Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    20-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    één eens

     

    een van de twee

    maar hoe zal het zijn

    wanneer het huis als een blaar

    gezwollen staat van leegte

     

    wie vult koffie bij

    wanneer de ander uitkijkt

    over de tuin

    en de merels benijdt – beklaagt? –

    die terugkeren als  paar

     

    en als dit huis dit woud

    van randen in een vinger snijdt

    wie vindt het doekje voor het bloeden

    de pleister op het hout

     

    wie ligt opgekruld

    een stralende bult

    wanneer de nacht aanvangt

    met zijn theater

     

    een van de twee

    maar wie zal het zijn

    in de glansrol van gruwel

    dupe van absurde troost

     

    hoe zal het zijn

    wanneer de dagen druppelen

    door hun verkalkte percolator

    en de wijn van bewaren

    verzuurt in de maag

     

    een van de twee

    maar wie

    en hoe schrijft die brieven

    naar het nummer op de bus

     

    wie – en hoe – speldt de leegte

    verhalen op de mouw

    wie hoort de merels

    het zeggen

    wat men zeggen wou

    20-07-2007 om 09:04 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maagden
    die Fahne hoch, die Hose nieder
     
    De Duitse tv-zenders voerden gisteren hun dreigement uit: zij weigerden de Tour uit te zenden na een zoveelste dopinggeval.
    Zoals Hugo Camps vandaag in De Morgen fulmineert: als je de morele zuiverheid zo hoog in het vaandel draagt, waarom pas je ze dan zo selectief toe?
    Zeg dan ook: zodra er nog  één geval van politiek gesjoemel wordt vastgesteld, brengen we geen enkele politicus meer in beeld; zodra een zaak van belastingontduiking opduikt, schrappen we de economische berichtgeving en de beursberichten.
    De Duitse zenders en een deel van onze eigen commentatoren gedragen zich als een meisje dat prat gaat op haar maagdelijkheid en zich alleen geblinddoekt laat neuken.
    Nogmaals: tot Carthago zal vallen,  wacht ik de dagen af dat met eenzelfde volharding en hardnekkigheid de schande van de armoede zal worden aangeklaagd - dan zal het niet gaan om een showbusiness, wat de topsport tenslotte is, maar om existentieel lijden dat perfect te vermijden is. Als de media hun rol spelen van politieke waakhond en de bevoegde politici opjagen.
     
     

    19-07-2007 om 10:47 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geen eelt
    geen eelt op mijn ziel
     
    Is het mogelijk om een eerlijke en consequente houding aan te nemen tegenover het migratievraagstuk? Op het theoretische, vrijblijvende niveau misschien wel, maar het openhartige getuigenis van Etienne Vermeersch (in De Standaard van vandaag) toont aan dat het heel wat lastiger wordt als men bereid is 'zijn handen vuil te maken' aan het concrete beleid.
    Zoals premier Verhofstadt onlangs op een internationaal forum betoogde is de mens al sedert de oertijd een migrant. Op school leerden we dat onze voorouders de Germanen afkomstig waren uit Scandinavië. Wij Vlamingen sloegen massaal op de vlucht voor de Spanjaarden in de 16de eeuw; en in de 19de eeuw weken we uit naar Canada en de VS verjaagd door honger en armoede.
    Kortom, beide oorzaken van migratie, de economische zowel als de politieke, zijn ons niet vreemd.
    Dit historisch besef zou ons moeten inspireren tot een maximale empathie met de migranten van vandaag. Maar dan staan we voor de vraag hoe we deze empathie concreet vorm kunnen geven.
    Minister Dewael heeft in verscheidene opiniestukken aangegeven dat er drie luiken zijn: het eigen binnenlandse beleid, het Europese en het oorzakelijke dat een voorkomingsbeleid zou moeten zijn en de belangrijkste oorzaken - armoede en gewelddadige conflicten - zou moeten verminderen.
    We kunnen niet zeggen dat de paarse regering terzake niets heeft gedaan: onder leiding van de ministers Louis Michel en Karel de Gucht is de Belgische diplomatie zelfs zeer actief geweest in Centraal-Afrika.
    Maar op het Europese niveau gebeurde veel te weinig: er is geen eensgezind beleid tegenover een aantal conflicten - sommige EU-landen vechten mee in Irak, andere zijn radicaal tegen deze oorlog die alweer voor miljoenen vluchtelingen heeft gezorgd. Er zijn nog altijd geen Europese afspraken over quota en criteria om vluchtelingen op te nemen.
    Intussen woedt in eigen land de strijd tussen legalisten en 'gewetensbezwaarden'.
    Professor Vermeersch hekelt terecht de politici die eerst een wet goedkeurden en daarna weigeren hem uit te voeren of oproepen tot 'burgerlijke ongehoorzaamheid'.
    Maar anderzijds is het zo dat ethische wetten en alle stappen in de sociale ontvoogding begonnen zijn met 'illegale' acties: met protestacties en provocaties waarvoor de betrokkenen in de gevangenis zijn gegooid - één voorbeeld is dokter Peers, een pionier  in de strijd voor de legalisering van abortus - en waardoor het parlement en de toenmalige regering onder druk werden gezet om tot een andere wetgeving te komen. Zo werd het algemeen stemrecht gerealiseerd, het stemrecht voor vrouwen, ons sociaal stelsel in het algemeen.
    Kortom, legalisme is niet noodzakelijk een deugd: het is in tal van gevallen een pleidooi voor het status quo.
    Men kan zich in dit heikele migratiedebat slechts over één zaak verheugen: het stille, administratieve verzet van een aantal burgemeesters, en het manifeste protest van buurtcomités en andere manifestaties van solidariteit bewijzen dat Vlaanderen nog niet helemaal een kille, meedogenloze samenleving is geworden.
    Hoe moedeloos en verscheurd mensen als Etienne Vermeersch er ook door geworden zijn: deze polemiek is tegelijk een teken van hoop.
     
     

    19-07-2007 om 09:29 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.global swindle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    global swindle





     
    Het was te verwachten dat de 'global swindle'-documentaire voor verwarring en zelfs verontwaardiging zou zorgen: een aantal mensen voelt zich bedot door Al Gore en zijn aanhangers.
    (Zie de column  van Christophe Vekeman in De Morgen en die van Oscar van den Boomgaard in De Standaard, plus de soms felle lezersbrieven vandaag in deze krant)
    Maar los van de opwarming van de aarde blijft er een reeks feiten waaraan men moeilijk kan twijfelen: de algemene milieuvervuiling, onze energieverspilling en onze precaire afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
    Moeten we wachten tot bij een volgende hittegolf weer duizenden verzwakte mensen sterven of tot we zoals in sterk vervuilde steden als Tokio met een maskertje voor de mond mogen rondlopen om ons gedrag aan te passen?
    Daarnaast geldt voor onze politici het voorzorgsprincipe. De wetenschappers van het 'swindle'-kamp bieden een andere verklaring voor de opwarming maar kunnen de mogelijke medeverantwoordelijkheid van de menselijke activiteit niet helemaal uitsluiten.
    Tenslotte nemen we geen brandverzekering omdat ons huis met zekerheid zal afbranden, wel omdat de kans daartoe - hoe klein ook - blijft bestaan.
     
     

    18-07-2007 om 12:07 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    meestal minder soms wel meer

     

     

    hoe minder toekomst hoe meer verleden

    hoe bijziender je ogen

    hoe meer je over je schouder ziet

     

    kijk je hand maar

    als een postzegel in de poot

    van een lieve King Kong

    een monkelend monster

    dat grootvader heet

    en soms in het wild voorkomt

    achteroverliggend zoals die reus

    in je prentenboek: vastgebonden

    met de draden van zijn speeksel

     

    en voor je voeten een leegte

    waar de aarde in past

    plof na plof

    tot de roffel een ruisen wordt

    het hout wegveegt

    waarin dat bleke lichaam

    het brede bestaan

    dat moeder heet

     

    dan je hand die weer

    als een natte zegel kleeft

    aan de hand van zo’n botte loebas

    een vader van bijbels gezag

    tot onder je vingers

    het kloppen stopt

    de mokkende ader

    die je als laatste zal verlaten

     

    en omziet of jij omziet

    met bijziende ogen

    met kraakbeen en botten die krimpen

    alsof ze weer in hun handen mogen

    17-07-2007 om 10:25 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.en sprak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    en sprak de menigte toe






     

     

    tot ik verdwijn blijf je behouden

    is er een betere reden om te bestaan

     

    dan te verhalen hoe jij je lichaam

    vermenigvuldigen kon

    zoals kinderen brood uitdelen

    aan de vogels

     

    en geen gemene deler maakt

    een schonere breuk dan zo’n vis

    die door vingers gleed

    als regen door rul zand

     

    zo zeldzaam kon jij om gaan

    als pasmunt als wisselgeld

    en geen rekening die klopte

    telkens weer werd het verlangen

    opgelicht door die gladjanus

    die geboekt staat als begeerte

     

    en achteloos kon je gaan liggen

    als een achtergelaten fooi

    je zei: ‘ach, het is een jobstudent’

    wanneer hij gemorst had

    tussen je dijen

     

    je zei met een stem die een hele zee

    kon doen verdampen:

    ‘wat baat het te ontvlammen

    als de brand niet kan geblust’

    16-07-2007 om 17:35 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.seks en de kerk-vervolg
    seks en de kerk - vervolg

    Precies vandaag lezen we zowel in De Morgen als in De Standaard een bericht over pedofiele priesters in de VS.
    In De Standaard wordt een mededeling van het persagentschap AP ingekort weergegeven (nog geen 100 woorden), in De Morgen beslaat het bericht ruim een halve pagina.
    Dit is geen detail, het zegt alles over de loyaliteiten van deze kranten.
    Zoals je in de weekeindbijlages van De Standaard  de voorbije weken telkens een evaluatie kon lezen van een nieuw model SUV (4x4): ecologisch bewustzijn is niet het sterkste punt van deze elitaire krant die veel liever uitpakt met beurscijfers.

    Maar het gaat om de katholieke kerk, een simpele vraag: als je pedofiele celibatairen verkiest boven gehuwde priesters, welke god ben je dan aan het dienen?
    Jezus zelf zei: 'Het is beter te huwen dan te branden.' Hij moet dus wel iets geweten hebben over dit 'branden' En dit vers is een van de weinige die expliciet gaan over seksualiteit.
    De kerk maakt rare keuzes: politici die ijveren voor een legalisering van euthanasie worden bedreigd met excommunicatie, wie openlijk een oorlog steunt of in gang zet, die wordt in het Vatikaan met een brede glimlach ontvangen.
    De enige verklaring die ik kan bedenken is een verslaving aan macht: de kerk probeert krampachtig haar greep op het individuele geweten te behouden in het bijzonder als het gaat om intieme kwesties zoals seksualiteit, abortus en euthanasie. En sedert Constantijn de Grote heeft de kerk geleerd goeie maatjes te zijn met de machtigen der aarde, daarom zal ze heel wat voorzichtiger zijn in het veroordelen van gedrag dat hele bevolkingsgroepen treft, de overbewapening en de oorlogszucht.
    Het leven is heilig zolang het nog niet geboren is of wanneer het op sterven ligt. Daartussen mag het worden gefolterd en vermoord.
    De officiële kerk - niet de basiskerk en evenmin een aantal 'verlichte' bisschoppen zoals Don Helder Camara en aartsbisschop Romero - heeft dan ook altijd voorbeeldig samengewerkt met de monsterlijke dictaturen van Latijns-Amerika en met die van Franco in Spanje.
    Je vraagt je dan iedere keer af in welke uitspraak van hun profeet zij een rechtvaardiging vinden van hun machtsmisbruik, toch niet in 'wat gij aan de minsten van de mijnen hebt gedaan, hebt gij aan mezelf gedaan'?

    16-07-2007 om 17:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.seks en de kerk
    seks en de kerk
    Was ik de enige die gisterenavond werd geschokt door de Channel 4-reportage die op Canvas werd uitgezonden?
    We liepen met een journaliste mee door de sloppen van Manilla en hoorden en zagen wat de katholieke seksuele moraal in dat land aanricht.
    Mij verwondert het al jaren dat de kerk nooit is aangeklaagd bij het Hof voor de Rechten van de Mens juist vanwege deze misdadige moraal.
    Om te beginnen lijkt het me een tekort in het Handvest van 1948 dat genot en seksueel genot er niet in staat als een mensenrecht: iedere man, iedere vrouw heeft recht op (seksueel) genot. Dit is een individueel recht  - en heel wat mensen lijden er persoonlijk onder dat zij dit recht worden ontzegd - maar daarnaast zijn er de maatschappelijke consequenties van een achterlijke seksuele moraal.
    Toevallig ben ik bezig in 'Reis naar de Einden der Aarde' van de Amerikaan Robert D. Kaplan: in dit boek brengt hij verslag uit van een tocht van West-Afrika, door de Nijldelta naar het Midden-Oosten en verder oostwaarts. Overal stelt hij hetzelfde vast: overbevolking, extreme armoede door de wanverhouding tussen middelen van bestaan en bevolkingsexplosie. Hij voorspelt dat uit de sloppenbuurten rondom de steden in Afrika en het Oosten de explosieve krachten zullen voortkomen die de grootste bedreiging zullen vormen voor onze veiligheid.
    De beelden uit de Filippijnen toonden in alle duidelijkheid hoeveel ellende wordt veroorzaakt door overbevolking, door  ongewenste gezinsuitbreiding en door de hypocriete en onwetenschappelijke propaganda die deze ellende in de hand werkt.
    En dan ga je op zoek in de evangelies om daar een verklaring voor te vinden en dan stel je vast dat de profeet in wiens naam deze desinformatie wordt verspreid nauwelijks wat over seksualiteit heeft gezegd maar des te meer over zorg om de zwaksten.
    Wat hebben de obsessies van de seniele ouderlingen die de kerk besturen te maken met de genezer van zieken, de trooster van de verdrukten?
    Nu is het wel zo dat  het christendom geen monopolie heeft inzake seksuele  waanzin,  alle monotheïstische godsdiensten vertonen deze dwaasheid. Maar in het bijzonder de katholieke kerk gaat er prat op een 'verlichting' te hebben doorgemaakt. Wat is er zo verlicht aan het verbod op contraceptiva? Welke god denkt men te dienen door liever kinderen te zien creperen dan een geboortenbeperking toe te staan?
    Het verbijsterende is dat zo'n instituut van misdadige dwanggedachten nog steeds een forum krijgt in onze media en met respect wordt behandeld.
    Ooit zei een Belgische staatssecretaris voor ontwikkelingssamenwerking na een rondreis door Afrika: 'De paus maakt zich schuldig aan massamoord.' Dat was de VU'er André Geens, sedertdien werd over de man nooit meer iets vernomen.
    Een moraal die zo duidelijk meer lijden veroorzaakt dan problemen oplost, kan je niet anders dan krankzinnig en verdorven noemen.
    Waarom zijn er zo weinig gelovigen die dit luidop durven te zeggen?

    15-07-2007 om 12:58 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piet Wittewrongel
    tegenwringen met Piet Wittewrongel
    In De Morgen noemde de bekende activist en gewezen basketvedette Piet Wittewrongel de aanwezigheid van de Engelse Queen bij de herdenking van de slachtpartij van Pssandale hypocriet: zij zou beter denken aan wat haar soldaten aanrichten in Irak.
    Ik twijfel er niet aan dat tal van mensen de herinnering aan 14-18 levend willen houden vanuit een oprecht pacifisme en een gemeende afkeer van de militaire gruwel.
    Mijn bezwaar is altijd dit geweest: heb je de misdaden van bijna 100 jaar geleden nodig om tot het inzicht te komen dat een oorlog de negatie is van onze beschaving, het tegendeel van alles wat onze moraal voorschrijft?
    Mijn generatie is opgegroeid met de beelden van de oorlog in Viëtnam. Die waren nog ongecensureerd en liggen aan de basis van mijn blijvende walg voor het Amerikaanse imperialisme. Maar zelfs de gecensureerde beelden van vandaag moeten toch voldoende zijn om een zelfde verontwaardiging los te maken: om het even of de beelden nu komen uit Afrika, Libanon, Irak of Bosnië.
    Dag na dag worden wij geconfronteerd met de zwaarste misdaden tegen de menselijkheid, waarom zou je dan terug moeten naar die van het verleden?
    Ik heb in de Westhoek een Engelse leraar bezig gehoord die veldslagen beschreef als een spannend avontuur, de Engelse jongens en meisjes hingen aan zijn lippen. Het resultaat zien we dan ook: telkens een Amerikkanse president het in zijn kop krijgt om oorlog te voeren, springen de Engelsen als eersten mee op de kar. En de Amerikanen op hun beurt worden het meest van alle Westerlingen onderworpen aan een dagelijkse indoctrinatie van kindsbeen af: overal zie je daar de nationale vlag, kinderen leren op school trouw te zweren aan het Vaderland. Het resultaat: een oorlog wordt daar pas afgekeurd als er te veel Amerikaanse doden vallen. De meerderheid van de Amerikaanse bevolking - zeker niet allemaal - gaat ervan uit dat zij in een superieur land leeft, een land dat het recht bezit om de rest van de wereld te overheersen, ook met geweld.
    Herdenkingen van oorlogen hebben pas zin als zij een einde maken aan de cultus van het militaire heldendom, aan het superioriteitsdenken, aan de dwaasheid van patriottisme. Vandaag zou één besef al het andere moeten domineren: ons uiteindelijke vaderland is de hele wereld, wat veraf gebeurt, gebeurt in werkelijkheid om de hoek. Een dode zonder naam en zonder gezicht, is een familielid: waar mensen bloeden, bloeden wij allemaal.
    En eerder vroeg dan laat zal dit zeer concreet worden: dan staan de vluchtelingen voor onze deur, of de wraak zal in ons eigen land worden uitgevoerd. Of onze economie zal schade ondervinden door de schade die elders wordt aangericht. Of op reis in een miserieland zullen we ons geen enkel moment nog veilig voelen.
    Kortom, het  smoesje 'dit is een ver-van-mijn-bed-show' gaat allang niet meer op, de moderne communicatietechnologie en mobiliteit maakt de aarde bijna letterlijk tot één dorp. Vandaag en nog meer morgen.
    Daarom heeft het enkel zin om naar het verleden te kijken als we daar de juiste lessen uit leren. En in alle duidelijkheid gezegd: op de soldatenkerkhoven liggen alleen slachtoffers en daders maar geen helden.
    En de ergste daders  gaven hun naam aan straten en pleinen.

    15-07-2007 om 11:52 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.principes etc
    principes en legalisme
     
    Naar aanleiding van de 'nobele' toespraak van premier Verhofstadt, heeft de burgemeester van Mortsel, Ingrid Pira, ons in De Morgen (en ook in het tv-journaal) laten delen in het morele dilemma van iemand die belast is met een uitvoerend mandaat: wat moet je volgen, je geweten of de wet?
    Achteraf zwakte Verhofstadt zijn verheven betoog af: hij had het alleen over het vluchtelingenprobleem in het algemeen, niet over het Belgische vreemdelingenbeleid waar hij nog altijd achter staat.
    Iedereen kan de inventaris opmaken van 8 jaren vreemdelingenbeleid onder Verhofstadt. Men kan zich beelden voor de geest halen van Iraanse vluchtelingen die in Brussel hun mond moesten dichtnaaien om gehoord te worden, men herinnert zich berichten over kinderen die uit de klas werden geplukt en kinderen die in ons gastvrije land met hun ouders werden opgesloten  als potentiële criminelen.
    En telkens kwam minister Dewael met cijfers op de proppen om aan te tonen dat het aantal asielaanvragen dalende was en dit werd niet alleen door Dewael en zijn diensten maar ook door de rechtse pers gezien als een succesverhaal. Alsof deze cijfers ook maar iets zegden over het aantal vluchtelingen in de wereld.
    Dewael zelf  heeft in verscheidene opiniestukken aangegeven waar het om zou moeten gaan - aan inzichten geen gebrek -: een binnenlands beleid, een Europese samenwerking en een engagement dat aan de oorzaken werkt.
    Van die Europese samenwerking in de zin van afspraken over criteria, opvangcapaciteiten etc hebben we weinig vernomen. Aan de oorzaken, de onveiligheid  en de extreme armoede in de wereld, werd door ons land iets gedaan - bijvoorbeeld in Centraal-Afrika - maar al bij al onvoldoende om een hoge borst op te zetten.
    Als je 8 jaren de kans hebt gehad om de beloofde 0,7 %  BNP ontwikkelingssamenwerking te realiseren, om de gesubsidieerde export van landbouwoverschotten af te schaffen, om op tal van internationale fora aan te dringen op een rechtvaardiger wereldhandel, en op geen van deze domeinen resultaten kunt voorleggen: hoe oprecht zijn je 'nobele' intenties dan?
    Het enige excuus voor Verhofstadt en paars is dat hun roomsrode voorgangers het evenmin hebben gedaan; en paars heeft dan nog de verdienste in Congo bijgedragen te hebben aan het democratiseringsproces.
    Maar globaal genomen zijn de realisaties pover en beschamend en de vraag blijft of dit uitsluitend aan de paarse politici is toe te schrijven. Behoort het niet tot de taak van de publieke opinie en van de media om politici het vuur aan de schenen te leggen als het gaat om morele keuzes? Afgezien van sporadische acties, zoals lokale comitees die zich ontfermen over de asielzoekers uit de eigen buurt, of de jaarlijkse geldophalingen, komt het nooit tot een doorgedreven en volgehouden druk: armoede en onrecht, noch in eigen land, noch in de Derde Wereld, zijn 'sexy' onderwerpen die de massa noch de commentaarschrijvers blijvend kunnen bezig houden.
    Wij kopen lotjes en pannenkoeken, komen zelfs op straat tegen de uitwijzing van lieve vreemdelingen uit ons dorp of tegen het kappen van een bos, maar uit ons stemgedrag of uit onze lezersbrieven blijkt niet dat we van deze problemen wakker liggen. Nog geen enkele triomfator van 10 juni heeft verklaard dat 'de mensen hebben gekozen voor meer solidariteit' - misschien wel voor meer gevangenissen, lastenverlaging en betaalbare elektriciteit.  En ongetwijfeld voor meer Vlaanderen: wat voor Vlaanderen?
     
     

    15-07-2007 om 11:15 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bagdad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    een Bourgondiër in Bagdad

    - op muziek te zetten door Willy Claes -






     

     

    het behoort tot de dingen en hun aard:

    troepen troepen samen

    schepen verschepen hun vracht

    de wereld rookt zijn klapsigaar

    is met wat goodwill – wat Bush wil -

    nog een grijnslach waard

     

    wij vouwen als vorsten

    onze handen

    zoals Bourgondiërs op hun graf

     

    het is nu eenmaal

    het bedrijf van bedrijven

    buiksprekers spreken uit hun buik

    twijfel is een pas uit de maat,

    de doener stelt zijn daad

     

    en wij liggen met gevouwen handen

    zoals vorsten op hun graf

     

    er is geen reden

    die je slaap kan storen

    al dromen de gestoorden

    van verschroeide huid

    van ogen die voor altijd staren

    er is de kamer

    die uitpuilt van de buit

     

    er is geen reden

    een Friedhof is een oord van vrede

    waar we vorstelijk onze handen vouwen

    zoals Bourgondiërs op hun graf

    14-07-2007 om 11:42 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bomen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    bomen kijken in de Bunt






     

    we bekeken de bloem

    van een catalpa

    violet gevlekt zoals

    een orchidee, de geheime

    kelk van een meisje

     

    daarnaast bloosde

    een fluweelboom en weer

    werd je week van

    een naam – de poort

     

    stond open van een domein

    met vijver, de turfput

    waar je vader zwom

    voorbij de gele treurwilg

    op zijn eiland van een kluit

     

    weerom zat je in een kooi

    van prikkeldraad, betrapt

    in een verleden van

    schaamdelen in een zakdoek

     

    het dons op de twijgen

    van de fluweelboom:

    je voelde met de vingers

    van een kind een vrouwenhuid

     

    de gevlekte kelk, de trompet

    van bedauwde zijde, een insect

    kan erin, een mens bekijkt het

    vanachter een draad

    13-07-2007 om 14:15 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achille van Sassenbroek

    de Sassen

     

    in een kil van de Schelde

    in een arm van de Durme

    meerde zijn Breughel aan

    zijn drijvend atelier

     

    zijn gestalte stak af

    tegen het tintelend licht

    op slik en water: de zwarte

    redingote, de flambard met

    wapperende rand

     

    een machtige vleermuis

    een heer van stand kwam

    zijn nek of het dorpsverstand breken

     

    in een arm van de Durme

    lag zijn laatste boot

    tussen gesloten poort en

    brekende dijk beeldde hij

    het landschap uit: knotwilg,

    hofstede in botervette streken

     

    en dorpsgenoten, bewoners van

    een uitgewist verleden: boottrekkers,

    waterdragers, karkassen van lijven,

    gezichten als een sikkel, een zeis

     

    hij legde hun verhalen vast in

    een simpele lijn, een groef, een hoek,

    de sprekende lidtekens

    van sprakeloze pijn

     

    omsloten door poort en dijk

    zaten de kunstbroeders

    aan tafel, wijnflessen

    vlogen hun hoge vlucht

    naar de hoop op de koer

     

    je bladert door een huldeboek:

    zijn norse kop van stroeve

    Bruggeling, de handspinners,

    ijle draden in hun greep


     

     

    grimmigheid is nodig

    om een spoor te kerven

    voren in huid en bodem

    die bewaren in olieverf

     

    in een kil van de Schelde

    in een arm van de Durme

    meerde hij aan, een machtige

    vleermuis waar het volk

    achter de dijken naar wees

     

    de Sassen, zeiden ze,

    een vinger tegen hun slaap

    de Sassen, zeiden ze,

    hun klak in de hand

    13-07-2007 om 10:34 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gefotoshopt
    is jouw kut ook gefotoshopt?
    Bij deze tekst zal ik maar geen afbeelding plaatsen.
    Gisteren zaten we hier allebei te schateren bij de uitzending van Terzake.
    We zagen een Nederlandse filosofe op bezoek bij de priesteressen en dienaressen van een nieuwe godsdienst: de cultus van de eeuwige jeugd.
    Vrouwen moeten rimpelloos zijn, zelfs hun intiemste delen moeten beantwoorden aan het Playboy-ideaal.
    Wat werd hier meer duidelijk gemaakt dan het gelijk van Dostojevski en Erich Fromm: de mens is voor niets zo beducht als voor de eigen vrijheid.
    Geen van deze vrouwen leek te worden onderdrukt door een godsdienst of een politiek regime, maar zij onderwierpen zich vrijwillig aan de dictatuur van schoonheidsgoeroes en de hogepriesters van de esthetische chirurgie.
    (En tussen haakjes: ook mannen doen aan deze dwaasheid mee)

    Men kan hier allerlei moraliserende bedenkingen aan vastknopen, maar laten we het louter psychologisch bekijken: bestaat er enige kans dat deze mensen tot enige zelfaanvaarding komen? In de beloften van de traditionele godsdiensten kan je blijven geloven zonder bewijs, maar de illusie van eeuwige jeugd zal nog vóór je dood worden tegengesproken.
    Tenzij  ze  geen onderscheid meer kunnen maken tussen een prothese en eigen lichaamsdelen zullen vrouwen én mannen hun lichaam zien verouderen.
    We kunnen dit betreuren maar niet tegenhouden. Zoals de Prediker het zegt: er is een tijd voor alles.
    Een tijd om begeerte op te wekken en een tijd dat het meer gaat om tederheid.
    Mij lijkt de kans veel kleiner dat een siliconenborst tot tederheid uitnodigt dan een gerimpeld voorhoofd of ergens een plooitje meer.
    Niettemin zal ik nooit ontkennen dat ik mij op straat  omdraai naar 'les jeunes filles en fleurs' (om Proust te citeren) en minder naar hun grootmoeders, al leveren beide soms poëzie op.

    12-07-2007 om 11:49 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams geld
    het geld van de Vlaamse regering
    Volgens de SERV  - de sociaal-economische raad voor Vlaanderen - (zie De Morgen van woensdag 11 juli) beschikt de Vlaamse regering over drie keer zoveel financiële middelen dan ze oorspronkelijk had begroot.
    Hoe oprecht klinkt dan allerlei communautair tromgeroffel?
    Is een beleidsruimte van meer dan 11 miljard euro geen aansporing om met wat meer doortastendheid de wachtlijsten in de zorg, de rusthuizen, en de strijd tegen de armoede aan te pakken? Hier is geen communautair akkoord voor nodig: het gaat om Vlaamse bevoegdheden.
    Deze nuchtere cijfers onderstrepen de belachelijkheid van het kaakslagflamingantisme met zijn 'laat je niet verstrikken'-campagne: onze eigen Vlaamse regering is heel wat rijker dan de Belgische.
    Maar het is weinig waarschijnlijk dat het beleggersclubje dat de meerderheid van de Vlaamse bevolking intussen is geworden,  hiervan wakker ligt.
     
     

    12-07-2007 om 10:39 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kerk of gemeente
    kerk of gemeente?
    In aansluiting bij de brief van lezeres Naudts in De Standaard van vandaag kan men verdere vragen stellen bij de aanmatiging van de kerk van Rome dat zij de enig ware is.
    Deze overtuiging is gebaseerd op het bekende vers in Mattheus 16:18: 'Gij zijt Petrus en op deze steenrots zal ik mijn Kerk bouwen.'
    In de portestantse Statenbijbel lezen we: 'en op deze petra zal ik Mijne gemeente bouwen.'
    Beide vertalingen gingen terug op de latijnse Vulgata die inderdaad een woord bevat dat als'kerk' kan worden vertaald.
    De modernere vertalingen gingen echter op zoek naar de oorspronkelijke teksten die in het Grieks zijn geschreven, en het verloren gegane origineel van Mattheus in het Aramees dat naar alle waarschijnlijkheid ook door Jezus werd gesproken.
    Hoe groot is de kans dat in dit Aramees een woord werd gebruikt dat zonder meer door 'kerk' kan worden vertaald, gezien het feit dat het fenomeen kerk in de betekenis van centraal bestuurd instituut met vastgelegde dogmatiek in de tijd van Jezus niet eens bestond?
    Om nog te zwijgen over allerlei inhoudelijke bezwaren: hoe is het even bekende vers 'mijn rijk is niet van deze wereld' te verzoenen met een geschiedenis van machtsverwerving tot en met het bezit van een eigen leger?

    (Voor wie het interesseert: een hernieuwde lectuur van de andere toespraken in dit Mattheusevangelie is zeer leerzaam en zal aantonen dat Jezus heel wat anders in gedachten had dan een kerkinstituut dat zich ontwikkeld heeft tot een politieke macht en een rechter over het individuele geweten.)
     

    12-07-2007 om 09:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.misschien

     

    misschien

     

    misschien was jouw liefde altijd al mededogen

    een ontfermen om wat je enig vond

    onvervreemdbaar deze vreemdeling

    deze verzamelaar van spijt

     

    duld mij nu want de dagen zijn onduldbaar

    gulzige happen

    die de dood neemt

    in de dunne sneden van onze tijd

     

    hoor de krekels bezig

    in de kramp van dit gebeente

    hoe ze opgaan in hun taak -

    lees de wereld zijn bericht

    het legt klinkers in lege kelen

    die straks schreeuwen om wraak

     

    laten wij het geduld aanleren

    de vreemde taal die volkeren spreken

    zij die de adem vereren van boom

    en bodem, het gestage keren

    van zee en regen, zon en bron

     

    misschien is liefde niet meer

    dan meebewegen

    toegeven aan een zwaartekracht

    die lichter maakt

     

    misschien zijn we zo bedacht

    hebben we niets zo nodig

    als het mededogen

    de warmte van het avondrood

    want geen troon verheft je hoger

    dan het plooien van een schoot

    11-07-2007 om 09:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prébois
    Guillaume Prébois (zie De Standaard van vandaag woensdag)
    De Franse Le Monde-correspondent Guillaume Prébois rijdt zelf de Tour de France om aan te tonen dat je dit parcours kan afleggen zonder doping.
    De hogere moraal van deze dopingbestrijder kun je afleiden uit wat hij zegt op het einde van het artikel: 'Ik wil de renners weer zien lijden.'
    Waar deze man dus van droomt is een masochistisch theater waar het publiek als zieke voyeurs op kan kicken.
    Dat wielrenners net als de beoefenaars van andere beroepen arbeidsrechten hebben ontgaat deze dopingdominee.
    En dit is de constante in de dopingsaga: wat men probeert te verdedigen is een uitzonderingsrecht.
    In hoeveel andere beroepen - tot en met de studenten in hun examentijd - worden middeltjes geslikt om te kunnen blijven presteren en eventueel beter dan de concurrentie?
    De dopingrepressie in de sport neemt vormen aan die in geen enkele andere sector zouden worden geduld. Zijn sociale en fiscale dan minder schadelijk voor onze maatschappij? Worden bij de opsporing en bestraffing van deze misdrijven even stringente methodes en sancties toegepast: krijgt een zaakvoerder die betrapt is op belastingontduiking een beroepsverbod voor een aantal jaren, moet hij zijn inkomsten van het voorbije jaar afstaan aan de schatkist?
    Hoeveel burgers moeten maanden van te voren bekend maken waar zij zich zullen bevinden zodat zij onverwacht kunnen gecontroleerd worden: dit zijn praktijken uit een totalitair regime, niet de normale gang van zaken in een democratische rechtsstaat.
    De doorlopende saga over dopingschandalen manipuleert de morele verontwaardiging van de bevolking. Veel haalt dit niet uit in tegenstelling tot wat de heer Prébois beweert: het publiek haakt niet af, het blijft massaal op wielerwedstrijden afkomen.
    Maar wat de dopingdominees wel bereiken is dat er geen aandacht en dus ook geen protest overblijft tegen wat er achter de schermen van de sportfestijnen gebeurt: de uitbuiting van arbeidskrachten door de multinationals van sportkledij, de sociale en politieke realiteit in landen die grootse sportspectakels mogen organiseren zoals de Olympische Spelen en de wereldbeker voetbal.
    De fundamentele vraag is waar de prioriteiten liggen van de moralisten en welk lijden zij het belangrijkst vinden: dat van de atleten of dat van de naamlozen die worden uitgebuit of in ellende leven?
     
     

    11-07-2007 om 09:44 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blanpain

    specialist arbeidsrecht Roger Blanpain
    In De Standaard van vandaag dinsdag gaat emeritus professor Blanpain tekeer tegen de ontslagvergoedingen bij Opel Antwerpen en tegen het brugpensioen.
    Hij  neemt zichzelf als voorbeeld: 'ik ben 74 en ik werk nog alle dagen.'
    Heeft deze man er enig benul van hoe bevoorrecht hij wel is?
    Hij kan zich bezig houden met zijn passie, krijgt volop aandacht en blijkbaar ook waardering. En hij verkeert in uitstekende gezondheid.
    Hoeveel 55-plussers die nog aan het werk zijn kunnen dit zeggen?
    Ik kan mijzelf ook als voorbeeld aanbevelen: zolang ik niet dement word zal ik blijven schrijven. Ik verdien daar minder mee dan deze professor maar soit.
    In het artikel wordt geen enkele keer gezegd dat onze sociale zekerheid hoe dan ook onbetaalbaar zal worden gezien de vergrijzing en de verlenging van de levensduur, tenzij er andere bronnen van financiering worden aangeboord.
    Wanneer zullen de rechtse geesten eens inzien dat de arbeid en de arbeidende bevolking geen melkkoe zijn die men eindeloos kan leegmelken?
    Zelfs indien morgen iedereen tot zijn 70ste gaat werken dan nog zal de belasting op arbeid  nooit de hoger genoemde kosten dekken.
    En zolang specialisten alleen in het enge cirkeltje van hun eigen specialisatie kunnen denken, zal er nooit een evenwichtige oplossing uit de bus komen.

    10-07-2007 om 20:45 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wilsverklaring

    wilsverklaring

     

    zo graag wou hij bewijzen

    hoe lenig, handig hij nog was:

    je oefende in hordelopen en hij

    op slippers sprong uit stilstand

    over een meter en meer

     

    en dicht bij het einde stond hij

    te schommelen voor de kaal

    gebikte buitenmuur, schepte

    voegsel uit de trog, lachte

    dwaas telkens de mortel weer

    van tussen de stenen gleed

     

    zo graag wou hij het tonen

    het leven voordoen als een

    volleerde meester, doorgeven

    wat hij kon en was: een trotse

    jongen, een vader die zijn trots

    verschoof, overdroeg zoals

    een bedaarde heerser zijn land

     

    zo graag had je hem bewezen

    dat hij in vrede weg kon gaan

    ergens naar een klooster zoals

    een oude keizer ver van het

    gewoel, de verwikkelingen,

    de kuiperijen, de legers

     

    zo graag was je van hem

    geweest: drager van zijn zaad

    en geest, de estafetteloper

    die hem uit zag hijgen en

    juichend door het lint zou gaan

     

    zo graag had hij zijn naam

    gelezen onder de woorden

    uit jouw pen, en meest van al

    had hij ervan gehouden

    om het op zijn schoot te nemen:

    het zuigend gevolg van jouw

    zaad, zoals de avond verzadigd

    dieren, velden aan de stilte

    en het duister laat

    09-07-2007 om 12:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!