Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
22-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10-us met landschap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer geen foto waarin een duidelijke ritmische herhaling te zien is. Het accent ligt hier meer op een krachtige struktuur. Die struktuur wordt grotendeels bepaald door een tweetal waterplassen met mooie aanvullende vormen en een variatie in blauw. Daartussen een deel van het landschap dat eveneels een goed zichtbare schakering in licht en donker laat zien. De bovenrand van de foto zou de suggestie kunnen geven, dat het beeld een tikje scheef staat, maar ik denk dat dit gezichtsbedrog is. Wel iets om rekening mee te houden met het bepalen van het beeld danwel het eventuele croppen.
Deze mooie foto zorgt voor een goede afsluiting van deze serie lessen.
Van harte proficiat!
Je bent helemaal klaar om verder te gaan met de serie dieptewerkingo.l.v. Digiwill.
Dushi

22-01-2012 om 17:44 geschreven door Marsje


19-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met bomenrij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gelukkig was er zo te zien weinig verkeer op de weg, want anders was de uitvoering van deze opdracht een levensgevaarlijk karwei geweest. Je foto laat een bomenrij zien. Het bijzondere is, dat je een heel goed moment hebt uitgekozen waardoor het zonlicht van recht opzij komt en op die manier de bomen beter laat uitkomen tegen de achtergrond. Bij ander licht zou er van de foto weinig overgebleven zijn voor deze serie. Datzelfde zonlicht toont, al is het heel klein, ook nog eens een ritmische herhaling van de reflectorplaatjes die de wegrand markeren. Al met al dus een goed uitgevoerde opdracht.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht mee. Aan jou de keuze met iets heel speciaals te komen in het kader van deze serie lessen.
Dushi

19-01-2012 om 17:54 geschreven door Marsje


16-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met buizenpoortje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je nu presenteert, is een groot verschil met de vorige inzending. Niet alleen heb je, zoals gevraagd, de buizen  zelf heel pregnant in beeld gebracht, maar de manier waarop je dat gedaan hebt, verdient alle lof. De foto zit boordevol ritmische herhalingen: blauwgrijze buizen, glimmende buizen, straattegels. Vooral het glimmende straalt werkelijk van de foto af. En door de zorgvuldige uitsnede heb je tevens een aantrekkelijke struktuur in je foto gekregen. Na deze uitermate geslaagde opname laat ik je voor de laatste inzending voor deze serie helemaal de vrije hand.  Wel graag een heel anderssoortige foto dan wat je eerder in deze serie hebt laten zien. Ik ben zeer benieuwd waarmee je gaat komen ter afsluiting.
Dushi

16-01-2012 om 18:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met kommen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is een beetje jammer dat iedere toelichting bij de foto ontbreekt. Gezien de sluitertijd veronderstel ik dat je met statief gewerkt hebt. Maar de exifs lijken ook te vertellen dat je geflitst hebt. In dat geval begrijp ik de gekozen ISO waarde en de sluitertijd minder goed.
De foto zelf laat een rustig beeld zien. Er is een goede achtergrond gekozen voor de creatieve manier waarop je met de opdracht omgegaan bent. Een rij kommetjes achter elkaar laten een heel mooie serie halfronde bogen zien.  Je scherpstelpunt ligt op de achterste kom. Gewoonlijk zien we wat dichtbij is scherper dan datgene wat ver weg is, maar in de fotografie verbiedt niemand je om een eigen weg te kiezen. Al met al voldoet de foto volledig aan de gestelde opdracht om een ritmische herhaling van een serie bogen te laten zien.
Aangezien je op een uitstekende manier om weet te gaan met de gestelde opdrachten, wil ik je vragen de volgende keer met iets te komen uit de vrije natuur (zonder nadrukkelijke zaken in beeld die door mensenhanden gemaakt zijn).
Dushi

16-01-2012 om 03:41 geschreven door Marsje


09-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Luc met trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer val ik meteen met de deur in huis. Je hebt beslist goed gekeken naar ritmische herhalingen, want die zie ik genoeg in deze foto, evenals een duidelijke struktuur. En om het plaatje af te maken: je bent helemaal geslaagd voor deze serie en mag verder gaan met Dieptewerking waar je een nieuwe leraar gaat ontmoeten die je zeker heel deskundig verder zal helpen. Nieuwe leraar is niet helemaal het juiste woord, want ik heb er een jaar of wat geleden heel veel van geleerd!
Nog even terug naar de foto. Je hebt geprobeerd met een symmetrtisch beeld te komen. Maar iets dergelijks vraagt dan wel om volledige symmetrie en dat is je niet helemaal gelukt. Feitelijk heb je dan toch een statief nodig om een en ander rustig te kunnen kaderen. Desalniettemin is een welgemeend proficiat op zijn plaats. Van harte gefeliciteerd met je overgang naar de volgende serie!

09-01-2012 om 23:59 geschreven door Marsje


07-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met voorgevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze foto voldoet helemaal aan de gestelde opdracht. Ik zie een goed afgetekende herhaling van grijze betonpilaren en vlakken van ramen, met wat speelse onderbrekingen van een raam dat open staat. Een en ander komt ook zo mooi naar voren, omdat het licht zo goed op de ruiten valt en je een aantrekkelijk contrast hebt gekozen. Natuurlijk helt het gebouw vanuit een standpunt als dit een beetje achterover. Dat is ook helemaal niet erg. Wel zou ik proberen de horizontale lijnen proberen netjes horizontaal te zetten, zowel onder als boven.
De volgende keer wil ik graag iets zien met (half)ronde lijnen, dus cirkels, bogen of iets dergelijks.
Dushi

07-01-2012 om 19:40 geschreven door Marsje


06-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met buizenconstructie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is begrijpelijk dat je hebt willen laten zien waar de buizenconstructie aan bevestigd zit. Toch had ik liever meer ingezoomd op het gewenste hoofdonderwerp: de buizenconstructie. Of  gezocht naar een beter standpunt. De foto vertoont zeker buizen in een ritmische herhaling, maar om eerder genoemde redenen vind ik de plaat niet zo heel sterk in zijn uitvoering.  Overigens geeft het rood wel een fraai kleuraccent bij al het grijs, maar dat is niet  een eerste aandachtspunt voor deze serie lessen. Zou je nog eens willen proberen iets met buizen te fotograferen, maar dan vooral uitsluitend met buizen, zonder gebouw of een ander iets dat een groot deel van je foto beslaat? Ik hoef niet te zien wat het voorstelt. Het gaat louter om het spel van lijnen en vlakken in een ritmische herhaling.
Dushi

06-01-2012 om 20:53 geschreven door Marsje


19-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met gebouw [2]
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je had al een keer een foto laten zien van een gebouw, dus ik had gehoopt op iets anders, maar dat bewaren we dus voor een andere keer.  Kijkend naar deze foto, zie ik, dat je door het meenemen van iets op de voorgrond allereeerst een aantal krachtige lijnen in het beeld hebt gebracht. Dat heeft vooral te maen met struktuur. Daarnaast zie ik meerdere goed in beeld gebrachte ritmische herhalingen. Het meest in het oog springend natuurlijk de ramen, maar ook nog de rij palen van het dak daarachter. 
Voor de volgende keer mag je op zoek gaan naar een foto met ronde buizen als hoofdonderwerp. Ik merk dat je druk aan het  “oefenen”  bent, dus dat komt wel goed.
Dushi

19-12-2011 om 16:43 geschreven door Marsje


17-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met glazen

Je eerste opdracht heb je heel goed vervuld, Saepan. Het is niet dat ik zo dol ben op een merknaam die nadrukkelijk in beeld komt, maar de glazen vertonen een sterke ritmsiche herhaling en dat is wat hier het meeste telt. Ze staan opgesteld in een voor het oog aantrekkelijke diagonale lijn en je hebt heel goed gezorgd voor een rustige achtergrond, waardoor alle aandacht naar het hoofdonderwerp gaat. Alhoewel ik het mis in je uitleg, neem ik aan dat je gewerkt hebt vanaf statief, waardoor je gunstige instellingen hebt kunnen gebruiken op je camera. Ik weet niet met welk programma de foto verwerkt is, maar ik heb een kleine variatie toegepast als tip: de kleurtemperatuur een tikje warmer waardoor de glazen minder blauw overkomen, en een kleine vignettering zodat de hoeken een beetje donkerder worden en ook daardoor de aandacht nog meer naar het centrum gaat. Een tip als deze heeft natuurlijk niet zozeer te maken met R&S, maar betreft fotografie in het algemeen en hopelijk heb je er iets aan.
Voor de volgende keer wil ik graag een opname zien van een gebouw of een gedeelte daarvan als hoofdonderwerp.
Dushi





17-12-2011 om 16:36 geschreven door Marsje


10-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapsodie met trap

Je hebt de trap gefotografeerd als een soort doorkijkje. Dat kan soms fotografisch een aardig effect opleveren, zeker als je daarbij goed gebruik weet te maken van selectieve scherpte, maar dat is hier niet het geval. Als ik mijn aandacht vooral richt op de trap zelf, dan zie ik beslist in de stangen en de trapteden een goede ritimsiche herhaling. Maar dat is slechts een klein deel van de totale foto. Het vele bladergroen en de halfkale takken werken eerder verstorend dan ondersteunend. Het is al vaak gezegd: less is more. Probeer je aandacht helemaal te richten op wat je wil uitdrukken en vermijd zoveel mogelijk elementen die er niet echt bij horen. Ik heb daarom dit keer een heel stevige crop uitgevoerd om je te laten zien wat ik bedoel. De volgende keer wil ik graag iets zien uit een winkelcentrum.
Dushi





10-12-2011 om 19:32 geschreven door Marsje


08-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met wiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In je toelichting laat je al merken dat je op meerdere zaken gelet hebt. Het is heel prettig te merken dat cursisten in korte tijd zo snel vertrouwd raken met een aantal belangrijke fotografische regels.  Het resultaat is een foto die niet alleen een krachtige struktuur vertoont en overduidelijk een aantrekkelijke ritmische herhaling laat zien, maar tevens een meer dan charmante foto is geworden. Kortom: een heel succesvolle afsluiting van de serie. Van harte gefeliciteerd. Je hebt hiermee laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan met de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra.

08-12-2011 om 23:44 geschreven door Marsje


07-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met borrelglaasjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zitten er ritmische herhalingen in deze foto? Jazeker. Ik zie een heel mooie boog van borrelglaasjes met herhalingen van bovenranden, oranjevlakken en prachtige schaduwwerkingen. Dit alles met een aantrekkkelijke eenheid van warme bij elkaar passende kleuren. Dat laatste heeft dan weinig meer te maken met de kern van deze serie, maar geeft wel aan waarom ik het een mooie foto vind. Onderaan verschijnt nog net een rode bal als kers op de taart. Valt er niet te “muggenziften”  bij deze foto? Feitelijk niet, of het zou de donkere rand moeten zijn aan de bovenkant van de foto. Concluderend een heel mooie foto die volledig voldoet aan de opdracht. En de opdracht voor de volgende keer? Ik heb al gezien dat je creatief genoeg bent om de volgende keer zelf met heel iets anders te komen. Wel iets van buiten graag.
Dushi

07-12-2011 om 17:24 geschreven door Marsje


05-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met wiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laat ik dit keer maar eens aan de achterkant beginnen. Het moet behoorlijk donker geweest zijn als je een opname als deze maakt met een lensopening van f/4, een ISO waarde van 1600 en een sluitertijd van 1/15e seconde. Maar met de camera die je hanteert, mag ik aannemen dat je heel bewust bezig bent geweest, al of niet met behulp van een statief.
De compositie vind ik heel geslaagd en dat is een uitstekende basis voor het vervolg. Het is niet verbazingwekkend dat de foto een duidelijke struktuur vertoont. Door het vrij open diafragma ontstaat er een aantrekkelijk spel van scherpe en minder scherpe spaken. Natuurlijk laten de spaken ook een zekere ritmische herhaling zien, maar de struktuur komt eerder in beeld.
Al met al is dit een heel goede afsluiting van de reeks, want je bent ruimschoots geslaagd en mag verder naar de reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd en heel veel succes met het vervolg.
Dushi

05-12-2011 om 01:55 geschreven door Marsje


03-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met feestzaal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met deze opname ben ik ervan overtuigd dat jeheel goed gebruik weet te maken van ritmische herhalingen. Zeer terecht heb je het moment gekozen voordat de feestgangers alles kriskras door elkaar hebebn gehaald en er van een gelijkmatige ritmische herhaling weinig overblijft. De feestzaal die je ons laat zien, geeft een veelheid aan mogelijkheden tot dverse foto’s, maar je gekozen standpunt is zeker goed gekozen, al zou ik zelf iets minder plafond in beeld hebben gebracht.
Met deze inzending ben je volledig geslaagd voor deze serie en mag je in volle vertrouwen en veel plezier verder gaan met de lessen Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte proficiat en alle succes!
Dushi

03-12-2011 om 02:57 geschreven door Marsje


02-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met vlotters
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hier hoef ik weinig aan toe te voegen. De ritmische herhaling is overduidelijk aanwezig in deze mooie foto. Het rood geeft beslist en extra accent een de verder koele kleuren. Misschien dat de schuine lijn naar boven wat meer diagonaal had gekund, maar ik kan de mogelijkheden van de standpunten van hieruit niet overzien. De horizontale lijnen worden aantrekkelijk onderbroken door het golvende water. Voor deze reeks is het zonder meer een bijzonder geslaagde opname. Voor het berekenen van de scherptediepte verwijs ik o.a. naar de volgende sites:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
De volgende keer zie ik graag iets met een wiel.
Dushi

02-12-2011 om 02:44 geschreven door Marsje


30-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Luc met fietsen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je valt wel met je neus in de boter als je zo een opvallende rij gelijksoortige fietsen ziet staan. Terecht heb je meteen de camera ter hand genomen om dit vast te leggen, want een dergelijke opvallende ritmische herhaling kom je niet iedere dag tegen. Het standpunt is goed gekozen, want zowel de banden als de spatborden met achterlichten laten een prachtige herhaling zien, al begrijp ik uit je toelichting dat je daarvoor bijna je leven hebt moeten wagen in het drukke verkeer;-).  Positief vind ik ook, dat je voldoende zelfkritiek hebt en je wat stoort aan de mensen op de achtergrond.  Ik vind dat storende wel meevallen. De mensen zijn vrij ver weg en je kijkt ze niet in het gezicht. Als je dit had willen vermijden, zou een nog lager standpunt wellicht bruikbaar zijn. De zadels schermen dan het achterliggende af.
De volgende keer wil ik graag iets zien met een stenen trap.
Dushi

30-11-2011 om 22:29 geschreven door Marsje


28-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt binnen in deze serie met een foto die zowel een krachtige struktuur alsook een goede ritmische herhaling laat zien. Terecht is dit gebouw een gewild foto-object, zoals je schrijft. Een uitstekend begin dus. De struktuur is met name te zien in de grote vlakken van het gebouw dat met zijn eigenzinnige vormen een fraaie plaat oplevert. Ritmische herhalingen zijn er vele: de rij paaltjes die vanuit de linker benedenhoek schuin naar boven lopen, de raampartij, de stoeptegels, de platen in de grijze buitenkant. Het enige waar ik een beetje met een scheef oog tegenaan kijk, maar dit valt helemaal buiten deze serie en is dus een terzijde, is de merkwaardige vervorming: een deel van de foto helt naar rechts, een ander deel naar links.
Voor de volgende inzending zie ik graag een aantal voorwerpen dit je binnenshuis (zonder flits) zodanig bij elkaar brengt dat er een heel mooie ritmische herhaling ontstaat.
Dushi

28-11-2011 om 22:12 geschreven door Marsje


27-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is heel fijn werken met ijverige leerlingen. Wat je laat zien, is een heel fraaie boog die verdeeld wordt door een groot aantal glazen panelen die bij elkaar een uitstekende ritmische herhaling laten zien. Je hoeft helemaal niet heimeljk te hopen op een positieve beoordeling, want het is natuurlijk de bedoeling dat je steeds meer zelf gaat zien of het resultaat goed is. Ik heb immers ook niet de wijsheid in pacht. De aanwijzingen van de vorige keer heb je je goed ter harte genomen. De belangrijkste lijnen staan nu keurig recht en dat geeft zeker een aangenamer beeld.
De vorige keer heb ik iets gezegd over een heel open diafragma. Dat paste bij die foto. Dit keer heb je terecht gekozen voor een dichter diafragma omdat je alles scherp wilde hebben. Het is zeker niet verkeerd, maar pas wel op dat je nieet onnodig ver het diafragma gaat dichtdraaien, waqnt dat kan zelfs leiden tot een omgekeerd effect vanwege diffractie. Gebruik je scherptediepteknop om een ruw beeld te krijgen van de scherptediepte, of maaks eens gebruik van een scherptediepteberekening. Uitgaande van de gebruikte 55mm en een geschatte afstand van 15 meter tot het gebouw zou je bij f/11 al alles scherp hebben vanaf rum 7 meter tot oneindig. Met de gebruikte f/20 zit je dus aan de heel ruime kant en had je als alternatief je ISO lager kunnen zetten. Het is maar een weet.
Voor de volgende keer geen specifieke opdracht. Kom zelf maar met een eigen gekozen voorbeeld van R&S.
Dushi

27-11-2011 om 00:29 geschreven door Marsje


25-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt het helemaal begrepen en daarmee terecht gekomen aan het einde van deze serie. Struktuur in de natuur is inderdaad lastig als je algemene overzichten zoekt. Maar je hebt een uitstekende weg gekozen en gezocht naar een detail.  Daarin ben je heel goed geslaagd. Struktuur volop tegen de lucht en de naalden laten zeker een ritmische herhaling zien, al is die herhaling in de natuur zelden zonder enige afwisseling. Hiermee ben je met heel mooie “cijfers  afgestudeerd” voor deze serie. Van harte gefeliciteerd en alle succes bij het vervolg: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi

25-11-2011 om 15:13 geschreven door Marsje


22-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Heel goed gezien, deze opname. De foto zit zo vol ritmische herhalingen, dat het bijna onbegonnen werk is om dit allemaal op te noemen. Mede door het schuine licht  wordt het nog eens extra geaccentueerd. Je hebt dus een heel goed standpunt gekozen. Eveneens goed is, dat er geen storende elementen zoals takken van bomen of een stukje lantaarnpaal te zien is. Je hebt daar kennelijk rekening mee gehouden. Een heel kleine suggestie slechts, aangezien je werkt met CS5. Het is dan niet zo moeilijk om te zorgen dat alle vertikale lijnen inderdaad echt vertikaal staan. Mocht je daar problemen mee hebben, stuur me dan even een mailtje.
Voor de volgende keer verwacht ik iets met een wiel, het maakt niet uit wat voor een wiel.
Dushi

22-11-2011 om 17:56 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!