Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
Twee jonge mannen kwamen altijd bijeen om te zondigen. De shaitan had hun volledig in zijn macht. En dit allemaal terwijl zij getrouwd waren. Op een dag begon één van hen aan zijn zoveelste avontuur. Hij beloofde een vrouw, die hij had leren kennen, een leuke avond. Hij moest alleen nog even van zijn vrouw zien af te komen. Hij wist zijn vrouw ervan te overtuigen dat hij moest overwerken en dat zij maar beter naar haar ouders kon gaan en vertrok vervolgens naar zijn afspraakje.
Toen hij aankwam werden zijn wildste fantasieën hem reeds in het vooruitzicht gesteld. De vrouw stelde voor om eerst gezellig in het park te gaan zitten en daarna naar zijn huis te gaan. Thuis aangekomen vroeg de vrouw of hij niet wat eten en drinken in huis had. Dit had hij echter niet, maar hierdoor liet hij zich niet stoppen. Hij stapte in zijn auto en reed naar het dichtstbijzijnde restaurant. Toen hij alle benodigdheden had gekocht en terug naar huis reed werd zijn pret al snel verstoord door een agent die hem tot stoppen dwong. Hij had een aantal stopborden genegeerd en moest meekomen naar het bureau.
Eenmaal aangekomen op het politiebureau belde hij zijn goede vriend op met de mededeling dat een 'lekker wijf' op hem thuis zat te wachten en dat hij vast zat op het politiebureau en voorlopig nog niet weg kon. Hij bood dit buitenkansje aan zijn enige echte vriend. "Je moet naar mijn huis gaan om het werk af te maken! En vergeet niet, nadat je klaar bent, om die sloerie thuis af te zetten ...en een beetje tempo, want ik ben bang dat mijn vrouw strakjes komt en haar daar treft.", zei hij door de telefoon. Zijn vriend stelde hem gerust en bedankte hem voor dit fantastische aanbod.
En zo vertrok de trouwhartige kameraad naar het huis van zijn goede vriend die vast zat op het politiebureau. Hij maakte de deur open en keek naar binnen en kon geen stap verder zetten, hij kon zijn ogen niet geloven....Ben jij dat!? Dit bestaat niet!!" Het was zijn eigen vrouw in het huis van zijn beste vriend. Hij ging tekeer als een gek, en bleef maar schreeuwen: "Jij bent mijn vrouw niet meer, Jij bent mijn vrouw niet meer!"
Dit doet mij denken aan de volgende woorden van imam es-Shaaficie:
"Overspel is te vergelijken met een schuld die je aangaat. Weet dat het aflossen ervan gebeurt doordat anderen (weer) overspel plegen met jouw familie. En wie voor een bedrag van 2000 dirham overspel pleegt met andermans familie, hiervoor zullen anderen voor het luttele bedrag van een kwart dirham overspel plegen met zijn familie."
Younnes is blij, over 2 dagen is het Oud en nieuw en morgen gaat hij met zijn vrienden vuurwerk kopen. Ze hebben samen afgesproken dat ze het geld bij elkaar doen, zodat ze lekker veel vuurwerk kunnen kopen. ''Younnes kom eten'' roept zijn moeder, hij loopt de trap af en ziet zijn moeder verdrietig naar een documentaire over Palestina kijken. ''Kijk, kijk je broeders hebben niks, geen eten geen schoon drinkwater alles word ze afgepakt. Zijn moeder loopt naar de eettafel, terwijl Younnes verbaasd blijft kijken naar een palestijnse moeder wiens baby net gestorven is in haar armen. ''gestorven door hongersnood'' staat er onder in het beeld. Er volgen nog meer gruwelijke beelden, die hij maar niet uit zijn hoofd kan zetten. hij krijgt geen hap door zijn keel en blijft maardenken aan Palestina. Hoe kan dat nou, denkt hij. Hoe kunnen mijn broeders en zusters hongerlijden terwijl er zoveel moslims zijn, moslims helpen elkaar toch allemaal? Hij verricht de kleine wassing en bid Salaat Al isha, haalt een islamitisch boek van de plank over het hiernamaals en gaat in zijn bed liggen lezen. Hij leest, dat ieder mens in het hiernamaals zich tenminste moet verantwoorden voor 4 zaken waaronder, ook de zaak; Wat heb je met je geld gedaan? Heb je het verspild of heb je aan de behoeftigen gedacht? Hij schrok en dacht direct aan het vuurwerk dat ze met z'n allen zouden gaan kopen morgen, zou Allah SWT het goed vinden dat hij vuurwerk zou gaan kopen? Hij bleef maar denken en denken over het geld dat hij zou gaan besteden aan haram en viel in een diepe slaap.
Hij ziet zichzelf in een graf liggen en word ondervraagd door Engelen, Hij komt dichterbij zichzelf en ziet hoe de Engelen aan hem vragen,''Wat heb je met je geld gedaan? Heb je het verspild of heb je aan de behoeftigen gedacht? Heb je je geld aan de zaak van Allah SWT gegeven? Hij word bang en denkt na, heb ik mijn geld op de juiste manier besteed? Heb ik geld gegeven aan de armen, of de moskee een handje geholpen? of mijn broeders in Palestina, Irak etc? Het antwoord durft hij niet uit te spreken. Hij ruikt een slechte geur en ziet hoe mensen gestraft worden, hij smeekt Allah om een tweede kans, hij huilt en huilt maar en heeft zo'n enorme spijt. Een hand reikt naar hem toe, ''Younnes, Younnes wakker worden je hebt een nachtmerrie gehad''. Hij kijkt zijn moeder verbaasd aan en omhelst haar zonder wat te zeggen. Hij kijkt naar de klok en ziet dat het 04:53 is, hij staat op, doet de kleine wassing en verricht het gebed. Hij smeekt Allah huilend en vol berouw om genade en belooft Allah SWT dat al het geld dat hij uit zal geven, uitgegeven zal worden op de weg van Allah SWT. En jij?
Broeders & zusters denk goed na over hoe je je geld besteed, inschallah zullen wij behoren bij de mensen die hun geld goed besteden op de weg van Allah SWT.
Met mijn verhaal hoop ik andere bekeerde moslimas te waarschuwen omdat er soms geen weg meer terug is en ik hoop dat moslims goed nadenken gaan.
Ik liep vaak weg van huis en sliep regelmatig buiten reden was dat ik het thuis niet vol kon houden omdat ik daar ook erg onderdrukt en geesteleijk en lichamelijk mishandeld werd. En toen ik een jaar of 15 jaar was raakte ik erg verward door alles mijn moeder overleed aan kanker op mijn 12de en ik heb haar weinig gezien daarvoor was ze in de psygiatrie beland na mijn geboorte en ik gaf me daar de schuld van raakte erg de pressief en was suicideel en verslaafd aan drugs. Totdat ik op een dag een goede man ontmoette die me wilde helpen zonder dat hij iets van me wilde dus ik ging mee naar lang praten en inderdaad hj gaf me te eten en te drinken en hij zei me dat hij moslims is en op den duur zei hij wel ga terug naar je vader ik nee kan niet nooit meer laat me bij je blijven naar 2 weken zei hij me dat hij verliefd op me was geworden en zo kregen we een relatie in het begin was het erg moeilijk omdat ik gewend was om geslagen te worden enz en liepen de ruzies vaak uit de hand maar het was altijd beter dan thuis,daarna kregen we een kindje en ik begon na tedenken over het leven en de dood en ik was niet meer suicideel, Ik begon de koraan te lezen en snapte meer waarom we ruzies kregen en wat een moslim man van een vrouw verwachtte en ik heb me vrij snel bekeerd tot de islam het was vlak voor de ramadan en ik droeg de hoofddoek vrij snel anders telde mijn vasten misschien niet en k leerde bidden en alles elhamdullilah tevends kreeg ik een rust in mij die ik niet eerder voelde we kregen nog 2 kinderen erbij en daarna na 5 jaren begon ik me meer in de islam te verdiepen via interneten boeken en ik zag dat de islam nog mooier is ook voor vrouwen dan dat ik mee maakte met hem,en hoe meer ik me verdiepte er in hoe meer pijn het eigenelijk deed omdat hij niet zo moslims leefde zoals ik eigenlijk dacht ik kwam erachter dat we niet eens getrouwd zijn op de juiste manier en hij wil ook niet trouwen op de juiste manier in deze 8 jaar ben ik 3 keer weggeweest en telkends als ik ging vond hij me of ik keerde zelf terug omdat hij me beloofde dat hij veranderd is,maar dat is helaas niet zo hij laat me niet gaan want de beste oplossing is om een huis te hebben zodat de kinderen hem nog kunnen zien en als ik weer wegga ben ik bang omdat hij in het verleden ook een pistool kochtte dat hij me dan vermoord,terwijl de islam duidelijk zegt als de vrouw weg wil moet de man haar laten gaan hij mag haar niet tegen haar wil houden. en ja zo worden veel vrouwen onderdrukt sommige gaan toch en worden vermoord in de ergste gevallen waar de kinderen natuurlijk het meest onderlijden,en anderen blijven totdat het echt niet meer gaat mijn advies is als je iets her in herkend en je hebt geen kids en je bent niet gelukkig met je man en je mag weg van de imaam dan ga weg!! want als je kinderen hebt is het vaak te laat want voor kinderen is het niet goed om van de ene omgeving naar de andere omgeving te gaan iedereen weet dat die blijf van mijn lijf huizen helemaal veilig zijn. Ik hoop in de toekomst om als een goede moslima te leven en hoop dat Allah me vergeeft voor mijn zwaktes en boven al hoop ik dat Allah al onze bedreigde zusters beschermd en helpt om op een goede islamitische manier te leven,mag Allah ons helpen met onze beproevingen en ik hoop dat ik zusters heb wakker geschud die op een verkeerde manier worden behandeld,en dat ze weggaan als dat beter is voordat ze kinderen hebben islam is ook goed voor de vrouwen als je er goed in verdiept hebt.
Er was een vrome aanbidder in de stam Israël. Hij was de vroomste persoon van zijn tijd. In zijn tijd waren er drie broers die een zuster hadden. Ze was een maagd. En zij was hun enige zuster. Zij stonden allemaal op het punt om de stad te verlaten om oorlog te gaan voeren. Zij wist niet met wie ze hun zuster moesten achter laten en wie ze konden vertrouwen om voor haar te zorgen. Ze vertrouwde hem allemaal. Ze gingen naar hem toe en vroegen of ze haar bij hem konden laten. Zij zou in het gebouw naast hem verblijven tot zij terug zouden komen van de strijd. Hij weigerde hun verzoek en zocht toevlucht bij Allah tegen hen en tegen hun zuster. Zij drongen hem aan totdat hij uiteindelijk instemde. Hij zei: "Zet haar in het huis naast mij plaats van aanbidding." Dus zij brachten haar naar dat huis en vertrokken en lieten haar achter. Ze bleef een tijdje naast die vrome persoon wonen. Hij zette voedsel neer voor haar voor zijn plaats van aanbidding. Dan sloot hij de deur en keerde terug naar zijn plaats van aanbidding. Dan vertelde hij haar dat ze uit haar huis moest komen en het voedsel moest nemen. Toen benaderde Sjaitaan hem voorzichtig. Hij moedigde hem aan om haar vriendelijke te behandelen. Hij vertelde hem dat het niet goed was om de vrouw uit haar huis te laten komen gedurende de dag want iemand zou haar kunnen lastig vallen. Als hij het voedsel direct naar haar deur bracht zou dat een grotere beloning voor hem opleveren.
Hij ging een tijdje door om naar haar deur te gaan en het voedsel voor de deur te plaatsen zonder tegen haar te spreken. Toen kwam Iblies weer en moedigde hem aan om goed te doen en meer beloning te krijgen. Hij zei: "Als je het voedsel zou brengen en het in haar huis zou plaatsen voor haar zou je een nog grotere beloning krijgen." Hij bleef hem aanmoedigen. Dus hij begon het voedsel in haar huis te plaatsen. Dat hield hij een tijdje vol.
Toen kwam Iblies steeds weer opnieuw en moedigde hem aan om goed te doen. Hij zei: "Als je een poosje met haar praat zal ze gerust gesteld worden door jouw gesprek, want ze is bang en ze is helemaal alleen." Hij begon toen met haar te praten vanaf het dak van zijn plaats van aanbidding.
Toen kwam Iblies weer. Hij zei: "Als je naar beneden zou komen en tegen haar zou praten terwijl ze bij haar deur zit en tegen jou praat, dan zou dat nog gemakkelijker zijn voor haar". Hij bleef hem verder aanmoedigen totdat hij naar beneden kwam en bij zijn deur ging zitten en tegen haar sprak. Het meisje kwam uit haar gebouw en ging voor haar deur zitten en ze spraken een tijdje met elkaar.
Toen kwam Iblies weer en moedigde hem aan om grote beloningen te krijgen voor de goede behandeling van haar. Hij zei: "Als je vanaf de deur van jouw plaats van aanbidding dicht bij haar deur gaat zitten dan zou dat nog gemakkelijkere zijn voor haar". Hij bleef hem aansporten totdat hij het deed. Hij zette die handeling een tijdje voort. Toen kwam Iblies weer. Deze keer zei hij: "Als jij haar huis binnengaat en met haar praat en ervoor zorgt dat ze haar gezicht niet meer in het openbaar hoeft te vertonen dan zou dat nog beter zijn voor jou". Hij bleef hem aansporten totdat hij het huis binnen ging en de hele dag pratend met haar doorbracht. Toen de nacht viel, keerde hij terug naar zijn plaats van aanbidding.
Toen kwam Iblies achter hem aan en zorgde ervoor dat ze nog aantrekkelijker voor hem werd. Totdat de aanbidder opstond en haar kuste. En Iblies ging verder met haar mooi te laten lijken in zijn ogen en dat hij naar haar verlangde totdat hij uiteindelijk gemeenschap met haar had. Ze werd zwanger en baarde een jongen.
Toen kwam Iblies en vertelde de aanbidder: "Zie je dan niet in wat de broers van het meisje met jou zullen doen als ze zien dat ze jouw zoon heeft gebaard?" Je zult niet veilig zijn als jouw zaak bekend wordt. Je zou de jongen moeten vermoorden en begraven, op die manier kan niemand jouw buitenechtelijke verhouding verhullen en zullen ze je niets aandoen om wat je haar hebt aangedaan'. Toen zei hij tegen hem: "Denk je dat zij wat jij haar hebt aangedaan voor haar broers zal verhullen en het vermoorden van haar zoon?' Pak haar, vermoord haar en begraaf haar met haar zoon.' Hij ging verder met hem opruien totdat hij haar had vermoord en haar in het gegraven gat met haar zoon gooide. Toen zette hij een grote rots erop en hij plaatse het op gelijke hoogte. Toen keerde hij terug naar zijn plaats van aanbidding en bad daar. Hij bleef in die toestand zolang als Allah wilde, totdat de broers terug waren gekomen van de strijd. Zij kwamen naar hem toe en vroegen hem om hun zuster. Hij rouwde om haar verlies een begon te huilen. Hij zei: "Ze was de beste van de vrouwen en dat is haar graf". De broers kwamen naar het graf en huilden om hun zuster en vroegen Allah genade met haar te hebben. Ze bleven een aantal dagen bij haar graf en gingen toen haar hun gezinnen.
Toen de nacht hen overviel en ze naar hun beden gingen, kwam Sjaitaan naar de oudste en vroeg hem om zijn zuster. De broer vertelde hem wat de vrome man had verteld en hoe haar graf aan hen werd getond. Sjaitaan vertelde hem dat de vrome man gelogen had. Hij zei: "Hij heeft jullie niet de waarheid verteld over jullie zuster. Hij heeft haar zwanger gemaakt en ze baarde zijn zoon en toen vermoordde en begroef hij haar uit angst voor jullie. Toen gooide hij hen in een gegraven gat dat hij achter de deur van het huis waarin zij verbleef had gegraven. Rechts van de ingang. Ga en treed het huis binnen waar zij in verbleef rechts van de ingang zul je alles vinden waarover ik je heb verteld".
Toen ging hij naar de middelste broer en deed hetzelfde. Daarna ging hij naar de jongste broer en deed hetzelfde. Toen ze ontwaakten waren ze allen verrast door wat ze hebben gezien. Toen ze elkaar ontmoetten, zeiden ze allemaal: "Ik heb iets verbazingwekkend gezien vannacht en zij brachten elkaar op de hoogte van wat ze hadden gezien."
De oudst zei: "Die droom betekent niets dus negeer het maar". De jongste zei: "Ik zal het niet met rust laten totdat ik naar die plek ben geweest om te kijken." Ze gingen allemaal totdat ze bij de deur aankwamen van het huis waar hun zuster verbleven had. Ze opende de deur en zochten naar die plek die aan hen in hun dromen beschreven was. Ze vonden hun zus en haar zoon begraven in een gat zoals hen was verteld. Ze vroegen de aanbidder erover en hij bevestigde wat Iblies had verteld. Toen namen ze hem mee en stond op het punt om hem te kruisigen. Toen ze hem op het houten kruis hadden gelegd, zei Sjaitaan tegen hem: "je weet dat ik je metgezel was die je verleidde met de vrouw totdat jij haar zwanger maakte en haar een zoon vermoordde. Als je me vandaag gehoorzaamt en Allah ontkend die je gemaakt en gevormd heeft, dan zal ik je redden uit jouw moeilijke positie". De aanbidder verloochende Allah. Toen hij Allah verloochende, verliet Sjaitaan de plek tussen hem en de ander en zij waren in staat om hem te kruisingen.
Uit dit verhaal kunnen we een methode opmaken waarvan Sjaitaan gebruikt maakt om de mensheid te misleiden. Hij neemt de mens stap voor stap, niet alles tegelijk, maar misleiding. Hij overdrijft niet, noch verveelt hij de persoon. Elke keer dat de persoon tevreden is met een stap neemt hij de mens naar de grote handeling van ongehoorzaamheid. Dit gaat door totdat hij hem kan aanzetten tot de grootse zonde en zijn vernietiging. Als zij afwijken van Allah's pad, slaat hij toe om de controle over hem te krijgen.
De man heeft zina gepleegd, 2 mensen vermoord en shirk (ongeloof) begaan door de Sjaitaan te aanbidden.
"Zoals Sjaitaan wanneer hij tegen de mens zegt: "Geloof niet in Allah." Maar wanneer (de mens) niet in Allah gelooft, zegt Sjaitaan: "ik ben vrij van jullie en ik vrees Allah, de Heer van de Wereldwezens!" (surat Al-Hashr 59: 16)
Er werd verhaald dat 'de leider van de gelovigen' (Amier ul-Moe'minien) Hichaam bin cAbdul-Malik arriveerde in het Heilige Huis van Allah als een pelgrim. Toen hij eenmaal in al-Haram (de moskee in Mekka, met daarin de welbekende Kacbah) was, gaf hij het bevel om een man van de Sahaabah (de metgezellen van de Profeet -vrede zij met hem) bij hem te laten komen. Er werd hem echter verteld dat alle Sahaabah reeds gestorven waren. Hierop zei hij: "Eén van de Tabicien (de leerlingen van de Sahaabah) dan." De Tabici Taawoes al-Yamaanie werd toen bij hem gebracht. Hij kwam bij 'de leider van de gelovigen' binnen, deed zijn schoenen uit en legde die aan de zijkant van zijn vloerkleed. Taawoes groette niet met de benaming 'Amier ul-Moe-eminien', noch sprak hij hem aan met zijn edele roepnaam, maar ging tegenover hem zitten zonder daarvoor toestemming voor te hebben gekregen en zei: "Hoe is het met jou, O Hichaam?" Hichaam bin cAbdul-Malik werd zeer woedend op Taawoes, zo erg zelfs dat hij eraan dacht hem te doden. Er werd hem echter verteld dat hij zich in al-Haram bevond en het dus voor hem onmogelijk was om iemand te vermoorden.
Hichaam bin cAbdul-Malik zei tegen Taawoes al-Yamaanie: "O Taawoes, wat heeft jou er naartoe geleid om te doen wat je gedaan hebt?" Taawoes antwoordde: "Wat heb ik dan gedaan?" Hij werd hierdoor nog bozer en kwader en zei: "Je hebt jouw schoenen uit gedaan, legde die vervolgens aan de zijkant van mijn vloerkleed en je groette me niet met 'Amier ul-Moe'minien'. Daarnaast sprak je me niet eens aan met mijn edele roepnaam, je ging tegenover mij zitten zonder toestemming en voegde eraan toe: "O Hichaam, hoe is het met jou?"
Taawoes zei: "Wat betreft het feit dat ik mijn schoenen uitdeed en die naast je vloerkleed legde, dit doe ik voor mijn Heer vijf keer per dag en Hij verwijt mij dit niet, noch wordt Hij woedend op mij. Dat ik je niet met 'Amier ul-Moe'minien' groette was vanwege het feit dat niet alle gelovigen tevreden zijn over jouw leiderschap en ik vreesde dat ik daarover zou liegen als ik je 'Amier ul-Moe-minien' noemde. Over wat je zei, dat ik je niet met een edele roepnaam aansprak, dit is omdat Allah, de Verhevene, Zijn profeten bij naam noemde, Hij zei: "O Dawoed, O Yahya, O cIesaa," terwijl Hij Zijn vijanden wel bij hun roepnamen noemde, Hij zei: "Vernietigd zijn de handen van Aboe Lahab en vernietigd is hij." De reden waarom ik tegenover je ging zitten is dat ik de Amier ul-Moe'minien cAli ibn Abi Taalib (moge Allah met hem tevreden zijn) hoorde zeggen: "Als je wilt kijken naar een man die in de Hel zal terechtkomen, kijk dan naar een zittende man met om zich heen staande mensen." Toen droeg Hichaam bin cAbdul-Malik Taawoes al-Yamanie op: "Geef mij advies!" Hij zei: "Ik hoorde Amier ul-Moe'minien cAli ibn Abi Taalib (moge Allah tevreden zijn met hem) zeggen: "In de Hel zijn er slangen zo groot als kruiken en schorpioenen zo groot als muilezels. Zij bijten iedere leider die niet rechtvaardig regeert over zijn burgers." Vervolgens stond Taawoes op en ging weg.
Er was eens een jongeman die zowel godsvruchtig als achteloos was. Hij deed kennis op bij een sheich en op het moment dat hij voldoende kennis had vergaard, zei de sheich tegen hem en zijn klasgenoten: Weest geen bedelaars, want de geleerde die zijn hand uitsteekt naar de mensen in deze wereld zal nooit iets goeds in zich hebben. Iedereen van jullie dient dus hetzelfde beroep als zijn vader te gaan verrichten en vreest jullie Heer hierin. De jongeman ging naar zijn moeder en vroeg haar: Wat voor werk deed vader? De moeder schrok enigszins en zei: Jouw vader is overleden en wat moet jij nou met het werk dat hij deed?
Hij bleef bij haar aandringen, maar zij probeerde hem te ontwijken totdat zij uiteindelijk gedwongen werd om toe te geven dat de vader van de jongeman een dief was. Toen zei hij tegen haar dat de sheich hem had bevolen in de voetsporen te treden van zijn vader en dat hij daarin Allah moest vrezen. De moeder zei: Ben je gek! Hoe kun je bij diefstal spreken van godsvrucht? De jongeman die de snuggerste niet was zei echter tegen zijn moeder dat de sheich hen het zo had opgedragen.
De jongen vertrok om het dievenvak onder de knie te krijgen. Nadat hij de fijne kneepjes van het vak had geleerd trof hij voorbereidingen voor zijn eerste diefstal. Hij verrichtte het cIshaa-gebed en wachtte totdat de mensen naar bed gingen. Hij vertrok om in de voetsporen van zijn vader te treden, zoals de sheich het wilde. Hij begon met het huis van zijn buren en wilde er naar binnen sluipen. Waarna hij zich herinnerde dat de sheich hem had bevolen om godsvrucht te hebben. En het bestelen van de buren behoort nu eenmaal niet tot godsvrucht. Hij besloot het huis van de buren over te slaan en liep langs een ander huis en zei tegen zichzelf: Dit is een weeshuis en Allah heeft ons gewaarschuwd voor het onrechtmatig nemen van de bezittingen van de wezen.
Hij bleef verder lopen totdat hij bij een grote villa van een rijke handelaar aankwam. Het was bekend dat de rijke handelaar geld in overvloed had. Toen zei de jongeman: Hier moet ik zijn! Hij probeerde de deur te forceren en nadat dit was gelukt sloop hij naar binnen. Eenmaal het huis binnengekomen zag hij allerlei ruime kamers. Hij begon te inventariseren waar de waardevolle spullen lagen en even later vond hij de kluis. Hij opende deze en trof het aan vol goud en zilver. Toen hij op het punt stond om dit mee te nemen, zei hij tegen zichzelf: Nee! De sheich heeft ons aanbevolen om godsvrucht te hebben. En wellicht heeft deze handelaar de zakaah (armenbelasting) over zijn bezittingen nog niet betaald. Laat ik eerst de zakaah voor hem apart houden.
Hij pakte een van de grootboekrekeningen van de rijke handelaar en stak een kleine olielamp aan. Hij nam deze grootboekrekeningen door en voerde verschillende berekeningen door. De jongeman was heel goed in rekenen en in het bijzonder in grootboekrekenen. Hij telde de bezittingen op en rekende het belastingbedrag uit dat de rijke handelaar verschuldigd was. Dit legde hij vervolgens opzij. Het uitvoeren van de berekeningen vergde echter zoveel tijd van hem dat hij zag dat de tijd van het Fadjr-gebed aangebroken was. Hij zei tegen zichzelf: Godsvrucht hebben vereist dat het gebed op tijd verricht wordt!
Hij verrichtte de woedoe en ging naar het centrale punt van het huis om daar vervolgens de Iqaamah (tweede oproep voor het gebed) te verrichten. De rijke handelaar werd door het geluid van de iqaamah uit zijn slaap gewekt waarna hij besloot om op onderzoek te gaan. Hij stond versteld van datgene wat hij zag, een kluis dat openstond, licht dat aan was en een jongeman die de oproep deed tot het gebed. Zijn vrouw zei tegen hem: Wat is dat nou? Waarop hij antwoordde: Ik zou het echt niet weten! Hij ging naar de dief toe en zei tegen hem: O wee jou! Wie ben jij en wat moet dit eigenlijk voorstellen? De dief antwoordde kalmpjes: Eerst het gebed en dan praten! Kom op, verricht de woedoe en ga het gebed leiden, want de huiseigenaar dient voor te gaan in het gebed.
De rijke handelaar was bang dat de jongeman wellicht wapens bij zich had en deed dan ook wat hem werd opgedragen. Niemand weet hoe hij bad, behalve Allah! Toen het gebed klaar was, vroeg de man aan de dief: Nu, zeg me wie jij bent en wat jij wilt? Hij antwoordde: Ik ben een dief. De man reageerde: En wat doe je dan met mijn grootboekrekeningen? Hij zei: Ik heb het bedrag aan zakaah dat jij in de afgelopen zes jaar verschuldigd was uitgerekend. Daarna heb ik dit apart gelegd zodat jij dit kunt gaan betalen. De man stond versteld en zei: Wat is er met jou? Ben jij soms krankzinnig? Toen vertelde hij het hele verhaal aan de man. Nadat de rijke handelaar met de jongeman had gesproken en erachter kwam dat hij zeer nauwkeurig was in rekenen, ging hij naar zijn vrouw en vertelde haar over de eerlijkheid en godsvrucht van de jongen. De rijke handelaar kwam terug en deed het volgende voorstel: Ik huw jou mijn dochter, onder de voorwaarde dat jij mijn administrateur en boekhouder wordt. Ook zal ik jou en jou moeder in mijn huis laten wonen en bovendien zal ik jou mijn zakenpartner maken. Natuurlijk accepteerde de jongeman. De volgende dag, vroeg in de ochtend, haalde de huwelijksfunctionaris de getuigen erbij en de huwelijksakte kon opgesteld worden.
De Joodse David, de Christelijke Johannes en de Moslim Rahiem waren niet alleen buren, maar ook hechte vrienden. Zij kenden en respecteerden elkaars godsdienstige gewoonten en plichten. Afkomst, godsdienst en financiën hadden zij verbannen naar de huiskamers en de gebedshuizen. Hun onderlinge vriendschap en ook hun betrokkenheid bij de buurtgemeenschap kon door hun verschillende achtergronden niet worden verstoord.
Op een dag besloten zij een voettocht te gaan maken. Zij pakten hun spullen en vertrokken. Weliswaar was het Ramadan, maar Rahiem kon ook onderweg wel de regels van het vasten nakomen, dacht hij.
De reis voerde langs verschillende steden en dorpen. In een van de dorpen werden zij extra hartelijk ontvangen.
Toen de dorpelingen hoorden, dat zich onder hen een vastende Moslim bevond, maakten zij meteen een avondmaal voor hen klaar, met als dessert gebak van bladerdeeg. Ze besloten het gebak te bewaren voor het ontbijt, zodat ze daarna meteen weer hun weg konden vervolgen. "Dat is dan voor ons tweeën," dachten David en Johannes elk afzonderlijk, "Rahiem moet 's ochtends natuurlijk vasten."
Maar Rahiem had ook zo zijn ideeën over het gebak. Omdat ze elkaar niet al te zeer vertrouwden - dat wil zeggen, wat het gebak betrof - maakten ze een afspraak: wie die avond de mooiste droom had, mocht het hele gebak hebben.
Ze legden zich te ruste en al snel waren ze in het dromenland.
Om half vier stond Rahiem op om zijn plicht van die dag te vervullen. Zijn vrienden waren in diepe slaap verzonken en hij had honger. Er was alleen dat gebak. Hij nam er wat van, nog een beetje en toen at hij het helemaal op, in zijn eentje. Voor hij insliep, nam hij zich voor die dag te vasten. Toen de dag aanbrak stonden David en Johannes op. Ze wekten Rahiem, die na zij ochtendgebed weer was gaan slapen.
Nadat de drie zich hadden opgefrist, begonnen ze hun dromen te vertellen, zoals afgesproken, om daaruit de mooiste te kiezen.
David begon: "Ik denk dat mijn droom alle andere dromen overtreft. Vannacht kreeg ik bezoek van mijn profeet Mozes ( Gods vrede zij met hem). Hij nam me mee op zijn tocht door de Sinaï-woestijn , die wij in alle richtingen doorkruisten. Tenslotte kwamen wij bij de berg Sinaï, daar waar Mozes - Gods vrede zij met hem - met Allah heeft gesproken. Ik zag er onbeschrijfelijke wonderen, die ik voor onmogelijk zou houden, als ik ze niet zelf had gezien. Dus vrienden, ik verzeker jullie, dat mijn droom niet te overtreffen is - en dat het gebak mij toekomt."
Vervolgens was Johannes aan de beurt: " Wat vertel je me daar! Ben je op aarde gebleven? Wel, ik kreeg ook bezoek en wel van mijn verlosser Jezus - Gods vrede zij met hem -, die mij opdroeg hem naar de hemel te volgen. Daar kreeg ik de kans om te proeven van alle geneugten van de Hemelen. Jij hebt alleen maar de Sinaï doorkruist, terwijl ik alle hemelen mocht bezoeken. Denk je, dat jouw droom de mijne overtreft? Dat denk je toch niet in ernst!" aldus Johannes.
Nu wilden beiden de droom van Rahiem horen.
Die begon aldus: "Beste vrienden, wat moet ik zeggen? Ook ik heb bezoek gehad en wel: van mijn pleiter, Mohammed - moge Allah's welgevallen zijn deel zijn. Die zei tegen me: "Rahiem, sta op het tijd. Nu kun je nog iets eten! Snel want de tijd is haast verstreken!" Hij drong zozeer aan, dat ik geen keus had. Behalve het gebak was er niets te eten, dus at ik dat maar op. Dat is alles wat ik heb gedroomd!"
De twee anderen sprongen overeind en riepen: "Wat! Heb je in je eentje alles opgegeten? Had je ons er niet bij kunnen roepen?"
Rahiem antwoorde: "Roepen, vragen jullie! Jongens, ik heb nog nooit in mijn leven zo hard geschreeuwd. En wie hoorde mij? Niemand, want jullie zaten op de Sinaï en in de hemel! Nu is mij duidelijk geworden, waarom jullie niet op mijn geschreeuw af kwamen."
Zijn vrienden keken elkaar aan en schoten in de lach.
"We waren hetzelfde met jou van plan, maar je bent ons voor geweest. Zoiets heet: de bedrieger bedrogen!"
En alle drie zeiden tegen elkaar: "Satan verschijnt in verschillende gedaanten om je geloof en je vrienden af te pakken, maar bij ons was zijn poging vruchteloos. Want met een schaal gebak heeft hij ons niet uit elkaar kunnen drijven.
Daarom zeggen we:
"Laat je niet verleiden door de lagen en listen van Satan en: vergeet nooit hoe kostbaar ware vriendschap is."
Op het het laatste moment haaste ik me om naar de winkel te gaan om mijn boodschappen te kopen. Toen ik al dat volk zag, begon ik te kniezen: "Ik ga hier véél tijd verliezen, en ik heb nog zoveel te doen. Boodschappen doen begint werkelijk een karwei te worden. Het zou goed zijn als ik kon gaan slapen en pas daarna wakker worden"
Ik baande me een weg naar de fruitafdeling. Daar begon ik te morren over de prijzen van het fruit, terwijl ik me afvroeg of de kinderen echt zoveel zouden eten.
Ik kwam terecht in een gang met speelgoed, waar ik uit een ooghoek een ventje van ongeveer 5 jaar opmerkte, die een mooie kleine pop tegen zich aangedrukt hield. Hij hield niet op met haar haren te strelen en haar zachtjes tegen zich aan te drukken. Ik vroeg me af voor wie die pop bestemd was.
Vervolgens draaide de kleine jongen zich om naar een dame die bij hem was: "Tante, ben je zeker dat ik niet genoeg geld heb ?" De dame antwoorde hem wat ongeduldig: "Je weet het dat je niet genoeg geld hebt om ze te kopen."
Daarna vroeg zijn tante hem om daar te blijven en enkele minuten op haar te wachten, waarop ze snel vertrok. De kleine jongen hield nog altijd de pop in zijn handen. Uiteindelijk ging ik naar hem toe en vroeg ik hem aan wie hij die pop wilde geven. "
Het is de pop waar mijn zusje het meest naar verlangde als geschenk. Ze was er zeker van dat ze haar zou krijgen." Ik zei hem daarop dat haar vader ze haar misschien zou geven. Hij antwoorde me verdrietig: "Nee, waar mijn zusje nu is kan mijn vader niet komen. Ik moet de pop aan mijn mama kunnen geven, zodat zij ze naar mijn zusje kan brengen." Hij keek me zo droevig aan terwijl hij dat vertelde.
quot;Mijn zusje is vertrokken naar waar Allah subhana wa' ta'la is. Mijn papa zegt dat mama weldra ook naar Allah subhana wa' ta'la gaat, en daarom dacht ik dat mama de pop kon meenemen en ze aan mijn zusje geven."
Mijn hart hield bijna op met kloppen. Het jongentje hief zijn zijn ogen op naar mij en zei me: "Ik heb aan papa gezegt dat hij tegen mama moest zeggen dat ze niet meteen mag vertrekken. Ik heb hem gevraagd haar te doen wachten tot ik terugkeer van de winkel." Dan toonde hij mij een foto van hem, die in de winkel genomen was, waarop hij de pop vasthied, terwijl hij me zei: "Ik wil dat mama deze foto ook meeneemt, zo zal ze me niet vergeten. Ik hou van mijn mama en ik zou graag hebben dat ze me niet verlaat, maar papa zegt dat ze naar mijn zusje moet gaan." Daarna sloeg hij het hoofd neer en bleef stil.
Ik haalde onopvallend wat bankbriefjes uit mijn portefeuille en vroeg aan de kleine jongen: "En als we nog eens een laatste keer je geld zouden tellen om zeker te zijn ?" "Ok", zei hij " Ik moet er genoeg hebben".
Ik gleed onopgemerkt mijn geld bij het zijne en we begonnen te tellen. Er was ruim genoeg geld voor de pop, er was er zelfs nog over.
Zachtjes prevelde het jongetje: " Dank je Allah subhana wa' ta'la dat je me genoeg geld gegeven hebt !" Dan keek hij me aan en zei: " Ik had aan Allah subhana wa' ta'la gevraagd om ervoor te zorgen dat ik genoeg geld zou hebben om deze pop te kopen, zodat mijn mama ze naar mijn zusje kan brengen. Hij heeft mijn dou'a gehoord. Ik wilde ook nog genoeg geld hebben om een witte roos te kopen voor mijn mama, maar zoveel durfde ik aan Allah subhana wa' ta'la niet vragen. Maar weet je, mijn mama houdt zoveel van witte rozen."
Enkele minuten later kwam zijn tante terug en verwijderde ik me met mijn boodschappenwagentje. Ik eindigde mijn winkelen met een totaal verschillende ingesteldheid dan deze waarmee ik begonnen was. Ik kon het jongetje maar niet vergeten.
En toen herinnerde ik me een artikel dat enkele dagen tevoren in de krant verschenen was, en waarin het ging over een bestuurder die in staat van dronkenschap op een wagen was ingereden waarin een jonge vrouw en haar dochter zaten. Het kleine meisje was op sl*g dood. De moeder was zwaar gekwetst en nog in kritieke toestand. Was het de familie van deze kleine jongen ?
Twee dagen later las ik in de krant dat de jonge vrouw gestorven was. Ik kon het niet laten om een boeket witte rozen te gaan kopen en me naar de begraafplaats te begeven. Op het graf lag een foto, een pop en een witte roos.
Ik ben de begraafplaats al wenend verlaten, met het gevoel dat mijn leven voor altijd zou veranderen. De liefde die dit jongetje in zijn hartje droeg voor zijn mama en zijn zusje was zo ongelooflijk. En op een fractie van een seconde heeft een dronken bestuurder hem alles afgenomen.
muhammad bin ka'b verhaalt dat er eens een grote zeer gelovige geleerde was in de banu israil. hij hield er veel van zijn vrouw. op een dag overleed zijn vrouw. deze persoon was zó verdrietig dat hij zijn deur op slot deed en zich afzijdig hield van gezelschap en gesprekken met andere mensen. een vrome, eenvoudige vrouw van de banu israil hoorde hierover en ging naar hem toe. ze vertelde degenen die de ingang bewaakten dat ze een vraag had en dat het noodzakelijk was deze persoonlijk te stellen aan de eigenaar van het huis. na dit gezegd te hebben ging ze koppig zitten bij de deur. de persoon werd hierover ingelicht en tenslotte gaf hij haar toestemming om binnen te komen.
ze zei: ik zit met een groot vraagstuk.
hij antwoordde: ga je gang, vraag maar.
ze zei: ik heb een buurvrouw van wie ik een prachtig juweel leende. ik draag het al een behoorlijke lange tijd. de vraag die ik u wil vragen is: moet ik het aan haar teruggeven?
de geleerde antwoordde: ja, je moet het teruggeven.
de vrouw zei: dat juweel was lange tijd bij mij. hoe kan ik het weer teruggeven?
de man antwoordde: in dat geval moet je het met een blij gevoel teruggeven want het was vriendelijk van haar dit juweel zo lang bij je te laten, zodat je het kon gebruiken.
nadat hij dit gezegd had zei de vrouw: moge Allah je genadig zijn! waarom ben je dan zo verdrietig? Allah heeft je iets geleend en als Hij dat wenst neemt Hij het terug, want het behoort aan Hem!
toen hij dit hoorde begreep de geleerde zijn vergissing en trok grote lering uit deze conversatie met deze eenvoudige vrouw.
_________________
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed
Ergens in een dorp ging een vrouw naar een wijze man .... ze zei tegen hem: help me ik wil ervoor zorgen dat mij man heel erg van me houdt, zoals nooit iemand van zijn vrouw kon en kan houden... De wijze man zei tegen haar, wat je vraagt is heel moeilijk niemand kan zoveel van zijn vrouw houden denk ik. Ze zei help me alstublieft, help me... De wijze man zei tegen haar: oke ik zal je helpen, je hebt iets nodig om je man zo te krijgen. de vrouw vroeg: wat heb ik nodig? De wijze man gaf als antwoord op haar vraag: een haartje van een leeuw... Wat!? maar u weet dat een leeuw heel gevaarlijk is, hij kan me zelfs opeten, is er geen manier die makkelijker is dan dit? nee zei de wijze man alleen zo kan je het voor elkaar krijgen.... dat je man zoveel van je zal houden. De vrouw geloofde hem en ging veel vragen stellen aan mensen over de leeuw, ze kwam erachter dat als een leeuw genoeg gegeten heeft, dat hij haar niet zal aanvallen. Dus elke dag bracht ze hem een stuk vlees, ze gooide een stukje ging ver weg en wachte tot dat hij het op had en dan gooide ze weer een stukje. En elke dag kwam ze een beetje verder dichterbij.... nu kon ze zelfs naast hem gaan zitten... ze heeft het zelfs voor elkaar gekregen dat de leeuw naast haar kwam liggen omdat hij haar vertrouwde en hij legde zijn kop op haar schoot. Nu ze wist dat hij haar vertrouwde ging ze hem heel langzaam aaien tot dat hij in slaap viel.. en toen trok ze heel voorzichtig het haartje uit en bracht het naar de wijze man. Toen de wijze man dat haartje zag, vroeg hij aan haar. Wat heb je gedaan om het haartje zo makkelijk te kunnen halen? Toen vertelde ze hem stap voor stap hoe ze het voor elkaar had gekregen. Het ging eerst om een manier om zijn hart binnen te komen en zijn buik hij heeft genoeg eten gekregen, daarna was het nodig om geduldig te zijn zodat ze eindelijk kan krijgen wat ze wilt. Toen zei de wijze man: subhanallah, je man is niet zo gevaarlijk als een leeuw en je wist hoe je het hart van een leeuw kan winnen, maar niet van je man ga naar je man toe en doe met hem wat je met die leeuw hebt gedaan..
Alle lof is aan Allah, de Heer der werelden, vrede zij met de profeet Mohammed, zijn familie, zijn metgezellen en zijn volgelingen die hem in vroomheid volgen tot de Dag der Opstanding.
Haar laatste feest was haar dood
Beste geliefde zuster,
Ik hoop dat je de tijd neemt om het volgende te lezen InshaAllah ta3ala. Ik hoop dat je er iets mee zult doen en het niet zomaar verwerpt . Versla de shaytaan mijn geliefde zuster en lees dit!! Moge Allah je ervoor rijkelijk belonen.
Dit verhaal gaat over Latifa. Latifa is 19 jaar oud. Ze volgt de opleiding: PABO en volgt zo haar eigen wereldje. Ze heeft vaker problemen met haar eigen leven, maar kan haar toevlucht nergens vinden...
Het was een zondag en er zou een optreden zijn van Marokkaanse muziek zoals: Saoudi, Statti en noem het maar op. Ze kon geen kaartje meer bemachtigen dus besloot ze op internet rond te surfen, daar vond ze nog een meid die haar het kaartje verkocht had voor de prijs van 65,-. Zonder na te denken kocht ze gelijk het kaartje. Tenslotte Daoudi was voor haar een idool, zeg maar een soort voorbeeld man.....
Latifa was iemand die leefde in haar eigen modewereldje, ze volgde de ongelovige kledingswijze van de vrouwen die zich schaars kleden in dit land, dit moest zij natuurlijk ook doen. Ze volgende ook de soaps Wannabe Next Top Model Jehannam, natuurlijk dat waren allemaal voorbeelden voor haar. Ondanks dat was ze vrij goed opgevoedt, ze hield er geen relaties op na alleen dat was het. Maar praktiseren daar was ze nog niet aan toe, ze maakte altijd afspraken met de shaytaan die haar influisterde ja morgen, ja morgen , ondertussen zou ze al 20 worden Mascha'Allah en nog steeds elke dag zegt ze: ja morgen ja morgen ja morgen. En wij alle moslims weten dat dit een van de grootste influistering is van de Shaytaan, maar wat doen wij , wij behandelen hem als kameraad. We laten hem de vervloekte shaytaan die niets dan de Hel toegewezen kreeg van Allah als rijdier gebruiken van ons. Als hij zegt ga naar links dan doen wij dat ga naar rechts ok. Ga naar feestjes oke....
Zo had Latifa ook menselijke Shaytaan vriendinnen die haar constant uitnodigde naar de weg van de verdorvenheid. Telkens nodigde zij haar uit naar feestje noem het maar op.
Allah zegt:
En hun (slechte) broeders doen hen nog verder afdwalen en zij houden daarna niet op (te dwalen)
Soerah Al Araf (7) aayah 201
Maar let op:
AL maanden waarschuwen zusters Latifa om terug te keren naar haar Heer, maar telkens stelde zij dit uit. Telkens namen de zusters haar mee om te beginnen, in ieder geval Allah te leren kennen en zijn profeet vrede zij met hem, maar telkens weigerde zij deze uitnodiging. Broeders bij haar gaven haar boeken om ze te bestuderen, maar die liet zij links liggen. Zusters gaven haar cd's met lezingen, maar die beluisterde zij niet.....
Telkens kreeg ze een waarschuwing om terug te keren tot Allah , omdat deze broeders en zusters het beste voor haar wouden en dat is de weg van Allah... En wat is er erger dan de weg weigeren en negeren van Allah...
Allah zegt ga rechtdoor en je krijgt alle middelen, boeken, lezingen, praatjes met zusters die jou alles willen uitleggen met geduld en ze zei ja is goed ja ja morgen, En als ze haar morgen tegenkwamen waarom was je niet op de lezing? ja ja morgen... Heb je de cd beluisterd die ik je had gegeven Latifa, ja klein stukje, de rest doe ik morgen. walakain gair.
O Kinderen van Adam, laat de Satan jullie niet in verzoeking brengen, zoals hij jullie voorouders uit de tuin heeft verdreven; hij nam hun kleding van hen weg om hen hun schaamte te tonen. Hij en zijn aanhangers zien jullie van waar jullie hen niet zien. Voorwaar, Wij hebben de Satans tot leiders gemaakt voor degenen die niet geloven.
De Shaytaan had haar in haar greep, hij had haar vastgeklemd. Telkens wanneer de zusters tegen haar zeiden zoek je toevlucht bij Allah, deed zij het omgekeerde. Telkens wanneer ze haar vertelden lees het boek, ging ze de modewereld bestuderen. Telkens wanneer ze haar vroegen om kennis op te doen over de HIjaab weigerde zij...
Allah subhana Wata3ala zegt:
Daarna zal ik zeker tot hen komen, van voor hen en van achter hen en van hun rechterzijde en van hun linkerzijde, en U zult de meesten van hen niet als dankbaren aantreffen.
Soerah Al Araf 7 aayah 17
De Shaytaan komt voor je achter je links en rechts noem het maar op
Nu gaat het gebeuren...
Het was zondag en Daoudi zou komen, daar was ze zo verliefd op, zowel muziek als hem zelf... Thuis was ze zich al aan het voorbereiden namelijk, kleding zo strak mogelijk namelijk een rok tot aan de knieën, Alles moest zichtbaar zijn voor haar broeders de hyena's.... Ze was namelijk van plan om er mooi uit te zien voor de buitenwereld.... De shaytaan had haar in haar greep zoals je leest. Terwijl de profeet vrede zij met hem, door vlam en vuur ging voor ons en de vrouwen heeft vertelt dat ze zich moeten beschermen en bedekken weigerde zij dit terwijl ze het wist!
Daar ging ze dan strak in pak met haar vriendinnen en vrienden in een auto, onderweg gingen ze zich al indrinken met Dounia-drugs namelijk Muziek. Ze moesten zich indrinken met muziek, dansend en springend stopten ze bij een tankstation om inkopen te doen, zo ging Latifa buiten even een rondje voorproef doen en ze ging shaken met haar lichaam. Terwijl daar broeders en zusters ook aan het tanken waren, en een broeder riep nog naar haar: Vrees Allah o geliefde zuster!! Verkoop je lichaam niet aan de buitenwereld, maar ze trok zich er niets van aan!!!!
Eenmaal aangekomen was Latifa helemaal knock out ze zag zoveel mooie jongens, dus rende ze even naar de w.c. om zich nogmaals mooi te maken met haar vriendinnen....
Ze ging midden in de kring staan en ging haar lichaam verkopen, en ze ging dansen en springen ,noem het maar op terwijl alle mannen van haar genoten... Ze kreeg nog een paar complimentjes en een paar smile's van haar medebroeders dus nu ging ze nog beter haar best doen om haar lichaam te shaken....
Maar wat zei niet wist: Alles werd genoteerd elke handeling, blik en dit zijn niet mijn woorden o geliefde zuster:
Allah zegt in de Qoraan:
En voorwaar, er zijn zeker bewakers (engelen) over jullie. Eervollen, schrijvenden. Zij weten wat jullie doen.
Soerat Al-ienfitaar (82), AAYAH 10-12
Toen Daoudi aankwam rende zij naar hem toe voor het podium. Alsof ze iets zag wat ze nog nooit had gezien. Terwijl toen haar zusters zeiden kom naar de moskee weigerde zij. Luister een lezing ze weigerde. Maar een bevel van de Shaytaan die nam ze meteen op, kijk hoe het met ons gaat geliefde zusters...
Ze ging dansen en springen en noem het maar op dit ging door tot 2 uur in de nacht, sobhan Allah. Ze had zeker 7 uur lang gedanst voor haar idool.... Sobhana Allah 8 uur van haar leven had ze gegeven aan de Shaytaan, zonder enige spijt....
Toen het tijd was ging ze naar buiten, daar waren natuurlijk zoveel jongens met mooie auto's: ze smolt....
Toen zei ze tegen haar vriendinnen dat ze even haar jas ging halen...
Toen Latifa naar binnen ging en haar jas pakte ging ze even naar de W.C. nog wat make-up haren op tutten!!! Toen gebeurde er iets heel ergs!!!
De Dood des Engels overmande haar en kwam haar ziel halen!!
Het duurde slechts nog niet eens een seconde, kwam de Engel des doods haar halen!!!!
Sobhana ALlah, Geliefde zuster Latifa kreeg maanden waarschuwen ze weigerde en negeerde ze. Ze wou liever de Shaytaan volgen dan haar Heer en de profeet vrede zij met hem. Kijk hoe haar leven ten einde is gekomen en op wat voor manier. Ze hield geen rekening met de dood, ze hield geen rekening met haar Heer, terwijl Hij haar constant liet vermanen, door toespraken van haar broeders en zusters die het beste voor haar wouden, haar boeken gaven cd's maar ze weigerde het....
Wiens woord is beter. Allah zegt in de Qoraan: Alif laam miem Thalikal Kietaboe Laha raiba feeh, Dit is het boek (de Koran) waaraan geen twijfel is,
Mijn geliefde zuster, ik wil je niet kwetsen maar alleen de realiteit showen waarin wij leven. We zijn Allah subhana wata3ala vergeten, omdat we ons niet willen verdiepen in de islam. Geloof mij o geliefde zuster als je weet met wie je te maken hebt Allah subhana wata3ala dan crieer je vrees en dan zul je Hem gehoorzamen. Toon berouw, Allah zal blij zijn met je terugkeer en Hij zal je vergeven, Want Allah vermeldt in de Qoraan:
Zeg: " O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige.
Soerah Az-ZOemar (39) aayah 53.
O geliefde zuster en broeder als je meeleest, dit is een belofte van Allah subhana wata3ala dat Hij je altijd zal vergeven mits je oprecht berouw toont en terug keert naar Hem... Innaka latoeglifoe Almi3ad.... U verbreekt geen beloftes. Allah verbreekt geen beloftes!!!
Mijn zuster, ik waarschuw je voor het feit om niet op deze manier te sterven te komen, want de Dood des Engels kan overal komen en elk moment!!! Niemand in deze wereld maar dan ook niemand, kan je vertellen wanneer je sterft, want die kennis is alleen bij Allah subhana wata3ala.
Vecht hard om die Hel te ontwijken, je doelstelling is die Hel ontwijken en er niet in te komen, door Allah subhana wata3ala te Gehoorzamen, Hem te volgen en zijn geliefde profeet Vrede zij met hem. Zorg ervoor dat je veel berouw toont zodat de zondes vergeven worden.
Mijn geliefde zuster Allah subhana wata3ala heeft ons meerdere malen in de Qoraan waarin wij dienen te geloven blindelings en de woorden van de profeet vrede zij met hem ook vermeldt dat:
Allah zegt in de qoraan over de wereld:
Jullie geven zelfs voorrang aan het wereldse leven.
Terwijl het Hiernamaals beter en blijvender is.
Soerah Al A'La 87 aayah 16-17
Daarnaast waarschuwt Allah ons in de Qoraan en zegt:
Maar wie zich van Mijn overdenking afkeert, waarlijk , voor hem is er een moeilijk leven en Wij zullen hen op de Dag der Opstanding blind laten verrijzen. "Hij zal zeggen: " O mijn Heer! Waarom heeft U mij blind laten verrijzen, terwijl ik (vroeger) het gezicht had.
Soerat Taa Haa 20 aayah 124-125
En je hart komt pas tot rust bij het gedenken van Allah , Hij zegt namelijk:
Degenen die geloven, en wiens harten rust vinden in het gedenken van Allah. Waarlijk, in het gedenken van Allah vinden de harten rust.
Soerat Ar-Ra'd 13 aayah 28
Allah subhana wata3ala zegt niet ja hart komt tot rust als je gaat dansen en een reis gaat afleggen om bepaalde Popartiesten te zien, Dit verergert jouw hart juist. Iets wat verdorven is kan je nooit tot rust laten brengen, en hoe kun je rust vinden bij een plek die Allah subhana wata3ala vervloekt, hoe kun je daar nu rust in vinden??????
Mijn zuster, ik sluit het gesprek af. Ik hoop dat we iets aan dit verhaal hebben en beter gaan nadenken over de Waarschuwingen van Allah subhana wata3ala.
Ooit komt er een dag dat de Dood des Engels ons allen komt halen, daarna worden we gewassen daarna wordt het dodengebed gehouden, daarna worden we met lijkengewaad in het graf gelegd. En dan begint voor ons of de zegening of bestraffing. Daar gaat je mooie gezicht je mooie lichaam zuster die je niet had bedekt die is nu aan het vergaan in de motten en maden... Denk erover na Insha'Allah ta3ala..
Kijk al het mooie wat Allah subhana wata3ala voor ons Heeft klaargelegd in het Paradijs, Geen oor heeft het gehoord en geen oog heeft het gezien Allahu Akbar...
Moge Allah subhana wata3ala ons allen laten behoren tot diegene die zullen welslagen en dat is het Paradijs betreden.
Ik vraag Allah subhana wata3ala mij te vergeven voor mijn fouten, de fouten komen van mij en van de Shaytaan.
Ik vraag Allah subhana wata3ala om ons te vergeven voor onze bewuste fouten en onbewuste fouten, onze eerste zondes, en laatste zondes, de open zondes en geheimen zondes....
Ik vraag Allah subhana wata3ala om ons allen te leiden, want waarlijk wie leiding ontvangt van Allah subhana wata3ala kan niet misleidt worden, en wie Misleidt wordt door Allah subhana wata3ala kan niet geleidt worden.
Subhanaka Allahoema Wabihamdika Asha doe An laa illaaha illaa Ant Astarfiroeka wa antoeboe Ilayk.
stel je voor:: Stel je eens voor... Je staat al een uur voor je spiegel, dromerig met je mascara in de ene hand en in je andere hand je flesje parfum .. En opeens hoor je de deurbel gaan !! Je loopt naar de deur toe, je kijkt door het gaatje. Wie is die onbekende man, met een stralend gezicht? Wie ben je ? Ik ben het, de profeet van Allah !! Met een grote vreugde, strek je je arm om de deur open te doen voor Allah's boodschapper en hem welkom te heten. Maar je denkt er ineens aan! De videoclip op tv die je aan het kijken was! Je loopt snel weg om de tv uit te zetten, maar je vergist je van knop en zet het geluid nog harder.. Eindelijk vind je de juiste knop, oef! de televisie staat uit, Gelukkig. Je loopt terug naar de deur om te openen Oh nee! De posters van die popsterren in mijn kamer! Je loopt naar je kamer om ze van de muren af te halen. Voor de tweede keer gaat de deurbel. Je raakt in paniek. De profeet van Allah zal weggaan. Je laat een poster vallen op je bureau en daar zie je de cds liggen. Al die cd's die je al honderden keren hebt gehoord. Je kent ze allemaal uit je hoofd. Terwijl je in je hele leven nog nooit een Quran vers zo snel hebt kunnen leren of onthouden, of zelfs GELEZEN Zonder na te denken, raap je ze op en gooi je ze in de prullenbak, en zet de deksel er terug op om te vermijden dat de profeet van Allah ze zou zien; als je tenminste op tijd bent met de deur open te doen en als hij je kamer zou binnenkomen. De deurbel gaat nog eens !! De profeet van Allah zal weggaan! Je loopt naar de deur toe om open te doen ; maar Ya Allah! Je denkt 'ik heb gisteren mij haren geverfd bij de kapper!!' Je haast je om een hoofddoek te vinden die groot genoeg is om je hoofd te bedekken. Ok, je hebt de hoofddoek gevonden, het ziet er al beter uit . Je komt voorbij de spiegel als je terug naar de deur loopt. Mijn make-up! Je rent naar de badkamer om je gezicht te wassen; geen tijd om reinigingsmelk te gebruiken! Parfum !? Elhamdulilah; de Profeet had aangebeld net voordat ik het op mij ging spuiten. Eindelijk ! Ik ben klaar om de Profeet van Allah te ontvangen. 'Maar nee!! Ik ga hem toch niet ontmoeten in een spijkerbroek!' Je haast je weer om een djalaba te vinden. Je vind het en trekt het aan. Eindelijk, je bent klaar om de deur open te doen. Er is niemand voor de deur... 'Ik liet de Profeet van Allah wachten aan de deur...' Je kijkt naar de straat. Gelukkig! Daar loopt hij. 'Profeet van Allah! Ik heb de deur open gedaan voor u!' Hij komt terug en loopt je huis binnen. Opeens!! Je gsm gaat af en speelt de laatste nieuwe polyfone ringtone die je gedownload had. Je laat je hoofd zakken voor de Profeet van Allah uit schaamte. Het nummer van degene die jou belt staat op de display. Je bibbert. Je krijgt moeilijk adem. 'Hoe ga ik het aan de Profeet uitleggen dat de persoon die belt, een schoolvriend is...?' Je zet je gsm uit voordat de Profeet van Allah je ondervraagt. Maar dan ruik je iets in je huis... en de Profeet van Allah ruikt het ook. 'Ya Rabbi! Oh neeeeeeee! Ik vergat mijn sigaret goed uit te doven!' Jullie horen de Azan ( oproep tot gebed). Hoe ga je reageren? Ga je het doen zoals je het iedere dag deed ? Of ga je alleen bidden om de Profeet tevreden te stellen? Wat ga je antwoorden als hij je vraagt wanneer de laatste keer was dat je de Quran las ? De laatste keer dat je het gebed van Al Fajr deed ? Als hij je ondervraagt over je kennissen, en de mensen waarmee je omgaat? Je liefdes relaties, je dates en je respect tegenover je ouders??
Weet je wat de Profeet zal doen? Hij zal niet boos op je zijn. Hij zal huilen. Huilen met heel zijn hart. Hij zal zeggen: Is het daarom dat ik mijn leven heb opgeofferd, dat ik heb verdragen, alles wat ik heb verdragen? Is het voor moslims zoals jij dat de graven van mijn metgezellen over verschillende plaatsen zijn verspreid? Ga jij het licht van de Islam dragen? Hoe zal ik voor jou kunnen bijstaan bij Allah? Hoe kan ik je te drinken geven uit mijn kom (Kawther) terwijl jij mijn traditie Sunna) hebt laten vallen verschillende kettingbrieven en mails vertellen je om sommige mails zoveel keer door te sturen en Allah zal je geven wat je wenst, deze mail heeft daar niks mee te maken. Ik heb deze mail gelezen en heb me proberen in te leven in de situatie van het meisje SubhanAllah. Ik was ongeduldig dat het zo lang duurde voordat ze de deur open deed. Ik zat op het puntje van mijn stoel en was bang dat de Profeet zou weggaan.
Als je deze mail doorstuurt krijg je hasanaths. Waarom ? Eenvoudigweg omdat dit een oproep is. En elke persoon die een oproep doet, Allah ziet hem als degene die Allah SwT en de profeet Mohammed (salalahu aleihi wasalam) trouw is gebleven.
Soehayb overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei:
Er leefde een koning onder hen die voor jullie was en hij had een tovenaar. Toen de tovenaar oud werd, zei hij tegen de koning: ,,Waarlijk, ik ben oud geworden. Breng mij een jongen, opdat ik hem tovenarij zal leren. De koning bracht hem een jongen die hij het vak kon leren. Op weg naar de tovenaar ontmoette de jongen een monnik naar wie hij luisterde, dit trok hem erg aan. Het werd zijn gewoonte om, onderweg naar de tovenaar, langs te gaan bij de monnik en dan zou hij bij hem blijven zitten (om naar hem te luisteren). En hij kwam dan (als gevolg hiervan te laat) bij de tovenaar die hem dan zou slaan. Hij deed zijn beklag hierover bij de monnik die tegen hem zei: ,,Als je de tovenaar vreest, zeg dan: ,,Mijn familie hield mij op. En als jij jouw familie vreest, zeg dan: ,,De tovenaar hield mij op.
Het gebeurde op een dag dat er een groot beest kwam die de weg van de mensen blokkeerde, waarop de jongen zei: ,,Vandaag zal ik te weten komen of de tovenaar of de monnik beter is. Hij pakte een steen en zei vervolgens: ,,O Allah, als de zaak van de monnik geliefder is bij U dan de zaak van de tovenaar, laat dit beest dan sterven zodat de mensen niet gehinderd worden. Hij gooide de steen vervolgens, waardoor het beest stierf en de mensen bevrijd waren. Daarna kwam hij bij de monnik en vertelde hem het verhaal. De monnik zei: ,,Zoon, vandaag ben jij beter dan ik. Je hebt een punt bereikt waarvan ik denk dat je binnenkort beproefd zal worden en als je beproefd wordt, maak mij dan niet bekend.
De jongen begon blindgeborenen en leprapatiënten te genezen en hij begon mensen met allerlei andere ziekten te genezen. Toen een blind geworden hoflid van de koning over hem hoorde, kwam hij bij hem met vele geschenken en zei: ,,Al dit hier is voor jou als je mij geneest! De jongen antwoordde: ,,Ikzelf genees niemand. Alleen Allah, de Verhevene, geneest. Zou je in Allah, de Verhevene geloven, dan zal ik smeekbeden tot Allah verrichten om jou te genezen. Het hoflid geloofde hierna in Allah en hij werd vervolgens door Allah genezen. Daarna kwam het hoflid bij de koning en zat bij hem, zoals hij dit altijd deed waarop de koning hem vroeg: ,,Wie heeft jou je zicht terug gegeven? Het hoflid zei: ,,Mijn Heer. De koning vroeg: ,,Heb jij een andere heer buiten mij? Waarop hij antwoordde: ,,Mijn Heer en jouw Heer is Allah. De koning pakte hem beet en begon hem vervolgens te martelen, totdat hij de jongen bekend maakte. De jongen werd vervolgens gebracht en de koning zei tegen hem: ,,O mijn zoon, ik heb vernomen dat jouw tovenarij zo een niveau heeft bereikt dat jij in staat bent om de blindgeborenen en de leprapatiënten te genezen en zus en zo. Hij antwoordde: ,,Ikzelf genees niemand. Alleen Allah, de Verhevene geneest. De koning pakte hem beet en begon hem vervolgens te martelen, totdat hij de monnik bekend maakte. De monnik werd vervolgens gebracht en er werd hem verteld: ,,Keer terug van je geloof!, maar hij weigerde. De koning liet daarop een zaag halen, plaatste deze op het midden van zijn hoofd en zaagde hem door midden, totdat hij in twee stukken uiteenviel. Het hoflid werd vervolgens gebracht en er werd hem verteld: ,,Keer terug van je geloof!, maar ook hij weigerde. De zaag werd op het midden van zijn hoofd geplaatst en ook hij werd door midden gezaagd, totdat hij in twee stukken uiteen viel. De jongen werd vervolgens gebracht en er werd hem verteld: ,,Keer terug van je geloof!, maar hij weigerde.
De koning droeg hem over aan een groep van zijn mannen en zei: ,,Neem hem mee naar die berg en beklim deze met hem. Als jullie de top van de berg bereikt hebben, vraag hem dan zijn geloof te verlaten. Als hij dit weigert, gooi hem dan naar beneden. Zij vertrokken en beklommen met hem de berg waarop de jongen zei: ,,O Allah, bevrijd mij van hen zoals U wilt. De berg begon te schudden waarop zij allen naar beneden stortten, behalve de jongen. Hij kwam lopend naar de koning. De koning vroeg hem: ,,Wat is er met jouw metgezellen gebeurd? De jongen antwoordde: ,,Allah heeft mij van hen bevrijd. Wederom droeg de koning hem over aan een groep van zijn mannen en zei: ,,Neem hem mee op een boot en wanneer jullie het midden van de zee bereiken, vraag hem dan zijn geloof te verlaten. Als hij dit weigert, gooi hem dan in het water. Zij vertrokken met hem en hij zei (op open zee): ,,O Allah, bevrijd mij van hen zoals U wilt. Daarop klapte de boot om en iedereen verdronk, behalve de jongen die wederom lopend bij de koning kwam. De koning vroeg hem: ,,Wat is er met jouw metgezellen gebeurd? De jongen antwoordde: ,,Allah heeft mij van hen bevrijd. En hij zei tegen de koning: ,,Jij zult mij niet kunnen doden, totdat je doet wat ik je opdraag. De koning zei: ,,En dat is? Hij zei: ,,Verzamel alle mensen op een plaats, kruisig mij vervolgens aan een boomstronk, neem dan een pijl uit mijn houder en zeg: ,,In de Naam van Allah, de Heer van de jongen., daarna moet je schieten. Als je dat doet, zul je in staat zijn mij te doden. De koning verzamelde alle mensen op een open plaats, kruisigde de jongen aan een boomstronk, nam een pijl uit de houder van de jongen, spande de boog en zei: ,,In de Naam van Allah, de Heer van de jongen. Hij schoot de pijl af en het raakte de jongen in zijn slaap. De jongen plaatste zijn hand op zijn slaap waar hij was geraakt en stierf. Hierna zeiden de mensen: ,,Wij geloven in de Heer van de jongen. Iemand kwam bij de koning en vertelde hem: ,,Zie, datgene waar je voor vreesde, bij Allah, dit is gebeurd; alle mensen geloven.
De koning gaf hierna opdracht om overal diepe kuilen te graven en vervolgens daarin vuur aan te steken. Hij zei: ,,Degene die niet terugkeert van de religie (van de jongen), gooi hem in het vuur of er wordt tegen hem gezegd: ,,Spring erin. Dit deden zij, totdat er een vrouw met haar baby kwam. Zij twijfelde om in het vuur te springen. Hierop sprak de baby en zei tegen haar: ,,O moeder, wees standvastig, want waarlijk je bent op (het pad van) de waarheid.
er leefde eens een vroom man helemaal alleen, die het grootste deel van zijn tijd doorbracht in gebed, vasten en in het loven van Allah. vrijwel al zijn wakende uren werden gebruikt voor meditatie en devotie. hij was erg blij met zijn spirituele vooruitgang. geen slechte gedachte kwam in zijn geest en geen kwade verleiding in zijn hart.
op een nacht, droomde hij een nogal verontrustende droom. hij zag dat een winkelier in de stad veel beter dan hem was in spiritualiteit en dat hij naar hem moest gaan om de basisprincipes van het ware spirituele leven te leren.
in de ochtend ging de vrome man op zoek naar de winkelier. hij vond hem bezig met zijn klanten; zijn goederen verkopen en geld in ontvangst nemen met een vrolijk gezicht. hij zat daar in een hoekje van de winkel en bestudeerde de winkelier zorgvuldig. geen teken van een geestelijk leven, zei hij bij zichzelf. zijn droom kon niet waar zijn. toen zag hij de winkelier verdwijnen om te bidden. nadat hij terugkwam, was hij opnieuw druk bezig met zijn geldzaken.
de winkelier zag de vrome man in de hoek en vroeg: "assalamu alaikum, kan ik u helpen, broeder?" "wa alaikum assalaam. oh nee, nee! "zei de vrome man. "ik wil niets kopen, maar ik wil u een vraag stellen. vervolgens vertelde hij zijn droom.
"nou, dat is heel eenvoudig uit te leggen," zei de winkelier, "maar u moet iets voor mij doen voordat ik antwoord op uw vraag."
"ik zal alles voor u doen," zei de vrome man."
oke, neem dit schoteltje met kwik erin. ga naar de andere kant van de straat en kom terug binnen een half uur. als het kwik van het schoteltje valt, of u bent te laat terug, zult u niets van mij vernemen... de tijd gaat nu in "
de vrome man nam het schoteltje en begon te lopen. het kwik rolde bijna van het schoteltje. het lukte hem nog net om het erop te houden en hij vertraagde zijn pas. toen herinnerde hij zich dat hij maar een half uur had, dus hij liep verder in een snel tempo. eindelijk keerde hij puffend en hijgend terug.
"hier is uw kwik, veilig en wel," zei hij tegen de winkelier. "vertel mij nu de ware interpretatie van mijn droom." de winkelier keek naar de nog nahijgende en zwetende vrome man en vroeg hem: "nou vriend hoeveel keer heeft u aan Allah gedacht, terwijl u heen en weer terug liep in deze straat?" "aan Allah gedacht?!" riep de vrome man uit, "daar had ik geen tijd voor, ik was zo bezorgd om het kwik op het schoteltje."
maar ik gedenk Hem ten alle tijden,"zei de winkelier. als ik mijn zaken doe, is het ook alsof ik kwik op een schoteltje balanceer; het vereist al mijn concentratie om eerlijk en vriendelijk te zijn tegen mijn klanten, maar ik vergeet nooit Allah SWT wanneer in bezig ben met andere zaken of met mensen.
37. mensen die noch door handel noch door zaken achteloos worden om Allah te gedenken, het gebed te houden en de zakaat te betalen, zij vrezen de Dag waarop harten en ogen zich zullen afwenden.
38. opdat Allah hen voor de beste hunner daden moge belonen en hun ruim moge bedelen uit Zijn overvloed. Allah geeft zonder maat aan wie Hij wil. [Quraan, Surah an-Noor 37-38]
Ibn al Qayyim, moge Allaah hem genadig zijn, zei: "De sleutels tot het leven van het hart zijn het nadenken over de Qor-aan, en in stilte onderdanig zijn aan Allaah en zonden nalaten."
Allaah, de Verhevene, zei: "Een boek dat Wij op jullie neer hebben gezonden, vol met zegeningen dat hij die nadenkt over zijn verzen, en dat hij die begrijpt er aandacht aan schenkt." (Soerat Al Anaam aayah 92).
Allaah deelde ons dus mede, dat Hij deze Geweldige Qor-aan op ons heeft neer gezonden, gezegend in zijn bewoording, betekenis, bevelen, verboden en regelingen.
Te midden van diens zegeningen is dat de persoon die er zelfs maar één woord uit reciteert (voordraagt, opzegt) een beloning krijgt en deze beloning zal in tienvoud worden beloond.
Ook in diens zegeningen is het dat degene die het leest en ernaar handelt, niet misleid zal worden in deze wereld, noch zal hij in het Hiernamaals in leed en ellende vervallen. Zoals in het volgende vers becommentarieerd is;
"Wie ook maar Mijn Leiding volgt, zal niet op een dwaalspoor terechtkomen, noch zal hij in leed en ellende vervallen" (Soerat Taa Haa aayah 123).
Onder de zegeningen van de Qor-aan is ook, dat degene die eruit leert en het onderwijst, van de besten der mensen is. Zoals jullie Habib (geliefde) (Allaah's vrede en zegen zij met hem) zegt: "De beste van jullie is degene die de Qor-aan leert en het dan onderwijst."
Onder de zegeningen is dat het een bemiddelaar zal zijn op de Dag der Opstanding voor zijn metgezellen die ernaar handelden in deze wereld.
Hij, de Verhevene deelde ons mee, dat Hij de Qor-aan zo heeft geopenbaard dat diens betekenissen, bevelen en verboden overduidelijk weergegeven worden, zodat als iemand toevallig een vers leest met een bevel, dat hij die zou moeten volgen. Als iemand een vers zou lezen waarin iets verboden wordt, dan zou hij het moeten nalaten. Als iemand een vers zou lezen aangaande de Genade van Allaah, dan zou hij op deze Genade hopen en ernaar vragen. Als iemand een vers zou lezen waarin gedreigd word met bestraffing, zou hij bang zijn en bij Allaah zijn toevlucht hiervoor zoeken. Als iemand een vers zou lezen, aangaande de verheerlijking van Allaah, en hij zou Allaah verheerlijken, en door dit geloof, dit vertrouwen, zal kennis, leiding en taqwaa vergroten... Allaahoe akbar!!
De Rahmaan (De Erbarmer) zei terwijl hij de gelovigen beschreef; "En wanneer Zijn verzen aan hen voorgedragen worden, wordt hun geloof vergroot." (Soerat Al anfaal aayah 20.
Dankzij hun bindende beloftes en dreigementen wordt hoop en angst gemotiveerd. En Allaah, de verhevene, zei: "Denken ze niet na over de Qor-aan of zitten er sloten op hun harten?" (Soerat Mohammed aayah 24).
Eén van de manieren om het hart tot leven te brengen is, in stilte, in het geheim, onderdanig te zijn aan Allaah. Dit betekent; het wensen en verlangen naar Allaah d.m.v. smeekbedes, zoekend naar vergeving, naar Hem toe kerend, vragend om overwinning, het Paradijs en beschutting voor het Hellevuur, wanneer de tijd reikt.
En de Barmhartige zegt weer: "En wanneer Mijn slaaf u vraagt (O, Mohammed), mij aangaande, dan ben ik weliswaar dichtbij. Ik antwoord de aanroeping van de smekeling als hij om Mij vraagt (zonder een bemiddelaar). Dus laat hem Mij gehoorzamen en in Mij geloven, zodat zij op de juiste weg kunnen worden geleid." (Al baqarah aayah 186).
Deze verzen bevatten moed om op te staan voor Allaah en te bidden, te smeken en om vergeving en het Paradijs te vragen en veiligheid van het Vuur en smekend voor het goede in dit leven en in het Hiernamaals.
Allaah heeft ons weliswaar smeekbedes bevolen en Hij heeft beloofd ze te beantwoorden. En Hij, die ver staat van imperfectie, verbreekt Zijn beloftes niet.Het laten van zonden die het hart doden is een manier om het hart tot leven te brengen, zoals in de hadith: "Indien de dienaar een zonde pleegt, verschijnt er een zwarte plek op zijn hart, en als hij dan naar vergiffenis zoekt, wordt deze plek verwijderd. En indien hij dan wederkeert naar deze zonde zal de plek wederkeren en groeien tot zijn hele hart zwart wordt, Allaah heeft gezegd: "Neen! Hun harten zijn bedekt met de zonden (raan), die zij zelf maakten." (Soerat Al moetaffiefien aayah 14).Ik heb gezien dat de zonden de harten doodde, terwijl de schande groeide dankzij hun verslaving. En het leven ervan ligt in het nalaten van zonden en het is het beste voor je ziel dat je het beschermt.
Dus, broeders en zusters, wéét dat het nalaten van zonden veel beter en makkelijker is dan berouw (Tawba) Moge Allaah ons vergeven en Zijn Genade op ons doen neerkomen (Allaahoemma ameen)
Hij is immers Degene, die zei: "Wie smeekt Mij, zodat Ik hem mag antwoorden? Wie vraagt van Mij iets, zodat Ik hem dat kan geven? Wie zoekt vergiffenis van Mij, zodat Ik hem kan vergeven?"
Nadat Allah de Islam in mijn hart plaatste, en ik getuigde dat niemand het recht had aanbeden te worden dan Allah, en dat Mohammed de Boodschapper van Allah was, begon ik met een reis en zoektocht naar de eigenschappen van de moslim.
Ik opende de - toen nog naar het Engels vertaalde - boeken van b. Al-Qayyim, b. Radjab en andere, om op zoek te gaan naar deze mooie eigenschappen van de voorbeeldige moslim. Men zou het zo kunnen stellen dat ik meer met die boeken omging dan met de moslims zelf.
Telkens ik deze boeken las en opendeed, en hetzelfde boek meerdere malen las, stond ik versteld van deze mooie perfecte eigenschappen van de moslims. Het waren voorbeelden voor mezelf - zeker na het leven dat ik gekend had: een leven van muziek, dans, onbezorgdheid en een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel tegenover mezelf en de medemens -, ik stond versteld van hun broederschap, eerlijkheid, liefde voor het goede, opkomen voor de waarheid, en ontzegging van het wereldlijke leven.
Zo gingen er maanden voorbij dat ik mij in het leven van deze boeken bevond zonder dat ik echt contact had met de moslims zelf - buiten de momenten dat ik naar de moskee ging -. Nadat deze paar maanden verstreken, en ik deze wereld van voorbeeldige mensen achter mij liet, en ik met volle moed de beslissing nam om samen met mijn moslimbroeders deze zelfde wereld te beleven die ik net achter mij gelaten had... stond ik versteld!
Jullie moeten weten dat ik uit een wereld - van boeken - kwam, waarin vermeld werd dat een moslim niet liegt, noch bedriegt of zijn verlangens boven het Boek en de soennah laat zegevieren op momenten dat het volgen van het Boek en de soennah hem - volgens hem - slecht uitkomen. En ziehier...
Een moslim die liegt Een moslim die bedriegt Een moslim die meer uit is op geld dan op goede punten Een moslim die triester is wanneer hij geld verliest dan wanneer hij goede punten verliest Moslimvrouwen die er bijna van overtuigd zijn dat de Islam hen onrecht aandoet Moslims die de voorkeur geven aan cultuur, en die boven het geloof laten zegevieren Moslim die beweren dat zij van hun Profeet houden, maar van wie je niet ziet dat zij van hem houden, en die zijn woorden zelfs verwerpen Moslims die roddelen En moslims - en dit was de grote meerderheid - die héél veel van het leven van deze wereld houden Moslims >die zich bemoeien met het leven van andere mensen
En ga zo maar door..
Het leek of ik in een geheel andere wereld terecht kwam.
In het begin wilde ik dit niet aanvaarden, ik wilde verder, ik wilde deze voorbeelden vinden... maar ik vond die niet terug dan in mijn - toen nog - vertaalde boeken.
Waar waren deze mensen die tranen lieten uit ontzag voor Allah, en uit angst voor de laatste dag? Waar waren deze moslims die angst hadden over zaken te praten zonder kennis? Waar waren deze moslims die tijdens de nacht niet konden slapen, uit angst dat de dood hen zou treffen terwijl zij sliepen? Waar waren deze mensen die in het duister van de nacht brood en melk gingen plaatsen voor de deuren van de armen? Waar waren deze moslims toch gebleven die anderen boven zichzelf verkozen?
Ik wilde dit niet aanvaarden en zei:
Ya Rab... ik heb een wereld gezien waar criminelen elkaar indekken voor het slechte, waar mensen verkiezen om geslaan te worden, dan hun ?vriend' vrij te geven, en ik zie dat een moslim het zelfs moeilijk heeft om de fouten van zijn broeder verborgen te houden!
Ik kom uit een wereld waar men alles weet over een idool uit de filmwereld, muziek-wereld, sportwezen en dergelijke...en ik zie nu moslims die het zelfs moeilijk hebben om te zeggen wat de namen van de kinderen van hun geliefde Profeet waren!
Ik kom uit een wereld, waar mensen tijdens de nacht blijven dansen tot in de ochtend, en ik zie nu dat moslims tijdens de nacht zelfs niet uit hun bed kunnen om twee raka'aat te verrichten!
Ik kom uit een wereld, waar sommige mensen een hongerstaking verrichten om honden en katten te redden, terwijl de moslim niet eens kan vasten op maandag en donderdag.
Mijn Heer, wat is er, wat moet ik, waar ben ik... leidt mij tot de rechte weg, zeg mij wat ik moet doen!
Geschreven door jullie broeder in de dien soelayman ibnoe haroen.
De stad Medina, waar de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) woonde, was een prachtige stad. Er waren veel tuinen rondom de stad. In de tuinen stonden veel bomen. Als de zon overdag fel scheen, gaven de bomen een koele schaduw. De moslims die in Medina woonden zaten vaak in de schaduw, uit de hete zon. Op een dag maakte de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) een wandeling door de stad om de moslims te ontmoeten en met hen te praten. Na een poosje kwam hij bij een tuin en ging daar naar binnen. Er zat een man in de koele schaduw van een boom. Er waren nog vele andere moslims. Toen zag de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) een kameel in een van de hoeken van de tuin staan. De kameel was aan een paal vastgebonden. Het maakte een bedroevend huilend geluid.
De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) liep naar de plaats waar de kameel was vastgebonden. Toen hij dichterbij kwam, zag hij dat de kameel huilde. Grote tranen rolden over zijn wang en maakte het vacht van het gezicht helemaal nat.De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) had veel medelijden met de kameel. Hij liep er naar toe en aaide zijn vacht en droogde zijn tranen af. De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zag dat de kameel erg mager was. Na een tijdje stopte de kameel met huilen en jammeren. Het begon te snuiven wat kamelen altijd doen als ze tevreden zijn. De profeet(vrede en zegeningen zij met hem) keek naar alle mensen die in de tuin stonden. "Van wie is deze kameel?" vroeg hij.
De man, die onder de boom zat stapte naar voren. "Die kameel is van mij, O Boodschapper van Allah!" zei hij. De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei hem dat hij erg wreed voor zijn kameel was geweest. Het arme dier had staan jammeren en huilen omdat hij zo hard van zijn eigenaar moest werken maar niet genoeg te eten of te drinken kreeg. lederen in de tuin kon zien hoe mager de kameel was en hoe wreed de man de kameel had behandeld.
Toen de eigenaar van de kameel dit allemaal hoorde, schaamde hij zich. "Ben je niet bang voor Allah, vanwege je kameel?" vroeg de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hem. Allah heeft de kameel aan de zorgen van de man toevertrouwd om hem met zijn werk te helpen en lasten voor hem te dragen. De man heeft de plicht om de kameel goed te behandelen en er op toe te zien dat hij genoeg te eten en te drinken heeft. Als hij dat doet, zal de kameel goed voor hem werken. De eigenaar van de kameel schaamde zich nu werkelijk diep. "Ik heb het verkeerd gedaan!" zei hij.
"De kameel is ook een schepsel van Allah. Ik heb spijt van mijn wreedheid. Alle levende wezens moeten met vriendelijkheid behandeld worden. De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) leerde ons, dat als ze goed behandeld worden, Allah tevreden zal zijn. Maar als. ze slecht behandeld worden, dan zal Allah echt boos zijn. De eigenaar van de kameel is nooit vergeten wat de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hen verteld had. Na deze gebeurtenis zorgde hij goed voor zijn kamelen. De kamelen moesten wel hard werken, want het zijn hele sterke dieren, maar de man zorgde er altijd voor dat er genoeg te eten en te drinken was.
Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden en vrede en zegeningen zij met de meest geëerde der Boodschappers.
O mensen, de ongelovigen onder de Qoeraysh verzamelden zich in de Heilige moskee op de dag dat de Profeet (vrede zij met hem) van de Leiding gestuurd werd. Iemand onder hen zei: Wat vinden jullie van deze man die beweerd dat hij een Profeet is?
An-Nadhr ibnoe Haarith zei: Ik zie geen andere optie dan dat wij naar de Joden in Medina gaan om hen een aantal vragen te stellen die wij hem kunnen voorleggen. Als hij de waarheid spreekt, dan zullen we hem volgen. Liegt hij daarentegen dan zullen we hem verjagen.
Er werd tegen hem gezegd: Ga jij met cOeqbah ibn abi Moeciet.
De twee leugenachtige, zondige, onrechtvaardige, brute mannen vertrokken naar de schriftgeleerden onder de Joden te Medina. Ze vertelden hen over de Boodschap van de Profeet (vrede zij met hem) en vroegen: Geef ons uit jullie boeken iets waarover wij hem kunnen vragen. Als hij de waarheid spreekt, dan zullen we hem volgen. Liegt hij daarentegen, dan zullen we hem verjagen.
De schriftgeleerden onder de Joden zeiden: Als jullie naar hem terugkeren in Mekka, vraag hem dan over de volgende drie zaken.
Vraag hem over de jongeren aan wie de tijd voorbij is gegaan. Jongeren uit eerdere tijden. Waar zijn ze naartoe gegaan en waar liggen zij verborgen?
Vraag hem over één van de koningen die heerste over het Oosten en het Westen.
En vraag hem over de ziel.
Zij vertrokken en verzamelden zich bij de Boodschapper (vrede zij met hem).
Wij zullen je over drie zaken vragen, zeiden ze. Waarop hij (vrede zij met hem) antwoordde: Noem me jullie vragen. En zij vroegen hem over de jongeren, de koning en de ziel. Hij (vrede zij met hem) zei: Geef me tot morgen en morgen zal ik jullie antwoorden. Maar wat hij niet zei was inshaaAllah. Zou hij dit hebben gezegd, dan was Djibriel (vrede zij met hem) zeker nedergedaald de volgende dag met een openbaring uit de hemel.
De volgende dag verzamelden ze zich en riepen de Profeet (vrede zij met hem). De Profeet (vrede zij met hem) kwam, bedroefd en beschaamd vanwege het feit dat de openbaring niet tot hem was gekomen. Dit was natuurlijk vanwege het feit dat hij geen inshaaAllah zei.
Hij zei: Geef mij uitstel. Waarna zij hem voor een periode van vijftien dagen bespotten. Na deze vijftien dagen daalde Djibriel (vrede zij met hem) neder met het ware Woord uit de hemel. Laten wij aandachtig luisteren naar Allah, de Verhevene, naar zijn antwoord op deze drie vragen. Hij zegt (interpretatie van de betekenis):
Of denk jij (O Mohammed) dat de bewoners van de grot en de Raqiem verbazingwekkend waren onder Onze Tekenen? Toen de jongeren een schuilplaats in de grot zochten, zeiden zij: ,,O onze Heer, schenk ons van Uw Zijde Barmhartigheid en bereid ons een rechte weg voor onze zaak. En toen brachten Wij in de grot een sluier over hen aan (zodat zij sliepen), voor een bepaald aantal jaren. Vervolgens wekten Wij hen op, opdat Wij deden weten welke van de twee groepen het beste was in het berekenen van hoelang zij daar verbleven. (Soerat al-Kahf: 9-12)
Ibn Kathier zei: Dit is een samenvatting van het verhaal en weldra volgt de uiteenzetting.
Zij waren jongeren die leefden in vergane tijd onder de heerschappij van een koning die atheïstisch en onrechtvaardig was. Deze jongeren trokken erop uit tijdens een dag van festiviteiten en zagen dat hun volk afgodsbeelden aanbaden en hiervoor prosterneerden. Zij zochten toenadering tot stenen die niet baten noch schaden. Allah wenste de harten van deze jongeren opnieuw tot leven te brengen.
En wie dood was, en die Wij daarna tot leven brachten en voor wie Wij een licht maakten, waarmee hij onder mensen rondgaat, is hij te vergelijken met hem die in de duisternissen verkeert, waar hij nimmer uit kan komen? (Interpretatie van de betekenis van Soerat al-Ancaam: 122)
Eén van de jongeren die nog niet de leeftijd van volwassenheid had bereikt stond op en zei: Dit zijn misleidingen, leugens en verzinselen over Allah, dat wij deze afgoden dienen te aanbidden in plaats van Allah.
Wie is het die de hemel heeft opgetrokken? Wie heeft de aarde effen gemaakt? Wie heeft de hemellichamen geschapen en de sterren geschapen? Is dit iemand anders dan Allah?
Hij zocht zijn plek onder de schaduw van een boom toen er een andere vriend van hem aan kwam lopen wiens hart door Allah ook was vervuld met het geloof, zoals Allah het hart van zijn vriend vervuld had.
De derde kwam, daarna de vierde, vijfde, totdat ze uiteindelijk met zn zevenen waren. Allen waren ze verenigd in de gedachte dat dit een afgedwaalde daad was en zij zeiden (interpretatie van de betekenis):
Dit volk van ons heeft naast Hem een god genomen, hadden zij daarvoor geen duidelijk bewijs naar voren kunnen brengen. (Soerat al-Kahf: 15)
Toen zij zich van de mensen afwendden en van datgene wat de mensen naast Allah aanbaden, schonk Allah hen een duidelijke uitweg. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
En als jullie je van hen (de ongelovigen) afwenden en wat zij aanbidden, behalve Allah, zoek dan bescherming in de grot en jullie Heer zal Zijn Barmhartigheid over jullie uitspreiden, en voor jullie in jullie zaak gemak brengen. (Soerat al-Kahf: 16)
Wonderbaarlijk! De grot werd voor hen uitgestrekter dan de paleizen, wijder dan de overige luxe vertrekken met hun tuinen, velden en pleinen. Dit omdat de paleizen waar geen geloof in verblijft een duister en leeg paleis is. Zij vertrokken en namen hun intrek in de grot. En de hond van de koning volgde hen.
Een hond wanneer hij de beste onder de mensen volgt, dan wordt hij zelf edel en genoemd door de Koran. En de edele wanneer hij omgaat met de slechtste onder de mensen, dan wordt hij als een hond.
De hond ging naar binnen, nam zijn plaats bij de opening van de grot en waakte over hen, omdat de engelen niet binnengaan in de plaats waar een hond zich bevind. En wat betreft de jongeren; hun harten werden versterkt toen zij hun volk en geliefden achter hadden gelaten. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
En Wij versterkten hun harten toen zij opstonden, en zeiden: ,,Onze Heer, Heer van de hemelen en de aarde, nooit zullen wij een god naast Hem aanroepen: anders zouden wij een enorme leugen uitgesproken hebben! (Soerat al-Kahf: 14)
Vervolgens spraken ze over de Eenheid van Allah, alsof zij zich in een bijeenkomst van kennis bevonden, zeggende (interpretatie van de betekenis):
Dit volk van ons heeft naast Hem een god genomen, hadden zij daarvoor geen duidelijk bewijs naar voren kunnen brengen? En wie is er onrechtvaardiger dan degene die over Allah leugens verzint? (Soerat al-Kahf: 15)
Oftewel, er is niemand onrechtvaardiger dan degene die naast Allah goden aanbidt. Toen hun gesprek eindigde, deed Allah hen overmannen door slaap, waarna zij in slaap vielen (interpretatie van de betekenis van Soerat al-Kahf: 18):
En jij zou gedacht hebben dat zij wakker waren, terwijl zij sliepen. Hun ogen waren open voor een periode van driehonderd en negen jaren! Verheven zij Allah! En Wij draaiden hen op hun rechterkant en op hun linkerkant. Zodat zij niet gegeten zouden worden door de aarde en hun lichamen aangetast zouden worden. En hun hond lag uitgestrekt met zijn voorpoten op de voorgrond. Kijk naar deze mooie voorstelling. Als jij hen zou zien, had jij hen de rug toegekeerd, vluchtend, en jij zou met angst voor hen vervuld zijn. Dit vanwege de ontzag voor deze voorstelling en vanwege de Wijsheid van Allah. Op deze wijze hield Allah eenieder die naar hen zocht van hun familie, broeders en stamgenoten van hen af.
Dit duurde voort voor de periode van driehonderd en negen jaren, totdat Allah de tijd hiervan deed ophouden en zij wakker werden gemaakt.
En zo wekten Wij hen op, opdat zij elkaar zouden ondervragen. (Interpretatie van de betekenis van Soerat al-Kahf: 19)
De meerderheid van hen zei dat ze een hele dag daar hadden doorgebracht. Een ander zei weer een halve dag. De geleerden zeiden: Zij sliepen in de ochtend en werden wakker in de namiddag, waardoor zij dachten dat ze één dag hadden geslapen.
Zij zeiden (interpretatie van de betekenis van Soerat al-Kahf: 19):
Stuurt één van jullie met deze zilveren muntstukken van jullie naar de stad. Om voor ons voedsel te kopen van de markt. En zij waren verstandig door te zeggen: En laat hem zachtmoedig zijn. Om zodoende niet onnodig de aandacht te trekken.
Eén van hen vertrok met die zilveren muntstukken die zes koningen terug waren vervaardigd en alles was ondertussen veranderd: de stad, wegen, pleinen, muntstukken, munteenheden en bovenal de mensen. Hij kwam de stad binnen en toen hij zag dat dit geheel veranderd was, vroeg hij zichzelf af: Ben ik wakker of droom ik?
Hij vond wat kooplieden die etenswaar verkochten en hij vroeg: Geef mij iets te eten voor dit geld.
Hierop antwoorden zij: Maar dit zijn munten uit de tijd van koning Decianus. Er zijn hier driehonderd en negen jaren aan voorbij gegaan! Hoe ben je hier aan gekomen?
Hij antwoordde: Ik leef in de tijd van koning Decianus en er is slechts één dag aan mij voorbij gegaan!
Zij zeiden toen: Je liegt. Jij bent werkelijk bezeten.
Waarna de mensen zich verzamelden en de zaak van begin tot eind werd voorgeleid aan de koning. Hierop vertrokken zij naar de grot en toen zij deze naderden zei de jongeman: Wacht een ogenblik, ik zal de grot binnengaan en hen informeren, zodat zij zich klaar kunnen maken voor het ontvangen van een koning.
Hij trad binnen, waarna Allah hen deed overvallen door de dood. Even later, traden de koning en zijn gevolg binnen en troffen hen dood aan.
Opdat zij weten dat de belofte van Allah Waarheid is en dat er geen twijfel aan het Uur is. (Interpretatie van de betekenis van Soerat al-Kahf: 21)
Deze jongeren werden geleid door Allah en zij vonden de Leiding daar in de grot waar zij deze niet konden vinden in hun paleizen, vooraanstaande positie, reputatie, noch in hun bezittingen of nageslacht.
Beste moslims, uit het verhaal van deze jongeren is een aantal leerpunten te halen dat van belang is voor de moslim in deze tijd.
1. Allah licht ons niet in over bijzaken inzake dit verhaal, zoals de kleur van de hond, zijn naam en dergelijke. Dit is namelijk slechts tijddodend, zonder enig voordeel. Dit bevat een les voor de moslims om zich alleen bezig te houden met zaken waar ze kennis over hebben en waar zij voordeel aan hebben, in dit wereldse leven en in het Hiernamaals.
2. Verder bevat het een opmerking aan het adres van de Profeet (vrede zij met hem) om nergens over te zeggen dat hij dit in de toekomst zal doen, behalve nadat hij dit heeft gekoppeld aan de Wil van Allah. Dit op basis van de Woorden in dezelfde Soerah (interpretatie van betekenis):
En zeg zeker over niets: ,,Waarlijk, dat zal ik morgen doen. Behalve als Allah dat wil. (Soerat al-Kahf: 23-24)
Als dit is gericht aan de Profeet (vrede zij met hem), dan is dit nog meer van toepassing op de gewone moslim.
3. Het ruim hebben of beperkt zijn in dit wereldse leven dient niet gekoppeld te worden aan het leven in een paleis of andere luxe verblijven. Het ruim hebben of juist beperkt zijn in middelen is daarentegen een toestand van het hart. Het kan zo zijn dat een persoon wellicht leeft in een prachtig paleis, maar dat zijn hart nauwer aanvoelt dan het oog van een naald.
En een ander kan weer in een grot leven of in een klein huis, terwijl zijn borst en hart uitgestrekter zijn dan de woestijn.
4. Het geloof dient gezocht te worden. En wie er naar op zoek gaat, zal het vinden. Het staat geheel los van bezit, handel of welke andere wereldse zaak. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
En degenen die omwille van ons streven, die zullen Wij zeker Leiding schenken op Onze Wegen. (Soerat al-cAnkaboet: 29)
5. Het vluchten voor beproevingen ter behoud van het geloof is een vereiste voor de gelovige. Vandaar dat de Profeet (vrede zij met hem) ook heeft gezegd: Weldra zal er een tijd aanbreken dat het beste voor een persoon zal zijn om schapen te hebben die hij volgt tot de toppen van de bergen en plaatsen waar regen valt, hiermee vluchtend omwille van zijn geloof voor de beproevingen. (al-Boechari)
6. Deze godsdienst wordt overgenomen aan de hand van Openbaring en niet aan de hand van vertellingen, verhalen of fabelen. Noch door het overnemen van cultuur of blindelings gevolg.
Dit waren enkele leerpunten uit dit wonderbaarlijke, meeslepende verhaal en wie hier over nadenkt zal merken dat het een schat aan waardevolle lessen bevat.
En Allah weet het het best en vrede en zegeningen zij met onze Profeet, zijn familie en metgezellen.
ik kwam terug van een lange reis en Allah gaf mij een plaats in het vliegtuig naast een groep onbezorgde jongelui, die met hun gelach, hun stemmen en met de rookwolken van hun sigaretten het vliegtuig vulden. door de Wijsheid van Allah, was het vliegtuig volledig bezet en ik kon mijn plek niet veranderen. ik probeerde aan het probleem te ontsnappen door te slapen maar dat lukte niet. toen ik genoeg kreeg van hun lawaai nam ik mijn Quran en begon te lezen wat ik kende, met zachte stem. al spoedig begonnen deze jonge mensen te bedaren. sommigen van hen begonnen kranten te lezen en anderen vielen in slaap.
plotseling riep één van hen met luide stem, alhoewel hij naast me zat: genoeg! ik dacht dat ik hem had gestoord omdat mijn stem te luid was, dus verontschuldigde ik me en las verder in een gefluister dat slechts ik kon horen. ik zag hem zijn hoofd in zijn handen houden en friemelen in zijn stoel. ineens hief hij zijn hoofd op en zei boos: alsjeblieft stop de beschuldigingen! toen stond hij op en ging weg. na een tijdje kwam hij terug, begroette me met salaams en verontschuldigde zich.
even later keek hij me aan met tranen in zijn ogen en vertelde me fluisterend: drie jaar of meer heb ik mijn voorhoofd niet op de grond geplaatst en heb niet één ayah gelezen! ik ben nu een maand op reis geweest en er is geen slechte daad die ik niet gedaan heb. toen hoorde ik u Quran lezen en het werd mij zwart voor ogen en mijn hart werd vervuld met wanhoop. ik voelde alsof iemand me wurgde. elke ayah die u las sloeg op mijn lichaam als een zweepslag. ik zei tegen mezelf: hoelang nog zal deze achteloosheid duren? waar zal deze weg mij leiden? wat zal er gebeuren na al dit dwaze gedoe? ik ging naar het toilet en u weet waarom? ik moest huilen en kon geen andere plek vinden om me te verbergen voor de mensen!
ik sprak in het algemeen over tawbah (berouw) en het terugkeren naar Allah en hij viel stil. toen het vliegtuig landde, hield hij me tegen en het leek dat hij afstand van zijn vrienden wilde nemen. hij vroeg me met een ernstige uitdrukking op zijn gezicht: denkt u dat Allah mijn berouw zal accepteren? ik zei hem: als u oprecht en ernstig bent in uw berouw dan vergeeft Allah al uw zonden. hij zei: maar ik heb vreselijke dingen gedaan. Ik zei: heeft u niet gehoord dat Allah zegt:
zeg: o mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige [39:53 al-Zumar]
ik zag de vreugde op zijn gezicht en met vochtige ogen nam hij afscheid en liep weg.
Dit is een verhaal dat me erg heeft geraakt en wat ik tijdens een gotbat aljomo3a (vrijdag gebed) heb gehoord. Het verhaal gaat over Tha3laba ibn Abdurrahmane, een 16-jarige jongen die vaak bij de profeet (vzmh) was.
Tha3laba was dus een jongen die erg veel van de profeet en zijn dien(geloof) hield en hing dan ook vaak bij de profeet (vzmh) rond. De profeet verwelkomde hem dan ook in zijn gezelschap en gebruikte hem vaak als boodschapper. Op een dag was tha3laba weer in gezelschap van Mohammed (vzmh). De profeet (vzmh) stuurde hem om een andere sahabie(metgezel) te halen en tha3laba ging op weg.
Terwijl hij naar het huis van de sahabie liep kwam hij voorbij een huis van een ansaar(inwoner van medina) waarvan de deur openstond. Dat wekte de aandacht van Tha3laba op en hij keek in de deuropening. Hij zag een gordijn waarachter iemand zich stond te wassen.Opeens was er een bries die het gordijn deed wapperen en Tha3laba was in staat de vrouw erachter te zien (in ongeklede staat). Tha3laba schrok ervan en liep snel verder. Hij voelde zich enorm schuldig en dacht bij zichzelf:de profeet stuurt mij voor een boodschap en ondertussen sta ik te kijken naar dingen die voor mij haraam(niet toegestaan) zijn.. Hij voelde zich zo verschrikkelijk schuldig dat hij niet meer terug durfde te gaan naar de profeet (vzmh).
De profeet bleef wachten op tha3laba die maar niet op kwam dagen. Mohammed vroeg de sahaba waar hij bleef maar niemand wist het. Iedereen dacht dat hij wel weer zou verschijnen. Dagen gingen voorbij en de profeet stuurde een aantal sahaba om hem te zoeken. Ze zochten hem overal in Medina maar niemand vond hem. Weken gingen voorbij en wederom stuurde de profeet Omar Ibnoe Algattab en een aantal andere sahaba om hem te zoeken. Dit keer gingen ze verder dan de vorige keer. Tussen Medina en Mekka in zagen ze een groep mensen. De sahaba liepen er naartoe en vroegen hen of ze een jongen hadden zien voorbijkomen. De a3rabieen(bedoeïen) antwoordden: bedoelen jullie de bakkaay? (de jongen die huilt). De sahaba vroegen hen om verduidelijking en de groep antwoordde: ruim een maand terug is er een jongen gekomen die aan de top van de berg leeft en dag en nacht huilt. Hij komt nooit naar beneden behalve bij zonsondergang om een kan melk van ons te krijgen. Maar de jongen blijft huilen en de kan melk wordt dan met zijn tranen vermengd. Dit gaat nu al ruim een maand zo.
De sahaba besloten te wachten om te kijken of het daadwerkelijk om tha3laba ging. Bij zonsondergang kwam er een persoon de berg af en kwam aanlopen. Het was inderdaad Tha3laba, maar hij zag er niet meer hetzelfde uit. Hij scheen erg afgetobd en ziek en zag de sahaba niet eens staan. Het enige wat hij deed was de kan melk aannemen terwijl de tranen van zijn wangen dropen en in de kan gleden. Hij dronk het op bedankte de mensen en wilde weer weggaan. Toen spraken de sahaba hem aan en hij schrok. Hij wilde niet antwoorden op de vraag waarom hij was weggebleven. Toen de sahaba hem zeiden dat de profeet hem wilde spreken wilde hij wegvluchten maar hij was te zwak.Het enige wat hij vroeg was of Allah iets over de nifaq had geopenbaard. De sahaba wisten daar niets van. Hij verzette zich hevig maar de sahaba brachten hem terug naar zijn huis (dragend!).
Toen gingen ze de profeet melden dat de jongen weer terecht was waarna de profeet (vzmh) naar het huis van Tha3laba ging. Toen Tha3laba de stem van de profeet bij de deuropening hoorde wilde hij overeind komen maar daar was hij te zwak voor. Hij was namelijk 40 dagen lang aan een stuk wezen huilen en at en dronk niets behalve de kan melk. De profeet trad naar binnen en ging bij Tha3laba zitten. Tha3laba vroeg de profeet of Allah iets had geopenbaard over zijn nifaq (hypocrisie). De profeet stelde hem gerust door ontkennend te antwoorden. Toen trok hij de jongen op zijn schoot hoewel Tha3laba tegenstribbelde. Hij zei: O profeet, durf jij het hoofd te raken dat zo veel zonden op zich heeft genomen??. Toen voelde hij opeens tintelingen in zijn benen omhooggaan. Hij vertelde dit onmiddellijk aan de profeet en de profeet zei hem: ''dit is de dood''. Kort daarna overleed Tha3laba terwijl hij tegen de profeet aanleunde.
Bij zijn begrafenis liepen de profeet en de sahaba mee met de begrafenisstoet. Iedereen liep in een normaalritme behalve de profeet. Hij was de enige die heel voorzichtig liep tussen de sahaba in. De sahaba vroegen hem;waarom loop je op die manier? Er is voldoende ruimte waar je je voeten kunt neerzetten? De profeet antwoordde hierop:hoe kan ik normaal lopen als ontelbare engelen de weg voor mij nauw maken???.. Allahu Akbar!!!! kun je nagaan hoeveel zondes wij plegen per dag!!! laat staan zoiets!! hoe kunnen wij onze tranen nou drogen na het lezen van zo'n prachtige wijze verhaal!!
Salaam alaikoem broeders en zusters , Ik ben Said Mondria en ik zal inshallah elke dag een nieuw verhaal plaaten en ik hoop dat jullie ze leuk vinden . Jullie mogen reageren dat kan onderaan elk verhaal ik kijk er naar uit. Salaam alaikoem, Said.