Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
14-12-2009
Frankrijk geeft Egyptische kunstschatten terug
Frankrijk geeft Egyptische kunstschatten terug
(Novum/AP) - Frankrijk stuurt maandag 14.12 vijf delen van een antieke muurschildering terug naar Egypte. Dat heeft de Franse president Nicolas Sarkozy gezegd. Daarmee komt er een einde aan een geschil over de rechtmatige eigendom van de antiquiteiten.
De Franse minister van cultuur stemde in oktober in met de teruggave van de kunstschatten. Egypte had vanwege de kwestie de banden verbroken met het Louvre.
De muurschilderingen zijn afkomstig van een 3200 jaar oude tombe in Luxor.
Het hoofd van de Egyptische archeologische dienst heeft het tot een persoonlijke missie gemaakt om in het verleden uit Egypte meegenomen kunstvoorwerpen terug te vorderen van toonaangevende musea in de hele wereld.
Egypte installeert sensoren langs grens met Gazastrook
Egypte installeert sensoren langs grens met Gazastrook
Egypte bouwt geen metalen muur op zijn grens met de Gazastrook, maar installeert sensoren om smokkeltunnels te detecteren. Dat meldt de krant al-Sharq al-Awsat op basis van politiebronnen.
Verscheidene veiligheidsverantwoordelijken die het Duitse nieuwsagentschap dpa had gecontacteerd, weigerden commentaar op een eerder bericht van de Israëlische krant Ha'aretz. Die had geschreven dat Egypte was begonnen met de bouw van een metalen muur langs de grens die tot diep in de bodem zou reiken. Zo zou Egypte smokkeltunnels willen tegengaan. Getuigen aan de Egyptische zijde van de grens zeiden aan dpa dat ze bouwploegen van het leger al maanden aan het werk hadden gezien.
Metalen staven In het bericht van al-Sharq al-Awsat van vandaag zeiden getuigen dat ze hadden gezien hoe bouwploegen een aarden weg langs de grens opruimden en metalen staven in de bodem lieten zakken. De getuigen zeiden dat ze graaftuigen hadden gezien, maar niet wisten voor welk doel ze gebruikt werden.
Ooggetuigen stelden overigens vrijdag vast dat de Egyptische politieaanwezigheid in de regio versterkt werd. Dat zou een reactie op het bericht in al-Sharq al-Awsat. (dpa/eb)
Of er een leven na de dood bestaat weet niemand. In veel "oude" culturen gelooft men in een leven na de dood.
Zo prepareerden de Egyptenaren de lichamen van hun doden voor een reis naar een andere wereld waar ze verder zouden leven. De mummies die zo bewaard zijn gebleven, zijn daar getuige van. Het leven na de dood wordt vaak gezien of ervaren als iets geestelijks terwijl er genoeg religies zijn waar de lichamen worden gebalsemd, misschien wel in de veronderstelling dat, net als in oude epossen, opstanding uit de dood ook lichamelijk mogelijk is.
De verschillende wereldreligies hebben elk hun eigen visie op een leven na de dood.
Christenen geloven in de verrijzenis. Na hun overlijden wordt de ziel van goede mensen opgenomen in de hemel. Daar krijgt de ziel het eeuwige leven bij God die als vader gezien wordt.
Moslims en Joden geloven in een vergelijkbaar fenomeen. Zij geloven dat de goede mensen na hun dood in het paradijs worden opgenomen. 'Slechte' mensen daarentegen komen bij bovengenoemde religies in de hel. Er is geen eensluidende beschrijving van de hemel of de hel, iedere stroming (en mogelijk ieder individu) heeft zo zijn of haar eigen interpretatie.
Zowel het Hindoeïsme als het Boeddhisme geloven in de wedergeboorte van de mens. Afhankelijk van hoe de mens heeft geleefd, wordt hij geboren als mens, dier of plant. Het gaat er bij het proces van reïncarnatie om dat de mens op aarde steeds nieuwe lessen leert. Als hij het leven in al zijn vormen heeft ervaren en een diep gelovig mens is geworden, wordt hij verlost uit de cirkel van wedergeboorten.
Het Egyptische verbod op vrouwenbesnijdenis zal niet leiden tot de onmiddellijke uitbanning van de praktijk.Een tijd geleden is een Egyptisch meisje omgekomen als gevolg van een besnijdenis. De dertienjarige Karima overleed in de kliniek aan de gevolgen van een te zware verdoving. Twee maanden geleden gebeurde hetzelfde bij een twaalfjarig meisje.
"Natuurlijk, zal ik mijn dochter laten besnijden," zegt Khadija desgevraagd. "Als we dat niet doen, wordt het een verderfelijke maatschappij," reageert de zwartgesluierde moeder verbolgen. Samen met haar tienjarige dochter heeft ze de zinderende hitte ontvlucht in de schaduw van een kiosk op de hoek van de straat in het centrum van Caïro. Ze koopt een flesje water en geeft het meisje te drinken. De dochter lijkt zich niet bewust van wat haar te wachten staat.
Dankbaar Wanneer Khadija weer is vertrokken, wil de vrouwelijke kioskhouder ook wel even haar mening kwijt. "Het is een achterlijke gewoonte," verklaart ze: "Mijn schoonzus stond twee maanden geleden op het punt haar twee dochters te laten besnijden, maar ik heb haar nog net op tijd op andere gedachten gebracht. Die meisjes zullen me eeuwig dankbaar zijn."
Vrouwenbesnijdenis, ook wel bekend als opzettelijke genitale verminking, is gemeengoed in Egypte. Naar schatting is 95 procent van de vrouwen van vijftien jaar en ouder besneden, zo blijkt uit het meest recente volkingsonderzoek, de Demographic Health Survey van 2005. Vrouwenbesnijdenis in Egypte betekent veelal een incisie of gedeeltelijke afsnijding van de clitoris. De zogenaamde faraonische besnijdenis waarbij de schaamlippen worden weggesneden en de vagina, op een plasgaatje na, wordt dichtgenaaid, komt in Egypte nauwelijks voor. In Soedan en Somalië wel.
Medische reden In juni is vrouwenbesnijdenis per ministerieel decreet algeheel verboden. Daarvoor gold al een gedeeltelijk verbod, behalve als het door een arts voor medische redenen noodzakelijk werd geacht. Het gevolg was niet dat de praktijk afnam, maar dat 75 procent van de vrouwen bij de dokter werd besneden in plaats van bij de kapper of de vroedvrouw, zoals voorheen in Egypte.
Daarmee zijn vrouwenbesnijdenissen voor artsen een aanzienlijke bron van inkomsten geworden. Een behandeling kost gemiddeld 100 Egyptische ponden (13 euro). Artsen waarschuwen dat het verbod ertoe zal leiden dat meisjes weer illegaal besneden zullen worden, met alle gevolgen van dien.
Schande Aanleiding voor het nieuwe verbod was de dood van een twaalfjarig meisje als gevolg van een besnijdenis. De vrouw van president Mubarak, die al jaren campagne voert tegen de praktijk, sprak er schande van en de minister van gezondheidszorg vaardige onmiddellijk een decreet uit. Diezelfde dag nog verwierpen de Egyptische grootmufti en de paus van de koptische kerk het besnijden van vrouwen.
Ondanks een jarenlange ontmoedigingscampagne van de overheid, blijkt vrouwenbesnijdenis een hardnekkige gewoonte in Egypte. Zowel moslims als christenen (10 procent van de bevolking) laten hun dochters besnijden. De ingreep zou noodzakelijk zijn om de seksuele verlangens van vrouwen te beteugelen. Onbesneden vrouwen worden losbandig en brengen mannen in verleiding waardoor de stabiliteit van de samenleving in gevaar wordt gebracht, zo luidt de veelgehoorde verklaring.
Religieuze beginselen Hannan Sulieman van het kinderfonds van de Verenigde Naties Unicef in Egypte, meent dan ook dat vrouwenbesnijdenis niet voortkomt uit religieuze beginselen. "Het probleem is dat de gewoonte door geestelijken is toegeëigend," aldus Sulieman.
Fundamentalistische schriftgeleerden en aartsconservatieve christelijke dorpspriesters vormen een van de grootste obstakels voor het uitbannen van genitale verminking. "Daarom is het overtuigen van religieuze leiders de sleutel tot succes. Bij koptische christenen is dat makkelijker, want iedereen luistert naar de paus. Maar de islam kent geen centrale autoriteit. We moeten de recente verklaringen van de grootmufti vertalen naar de duizenden sjeiks en imams."
Zedeloze maatschappij Maar religieuze scherpslijpers hebben zich al uitgesproken tegen een totale uitbanning van vrouwenbesnijdenis. Yusuf el-Qaradawi, één van de vroegere leiders van de aan populariteit winnende Moslimbroederschap, was er snel bij om het verbod te verwerpen. Ook Yusuf el-Badri, een controversiele tv-sjeik, verzet zich. "Vrouwenbesnijdenis is een islamitische plicht. Ik ken negen overleveringen van de profeet die dat bevestigen," zegt hij wild gebarend naar de honderden islamitische naslagwerken die hem omgeven in zijn studeerkamer. "Degenen die het willen uitbannen, willen een zedenloze samenleving creëren."
Op vrijdag 11 en zaterdag 12 december 2009 organiseert Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten en de School of Middle Eastern Studies een symposium onder de titel Qasr Ibrim, between Egypt and Africa: A case study of cultural exchange. Dit symposium wordt op 11 en 12 december gehouden in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden.Het symposium is bedoeld voor docenten, promovendi en gevorderde studenten Egyptologie, archeologie, oosters Christendom, Arabisch, Afrikanistiek en antropologie, alsmede andere geïnteresseerden. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, vooraanmelding is daarom verplicht. U kunt ook een e-mail sturen naar Carolien van Zoest c.van.zoest@hum.leidenuniv.nl. Vergeet u dan niet uw naam en adresgegevens te vermelden. U kunt zich ook telefonisch aanmelden: 071-527 2036. Klik hier voor meer informatie over dit: symposium.
Van dinsdag 5 januari tot en met vrijdag 8 januari 2010 vindt het elfde internationale congres 'Current Research in Egyptologie' plaats. Voor het eerst sinds dit congres vanaf 2000 wordt georganiseerd, vindt deze internationale ontmoeting tussen egyptologen en egyptologie-geïnteresseerden buiten het grensgebied van het Verenigd Koninkrijk plaats. Gekozen is voor de universiteitsstad Leiden. De organisatoren van het congres stellen zich ten doel om MA- en PhD-studenten in de Egyptologie en Egyptische Archeologie een platform te bieden om hun lopende of net afgeronde onderzoek te presenteren. De lezingen duren elk maximaal 20 minuten en worden verdeeld over drie dagen. Daarnaast zullen er drie keynote lezingen gegeven worden. De openingslezing zal verzorgd worden door dr. Rob Demarée op dinsdag 5 januari 2010 in de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Daarnaast zullen ook dr. Ben Haring en dr. Miguel Versluys op de daaropvolgende dagen een keynotelezing verzorgen. De kosten van het congres bedragen 30,- voor toehoorders. Daarnaast is er de mogelijkheid om het congresdiner bij te wonen. Hiervoor wordt een bijdrage van 20,- gevraagd. Inschrijven kan tot uiterlijk 15 december 2009. Klik hier voor meer informatie over dit: congres.
De Piramide teksten zijn een verzameling van oude Egyptische religieuze teksten uit de tijd van het Oude Koninkrijk, meestal inscripties op de muren van graven in de piramides. Ze verbeelden het Egyptisch oog op het hiernamaals, en de klim naar de hemel van de goddelijke Farao na de dood. Ze behoren tot een van de oudste geschriften in de wereld.
De Piramide teksten zijn ook de oudste verzameling religieuze spreuken die wij kennen uit het oude Egypte. Deze collectie vormt de basis van veel van de latere religieuze theologie en literatuur van het oude Egypte. De passages werden uiteindelijk gescheiden en gecategoriseerd, evenals geïllustreerd en uiteindelijk uitgegroeid tot het Boek van de Dood, of meer goed Het Boek van het tevoorschijn komen overdag.
De oudste van deze tekst komen van de Piramide van Wenis, en ook Unas in Sakkara Echter, de eerste Piramide tekst die daadwerkelijk werden ontdekt, waren van de Piramide van pepy I.
Deze collectie vormt de basis van veel van de latere religieuze theologie en literatuur van het oude Egypte. Van Unas werd de laatste koning van de 5e dynastie. Men vindt er variërende selecties van spreuken uitgehouwen in alle koninklijke piramiden van het Oude Koninkrijk, met name in de sarcofaag kamer en antichambre. Er waren ongeveer 227 spreuken in de piramide van Unas, en elke volgende piramide mits frisse nieuwe toevoegingen, hoewel geen enkele piramide de gehele collectie van spreuken bevatte.
Het maximum aantal is 675 uitingen in de piramide van pepy II. Bij de piramide van Teti, verscheen de tekst verscheen op de sarcofaag zelf, en in de piramide van pepy zijn er de opschriften boven de antichambre.
Tijdens de regering van pepy II beginnen we de tekst in de graven van koninginnen vinden, En na het Oude Koninkrijk, zie je ze zelfs op de muren en doodskisten van de ambtenaren. Met name in het Oude Koninkrijk de tekst verschijnt in de piramides van Unas, Tei, pepy I, Merenre I, II en pepy Ibi, samen met die van de koninginnen Wedjebten, Neith en iput.
Het feit dat de teksten zijn samengesteld uit verschillende uitspraken die niet in een strikte volgorde staan ze hebben ze er toe geleid dat de geleerden geloven dat veel van hen niet specifiek samengesteld voor het doel worden opgenomen in de piramides, maar wellicht al eerder gebruikt zijn .
In feite, spreuken zoals uitspraken 273-4, genaamd de Cannibal Hymne en die alleen voorkomen in de Piramide van Unas en Teti, hebben betrekking op aspecten van de funeraire cultus.Ze lijken te verschijnen op het moment dat de piramiden werden gebouwd .
De Pyramid Hekserij werden ontdekt toen Gaston Maspero werkte aan de piramide van Teti. Hij begon vertalingen van de tekst al in 1882 te publiceren, te beginnen met die van Unas.
Kurt Sethe gepubliceerde piramide teksten in zijn "Woordenboek van de Egyptische Taal" in 1899. In 1924 werd een verdere vertaling gemaakt door Louis Spleleers in het Frans.
Hij voegde vele spreuken uit de piramide van pepy II toe en ontdekte ook de versies in de piramides van Wedjebten, Neith, iput en Ibi. Een systematisch onderzoek van de 6e dynastie piramides werd ingeleid door Jean-Philippe Lauerand Jean-Sainte Fare Garnot in 1951. Later, Lauer samen met Jean Leclant om een extra van 700 spreuken Unearth fragmenten uit het graf van Teti en meer dan 2.000 meer dan die van pepy I.
In 1952, Samuel AB Mercer maakte een compleet Engels vertaling van de tekst. . Bovendien werden de uitgebreide commentaren en vertalingen van Sethe gepubliceerd na zijn dood, opgenomen tussen 1935 en 1962.
De Piramide Teksten verschillen in lengte, en waren niet geïllustreerd . Individuele spreuken zijn er weinig, met uitzondering van de spreuk 355 van het "openen van de Dubbele Deur van de Sky". De individuele borden zijn beschreven in het groen, hoopvol voor de regeneratie van de overledene.
De spreuken worden gescheiden door een hiëroglief . Dit in alle piramiden met uitzondering die Unas, waar ze worden gekenmerkt door een horizontale lijn.
We noemen deze spreuken, 'uitingen', omdat we geloven dat ze moesten worden uitgesproken door priesters in de loop van de koninklijke mortuarium rituelen. Ze worden meestal genummerd naargelang hun positie binnen de piramide, vordert van de grafkamer naar buiten.
We zijn niet zeker in welke volgorde de spreuken moeten worden gelezen. Sethe begon met de noordelijke muur van de sarcofaag kamer, maar andere geleerden zoals Siegfried Schott en Alexandre Piankoff dacht dat ze begonnen bij de ingang van de antichambre. Er lijkt geen correlatie met de tekst en de vier coordinal punten. In feite, bestaat er discussie over het werkelijke gebruik daarvan en de bijbehorende rituelen, al lijkt er geen sprake zijn van hun rituele inhoud. Er werd verondersteld dat zij werden geselecteerd uit een grotere collectie van spreuken voor hele specifieke redenen en gerangschikt volgens een onderscheidend standpunt
Het belangrijkste thema in de Pyramid teksten is de opstanding van de koning en hemelvaart naar het Hiernamaals en deze wordt beschreven op veel verschillende manieren.... : de zon-boot van Re, verschillende regio's in de hemel, ontmoeten van vele goden. In andere teksten, de koning bereikt de lucht al vliegend als een vogel, zoals een valk of een gans. Of.... de koning klimt op de ladder naar de hemel. Wat al deze teksten gemeen hebben is de nadruk op de eeuwige bestaan van de koning en de locatie van de hemel als het rijk van het hiernamaals, die wordt gedomineerd door de zonnegod Re. De nachtelijke hemel wordt ook beschreven, met name de onvergankelijke sterren.
Algemeen wordt de tekst geacht om diensten te verlenen aan de overleden koning in zijn klim naar de hemel en met zijn verblijf in de wereld van het goddelijke. Alle mogelijke middelen worden gegeven voor deze bijstand, met inbegrip van een ladder of een helling di naar de hemel, wolken, storm hagel, wierook en zonlicht.
De god, Shu is er voor zijn hulp, terwijl de tekst kennis doorgeeft aan de farao van de douane en plaatsen in het hiernamaals. Het waarschuwt hem ook van de gevaren. Er zijn dialogen met poortwachters en veerman waar de koning is gezien.Het geeft de specifieke kennis die hij nodig zal hebben om de juiste namen naam en antwoorden op alle vragen die nodig zijn om zijn legitimiteit te bewijzen om te komen in het hiernamaals.
De waterwegen van de hemel worden genavigeerd in de boot, zodat de koning afhankelijk is van de inspanningen van zijn veerman.
Er zijn veel verwijzingen naar de verschillende problemen, zoals het afweren van de aanvallen van verschillende bovennatuurlijke wezens en we vinden, bijvoorbeeld in ban 244, met name het "breken van de rode potten" bedoeld om je vijanden te vernietigen. Maar ook meer alledaagse onderwerpen worden benaderd. Op aarde, had de koning een boot nodig om te reizen in heel Egypte langs de Nijl, in de volgende wereld, zou hij ook een boot nodig hebben. Sommige van de gebeden zijn oproep voor voedsel en voorzieningen; sommige beweren dat de koning niet meer de kracht om nog te bewegen, ademen, eten, en copuleren in de volgende wereld.
DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) zal woensdag in Kopenhagen op de klimaattop overleggen met landen die net als Nederland een delta hebben.
Ze gaat onder meer met Egypte, Bangladesh en Mozambique bespreken hoe landen met een grote riviermonding zich kunnen aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering.
Huizinga hoopt dat in een speciale alliantie van landen met een delta kennis uitgewisseld kan gaan worden. Het bondgenootschap met de naam Delta Alliance network moet praktische oplossingen bieden voor problemen waar de aangesloten landen mee kampen.
Zij kunnen dan bijvoorbeeld informatie delen over de beste manier om eilanden op te hogen of over de rijstsoort die het beste groeit in steeds zouter wordend gebied.
Kennis cruciaal
''De helft van de wereldbevolking woont in een delta, gebieden die het hardst getroffen worden door klimaatverandering. Het delen van kennis over hoe hiermee om te gaan is cruciaal'', aldus Huizinga.
Door de klimaatverandering kampen veel landen met langere droogtes of juist langere periodes van regen. Ook verzilten veel gebieden, waardoor de drinkwatervoorziening in het gedrang komt.
Handboek
De staatssecretaris zal in Kopenhagen ook een handboek presenteren over samenwerking tussen landen met een gezamenlijk stroomgebied van een rivier. Dat handboek is opgesteld door Nederland en Duitsland, die al jarenlang samenwerken als het gaat om de Rijn.
Op 17 September I.J. was het 100 jaren geleden, dat de Franschman Jean François Champollion in de Academie des inscriptions et belles lettres te Parijs mededeelde, het hiëroglyphenschrift te hebben ontcijferd. Het feit werd dit jaar in genoemde Academie plechtig herdacht. Over den beroemden Egyptoloog bevatte het Handelsblad de volgende merkwaardige levensbizonderheden:
Jean François Champollion, bijgenaamd le Jeune, om hem te onderscheiden van zijn broer Jean Jacques, bijgenaamd Champollion-Figeac, die een beroemd archaeoloog was, werd op 23 Dec. 1790 uit ouders herkomstig van Dauphiné, te Figeac (Dept.Lot) geboren en overleed te Parijs op 4 Maart 1832.
Na zijne studies te hebben aangevangen onder leiding van dien broer, die 12 jaren ouder was, werd hij als leerling geplaatst op het Lyceum te Grenoble. In het begin onderscheidde hij zich niet en was een zeer middelmatig leerling. Maar weldra haalde hij den verloren tijd in, werd ijverig en studeerde de klassieken en de semitiische talen;
hij leerde zonder hulp de Hebreeuwsche taal, het Arabisch, het Chaldeesch, het Syrisch, het Ethiopische dialect en maakte vooral eene grondige studie van het Koptisch, een taal, in welke hij, als het ware bij instinct, een weg zag, welke hem kon leiden tot de kennis van de taal van het Oude Egypte.
Pim Faber, redacteur van het TROS- programma Vermist, werd tijdens een opname in Egypte enkele uren tegen zijn wil vastgehouden en met de dood bedreigd. Het team van Vermist was bezig met een item over twee naar Egypte ontvoerde meisjes.
Ontvoeringen Het komt regelmatig voor dat vaders die afkomstig zijn uit een islamitisch land hun kinderen van een Nederlandse moeder ontvoeren naar het buitenland.
De bekendste zaak is die van Sara en Ammar, die hun Syrische vader ontvluchtten en maandenlang op de ambassade in Damascus verbleven alvorens ze naar hun Nederlandse moeder terug konden.
De twee meisjes, Nancy en Kamillia werden in 2000 toen ze vier en drie jaar waren door hun vader, Hassan Abdel-Halim Akel, naar Egypte ontvoerd. Twee andere kinderen, een jongen en een meisje, bleven achter bij hun Nederlandse moeder, Inge.
Gewelddadig Faber benaderde Akel alleen met een tolk en niet met de moeder van de meisjes, zij wachtte verderop. Het is bekend dat Akel gewelddadig is, hij is in Nederland veroordeeld voor kinderontvoering en een zedenmisdrijf. Faber hoopte foto's van de twee ontvoerde meisjes te kunnen maken in ruil voor foto's van de andere kinderen.
Redacteur gegijzeld
Toen Faber bij Akel aanbelde, werd hij door familieleden van Akel naar binnen gesleurd en vastgehouden. 'Ze dreigden me aan mijn voeten op te hangen of in stukken te hakken. De politie zou me nooit vinden,' zegt Faber. De familie probeerde Faber later te ruilen voor Akels ex-vrouw Inge, die het dorp ondertussen was ontvlucht.
Na vier uur werd Faber bevrijd door de politie, die hem vervolgens arresteerde op verdenking van ontvoering, geweldpleging, spionage en inbraak. Akel had aangifte tegen de Vermistredacteur gedaan. De redactie had inmiddels de ambassade ingeschakeld, om de redacteur bij te staan.
'Na een aantal lange verhoren en een gerechterlijk onderzoek had de politie ook wel door dat ik daar met mijn camera niet kwam om die kinderen te ontvoeren of in te breken,' zegt Faber.
Speciale uitzending TROS Vermist maakt een speciale uitzending over vijf Nederlandse moeders van wie de kinderen naar Egypte zijn ontvoerd. Op 24 december wordt de hele aflevering uitgezonden, in de uitzending van morgen worden alvast beelden getoond.
Het oudste van de koninklijke begrafenis-boeken is de Amdoeat. Amdoeat betekent letterlijk "wat in het Hiernamaals" - is een belangrijke Egyptische funeraire tekst van het Nieuwe Rijk. Net als veel funeraire teksten, was het geschreven op de binnenkant van het graf voor de verwijzing van de overledene. In tegenstelling tot andere funeraire teksten, was het echter uitsluitend bestemd voor de farao's of zeer geliefden.
Het vertelt het verhaal van Re, de zonnegod,en de reizen door de onderwereld, tussen het tijdstip waarop de zon in het westen daalt en stijgt in het oosten. Het is wel zo dat de dode farao dezelfde reis neemt,om zich uiteindelijk te verenigen met God, de zon en het onsterfelijke.
De onderwereld is verdeeld in twaalf uren van de nacht, die elk verschillende bondgenoten en vijanden van de farao / zon god tegen komen.
De Amdoeat noemt de namen van al deze entiteiten, in totaal vele honderden goden en monsters. In feite, om een primaire doel van de Amdoeat, noemt het tevens de namen van de wezens van de geest van de dode farao. Zo hij kan beroep doen op hen voor de steun of het gebruik van hun naam om ze te verslaan.
De eerste volledige versie van de Amdoeat is te vinden in KV34, het graf van Thoetmosis III in de Vallei der Koningen.
Egypte eist steen van Rosetta terug van British Museum
Egypte eist steen van Rosetta terug van British Museum
Egyptes toparcheoloog Zahi Hawass trekt morgen naar Londen om de verantwoordelijken van het British Museum ervan te overtuigen de beroemde steen van Rosetta terug te geven. "De steen is een icoon van de Egyptische identiteit", zegt Hawass, die vindt dat het museum de steen niet naar waarde schat. "De steen werd jaren in een donkere, slecht verlichte kamer bewaard tot ik in 2003 voor een eerste keer vroeg hem terug te geven. Plots was de steen toch erg belangrijk voor het museum", zegt Hawass in de Times.
De steen van Rosetta werd in 1799 door Franse soldaten per toeval ontdekt. De 2.200 jaar oude steen bleek de sleutel tot het ontcijferen van de Egyptische hiërogliefen en wordt sinds 1802 in het British Museum bewaard.
Het museum heeft herhaaldelijk geweigerd de originele steen terug te geven aan Egypte, maar stuurde in 2005 wel een replica naar Caïro. "De beheerders van het museum zijn van mening dat de verzameling moet blijven als een geheel", zegt een woordvoerder van het British Museum. Curatoren van andere Europese musea vrezen dan weer dat Egypte de steen niet goed genoeg kan beschermen. Zo merken ze op dat het geregeld gebeurt dat toeristen artefacten aanraken in het Egyptisch museum in Caïro. (sps)
Sneferu, was een Egyptische Farao uit de 4e dynastie. Zijn zoon Chufu is meer bekend. Die schijnt de bouwer te zijn van de grote Piramide in Giza, als het de aliens niet waren. Snofroe heeft in totaal (en naar alle waarschijnlijkheid) drie piramiden op zijn naam staan. Soms beweert men dat het er vier zijn. Alles kan, zekerheden zijn in het warme Egyptisch zand niet altijd te vinden.
De vroegste piramiden in Egypte waren trappenpiramides. Het was dan ook de trappiramide van Meidum die Snofroe als eerste bouwde.
Hoewel bouwen een groot woord is want hoogstwaarschijnlijk werkte hij alleen maar af waar zijn vader Farao Hoeni aan begonnen was.
In de piramide bevindt zich een ondergrondse kamer die men in 1881 voor het eerst betrad. Er bevond zich geen sarcofaag in de kamer, al lag er vroeger wel een houten grafkoffer. Daarvan denkt men echter dat het er door rovers in werd geplaats ter vervanging van de echte sarcofaag...
Er zijn diverse verklaringen voor de vreemde vorm van het bouwwerk. Men vergelijkt het o.a. met een obelisk en maakt er een symbool voor zonnestralen van. Een andere theorie is dat een deel van de deklaag verdwenen is. Nog een andere mening is dat de piramide niet afgewerkt was.
De knikpiramide van Snofroe was de tweede grote prestatie. Deze piramide is waarschijnlijk zijn meest bekende. Het was tevens de eerste die hij helemaal zelf maakte. De piramide is een kolos van 105 meter hoog. Qua vorm is hij behoorlijk afwijkend, vermoedelijk omdat de hoek waaronder het gebouwd is veranderde tijdens de aanleg...
Er waren twee ingangen. De noordelijke mondt uit in ondergrondse kamers. Naast de piramide ligt nog een kleiner exemplaar. Het kleinere bouwwerk was waarschijnlijk ook voor de farao bestemd, maar daar is geen zekerheid over.
Codekraker Carl Munck denkt dat de hoeken waaronder de piramide loopt verwijzen naar de lengte- en breedtegraad waarop de piramide ligt. Of dat zo is kun je zelf bepalen, de rekensom staat op deze pagina uitgewerkt.
De derde en laatste piramide van Snofroe, de Rode Piramide genoemd, is het meest geslaagd. De hoek waaronder het geheel is gebouwd is dezelfde als waarmee bovenstaande knikpiramide werd afgerond. Snofroe had duidelijk zijn lesje geleerd.
De piramide is in totaal 104 meter hoog. De noordelijke ingang komt uit in drie kamers, waarvan één vermoedelijk een grafkamer is. Wikipedia meldt dat het pyramidion, de bovenste topsteen van de piramide bewaard is gebleven.
Hiermee wil ik graag onze lezing voor december in herinnering brengen. Die lezing wordt gegeven door dr. Marleen De Meyer en is gewijd aan " Wat Reisner miste: de ontdekking en heropgraving van de schacht van Djehoetinacht in Dayr al-Barsja".
In 1915 ontdekte de Amerikaanse archeoloog George Reisner in Dayr al-Barsja het Middenrijksgraf van gouverneur Djehoeti-nacht en zijn vrouw. Hoewel grafrovers de inhoud van de kamer grondig doorheen gegooid hadden, was het merendeel van de rijke grafuitrusting nog aanwezig.
De objecten maar ook de beroemde cederhouten lijkkisten werden naar het Museum of Fine Arts in Boston getransporteerd, waar van 18 oktober 2009 tot 16 mei 2010 een speciale tentoonstelling aan het graf gewijd wordt onder de titel The secrets of Tomb 10A: Egypt 2000 BC.
In 2009 groef de missie van de K.U.Leuven dit graf opnieuw op. Deze lezing vertelt het verloop van de missie van 1915 aan de hand van de dagboeken en notities van Reisner en zijn kompaan Lyman Story, maar ook wat de heropgraving van het graf opgeleverd heeft. Reisner heeft in zijn haast namelijk een plekje in de schacht over het hoofd gezien
Gent: donderdag 10 december 2009 Leuven: dinsdag 15 december 2009
De lezingen in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium V, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven traditiegetrouw in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven). De lezingen starten telkens om 20 uur.
Als we kijken naar het symbool van het Alziend Oog zien we onmiddellijk de piramide . Dit teken is het teken van de Vrijmetselaars, de Illuminatie en geeft ons een directe verwijzing naar de Annunaki. En hier zijn we op het punt waar alles begon.
Wie zijn de Annunaki? Zij zijn onze scheppers!!!!!!!!!!
Niet de God de grote kracht die in het hele universum aanwezig is en uit totale perfectie bestaat, maar onze scheppers die voor God spelen. De Annunaki die naar de Aarde kwamen en slaven crëeerden door meerdere soorten D.N.A samen te voegen en hiermee een recht oplopende denkende mens te produceren.
Wetenschappers staan tegenwoordig nog voor een raadsel aangezien er een tijdspanne mist tussen de Homo Sapiens en de Homo Erectus. Er is een missing link. Maar dit was de tijd dat de Annunaki op aarde waren. En dit was niet de eerste reis die ze maakten naar onze van oorsprong prachtige planeet. Zoals Aids is gecreeërd in een lab, zo zijn wij gecreeërd door de Annunaki.
Zij die uit de hemel kwamen en zoals in de bijbel word genoemd de Elohim of bekend als de Nephilim, (afstammeling daarvan is de Anakin) In Egypte spreekt men van de 9 goden die van boven naar beneden kwamen, en in de Sumerische kleitabletten (Sumerië is voormalig Mesopotamië) vind men exact hetzelfde. Deze Sumerische kleitabletten vertellen het verhaal hoe de mens is ontstaan, en laten ons d.m.v de afbeeldingen het gehele proces van reageerbuis techniek zien.
En de daarin vermelde goden vind men terug in Egypte, precies dezelfde gebeurtenis, alleen andere namen voor de goden. Ik zal een voorbeeld geven. Als men het beeldje neemt van Maria met kind, dan gaan we een stukje verder terug in de tijd, voor Christus en dan zien we hetzelfde beeldje in Egypte wat Isis en kind voorstelt.
Maar onze geschiedenis is nog veel langer!!! Ook voor Egypte was er leven. Dit was de tijd van de Annunaki. Als men de geschiedenis daarvan bekijkt dan zal men al gauw zien dat Isis zelfs verder terug in de tijd gaat en ver voor de Egyptische tijd en vind men hetzelfde weer met de naam "Inanna".
Inanna
Zoals Isis de dochter van Ra was, zo was zij de dochter van Anu. Zoals Ra verbannen werd uit Egypte zo werd Anu verbannen naar de uithoek van ons zonnestelsel, naar de planeet Nibiru (Phaeton). Ziet u: hetzelfde verhaal, alleen deze stamt uit de allereerste tijden die de meeste mensen helemaal niet kennen.
Dan komt men uit in de Goddelijke Dynastieën, de hemelse dynastie. De tijd dat de goden op aarde waren.
De slang die de Egyptenaren op hun hoofd dragen is het teken van de Annunaki.
Het tweede voorbeeld:
De god Thoth. In Egypte bekend als Thoth, maar in Griekenland als Hermes Trimesgistos. Hermes Trimesgistos betekent de driemaal grote. Dit omdat hij tot het reuzengeslacht behoorde dat volgens de tradities tot de eerste hemelse dynastie behoorde.
Reuzen? Kennen wij niet de reuzen uit de bijbel? Mozes spreekt over de plaag van de reuzen, sinds het begin der tijden. En als we lezen over het ooit zo mooie Atlantis dat ten onder ging door een grote ramp en waar de reuzen heersten? De oorlogen tussen de reuzen?
Zijn er niet gigantische skeletten en schedels gevonden? Daar hebben we het punt! Thoth was de overbrenger van: Geneeskunde, Astronomie,Astrologie, de schrijfkunst, de bouwkunst, de Arithmetica (getallenleer). De Heilige Geometrie.
Tevens was hij de inspirator van de oudste filosofie, en de stichter van een religie rond een unieke godheid. Hij word ook wel aangeduid met Enoch, en waarschijnlijk de grootmeester achter de vele bouwwerken, waaronder de piramiden. Thoth, of Hermes heeft een atlantische achtergrond en was een van de Elohim.
Op een steen in de Leeuwenpoort van Mycene staat de tekst: De Egyptenaren stammen af van de zoon van Thoth, priester van Atlantisen is getekend door Hermes II (kleinzoon). Er word verteld dat hij als scheidsrechter optrad in de strijd tussen de Godenreuzen en de Titanen.
Hij was een raadgever van Osiris en Isis en word aangeduid als de beschermvader en stamvader van de goede reuzen die de kennis brachten.
Als vader van de alchemie, kreeg hij bekendheid door zijn Tabula Smaragda de smaragden tafel waarop de alchemistische basisformule werd gegraveerd.
In Atlantis en Egypte was alchemie een feit: Zij konden van basismetalen goud maken.
Het Atlantische ras vereerde de zon op de toppen van hun piramiden en waren in staat het aardmagnetisme en de zonne-energie aan te wenden. Dit had een geweldige invloed op flora en fauna. Tevens word er over hem vermeld dat vlak voor de ondergang van Atlantis, Thoth met zijn gevolg van hoge priesters vertrok in grote ruimteschepen om een nieuw thuis en een nieuwe beschaving te scheppen.
Er staat geschreven dat dit land Khem werd genoemd, nu bekend als Egypte. Er staat geschreven dat Thoth en anderen uit Atlantis informatie bewaard en verborgen zouden hebben op een locatie die bekend is als de Zalen van Amentie een naam die mensheidbetekend. Deze ruimte zal zich bevinden onder de rechterpoot van de sfinx.
De zaal die aanwezig zal zijn onder de sfinx word ook wel genoemd Hall of Records en is een onderaardse gallerij, het heiligdom van Thoth. Deze onderaardse ruimten zijn inderdaad ontdekt, en worden dwarsgezeten door Mnh. Zahi Hawass. Deze meneer is de directeur van het Cairo museum en tevens de baas over alle archeologische opgravingen.
In vele geschriften zijn er vermeldingen gemaakt over de vernietiging van Atlantis, dat getroffen werd door de zondvloed, vuur een aardbevingen. De Egyptenaren spraken hierover, de Mayas , de Indiërs en bepaalde Afrikaanse stammen. De overlevenden van de ramp zijn gevlucht naar andere landen.
Cherokee indianen van Noord Amerika zijn ervan overtuigd dat hun voorouders die eerst op Atlantis woonden, en na de ondergang naar Amerika emigreerden, van de Pleiaden kwamen.
Als we kijken naar het verhaal van Thoth, die vlak voor de grote ramp vertrekt in zijn ruimteschip, herkennen we hier dan niet het verhaal van Noah?
De ark van Noah, was in mijn ogen een genenbank. Wanneer de vloed komt ga dan aan boord en sluit de poorten af (bijbelse versie).
In een van de Sumerische teksten staat: Wanneer Sjamasj in de avond een beving veroorzaakt, ga dan aan boord en sluit de poorten af. Deze Sjamash is geen ietsmaar een HIJ.
Ze zijn de grootste bedreiging voor bijna alle dictators in het Midden-Oosten: de Moslimbroederschap. Hun doel? Een islamitisch wereld-rijk. Het zal niet lang meer duren.
Het gaat niet om hoe het eruitziet, glimlacht Mohammed Habib als hij het internationale hoofdkwartier van de Moslimbroederschap in Caïro binnenstapt. Een sleutel om de voordeur te openen heeft de vicevoorzitter niet nodig: er is geen deur. We lopen de donkere hal in, ontwijken een ontbijtende straatkat, lopen twee betonnen trappen op en eindigen bij, jawel, een deur. Habib drukt de klink naar beneden. Het gaat om wat er gebeurt. En hier, aan de oever van de Nijl, zagen de moslimbroeders enthousiast aan de stoelpoten van Hosni Mubarak, de president die alweer 28 jaar aan de macht is in Egypte. Achter de deur overleggen bebaarde mannen in witte gewaden met vlotte jongeren in overhemd over de agenda van volgende week. Hun tactiek is even simpel als succesvol: help de bevolking waar de regering faalt. Geef onderwijs aan de armen, verzorg de zieken, en binnen de kortste keren ben je populairder dan de prutsende dictator.
Aparte humor
Wat dat betreft hadden ze geen betere tegenstander kunnen treffen dan Mubarak. Als kind probeerde de president zichzelf al zo impopulair mogelijk te maken, vertellen mannen in zijn geboortedorp Kafr-Al-Masalha. Kleine Hosni had geen vrienden hier en zocht graag wat oude vrouw-tjes op om vervolgens voor hun neus een paar kippen de nek om te draaien.
Dat aparte gevoel voor humor heeft de inmiddels 81-jarige Mubarak nog steeds, zo bleek wel toen de varkensgriep zich begin dit jaar in hoog tempo over de wereld verspreidde . De president beval de executie van alle 300.000 varkens in het land, terwijl de griep van mens op mens wordt overgedragen. De slachting van die haram-speklapjes was waarschijnlijk bedoeld om de moslimbevolking te plezieren, maar het tegenovergestelde gebeurde. Mubarak was even vergeten dat de varkens en hun christelijke eigenaren een onmisbare rol speelden bij het ophalen en opeten van afval. Het resultaat? Grote hopen rottende rommel op straat, en dus mopperende Egyptenaren.
Het land staat al jaren stil, zegt moslimbroeder Habib. Er is ontzettend veel corruptie, werkloosheid en armoede. Dat zijn allemaal symptomen van dezelfde ziekte: die ziekte heet Hosni Mubarak. Er komt een moment dat de bevolking het niet meer pikt. En dan zijn wij er klaar voor. Zelf gaat Habib die revolutie niet ontketenen. De broederschap probeerde in het verre verleden een paar keer op gewelddadige wijze aan de macht te komen, maar dat mislukte. Alleen een massale volksopstand kan de dictator klein krijgen, beseft ook Habib nu. Een pittige klus: het ijzersterke leger staat nog steeds achter Mubarak.
Maar stel dat het de Egyptenaren ooit lukt Mubarak te verdrijven, schieten ze dan iets op met een regering vol moslimbroeders? Hun filiaal in Koeweit, de broederschap is actief in meer dan zeventig landen, pleit bijvoorbeeld voor het afschaffen van vrouwenstemrecht. Is dat zo? reageert Habib. Dan zullen we ze daar op aanspreken. De islamitische staat is een beschaafde staat.
Vanuit Egypte moet de islamitische revolutie de hele Arabische wereld overgaan. Wij kunnen een voorbeeld zijn voor alle andere landen in het Midden-Oosten, zodat we uiteindelijk een unie van islamitische landen kunnen oprichten, van Marokko tot Indonesië. Daar is tijd voor nodig, zeker, maar het zal geen tientallen jaren meer duren.
CAIRO - Egypte wil landen als Italië en Griekenland uitnodigen voor een congres over samenwerking voor de teruggave van kunstvoorwerpen die in buitenlandse musea zijn ondergebracht.
Dat heeft Zahi Hawass, het hoofd oudheden van het Afrikaanse land, zondag 6 december gezegd. Tijdens de bijeenkomst zouden de landen kunnen praten over een betere samenwerking.
Egypte wil zes oude voorwerpen terughebben. Daaronder is de Steen van Rosetta, die Franse militairen in juli 1799 bij de Egyptische plaats Rosetta (nu El Rashid) ontdekten.
Hiërogliefenschrift
Omdat er op drie verschillende manieren een tekst op geschreven stond, kon de Franse wetenschapper Jean-François Champollion het hiërogliefenschrift van de oude Egyptenaren ontcijferen. De steen wordt al meer dan tweehonderd jaar in het British Museum in Londen bewaard.
Griekenland wil onder meer de Elgin Marbles, eveneens in het British Museum, terughebben. Dat zijn onder meer marmeren sculpturen die eens deel uitmaakten van het Parthenon op de Akropolis in Athene.
Louvre
Sinds hij hoofd oudheden werd, heeft Hawass naar eigen zeggen vijfduizend kunstvoorwerpen in zijn land zien terugkeren. In oktober wist hij het Louvre in Parijs ertoe over te halen fragmenten van een 3200 jaar oud fresco terug te geven.
Die fragmenten waren in de jaren tachtig uit een graftombe gestolen.
HOORN - Liefhebbers van oude geschiedenis van de culturen in het Midden-Oosten kunnen dinsdag 8 december weer terecht bij een lezing van Ex Oriënte Lux. Dit keer gaat het over contacten tussen de Myceense (vroeg Griekse)- en Egyptische -cultuur.
De strekking van de lezing is dat de geschiedschrijving enigszins moet worden herzien, want meer recente vondsten van Myceens aardewerken parfumflessen in de stad Achetaton tonen aan dat de contacten tussen de twee culturen veel intensiever waren dan steeds is aangenomen.
We spreken dan over de Late Bronstijd, (tot ca. 1100 voor Christus), terwijl in Egypte farao Achnaton de scepter zwaait. De vondsten maken duidelijk dat er veel meer verkeer was tussen de Mycenen (de belangrijke bronscultuur op de Peloponnesos die uiteindelijk tot Kreta reikte) en de Egyptenaren. Deskundigen lezen het af aan de aardewerken vondsten van Myceense cultuur in Achetaton en het in die tijd plotseling verschijnen van de olijf in die Egyptische stad.
Het is de tweede lezing van Ex Oriënte Lux, het historische genootschap voor de oude geschiedenis in het Midden Oosten. De afdeling Hoorn en omgeving van Ex Oriënte Lux houdt vier lezingen in dit seizoen. De volgende twee vinden plaats in februari en maart 2010. Thema van de lezingen dit jaar is 'Nieuwe inzichten in het oude Midden-Oosten'.
De lezing van dinsdag 8 december vindt plaats om 20.00 uur plaats, als altijd in Het Octaaf, aan de JD Pollstraat in Hoorn. Iedereen is welkom en de toegang is gratis. ,,Al wordt een kleine bijdrage op prijs gesteld."
De voorbije dagen werd in Egypte het offerfeest gevierd (Koran: Ibrahim zou bereid zijn geweest zijn zoon te offeren in opdracht van Allah, maar op het moment dat Ibraham bereid is zijn zoon te offeren, komt Allah tussenbeide en mag hij i.pv. zijn zoon een schaap offeren).
Over het offerfeest heb ik heel wat te vertellen, voornamelijk omdat ik was uitgenodigd in een Egyptisch gezin en dus een mooie ervaring rijker ben.. Laten we even teruggaan in de tijd.. Mostafa is (voor degene die mijn blog lezen al bij al gekend), is dus één van mijn beste vrienden hier in Cairo. Dankzij hem heb ik Nagwa leren kennen, een vriendin van hem waarmee hij samen op unief zit. Op een dag belde ik Nagwa op om te vragen hoe het ging e.d. (in Egypte bel je je vrienden dus op om te vragen hoe het gaat, en liefst doe je dat elke dag, hoe vaker je dat doet, het meer je aantoont dat je om ze geeft). Bon, ik werd dus verrast met de vraag of ik niet naar Helwan (waar zij woont) wou komen om de feestdagen te vieren, samen met haar en haar familie.. Ik was wel eventjes verrast, voornamelijk omdat het offerfeest samen met het suikerfeest een belangrijk familiaal gebeuren is. Uiteraard wou ik komen!!
Donderdag 26 november is de aanloop naar het feest: er wordt dan gevast en men mag eten bij zonsondergang. Om het hele gebeuren mee te maken heb ik dus ook gevast.. Omstreeks iets na 5 uur 's avonds mag er worden gegeten. Ik vertrek om 21u. richting Helwan samen met Nagwa, haar zus Dodo en haar broer (waarvan ik na 5 dagen nog steeds de naam niet weet)
. Bon, na een woelige rit in de minibus en een minder woelige rit in een taxi komen we aan. Nagwa woont in een huis (wat vrij "rijk" is voor een Egyptisch gezin), samen met haar vader, moeder, haar zus, 2 broers, een schoonzus en haar 3 maanden oud dochtertje Nada. Ik word hartelijk verwelkomd door de moeder van Nagwa die mijn omarmt en kust, net of ik een verloren dochter ben die ze na jaren terugziet.. Ook Nagwa's schoonzus is enthousiast om mij te ontmoeten. Het gesprek gebeurt in het Arabisch, enkel Nagwa kan mij helpen om de gaten in mijn Arabisch op te vullen. Later op de avond ontmoet ik ook Nagwa's vader: een supersympathieke man die mij ook hartelijk verwelkomt in zijn huis!!
Egyptische gastvrijheid betekent zeker en vast ook veel eten: om 23u. krijg ik nog een maaltijd voorgeschoteld waar ik gerust 7 dagen kan van eten. Om 1u. besluiten we maar om te gaan slapen, het ochtendgebed is nl. om 6u. en we moeten er dus vroeg uit.
Om 5u30 worden we gewekt (en ik denk "oh nee, we gaan te laat zijn") maar krijg dan te horen dat het gebed pas om 7u. plaatsvindt, maar "we mogen toch absoluut niet te laat zijn". Ik begin de ochtend met Nagwa's vader, moeder, broers en zus te feliciteren met deze feestdag. Dat is de gewoonte. Er wordt stevig geknuffeld en gekust. Ik besluit om mij te sluieren voor het ochtendgebed. Ik wil absoluut niet opvallen in de grote mensenmassa én om één of andere reden vind ik het niet meer dan normaal dat ik er die dag gesluierd bijloop . Het ochtengebed is ongelooooflijk!!! Een massa mensen, allen biddend in dezelfde richting, maken dezelfde bewegingen, je krijgt er echt kippenvel van!! Het duurt maar een aantal minuten, maar het is echt ongelooflijk mooi om te zien. Na het gebed hoor je overal 'kul sana wa anta tayeb' of 'kul sana wa anti tayeba'.. Mensen begroeten en feliciteren elkaar met deze feestdag. Ook na het ochtendgebed begroet ik opnieuw Nagwa's vader, moeder, broers en zus en feliciteer hen opnieuw met deze feestdag. Na het ochtendgebed wordt een dier geofferd. Mensen die zich dit kunnen veroorloven, slachten dit dier en geven 1/3 aan de armen, 1/3 aan familie en vrienden en 1/3 houden ze voor zichzelf. Nagwa's familie heeft een koe die na het ochtendgebed geslacht wordt. De hele dag wordt er gehakt en gesneden en wordt het vlees verdeeld. Ook ik krijg een deel mee, want voor hen ben ik een deel van de familie. Een traditie is o.a. dat het hoofd van het gezin (de vader dus) zijn kinderen een som geld geeft. Ik ben samen met Nagwa in de keuken om eten klaar te maken en Nagwa's vader geeft haar 50 Egyptische pond (wat een mooi bedrag is). . Opeens zie ik hem zijn hand naar mij uitreiken en zie ik dus ook 50 Egyptische pond. Ik sta verstokt en zeg tegen Nagwa dat ik dat echt niet kan aannemen . Ik weet dat mensen hier niet veel verdienen en met 50 EGP kan je al heel wat doen. Geen zeggen aan, ik moet het geld aannemen, indien niet beledig je hem en zijn gezin. Nagwa's vader en moeder aanzien mij als hun dochter en word dus gelijk behandeld. Ik weet echt niet wat zeggen. Wat een warmte, wat een liefde, je krijgt er echt tranen van in de ogen. Ze vragen me of ik niet bij hen wil intrekken, gratis, zo zou ik geld kunnen sparen en moet ik het niet uitgeven aan huur in "de stad". Nee, kan ik absoluut niet aannemen, hoewel dit echt wel een ongelooflijk mooie ervaring zou opleveren, maar dat is echt teveel.
Wat ik vooral zal onthouden aan het offerfeest is het ochtendgebed, de mensenmassa die samenkomt om samen te bidden en te vieren, het ritueel slachten van een dier, het samen-zijn met familie, de warmte die een Egyptisch gezin uitstraalt en vooral de rijkdom die ze hebben wat in België vele mensen niet kennen!! Ik heb er geen woorden voor, je moet het gewoon gezien hebben.. Misschien niet typisch voor het offerfeest zelf, eerder aan het Egyptische leven, is de enorme Egyptische gastvrijheid. Nog iets typisch Egyptisch is dat vanaf het moment dat je binnenkomt tot je buitengaat willen ze je continu te eten en drinken geven (en telkens ik bijna mijn bord leeg heb, hopla, wordt het weer volgeschept).. Ze begrijpen het precies niet dat je echt wel genoeg kan hebben.