
De serie bestaat uit 3 indelingen: allemaal met een vaste slaapplaats, twee enkele bedden of een tweepersoonsbed. Dit allemaal in combinatie met een grote rondzit en een keuken met 150 liter compressorkoelkast.
De basisserie van Caravelair, de Alba is verkrijgbaar vanaf € 17.990,-, de Sport Line begint bij € 24.490,-, en de Exclusive Line start bij € 32.490,-.
De prijzen zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Caravelair geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
Meer info: www.caravelair.nl
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-07-2023
Alpanzicht
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De nieuwe halfintegrale Ecovip L 3009 van Laika
Laika Ecovip L 3009
Buiten de knappe Kreos heeft Laika nu ook zijn Ecovip een nieuw kleedje gegeven. Bij merkelijke verandering behoort zeker de dubbele bodem en nog enkele details.
De Ecovip is te vinden tussen de eenvoudige Kosmos en de luxueuze Kreos. Voor de klant is er keuze tussen integrale, halfintegrale en buscampers. De 8 opbouwlengtes liggen tussen de 6.97 en de 7,0 m allen met overbekende inrichtingen. Fiat Ducato met verlaagd chassis en een 140 pk sterke dieselmotor levert de basisvoertuigen. Als optie kunnen andere motoren of versnellingsbakken bekomen worden. Zelfs kan het MTM kan oplopen tot max 4.400 kg. De prijzen beginnen rond de 85.000 euro.
Voor de wanden gebruikt de fabrikant 34 mm dikke sandwich panelen met aluminium plaat aan de buitenkant. De binnenvloer is 42 mm dik terwijl de onderste bekleed met polyester 16 mm dik is. Het 38 mm dik dak is beschermd met hagelbestendig materiaal. Een kloeke Hartal deur met venster, dubbele vergrendeling en afstandsbediening sluit de wooncel af. Achteraan heeft de garage met geïsoleerde bodem twee deuren. Het front in kunststof is tamelijk vlak uitgevoerd en heeft een rode lichtbalk over heel de breedte van de kampeerauto. Vooraan past het koetswerk perfect aan de stuurcabine en heeft de snoet boven de stuurhut een groot panoramisch dakluik.
De halfintegrale Ecovip L 3009 is eigenlijk ontworpen voor een koppel. Maar hij kan worden geleverd met een optioneel hefbed in de stuurcabine. Voor alle zekerheid heeft L-zitbank van de zitgroep twee veiligheidsgordels zodat men alvast met vier op stap kan. Achter de zitgroep met de ronde tafel hebben de ontwerpers de natte cel getekend met er tegen over de keuken en achteraan de slaapkamer met twee enkele bedden.
Dank zij de verwarmde geïsoleerde bodem is de binnen vloer van de Ecovip L 3009
volledig vlak, dus geen vervelende soms gevaarlijke op- en afstapjes. De stahoogte is 2,05 m wat een ruimtelijk gevoel geeft. De versierde wanden van enkele meubels verhogen dit effect nog een beetje. Bij avond als de dimbare LED verlichting brandt is het er beslist aangenaam vertoeven.
Witte bovenkastdeuren maken een chique contrast met het donkere hout decor van het meubilair. Zoals tegenwoordig bij de meeste kampeerauto’s hebben de deuren van de bovenkasten geen handgrepen meer wel een drukslot sluiting. Het textiel straalt een hoogwaardige flair uit, als optie kan men echt leder bekomen. Een deur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af. In de slaapkamer maken de bedden van 2,0 m lang het dak van de garage. Koudschuim matrassen op lattenbodems waarborgen een zalig slaapcomfort. Met twee trapvormige opbergvakken komt men gemakkelijk in de bedden. Een mooi decor vormt de achterwand met bovenkasten, aan de zijkanten zijn open legplanken met stootrand. Onder de voeteinden van de bedden zijn kleerkasten.
Keuken en badkamer
Erg groot is de keuken niet, voor twee zwervers en geen overdreven keukengerief zal ze wel voldoen. In het aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking, spoelbak en een klein stukje als werkblad. Het uitklapbaar plankje aan de linkerkant is goed om iets op te zetten maar niet om aan te werken. Onderaan zijn twee brede laden, aan de rechterkant staat een 137 l absorptie koelkast. Een afzuigkap blaast de keukengeurtjes snel naar buiten.
De badkamer is ook een knap stukje vakwerk. Afsluiting van de douche gebeurt met een stabiele tweevoudige acrylglazen deur. Het draaibare wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld maar wel een beetje in de weg als men bij het wastafeltje nodig is.
Verdeeld over het interieur zijn er genoeg 230 volt stopcontacten en enkele voor USB’s. Licht is overal voldoende en goed verdeeld, met de Truma C 6 zal men zeker geen koude lijden tijdens de wintermaanden.
Samengevat
Laika heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke en goed uitgeruste kampeerauto’s. De nieuwe Ecovip L 3009 voldoet er eveneens aan. Zowel de constructie van de opbouw als de afwerking bevinden zich op een hoog niveau. Het meubilair is met degelijke materialen vakkundig in mekaar gezet. De grotendeels dimbare verlichting is doordacht geïnstalleerd en geeft bij avond een aangename sfeer. Wie de Ecovit L 3009 aanschaft en slechts met 2 op stap gaat zal met het totaal gewicht van 3.500 kg waarschijnlijk geen probleem hebben. Laat je het hefbed plus nog een aantal toebehoren inbouwen, reist een kind (of andere persoon) mee zal de 3.500 kg maximaal toegelaten gewicht niet volstaan. Laika biedt mogelijkheden om het MTM te verhogen tot 3.650 – 4.250 en 4.400 kg.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met laag chassis
Motor Turbos: Diesel 140 Pk
MTM: 3.500 kg
Leeg gewicht: 2.975 kg
Afmatingen
L X B X H 6,99 x 2,25 x 2,96 m
Bedden: 1,96 x 0,82 m
2,0 x 0,82 m
Prijs: ongeveer vanaf 85.000 euro
Meer info www.laika.it
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Dat is vakantie
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
20-07-2023
De nieuwe Sterckeman caravans
Sterckeman introduceert twee nieuwe modelseries!
Een caravanmerk met degelijke lichtgewicht caravans voor een aantrekkelijke prijs, dat is waar Sterckeman voor staat. Niet zo verwonderlijk dus, dat Sterckeman een trouwe groep klanten heeft.
De afgelopen twee seizoenen hebben steeds meer caravanners het merk ontdekt. Geen reden voor Sterckeman om stil te staan maar komend jaar juist behoorlijk uit te pakken.
Het aantal modelseries gaat terug van 4 naar 3 series:
de Easy,
de Sport Edition (een combinatie van de huidige Easy Comfort en Starlett Graphite)
en de Open Edition (op het niveau van de 2023 Evolution serie).
Easy serie:
De Easy serie komt in 4 indelingen waarbij 3 ervan geschikt zijn voor stellen: de 390 CP, 420 CP en de 472 LJ. Er is ook een familie-indeling met een vast tweepersoonsbed aan de voorzijde een zit in het midden met daar tegenover de keuken en aan de achterzijde een stapelbed die ook van buiten bereikbaar is door de grote garagedeur, makkelijk om grote spullen op te bergen. Dit wordt de Easy 470 PE.
De caravans krijgen een nieuwe buitendecoratie, en de witte zijwanden bestaan voortaan ook uit polyester in plaats van aluminium, waarbij meteen ook de isolatie is opgeschaald naar het veel betere IRP (isolatie)-systeem.
De bekleding blijft gelijk aan het afgelopen seizoen. Het interieur blijft op details na gelijk.
Er zijn 2 pakketten te bestellen:
Safety Pack: AKS stabilisator, schokbrekers en reservewiel.
Cosy Pack: Serviceluik (100 x 40 cm), groot dakluik (70 x 50 cm), dik matras, hordeur, extra led spotjes en extra led strips.
De Sport Edition serie komt in de huidige Sydney bekleding en heeft een nieuwe kleurstelling van de bovenkastjes en een nieuw vloerzeil.
Buiten vinden we een nieuwe buitendecoratie op de grijze buitenwanden die veel lijkt op de huidige Graphite striping.
Het uitrustingsniveau ligt ruim boven de Easy serie want het Safety Pack en Cosy Pack zijn hier standaard gemonteerd, ook heeft de Sport-Edition standaard een boiler, een vaste watertank van 50 liter en een douche pakket (gordijn en handdouche).
De Sport Edition komt in vier indelingen elk met een tweepersoons vast bed of twee enkele bedden. Ook is er een nieuwe familie-indeling geschikt voor 6 personen met achterin een stapelbed.
De Sport Edition 492 LJ, de caravan met twee enkele bedden, heeft zelfs de mogelijkheid om deze om te bouwen tot een groot “king size” bed.
De Open Edition serie is de opvolger van de Evolution maar dan met een veel mooiere body in combinatie met de sportieve 2023 Graphite striping.
Alle modellen krijgen standaard een sky-roof.
De bekleding is nieuw en de standaarduitrusting ligt op een nog hoger niveau dan de Sport-Edition, met onder andere buitenaansluitingen voor douche en gas, elektrische opstap, aansluiting voor direct water vanaf de kraan, tv-aansluiting en accuvoorbereiding.
Ook vindt u in deze modellen standaard de Truma Combi 4 en een gedeelde douche-toiletruimte af te scheiden d.m.v. vouwdeuren. De ruimte heeft ook een fraaie klapwastafeloplossing om comfortabel te kunnen douchen.
De serie bestaat uit 2 indelingen: één met een vast tweepersoonsbed en één met twee enkele bedden. Beide modellen hebben een rondzit aan de voorzijde zodat optimaal van het licht uit het panoramisch dakraam kan worden genoten.
De Easy serie is geprijsd vanaf € 17.990,-. De Sport Edition serie start vanaf € 24.490,-. De 2 Open Edition indelingen zijn verkrijgbaar vanaf € 32.490,-.
De prijzen zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sterckeman geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
Sterckeman caravans worden in Nederland geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
Meer info: www.sterckeman.nl
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-07-2023
De nieuwe Ford Transit
Ford Pro verhoogt de productiviteit met nieuwe digitale functies en verbeterde technologie die in 2024 naar Ford Transit komen
Ford Pro in Europa kondigt grote upgrade aan in digitale mogelijkheden voor zijn Transit- en E-Transit-bedrijfsvoertuigen, beschikbaar voor klanten in 2024
Verbeteringen voegen 5G-connectiviteit, Ford Power-Up draadloze updates, een 12-inch touchscreen en het nieuwe Delivery Assist en Upfit Integration System toe aan Ford Pro's ecosysteem van productiviteitsverhogende software en diensten
Opgewaardeerde vooras, nieuwe achttraps automatische transmissie en lichter chassis helpen het laadvermogen te maximaliseren en de handling, prestaties en efficiëntie van het voertuig te verbeteren
De 2024 Transit- en E-Transit-modellen, die later deze zomer kunnen worden besteld, zijn volledig geïntegreerd met het productiviteitsverhogende laad-, software- en onderhoudsaanbod van Ford Pro
DUNTON, VK, 18 juli 2023 – Ford Pro in Europa kondigt vandaag aanzienlijke voertuigprestaties en productiviteitsverhogende upgrades aan die in 2024 naar Transit komen – 's werelds best verkochte vrachtauto – 1 die is ontworpen om bedrijven te helpen meer te doen en hun activiteiten te optimaliseren.
De Ford Transit- en E-Transit-modellen krijgen een uitgebreide stap omhoog in standaard connectiviteitsfuncties en Ford Power-Up draadloze updatemogelijkheden. Nieuwe software vereenvoudigt aftermarket-conversies en automatiseert repetitieve taken voor bezorgers die vaak 150 druppels per dag kunnen maken. Chassisverbeteringen en een achttraps automatische transmissieoptie verhogen het laadvermogen en verbeteren de prestaties, handling en efficiëntie van het voertuig.
"Als europa's verkoopleider voor bedrijfsvoertuigen gedurende acht opeenvolgende jaren, stoppen we nooit met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de productiviteit van onze klanten te helpen verhogen", aldus Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europa. "We werken hand in hand met onze klanten om de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd te begrijpen en samen nieuwe oplossingen te creëren. Deze nieuwe innovaties verbeteren de digitale functies, hardware en het ondersteunende Ford Pro-ecosysteem van Transit om onze klanten een nieuw niveau van productiviteit te bieden."
Verbeterde technologie als standaard
Om klanten van alle roepingen te helpen de productiviteitsvoordelen van geconnecteerde bedrijfsvoertuigen te behalen, blijft Ford Pro de digitale mogelijkheden van zijn Transit- en E-Transit-bedrijfswagenportfolio uitbreiden. Nieuwe functies voor 2024 in Europa zijn onder meer:
SYNC 4 communicatie- en informatiesysteem, 3 ondersteund door een 12-inch centraal gemonteerd touchscreen en 8-inch digitaal instrumentenpaneel voor een op de bestuurder gerichte, intuïtieve cabine, met Connected Navigation 4 voor realtime verkeersinformatie om bestuurders te helpen routes te plannen en op schema te blijven ,
Ford's nieuwste 5G-modem, 5, die supersnelle connectiviteit biedt met de slimme technologieën van Transit met Ford Power-Up draadloze updates voor productiviteitsverbeteringen in voertuigen zonder een reis naar de dealer
Nieuwe Delivery Assist-technologie 6 – beschikbaar op E-Transit- en Transit-modellen met lange wielbasis en automatische transmissie – die repetitieve beveiligingstaken automatiseert voor bezorgers die vaak tot 150 druppels per dag maken en tot 20 seconden na elke levering scheren. Als u overschakelt naar Park, wordt de motor gestopt, worden de waarschuwingslichten en het alarm geactiveerd en worden alle deuren vergrendeld die de bestuurder niet gebruikt om de cabine te verlaten of toegang te krijgen tot pakketten. Door het rempedaal in te drukken, wordt de motor opnieuw gestart en worden de alarmlichten gedeactiveerd
Ford Pro's Upfit Integration System, waarmee bestuurders aftermarket geïnstalleerde apparatuur kunnen bedienen via digitale knoppen op het standaard touchscreen in de cabine en ook koppelingen maken met Ford Pro-softwarepakketten voor bewaking op afstand - bijvoorbeeld om de temperatuur te volgen in gekoelde voertuigen met geneesmiddelen of voedsel en drank waar een ononderbroken koelketen essentieel is
Ontworpen voor betere prestaties, efficiëntie en mogelijkheden
Een uitgebreide reeks geavanceerde rijhulpsystemen voor bestuurders- en vrachtveiligheid wordt standaard voor 2024 op Transit, inclusief Pre-Collision Assist met Autonomous Emergency Braking, Lane Keeping Alert & Aid en Intelligent Speed Assist. 6 rijhulppakketten omvatten een dodehoekinformatiesysteem met Cross Traffic Alert, intelligente adaptieve cruise control met rijstrookcentrering en Stop & Go, en Auto Park Assist met een 360-gradencamera om bestuurders extra gerust te stellen en kan helpen de uitvaltijd, reparatie- en verzekeringskosten voor operators te verminderen.
Het 2024-model introduceert een nieuwe achttraps automatische transmissieoptie voor voorwielaangedreven Transits om de prestaties, efficiëntie en laadcapaciteit te verbeteren. 2 De nieuwe transmissie maximaliseert het vermogen met maximaal 4.250 kg GVM en 6.000 kg GTM 7 – een toename van respectievelijk 700 kg en 1.750 kg.
Nieuwe wielnaaf- en remsystemen verminderen het gewicht met maximaal 27 kg, afhankelijk van de voertuigconfiguratie. Het ontwerp maakt het ook mogelijk om de remmen gemakkelijker te vervangen, waardoor de onderhoudstijd met maximaal twee uur wordt verkort bij het vervangen van alle vier de schijven. Nieuwe 16-inch wielen worden standaard in het 2024-model.
Een nieuw heavy-duty Gross Axle Weight Rating-pakket is nu ook beschikbaar voor voorwielaangedreven modellen, waardoor het maximumgewicht van de vooras wordt verhoogd van 1.850 kg naar 2.000 kg om het conversiepotentieel te vergroten en tijd en moeite te besparen voor machinisten door de vraag naar lastverdeling te verminderen. Ford Pro verwacht dat dit vooral ten goede zal komen aan toepassingen zoals paardenboxen of diepladers die gemakkelijke toegang tot de laadruimte en een hoog laadvermogen vereisen.
De nieuwste Transit- en E-Transit-modellen zijn later deze maand beschikbaar voor klantbestelling en gaan volgend jaar in productie, met leveringen die vanaf de zomer van 2024 worden verwacht. Sinds zijn lancering in 2022 is de Ford E-Transit een duidelijke leider geworden in het EV-segment van twee ton, goed voor meer dan 50 procent van alle elektrische voertuigen die in Europa in zijn klasse worden verkocht.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-07-2023
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De nieuwe Aero up 530 van Dethleffs
Dethleffs Aero up 530 ER
De fabrikant uit Isny heeft de Aero reeks met 3 types uitgebreid. Wij bekeken de Aero up 530 ER met boven de zitgroep een tweepersoons hefbed. De slaapkamer met enkele bedden vooraan kan men afsluiten. Samen met de omgebouwde zitgroep achterin en het hefbed heeft zes volwaardige slaapplaatsen. Komt daarbij nog een grote keuken en veel bergruimte kunnen we met zijn 6 m binnen lengte en 2,3 m breedte van een ruime caravan spreken.
De nieuwelingen zijn nauwelijks van hun reeds bekende broers te onderscheiden zelfs al is hij langs buiten iets hoger. Die verhoging is nodig om het hefbed te instaleren en nog genoeg stahoogte over te hebben onder het hefbed. Het eenvoudig maar modern uitgevoerd interieur is in drie uitvoeringen te bekomen. In standaard uitvoering kost de Aero up 530 ER net geen 30.000 euro wat redelijk is voor zulk een grote caravan. Wil men hem uitrusten met de aangeboden pakketten kan de prijs met een kleine 9000 euro oplopen.
Het type dat wij bekeken was uitgerust met enkele pakketten waaronder gladde buitenplaat en alu velgen wat een chique uitzicht geeft. Daarbij nog een 60 cm brede buitendeur met venster en enkele fijne decor stukken op de flanken kom je zeker niet ongemerkt op een camping. Het dak heeft een hagelbestendige buitenplaats. Achter- en voorfront zijn om ze een sierlijke vorm te kunnen geven uit kunststof vervaardigd. De dissel koffer is goed bereikbaar om de 27 kg gasflessen te herbergen. Het deksel heeft een busklep systeem, sluit goed af laat geen water binnen net zoals de andere kofferdeksel in de zijwanden. De rangeergrepen zijn in een kleine verzinking van het front goed geplaatst. Grote ramen rondom zorgen voor voldoende ventilatie
Lichtgrijs is de dominerende kleur van het interieur. Bovenkastdeuren zijn vlak staan wat schuin en hebben geen handgrepen wat tegenwoordig in is, stevige metalen scharnieren waarborgen een lang leven. Druksloten houden de deuren dicht. Comfortabele kussens zowel voor de rug als voor de zittingen hebben dezelfde kleur als de kastdeuren. Onder het hefbed boven de zitgroep zijn 4 spots, zij moeten min of meer het dakluik vervangen tijdens donkere dagen. Met de groten in de hoogte regelbare tafel heeft men voldoende plaats voor de tassen en borden voor het gezin. Onder het bed hangen de wat kleinere bovenkasten. In de zitbanken heeft men meer dan voldoende bergruimte. Via de brede doorgang met rechts de keuken en links de badkamer, koelkast en kleerkast komen we in de slaapkamer. Twee enkele bedden van zo maar eventjes 2,05 m lang en 0,88 m breed zijn voor de huidige grote bewoners een luxe. Op de zeven zone matrassen gedragen door een lattenbodem is het zalig slapen. Wel een beetje oppassen met de grote koffers onder de bedden. Geen te zware kampeerzaken inleggen want dat beïnvloed sterk de druk op de dissel en kogel. Rondom zijn schuine bovenkasten met redelijk grote inhoud. De wand aan het hoofdeinde heeft men vlak gehouden met twee in textiel uitgevoerde hangzakken tegen de wand en twee verschuifbare zwanenhals lampen.
Keuken
Vlak naast de buitendeur staat de knappe en modern getekende keuken met lichtgrijs gekleurde voorfronten, omgeven door houten kaders. Drie brede laden, de smalle flessenkast plus de twee deuren bovenkast zijn ruim voldoende voor het keukengerief van een gezin. In het witte 1,33 m brede aanrecht zijn drie kookvuren en spoelbak geïnstalleerd. Allen met zwart glazen platen af te dekken, achteraan is een acrylwand wat de keuken een chique effect geeft. Een venster en dakluik voeren keuken geurtjes en dampen snel af. Aan de overkant houdt een 142 l Thetford koelkast de drankjes en voeding fris.
Sanitair
Hoewel het sanitair knap afgewerkt is had men die 4 open vakken toch beter een deurtje gegeven. Misschien heeft het iets met de prijs te maken het is tenslotte een instapmodel. Over de volle breedte onder het venster is een legplank met onderaan een kast en aan de rechterkant een waskommetje in witte kunststof. De draaibare wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld. Lange benen geen probleem, armen hebben echter wat minder bewegingsvrijheid. Om te douchen kan men beter naar de douche inrichting van de camping gaan. Naast de badkamer is de koelkast geïnstalleerd gevolgd door een brede kleerkast.
Al zijn er geen lange stroken onrechtstreeks licht en hier en daar nog wat LED fantasietjes op de juiste plaatsen is voldoende licht voorzien. Stopcontacten zijn geplaatst waar nodig is, USB contacten zijn aanwezig. Verder geen overdreven luxe de Aero up is een instap model maar op het eerste zich is er toch weinig van te merken.
Samen gevat
De nieuwe Detleffs Aero up 530 ER mag zowel van buiten als van binnen gezien worden. Hij geeft helemaal niet de indruk van een instapmodel te zijn. Het interieur is modern en keurig afgewerkt. Vlakke deuren aan de schuine bovenkasten geven een ruimtelijk gevoel. Hij is geschikt voor een paar dat van veel bewegingsruimte houdt, hebben ze echter 4 kinderen voor hen is ook plaats genoeg en volwaardige zit – en slaapplaatsen. Kan men zich het veroorloven laat een paar pakketten door de fabrikant installeren. Het kost iets meer maar ze bieden meer comfort en luxe.
Meer info www.dethleffs.de
Technische gegevens.
L X B X H 7,73 x 2,3 x 2,61 m
Lengte interieur 6,0 m
Leeg gewicht 1480 kg (standaard uitvoering)
MTM 1800 kg
Bedden enkele 2 – 2,05 x 0,88 m
Hefbed 2,0 x 1,44 m
Ongebouwde zitgroep 2,13 x 1,55 m
Standaard prijs, ongeveer 29.000 euro.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-07-2023
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuws van Webasto
In Düsseldorf zijn voor het eerst twee nieuwe op het dak gemonteerde airconditioners van Webasto met variabele compressoren te zien. Daarnaast zal de thermische expert een efficiënte totaaloplossing voor e-campers laten zien, evenals een retrofit-oplossing op brandstof om het bereik van elektrisch aangedreven campers uit te breiden.
De twee op het dak gemonteerde airconditioners Cool Top Trail 28V en Cool Top Trail36V breiden het productassortiment uit tot in totaal zeven systemen voor verschillende voertuiggroottes en bestemmingen. De compacte units koelen met een vermogen van 2,8 of 3,6 kilowatt (kW) en kunnen ook voor extra verwarming zorgen. Ze worden gebruikt bij buitentemperaturen tussen -5 en +50 graden Celsius. Uitgerust met een nieuwe compressor met variabel toerental, genereren de airconditioningsystemen geen piekstromen tijdens de opstartfase.
Tijdens bedrijf past het stroomverbruik zich automatisch aan de vereiste verwarmings- of koelcapaciteit aan. Een Eco1- en een Eco2-functie kunnen het stroomverbruik verlagen tot respectievelijk ongeveer 70 en 40 procent van de nominale waarde. Zodra de doeltemperatuur in het voertuig is bereikt, kan deze lange tijd constant worden gehouden met weinig energie en lage geluidsniveaus - wat vooral 's nachts voordelig is. Als het voertuig niet is aangesloten op walstroom, beschermt het lagere verbruik de alternatieve stroombron bestaande uit batterij en omvormer.
De Cool Top Trail 28 V en 36V verbruiken respectievelijk tot 5,0 en 6,4 ampère bij nominaal gebruik. Met 21,5 en 22,3 centimeter zijn ze erg plat. Dankzij het gebruik van UV-gestabiliseerd polypropyleen wegen de systemen slechts 34,9 en 41,9 kilogram en zijn ze extreem robuust. Naast ontvochtigings-, timer-, slaap- en ecofuncties is er een turbomodus die het interieur bijzonder snel koelt. De twee nieuwe airconditioningsystemen zijn vanaf september verkrijgbaar voor respectievelijk 2.891 en 3.367 euro (adviesprijs).
De nabije toekomst: thermisch beheer in e-campers
Voor elektrisch aangedreven campers heroverweegt Webasto airconditioning. Met een geïntegreerde totaaloplossing voldoet de thermische specialist aan de vraag naar een centraal besturingssysteem voor alle verwarmings- en koelunits in het voertuig. Of het nu gaat om autorijden, wonen of slapen - het holistische systeem genereert warmte of koude efficiënt en naar behoefte. Het thermische systeem zorgt er ook voor dat de tractiebatterij naar behoefte wordt verwarmd of gekoeld, zodat deze binnen het bereik van zijn "feel-good temperatuur" (ongeveer 15 tot 35 graden Celsius) blijft. Hierdoor kan het zijn beste prestaties leveren voor een groot bereik.
Het concept combineert meerdere apparaten in één systeem, waardoor de benodigde ruimte wordt verminderd. Het bespaart gewicht en vermindert onderhoud en kosten. Voor verwarming haalt een warmtepomp thermische energie uit de omgeving, die naar behoefte door het intelligente managementsysteem in het voertuig wordt verdeeld. Voor een snelle verwarming fungeert de Webasto hoogspanningsverwarming als booster. Het zet gelijkstroom om in warmte en is geïntegreerd in het koelvloeistofsysteem. De varianten HVH 50, 70 en 100 leveren elk tot 5, 7 of 10 kW verwarmingsvermogen en werken met spanningen tot 870 volt. Optioneel kunnen vloerverwarming en radiatoren de warmte via het waterverwarmingssysteem naar de gewenste locatie brengen. De waterstroom of warmteverdeling wordt automatisch aangepast.
Het sp80 hydro-airconditioningsysteem, dat slechts acht centimeter hoog is, stroomt warme of koude lucht uit het plafond door geïnstalleerde luchtkanalen in het voertuig zoals vereist. In vergelijking met eerdere op het dak gemonteerde airconditioners is de buitenunit niet langer nodig. Het gewicht wordt verminderd, het dak kan gesloten blijven en het systeem kan flexibel worden geplaatst.
Het koudwaterpad van de warmtepomp voorziet de koelkast van de nodige koude. Er is geen conventionele koelkast nodig. Voor douches en handwaswater zorgt een boiler voor warm water of water gekoeld door het thermisch beheersysteem.
Het intelligente Cronus-integratieplatform van Webasto stuurt het systeem centraal en individueel aan, afhankelijk van de vooraf ingestelde gewenste temperaturen. Cronus vertegenwoordigt ook de CAN-interface voor het voertuig en is beschikbaar voor 12-volt- en 24-voltsystemen. Alle functies van het systeem kunnen centraal worden geconfigureerd en bediend via een display of de ThermoConnect-app, inclusief de gewenste gevoelstemperatuur en de sterkte en verdeling van de luchtstromen.
Webasto Range Plus: Standkachel zorgt voor warmte in e-campers
Bij koude buitentemperaturen verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen het bereik van een batterijlading met maximaal 35 procent. Bovendien ontsnappen warmte, bijvoorbeeld door frequente deuropeningen en grote raamoppervlakken, waardoor het voertuig snel kan afkoelen. Met het achteraf in te bouwen Range Plus-systeem biedt Webasto een oplossing die de belasting van het elektrisch aangedreven verwarmingssysteem in het elektrische voertuig aanzienlijk verlicht.
De brandstofaangedreven Air Top 2000 STC-luchtverwarmer verwarmt het interieur van het voertuig, zodat de aandrijfaccu op zijn volledige capaciteit beschikbaar is voor het maximale bereik van de e-camper. Een tank, die ook achteraf kan worden gemonteerd, bevat acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ongeveer 50 uur bij volle belasting. Range Plus is geschikt voor 12-volt en 24-volt systemen en werkt op diesel of, indien beschikbaar, gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO). Afhankelijk van uw vereisten zijn de veelzijdige ThermoConnect-app of het MultiControl-besturingselement dat in het voertuig moet worden geïnstalleerd, beschikbaar voor besturing.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
13-07-2023
Bloemsems
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Concorde kampeerauto's 2024
Concorde campers 2024
Concorde Reisemobile, een van de toonaangevende Europese fabrikanten van luxe campers, presenteert de highlights van zijn modelgeneratie 2024.
In het nieuwe modeljaar 2024 start Concorde Reisemobile GmbH met 6 aantrekkelijke series en in totaal 39 exclusieve modellen. Credo, Carver, Charisma, Cruiser, Liner en Centurion, sommige op ander chassis, zijn de namen van de zes series waarmee Concorde Reisemobile GmbH het nieuwe modeljaar 2023/24 ingaat. Deze series verbergen 39 verschillende aantrekkelijke varianten. Naast de bekende modellen die met diverse updates en verbeteringen op de markt komen, is de "Cruiser Daily Diamond Series" een bijzonder hoogtepunt.
De "Cruiser Daily Diamond Series" is ontstaan op basis van de "Liner Diamond Series" uit het modeljaar 2021. Beide series bieden de hoogste mate van exclusiviteit in design, technologie en uitrusting. Als terugkerend kenmerk van de nieuwe serie combineert hij de modelbelettering met gestileerde diamanten en de koperkleurige speer, evenals een zeer uitgebreide standaarduitrusting tegen een aantrekkelijke prijs. Het elegante exterieurdesign van de bestuurderscabine is uitgevoerd in metallic lak "Leipzig Grau" met bijpassende bumpers.
De chassisuitrusting voldoet aan de hoogste eisen: van de bi-LED-koplampen, de aluminium velgen, de luchtveren op de achteras en een comfort- en veiligheidspakket tot de 3-liter motor met 152 KW (207 pk), de 8-traps automatische transmissie, maar ook een hefondersteuningssysteem en nog veel meer, blijft bijna geen wens onvervuld.
Deze luxe uitrusting zet zich voort in het voertuig: het meubilair is gebaseerd op de "Jatoba Brilliant"-versie. Daarnaast is er de speciale bekleding "Diamond Series Vanilla" met geveerde bestuurdersstoelen in speciaal leer.
De technische uitrusting voldoet aan de hoogste eisen: het omvat het elektrische prestatiepakket met lithiumbatterijen 2 x 200 Ah, een laadstroompakket, het navigatieapparaat met achteruitrijcamera, elektronische aftapkranen voor grijs en zwart water en nog veel meer. Bijzonder comfort biedt de multimedia-uitrusting met het dubbele satellietsysteem met full HD led-smart-tv's in de woon- en slaapkamer en het akoestische pakket met radio en geluidsinstallatie in de woonkamer.
Interessante veranderingen zijn van invloed op de Credo-serie. De vorige indelingen 791 L, 840 L, 841 L en 841 M worden uit het assortiment gehaald. Nieuw hiervoor is de plattegrond Credo 840 LI. Dit model (8,50 meter lang) combineert een nieuw interieur van de serie Credo met de ruime badkamer van de vorige 840 L. Algemeen nieuw in deze serie zijn de douchebakken van de 1-zits badkamers met een groter oppervlak.
Andere vernieuwingen in de Credo zijn dat de toiletdeur een deurkruk heeft in plaats van het elektronische slot. De slaapkamer in de Credo 741 HI heeft een langer bed. Hierdoor kan optioneel een hoge garagedeur aan de bestuurderszijde worden aangeboden.
Bij bestelling van een tv-toestel voor de slaapkamer wordt deze aan de buitenmuur gemonteerd en biedt extra opbergruimte dankzij het wandmeubel dat over de achterwand loopt.
Een uiterst exclusief hoogtepunt van de nieuwe producten in 2024 is de Centurion 1200 GSI. Als beproefd drie-assig jacht, ook wel landjacht voor de fijnproever genoemd, zal het vlaggenschip Concorde voor het eerst als integraal jacht worden gepresenteerd. Met het nieuwe model blijft de Centurion-serie groeien in het hogere segment. Dit nieuwe model wordt beschouwd als de maat van alle luxe campers, en niet alleen bij Concorde.
Tot nu toe zijn alle 12-metermodellen van de Centurion-topserie slechts halfintegraal, elk uitgerust met een originele Actros GigaSpace-bestuurderscabine. Vanaf modeljaar 2024 komt er nu ook een geïntegreerde variant. Dankzij het nieuwe ontwerp heeft de Centurion 1200 GSI ook een grotere garage voor auto's tot 3,85 meter lengte (mini) en een optioneel comfortabel uitschuifbaar platform.
Op chassisgebied keert de Centurion terug naar zijn oorspronkelijke roots en zal opnieuw exclusief worden aangeboden op de Mercedes-Benz Actros van de Düsseldorf Caravan Salon.
Concorde zal het nieuwe concept voor het eerst aan het publiek presenteren op de Düsseldorf Caravan Salon van 25.08. tot 03.09.2023 in Hal 5 Stand 5C07.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
03-07-2023
Een stad met nog stadspoorten
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Knaus Tourer CUV nieuw
TOURER CUV en TOURER CUVISION - Het beste van twee werelden
Eerst was er een idee, toen was het een studie, nu viert de tweede modelvariant, de productieversie van de TOURER CUV 500 LT op basis van de VW Bulli T6.1, zijn première. Hiermee herdefinieert KNAUS de klasse van de CUV (Caravaning Utility Vehicle) opnieuw volledig en combineert het beste van twee werelden. Met het variabele dak kan de TOURER CUVvele voordelen: "inrijden" tijdens het rijden, wendbaar en compact als een voertuig uit de stadsklasse. Hierdoor is het nieuwe model prettig laag en biedt het minder weerstand tegen de wind. Dit verlaagt het verbruik en ontziet het milieu. Deze oplossing maakt het ook mogelijk om in sommige ondergrondse parkeergarages te rijden. Aan de andere kant, wanneer u aankomt op uw vakantiebestemming, onthult de TOURER CUV met een druk op de knop de volledige stahoogte van 2,17 m dankzij de unieke en flexibele hefdakconstructie, die elektrisch wordt bediend met een druk op de knop op een afstandsbediening en biedt ongeveer 70 cm meer hoogte. Nieuw in het portfolio is de moderne plattegrond 500 LT. Het voordeel: de indeling van de ruimte is vooruitstrevend en praktisch.
Met een totale lengte van nog geen 5,9 meter biedt de TOURER CUV 500 LT tot vier slaapplaatsen als het optionele schuifbed voorin wordt besteld. De TOURER CUV is geschikt voor de stad, manoeuvreren door smalle straatjes en het zoeken naar een parkeerplaats zijn leuk. De TOURER CUV – met een standaard toegestaan totaalgewicht van 3200 kg (optioneel 3500 kg) ideaal voor rijbewijshouders van categorie B – staat voor flexibiliteitmet volledige kampeergeschiktheid. Met vier zitplaatsen tijdens het rijden, maar liefst vier slaapplaatsen en voldoende opbergruimte is het ook een perfecte gezinsauto. Comfortabel is ook de face-to-face zitgroep voorin, om te bouwen tot een volwaardig tweepersoonsbed. Toch mag een volwaardige keuken met tweepits kooktoestel, spoelbak en 90 liter compressorkoelkast en een comfortabele draaibare badkamer niet ontbreken. En ook de opbergruimte achterin is opmerkelijk. Dankzij de FoldXPand-constructieRuime garage achteraan met een draagvermogen van 150 kg en handig en gemakkelijk te laden en te lossen via een grote deur aan de linkerkant van 1,48 x 0,43 m. Ook de gaskast is eenvoudig te vullen met de fles van vijf kilo. Hij voedt alleen het tweepits kooktoestel, want de verwarming wordt verzorgd door de Combi 4 dieselkachel, die ruimtebesparend onder de vloer in het achterste gedeelte is ingebouwd.
De basis van de TOURER CUV is de VW 6.1, met 110 pk in de instapmotor en een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak. Krachtigere motoren en een zeventraps transmissie met dubbele koppeling zijn echter ook optioneel verkrijgbaar. En vanaf het begin is de Tourer CUV ook verkrijgbaar als zeer aantrekkelijk speciaal model KNAUS TOURER CUVISIONin Ascotgrijs met standaard 150 pk aandrijving en zeventraps transmissie met dubbele koppeling, uitgebreide standaarduitrusting zoals 17-inch banden op lichtmetalen velgen, led-koplampen, airconditioning in de bestuurderscabine, stoelverwarming voorin en een Navigatie-entertainmentsysteem "Discover Media" met inductieve oplaadhouder voor smartphones. De CUVISION tourer heeft ook een achteruitrijcamera. Drie royaal gedimensioneerde dakkappen laten lucht en licht in het voertuig. Ook de zijluifel is bij de CUVISION inbegrepen. Ook altijd aanwezig: het zogenaamde "Bridge Light" tussen de KNAUS CATEYE evolution achterlichten – een doorlopende lichtband – maakt het voertuig nog beter zichtbaar en geeft de nieuwe CUV's een hoge herkenningswaarde. Ook op het gebied van veiligheidssystemen loopt de TOURER CUVISION ver vooruit. Noodremassistent, adaptieve cruisecontrol (ACC), slaperigheidsdetectie en multi-collision brake zijn state-of-the-art voorzieningen. En het start/stop-systeem met remenergieterugwinning ontziet ook het milieu. In vergelijking met het seriemodel met de juiste uitrusting levert de TOURER CUVISION aanzienlijke besparingen op.
Info: Knaus-Tabbeert.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
01-07-2023
een kunstig vogelhuisje
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
E-steps een gevaar op de weg
Meest voorkomende ongevalsprofielen met e-steps in kaart gebracht Exact 1 jaar geleden werden de regels strenger
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om meer te weten te komen over de exacte oorzaken analyseerde Vias institute in detail ongevallenpv’s. Het vaakst voorkomende scenario is een aanrijding met een wagen op een kruispunt, waarbij de ene weggebruiker de andere niet opmerkt. Er gebeuren ook veel ongevallen zonder tegenpartij, waarin onder andere alcoholgebruik mee de oorzaak is. Exact 1 jaar geleden veranderden enkele regels voor e-steps. Vias grijpt de gelegenheid aan om de wijzigingen nog eens in herinnering te brengen.
Elektrische step: aantal ongevallen verviervoudigd Het gebruik van de elektrische step is de laatste jaren fors toegenomen. Zo is er tussen 2020 en 2022 een verdriedubbeling van het aantal afgelegde kilometers (van 0,47 miljoen kilometer naar 1,49 miljoen gereden) met een deelstep of eigen step. Het aantal letselongevallen met een e-step is op diezelfde periode echter verviervoudigd: van 409 in 2020 naar 1748 in 2022. Zowel in 2021 als in 2022 waren er 4 doden bij de gebruikers van een elektrische steps. Om meer te weten te komen over de oorzaken van ongevallen, bestudeerde Vias in detail een selectie van in totaal 100 pv’s van ongevallen met gewonden die in Brussel gebeurden in 2020. Dit zijn de belangrijke bevindingen: Ongevallen op een kruispunt De ongevallen op een kruispunt (29%) komen proportioneel het vaakst voor. De meest voorkomende scenario’s daarin zijn e-steps die geraakt worden door een auto die naar rechts of links draait terwijl de step rechtdoor rijdt (12%). In dit soort ongevallen merkt de automobilist vaak de e-step niet op. Daarnaast zijn er ongeveer evenveel ongevallen (14%) op een kruispunt waarbij een e-step en een auto elkaar kruisen en een van beide partijen geen voorrang verleent. Dit soort ongevallen gebeurt vaak in het donker. De voorrangsregels werden in sommige gevallen niet goed nageleefd, maar er waren ook enkele ongevallen te wijten aan het gebruik van drank en/of drugs bij de gebruiker van de e-step. Enkelzijdige ongevallen Enkelzijdige ongevallen komen in ongeveer een kwart van de gevallen voor (23%). Deze ongevallen zonder tegenpartij kunnen liggen aan externe oorzaken (10%) die terug vaak te maken met de kleine wielen van de e-step, waardoor die geblokkeerd kan raken in bv rioolputjes of een gat in het wegdek. Daarnaast speelt ook het gedrag van de e-stepgebruiker een grote rol (13%). De meeste ongevallen gebeuren in dat geval in een context van uitgaan en feesten. Zo wordt er regelmatig onder invloed van alcohol en drugs gereden, waardoor bestuurders de controle verliezen. Er zijn ook enkele ongevallen gebeurd waarbij een passagier vervoerd wordt. Dat was op het moment van het ongeval nog niet verboden. Meer dan bij de andere ongevalstypes gebeuren die enkelzijdige ongevallen met een deelstep in plaats van met hun eigen step. Ongevallen aan een oversteekplaats Ook op een zebrapad worden e-stepgebruikers aangereden (11%). Het gaat dan over e-step gebruikers die vanaf het voetpad aan vermoedelijk te hoge snelheid de straat oversteken waardoor automobilisten verrast worden. De e-stepgebruikers die in dit soort ongevallen betrokken zijn, zijn jonger in vergelijking met de gemiddelde leeftijd in de andere ongevallen. Tot voor juli 2022 mochten e-steps trouwens nog stapvoets op het trottoir rijden, maar enkel op voorwaarde dat ze dat stapvoets (max 6 km/u) deden. Botsing tussen kwetsbare weggebruikers onderling Uit de analyse bleek dat ook tussen e-step gebruikers en voetgangers en fietsers er aanrijdingen zijn (9%). In bijna alle gevallen bleek de gebruiker van de e-step wettelijk aansprakelijk voor het ongeval. Een aantal ongevallen gebeurden op het voetpad. Hoge snelheid en controleverlies door een uitwijkmanoeuvre komen vaak voor in dit soort ongevallen. Openslaande deuren en geparkeerde wagens Net zoals fietsers slachtoffer worden van bestuurders die hun portier openzwaaien, komt dit ongevalsscenario terug in enkele ongevallen met elektrische steps (4%). In een aantal ongevallen gebeurde het ongeval op het moment dat een wagen een parkeerplaats probeerde te verlaten of op te rijden (6%). Helm is belangrijk Uit internationaal onderzoek blijkt ook dat een derde van de e-stepgebruikers een hoofdletsel oploopt, terwijl slechts 4% van de gebruikers op het moment van het ongeval een helm draagt. Een eerste Belgische studie in UMC Sint-Pieter noteert 40% hoofdletsels bij patiënten die met hun step in een ongeval betrokken waren.
Regels exact 1 jaar geleden gewijzigd Vorig jaar wijzigden op 1 juli enkele regels voor gebruikers van elektrische steps:
Verbod om passagiers te vervoeren op een elektrische step.
In 5% van de geselecteerde ongevallen reed er een passagier mee op de e-step. Door die aanwezigheid van een passagier is er een impact op het evenwicht van de e-step en de concentratie van de bestuurder.
Verbod om op het trottoir te rijden
Er waren in de bestudeerde ongevallen een aantal aanrijdingen tussen e-steps en voetgangers op het trottoir. Daarnaast waren de ongevallen waarbij een e-step aan te hoge snelheid een oversteekplaats oprijdt vrij talrijk. Door e-steps van het trottoir te weren zouden in theorie 14 van de 100 ongevallen voorkomen geweest zijn.
Minimumleeftijd van 16 jaar
In totaal stelden we in 6% van de ongevallen vast dat de bestuurder jonger dan 16 jaar was.
E-step verplicht uitrusten met reflectoren en reflecterende stroken
30 van de 100 ongevallen gebeurden in het donker, waarvan er 9 enkelzijdig waren. In verschillende ongevallen verklaarde de weggebruikers ‘dat ze de step niet gezien hebben’. Reflectoren zijn wellicht heel nuttig, hoewel een verplicht fluovest dat zeker ook zou kunnen zijn.
Conclusie en aanbevelingen Naast het informeren over de regelgeving is het nodig om de bestuurders van e-steps te sensibiliseren over bepaalde gevaren die ze lopen door hun rijgedrag. Het gaat dan onder andere over de gevaren van rijden onder invloed of rijden op het trottoir. Ook zou gemotoriseerd verkeer bewust gemaakt moeten van welke gevolgen plots afdraaien of onvoorzichtig het portier opendoen kan hebben op gebruikers van een elektrische step. Daarnaast is het belangrijk dat de politie ook controleert op het naleven van de regels en inspanningen doet om ook e-stepgebruikers aan een alcoholtest te onderwerpen. Controles op de naleven van de maximumsnelheid kunnen voorkomen dat steps aan te hoge snelheden rondrijden. Aangezien de helm weinig wordt gedragen en hoofdletsels toch frequent voorkomen zou de helm voor e-stepgebruikers verplichten het aantal ernstige hoofdletsels kunnen beperken. Op Europees vlak moet er werk gemaakt worden van extra minimumnormen op technisch vlak, zoals voor de wielmaat. Grotere wielen zorgen voor meer stabiliteit en minder evenwichtsproblemen. Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: “Onze mobiliteit verandert, onder andere met de komst van e-steps. Die nieuwe mobiliteit moet in goede banen geleid worden. Daarom hebben we de regels voor e-steps vorig jaar verduidelijkt. Zo wordt het gebruik van e-steps veiliger, zowel voor wie stept als voor de andere weggebruikers. We moeten hierover ook verder over blijven sensibiliseren, zoals Vias nu doet. Samen met de verschillende beleidsniveaus werken we dan ook aan “All For Zero”, met een interfederaal actieplan om het aantal verkeersdoden drastisch te laten dalen. Alle weggebruikers, en zeker de meest actieve en de meest kwetsbare weggebruikers, moeten zich veilig voelen op de weg. We houden de ontwikkelingen rond de veiligheid van e-stepgebruikers dan ook nauwlettend in de gaten. Indien nodig zullen we zeker niet aarzelen om nog bijkomende wijzigingen aan te brengen in de regelgeving, om zo de verkeersveiligheid te verhogen.”