Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
Er was een jongenman, die in een ander land voor een lange tijd is gaan studeren. Toen hij terugkwam vroeg hij zijn ouders of ze een Geleerde of een wijs iemand konden vinden die antwoord kon geven op 3 vragen. Na een tijdje hadden zijn ouders een Moslim Geleerde gevonden.
Jongenman: Wie ben je? Kun je mijn vragen beantwoorden? Geleerde: Ik ben een van Allah Soebahanoe Wa Ta3ala's dienaren, en Insha Allah zal ik antwoord op je vragen kunnen geven.
Jongeman: Weet je het zeker? Een hoop Professoren en Doktoren is het niet gelukt.. Geleerde: Ik zal mijn best doen, met de Hulp van Allah Soebhanahoe Wa Ta3ala.
Jongeman: Ik heb 3 vragen: 1. Bestaat Allah? Zo Ja, wat is zijn vorm? 2. Wat is Taqdir(het Lot)? 3. Als de Shaitaan was geschapen van het Vuur, waarom zal hij aan het einde gegooid worden in het Vuur? Het zal het zeker geen pijn doen, aangezien hij ervan geschapen is! Dacht Allah hier niet over na?
Plotseling, geeft de Geleerde de jongenman een klap!
Jongeman: Waarom werd je boos op me?! Geleerde: Ik ben niet boos op jou, dit is mijn antwoord op je drie vragen.
Jongeman: Huh? Ik snap er niets van... Geleerde: Hoe voelde je je na de klap?
Jongeman: Ik voelde pijn natuurlijk! Geleerde: Dus je gelooft dat pijn bestaat?
Jongeman: Ja... Geleerde: Laat me de vorm van pijn zien!
Jongeman: Dat kan ik toch niet! Geleerde: Dat is mijn eerste antwoord, wij allen voelen het bestaan van Allah Soebahanoe wa ta3ala zonder Zijn Vorm te zien.
Geleerde: Gisternacht, heb je gedroomd dat ik jou een klap zou geven? Jongeman: Nee.
Geleerde: Heb je ooit gedacht dat ik je een klap zou geven? Jongeman: Nee Geleerde: Dat is Taqdir(het lot).
Geleerde: Mijn hand, waarmee ik je een klap gaf, waarvan is die gemaakt? Jongeman: Het is gemaakt uit huid.
Geleerde: En hoe zit het met je gezicht, waar is die van gemaakt? Jongeman: Ook van huid.
Geleerde: Hoe voelde je je na de klap? Jongeman: Het voelde pijnlijk...
Geleerde: Zelfs al is Shaitaan van het Vuur gemaakt, en bestaat de Hel uit Vuur. Het zal Insha Allah een pijnlijke straf voor hem zijn!
De Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) dacht altijd aan de kleine schepselen en de dieren die op de aarde leven. Ook deze kleine schepselen zijn schepselen van Allah en moeten met zorg en vriendelijkheid behandeld worden. De Profeet(vrede en zegeningen zij met hem) heeft ons altijd geleerd dat te doen, en het is een plicht van de moslims om ons aan die regel te houden. "Jullie worden door Allah beloont voor jullie vriendelijkheid aan de levende wezens heeft de Profeet(vrede en zegeningen zij met hem) gezegd. "Allah wil dat de mens voor de dieren zorgt. Ook bomen en planten hebben onze eerbied en zorg nodig. "Zelfs het verzorgen van bomen en planten is een goede daad," zei de Profeet(vrede en zegeningen zij met hem). "Het is een daad van liefdadigheid voor een moslim," zei hij," om een boom te planten of de grond te bewerken zodat vogels, mensen of dieren daarvan kunnen eten." Moge Allah Zijn Profeet zegenen en vrede over hem uitstorten. Hij kwam als zegen voor de mensheid, de dieren en alle andere schepselen die op de aarde leven. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) vertelde zijn Metgezellen veel verhalen over het vriendelijk behandelen van de dieren. Hij vertelde hen, hoe Allah deze vriendelijkheid beloont en de wreedheid straft. Hier volgen een paar verhalen die de Profeet(vrede en zegeningen zij met hem) verteld heeft over een paar manieren. waarop we goed voor de dieren kunnen zijn en er voor zorgen op de manier die Allah ons bevolen heeft.
>afgelopen zomer was mijn nicht op een bruiloft en daar was een >meisje die haar het volgende vertelde. Ik noem dit meisje even in >dit verhaal malika, malika woonde in Marokko bij >haar ouders, ze droeg een hoofddoek en bidde netjes >5x per dag enz. Maar zoals elk ander meisje kwam ook >iemand haar om haar hand vragen, de jongen die om >haar hand kwam vragen kwam uit Frankrijk,en dat >betekende dus voor haar dat ze in Frankrijk moest gaan >wonen. toen ze getrouwd waren kreeg ze van haar man te horen dat ze >haar >hoofddoek af moest doen,en dat ze zich moest kleden >als de meisjes in Frankrijk,hij tegen haar je bent >nu in europa en ik wil niet dat mensen me uitlachen >dat mijn vrouw een hoofddoek draagt. >Tegen haar zin in heeft ze gedaan wat haar man eiste, ze deed haar >hoofddoek af, heeft haar haar geknipt >en geverfd,liep met korte rokjes en mouwloze truitjes >en jurkjes enz. Zo is het ongeveer 2jaar gegaan,tot >dat ze op een nacht droomde dat er een man naar haar >toe kwam en tegen haar zei:je hebt nog maar een week >te leven en dan is het voorbij. Ze vertelde haar man >wat ze gedroomd had en dat ze zich zorgen maakt,maar >haar man zei tegen haar dat ze niet moet >aanstellen. En de zelfde droom kreeg ze de volgende >nacht weer,ze nam het nu wel serieus en besloot om >naar Marokko te gaan om haar ouders te zien en >afscheid te nemen,want ze had het gevoel dat er iets zou >gebeuren... >ze is in haar eentje naar Marokko gegaan,want haar man nam het niet >serieus wat ze had >gedroomd. Eenmaal in Marokko begonnen de gevoelens >sterker te worden dat ze echt doodgaat,ze heeft haar >ouders niks over haar droom verteld zodat ze niet >bezorgd zullen zijn. Het enige wat door haar hoofd ging was dat ze >haar hoofddoek af >heeft gedaan en dat ze kleren droeg die niet >toegestaan zijn voor vrouwen in de islaam,die hele >week dat ze in Marokko was droomde ze elke >nacht hetzelfde. De vijfde dag dat ze >in Marokko was ging haar moeder naar haar kamer om >haar wakker te maken om te ontbijten, en ja hoor Allah >heeft haar ziel die ochtend niet terug gegeven. >Ze is dus echt overleden meskina,haar ouders >waren er kapot aan,het was hun enige >dochter. Haar ouders hebben toen de man van malika >gebeld en hebben hem verteld dat malika >in haar slaap is overleden. Haar man >was er helemaal kapot van en haatte zich zelf om het feit >dat hij haar dromen niet serieus >nam. hij is toen naar Marokko gegaan om zijn vrouw >daar te begraven,hij is daar ongeveer 2 weken >gebleven. Hij bezocht elke dag haar graf en vroeg om >vergevenis, maar toen hij >op een dag naar haar graf ging en aan het bidden was >hoorde hij ergens geluid vandaan >komen...... Hij was er 100% zeker van >dat hij de stem van zijn vrouw hoorde. het geleid >kwam echt uit het graf van zijn vrouw,hij raakte >helemaal in paniek en is naar de moskee gerent en >heeft er iemand bij gehaald. Het >geluid kwam inderdaad uit de graf van malika, ze was keihard >aan het schreeuwen dat ze pijn >heeft. Iedereen raakte in paniek(was dit een teken >van Allah?)...Ze besloten de graf open te maken,en >tot hun verbazing zagen ze malika liggen en ze >leefde nog(ik krijg echt kippenvel).Ze was keihard >aan het schreeuwen van de pijn,ze herhaalde wel 100x >HET SPIJT ME, Allah het spijt >me...ze zag er niet meer hetzelfde uit als toen ze >nog leefde, haar haren die ze had geknipt en geverfd >waren helemaal afgebrand,haar wenkbrauwen die ze had >geëpileerd waren afgebrand,haar armen en benen die >ze aan de buiten wereld liet zien in >mouwloze truitjes en korte rokjes waren helemaal >verbrand. ze schreeuwde keihard: Allah is groot, Allah >is groot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >Ze wou haar man niet meer zien,en ze was doodsbang. >ze vertelde de mensen om haar heen wat er was gebeurd. >Toen jullie mij begraafden leefde ik nog,maar ik kon mezelf niet >bewegen ik kon >niks,alsof iemand me stevig vast hield. >toen jullie eenmaal weg gingen van mijn graf, kwam er iemand naar >me toe en die zei, HEB JE GOED GELEEFD! >ben je blij met wat je hebt gedaan!!!!!!! Je moet >boeten voor wat je hebt gedaan!!! Wat er met jou in >je graf gaat gebeuren moet jij vertellen aan elk mans dat je >tegenkomt,en jou man zal nog zwaarder >gestraft worden dan >jou!!!!!!!!!!!!!!!!! Het meisje dat >dit aan mijn nicht vertelde was malika zelf, ze heeft >haar brandwonden laten zien,en ze zei: Allah heeft >mij genomen om alle anderen te laten zien dat je moet >leven zoals Allah het wil.. Mijn nicht was er een >hele tijd kapot van,en toen ik het heb gehoord heb >ik echt gehuild. malika heeft gevraagd dit door te >vertellen aan alle anderen mensen zodat andere mensen het weer door >zullen vertellen enzovoorts. >En dit is echt gebeurd mensen, >BEDEK JE LICHAAM DUS VOOR DAT HET TE LAAT IS >EN STUUR DIT DOOR AAN AL ONZE BROEDERS&ZUSTERS!!!!! >wa'alaykum salaam warahmatoe'Allah wabarakatoe
Op een dag, Ali was toen tien jaar oud, kwam hij thuis en zag iets vreemds. Mohammed stond met zijn hoofd voorover gebogen en zijn handen op zijn borst gevouwen. Zijn vrouw Khadijah stond naast hem en deed hetzelfde. Terwijl Ali toekeek, bogen Mohammed en Khadijah naar de grond. Ze bleven even in deze positie en gingen weer rechtop staan. Ali vroeg zich af wat ze aan het doen waren. Toen zag hij hen op hun knieën zitten en met hun voorhoofden de grond aanraken Wat doen zij vreemd! dacht Ali. Ik heb vaak mensen zien buigen voor stenen afgodsbeelden, maar hier is geen enkel beeld.
Mohammed en Khadijah aanbidden beslist geen afgodsbeeld, maar zij vereren iemand. Ali was een gevoelige jongen. Hoewel hij niet helemaal begreep wat Mohammed deed wist hij dat hij aan het bidden was. Hij dacht dat Mohammed tot een God bad die hij niet kon zien. Ali wou erg graag weten wie deze Onzichtbare God was. Zodra Mohammed met zijn gebed klaar was, vroeg Ali wat hij toch aan het doen was. Mohammed was blij dat de jongen hem om uitleg vroeg.
Hij glimlachte naar Ali en zei tegen hem: Luister goed mijn jongen. Khadijah en ik aanbidden Allah. Hij is de Enige Ware God. Er is geen God behalve Hij. Allah heeft mij uitgekozen om zijn Boodschapper te zijn. Hij heeft mij bevolen om de mensen Zijn boodschap te geven. Dit is Zijn boodschap en dit moet ik de mensen vertellen. Zij moeten de verkeerde goden opgeven en alleen Hem aanbidden. Ze moeten alleen Hem gehoorzamen omdat Hij de Ene Ware God is.
Mohammed keek Ali recht in zijn ogen en zei tegen hem: je weet hoeveel ik van je houd, ik zorg voor je alsof je mijn eigen zoon bent, ik heb nooit tegen je gelogen ik heb je nooit bedrogen. Ik wil dat je de waarheid gelooft, die ik je net verteld heb. Er is geen God dan Allah; Hij heeft mij als Zijn Profeet uitgekozen." Ali wist meteen dat Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) de waarheid sprak en hij geloofde wat Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) zei. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) was verheugd. Welkom, Ali, zei hij. Je weet in je hart, dat wat ik zeg, waar is.
Ik kan aan je zien dat je gelooft dat Allah de Ene Ware God is. Je bent de eerste jongen die moslim wordt.
Allah de Almachtige, heeft het vasten verplicht zoals Hij het ook aan de eerdere mensen op aarde verplicht had.
O gelovigen, het vasten is voor jullie verplicht gesteld zoals het voor de degenen die voor u waren verplicht was gesteld, opdat jullie Godvrezend mogen worden.(Surah 2 Ayat 182)
De Profeet Mohammad -Sallallahoe Alaihie wa Sallam- heeft gezegd:
Degene die een dag niet vast in de maand Ramadaan zonder dat hij/zij ziek is of geen valide reden heeft, zal nooit hetzelfde zegen kunnen verkrijgen als het vasten in de maand Ramadaan. Ook al zal diegene zijn/haar hele leven die ene dag Qaza (inhalen) doen. (Tiermiezie Shareef)
INDEX
Voordelen van vasten Wat is vasten Er zijn acht categorieën van vasten Wie mogen er niet vasten Wie hoeven er niet te vasten Intentie (intentie) voor het vasten Sahrie Ieftaar Waardoor verbreekt uw vasten Waardoor verbreekt uw vasten niet Ongewenste handelingen tijdens vasten Qaza en kaffarah Wanneer moet Qaza Wanneer moet Kaffarah Fiedja Het Tarawieh gebed
Voordelen van vasten
Door te vasten vermindert uw behoeften om te eten, drinken en seksuele gemeenschap, waardoor u meer spirituele krachten krijgt. Door te vasten leert u geduldig te zijn, opdat u in uw dagelijkse leven uw verdriet en problemen kunt verwerken. Door zelf honger en dorst te lijden krijgt u meer respect voor de armen en zult u dan hen sneller en makkelijker steunen. Hongerig en dorstig zijn weerhoudt u van slechte daden. Door hongerig te zijn zult uw gedachtegang scherp blijven.
In een overlevering heeft de profeet Muhammad, Sallallahoe Alaihie wa Sallam gezegd; Wiens maag hongerig is, zijn visie zal scherp zijn, (Ahjaa al Oeloemoed Dien).
De satan stroomt door onze aderen. Door te vasten maken we zijn wegen dicht. Dat is een afgang voor de satan.
Wat is vasten
Van dageraad tot zonsondergang niet eten, drinken en geen seksuele gemeenschap hebben, vòòr Allah Taaala.
U kunt op 3 manieren vasten. Ieder manier van vasten kent natuurlijk zijn eigen aparte beloning:
1. Opletten dat u niet eet en drinkt en geen seksuele gemeenschap hebt. 2. Niet eten en drinken, geen seksuele gemeenschap hebben plus uw lichaam(delen) weerhouden van zonden, zoals liegen, slaan, geweld, schelden, grof praten en het zien of luisteren van slecht. 3. Bovengenoemde handelingen plus u afzonderen van de wereld en alleen Allah dienen.
Er zijn acht categorieën van vasten:
1. Farz Moeajjan (verplicht op vastgestelde tijd), zoals in de maand Ramadaan. 2. Farz Ghair Moeajjan (verplicht op een niet vastgestelde tijd), zoals het inhalen van vasten (Qaza). 3. Waadjieb Moeajjan (verplicht op een vastgestelde tijd), b.v. als u Allah heeft beloofd om op een bepaalde dag te vasten als Hij uw probleem oplost (mannat). 4. Waadjieb Ghair Moeajjan (verplicht op een niet vastgestelde tijd), b.v. wanneer u mannat hebt gedaan maar u hebt geen dag of maand voorgenomen. 5. Masnoen (soennat) b.v. op de 10de dag van de maand Moeharram (Aasjoeraa), of de dag van Arafah. 6. Moestahab (lofwaardig) b.v. iedere maandag of om de ene dag vasten (Souwm-e-Dawoed) 7. Makroeh Tanzieh (ongewenst) b.v. elke dag Nafil vasten zonder een dag te missen (Souwme Dahr). Vasten zonder met iemand te spreken. 8. Makroeh Tahriem (zeer ongewenst) b.v. vasten op de dag van Ied of de dag van offerfeest (Ayyaame Tashrieq). Achterelkaar vasten zonder te verbreken (Iftaar) (souwme wisaal).
Wie mogen er niet vasten
Vrouwen die in hun menstruatie periode zijn. (na hun menstruatie periode moeten ze de gemiste dagen inhalen, (Qaza) (Indien een vrouw die in haar menstruatie periode zit en even na dageraad rein wordt mag ze ook niet vasten). (Let wel: Menstruatie duurt min. 3 dagen en maximaal 10 dagen) Na de geboorte van een kind en als zij (vrouw) bloed verliest (Nifaas). Na afloop moet ze alle gemiste dagen inhalen Indien een vrouw die binnen 10 dagen op zo een tijd rein wordt dat ze nog alleen de tijd heeft om de ghoesl te verrichten dan moet ze die dag vasten. Geestelijke gehandicapten. Echter, indien een geestelijk gehandicapte tijdens de maand Ramadaan geneest dient hij/zij alle gemiste dagen in te halen. Indien hij/zij na de maand Ramadaan geneest dan is het inhalen echter niet verplicht. Deze personen mogen openlijk eten of drinken, zij hoeven zich niet voor te doen als vastende.
Wie hoeven er niet te vasten
Moesafir (reiziger), iemand die meer dan 96 km op reis is, voor welk doel dan ook met de intentie om niet meer dan 14 dagen daar te verblijven is een Moesafir en mag hij/zij het vasten missen. Een dergelijke gemiste vast dient later verplicht Qaza te worden ingehaald. Het is echter beter, als u geen vermoeiende reis hebt, om gewoon wel te vasten. Als iemand voor de dageraad intentie heeft gemaakt en hij/zij moet later op die dag reizen, dan mag hij/zij het vasten niet zomaar verbreken. Gebeurd dit toch dan moet hij/zij alleen Qaza (1 dag inhalen) doen en geen Kaffarah (1 slaaf bevrijden of 60 dagen vasten of 60 armen 2 keer per dag te eten geven, of het geld bedrag hiervan afstaan aan behoeftige). Maar indien u al intentie had gedaan om te vasten en u gaat daarna op reis, en u komt even terug naar huis, bv. iets op te halen dat u wellicht vergeten bent en verbreekt dan uw vasten, dan moet u wel kaffarah doen. Als u op reis gaat en u had geen intentie om die dag te vasten, en u komt voor de middag op uw eindbestemming, dan moet u alsnog intentie doen (waadjieb), mits u niets gegeten of gedronken heb. Haml (in verwachting zijn), een vrouw die in verwachting is hoeft niet te vasten indien zij zeker is dat het vasten het kind kan schaden. Het volgen van een medische advies hierin is zéér belangrijk. Ardaa (borstvoeding geven), een vrouw die borstvoeding geeft aan haar kind hoeft niet te vasten, maar als zij genoeg moedermelk produceert zonder te eten en drinken dan hoort ze gewoon te vasten (Ook als u daaie (vroedvrouw) bent). Het volgen van een medische advies hierin is zéér belangrijk. Marz (ziekte), als u zeker bent dat u door te vasten heel erg ziek kan worden of een ziekte wat u al heeft zal verergeren dan hoef u niet te vasten. Indien het vast staat dat uw ziekte erger zal worden of dat het levensbedreigend zou zijn dan is het zelfs HARAAM (verboden) om te vasten. Het volgen van een medische advies hierin is zéér belangrijk. Een dergelijke vast dient gelijk na beterschap te worden ingehaald (Qaza). Wordt u ziek nadat u al intentie hebt gemaakt b.v een slangenbeet, hoge koorts, of onverdraagbare hoofdpijn, dan mag u het vasten verbreken. Indien u door uw eigen toedoen ziek word b.v. door iets verkeerd in te nemen of te consumeren, onverantwoord omgaat met uw gezondheid o.i.d. waardoor een ziekte of honger en/of dorst ontstaat, dan mag u het vasten niet zomaar verbreken. Verbreekt u het toch dan moet u Qaza en kaffarah doen. Bij twijfel raadpleeg dan een schriftgeleerde van de Islaam Doaf (zwakheid), als u te zwak bent om te vasten zoals oude mensen of u bent door een permanente chronische ziekte verzwakt en u zal niet van die ziekte kunnen genezen. Dan dient er voor elke dag dat het vasten gemist wordt een Sadqa Fitr te worden afgestaan aan behoefitgen. De Sadqa ia ongeveer 5,- per dag. (zie uitleg over fiedja verder) Iekraah (onder dwang), onder dwang of bedreiging van iemand die bedreigt u te vermoorden of lichaamsdelen af te hakken etc. dan moet u het vasten laten. Echter moet u er zeker van zijn dat de bedreiger daadwerkelijk zijn bedreigingen uitvoert. Als iemand zegt u op te sluiten of u te slaan etc., dan mag u het vasten niet laten. Dit is echter geen levensbedreiging. Djihaad-e-Asgar, tijdens strijd mag men het vasten laten. Als u door te vasten zo erg honger of dorst krijgt dat u hierdoor erg ziek van kan worden dan mag u het vasten laten en bij beterschap inhalen(Qaza). Indien u al aan het vasten bent dan mag u het vasten verbreken. U hoeft dit later alleen in te halen (qaza) en geen kaffarah (1 slaaf bevrijden of 60 dagen vasten of 60 armen 2 keer per dag te eten geven, of het geld bedrag hiervan afstaan aan behoeftige).
Intentie (intentie) voor het vasten
U mag vanaf zonsondergang helemaal tot het islamitische middelpunt (Zawaal) van de dag intentie doen maar het is beter om het gelijk na Sahrie of s nachts al te doen. Verder is het ook toegestaan om aan het begin van de heilige maand intentie te doen dat u de hele maand zult vasten. Tevens is het s ochtens opstaan om Sahrie te eten ook een intentie om te vasten. Het uitspreken van de woorden is Sunnah. Traditei van de Heilige Profeet Muhammed Sallaahu alaihi wa Sallam. Het Islamitische middelpunt van de dag is meestal een half uur voor Zohr. Dit is het moment wanneer de zon op haar hoogste stand van de dag staat. Wanner u voornemens bent om niet te vasten en pas na de islamitische middelpunt van de dag intentie doet, dan geldt uw vasten niet. Als u in voor Sahrie intentie maakt, zegt dan het volgende Nawaitoe an Asoema Ghadan Liellahie Taaala Mien Faradie Ramadaan. ( Ik heb de intentie om morgen voor Allah in de maand Ramadaan een verplichte vast te vasten). Als u na Sahrie of in de ochtend intentie gaat doen dan leest u het volgende Nawaitoe an Asoema Hazal-Jouwma Mien Faradie Ramadaan. (Ik heb de intentie om vandaag een verplichte vast in de maand Ramadaan te vasten). Als u na dageraad intentie gaat doen dan moet u erbij zeggen of denken dat u al vanaf dageraad aan het vasten bent, want als u zegt of denkt dat u vanaf nu, (dus na dageraad) aan het vasten bent is uw vast niet geldig. Als u in de nacht al intentie hebt gemaakt en u hebt daarna gegeten dan hoeft u niet opnieuw intentie te doen. M.a.w. zolang er nog tijd is om te eten en te drinken, ook al heeft u een intentie (Nieyyat) uitgesproken, is het toegestaan om te eten en/of te drinken. Als u geen intentie heeft om te vasten met reden van de heilige maand Ramadaan. Maar u eet en drinkt niet, ook hebt u geen seksuele gemeenschap gehad tot Ieftaar, dan geldt dat niet als vasten zoals bedoeld voor het vasten van de heilige vasten maand Ramadaan. Opstaan voor Sahrie is ook een intentie, maar als u onder het eten van Sahrie denkt of zegt dat u niet gaat vasten, maar dit toch doet dan is uw vasten ongeldig. Als u tijdens het verrichten van een gebed intentie doet dat u morgenvroeg zal vasten dan is die intentie geldig. Intentie (Nieyyat) is het weten (voornemen) in u hart, maar het opzeggen is beter.
Sahrie
Dit doet u voor dageraad. U krijgt veel zegen van Allah als u Sahrie eet. Op het moment dat een persoon opstaat om Sahrie te doen stelt hij Allah tevreden, omdat Zijn dienaar opstaat voor Hem om te gaan vasten. Allah zal u daarvoor zegenen, en de engelen zullen op dat moment Allah vragen om deze mensen te vergeven. (Kashfoel-Ghoemma) De Profeet Sallallahoe Alaihie wa Sallam heeft gezegd; Fi Soehoeri Barakah. Het eten van Sahrie is zeer zegenrijk. Mis het niet zonder reden, al is het met een slokje water, omdat Allah en zijn engelen heel veel zegeningen sturen op degene die Sahrie doen. (Boegaarie) De Profeet Sallallahoe Alaihie wa Sallam heeft gezegd; Het verschil tussen onze vasten en het vasten van de andere volkeren (b.v. joden en christenen) is de Sahrie. (Mieshkaat-ul-Masaabieh)
Ieftaar
Als de zon onder de horizon is verdwenen dan doet u ieftaar. U hoort niet te lang te wachten met Ieftaar, dat de sterren beginnen te glinsteren aan de hemel. De Profeet Sallallahoe Alaihie wa Sallam heeft gezegd; De meest geliefde dienaar van Allah is degene die zich haasten voor ieftaar.(Moesliem Shareef) De mensen zullen altijd profijt hebben als ze niet te lang wachten met ieftaar doen, en niet wachten totdat de sterren zichtbaar zijn. (Kashfoel Ghoemma) Als u ieftaar doet, doe dit dan met een dadel want daar zit zegen in. Heeft u geen dadel doe het met water want water is rein en het reinigt. (Mieshkaat Shareef Shareef) Lees deze doeaa nadat u ieftaar hebt gedaan. Voor Iftaar leest U Bismillaahier Rahmaannier Rahiem Allahoemma laka soemtoe wa bieka Aamantoe wa Alaa Riezqieka Aftartoe. (O onze Allah ik heb voor u gevast en in u geloof ik en met uw gegeven eten heb ik ieftaar gedaan). Deze doea hoort u nadat u ieftaar hebt gedaan te lezen. Vele mensen lezen het voor ieftaar, het is niet verboden maar onze profeet Sallallahoe Alaihie wa Sallam deed het na ieftaar. En de meest geliefde persoon van Allah is degene die snel ieftaar doet. Ieftaar betekend het verbreken van het vasten na zonsondergang.(fatawa riezwiejja) U mag pas ieftaar doen op het moment dat u er zeker van bent dat de zon al onder is. De Azaan van Maghrieb of de aankondiging op radio tv mag geen uitgangspunt zijn. Ieftaar doen met roken is ongewenst. Roken is zelf ook een ongewenste daad, sommige Oelamaa (schriftgeleerden) hebben roken Haraam verklaart omdat dit schadelijk is voor geest en lichaam.
Waardoor verbreekt uw vasten
Djiemaa (seksuele gemeenschap) al dan niet met zaadlozing. Mass (seksuele aanraking) alleen als u zaadlozing krijgt. Door bewust te eten en te drinken of seksuele omgang te hebben. Als het onbewust gebeurd dan verbreekt het vasten niet. Door handelingen te verrichten wat te vergelijken is met seksuele omgang b.v. zelfbevrediging. Door iets te proeven en het doorslikken ervan, echter door alleen te proeven niet. Door te roken of waterpijp te gebruiken, al inhaleert u het niet. Door paan, kauwgum o.i.d. in uw mond te zetten verbreekt het vasten. Al spuugt u het speeksel uit. Als iets ongeveer zo groot als een kikkererwt tussen uw tanden vast zit en u slikt het in dan verbreekt uw vasten. En als het kleiner is dan een kikkererwt maar u haalt het eerst uit uw mond en daarna weer inslikt, dan verbreekt uw vasten ook. Als uw mond bloedt en u slikt het door waardoor u de smaak van bloed proeft dan is uw vasten ongeldig, anders niet. Als u olie in uw oren doet, of water in uw oren te krijgt, dan verbreekt het vasten niet. Prik nemen. Als u een prik in u vlees of spieren krijgt dan verbreekt uw vasten niet. Indien het in uw adders wordt gegeven dan wel. Over dit onderwerp zijn er nog veel meningsverschillen. Men moet proberen om het te vermijden en geen prik te nemen. Plaatselijke verdoving met een prik krijgen is dan ook toegestaan als het maar niet naar uw hersenen of maag gaat. Als u tanden hebt laten uittrekken en er is bloed in uw keel gekomen dan verbreekt uw vasten, anders niet. Het is echter erg moeilijk om zonder iets door uw keel te krijgen uw tanden te laten uittrekken, daarom is het beter om het niet te laten doen. Indien wachten een oplossing is dient u hiervan gebruik te maken. Astma inhaler gebruiken tijdens het vasten is niet toegestaan en hierdoor verbreekt het vasten. Het is essentieel om ook hierin een medich advies te volgen. Als er tijdens het verrichten van de woezoe water via uw mond of neus in uw keel komt, dan verbreekt hiermee het vasten. Indien u het was vergeten dat dan niet. Tijdens het verrichten van Ghoesl (baden) mag men niet te hard gorgelen, het water mag niet in uw keel komen. Indien dit wel gebeurd en u weet dat u aan het vasten bent dan is uw vast ongeldig en dient deze ingehaald te worden zonder kaffaraah. Hetzelfde geldt bij het insnuiven van water tijdens het Ghoesl, maar de binnenkant van uw neus moet wel helemaal nat zijn. Indien dit opzettelijk wordt gedaan om het vasten te verbreken, dan dient men Qaza en Kaffaraah te verrichten. Als u speeksel van iemand anders doorslikt of uw eigen speeksel nadat het uit uw mond is geweest dan verbreekt het vasten. Als u iets in uw mond zet dat afgeeft b.v. garen en uw speeksel is hierdoor verkleurd, en u slikt het door dan is uw vasten ongeldig. Als u tranen of zweet doorslikt zal uw vasten ongeldig worden. Indien het niet meer dan een of twee druppels zijn verbreekt het vasten niet. De zoutige smaak verbreekt het vasten. Als iemand iets naar u gooit en het komt in uw keel terecht dan verbreekt uw vasten. Bewust een mondvol overgeven verbreekt uw vasten. Als u onbewust een mondvol overgeeft maar u slikt een deel terug dan is uw vasten ongeldig, en als het niet een mondvol is dan niet. Door slijm over te geven blijft uw vasten geldig, al is het een mondvol. Uw vasten verbreekt ook door iets in uw mond te doen waarvan u weet dat het zal smelten en zich zal vermengen met uw speeksel b.v. een ijs- of suikerklontje. Als een man zijn vrouw kust of aanraakt waardoor er een zaadlozing ontstaat dan is zijn vasten ongeldig. Bij Stiendja (het wassen van de schaamdelen na toiletteren) tijdens het wassen van uw voor en/of achter schaamdelen water in komt dan verbreekt uw vasten. Door het te drogen kunt u het voorkomen. Men moet proberen om tijdens het wassen van de schaamdelen, de adem in te houden. Als iemand door een of ander reden niet heeft kunnen vasten of zijn vasten is verbroken dan is het verboden (Haraam) om die dag alsnog te eten en te drinken, behalve zieke mensen, vrouwen in menstruatieperiode en reizigers tijdens de reis. Reden is het respect opbrengen voor de Heilige maand Ramadaan en de vastende.
Waardoor verbreekt uw vasten niet
Als u onbewust eet en drinkt of seksuele gemeenschap hebt gehad. Als er een vlieg of zand of rook uw mond in waait, of zelfs in uw keel terecht komt, blijft uw vast geldig. Maar als u bijv. bij een brandend wierookstokje met uw neus opzettelijk gaat ruiken en snuiven dan zal uw vast verbreken. Tanden poetsen met een miswaak (speciaal takje van hout) of tandenborstel is toegestaan. Tandpasta gebruiken tijdens het vasten is alleen toegestaan als u zodanig uw tanden (geen tong) kan poetsen dat de pasta niet met uw spuug vermengd en uw keel ingaat. Daarom is het beter om het niet te doen. Als u per ongeluk de tandpasta inslikt verbreekt het vasten en dient deze Qaza gemaakt te worden. Met een oorstokje u oren schoonmaken, ook al haalt u het eruit en u stopt het er weer in. Mond spoelen met water zovaak als u het wilt. Lippenvet gebruiken verbreekt uw vasten ook niet. Lens vloeistof gebruiken verbreekt u vasten niet. Op een (brand)wond medicijn smeren mits die medicijn niet naar uw hersens stijgt of in uw maag terecht komt. Als u soerma (oogcosmetica) opdoet of olie in uw haren of gezicht smeert. Na het spoelen van uw mond, blijft er altijd een beetu water in uw mond. Door het slikken hiervan verbreekt het vasten niet. Het is beter een paar keer achter elkaar te spugen nadat u uw mond hebt gespoeld. Door parfum/ietr te gebruiken. Bloed prikken verbreekt uw vasten niet. Als u een vrouw aanraakt en u voelt de lichaamswarmte niet (bv door dikke kleding) maar krijgt toch een zaadlozing dan verbreekt uw vasten niet. Dit geldt ook voor vrouwen die mannen aanraken. Zaadlozing krijgen door te denken of een gedachte of tijdens het slapen verbreekt het vasten niet.
Ongewenste handelingen tijdens vasten Schelden, roddelen, niet islamitische liederen zingen/luisteren, films kijken, iemand lastig vallen, slaan of schoppen zijn allemaal ongewenst en Haraam, dit alles is echter sowieso Haraam, hierdoor zal uw vasten niet verbreken maar zal uw vasten (be-barkat) zegenloos maken. Iets proeven zonder reden is ongewenst. Als het echt nodig is dan is het niet Makroeh, b.v. u koopt iets en zonder het te proeven nadelige gevolgen kan hebben. (Proeven betekend een heel klein beetje van wat u wilt proeven op uw tong zetten en zo snel mogelijk uitspugen. Het spuug mag echter niet ingeslikt worden). Bloed prikken wetende dat u zwak zal worden. Uw speeksel ophopen en doorslikken is Makroeh. Windje laten in water is makroeh. Indien er water naar binnen teruggaat, verbreekt het vasten en is Qaza verplicht. Onder het Woezoe meer als nodig water insnuiven of gorgelen. Bij Stiendja meer als nodig water gebruiken. Bij het Sahrie helemaal tot aan dageraad door blijven eten en drinken. Het is beter om min. 10 min, voor Sehrie te stoppen met eten en drinken. Zonder Ghoesl is het vasten Makroeh, uw vast wordt dan Makroeh en zegenloos. Een man of een vrouw kussen, of omhelzen met seksuele prikkels.
Qaza en kaffarah Indien u een vasten verbreekt dan dient u of Qaza te doen (dit houdt in dat u elke dag dat u gemist heeft of het vasten verbroken heeft, moet inhalen) of kaffarah te doen (dit houdt in een slaaf afkopen en vrijheid geven). Kunt u dit niet doen dan dient u 60 dagen achter elkaar te vasten. Lukt dit ook niet, dan dient u 60 armen 2 keer per dag eten te geven. Indien er geen armen zijn om eten te geven dan kunt u ook vastende personen te eten geven of het gelijkwaardige bedrag van 120 maaltijden afstaan aan behoeftigen.
Wanneer moet Qaza Als er iets zonder dat u het gewild heeft in uw keel komt b.v., water tijdens het maken van woezoe. Druppels regenwater in uw keel krijgen. Door bedreiging niet vast (levensbedreiging) Als een vrouw verplicht wordt door haar man om seksuele gemeenschap te hebben. (let wel dat een dergelijke eis een grote zonde is in Islaam)
Wanneer moet Kaffarah Het bewust verbreken van het vasten zonder enige valide reden. Handelingen waardoor het vasten normaal niet zou verbreken b.v. soerma zetten, onbewust eten of een vrouw kussen hierdoor verbreekt het vasten niet. Maar u dacht dat het wel verbroken was en u gaat gewoon eten en drinken, dan zult u Qaza en Kaffarah moeten doen. Het is daarom beter dat u bij twijfel van het verbreken van het vasten sowieso niet gaat eten en drinken etc. tot Iftaari. Bij twijfel raadpleeg altijd een schriftgeleerde. Een voorwaarde van kaffarah is dat de dag waarin u een vast hebt verbroken er niet zoiets is gebeurd waardoor u eigenlijk niet hoefde te vasten b.v. een vrouw heeft bewust gegeten (ze moet kaffarah doen) maar even later krijgt zij menstruatie of een man heeft zijn vasten bewust verbroken en later op de dag wordt hij heel erg ziek dan is er geen kaffarah. Maar als u daarna op reis moet of u verwond uzelf, dan is er wel Kaffarah. Dit omdat u zulke dingen in uw eigen macht hebt. Voor verdere uitleg of specifieke zaken over qaza of kaffarah word u geadviseerd om contact op te nemen met een schriftgeleerde (Aliem).
Fiedja Dit is alleen voor die mensen die zo oud zijn dat ze niet meer kunnen vasten en weten dat hoe ouder hoe zwakker ze worden. Zulke mensen moeten Fiedja geven. Indien zij zelf niet krachtig zijn om Fiedja te geven dan mogen de kinderen of wie dan ook namens hen de Fiedja afstaan. Toestemming is geen vereiste hiervoor. Mensen met een permanente chronische ziekte die er zeker van zijn dat ze door te vasten de ziekte zal verergeren, b.v. verlamming of misschien zelfs dood gaan. Als u alleen vrees hebt en een zwakke wil van ik kan het niet dan moet u toch vasten en volstaat Fiedja niet!!! Als u zeker weet dat u in de zomer tijden, door de lange dagen, niet kan vasten door uw ziekte, want als u vast dan kunt u verlamd raken of uw gezondheid zal vergeren, maar in de wintertijden lukt het wel, omdat het korte dagen zijn, dan mag u geen fiedja geven. U zult het gemiste vasten dagen van de zomer in de winter moeten inhalen (farz). U bent zodanig blijvend ziekbent dat u niet kan vasten, maar er zijn dagen dat het iets beter gaat met uw gezondheid, dan moet u die dagen dat u wel kunt vasten vasten (farz) en de rest van de dagen fiedja geven. Mensen met suikerziekte en hoge bloeddruk moeten toch proberen om te vasten, als het onmogelijk blijkt waardoor uw gezondheid er op achteruit gaat, dan mogen deze mensen fiedja betalen en hoeven ze dus niet te vasten. In deze situatie kunt u het vasten verbreken en uitsluitend het nodige nuttigen. (niet uw buik vol eten/drinken) Indien er in de toekomst uitzicht is op genezing, b.v. door verklaringen van artsen, dan mag u op het moment van ziek zijn geen fiedja geven en wachten totdat u geneest en daarna Qaza doen (Fatawa Razwieyya). Dit geldt voor mensen die zodanig ziek zijn dat ze buiten bewustzijn kunnen raken zonder medicijnen. Degenen die zonder medicijnen kunnen moeten verplicht vasten. Voor verdere uitleg of specifieke zaken over wel of niet vasten word u geadviseerd om contact op te nemen met een schriftgeleerde (Aliem) inclusief het advies van een medicus.
de mens zal op die dag worden verteld over al wat hij vooruitzond of achter liet. En ook al biedt hij al zijn verontschuldigingen aan, deze zal niet worden aanvaard.(Surah 75 Ayat 13 t/m 15) Fiedja is per dag een arme 1.6 kg graan of 3.2 kg gerst geven of de waarde hiervan in geld. Momenteel is dit ong. 5,-. Als u later onverwachts geneest dan moet u alle dagen die u niet hebt kunnen vasten Qaza doen (farz). Fiedja wordt dan Nafil Sadqa (vrijwillige extra gift).
Het Tarawieh gebed Het tarawieh gebed is soennat-e-Moe´akkadah, een verplicht Soennat. Degene die het zonder valide reden laat is een Faasiek (zondaar). Het is zowel voor de man als voor de vrouw een verplicht Soennat. Voor de mannen met Djamaat (gezamenlijk) en voor de vrouwen individueel. Als u een dag niet hebt gevast of uw vasten is verbroken dan blijft Salaat-ul-Tarawieh toch een verplicht Soennat. Als een vrouw rein wordt van haar menstruatie op een tijd dat ze het Tarawieh gebed nog kan verrichten b.v. op isha tijd, dan blijft voor haar het Tarawieh gebed verplicht Soennat. Ook een reiziger die al op zijn eindbestemming is heeft geen vrijstelling. Vrijstelling van het gebed is er alleen voor de 4 Farz rakaats van Zohr, Asser en Isha wat van 4 rakats naar 2 rakaats moet worden verminderd. 20 rakaats die u 2 om 2 leest met 10 salaams en 4 tussen pauzes. In die tussen pauzes mag u Daroed Shareef, Dua of Qoeraan lezen. Maar u mag ook stil zijn. Wat het meest gelezen wordt, is het volgende ..
Soebhaana zielmoelkie walmalakoewt Soebhaana ziel iezzatie wal azmatie wal haibatie wal qoedratie wal kiebriejaa´ie wal djabaroewt Soebhanal maliekiel hajjiel lazie, laa janaamoe wa laa jamoewt Soebboehoen qoeddoesoen rabboenaa wa rabboel malaa´iekatie war roeh Allahoemma adjiernaa mienan naar jaa moedjieroe jaa moedjieroe jaa moedjier.
U kunt het tarawieh gebed alleen na het isha gebed lezen. Als u het voor isha leest dan is het geen tarawieh gebed maar Nafil gebeden. Tarawieh tijd is helemaal tot aan Sahrie tijd. Wel is het zo dat des te later u leest des te minder zegeningen ervoor geschonken wordt. Sneller lezen levert dus meer zegeningen en beloningen op. Als u het isha gebed hebt verricht en daarna het Tarawieh gebed en later komt u erachter dat uw Isha gebed niet geldig was, dan moet u met het Isha gebed ook het tarawieh gebed van die dag inhalen. Tarawieh kan niet voor Isha verricht worden. Het met djamaat (groepsverband) verrichten van het tarawieh gebed voor de mannen is Soennate Kafaaja, dit betekend dat als er geen Djamaat gevormd wordt dan is het voor iedereen in uw stad/dorp een zonde (Goenah). Als u het Isha Farz gebed zonder Djamaat hebt gelezen en het Tarawieh met of zonder de Djamaat dan moet u het Wietr Waadjieb (3 Rakaats) gebed alleen en dus zonder Djamaat lezen. Als u het Isha gebed met Djamaat hebt gelezen en het Tarawieh gebed ook, maar u hebt een paar Rakaat van Tarawieh gemist, dan hoort u het Wietr gebed eerst met Djamaat te lezen en daarna alsnog het gemiste Tarawieh in te halen. Het reciteren van de hele Qoeraan-e-Kareem tijdens Tarawieh is Soennat-e-Moe´akkidah als u het kent. Anders mag u lezen van waar u ook wilt. De laatste 10 Soerahs wordt veelvuldig geselecteerd voor dit gebed. V/a Alam Tara Kaifa Faaala Rabboeka .. t/m Qoel aoewzoe Bierabbien Naas In elk rakaat leest u na Fatiha 1 soerah. Ook kan 3 keer Soerah Ieglaas, Qoel Hoewallaahoe Ahad . 3 x surah iglaas kent een gelijkwaardige zegeningen van een volledige Quran recitatie. Zonder reden zittend het Tarawieh gebed verrichten is zeer ongewenst. Sommige schriftgeleerden zeggen dat het gebed niet eens word geaccepteerd. In een uitzondering situatie zoals gezondheidredenen, overmacht etc. is het wel toegestaan. Vermoeidheid of te lang moeten staan etc. zijn geen redenen. Een kind (Islamitisch onvolwassen) mag het Tarawieh gebed niet leiden.
Wallaahu Aalam (En Allah de Verhevene weet het Beste) Al deze masaa´iel regels van de Islaam zijn gebaseerd op de Hanafie Fiqh (leer en jurisprudentie) en zijn terug te vinden in o.a.: Raddoel Moeghtaar; Hiedaajah; Fatawa Razwieyya; Bahaar-e-Sharie´at; Sharah Sahieh Moesliem Shareef; Mishkaat-ul-Masa
Bismillah Irahman Irahiem, Alhamdolilahi Rabil Alamien Wasalatu wasalamu 'ala khairy khaliqihi Muhamadin wa 'ala aalihi wa sahbihi adjma'ien (In de Naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle. Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. Vrede en zegeningen zij met de beste schepping Mohammed en op zijn afstammelingen, metgezellen en allen) Ondankbaar
Dit verhaal gebeurde tijdens het feest 'Ied ul Fitr' (afsluiting van de vastenmaand Ramadan). Er was iemand die erg welgesteld was. hij was erg rijk en had een overvloed aan goederen. op die dag kwam een straatarme man (Fakir) en hij belde bij de rijke man aan; de arme zei dat hij op reis was en graag wat wilde eten. de rijke man duwde hem opzij en schold hem uit; joeg hem weg van zijn huis. Hij zei dat hij zijn Ied ul Fitr verstoorde. de rijke man was met zijn vrouw en kinderen aan het feesten. de Fakir voelde zich zeer bedroefd, met zijn totale ziel en geest sprak hij tot Allah (SWT): "O Allah, geef mij ook zulke rijkdommen en ik verzoek U mij ook zo'n dag te schenken, opdat ik in UW naam kan weggeven en dat ik dankbaarheid kan tonen en dat UW arme dienaren kan helpen."
Allah's Wil geschiedde en binnen 1 jaar kreeg de rijke man grote ( ook financiële) tegenslagen. Hij werd uiteindelijk ook een fakir. De eens arme Fakir had echter in 1 jaar tijd zo'n groot succes door Allah's Wil. Toen hij na 1 jaar het ied ul Fitr feest vierde werd er op zijn deur geklopt. Hij vroeg wie aan de deur was. Een stem zei: "Ik ben een Fakir en ik ben arm, ik wil graag iets hebben om te eten" De nieuwe rijke man herkende de Fakir. het was dezelfde man, bij wie hij een jaar gelden had aangebeld." de fakir kreeg zoveel te eten. na het eten zei de rijke man: "Nu mag je ook nog van mijn bezittingen nemen, zoveel als je wenst. Ik was het die een jaar geleden bij jou thuis aangebeld had en jij hebt mij weggezonden. Ik heb Allah (SWT) beloofd, dat als ik iets van Allah's rijkdom zou bezitten, ik de armen zou helpen. Vandaag is het moment aangebroken dat juist u nu bij mijn huis aanbelt. U bent deelgenoot van mijn rijkdom omdat ik toen bij jou had aangeklopt. Je had mij weggejaagd. En vandaag heeft Allah (SWT) mij verrijkt."
Toen hij dat hoorde, begon hij te huilen. Hij begon zich te richten tot Allah (SWT)
Ibn Abbas : Op de dag van Nahr (in Hajj-de dag van Eid), richtte RasulAllah zich tot de mensen en zei, "O mensen welke dag is het vandaag?" Zij antwoordden, "Het is de heilige maand!" Toen bleef hij stil. Dan vroeg hij, "Welk land is dit?" Zij antwoordden; "Dit is het heilig land!" Toen bleef hij weer stil, toen kondigde hij aan, "Waarlijk, jullie bloed en jullie eigendom en jullie eer is onschendbaar voor jullie onderling, zoals de onschendbaarheid van deze dag van jullie, in deze maand van jullie, in deze stad van jullie." RasulAllah herhaalde het over en over, dan hief hij zijn hoofd naar de hemel en zei, "O Allah, heb ik de boodschap doorgegeven? O Allah, heb ik de boodschap doorgegeven?" Bukhari en Muslim Allah beval ons om mild te zijn, liefdevol, en vergevingsgezind aan een ander. En hij maakte dit tot een kwaliteit in Zijn Boodschapper zodat wij RasulAllah's voorbeeld volgen:
En het was dankzij de Barmhartigheid van Allah dat jij zacht met hen was. En als je streng en hardvochtig was geweest, dan waren zij rondom jou uiteengegaan. Vergeef hen dus en vraag vergeving voor hen en raadpleeg hen bij de zaak. En wanneer je dan besloten hebt, vertrouw dan op Allah. Voorwaar, Allah houdt van degenen die (op Allah) vertrouwen. 'Ali 'Imran aya 3
Inderdaad, de metgezellen volgden het voorbeeld van RasulAllah en werden beschreven door de Heer der Hemelen en Aarde als:
Mohammed is de Boodschapper van Allah en degenen die met hem zijn, zijn streng tegenover de ongelovigen, maar onderling barmhartig Fath aya 29
Eén van de grootste en meest vernietiging van dit medeleven, liefde en broederschap is roddelen. Het woord in het Arabisch is Gheebah, komt uit de stam: Gha-Yaa-Baa, betekend dat dit onzichtbaar is. Wanneer een moslim zijn broeder of zuster een zonde ziet begaan, zonder hem direct te adviseren, gaan zij naar anderen - wanneer zij afwezig zijn door de broeder en zuster in kwestie - en spreken kwaad over hen in hun afwezigheid. Roddelen is haram, het is één van de grootste zonde en berouw moet getoond worden voor deze zonde. Er is geen andere mening hierover in de Islam.
Overgeleverd door Muslim, RasulAllah zei tegen zijn metgezellen, "Weten jullie wat Gheebah is?" Zij zeiden, "Allah en Zijn Boodschapper weten het best." Hij zei, "Het is iets bedoeld over jou broeder (in zijn afwezigheid) dat hij zou haten." Er werd gezegd, "En als ik wat zeg over mijn broeder dat waar is?" Hij sallAllahu `alaihi wa sallam zei, "Als hetgeen wat je zegt over hem waar is, dan heb je over hem geroddeld, en als het niet waar is, dan heb je hem belasterd (buthaan)." Muslim
Bekijk de strengheid van de situatie en het resultaat van iemand die hun moslimbroeders en zusters naloopt om hun fouten proberen bloot te stellen: RasulAllah zei: "O degenen die (enkel) geloven met hun tongen, geloof heeft jullie harten nog niet bereikt! Roddel niet over moslims. En zoek niet naar hun fouten. Voorwaar, hij die de persoonlijke zaken van zijn broeder blootstelt, Allah zal zijn persoonlijke zaken blootstellen. En diegene die door Allah worden gevolgd, Allah zal hen blootstellen al zijn ze (verborgen) in de buik van hun huizen." - authentiek overgeleverd door Ahmad en Abu Dawood.
Imam Malik zei over de heilige stad van Madinah, "Ik heb in dit land mensen ontmoet die geen fouten hadden. Maar zij spendeerden hun tijd in het zoeken van andermans fouten en (ondertussen) stapelen hun eigen fouten op. En ik heb in dit land mensen ontmoet die fouten hadden. Echter, zij bleven stil wanneer het ging om de fouten van anderen, en (ondertussen) werden hun fouten vergeten!"
Luister! Allah roept ons aan: "O jullie die geloven, vermijdt veel van de kwade vermoedens. Voorwaar, een deel van de kwade vermoedens zijn zonden. En bespioneert elkaar niet en spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid. Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten? Jullie zouden het zeker haten. En vreest Allah. Voorwaar, Allah is Berouwaanvaardend, Meest Barmhartig. Al Hoedjoerat aya 12
Wat veroorzaakt iemand die roddelt over zijn Moslimbroeders en zusters?
1. Woede tevredenstellen Dit wordt gedaan door de persoon te roddelen die zijn woede aansteekt - dus telkens wanneer deze persoon hem kwaad maakt, komt hij tot rust door te roddelen over deze persoon. Door dit (roddelen), voelt hij zich gelijk met de andere persoon. De genezing voor dit is de advies van de Boodschapper (sallAllahu `alaihi wa sallam) wanneer een man naar hem kwam en hem vroeg een advies te geven, "Wordt niet kwaad!"
2. Het willen maken of houden van vrienden Om vrienden met anderen te handhaven, stelt een persoon roddelen tevreden want hij is bang zijn vriendschap te verliezen. Dus berispt hij hen niet wanneer zij roddelen, maar stelt zichzelf daarin tevreden. Om hiervan te genezen moet hij zich herinneren aan de woorden van de Boodschapper (sallAllahu `alaihi wa sallam): "Degene die streeft naar het genoegen van de mensen door Allah ongehoorzaam te zijn, Allah zal hem overlaten aan de mensen." (At Tirmidhi)
3. Rondspelen, pret maken, en grappen over anderen Dit kan spot en sarcasme impliceren. Het is genoeg om diegenen die deze praktijken goedkeuren te herinneren over wat Allah, de Meest Verhevene zegt: " O jullie die geloven, laat een volk niet een ander volk beledigen, het kan zijn dat zij beter zijn dan hen Al-Hujuraat aya 11 Het kan goed zijn dat Allah van hen houdt en niet van ons.
4. Woede voor de Zaak van Allah. Een persoon kan wegens een zonde woedend worden die begaan werd door een andere persoon waarover hij gaat praten, het lucht zijn woede op en hij vermeld de naam van die persoon in plaats van het te verbergen en hem niet te vermelden. Sufyaan ibn al-Husayn heeft overgeleverd: Ik zat bij Iyaas ibn Mu'aawiyah toen een man voorbij loopte en ik sprak slecht over die man. "Zwijg!" zei Iyaas tegen me. "Heb je de Romeinen bevochten?" Ik zei nee. Hij vroeg, "Heb je de Turken bevochten?" Ik zei nee. Toen zei hij, "De Romeinen werden gered van jou en de Turken werden eveneens gered van jou. Maar jullie eigen moslimbroeder werd niet gered!" Sufyaan zei, "Na dit roddelde ik nooit meer."
5. Teveel vrije tijd hebben Dit kan een persoon ertoe zetten om in roddelen te vallen, want het is makkelijk voor een nutteloze om bezig te zijn met mensen, hun eer en hun fouten. Om dit te verbeteren moet een persoon zijn tijd in handelingen van gehoorzaamheid in Allah doorbrengen, in aanbidding, kennis zoeken, en anderen onderwijzen.
6. Eigendunk en onbewust zijn over eigen fouten Dergelijke mensen zouden over hun eigen fouten moeten nadenken en trachten zichzelf te verbeteren en zich beschaamd voelen om anderen te bekritiseren wanneer zijzelf vele fouten hebben. Er werd gezegd tegen Rabee' Ibn Khaytham. "We hebben jou nooit fouten zien zoeken in anderen." Hij antwoordde: "Ik ben niet tevreden genoeg met mezelf om mijn tijd toe te wijden in het zoeken van andermans fouten." Uqbah ibn Aamir heeft overgeleverd: Ik zei, "O Rasul Allah! Wat is verlossing?" Hij (sal Allahu alayhi wa Sallam) zei, "Beteugel je tong! Je huis zou genoeg moeten zijn voor je! En bezorg je over jou (eigen) fouten!" - authentiek, overgeleverd door Tirmidhi.
Shaykh Al-Qarnee heeft overgeleverd in één van zijn boeken: Abu Bakr discusieerde eens met een metgezel over een boom. Tijdens deze discussie zei Abu Bakr iets dat hij eerder niet zou gezegd hebben. Hij vloekte niet, hij heeft niet iemand zijn eer aangevallen, hij haalde geen fout in iemand, het enige wat hij zei was iets dat misschien de gevoelens van de metgezel zou gekwetst hebben. Onmiddellijk beval Abu Bakr hem, "Zeg het me terug!" De metgezel zei, "Ik zal het niet terug tegen mezelf zeggen." "Zeg het me terug", zei Abu Bakr, "Of ik zal klagen bij de Boodschapper van Allah." De metgezel weigerde het terug te zeggen en nam zijn weg. Abu Bakr ging naar Rasul Allah en vertelde wat er gebeurd was en wat hij zei. Rasul Allah riep de metgezel en vroeg hem, "Heeft Abu Bakr zo en zo tegen jou gezegd?" Hij zei: "Ja." Hij zei: "Wat heb je geantwoord." Hij zei: "Ik heb hem niet beantwoord." RasulAllah zei: "Goed, antwoord niet terug tegen hem (kwets Abu Bakr niet)." Toen zei hij: "Moge Allah jou vergeven O Abu Bakr!" De metgezel wendde zich naar Abu Bakr en zei, "Moge Allah jou vergeven O Abu Bakr! Moge Allah jou vergeven O Abu Bakr!" Abu Bakr draaide zich om en huilde terwijl hij weg ging. Hoe kunnen wij deze niveau van genade en liefde en broederschap doen herleven waarin de metgezellen leefden?
De Boodschapper van Allah toonde ons het volgende: Voorwaar, degenen die geloven en goede werken verrichten, de barmhartige zal hen liefde schenken. Maryam aya 96
Geloof in Allah en verricht goede daden.
Verspreid de Salaam aan degene die je kent en die je niet kent. In sahieh Muslim, van Abu Hurayrah, zei RasulAllah, "Je zal Jannah niet betreden totdat je gelooft, en je zal niet geloven totdat je van een ander houdt." En in Bucharie en Muslim, van AbdAllah ibn Amr: Een man kwam naar RasulAllah en vroeg hem, "Welke Islam (overgave) is het beste?" Hij zei, "De hongeren voeden en de salaam geven aan degenen die je kent en niet kent."
Geschenken geven aan je broeders en zusters.
De verklaring van RasulAllah is voldoende, "Tahaaddu Tahaabbu. (Geef geschenken en je zal houden van een ander)." - overgeleverd door Imam Bukhari in zijn boek al-Adam al-Mufrad.
1. De hel is zo diep dat als een steen erin zou worden geworpen het er 70 jaar over zou doen om de bodem te bereiken.
2. De breedte van elk van de vier muren is net zolang als een lengte waar je lopend 40 jaar over zou doen.
3. De hel heeft zeven poorten.
4. De hel stond in vlam voor 1000 jaar totdat haar vlammen rood werden, toen werd het weer verhit voor 100 jaar totdat de vlammen wit werden, na nog een 1000 jaar werden de vlammen zwart.
5. Het heetste vuur op deze aarde is 70 maal koeler dan de hitte in de hel.
6. De lichtste straf in de hel is het dragen van verhitte schoenen welke ervoor zorgen dat je hersenen aan de kook gaan.
7. In de hel zijn giftige slangen en schorpioenen zo groot als apen en als ze iemand zouden bijten zal deze 40 jaar pijn lijden.
8. Als eten zal hij vruchten van de zuqqum krijgen een boom met doornachtig materiaal, het is zo bitter dat als een molecuul ervan o aarde zou komen zou het al het eten bitter en oneetbaar maken. de vrucht van deze boom zien eruit als duivelshoofden.
9. Als drinken zal de bewoner van de hel heet kokend pus krijgen, gemixt met bloed urine en tranen. als er een emmer van deze substantie over de aarde zou worden leegegooid, zou de hele aarde verontrust en upset zijn over zijn verschrikkelijke stank.
10. Kokend water zal over hun hoofden worden leeggegooid waardoor hun ingewanden zullen smelten en uit hun voeten naar buiten zullen komen.
11. De bewoners van de hel zullen worden geslagen met zware knuppels van ijzer. als zo een ijzer op aarde zou worden gezet zouden alle mensen en ale djinns tezamen het niet kunnen optillen, als een berg zou worden getroffen erdorr zou het verpulveren.
12. De bewoners van de hel zullen dagelijks 70 maal verbrand worden, elke keer nadat ze totaal zijn verbrand, worden ze weer tot leven gewekt zodat ze deze straf keer op keer mogen proeven.
13. Een dronkaard zal bloed , pus zweet en vuil te drinken worden gegeven in de hel.
14. Al de hoogmoedige mensen zullen in het hiernamaals worden verzameld en naar de hel gedreven,maar hun lichamen zullen worden verkleind tot de maat van mieren en zij zullen de uitwerpseln van de bewoners van de hel te eten krijgen.
15. Sommige zondaars zullen de berg SAUd moeten beklimmen, welke uit vuur bestaat en in de hel staat dan zullen ze van de top afvallen en dit zal dan voor eeuwig en altijd zo doorgaan.
16.De bewoners van de hel zullen in ketenen worden gebonden die langer zullen zijn dan de lengte tussen de aarde en de hemel.
17. de kleren van de bewoners van de hel zullen snel in brand vliegen.
18. naast lichamelijke kwellingen zullen de bewoners van de hel ook worden onderworpen aan psychische kwelling door de bewaarder van de hel die hen zal herrineren aan wat zij op de aarde deden en hij zal tegen ze zeggen; "Nu proef je de smaak van vuur en hel" etc.
19. de bewoners van de hel zullen zo erg worden beschaamd dat zij, naast hun walgelijke lelijkheid en pikzwarte uiterlijk, hun bovenlip zal hun voorhoofd raken en de onderlip zal hun navel raken.
20. De bewoners van de hel zullen zoveel huilen van tranen en bloed dat er groeven op hun wangen gevormd zullen worden.
21. Hun tongen zullen zo lang zijn en uit hun mond hangen dat anderen erop zullen staan en overheen zullen vallen.
22. Shayateen zullen ook de bewoners van de hel berispen.
23. De bewoners van de hel zullen hun woede en razendheid op degenen uitoefenen die verantwoordelijk waren voor hun dwalen.
24. De bewoners van de hel zullen de bewaarders van de hel vragen om voor hen bij God te bemiddelen. maar hun verzoek zal niet worden gehonoreerd, ook zullen zij tot God bidden maar hun gebeden zullen niet worden verhoord.
25. Zij zullen voor altijd in de hel verblijven, continiues brullend als dieren in de jungle.
Als we ons afvragen wat ons voornaamste doel is in dit wereldse leven, dan zullen velen van ons als antwoord: gelukkigheid in het wereldse leven. Daar is waar iedereen (of de meesten van ons) naar streeft, we zitten op school, om later een goede baan te krijgen, om geld te verdienen, om gelukkig te zijn... Maar laten we niet vergeten dat dat niet alles is, en dat er veel meer van ons wordt verwacht. Alles in dit wereldse leven vergaat.
Een mooi voorbeeld waar we veel van kunnen leren is dat van de kameel van de profeet saw. Zij heette AL-Qaswaae, en stond bekend als het snelste rijdier te midden van de rijdieren van de sahaba. Niemand van de sahaba twijfelde er ooit over om de kameel van de profeet in te halen. Op een dag kwam er een oude man met een ezeltje, en die haalde met alle gemak al-Qaswaae in... De profeet zei hierop: "Allah heeft vastgesteld dat er niets in deze wereldse leven zal rijzen, of ooit zal het weer dalen." Dit geldt voor alles, na gezondheid komt ziekte, na rijkdom komt armoede, na een leuk uitje, ben je moe en na het leven komt de dood...
Gelukkigheid in het wereldse leven is dus niet volmaakt, je hebt eigenlijk geen garantie en er volgt vaak iets negatiefs...In het paradijs zal het insha Allah anders zijn, daar heb je andere maatstaven, andere soorten blijdschap en gelukkigheid, en waaronder dat daar wel geldt, dat dat je uiteindelijke doel is, en dat het eeuwig zal zijn. Laten we eens wat dichterbij gaan...laten we ons eens oorstellen hoe het paradijs eruit zal zien. Hoe ziet die plek er nou uit, waar we zo hard voor werken en waar we zo erg naar streven?? De profeet saw heeft ons een aantal beschrijvingen gegeven, waar we veel uit kunnen halen...in ieder geval genoeg om ons leven ervoor op te offeren.
Stel je eens voor....
Het einde van de dag des oordeels is nabij...alles is geweest, iedereen weet wat zijn eindbestemming zal zijn, voor de moslims, de godvrezende mensen op het aardse leven, is het zwaarste voorbij, hen staat een eeuwig leven vol verassingen te wachten. Zij zijn ook voorbij de siraat, dit is de 'brug' die boven het hellevuur loopt. Volgens een overlevering van de profeet saw, is deze zo hun als een haartje, en zo scherp als een zwaard, en het ligt aan je daden hoe snel je eroverheen komt!! De profeet saw zegt dat er mensen zijn die in een fractie van een seconde erover heen zijn, de ander doet er wat langer over, ook zijn er die er kruipend overheen komen.....Zorg ervoor dat je ook deze siraat zo snel mogelijk voorbij bent, zorg er dus voor dat je altijd godsvrezend bent, dat ja altijd gehoorzaam bent, en Allah swt zal Zijn hulp aan jou schenken. Goed, je bent de siraat voorbij, aan deze kant staan alleen maar moslims, iedereen die het wereldse leven goed heeft doorgebracht, we staan allemaal voor de poorten van het paradijs, maar...ze zijn gesloten!!
We gaan op zoek naar degene die de poorten voor ons zal openen, alle profeten zeggen dat ze daar niet voor bestemd zijn. Dan... komt de profeet Mohammad saw, hij loopt naar de poort, en klopt daarop...de engel die binnen staat, die de taak heeft deze poort te bewaken, vraagt: "Wie is daar?" De profeet saw antwoordt: "Ik ben het, Mohammad ibn 3abdillah!", waarop de engel antwoordt: "Welkom Mohammad! Allah heeft mij verboden deze poort te voor iedereen te openen, behalve voor jou!" De profeet vertelt ons dat deze poort een breedte heeft even groot als de afstand van Mekka tot Shaam (Syrie), en ondanks deze breedte, zal het erg druk worden voor deze poorten, tenslotte willen alle moslims zo snel mogelijk binnen zijn..Ook dat wordt bepaald door je daden....zullen wij tot diegenen behoren die samen met de profeet het paradijs binnengaan..of....zij die al laatste binnentreden Doen wij wel hard genoeg ons best om het paradijs als eersten naar binnen te gaan, of kan het ons allemaal niet zoveel schelen??
Is dat niet nog een goede reden om nog meer en meer je best te doen in dit leven? De profeet saw zei: "Er is een groep die het paradijs binnengaat, en hun gezichten zijn als de volle maan in een donkere nacht (van blijdschap), de groep die daarna komt, is als het licht van een planeet, en die daarna komt..." en het wordt steeds minder. Natuurlijk is je blijdschap niet te beschrijven als je als eerste, samen met onze profeet saw het paradijs binnentreedt!! Wie zal dat niet willen??Ik wil dat....jij wilt dat..iedereen!! Maar werken we er wel hard genoeg voor?? Hopelijk zal deze les ons meer moed geven, en meer kracht om ons nog meer naar onze schepper te richten....
Dat was de binnenkomst, in het paradijs. De profeet saw gaat door met het beschrijven: "De kammen zijn van goud...parfum zijn muskus geuren...en veranderen voortdurend." Stel je voor..als slechts een kam van goud zal zijn...waar zal de rest uit bestaan?? De profeet saw gaat verder: "De bewoners van het paradijs, zijn constant bezig met tasbee7, het is een instinctief iets, zoals jullie nu ademen" Je zou je afvragen..je bent in het paradijs gekomen omdat je hier, in dit leven, hard hebt gewerkt, en Allah hebt aanbeden..moet dat in het paradijs ook?? Moeten we daar ook tasbee7 doen? Nee, maar in het paradijs is alles zo prachtig, dat je niet anders kan, dan Allah swt gedenken voor al deze schoonheden, net als hier, in dit leven, als je een mooi uitzicht ziet, roep je meteen : "Subhaaana Allah". Daarmee kun je het vergelijken. Maar in het paradijs veranderd alles constant, het wordt steeds mooier en mooier, waardoor je nog meer Allah swt gaat gedenken.... Aan de poorten van het paradijs roept Allah swt naar ons, en hij zegt woorden, die je alle moeite en verdriet van het aardse leven doen vergeten..Hij zegt: "O bewoners van het paradijs! Jullie zijn nu gezond, en zullen nooit meer ziek worden, jullie zijn jong, en zullen nooit meer oud worden, jullie zijn levend, en zullen nooit sterven, jullie zijn gelukkig en zullen nooit verdriet meemaken!" Hoe zou jij je voelen als Allah swt dit tegen jou zou zeggen..Het maakt allemaal niet meer uit, je hebt eeuwige garantie, je hebt bereikt wat je wilt, je hebt echte geluk en blijdschap bereikt! Deze woorden alleen, zijn meer dan alles van jou waard wat je in dit leven doet... Hoe kunnen mensen nog hun gebeden nalaten, in ruil voor al dit moois?? Hoe kun je nog bewust ervoor kiezen zonden te begaan als je al deze dingen hebt gehoord??
Maar er is meer:
De profeet Mousa as vroeg aan Allah swt: "O Allah, wie heeft de laagte gradatie in het paradijs?" Allah swt zei: "Degene die de laagste gradatie heeft, is diegene die het laatste uit het vuur komt. Elke keer als hij eruit probeert te komen, wordt hij weer teruggetrokken, hij probeert het weer, en hij wordt teruggetrokken, de derde keer komt hij eruit. Als hij eruit is zegt hij: Alhandoelillah, voor degene die mij van jou heeft gered. Daarna zeg ik tegen hem: "O mijn dienaar, ga mijn paradijs binnen. Wil jij een bezit zo groot als de machtigste koning op aarde? Je krijgt net zoveel als de machtigste koning, en dat nog een keer, en nog een keer en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer (5x), en daarbij krijg je alles wat je hart begeert." Yaa Subhana Allah, dit is degene die het laagst staat in het paradijs, hoe zal het zijn met diegene die het hoogst staat Zo groot is de barmhartigheid van Allah swt!! De profeet saw zei ook: "Hij met de laagste gradatie heeft een bezit, die zo groot is, dat hij er meer dan 1000 jaar ervoor nodig heeft om het helemaal te bezichtigen, hij met de hoogste gradatie, bezichtigt Allah swt dag en nacht." Masha allah, dag en nacht, wat zou je nog meer willen, als je constant naar een schoonheid zit te kijken!!! En 1000 jaar, stel je voor...paleizen, rivieren, dieren, bossen, voetbalvelden (als je ervan houdt...) etc..etc...allemaal voor jou!!
De sahaba vroegen eens aan de profeet saw: "Beschrijf de gebouwen van het paradijs voor ons, o profeet van Allah." De profeet antwoordde: "Een baksteen van goud en een baksteen van zilver, het cement is van musk, en de kiezelsteentjes zijn parels... " Stel je de geur van het paradijs eens voor...alleen het cement is al van musk...en de gebouwen...subhaana Allah... Maar de hadeeth is nog niet af...het mooiste is: "...en het plafond is de troon van de Barmhartige..." Masha Allah...dus boven al datgene, heb je nog altijd Allah naast je...wat wensen wij nog meer? Hoe kun je het nog maken jou verplichtingen niet na te komen??!!
De volgende overlevering zou je ook aan het denken moeten zetten:
"Een afmeting van een boog in het paradijs is beter dan de wereld en wat erbij hoort." De afmeting van een boog, komt ongeveer overeen met 1 meter...dus een meter, is beter dan al het goede wat we hier op aarde hebben gezien?? Alle blijdschap, alle feesten, etc... 1 vierkante meter uit het paradijs, overwint het?? En dan nog te bedenken, dat je nooit dat kleine stukje zult krijgen...maar meer.. .veel meer!!
Het is algemeen bekend dat de vrouwen van de profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) hun gezichten bedekten op momenten waar niet-mahram mannen aanwezig waren.
De tafsier geleerden van de Qor-aan At-Tabarie en Al-Qoertoebie hebben de Jilbaab (een overjas) zoals beschouwd door de metgezellen van de profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) als ook de omstandigheden betreffende de openbaring van Soerat Al-Ahzab vers 59 intensief uitgelegd . Zij verklaren dat toen de gelovige vrouwen 's nachts ('s avonds) naar buiten gingen (met gewone kleding) om hun behoefte te doen sommige huichelaars hen probeerden lastig te vallen, denkende dat de vrouwen slavinnen waren.
De vrouwen schreeuwden dan luid wat er voor zorgde dat deze huichelaars op de vlucht sloegen.
Daarop openbaarde Allah (Verheven en Geprezen is Hij) deze vers. Al-Qoertoebie verklaart dat de Jilbaab een stuk stof is dat het hele lichaam doet bedekken.
Ibn Abaas en Oebaidah As-Salmaanie hebben gezegd dat het volledig om het lichaam van de vrouw gewikkeld moet zijn zodat niets verschijnt of wordt getoond dan één oog waarmee ze kan zien.
At Tabi'ie en Qataadah (moge Allah tevreden over hen zijn) verklaarden dat de Jilbaab gewikkeld moet zijn van boven het voorhoofd, en zo gemaakt dat het de neus bedekt, ( de ogen mogen getoond worden) en de boezem en het merendeel van het gezicht bedekt moet laten.
Abdoellah Ibn Mas'oed (moge Allah tevreden zijn over hem) welke bekend stond als de meest wetende metgezel in zaken wat Shariah betrof, werd Moslim toen hij nog jong was en vanaf dat moment bleef hij bij de boodschapper van Allah (Allahs vrede en zegeningen zij met hem) en vergaarde het begrip van de Qor-aan van hem.
'Omar Ibn El-Khattab (moge Allah tevreden zijn over hem) zei over hem: "Bij Allah, ik ken niemand die beter gekwalificeerd is in het omspringen met situaties aangaande de Qor-aan dan Abdoellah Ibn Mas'oed."
Hij (Abdoellah) legt het woord Jilbaab (zoals die genoemd staat in de Qor-aan in Soerat Al-Ahzab vers 59) uit als zijnde een gewaad, dat het hele lichaam, met daarbij het hoofd, gezicht en handen inbegrepen, bedekt. (Geciteerd door Ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) in zijn boek van Fatwaas, pagina 110, boek 2 en door Sheikh al-Uthaymeen (moge Allah hem genadig zijn) in het boek Hijaab, pagina 15). 'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith (moge Allah tevreden zijn over hem), een andere welbekende en veelwetende metgezel van de boodschapper van Allah (Allahs vrede en zegeningen zij met hem).
Imam Mohammed bin Sirin (moge Allah tevreden zijn over hem), een van de meest veelwetende volgelingen, zei: "Toen ik 'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith (moge Allah tevreden zijn over hem) vroeg hoe de Jilbaab gedragen diende te worden, demonstreerde hij het aan mij door een kleed over zijn hoofd te trekken, die zijn hele lichaam bedekte, die alleen zijn linker oog onbedekt liet.
Ibn Jarir citeert de mening van Ibn 'Abbaas (moge Allah hen genadig zijn) : "Allah geniet ervan wanneer moslimvrouwen, wanneer zij naar buiten gaan uit noodzaak, hun gezichten bedekken door middel van een stuk van hun buitenste gewaad over hun hoofd neer te laten." (Tafseer Ibn Jarir, boek 22, pagina 29)
De profeet (Allahs vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd dat een moslimvrouw die de pelgrimstocht maakt, haar gezicht en haar handen niet mag bedekken. [Al Boekharie, Moeslim, Sahih Abou Dawoed #1600; authentiek verklaard door Al-Albaanee (moge Allah hen genadig zijn)].
Uit deze overlevering kan men opmaken dat de gezichtssluier een bekend verschijnsel was onder vrouwen in de tijd van de profeet (Allahs vrede en zegeningen zij met hem). Anders had de profeet (Allahs vrede en zegeningen zij met hem) het niet verboden tijdens de hadjperiode. Dit staat gelijk aan dat de mannen hun hoofd onbedekt moeten laten tijdens de ihraam, maar Allah weet het beste.
Overigens mag deze hadith niet worden opgevat als vrijbrief om de gezicht geheel te ontsluieren tijdens de hadjperiode.
Als een man de vrouw kan zien, dan behoort zij haar gezicht weer te sluieren. De moeder van de gelovigen, Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd: pelgrim-gangers passeerden ons terwijl wij met de met de profeet (Allahs vrede en zegeningen zij met hem) waren. Toen zij ons naderenden lieten we onze hoofdbedekkingen over onze gezichten vallen. [Aboe Dawoed en Ibn Majah
Zijne eminentie hooggeleerde Sheikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz en Sheikh (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: Ze moet haar gezicht bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen.
Toen Soerat An Noer vers 31 neergedaald was zei Aicha (moge Allah tevreden over haar zijn): Moge Allah Zijn genade schenken aan de eerste Moehaajiraat (emigranten). Toen Allah (Verheven en Geprezen is Hij) openbaarde: "... en zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen," scheurden ze hun stof en bedekten zichzelf ermee." (saheeh Boekharie)
Ibn Hajar al Asqalanee zei dat, "en bedekten zichzelf ermee", in de bovenstaande hadith betekende dat zij hun gezichten bedekten. (Fath al Bari).
Overgeleverd door Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) dat de boodschapper van Allah (Allahs vrede en zegeningen zij met hem) gewoon was het Fadjr-gebed te bidden en dat sommige gelovige vrouwen, bedekt met hun sluiers, met hem aanwezig waren tijdens het Fadjr-gebed en dat ze vervolgens weer onderkend naar huis terugkeerden. [Sahih Boekharie, deel 1, boek 8, hadith 368]
Sheikh al-Uthaymeen (moge Allah hem genadig zijn), geeft de volgende uitleg als tafseer van deze hadith: "Deze hadith maakt duidelijk dat het islamitische gewaad het hele lichaam verbergt, zoals in deze hadith duidelijk wordt gemaakt. Alleen met een complete bedekking van het hele lichaam, gezicht en handen kan een vrouw niet worden herkend. Dit was het begrip en de praktijk van de metgezellen en zij waren de beste groep, de meest nobelen in het zicht van Allah met de meest complete Imaan en de nobelste der karakters. Dus als de vrouwen van de metgezellen het dragen van een complete bedekking tot uitvoer brachten, hoe kunnen we dan van dat pad afdwalen? (Sheikh Ibn al-Uthaymeen, in het boek "Hijaab" pagina 12 en 13)
Yahia verhaalde van Malik van Hisham ibn Urwa dat Fatima bint al-Mundhir heeft gezegd: "We waren gewend om onze gezichten te sluieren toen we in staat van ihraam waren in gezelschap van Asma bint Abi Bakr as-Siddiq. ( Imaam Malik's MUWATTA, Boek 20, Hadith 20.5.16)
Dit bewijst dat niet alleen de vrouwen van de Boodschapper van Allah (Allahs vrede en zegeningen zij met hem) de niqaab droegen.
De volgende Fatwa is van Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen (moge Allah genadig zijn met hem): "De islamitische Hijaab is voor de moslimvrouw, het bedekken van dat wat verboden is voor haar om te laten zien.
Als eerste van de lichamelijke delen, moet ze haar gezicht bedekken. Het gezicht is de bron van verleiding en de bron waardoor mensen met begeerte naar haar kijken. Daarom, moet de vrouw zich bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen.
Van degenen die beweren dat de islamitische Hijaab alleen het bedekken van de hoofd, schouders, rug, voeten, kin en voorarm is, en het bedekken van het gezicht en handen er niet bij nemen, vindt ik dit een merkwaardige bewering. Het is namelijk algemeen bekend dat het gezicht de oorsprong is van verleiding en een "reden tot kijken geeft.
Hoe kan iemand zeggen dat de Shari'ah het wel toestaat om het gezicht van een vrouw te zien maar de voeten niet? Het is onmogelijk dat de Gewaardeerde, Wijze en Indrukwekkende Shariah tegenstrijdig is. Iedereen weet dat de verleiding van het niet bedekken van het gezicht groter is als gevolg dan van het ontbloten van de voet. Als men, een man die een vrouw een aanzoek doet om met hem te trouwen verteld, dat de handen of voeten niet mooi en onaantrekkelijk zijn, maar dat haar gezicht juist mooi en aantrekkelijk is, dat je die man er niet van kunt weerhouden om haar niet te vragen.
Hieruit kunnen we concluderen dat het gezicht zeker bedekt moet zijn.
Sheikh Saalih al-Fawzaan (moge Allah hem beschermen) heeft gezegd: De juiste beoordeling van de bewijzen is dat het gezicht van de moslimvrouw awrah is, dat wil zeggen dat zij haar gezicht zou moeten bedekken. Het is het meest verleidelijke gedeelte van haar lichaam, men kijkt toch het meest naar het gezicht, dus het gezicht is het grootste awrah van de vrouw.
Sjeikh Moenajied (moge Allah hem beschermen) heeft gezegd: De Profeet (Allahs vrede en zegeningen zij met hem) zei in een authentieke hadith: "Al-Mar-a-tu Awrah", oftewel de vrouw isawrah'. Hier mag dus niets van getoond worden. [dit is Hakeem Al-Muhkam] Dit is duidelijk een doorslaggevende tekst welke de hukm (wijsheid), het oordeel en het voorschrift verschaft; meer hoeft er eigenlijk niet gezegd te worden. Wie alleen al stilstaat bij deze ywee woorden (Al-Mar-a-tu Awrah) zal geen ander bewijs nodig hebben voor het bedekken van het gehele lichaam van de vrouw haar gezicht, haar, twee handen, voeten en lichaam. Het geloof vereist het bedekken van de awrah; het is verplicht en kan niet ontkend worden.
In Sahieh Bukhari staat de lange hadith over de leugen over Aisha . Het verhaal over dat ze achterbleef. Safouane kwam langs, hij had me al gezien voordat Hijaab was geopenbaard en verplicht gemaakt. Hij kwam langs en zei: "Inna Lillahi Wa Inna Ilayhi Rajioon". (Ze werd wakker) en zei: dus ik bedekte mijn gezicht met mijn jilbaab (overjas). Zie deze uitspraak (van Aisha) als een zware uitspraak waarmee je het voor hun ogen kan duwen, prikken, steken, fixeren en porren. Zeg tegen hun: Waarlijk, Aisha zei in Boekharie; Dus ik bedekte mijn gezicht met mijn jilbaab, wat het bewijs is dat ze de verplichting van het bedekken van het gezicht volledig begreep.
En de profeet (Allahs vrede en zegeningen zij met hem) beviel de persoon die wou gaan trouwen om de bruid te bekijken. Ik vraag je bij Allah, als het tonen van het gezicht toegestaan was, waarom droeg hij hem dan op om naar haar gezicht te gaan kijken? Kon hij haar dan niet op straat gezien hebben? Waarom droeg hij dit dan op? Vrouwen van de Ansaar hadden iets in hun ogen. Dus de opdracht was om de ogen te bekijken. Waar bevinden zich de ogen? - In het haar? Armen? Voeten? De ogen bevinden zich in het gezicht. Waarom is het dat sommige metgezellen eerst keken voordat ze gingen trouwen? Waarom niet eerst het huwelijkscontact maken en dan kijken? Waarom niet gewoon op straat kijken? Omdat zoals we begrijpen en weten, het bedekken van het gezicht verplicht is.
Mugheerah Bin Shu'bah zei: Ik ging naar de Profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) en ik meldde dat ik met een vrouw verloofd was waarmee ik wilde trouwen. Hij zei: Ga en kijk naar haar, er kan hierdoor iets tussen jullie ontstaan. Dus hij ging en vertelde dit aan haar ouders. Het was alsof de ouders het niet leuk vonden. Ze vertelden het de vrouw. Zij zei: als de profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) het heeft opgedragen, kijk dan. Dus hij keek naar haar en trouwde met haar. Hij vermeldde haar goedheid, manieren en gehoorzaamheid.
De hadith van 'Aisha (moge allah tevreden over haar zijn), toen Asma (moge allah tevreden over haar zijn) de dochter van Abou Bakr naar de Boodschapper van Allah (Allahs vrede en zegen zij met hem) ging, terwijl ze dunne kleding droeg. Hij naderde haar en zei, "O Asma! Wanneer een meisje de leeftijd bereikt waarop ze ongesteld wordt, is het niet correct dat iets behalve dit en dit worden getoond. Hij wees naar het gezicht en handen.
Deze hadith is ZWAK (dha'ief )verklaard vanwege twee hoofdzakelijke punten: 1. Er is geen verband/link tussen 'Aisha (moge Allah tevreden over haar zijn) en Khalid bin Dareek, welke de hadith van haar heeft overgeleverd. En in iedere keten van overleveraars wordt Khalid bin Dareek genoemd.
2. In de keten van overleveraars komt Sa'eed bin Basheer voor, welke bekend is bij de meeste van de Muhaditheen als zijnde een zwakke overleveraar. Er is hier melding van gemaakt door Imaam Ahmad bin Hanbal, An-Nasai Ibn Madeeni en Ibn Ma'een (moge Allah hen genadig zijn). Dit is ook de argument waarom Imam Boekharie en Moeslim (moge Allah hen genadig zijn) deze hadith niet accepteerden voor hun boeken. (Door Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen (moge Allah genadig zijn met hem) in zijn boek "Hijaab" pagina's 17 en 1