Bonn 1770 –Wenen 1827 Duits componist, behoort tot de meest bewonderde componisten uit de westerse muziekgeschiedenis.Uitgaande van de Weense klassieke traditie ontwikkelde hij geleidelijk een individuele stijl, waarmee hij de voorbode werd van de romantiek. Hij heeft in de 19de eeuw een zeer grote invloed uitgeoefend.
____________________________
Mozart
Salzburg 1756 – Wenen 1791
Oostenrijks componist, geldt als een van de grootste fenomenen uit de muziekgeschiedenis. Zoon van Leopold Mozart en Anna Maria Pertl (1720–1778), toonde al zeer vroeg een grote muzikale aanleg, die vanaf 1760 door zijn vader werd ontwikkeld.
____________________________
Chopin
Frédéric François (Pools: Fryderyk Franciszek) Zelazowa Wola, bij Warschau, 1810 – Parijs 1849
Pools componist en pianist Chopin was de zoon van een Franse vader en een Poolse moeder.
Schreef vrijwel uitsluitend pianomuziek, waarin elegante, expressieve melodieën. Experimentele harmonieën en vrije vormen worden gecombineerd met een briljante pianotechniek. Zijn werk vormt het hoogtepunt van de romantische pianomuziek en is excellent voor het instrument geschreven. Het vormt een persoonlijke synthese van Pools-traditionele en West-Europese klassieke elementen. Aanvankelijk trad hij op als concertpianist. Later echter trok hij zich steeds meer uit de openbaarheid terug en concentreerde hij zich op het lesgeven.
____________________________
Mensen kun je vergelijken met muzieknoten . Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd , vormen ze een prachtig orkest. Deze mooie tekst schreef Amouretje in mijn gastenboek.
Een secretaresse, een verkoper en hun manager vinden tijdens de lunchwandeling een oude olielamp. De manager wrijft de lamp op en er verschijnt een geest die zegt: "Jullie mogen alledrie een wens doen." De secretaresse gilt meteen: " Ik wil naar de Malediven, heerlijk in de zon op het strand liggen." Floep, weg is ze. De verkoper roept: " En ik wil naar New York, met een portefeuille vol geld om te winkelen." En hup, ook hij is er vandoor. "Jij bent aan de beurt." zegt de geest tegen de manager. Die zegt: " Ik wil die twee terug op kantoor na de lunch!"
RAMALLAH - De Argentijns-Israëlische pianist en dirigent Daniel Barenboim heeft zaterdag de Palestijnse nationaliteit gekregen. Hij kreeg die eer toegekend voor zijn inzet voor het Palestijnse volk en de vrede in het Midden-Oosten. Dat zei Palestijns parlementslid en ex-presidentskandidaat Mustafa Barghouti. Barenboim is waarschijnlijk de enige ter wereld die zowel een Israëlisch als een Palestijns paspoort heeft, voegde Barghouti eraan toe. Zaterdag gaf Barenboim in Ramallah op de Westelijke Jordaanoever een concert. Hij speelde er sonates van Beethoven voor een 600-koppig publiek. De toegang tot het concert was gratis, maar het publiek werd gevraagd om donaties te doen voor medische hulp voor kinderen in de Gazastrook. De pianist stichtte in 1999 samen met overleden Palestijns auteur Edward Said het West-Eastern-Divan orkest. Het orkest bestaat uit een negentigtal muzikanten van Europese, Israëlische en Arabische afkomst. BELGA (BELGA)
Daniel Barenboim speelt Moonlight Sonata 1°mov Adagio sostenuto - L.van Beethoven
Een pianosonate is een muziekstuk (en wel een sonate) dat speciaal voor het instrument piano geschreven is. Van Beethoven stond erom bekend dat hij met het aanpassen van de sonate de grenzen van de mogelijkheden van het instrument opzocht en uitprobeerde.
Beethovens "Mondscheinsonate"
De pianosonate in cis-klein opus 27 nr. 2, ook wel bekend als de Mondscheinsonate is de veertiende pianosonate van Beethovens en één van zijn bekendste werken. Vooral het eerste deel is erg bekend als meditatie- of slaapmuziek. Beethoven noemde het werk een Sonata quasi una Fantasia (Een sonata die zogenaamd een fantasie is). Het werd opgedragen aan gravin Julie Guicciardi.
De indeling van de pianosonate is ongebruikelijk, omdat het eerste deel in de sonatevorm ontbreekt. Een langzaam deel, een scherzo-achtig deel (het tweede deel) en een snelle finale zijn wel aanwezig:
Adagio Sostenuto (Si deve suonare tutto questo pezzo delicatismmamente e senza sordini) Allegretto (La prima parta senza repetitione) Presto Agitato
foto : Ludwig van Beethoven door Joseph Karl Stieler, 1820 >>Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie<<
Hadden we het ooit geweten zonder youtube? Een poes, van een pianolerares die piano kan spelen. Het bestaat. De poes is zich bewust van het geluid dat hij voortbrengt als hij op de toetsen mept. Volgens haar baasje is het niet aangeleerd. Ze is drie en speelt al zo sinds haar eerste. Het is voor de poes wel onmogelijk om veel meer te beslaan dan een hele octaaf. Het filmpje trekt een record-aantal bezoekers en de hele wereld lijkt vertederd. Een storm van reacties heeft Nora teweeg gebracht. Van over de hele wereld posten mensen hun filmpjes met een pianospelende poes.
Hoe zouden mannen het kunnen weten als vrouwen ze het niet vertellen wat hun fantasieën zijn, en hoe zouden vrouwen het kunnen vertellen als mannen het niet eens durven vragen...en zo blijven we bezig
Maandag : Sinterklaas gaan halen bij bomma en bompa Alleen knikkers gekregen. stom speelgoed. Heb knikkers op de keldertrap gelegd. Bompa naar beneden getuimeld, geen belang, bompa toch al oud en versleten. Er waren geen knikkers kapot. Klop gekregen, met knikkers spelen mag niet.
Dinsdag : Hele toffe dag, heb nichtje Suzy gezien op begrafenis van bompa. Hele dag doktertje gespeeld. Heel plezant. Mama kwaad, papa kwaad, tante Angel kwaad, Suzy niet. Doktertje spelen mag niet, stiel leren is verboden.
Woensdag : Hier en daar in huis chocoladekorrels gelegd. Papa is muizenvallen gaan kopen, heb korrels opgegeten. Mama viel flauw. Heb klop gekregen. Lekkere chocoladekorrels eten is verboden.
Donderdag : Heb voor 20 knikkers hele mooie witte muis gekregen van kameraad. In een doosje gedaan en schoon verpakt. Cadeau voor mama. Mama eerst blij, daarna kres gegeven, flauw gevallen. Papa weer heel kwaad. Heb klop gekregen. Cadeautjes geven is verboden.
Vrijdag : Papa sloot mij op in de kelder, is plezant. Heb van patattenvoorraad frietjes gesneden om mama te helpen. Zwaar werk, wel 100 kilo patatten. Heb klop gekregen. Mama helpen is verboden.
Zaterdag : Papa sloot mij op op zolder, ook plezant. Heb papa geholpen en dakgoot proper gemaakt. Stond veel volk op straat. Pompiers zijn me komen van dak halen. Papa kwaad, klop gekregen, papa helpen is verboden.
Zondag: Papa sloot mij op in het tuinhuisje. Had kou en heb een vuurtje gestookt. Pompiers zijn weer gekomen. Toffe mensen, spuiten alles nat. Klop gekregen, warm hebben is verboden.
Maandag : Wou pompiers nog eens terugzien. Heb gebeld en ze zijn gekomen. Mama kwaad, pompiers ook. Heb klop gekregen. Pompiers graag zien is verboden.
Dinsdag : Stille dag vandaag. Heb niks gedaan. Mama heel ongerust en ambetant. Niksdoen is niet plezant en eigenlijk verboden.
Woensdag : Op bezoek bij bomma. Toen ze me zag staan kreeg bomma schuim op haar mond. Mama sloot mij op in de keuken. Stoelen van bomma veel te hoog. Heb ze korter gemaakt met zaag van bompa. Nu zijn ze juist goed. Mama kreeg schuim op haar mond. Heb klop gekregen.
Donderdag : Met papa naar de kliniek gegaan. Bomma en mama bezoeken. Iets kapot van de zenuwen. Waarschijnlijk familieziekte. Dokter stak met naald in mama haar arm. Heb met de andere naald die daar lag in de stouterik zijn achterste gestoken. Dokter kreeg ook schuim. Van papa klop gekregen. Mama beschermen is verboden.
Alles is verboden denk ik, behalve kinderen kloppen. Wacht maar tot ik groot en sterk ben.
Op een dag ging een oudere vrouw met een tas vol geld naar een bank. Aan de balie stond ze erop dat ze alleen met de bankdirecteur wilde praten, om een spaarboekje te openen, "verstaat u alstublieft . , het gaat hier om heel veel geld". Na een lange discussie hebben ze de vrouw naar de bankdirecteur gebracht - de klant is koning!!! De bankdirecteur vroeg naar de geldsom, die de vrouw op de bank wou zetten. Zij vertelde hem dat het om 50 miljoen euro ging. Ze maakte haar tas leeg voor hem. Natuurlijk was de bankdirecteur nieuwsgierig naar de herkomst van het geld. "Lieve vrouw, het verrast mij, dat u zoveel geld bij u hebt - hoe hebt u dat gedaan?" De oudere vrouw antwoordde hem "Heel simpel. Ik wed!" "Wedden?", vroeg de bankdirecteur, "wat voor weddenschappen?" De oudere vrouw antwoordde: "Nou ja, al het mogelijke. Bijvoorbeeld, ik wed met u voor 25.000 euro, dat uw ballen vierkant zijn!" De bankdirecteur schoot in de lach en zei: "Dat is toch belachelijk! Op deze manier kunt u toch nooit zo veel geld verdienen." Nou ja, ik zei al eerder, dat ik op deze manier mijn geld verdien. Bent u bereid om op deze weddenschap in te gaan?" "Natuurlijk", antwoordde hij. Het ging inderdaad om veel geld. "Ik wed dus voor 25.000 euro dat mijn ballen niet vierkant zijn." De oudere vrouw antwoordde: "Afgesproken, maar omdat het om heel veel geld gaat, zou ik dan morgen om 10.00 uur met mijn advocaat langs kunnen komen, zodat we ook een getuige hebben?" "Natuurlijk!" De bankdirecteur ging akkoord. De komende nacht was de bankdirecteur al heel nerveus en was al uren bezig met zijn ballen zeer nauwkeurig te bestuderen. Eerst van de ene dan van de andere kant. Ter allerlaatst hielp hem een eenvoudige test tot 100% zekerheid. Hij zal de weddenschap winnen, heel zeker! De volgende ochtend, om 10.00 uur kwam de oudere vrouw met haar advocaat de bank binnen. Ze stelde de beide heren voor en herhaalde de weddenschap voor 25.000 euro. En opnieuw accepteerde de bankdirecteur deze weddenschap dat zijn ballen niet vierkant zijn. Daarop vroeg ze hem om zijn broek naar beneden te laten, om de zaak een keer te bekijken. De bankdirecteur liet zijn broek zakken, de oudere vrouw kwam dichterbij, bekeek de zaak in alle rust en vroeg hem dan voorzichtig of ze zijn ballen mocht aanraken. Denkt u eraan dat het om zeer veel geld ging. "O.K." zei de bankdirecteur overtuigend. "Het is 25.000 euro waard en ik begrijp dat u heel zeker wilt zijn." Daarop kwam de vrouw nog een beetje dichterbij en woog de ballen van de man in haar hand. Toen merkte de bankdirecteur dat de advocaat begonnen was met zijn hoofd tegen de muur te slaan. De bankdirecteur vroeg aan de vrouw: "Wat is er aan de hand met uw advocaat?" Zij antwoordde: "Niks, ik heb enkel met hem voor 100.000 euro gewed dat ik vandaag om 10.00 uur de ballen van een bankdirecteur in de hand zou houden."
Het zit erop... woensdagavond 19 december een volle zaal en iedereen in opperbeste stemming. De nieuwtjes nog wat zenuwachtig, maar al bij al een succes. Jammer dat dit mijn laatste jaar was. Het klasconcert piano
Vrijdagavond 21 december Oef....Plankenkoorts. Mijn hart tekeer, zweten (of waren het vapeurs?) spaghetti-benen en vingers die daveren. Ik ben eraan begonnen met de moed der wanhoop maar éénmaal bezig voelde ik dat het me ging lukken...en ja hoor ik heb het klaargespeeld. Hoera! Een dame is me na het concert nog komen feliciteren dat ze het echt mooi vond ...hmm dat deed deugd.
Snel uitvoeren en geen rekenmachine of pen en papier gebruiken.
Niet vals spelen!!!!!!!!
Neem 1000 en tel er 40 bij op. Tel er 1000 bij op. Tel er nog eens 30 en dan 1000 bij op. Tel er 20 bij op. Tel er 1000 en vervolgens 10 bij op. Wat is het totaal ? (kijk onderaan voor het antwoord)
Ook 5000 gevonden? Het juiste antwoord luidt echter: 4100. Geloof je het niet? Tel maar na met een rekenmachientje. De volgorde van getallen brengt onze hersenen in de war.
Lexicon Vlaamse componisten geboren na 1800 - Flavie Roquet
Een uniek boek over Vlaamse toondichters, samengesteld door mevrouw Flavie Roquet en uitgegeven door Roularta. Een lexicon met biografieën, oeuvre en bibliografie van Vlaamse componisten geboren na 1800.
Voor de eerste keer in de muziekgeschiedenis van Vlaanderen verschijnt er een lexicon met biografieën, opuslijsten en gerichte bibliografie van meer dan 2000 - tweeduizend!! - componisten in Vlaanderen geboren sinds 1800: een uniek naslagwerk dat snel een standaardwerk zal worden voor ieder die met muziek is begaan, die geïnteresseerd is in lokale geschiedenis en familiekunde. Meer dan 2000 bekende en onbekende componisten en hun werken in een mooi uitgegeven boek. Dat er meer dan 2000 mensen hun plaats verdienen in dit boek is op zich al relevant: de 19de eeuw (waarvan nog steeds gezegd wordt dat deze weinig opleverde voor de muziekproductie in Vlaanderen) blijkt veel boeiender te zijn dan het beeld dat we er ons over gevormd hebben. De 20ste eeuw heeft zoveel talent voortgebracht dat eveneens dreigt vergeten te raken. Kortom, het muzikale erfgoed van Vlaanderen in één lijvig opus summum.
Het boek wordt voor het culturele veld, en voor de muzieksector in het bijzonder een ware ontdekkingstocht en een standaardwerk waaruit veel verder muziekonderzoek kan voortvloeien.