Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
02-01-2010
Gezondopreis.nl weer sponsor Vakantiebeurs
Gezond op Reis is in 2010 opnieuw hoofdsponsor van de Vakantiebeurs.
De voorlichtingscampagne Gezond Op Reis, waarin wordt verwezen naar de websites www.GezondOpReis.nl en www.LCR.nl is met circa 500.000 bezoekers op jaarbasis niet meer weg te denken in het voorlichtingstraject voor reizigers.
Gezondopreis.nl wil dat de reiziger zich nog beter bewust wordt van de risicos die men loopt tijdens een reis. Jaarlijks reizen ruim 1,5 miljoen Nederlanders naar verre bestemmingen voor hun vakantie of werk. Risicogebieden voor infectieziekten liggen niet alleen in (sub)tropische landen zoals in Azië, Afrika of Midden-Zuid Amerika.
Ook dichtbij Ook dichtbij, op drie uur vliegen in Turkije, Egypte of Marokko, maar ook in enkele Oost-Europese landen kunnen de hygiënische omstandigheden slecht zijn en een bedreiging vormen voor de gezondheid.
Daarnaast ondernemen vakantiegangers steeds vaker activiteiten die een bedreiging kunnen vormen voor de gezondheid doordat ze een infectierisico met zich meedragen (ongeval bij raften of toeren met een brommer of scooter).
Kappersbezoek of pedicure Veel reizigers zullen een kappersbezoek, manicure of pedicure behandeling niet direct zien als een risicovolle activiteit, maar de kans op wondjes met als gevolg hepatitis B tijdens een dergelijke behandeling is wel degelijk aanwezig. Het risico op infectieziekten is dus niet alleen afhankelijk van de bestemming, maar ook van wat de reiziger doet of overkomt tijdens een reis.
Infectieziekten Tijdens een vakantie- of zakenreis bestaat het risico infectieziekten zoals bijvoorbeeld hepatitis A, hepatitis B, malaria, buiktyfus, gele koorts, difterie, tetanus, tuberculose, dengue of reizigersdiarree op te lopen.
Verminderd risico Indien de reiziger zich laat voorlichten over of beschermen tegen genoemde infectieziekten, is er geen of een aanzienlijk verminderd risico, tijdens of na de vakantie, ziek te worden. Een goede vakantie begint met een goede voorbereiding. De eerste stap richting de geplande bestemming begint dan ook met de voorbereiding.
Voorlichtingscampagne De 'Gezond op Reis' informatie staat onder redactie van een groep Nederlandse deskundigen op het gebied van infectie- en tropische ziekten. Gezond op Reis is een samenwerking tussen GlaxoSmithKline en deskundige organisaties zoals het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR), de Gemeentelijke Gezondheid Dienst (GGD), Travel Clinic Rotterdam, het Tropencentrum en vaccinatiecentra.
Handige tips Op www.gezondopreis.nl staan duidelijke en handige tips geven ter voorkoming van infectieziekten tijdens een verblijf in de 'verre' bestemming. Al ruim 10 jaar laten jaarlijks zon 8000 reizigers naar risicogebieden zich online gratis adviseren over risicos, preventieve maatregelen en vaccinaties door medewerkers van o.a. de GGD, de Travel Clinic Rotterdam en het Tropencentrum AMC.
Een uitstap waard !!!!! vanuit Egypte of omgekeerd uit Israel
Eilat als uitvalsbasis voor een bijzonder gevarieerde vakantie
door Emile Bode
EILAT - In Eilat, het zuidelijkste puntje van Israel, luiert vooral de eigen bevolking aan de stranden en strooien rijke Russische toeristen kwistig met Amerikaanse dollars. Binnen 45 jaar is deze zes kilometer smalle kuststrook veranderd van een onbewoonde plaats tot een vakantieparadijsje met meer dan 8.000 hotelbedden en 1,3 miljoen bezoekers waarvan bijna 70% Israeli's.
Van een onbewoonde plaats tot een vakantieparadijsje.
De regering wil de badplaats verder ontwikkelen tot het centrum van de Rode Zee Rivièra. De hijskranen maken overuren. Tal van enorme hotelcomplexen zijn in aanbouw met exotische namen zoals Queen of Sheba en Shangri-La. Binnen drie jaar moeten er nog eens 3.000 tot 4.000 hotelbedden bijkomen.
Nederlanders bezoeken Het Beloofde Land vooral vanwege de heilige plaatsen zoals Jerusalem en Bethlehem. Eilat is echter een interessant alternatief. Niet zozeer als badplaats, omdat de kuststrook zich noch in gunstige, noch in ongunstige zin onderscheidt van de bekende Spaanse en Griekse badplaatsen.
Veeleer kan Eilat dienen als uitvalsbasis voor een bijzonder gevarieerde vakantie waarin zon, strand en zee worden afgewisseld met het natuurschoon in de Negev-woestijn, de heilzame werking van de Dode Zee en (dag)tochten naar Egypte en Jordanië.
Vanuit Eilat zijn tal van bestemmingen binnen een paar uur te bereiken. Het land is kleiner dan Nederland en dankzij het goede wegennet kan de toerist zich snel voortbewegen.
Er zijn minstens tien goede redenen om Eilat te bezoeken als vertrekpunt voor een ontdekkingstocht door het ongerepte zuiden van Israel.
Eilat zelf lijkt een beetje op Las Vegas maar dan wel aan zee. Wil je uitsluitend van het klimaat genieten en jezelf laten verwennen, dan bieden de sterrenhotels alle comfort. Vanuit de lift wandel je zo het strand op, de zee in. Eilat is overigens geen echte stad. Er is een centrum, er zijn hotelgebieden en er is een kuststrook die doorloopt tot de grens met Egypte.
Eilat wordt gedomineerd door luxe hotels zoals Royal Beach.
Populaire attracties zijn het dolfinarium en onderwaterwereld. De stranden zijn niet bijzonder. U kunt het beste op het strandje voor uw hotel vertoeven. Eilat is vooral bekend door het duiken. Een introductiecursus (onder begeleiding een half uur onder water, temidden van dolfijnen) is een aanrader.
Vanuit de badplaats kunt u een uitstapje ondernemen naar de Dode Zee . Dit meer ligt 400 meter onder de zeespiegel en is daarmee het laagste punt van de wereld. Het mineralenrijke water, de zwarte modder, het hoge zuurstofgehalte en de stralende, niet-vervuilde lucht zijn een weldaad voor uw gezondheid. De hotels zijn ingericht als kuuroorden waar mensen van allerlei aandoeningen kunnen genezen. U kunt ook een beautybehandeling ondergaan of gaan drijven in het sterk zouthoudende meer. Een aparte belevenis, maar het verveelt gauw.
Zwarte modder, hoog zuurstofgehalte, stralende zon: de Dode Zee als kuuroord.
Eenmaal bij de Dode Zee mag u Masada niet missen. Deze wereldberoemde vesting ligt zo'n 175 kilometer ten noorden van Eilat en is onze verste bestemming. Koning Herodes I de Grote, de Romeinse regent van Judea, verbouwde deze ommuurde stad boven op een plateau tot een paleisburcht. Hij liet ruim 2000 jaar geleden twee paleizen, villa's, zwembaden en badhuizen bouwen en een ingenieus waterreservoir aanleggen. Na de opgravingen die in de jaren zestig begonnen en nog steeds voortduren, is veel van deze pracht en praal terug te vinden en deels gerestaureerd. Masada is op de makkelijke manier (kabellift) bereikbaar, of op de lastige manier (te voet langs het slangenpad). Het panorama over de woestijn en de Dode Zee is magnifiek.
Masada diende als uitwijkplaats in geval Herodes zou moeten vluchten voor Joodse opstandelingen. De revolutie brak overigens pas 70 jaar na zijn dood uit. Joodse Zeloten veroverden de burcht op de Romeinen. Na een beleg van vier jaar en dankzij de bouw van een kunstmatige heuvel wisten de Romeinen Masada te heroveren. Na aansporing van hun leider Eleazar ben Meïr verkoos het overgrote merendeel van de 967 verdedigers de dood door eigen hand boven overgave.
De vesting Masada, gebouwd op een plateau met schitterend uitzicht over de woestijn en de Dode Zee.
Masada heeft voor Israeliërs een speciale betekenis. Het was de laatste plaats waar vrije Joodse mensen in Palestina hebben geleefd. Daarna begon de Diaspora, de verstrooiing over de wereld. Die ballingschap eindigde in 1948 met de stichting van Israel. Voor de Joodse bevolking luidt Masada het einde en het begin van de Joodse Staat in.
Het zuiden van het land wordt gedomineerd door de Negev-woestijn. Negev betekent weliswaar droog land, maar het gebied is alles behalve te vergelijken met woestijnen zoals de Sahara. Soms kan het er zelfs verschrikkelijk regenen. Het is onterecht dat de Negev relatief weinig aandacht krijgt, terwijl reizigers het gebied vaak links laten liggen.
Steile rotswanden, kraters, apocalyptische maanlandschappen, steppen, grotten en doorwaadbare plaatsen markeren het gebied. Koning David vluchtte naar deze plaats, de Dode Zeerollen werden er in grotten gevonden en de Negev fungeerde jarenlang als kruidenroute.
Het dunbevolkte terrein is rijk aan kibboetsen, die aangelegd zijn als ware oasen in droog landschap. In de kibboets Sde Boker trok de eerste minister-president van Israel, David Ben-Goerion (1886-1973), zich na zijn actieve leven terug. Zijn eenvoudige, houten huis is te bezichtigen en verkeert nog in oorspronkelijke staat. Er is ook een klein museum dat aandacht schenkt aan zijn werk.
De Negev is ideaal voor het maken van trektochten. We hebben namelijk te maken met een compacte woestijn. De afstanden zijn klein en toch zijn er in totaal 2500 kilometer aangegeven wandelroutes. Wij verkenden de omgeving van Sde Boker en Ein Avdat. Laatstgenoemde plek is vanwege de afwisselende natuur een omweg waard.
In de woestijn kunt u kennismaken met Bedoeïnen. Stelt u zich van zo'n bezoek overigens niet al te veel voor. De eenvoudige tenten suggereren dat de nomaden erg arm zijn, maar daar is in werkelijkheid geen sprake van. Het nomadenkamp dat wij aandeden, stond pal aan de doorgaande weg. Om aan alle romantiek in één klap een einde maken, was onze Bermbedoeïne gewapend met een GSM.
Dromedarissen en kamelen kom je nog steeds veelvuldig tegen in de Negev.
Mitzpe Ramon - soms ligt er sneeuw - is een bekende plaats voor Negev-trekkers. Hier ligt de Ramonkrater met opnieuw een schitterend uitzicht. Het lijkt een beetje op de Grand Canyon in het klein. De kloof is 300 meter diep, acht kilometer breed en 40 kilometer lang. Ook hier zijn mooie wandelroutes uitgestippeld. Heeft u een hekel aan lopen, dan kunt u een jeep, of een mountain-bike huren of per kameel de woestijn verkennen.
Ook in de directe omgeving van Eilat kan van de woestijn worden genoten. Een landschap met prachtige kleurschakeringen en opvallend veel flora (palmen, acacia's, tamarisk, pistachebomen) en fauna (wolven, vossen, gazellen, kamelen, drommedarissen en zelfs luipaarden). De omgeving van Eilat is tevens een belangrijke route voor trekvogels.
U kunt bijvoorbeeld een bezoek brengen aan Ein Netafim, een kleine bron aan de voet van een 30 meter hoge waterval. Een populaire excursieplek is Timna Park, 25 kilometer noordelijk van Eilat, met de 'Pilaren van koning Salomon'.
De oase Ein Nefatim. Bron en waterval midden in de woestijn.
Wat Eilat boeiend maakt, is het feit dat u binnen tien minuten in Egypte en Jordanië bent. De betrekkingen met deze landen werden enige jaren geleden genormaliseerd. Vanaf de Egyptische grensplaats Taba kunt u zonder visum langs de kust van de Sinai (9) reizen. In de omgeving van Sharm el-Sheikh vindt u bij Ras Mohammed National Park een duikersparadijs dat zijn weerga in de wereld niet kent.
Gaat u bij Aqaba de grens met Jordanië over, dan bent u welhaast verplicht Petra te bezoeken. Dat is onze tiende tip. Petra is een van de beroemdste ruïnesteden van de wereld. Deze 'stad in de rotsen' is slechts door een kloof bereikbaar. Ooit was het de zetel van het Rijk der Nabateeërs en rond de jaartelling bezat het een ongelooflijke rijkdom. Bij opgravingen kwamen indrukwekkende monumenten te voorschijn.
REISWIJZER: El AL vliegt zes keer per week naar Tel Aviv en vier keer per week naar Eilat. Reserveringen: 020-6440101. Eilat kan het beste tussen oktober en mei worden bezocht. Mijdt de stad als de Israeli's met vakantie zijn.
Israel is iets duurder dan Nederland, maar de kans is groot dat de prijzen (zoals de vluchten) dalen. Het toerisme staat namelijk onder druk als gevolg van de politieke situatie
Ofschoon niemand voor uw veiligheid kan instaan, is Israel een relatief veilige bestemming. De aanwezigheid van veel politie en militairen in de grote steden is niet hinderlijk.
RIJSWIJK - De bibliotheek Rijswijk verzorgt drie culturele zondagmiddagen. Zondag 17 januari (van 15.00 tot 17.00 uur) komen archeologe Annet van Wiechen en fotograaf Ruud Conens naar de Centrale Bibliotheek (Generaal Eisenhowerplein 101) voor een lezing in woord en beeld over de Egyptische hoofdstad Cairo, Juweel aan de Nijl.
Vier steden (Babylon, Fustat, al-Askar en al-Qatay) gingen vooraf aan de stichting van Cairo (969). In hun lezing geven ze een beeld van de historische ontwikkeling van deze ruim duizendjarige stad. Na hun verovering van Egypte stichtten in 969 de Fatimiden hun eigen stad en dat was Cairo.
In de loop van de eeuwen werd onder de Fatimiden en hun opvolgers Cairo verder uitgebreid en verfraaid met enorme religieuze complexen. Toegangsbewijzen kan men in de Centrale Bibliotheek en bibliotheek De Ottoburg kopen.
Het toerisme naar Egypte ontwikkelt zich zeer positief!
De bezoekersaantallen zijn gestegen van iets meer dan 5 miljoen aankomsten in 2002 tot 12,8 miljoen aankomsten in 2008.
16 miljoen bezoekers in 2014 Met bijna 13 miljoen toeristische bezoeken nam Egypte in 2008 de 23e plaats wereldwijd in en zelfs de 1e plaats in Afrika en het Midden Oosten. Ruim 70% van het aantal bezoekers was afkomstig uit Europa, waarvan ruim 280.000 uit Nederland. Het Ministerie van Toerisme in Egypte heeft zichzelf tot doel gesteld om 16 miljoen bezoekers te trekken in 2014. Ondanks de positieve cijfers is deze doelstelling ambitieus gezien de huidige wereldwijde toeristische trends.
Stimuleren van het toerisme Deze groei kan alleen gerealiseerd worden als er voldoende vlieg- en beddencapaciteit gerealiseerd kan worden. Zonder een geordende, duurzame ontwikkeling hiervan zal het een uitdaging zijn om deze groei te realiseren. De Egyptian Tourist Authority (ETA) doet er dan ook alles aan om het internationale toerisme te stimuleren. Niet alleen door het opzetten van internationale promotiecampagnes, maar ook door binnenlandse zaken op te pakken die het toerisme beïnvloeden.
Bewaking en verbetering van de kwaliteit Marketing en promotie is daarbij noodzakelijk, maar niet voldoende om de gewenste bezoekersaantallen te realiseren. De ETA zal zich daarom niet alleen richten op de bestaande internationale markt, maar ook op nieuwe markten en de binnenlandse markt. Daarnaast worden er diverse trainingen, incentives en bewustwording programmas opgesteld die gericht zijn op de bewaking en verbetering van de kwaliteit om bezoekers ook weer te laten terugkeren.
Nieuwe campagne Egypt, where it all begins is de nieuwe slogan van de geïntegreerde reclamecampagne van de ETA voor 2010. Deze campagne wordt zowel voor print, tv als online ingezet in de 26 belangrijkste internationale markten voor Egypte, waaronder Nederland. De huidige website zal volledig worden vernieuwd en aangepast aan de campagne. Eén van de belangrijkste doelstellingen wordt het inspireren van bezoekers. Daarnaast wil de ETA bezoekers graag aansporen om ervaringen met elkaar te delen, onder meer onder het inzetten van sociale media netwerken zoals Facebook en Twitter.
Nieuw logo Het nieuwe logo, als onderdeel van de campagne, is zorgvuldig ontworpen. Het bestaat uit het woord Egypte in een handgeschreven kalligrafie stijl, gecombineerd met het symbool van de Ankh, een van de bekendste oude Egyptische symbolen dat in de Egyptische mythologie het eeuwige leven vertegenwoordigt. Samen met de slogan laat het logo zien dat Egypte niet alleen een oude en grote beschaving is, maar eveneens een bron van nieuwe ervaringen en inspiratie voor bezoekers
Toen een vogel enkele weken geleden over de toren van de koptische kerk in de wijk Al-Warrak in Cairo vloog, verscheen plotseling in de lucht een figuur in een wit met blauwe mantel. Voor christenen en voor sommige moslims was het direct duidelijk dat het een verschijning van de heilige maagd Maria moest zijn. Volgens anderen ging het om een trucage met behulp van laserstralen.
Sindsdien verzamelt zich dagelijks rond drie uur 's nachts een groeiende groep van enkele duizenden nieuwsgierigen die kreten van verbazing niet kunnen onderdrukken als het geheimzinnige licht zich opnieuw voordoet. Opmerkelijk is dat de eerste die het fenomeen waarnam, een moslim uit de buurt was, aldus parochiepriester Fishay. Hij heeft video-opnamen en foto's gemaakt en onder iedereen verspreid.
De man, Hassan genaamd, heeft verklaard dat hij 's avonds rond half negen in zijn lokale cafeetje zat toen zijn aandacht werd getrokken door een sterk licht dat uit de richting van de kerk kwam. Meer mensen merkten het merkwaardige licht en zagen een vogel boven de kerk cirkelen. Rond twee uur s nachts zou de heilige maagd verschenen zijn. Andere moslims uit de buurt ontkennen niet dat zich een bijzonder fenomeen heeft voorgedaan, maar menen dat het om bedrog gaat, gecreëerd met behulp van laserstralen zoals die wel vaker voor luchtshows worden gebruikt. Anderen tonen zich weinig gevoelig voor die verklaring en zijn er inmiddels al van overtuigd dat het Maria is die verschijnt. De kerk gaat s avonds dicht, vertelt priester Fishay. Wij waren er niet toen de gestalte voor het eerst verscheen en daarom besloten wij de volgende nacht terug te komen. Wij zagen de vogel cirkelen en daarna het licht komen.
De 39-jarige Kawkab Munir Shehata, moeder van twee kinderen, heeft geen bewijs meer nodig. Sinds zij de verschijning' heeft gezien zou haar blinde linkeroog spontaan genezen zijn. Het was rond tien over half vier toen ik een enorme pijn voelde die wel een kwartier duurde. Ik was door het dolle heen toen ik ontdekte dat ik weer goed kon zien. Nu is mijn linkeroog zelfs beter dan het rechter.
Volgens sommigen is de verschijning een antwoord op een artikel dat onlangs door de islamitische Al-Azharuniversiteit werd gepubliceerd en de basis van het christendom in twijfel trekt. Misschien is haar verschijning bedoeld om mensen dichter tot elkaar te brengen; misschien maakt het een einde aan de aanhoudende spanningen tussen moslims en christenen en maakt het een einde aan extremisme. Misschien brengt het de vergevingsgezindheid terug zoals die ooit in Egypte heerste, reageert parochiepriester Fishay. Misschien is het een teken van hoop voor de Kopten, die tien procent van de bevolking vormen en al veel te lang naar de rand van de samenleving zijn gedreven en vaak het slachtoffer zijn van geweld.
In het drukke en toeristische Egypte zijn nog altijd een paar authentieke badplaatsen te vinden waar het massatoerisme zijn weg nog niet gevonden heeft.
Dahab
In de Sinai woestijn aan de golf van Akaba ligt op 88 kilometer van Sharm El Sheikh het plaatsje Dahab. Het plaatsje kenmerkt zich door twee belangrijke sfeerbepalende elementen.
Allereerst waait hier een constante verkoelende bries, waardoor Dahab een paradijs is voor windssurfers en kiters. Daarbij stond het plaatsje in de jaren zeventig bekend als een echt hippiestadje.
Vooral dit laatste maakt Dahab tot een gezellige en levendige plaats. In combinatie met de surfers zorgt dit voor een relaxte sfeer. Dit wordt ook nog een aangevuld door wuivende palmen, cafés, restaurants en terrassen tot op het strand, waar er gemoedelijk een waterpijp gerookt kan worden en er op grote kussens naar muziek wordt geluisterd. Een rommelige souk vol met oosterse snuisterijen maken het laid-back gevoel van Dahab compleet.
Marsa Alam
Marsa alam ligt in het zuiden van Egypte op 270 km afstand van Hurgada aan de Rode zee. Het is van oorsprong een klein vissersdorpje en een vakantiebestemming in opkomst. Het is een populair oord bij duikliefhebbers vanwege de fantastisch koraalriffen. De riffen van Abu Dabab, Elphinestone, Delphinhause, Samdai, Sataya en Wadi el Gemal staan garant voor magische momenten. Vooral duikers die al vele duikplekken hebben ontdekt in Egypte, komen hier volledig aan hun trekken. Door de wat geïsoleerde ligging van het plaatsje kan er volop van de zon, zee, strand, rust en natuurlijk het duiken genoten worden.
Taba
Taba behoord ook tot één van de snel groeiende badplaatsen van Egypte en ligt net naast het vierlandenpunt waar Egypte, Jordanië, Israël en Saudi Arabie samen komen. Door deze ligging zijn er enorm veel uitstapjes te maken vanuit Taba. Zo ligt Eilat naast de deur, maar ook de ruïnestad Petra in Jordanië is binnen een dag te bezoeken.
In Taba is het toerisme ontstaan door de hippiegeneratie in 1970 in de Sinai woestijn. In tegenstelling tot Dahab is daar in Taba niet zoveel meer van terug te vinden.
Een van de hoogtepunten is het hoteldorp waar een aantal eerste klas hotels zijn terug te vinden. Onder de naam Taba Heights, betreft het een gebied met 4,5 km2 grootste luxe. Het heeft een eigen golf terrein en een internationale jachthaven.
Ain Sukhna
Zon 50 kilometer ten zuiden van Suez ligt een bijzondere plaats dat vernoemd is naar de nabijgelegen zwavel bronnen. Ain Sukhna is de dichtbijzijnde badplaats voor Cairo en een populair weekend resort . Letterlijk vertaald uit het Arabisch betekent dit plaatsje: warme lente.
Met zijn 16 miljoen inwoners is Cairo een drukke stad. Ain Sukhna is een heerlijke badplaats om even aan die drukke te ontrekken. Ook voor een dagtrip is het prima bereikbaar.
Ain Sokhna is een absolute aanrader, want het heeft fijne stranden, koraalriffen, prachtige vissen en biedt vele watersportmogelijkheden. Ain Sukhna ligt aan de Golf van Suez, die uitmondt in de Rode zee. Diverse hotels in Ain Sukhna worden betiteld als de beste resorts aan de Rode Zee.
El Gouna
El Gouna ligt op een half uur rijden vanaf Hurgada en bestaat uit allemaal eilandjes die verbonden worden door bruggen en kanalen. Naast de benen wagen kunnen bezoekers gebruikmaken van shuttleboten of bussen om van het ene naar het andere eiland te hoppen.
El Gouna is een oase van luxe, rust, comfort en perfectie. Alle huizen en hotels zijn laag gebleven, gebouwd in Nubische stijl en elk eilandje heeft zijn eigen sfeer.
In deze prachtige lagune aan de rode zee is werkelijk elke sport te beoefenen maar de nadruk licht toch wel op duiken en snorkelen. Een korte opsomming van een paar bijzondere plekken die er onderwater in de buurt van El Gouna te vinden zijn:
· Abu Nuhas Reef; kan er gedoken worden naar diverse wrakken van schepen
· Shabaha Reef; veel krabben leven rondom het rif en het noordelijke gedeelte zit vol met koraal
· Blind reef; de bijzondere angelvis en triggervis zijn hier te spotten
.De Nederlandse televisiemaker Michael Schaap draaide een documentaire over Viagra
Viagra....
Het blijft een feit dat het illustere blauwe pilletje al sinds de lancering in '98 een mondiaal succes is .De Nederlandse televisiemaker Michael Schaap draaide een documentaire over Viagra
SCHAAP " Officieel zouden er wereldwijd vijftig miljoen slikkers zijn, maar in werkelijkheid is dat getal waarschijnlijk vele malen groter. In Egypte gebruiken álle mannen het, dat weet ik wel. Als je in Egypte trouwt, krijg je van je familie een doosje Viagra voor de huwelijksnacht - bepaald niet prettig voor de meisjes, die doorgaans nog maagd zijn.
SCHAAP «Ik denk dat er over tien, twintig jaar geen ontsnappen meer aan is. Onze oma kon nog zeggen van 'Nou schat, ik ben er wel klaar mee', en onze opa ging op een gegeven moment gewoon vissen. Maar dat zal verdwijnen. Er komt binnenkort ook een Viagra-equivalent voor vrouwen,
Ahmeds droom is een buitenlandse vrouw. Een Egyptische vrouw, zo weet hij, is de komende jaren onmogelijk. Zijn werk als taxichauffeur brengt nou eenmaal niet genoeg op om de onderhandelingen te openen.
Seks voor het huwelijk met een Egyptische is in zijn sociale klasse helemaal uitgesloten. Buitenlandse (lees: Westerse) vrouwen doen niet zo moeilijk. Ze zijn minder gevoelig voor (of bekend met) de sociale strata en hebben natuurlijk seks voor het huwelijk. Ze zijn vrij, hè?, is de eeuwige retorische vraag die jonge Egyptenaren aan je stellen. Ik hoor het bijna dagelijks.
Vrij betekent in de eerste plaats dat ze seks kunnen hebben, maar ook dat ze veel minder aandacht en geld eisen.
De buitenlandse vrouwendroom houdt menig Egyptische jongeman op de been. De meesten van hen blijven in de droomfase hangen. Maar als de gelegenheid zich aandient ze loopt alleen op straat! proberen ze de droom alsnog te realiseren. Omdat de geslachten in Egypte apart van elkaar opgroeien en ze dus weinig ervaring met elkaar hebben is de poging vaak krampachtig. De gebruikelijke strategie is ze gewoon beet te pakken. Tot hun verbazing werkt dat meestal niet, maar schuldig hoef je je daar niet door te voelen. Het zijn immers toch allemaal hoeren.
Sommige jongens leren van hun fouten en kiezen uiteindelijk voor een subtielere aanpak. Vooral de jongemannen die in de toeristische gebieden werken, raken na verloop van tijd (relatief) bedreven in hun omgang met buitenlandse vrouwen. Ze leren hun morele afkeuring goed te verbergen en weten deze vaak uit te stellen tot de buit al binnen is.
De handige jongens leggen er eentje vast. Op sommige plekken in Egypte is het verworden tot een ware industrie en geldt het als de belangrijkste manier om vooruit te komen. Het gaat, in eerste instantie, niet eens om een inkomstenbron en eventueel een paspoort dat komt later. Het is een uitweg voor de seksualiteit die deze jongens in de Egyptische samenleving wordt onthouden.
Er zijn altijd genoeg naïeve buitenlandse vrouwen die het cultuurverschil onderschatten, en zich door zoete praatjes (want dat kunnen ze...) laten inpakken. In eigen land waar de lat van de mannen meestal hoger ligt krijgen ze immers nooit zo veel aandacht. En zo creëren ze hun eigen droom.
Op een gegeven moment komt die romantische droom van de vrouwen ten einde, meestal met een klap (Hij is zo veranderd), en meestal te laat (Ik kan mijn kind toch niet achterlaten). En dan staan ze huilend voor de poorten van de ambassade waar ze ooit nog vochten voor zijn verblijfsvergunning.
Het orfi-contract is sinds 2000 weliswaar erkend maar zeer omstreden in Egypte omdat het voorhuwelijkse seks zou aanmoedigen. De door het islamitische recht geoorloofde constructie was oorspronkelijk bedoeld om weduwen in staat te stellen te hertrouwen zonder hun pensioen of erfenis te verliezen.
Nu wordt het vooral gebruikt door jonge stellen die zich geen volwaardig huwelijk kunnen veroorloven en als dekmantel voor prostitutie voor mannelijke toeristen uit het Arabische Golfgebied die naar Egypte komen om legaal seks te hebben met dochters uit arme gezinnen die door hun ouders als huwbaar worden aangeboden.
Een orfi-huwelijk wordt niet geregistreerd en kan door beide partijen worden ontbonden zonder financiele verplichtingen aan elkaar door het originele contract te vernietigen. In de praktijk is het meestal de man die het document bewaart, waardoor de vrouw niet in staat is te scheiden.
Terwijl de moslim geoorloofd is met vier vrouwen tegelijk gehuwd te zijn, is het voor een vrouw verboden een andere man te trouwen wanneer zij nog in de echt verbonden is. In Egypte is dat strafbaar tot zeven jaar gevangenis.
Buitenlandse vrouwen zijn daar veelal niet van doordrongen wanneer zij een orfi-contract tekenen. Vanwege het groeiende sekstoerisme naar Hurghada heeft de gouverneur van het Rode Zee-gebied hoteliers en makelaars geboden gemengde stelletjes met orfi-contracten te weigeren.
Aan het begin van zijn 23ste regeringsjaar voerde Thoetmoses III zijn eerste grote militaire campagne uit. Deze veldtocht staat beschreven in de annalen van Thoetmoses III in de tempel van Karnak. De hoofdreden voor de campagne is samen te vatten als het onderdrukken van een Syrische opstand tegen Egypte. Onder aanvoering van de leider van Kadesj waren een aantal Syrische volken namelijk losgebroken van de Egyptische controle.
Over het algemeen wordt er binnen de Egyptologie vanuit gegaan dat met de in de annalen genoemde leider van Kadesj de leider van de Syrische stad Kadesj bedoeld werd. In latere tijden zouden verschillende Egyptische koningen in conflict met deze stad geraken. Veel Egyptologen veronderstelden daarom automatisch dat het hier ook om de Syrische stad Kadesj ging. Maar in de annalen wordt nergens een duidelijke verwijzing gegeven naar de stad Kadesj. Volgens de Amerikaanse egyptoloog Hans Goedicke gaat het om de plaats Kadesj Naphtali, dat zich negen kilometer van Megiddo bevond. Waardoor de in de annalen genoemde leider van Kadesj gezien moet worden als een meer lokale leider. Wie deze persoon ook mag zijn geweest, vast staat dat hij opstandig was. Vanuit het strategisch gelegen Megiddo leidde hij zijn opstand.
Thoetmoses III bracht een groot leger bijeen en vertrok begin april uit Egypte. Via Gaza trok het leger naar Yehem. Hier vond een overleg plaats tussen Thoetmoses III en zijn officieren. Onderwerp van gesprek was de naar Megiddo te volgen route. Om Megiddo te bereiken kon gebruik worden gemaakt van drie routes: een lange noordelijke route, een zuidelijke route (de Taänach-route) en een route via een lange nauwe kloof door de bergen (de Aroena-pas). De officieren gaven de voorkeur aan de Taänach-route. De route door de Aroena-pas was dan wel korter, maar in de nauwe kloof zou het leger zich in het geval van een hinderlaag niet kunnen verdedigen.
Thoetmoses III besloot toch de risicovolle route door de Aroena-pas te nemen. Op deze manier hoopte hij de vijandelijke troepen te verrassen. Zijn hoop kwam uit. De vijand had niet verwacht dat de Egyptenaren de Aroena-pas zouden nemen en had het hoofdonderdeel van zijn leger op de Taänach-route opgesteld. Toen Thoetmoses III de volgende dag de aanval inzette, was zijn tegenstander waarschijnlijk nog bezig zijn troepen op te stellen. Ze werden overweldigd door het aanstormende Egyptische leger en sloegen zonder noemenswaardige tegenstand op de vlucht. Het Egyptische leger maakte echter geen gebruik van de situatie. In plaats van de stad Megiddo in te nemen, plunderden de Egyptische troepen het vijandelijke kamp. Op deze manier wisten veel vijanden te ontkomen.
De stad Megiddo moest belegerd worden voordat ze zich overgaf. De datum van de overgave is in de annalen helaas beschadigd. Een andere bron, de Gebel Barkal stèle, spreekt over een beleg van zeven maanden. Bij de inname van de stad was de leider van Kadesj spoorloos verdwenen. Wel werd een grote hoeveelheid wapens en kostbaarheden veroverd.
Vanuit een puur militair standpunt was de slag bij Megiddo geen overweldigende overwinning. Vanuit een politiek standpunt was het echter wel een groot succes. Thoetmoses III had de coalitie van verschillende Syrische volken uit elkaar weten te slaan. De daarop volgende jaren zouden de Syrische volken één voor één worden onderworpen. Nooit meer zouden ze in staat zijn om opnieuw een bedreigende coalitie te vormen.
Congres 'Current Research in Egyptology XI' in Leiden
Congres 'Current Research in Egyptology XI' in Leiden
Van 5 t/m 8 januari 2010 wordt de elfde editie van 'Current Research in Egyptology', een conferentie voor nieuw onderzoek in de Egyptologie en gerelateerde vakgebieden, gehouden aan de Universiteit Leiden. Met Leiden als organiserende universiteit bereikt het van oorsprong Britse congres voor het eerst het Europese vasteland.
De conferentie begint op dinsdag 5 januari in het Rijksmuseum van Oudheden met een lezing van Dr. Rob Demarée (Universiteit Leiden).
Dr. Demarée geldt als één van de belangrijkste kenners van Deir el-Medina, het dorp van de werklieden die de beroemde graven in de Vallei der Koningen in Thebe uithakten en decoreerden. Aansluitend is er een receptie in de Taffehzaal van het museum.
Voor de daaropvolgende dagen, woensdag 6 tot en met vrijdag 8 januari, is er een interessant en gevarieerd programma samengesteld van sprekers afkomstig uit 14 verschillende landen.
De 48 lezingen zijn ingedeeld in verschillende thematische sessies. Deze sessies beslaan een wijd scala aan onderwerpen, uiteenlopend van linguïstische tot religieuze en archeologische studies. De onderwerpen bestrijken tevens verschillende perioden uit de lange Egyptische geschiedenis; van de prehistorische tijd tot en met de Koptische periode.
De twee keynote lezingen zullen worden verzorgd door Dr. Ben Haring en Dr. Miguel John Versluys (beide van de Universiteit Leiden). Deelname aan het congres biedt onderzoekers en studenten een mooie gelegenheid om kennis te maken met een verscheidenheid aan lopend Egyptologisch onderzoek. Uiteraard is het congres ook toegankelijk voor belangstellenden van buiten het vakgebied.
Zijn vrije benadering van politiek, maar ook seksualiteit, leverde hem veel kritiek op van moslimfundamentalisten.
Door zijn eclectische, eigenzinnige stijl is hij een van de weinige Egyptische cineasten met een buitenlands publiek. Hij maakte zowel hedendaagse melodrama's als spektakelstukken met exuberante kostuums en muziek die lonken naar het oude Hollywood. Tegelijk is er altijd een kritische ondertoon aanwezig.
Leven en werk
Youssef Chahine werd in 1926 geboren in Alexandrië. Zijn familie was christelijk en van Libanese afkomst. Hij werd vrij liberaal opgevoed en sprak beter Frans en Engels dan Arabisch. Veel van zijn films zijn coproducties met Frankrijk en vooral daar is hij geliefd.
In vijf decennia maakte hij meer dan veertig films en in 1997 werd hij op het filmfestival van Cannes onderscheiden voor zijn hele oeuvre.
Chahine debuteerde in 1950 en lanceerde landgenoot Omar Sharif met een rol in een van zijn eerste films. De acteur werd later wereldberoemd door zijn rollen in 'Lawrence of Arabia' en 'Doctor Zhivago'.
Zijn laatste film 'Chaos' dateert van 2007 en werd afgewerkt door zijn vriend en collega Khaled Youssef, omdat Chahine al te kampen had met gezondheidsproblemen. Youssef schreef al vaker mee aan scenario's en sprak met de pers tijdens Chahines ziekte.
Spectaculair en sociaal
In zijn werk kaartte Chahine voortdurend misstanden aan. Zo werden zijn vroege films klassiek door hun sociaal realisme. De bekendste zijn 'Gare Central' ('Bab el Hadid', 1958) en 'La Terre' (Al-Ard, 1969), waarin hij een scherp beeld schetst van de armoede in zijn vaderland en seksualiteit niet schuwt.
Met zijn kritische, vrije houding haalde hij zich geregeld de woede van de religieuze en politieke leiders van zijn land op de hals. Zo werd 'L'Emigrant' ('Al-Muhajer') in 1994 verboden omdat het scenario gebaseerd is op het verhaal van Jozef. Jozef komt voor in zowel de Bijbel als de Koran. In de meeste interpretaties van de islam is het verbeelden van profeten verboden en de film werd dan ook als goddeloos betiteld.
Chahine ervoer dit naar eigen zeggen als "extreem geweld". Zijn antwoord was 'Le Destin' ('Al-Masir'), een aanklacht tegen extremisme. De spektakelprent handelt over het leven van de 12e-eeuwse moslimfilosoof Averroës van wie de boeken verboden werden in het islamitische koninkrijk Andalusië. Samen met 'L'Autre' ('Al-Akhar') zijn het zijn belangrijkste films van de jaren negentig.
In 2001 nam hij nog deel aan demonstraties voor de boeren van Caïro, maar Chahine was ook een prominente tegenstander van de buitenlandse politiek van de Verenigde Staten.
DOHA (ANP) - Een invloedrijke moslimgeleerde uit Egypte heeft een decreet (fatwa) uitgevaardigd tegen de viering van kerst. Dat meldde het Duitse opinieblad Der Spiegel woensdag in de online-editie.
,,Arabieren en moslims moeten geen kerstvieringen meer toestaan'', meent de aartsconservatieve 83-jarige sjeik Yusuf al-Qaradawi. Hij stelt dat het christelijke feest 'haram' (onrein) is en dat er een eind moet komen aan bijvoorbeeld de verkoop van kerstbomen. Die vinden in de aanloop naar kerst in vrijwel de hele Arabische wereld gretig aftrek, ondanks het feit dat er slechts twintig miljoen christenen wonen.
De soenniet Qaradawi leidt het islamitische onderzoekscentrum in Doha en geniet populariteit bij veel mensen in de Arabische wereld en in andere islamitische landen. Hij staat bekend vanwege zijn rappe tong en boude uitspraken. Autoriteiten in veel Arabische en islamitische landen vrezen zijn controversiële stellingnames en proberen Qaradawi zo veel mogelijk te negeren.
In 1888 stuitte een Egyptische boer bij graafwerkzaamheden in de buurt van het dorp Istabl Antar op een massagraf. Niet van mensen, maar van katten, in de Oudheid gemummificeerd en in enorme hoeveelheden achtergelaten in het zand. Dorpskinderen verkwanselden de mooiste exemplaren voor een schijntje aan toeristen, de rest werd op een grote hoop geveegd en als meststof verkocht.
Ongeveer 180.000 mummies, een partij van rond de zeventienduizend kilo, werden zelfs naar Engeland verscheept, daar werden de akkers ermee bemest.
Indertijd vonden veel ruimhartig gefinancierde expedities plaats, waarbij westerlingen grote stukken woestijn omploegden in hun zucht naar koningsgraven, gouden en beschilderde maskers en sacrofagen voor de landhuizen en musea van Europa en Amerika. Van de vele duizenden gemummificeerde dieren in heilige plaatsen overal in Egypte werden gevonden, zag slechts een enkeling de waarde in.
Sindsdien is er meer dan een eeuw verstreken. De archeologie heeft zich ontwikkeld van veredelde schatgraverij tot een wetenschap. Vindplaatsen, onderkennen onderzoekers nu, kunnen ons veel vertellen over het leven van gewone mensen, over wat ze deden, wat ze dachten, hoe ze hun goden vereerden. Ook dierenmummies bevatten soms belangrijke informatie. Ze geven een beeld van het dagelijks leven, zegt de egypteloog Salima Ikram. Huisdieren, voedsel, dood en godsdienst. Dan heb je alles wat de Egyptenaren bezighield wel gehad.
Ikram is gespecialiseerd in de zoöarcheologie, het bestuderen van oude dierenresten. Ze heeft een hoofdrol gespeeld in het tot stand komen van deze nieuwe onderzoeksdiscipline die katten en andere met veel zorg en kunde geconserveerde dieren bestudeert.
CAIRO, 22 december 2009 (IPS) -- Egyptische bloggers stellen al.. Vijf jaar folterpraktijken bij de politie aan de Kaak. Ze zetten foto's en video's op het internet en noemen de daders met naam en toenaam. "Als iemand van gefolterd geslagen is door agenten van de politie van de staatsveiligheid, Dan kunnen ze via de DAT-album De betrokken officier Identificeren", zegt de 25-jarige journaliste Noha Atef.
De blog van Noha Atef, Foltering in Egypte, die deels in het Engels verschijnt, is de meest volledige in zijn soort in het Midden-Oosten, met berichten, foto's, video's en een bibliotheek van artikelen die de brutaliteit van de Egyptische politie en veiligheidsdiensten Moeten aantonen.
"Folteren Vaak gebeurt in Egypte Omdat politieofficieren niet gestraft worden als ze betrapt worden", zegt ze. "Berichten over straffen zijn zuivere regeringspropaganda. Officieren Krijgen hooguit een lichte straf. Daar gaan ze Meestal tegen in beroep."
Atef, journaliste voor een lokale, Onafhankelijke krant, zegt DAT Haar interesse voor het thema dateert uit 2005, Toen ze een rapport van een Egyptische mensenrechtenorganisatie las. Het ging over het misbruik en de foltering van vrouwen door de politie. Tegen sommige van die vrouwen is het nooit een Aanklacht geformuleerd. Andere zouden zijn gefolterd Op verzoek van families die een persoonlijke rekening wilden vereffenen. "Foltering Werd Gebruikt als een wapen DAT mannen kon inhuren", zegt Atef.
In 2006 begon Atef de incidenten over politiemisbruik te bundelen in een blog. Naarmate de inhoud groeide, linkte ze de verhalen van de slachtoffers aan de politieofficieren die verdacht werden van betrokkenheid. In de rubriek Torturepedia staat nu informatie over meer dan twintig Verdachte Officieren. "Elk lemma bevat een lijst van HUN misdaden en een foto, als er een beschikbaar is. Als iemand van gefolterd geslagen is door agenten van de politie van de staatsveiligheid, Dan kunnen ze via de DAT-album De betrokken officier Identificeren."
Zwarte Woensdag
Ook andere Egyptische bloggers plaatsen materiaal over folterpraktijken op het internet. Verscheidene onder hen begonnen naar Aanleiding van Zwarte Woensdag, Toen bij een referendum in mei 2005 veiligheidsagenten in burger en pro-regeringsdemonstranten oppositieleden en journalisten aanvielen en vrouwen de kleren afrukten in een poging hen te vernederen.
Verontwaardigde activisten reageerden deur foto's op Flickr te zetten, een website Waarop foto's gedeeld kunnen worden. De bijschriften bevatten details over de vermeende misbruiken, GAANDE van brutaal geweld tot verkrachting en foltering.
"Je Moet sterven mensen ontmaskeren. Je moet ze bij naam noemen en aan de schandpaal nagelen", zegt vakbondsactivist Hossam El-Hamalawy, de drijvende kracht achter de Flickr-groep. Piggipedia, Zoals de Flickr-groep heet, bevat ondertussen meer dan 165 foto's, gepost door een vijftal mensen DAT Regelmatig bijdrages levert.
Islamisten
Foltering raakte begin jaren negentig wijdverspreid bij de Egyptische ordediensten om bekentenissen af te dwingen en islamistische Militanten te intimideren. "Iedereen die in de handen van de politie valt, En vooral wie arm is, loopt groot gevaar te worden gefolterd en lichamelijke letsels op te lopen, onder meer door slagen, trappen, zweepslagen, brandende sigaretten, seksuele agressie ... elektroshocks aan Voeten , Hoofd, geslachtsorganen en borsten, en het ophangen aan ijzeren tralies van de celdeur ", stond vorige maand in een rapport van Zestien lokale mensenrechtengroepen.
Egyptische bloggers hebben al tientallen bezwarende foto's en video's op het internet gepost. In een videoclip is te zien hoe politieagenten de 21-jarige microbuschauffeur Emad El-Kebir sodomiseren Met een houten stok. De agenten hadden de video zelf gemaakt met een mobieltje. Ze verspreidden de beelden Toen naar andere microbuschauffeurs, Wellicht met de bedoeling om hen aan te manen de "boetes" te betalen, die de politie routinematig oplegt.
Toen Mohammed Khaled, als sterven Demagh MAK blogt, de video in handen kreeg en hem eind 2006 op YouTube Suus, was de publieke verontwaardiging groot. De beelden vonden HUN weg naar andere blogs en Onafhankelijke Egyptische kranten. Arabische satellietzenders pikten het op en uiteindelijk belandde het verhaal in de buitenlandse pers.
Door de publiciteit Kwam de zaak voor de rechtbank. De twee Officieren sterven hadden toegezien op de foltering, werden veroordeeld. "Na de zaak van Emad El-Kebir waren de mensen Geschokt en beseften ze dat het klopte wat wij al die tijd gezegd hadden", zegt Gamal Eid, directeur van het Arabische Netwerk voor Mensenrechteninformatie (ANHRI).
Niet zonder gevaar
Bloggen over politiebrutaliteit is niet zonder gevaar. Sommige onlineactivisten werden al het doelwit van de praktijken die ze zelf aanklaagden. El-Hamalawy heeft tot dusver geluk gehad. "Niemand is immuun, maar door te bloggen onder onze echte naam hebben we een zekere mate van bescherming gekregen", zegt hij. "Wanneer bloggers bekend worden, beseft de regering DAT HUN arrestatie Veroorzaakt meer problemen dan de moeite loont."
Atef zegt Dat de veiligheidsdiensten Haar familie lastigvallen, DAT ze zelf al naar het Politiekantoor Werd geroepen En dat werkgevers Haar Al meer dan eens met pesterijen te maken kregen. Ondanks de intimidatie gaat ze deur Met haar blog, zegt ze.
De Amarnaperiode bestrijkt zeventien jaar waarin farao Achnaton samen met zijn koningin Nefertiti over Egypte regeerde. Het land en zijn bevolking ondergingen een enorme culturele verandering. De drijvende kracht achter deze verandering kwam niet van buiten de Egyptische samenleving, maar juist van binnenuit. De veranderingen zijn waar te nemen op het vlak van de godsdienst, de kunst- en architectuurstijl, de iconografie en de inhoud van de hymnen aan de zonnegod Aton. De nieuwe godsdienst was zeer restrictief en diende ertoe Achnaton en Nefertiti te verheffen boven hun onderdanen. Korte tijd na de dood van Achnaton maakte zijn schoonzoon, farao Toetanchamon, een einde aan de veranderingen en herstelde de oude Egyptische religieuze tradities weer in ere.
Tijdens deze cursus zetten we de verschillende theorieën over Achnaton en de Amarnaperiode naast elkaar. Het zal blijken dat slechts weinig met zekerheid kan worden gezegd over deze opmerkelijke Egyptische farao. Dit geeft aanleiding tot speculatie, waarbij sommige schrijvers de onbekende dingen met fantasie weten in te vullen. Op basis van archeologische en schriftelijke bronnen uit Tell el-Amarna vergelijken we de bestaande wetenschappelijke opvattingen en verscheidene 'nieuwe theorieën' over de Amarnaperiode.
Docent: Drs. Huub J. Pragt, studeerde egyptologie aan de Universiteit Leiden en was verbonden aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Hij is gespecialiseerd in het geven van cursussen en lezingen en het begeleiden van reizen en excursies over het Oude Egypte. Hij is schrijver van het boek De verborgen tombe.
Studiemateriaal: Tijdens de eerste bijeenkomst wordt tegen kostprijs de syllabus De Amarnaperiode, geschreven door Huub Pragt, aangeboden.
GESCHIEDENIS De Egyptenaren willen het borstbeeld van koningin Nefertiti terug. Het beeld is nu in bezit van de Duitsers. Maar uit een onderzoek van een Berlijns museum blijkt dat Nefertiti op onethische wijze uit Egypte is gehaald. Genoeg reden voor de
De Egyptenaren willen het borstbeeld van koningin Nefertiti terug.
Het beeld is nu in bezit van de Duitsers. Maar uit een onderzoek van een Berlijns museum blijkt dat Nefertiti op onethische wijze uit Egypte is gehaald. Genoeg reden voor de Egyptenaren om het beeld terug te eisen. Maar of de Duitsers dat zomaar laten gebeuren?
Uit het onderzoek blijkt dat de vinder van het beeld Ludwig Borchardt Nefertiti als onbelangrijke vondst afdeed om het kunstwerk mee te kunnen nemen naar Berlijn. Het beeld van Nefertiti trekt jaarlijks vele bezoekers. Vanzelfsprekend zien de Egyptenaren die liever naar Egypte dan naar Duitsland afreizen. Toch is het onzeker of de Egyptenaren hun zin krijgen. Op 18 december liet de Prussian Cultural Heritage Foundation nog weten dat er geen onderhandelingen tussen de Duitsers en Egyptenaren bezig waren en dat documenten bewezen dat de Duitsers de rechtmatige eigenaars waren.
De Egyptische Zahi Hawass is chef van de antiquiteiten in Egypte en zal het meningsverschil indien nodig op de spits drijven. Hij wil de National Committee for the Return of Stolen Artifacts inschakelen. Ik ben altijd optimistisch, laat hij weten. Ik vraag altijd of kunstwerken hierheen kunnen komen en dat gebeurt ook altijd.
Het borstbeeld van Nefertiti werd in 1912 in Tell el-Amarna gevonden en een jaar later naar Duitsland verscheept.
Archeologen vinden enorme gebouwen in Egyptische vestiging Daphnae
Archeologen vinden enorme gebouwen in Egyptische vestiging Daphnae
Archeologen hebben in de oud-Egytische militaire stad Daphnae de overblijfselen van reusachtige gebouwen uit 700 voor Christus opgegraven. De resten werden aangetroffen in de oostelijke rand van de Nijldelta.
De vestiging, die voor het grootste deel dateert uit de tijd van farao Psammetichus I (664 - 610 v. Chr.), was 380 op 625 meter groot. Rondom de stad zou een 13 meter sterke muur hebben gestaan.
Tempel Het Egyptische opgravingsteam ontdekte drie op elkaar volgende zalen, een tempel uit kalksteen en een klein paleis met 8 kleine ruimtes. Op het terrein, dat naast de moderne stad Ismailija ligt, bevinden zich ook 22 grote voorraadgebouwen. Die zouden dienst hebben gedaan als opslagplaats voor wapens en voedsel. (dpa/eb)
Egyptische archeologen hebben donderdag uit het water van de Middellandse Zee een granieten pilaar van het paleizencomplex van Cleopatra omhooggetakeld. De tempel ligt verzonken ligt in de haven van Alexandrië.
Duikers en onderwaterarcheologen hebben een enorme kraan gebruikt om de negen ton zware pilaar, bedekt met rommel en zeewier, uit het water te krijgen. Onder het toeziend oog van de Egyptische toparcheoloog Zahi Hawass werd de pilaar aan land gebracht.
De tempel van Isis, de god van de magie en de vruchtbaarheid, is ten minste 2050 jaar oud, maar waarschijnlijk ouder, aldus woordvoerders. Het was onderdeel van een paleis vanwaaruit Cleopatra en haar voorgangers van de Ptolemaïsche dynastie heersten.
De pilaar die ooit onderdeel was van de toegang tot de tempel van de god Isis moet het middelpunt vormen van een ambitieus onderwatermuseum dat Egypte heeft gepland. Het museum wil de gezonken stad tentoonstellen die vermoedelijk in de vierde eeuw na Christus na een serie aardbevingen in de zee is gestort.