Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
11-04-2017
T.a.v. Wandelaarster
Creatief geweest in de keuze van uw onderwerp wat ik zeker apprecieer. Wij fotografen nemen geen foto’s maar maken ze, wat je hier toont in uw uitsnede.
Duidelijk een goed gevoel voor compositie waar de steel van de paardenbloem ons leidt naar de bol met pluisjes. De kleine scherpte / diepte zorgt voor een mooie zachte achtergrond waardoor de pluisjes duidelijker naar voor komen. Bij de instellingen moet u nu nog ondervinden met welke F/… waarde u het meeste scherpte /diepte van de pluizen bol bereikt op 200mm. Daarvoor kunt u dit onderwerp eens meerdere keren achter elkaar fotograferen op dezelfde afstand, liefst met statief met dezelfde ISO waarde, liefst 100 en telkens met een andere F waarde. Zo kunt u voor uw lens het beste diafragma bepalen voor een lijkaardig onderwerp.
Ritme en structuur vinden we duidelijk terug in deze pluizenbol. De witte hartjes van de pluizen geven ons het ritme in het beeld, de pluisjes de structuur.
Uw eerste opdracht toont ons een aangenaam beeld en een sterke compo.
Als tweede opdracht zou ik graag een symmetrie zien in het ritme en/of de structuur. Dit kan u vinden in de architectuur, moderne gebouwen en stations. Ook in de plantenwereld of bij een spiegeling, verras ons.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/40 sec, f/8, ISO 100, Compensation: -1
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
Auto, Continuous AF Area Mode: 5-area
Date:
March 31, 2017 4:17:47PM (timezone not specified) (20 hours, 18 minutes, 40 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
975 × 650 JPEG 352,216 bytes (344 kilobytes)
Opdracht : uw eerste opdracht zou ik graag een ritme zien van voorwerpen, waar u ook aandacht besteed aan uw vorige sessie compositie.
Ritme en structuur vind ik mooi terug in de verweerde tafel waar de planken me een ritme geven en de verweerde nerven de structuur.
Nu wat betreft de tandenborstels op de houten tafel geven deze me niet een mooi ritme, enerzijds door de liggen, ondanks ze mooi rond liggen zijn er verschillen. Ook de verschillende vormen van de tandenborstels werken het ritme en harmonie in de foto tegen. Een eenzelfde onderwerp had hier mogelijk een beter effect gehad.
Herhaling van deze opdracht: ritme van voorwerpen is een beetje overal te vinden, bv. denk aan een rij fietsen, stoeltjes in een tribune van een voetbalveld, tulpen mooi op een rij enz…
we hebben hier een fijn voorbeeld van ritme en structuur waar het mooi is gebruikt om het eigenlijke onderwerp te accentueren. De scherpte / diepte op de juiste plaats gekozen. De keuze voor zw/w maakt dat beide onderwerpen naar elkaar toe groeien.
Dank u eddyge om deze foto ter beschikking te stellen van ons workshop blog.
Auto exposure, Program AE, 1/500 sec, f/8, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
February 13, 2017 1:23:39PM (timezone not specified) (6 days, 19 hours, 19 minutes, 35 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 579 JPEG 446,019 bytes (436 kilobytes)
De opdracht goed aangehouden, ritme door middel van de rijen afgereden graan of mais en de structuur van het kaf op de grond. Dat u kan fotograferen is hier wel duidelijk.
De rechterhoek goed benut om de aanzet van het ritme te starten. Kleuren en scherpte zitten goed.
Wat we nu nog missen is een aandachtspunt of een verwijzing naar een verhaal. Daarmee heeft u dan ook uw nieuwe opdracht. Een ritme of structuur en daar een aandachtspunt in verwerkt. Dit kan een rechtstreeks onderwerp zijn, een suggestie of iets wat ons een verhaal verteld.
Een bomenrij, gladde grijze weg het lijkt wel een streepjescode.
Een foto met goede kenmerken, een goede diepte werking door de combinatie in de verte verdwijnende asfaltweg en dubbele bomenrij. Ook de hoogte is geaccentueerd door de weg en het eindpunt laag in het beeld te houden. De hoop stammen had u er misshcien bijgenomen om diepte te scheppen maar ze leiden echter af.
Goede scherpte en belichting. Het geheel oogt wat saai, mogelijk door er nog een element in de diepte aan toe te voegen zodat er meer spanning in komt. De verkeersplaat had u weg mogen werken.
Voor uw volgende opdracht zou ik graag een architectuur foto zien waar u structuur met ritme combineert.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/3.2, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
Date:
December 29, 2016 12:05:25PM (timezone not specified) (1 month, 11 days, 18 hours, 45 minutes, 22 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,000 × 723 JPEG 255,408 bytes (249 kilobytes)
Dikwijls vraag ik als opdracht een foto met ritme en structuur in hetzelfde beeld. Bij deze foto van Leike vinden we beiden op een mooie manier terug.
De structuur en ritme van de verdorde bloemblaadjes van deze hortensia’s die je terugvind in gelaagde horizontale lijnen over het ganse beeld. Afgewerkt met een licht laagje vorstwit wat het ritme ook nog versterkt. De structuur, buiten de bloemblaadjes wordt ook nog mooi aangevuld met een bos van donkere stengels die een rustige achtergrond vormen.
Op een sterk punt rechts als aandachtstrekker een wat grotere bloem die wat meer opvalt in het geheel. Niets verstoort dit aangename beeld, welk goed belicht is en van uitstekende scherpte.
Met dank aan Leike voor het beschikbaar stellen van zijn foto.
een aangepaste versie, gewoon mijn visie op dit beeld
Camera:
Canon EOS 70D
Lens:
EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS Shot at 32 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/13 sec, f/29, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
February 9, 2017 12:15:00PM (timezone not specified) (2 hours, 10 minutes, 57 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 695 JPEG 451,488 bytes (441 kilobytes)
Een beetje troosteloos zicht op de haven. Voordeel, je krijgt zachte kleuren en geen slagschaduwen.
De instellingen bij deze foto vind ik meer dan vreemd. Een diafragma van f.29 en een opnamesnelheid van 1/13sec. Voor dit beeld had u zeker genoeg aan een F-waarde van 11 of 14. wat uw snelheid ook direct zou opschroeven. In deze omstandigheden blijft een statief een must of je zal nog moeten zakken tot bv F:7.2
Goede opgebouwde compo met veel diepte. Bij de opbouw vinden we een ritme terug in de besneeuwde zitbanken rechts dewelke mooi uit de benedenhoek vertrekken. Het ritme mooi onderbroken door de kakigroen vuilbak. Uit de tegenovergestelde hoek vinden we, als we goed kijken, een ritme terug van lichtpaaltjes.
Er is veel te bekijken op deze foto, een lucht die dominant en eentonig grijs is, hier kan best een stukje af. Zo komen de gebouwen beter tot hun recht.
Voor uw volgende opdracht zou ik graag een ritme zien dat u vindt in de natuur.
18-135 mm f/3.5-5.6 Shot at 18 mm (35mm film equiv: 27mm)
Exposure:
Auto exposure, Not Defined, 1/80 sec, f/4.5, ISO 200
Flash:
none
Date:
February 5, 2017 10:06:08AM (timezone not specified) (58 minutes, 42 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 712 JPEG 366,802 bytes (358 kilobytes)
De opdracht uitstekend vervult, een mooie ritme weergegeven van bogen en verschillende vlakken zoals de openingen onder de bogen en de donkergroene ramen.
Zeker oog gehad voor de compositie van het beeld door de twee belangrijkste lijnen van het gebouw te laten vertrekken vanuit de twee linker hoeken.
De toren mooi op een sterk punt geplaats en u krijgt een prachtige architectuurfoto met veel diepte.
Nog even kijken naar uw instellingen, een f/4.5 waarde knabbelt een beetje aan uw scherpte, ofwel je ISO waarde hoger zodat u aan een f 6.3 waarde kan fotograferen of op statief werken maar ook met f 6.3, je snelheid daalt dan wel maar je kan zelfs fotograferen met ISO100 wat je zuiverheid van het beeld ten goede komt.
Met dank voor uw goede opvolging van de tips en ik verwijs je nu door naar de volgende sessie Diepte met Digiwil voor de raadgevingen.
18-135 mm f/3.5-5.6 Shot at 18 mm (35mm film equiv: 27mm) (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Not Defined, 1/50 sec, f/3.5, ISO 200
Flash:
none
Date:
January 29, 2017 10:26:18AM (timezone not specified) (1 hour, 47 minutes, 49 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
534 × 683 JPEG 360,414 bytes (352 kilobytes)
Uitstekend de opdracht uitgevoerd, ritme gezocht in het herhalen van vormen zoals rechthoeken en bogen.
Toch enkele bemerkingen in verband met de afwerking en presentatie van uw foto. In een aangepaste versie heb ik de tonvorming die zich vooral laat zien aan de linkerzijde van het gebouw, weggewerkt met het filter lenscorrectie (ik zie dat u PS CS5 hanteert, du szou dit geen probleem mogen zijn.
Daarna de muren rechtgezet. Onderaan de overtollige straat voorgrond weggesneden tot de leidlijn in uw beeld.
Als laatste opdracht zou ik graag een beeld zie zoals bovenstaande maar met meer perfectie tot het showen van uw foto.
18-135 mm f/3.5-5.6 Shot at 44 mm (35mm film equiv: 66mm)
Exposure:
Auto exposure, Not Defined, 1/200 sec, f/7.1, ISO 100
Flash:
none
Date:
January 19, 2017 2:27:51PM (timezone not specified) (4 days, 20 hours, 11 minutes, 52 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 687 JPEG 421,488 bytes (412 kilobytes)
Je foto heb je gemaakt volgens de opdracht ritmische schaduwen in de natuur. Deze foto herbergt echter meerdere ritmes, de weide afsluiting, de schaduwen natuurlijk en de hopplantage.
Je hebt goed opgelet je horizon recht te houden. In de compositie heb je nog enkele verbeteringspunten. Minstens één lijn onderaan in de foto uit de hoek laten vertrekken. Het einde van de weg had je op een sterk punt kunnen plaatsen door bv een kniehoog standpunt in te nemen. De ritme van de afsluiting zou er dan ook uitkomen.
De foto heeft natuurlijke kleuren en een goede scherpte
Voor uw volgende opdracht zou ik graag een ritme zien vormen, bv. cirkels, bogen, vierkanten of driehoeken. Succes
Auto exposure, Program AE, 1/3,200 sec, f/1.7, ISO 40
Flash:
none
Date:
January 16, 2017 11:10:35AM (timezone not specified) (36 minutes, 37 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 768 JPEG 197,778 bytes (193 kilobytes)
Beetje spijtig dat u me een mindere foto instuurt, gemaakt met een smartphone. Er zijn zeker mogelijkheden om met een smartphone goede foto’s te maken. Deze heeft het echt niet, overbelicht, onscherp en een foute compo door uw onderwerp overal tegen het kader te plakken.
Ik hoop dat uw volgende met uw spiegelreflex is genomen en dat wat u geleerd hebt in compositie er beter uitkomt.
Ga misschien een kerk of gebouw binnen en probeer hier ritme in de architectuur te ontdekken.
Auto exposure, Program AE, 1/200 sec, f/9, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Date:
December 31, 2016 4:13:28PM (timezone not specified) (1 day, 18 hours, 57 minutes, 32 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 680 JPEG 396,049 bytes (387 kilobytes)
Ritme en structuren heb je hier mooi opgemerkt. Eveneens bij de les gebleven in de compositie. Met het begin van de schelp op het sterke punt linksonder. Eveneens een mooi verloop in de scherpte /diepte waar er door de keuze van f:9 de schelp toch een bijna overal scherpte heeft.
Een mooi beeld van deze versteende schelp, de structuur van de verkalking van de schelp geeft ons direct uitsluitsel dat het om een fossiel gaat. Daarenboven ligt ze mooi te contrasteren op ook een kalkstenen ondergrond van een donkerde oranje kleur. Hierdoor krijg je een duidelijk contrast waar uw onderwerp mooi naar voor komt.
U heeft zich zeker bewezen in compositie, ritme en structuur en u kan zich nu aanmelden bij Digiwill voor de volgende les fotografie "diepte".
18-135 mm f/3.5-5.6 Shot at 80 mm (35mm film equiv: 120mm)
Exposure:
Auto exposure, Not Defined, 1/250 sec, f/5.6, ISO 200
Flash:
none
Date:
December 11, 2016 9:59:36AM (timezone not specified) (23 days, 22 hours, 53 minutes, 25 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
564 × 840 JPEG 387,447 bytes (378 kilobytes)
Uw foto wordt zoals beloofd besproken, graag had ik dat u bij volgende inzendingen u houdt aan de reglementering van de mailgroep. Grootte, titel in de email enz…
U heeft een goed ritme en structuur gevonden, door de verschillende lijnen met ramen en luiken te fotograferen. Wat ook je foto interessant maakt is het verschil tussen licht en schaduw wat met een goede dosering van ongeveer 1/3 voor afwisseling zorgt.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/9, ISO 100, Compensation: -2/3
Flash:
Off, Did not fire
Keywords:
mailgroep, ritme
Date:
December 8, 2016 11:22:24AM (timezone not specified) (1 day, 1 hour, 41 minutes, 29 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 680 JPEG 414,601 bytes (405 kilobytes)
Ritme in de natuur, dit heb je hier gevonden in een beeld, van ik vermoed een wijngaard. Goed gekeken naar de compositie van uw foto. Het land op 2/3, de lucht op 1/3 van het beeld. Uw vertse punt, hier een gebouw geplaatst op een sterk punt.
Het ritme zit hem duidelijk in de wijnstronken die mooi in de linkerbenedenhoek starten. Ook de grond speelt mee in het ritme waar alle ploegvoren samen met de wijnstronken ons leiden naar het sterke punt.
Een goede scherpte en natuurlijke kleuren maken van deze foto een aangenaam kijkstukje.
Daar u ritme duidelijk in de vingers heeft zou ik als laatst een foto van jou willen zien waar structuur een duidelijke rol speelt, al of niet in combinatie met ritme. Structuur, dan kijken we vooral naar het oppervlak van de dingen, ze kunnen een zacht, ruw of ander gevoel geven. U vind zeker enkele voorbeelden op het blog.
28-300 mm f/3.5-5.6 Shot at 300 mm (35mm film equiv: same)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/125 sec, f/13, ISO 200
Flash:
none
Date:
September 2, 2015 10:45:00AM (timezone not specified) (1 year, 3 months, 3 days, 41 minutes, 53 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 683 JPEG 408,735 bytes (399 kilobytes)
Exotische foto, genomen in China die ons een mooie combinatie toont van ritme en structuur.
Het ritme daar zorgen de kleurrijke bootjes voor. Structuur vinden we terug in de weerspiegeling in het water. Geen enkel item onderbreekt deze harmonie in het beeld.
Mooi gebruik gemaakt van de diagonaal linksonder naar rechtsboven, onze leesrichting. Mogelijk gebruikt een chinees een tegengestelde diagonaal maar deze oogt voor ons het meest natuurlijk.
Dank u vriendelijk Wimper voor het ter beschikking stellen van uw foto.
Mooi architectuurfoto met veel diepte en zeker met mooie ritmes. Deze vinden we terug in alle vlakken en zijn verbonden met de horizontale lijnen die ons diep in het beeld brengen.
Goede belichting en natuurlijke kleuren. De scherpte had iets uitgesprokener mogen zijn. Soms is het voldoende in een fotobewerkingsprogramma lichtje aan te scherpen. Of een hogere F waarde kiezen, bv f 6.3 of f 7.1. Tijdens het rechtzetten van de foto heeft u enkele fijne witte lijntjes aan de zijkanten vergeten weg te snijden.
Ik merk dat u ritme zeker in de vingers hebt en daarom dat ik u nu vraag dit ritme eens in de natuur op te zoeken. Ook hier kunnen originele plaatjes gemaakt worden.
Auto exposure, Program AE, 1/320 sec, f/11, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
November 28, 2016 9:40:03AM (timezone not specified) (23 hours, 31 minutes, 46 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 680 JPEG 414,773 bytes (405 kilobytes)
Reeds een fijne voorstelling van ritme, de schaduwen van de leuning op een beige crepi muur en vloer tonen dit ook. Met weinig vul je hier op een grafische manier het beeld.
De aanzet om de diagonaal te gebruiken, hierdoor toon je een goed inzicht om er ook nog een mooie compo van te maken. Spijtig heb je hier geen gebruik gemaakt van één van de hoeken. Het beste zou de linker benedenhoek zijn maar de tegenovergestelde hoek kan ook. Een gewijzigde uitsnede is bijgevoegd.
Niets onderbreekt dit ritme en dat is een goed pluspunt in uw foto.
Voor uw volgende foto zou ik van jou een foto zien met ritme in de natuur.
AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED Shot at 38 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/350 sec, f/9.5, ISO 400
Flash:
none
Focus:
AF-A, at 4.2m, with a depth of field of about 6.7m, (from about 1.5m before the focus point to about 5.2m after) AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
September 25, 2016 11:17:36AM (timezone not specified) (1 month, 7 days, 6 hours, 57 minutes, 21 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
Time Zone Offset:
+00:00
File:
1,024 × 678 JPEG 347,998 bytes (340 kilobytes)
Echt een foto met veel ritme en structuur. Ook zoals gevraagd zonder ook maar één storend element.
Scherp vooraan in het beeld op het staketsel en door de f:9 loopt dit mooi verder het beeld in. Het ritmisch verloopt eindigt ook juist op een sterk punt tegen over de start.
Verder merk ik nog het ritme van de golven die mooi de structuur van de palen dwarst, een einder die perfect horizontaal staat en mooie natuurlijke kleuren.
Blijkbaar heeft u compositie en ritme nu voldoende in de pols en kan u verder met de lessenreeks diepte bij Digiwill. Proficiat.
AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED Shot at 34 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/60 sec, f/8, ISO 400
Flash:
none
Focus:
AF-F, at 4.2m, with a depth of field of about 7.4m, (from about 1.5m before the focus point to about 5.8m after) AF Area Mode: Contrast-detect (normal area)
Date:
September 17, 2016 4:16:12PM (timezone not specified) (2 days, 2 hours, 19 minutes, 9 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
Time Zone Offset:
+00:00
File:
1,024 × 678 JPEG 433,236 bytes (423 kilobytes)
De bomen groeien tot in de hemel, het kan niet op, de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt en dat is wel van toepassing op onze hobby fotografie.
Mooi ritme en structuur gecombineerd. Ritme in de takken en de schors van de boom als structuur. Wat zegt ons de compositie, je hebt een groot stuk stam genomen waardoor je diepte gecreëerd hebt in het beeld. De takkenbos eindigt echter in het midden. Hier had je nog meer naar onder van de stam kunnen werken waardoor deze langer zou worden en de takken op een sterk punt zouden belanden.
Het scherpstelpunt zit juist onder de takkenbos, dit had je beter kunnen verplaatsen naar het sterke punt rechts onderaan. Met de f:8 of f:11 zou de ganse stam en takkenbos scherp geweest zijn.
De opdracht goed uitgevoerd, geen storende elementen meer in het beeld en natuurlijke kleuren en goed belicht.
Nieuwe opdracht: het oog zal de lijn volgen die u uitzet in uw foto. Bv. een hek maar het mag natuurlijk iets anders zijn. Op deze lijn plaats je een ritme en dit ritme moet contrasteren door kleur met de rest van het beeld. Denk intussen aan alle tips die je in de voorbije sessie hebt opgepikt. Succes.
Tamron AF 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD (B016) Shot at 31 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/250 sec, f/8, ISO 400, Compensation: +1/2
Flash:
none
Focus:
AF-A, at 2.7m, with a depth of field of about 2.9m, (from about 81cm before the focus point to about 2.1m after) AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
July 21, 2016 1:33:41PM (timezone not specified) (1 month, 19 days, 4 hours, 37 minutes, 20 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
File:
530 × 800 JPEG 378,285 bytes (369 kilobytes)
Bij een compositie denken we na wat we belangrijk vinden en wat we weg laten. Hier heb je de trap in natuursteen op een sterk punt geplaatst. Een trap heeft zo wie zo een ritme door de herhaling van de treden. Ook verrassend in dit beeld dat je verder door ook nog een ritme ontwaard van de terras landbouw op de flank van de berg. Hier vraagt het beeld dan weer wat meer ruimte daar het terras gesneden wordt door het kader.
Standpunten zijn ook belangrijk in een foto, hier heb je een foto rechtstaand voor u genomen. Denk ook eens door de knieën (kikkerperspectief) te gaan of van bovenuit (vogelperspectief) toe te passen.
Voor een landschapsfoto heb je een juiste keuze met f:8 gemaakt. Voor een sterker accent op een bepaald onderwerp kan je voor een groter diafragma gaan.
Besluit een mooi stukje natuur, het beeld heeft echter een grote donkere streep van de rots in de schaduw die uw beeld op het mooiste stuk heel beperkt. Dit niets zeggende maar afleidende deel neemt meer dan 1/3 van uw beeld in beslag.
Uw nieuwe opdracht:
Reeds in uw eerste foto vroeg ik goed op te letten om storende elementen uit je compo te weren. Daarom vraag ik u hier bij de volgende foto speciaal aandacht aan te wijden.